יונדאי סנטה פה החדש במבחן דרכים

הסנטה פה החדש לא דומה כמעט בדבר לקודמו. הוא גדול יותר, טכנולוגי יותר ומציג קווי מרכב שנותנים הקשר אסוציאטיבי לקבוצת רכבים יקרים וקשוחים בהרבה- לעומת מתחריו הטבעיים של הדגם הקודם. מצד שני