קונה? יונדאי קונה החשמלי במבחן דרכים

קונה? יונדאי קונה החשמלי במבחן דרכים
צילום תמונות: טל אבן

יונדאי השיקה בארץ את רכב הפנאי הקטן שלה, קונה, לפני קצת יותר משלוש שנים. בעזרת עיצוב חיצוני מוצלח, מנוע גיבור, אבזור ומערכות בטיחות, לצד תמחור נכון, הפכה זו ללהיט מכירות. כעת באה הגרסה החשמלית, שמסיטה באופן אוטומטי את הדיון על תאוצת 0-100 קמ"ש, אחת מחוזקות גרסת הבנזין, לשיחה בנושא טווחי נסועה וזמני טעינת 0-100% של הסוללה. לקחנו אותה למבחן.

טל אבן | 18/11/21

142,900 ₪.

מחיר זה, הגבוה בכ-3,000 שקלים בלבד לעומת דגם הבנזין הבכיר של הדגם, ייקנה לכם את היונדאי קונה EV בישראל, שמגיעה ברמת גימור אחת ויחידה, שהיא גבוהה למדי, גם אם נעדרת מספר אלמנטים, כפי שיפורט בהמשך.

תמחור זה שם את הקונה החשמלית כאלטרנטיבה ראויה אל מול שלל מכוניות חשמליות בשוק הרכב הישראלי החדש, רובן מגיעות מסין, כשלרובן טווח נסיעה דומה או קטן יותר, ועל כתפיהן מונחת חובת ההוכחה המקומית, בכל הנוגע למוניטין המותג, השירות, האמינות, האיכות לאורך זמן ושמירת הערך בעתיד.

את כל המשוכות הללו עוקפת הקונה EV בנתיב המהיר, והיא מתחילה מנקודת מוצא עדיפה בהרבה, כשהעוצמה של מותג יונדאי דוחפת אותה חזק קדימה, לצד המנוע החשמלי.

כעת נותר לה רק להוכיח תמורה טובה למחיר, במבחן המוצר.

---

כבר בהשקה המקורית של הקונה הוצג מרכב נאה מאד, בו קיים משחק מעניין עם פנסים צרים בחזית ומאחור, קווי מותניים גבוהים, בתי גלגלים תפוחים, חלקו האחורי של הגג "צף" עם הספוילר האחורי והמראה הכללי ספורטיבי ודינאמי למדי.

לפני כשנה וחצי בחנו כאן את הוורסיה ההיברידית, שמאז הופסק הייבוא שלה, בשל שינויי מיסוי שהפכו את רכישתה לכדאית פחות.

מאז הוכנסו בדגמי הבנזין מספר עדכונים עיצוביים קלים, מסך המולטימדיה גדל באינטש, ובגרסאות הבכירות הוכנס מסך לד בלוח המחוונים.

הקונה החשמלית שומרת על הקווים הכלליים של הדגם, עם שינויים המרוכזים בעיקר בחזית הרכב, שם הפגוש הקדמי, בהעדר שבכה, ממשיך כלפי מעלה, ממש עד למפגש עם קו מכסה המנוע. פנסי החזית כאן ויתרו על פנסי הלד מדגמי הבנזין הבכירים.

החזית שמתקבלת שונה, מסקרנת ורבים מעוברי האורח התעכבו רגע על החזית ועל הסמל, כדי להבין במה הם מביטים.

אורכה של הקונה עומד על 4.2 מ', רוחבה 1.8 מ' וגובהה 1.57 מ' (כולל מסילות גג). בסיס הגלגלים נותר זהה אף הוא, עם 2.6 מ'. מרווח הגחון קטן מעט יותר מגרסת הבנזין, עם 15.8 ס"מ.

חישוקי הרכב אינם בולטים כלל מגבולות המרכב, לטובת שיפור האווירודינמיות וצמצום צריכת החשמל, ולמטרה זו הם גם מעט דקים יותר לעומת גרסת הבנזין, עם 215 מ"מ אל מול 235. קוטרם פה 17" אל מול 18" והחתך מעניק נוחות משופרת במעט, עם 55 מ"מ אל מול 45 בבנזין.

כניסה פנימה חושפת סביבת נהג המוכרת לנו מהאחות מונעת הבנזין, וגם פה עיקר השינויים מרוכזים במקום אחד – בקונסולה המרכזית.

כאן היא צפה, עם תא אחסון גדול מתחתיה, ידית ההילוכים השגרתית פינתה מקומה לכפתורים המתפעלים את הגיר ( SBW - Shift by wire), תצוגת בקרת האקלים (מפוצלת כאן) הועלתה קומה אל עבר המסך הראשי (8") ונעשה ויתור על ההטענה האלחוטית לנייד.

גם בגרסה זו המושבים עטופים בבד איכותי ונעים, כשהזזת צמד המושבים הקדמיים בגרסה זו חשמלית. מאחורי ההגה כפתורים לתפעול הבלימה הרגנרטיבית, כשמאחוריהם ממתין מסך הלד המוכר, בן 10.25", עם תצוגות מתחלפות וגרפיקה נאה, במיוחד בשילוב תוכנית נהיגה "ספורט".

נציין גם חלק מהאבזור התקני כאן, כמו כניסה והפעלה ללא מפתח, בלם יד חשמלי עם אוטו הולד, קישוריות לאפל ואנדרואיד, מצלמה אחורית מקורית, אפשרות הפעלת מנוע הרכב מרחוק, קיפול חשמלי למראות הצד, חיישני חנייה קדמיים ואחוריים, חיישני אורות וגשם ועוד.

תא הנוסעים מאופיין בלא מעט חלקי ומשטחי פלסטיק בגווני שחור/אפור, עם גימור שמאד מזוהה עם יונדאי, בדמות צבעי כסף-מט בקונסולה המרכזית. אין פה יותר מדי שימוש בחומרים רכים או גמישים, אולם איכות החומרים וההרכבה מבשרים כי זה כאן כדי להישאר, ולתקופה של לא מעט שנים, כפי שאופייני לרכבי המותג, שמפגינים לרוב עמידות נאותה ו"הזדקנות יפה" של תאי הנוסעים.

מפרט הבטיחות זיכה את הדגם החשמלי בציון 7 מתוך 8, עם 6 כריות אוויר, מניעה אקטיבית לסטייה מנתיב, בלימה אוטונומית, זיהוי הולכי רגל והתרעה על רכב בשטח מת, התרעה על עייפות נהג ובלימה אוטומטית בנסיעה לאחור.

בולטת בהיעדרה בקרת שיוט אדפטיבית, כשכאן, כמו בשאר תצורות הדגם, מופיעה בקרת שיוט רגילה.

מאחור, מרווח באופן יחסי לשלושה ילדים או לשני מבוגרים, מרווח הראש טוב למי שאינו גבוה מ-1.80 מ', כשמרווח הברכיים נדיב יחסית לקטגוריה.

אין כאן יציאה של המזגן, אולם כן נמצאת כאן יציאה נוספת של USB לטעינה.

מאחור תא מטען בנפח 332 ליטרים, כמה עשרות ליטרים פחות מהאחות לוגמת הבנזין, בשל מיקום הסוללה, עדיין, התא יספק משפחות צעירות או זוגות בגיל הזהב. מתחת לרצפת התא 2 תאים לאחסון ערכת הניפוח, כלים וכבלי הטעינה.

יוצאים לדרך  

על הנייר, נתונים של 136 כ"ס, שהם 62 כ"ס תמימים פחות מגרסת הבנזין, לצד עלייה במשקל עצמי בת כ-200 ק"ג לכדי 1,625 ק"ג, לא מנבאים יכולות דינאמיות תוססות.

בפועל, ועם מתן דגש על מומנט סופר בשרני בן 40.2 קג"מ, הקונה EV מרגישה קלילה ומהירה עד מאד. ההנעה פה קדמית, והגלגלים עסוקים בהורדת המומנט הרב לאספלט, תוך שהם יכולים לפרפר, כמעט בכל מהירות עירונית. מצב נהיגה ספורט אף מחדד את תגובת הדוושה, ונתון תאוצה רשמי של 9.9 שניות למאה נראה כאן פסימי להפליא.

בפועל, הרכב מרגיש שהוא לא זקוק למאמץ כדי להאיץ או על מנת לעקוף, גם במהירות בין עירונית. ההתנהלות העירונית נוחה מאד, הודות לממדי הרכב הקומפקטיים, קוטר הסיבוב הקטן (5.2 מ') והתגובות הנמרצות של המנוע.

כיול המתלים מעט נוקשה, אך התחושה היא שהוא יותר עוזר בריכוך מעל שיבושים קשים בכביש, מאשר מפריע לנוחות היושבים ברכב.

כיול המתלים והיכולות הדינאמיות הופכים גם את הקונה החשמלית לכזו שאיתה ניתן ליהנות בנהיגה נמרצת, כמעט ספורטיבית, ובפיתולים מצאתי את ההגה שלה יותר מתקשר מרוב כלי הרכב החשמליים שדגמתי לאחרונה.

תת ההיגוי שנגרם תוך כדי האצה בסיבוב נעשה באופן מבוקר ונוסך ביטחון, ועם פעולת הגה ודוושות זהירה, ניתן אפילו לגלות זנב שובב שרוצה לצאת מדי פעם מקו התנועה שהוכתב לו.

בידוד הרעשים בקונה הזו מצוין, כשברוב המהירויות, ברוב סוגי הכבישים ולפי "מצב הרוח", תרתי משמע, הרעשים החיצוניים לא יהוו מטרד לנוסעים.

 

טוענים

קיבולת הסוללה בקונה לא גדולה, 39.2 קוט"ש. בשל כך, הצהרת היצרן על טווח של 305 ק"מ בין טעינות נראתה תחילה כלא ריאלית. אולם בפועל, צריכת החשמל בימי המבחן הניבה תוצאה ממוצעת נאה, שגם מבשרת על מערכת יעילה למדי, עם 7.4 ק"מ לקוט"ש. חישוב מהיר מראה כי מדובר בטווח ריאלי לחלוטין של 290 ק"מ בין טעינות.

עם זאת, ממוצע כמו ממוצע, כלל בין היתר נהיגה מהירה ולא חסכונית, כבישים מהירים, שם צריכת החשמל גבוהה יותר. בפרקי נהיגה רבים ופחות מאומצים הממוצע בלוח המחוונים הראה 7.7 ק"מ לקוט"ש, שהם תואמים את הצהרת היצרן לטווח בין טעינות, והתחושה היתה שאף ניתן לשפר את הנתון. מרשים.

דבר נוסף שהתגלה כחכם למדי הוא מיקום פתח הטעינה ברכב, הנמצא בחזית. זה נוח למדי כשרוב העמדות נמצאות בסמוך לקיר, שחונים בניצב אליו.

לקונה אפשרות לטעינה מהירה של עד 100 קוט"ש, ובעמדה תומכת ניתן לטעון את הסוללה עד כדי 80% בכשלושת רבעי השעה.

המתגים המותקנים על ההגה לשם טעינה רגנרטיבית נוחים לשימוש, וקל להתרגל ל"נהיגה בדוושה אחת", עקב בלימה המלווה את עזיבת דוושת התאוצה.

הייתי שמח אם הבלימה הזו היתה יכולה להביא את הרכב לעצירה מלאה, זה נוח בגלישה לקראת רמזור למשל, אולם בקונה תדרשו ללחוץ על דוושת הבלם במטרים האחרונים שלפני העצירה. 

סיכום

לקונה החשמלית יש לא מעט כלים בארגז, שיסייעו לה להצליח באולם התצוגה.

היא נראית מצוין, מאובזרת, בטוחה, מספקת מרחב מחייה נאות למשפחות הקטנות, לזוגות צעירים או מבוגרים, הביצועים שלה טובים והיא זולה מאד לאחזקה.

בנוסף, היא נהנית ממוניטין מצוין של יצרן חזק שעומד מאחוריה, בכל מה שקשור לאמינות ולשירות, וזה לא דבר של מה בכך עם מבול היצרנים החדשים והלא מוכרים בשוק.

היא מגיעה גם עם אחריות מורחבת לסוללה, חבילת 3 טיפולים שגרתיים הכלולים בעסקה, אגרת רישוי זולה ועלות טעינה חשמלית הזולה בהרבה מבנזין.

אז נכון שטווח הנסיעה, הגם שהוא מהטובים לקבוצת המחיר שלה, עדיין לא מתאים שמי שגומע מרחקים מאד ארוכים, או למי שמתכנן טיולים ארוכים ללא נקודות טעינה ציבורית בדרך, ונכון גם שהיינו שמחים לקבל אותה עם אבזור עשיר אפילו יותר, אבל עדיין, מדובר פה בעסקה מעניינת למדי שחייבת להיבדק על ידי כל מי ששוקל רכישה של רכב פנאי קטן וחשמלי.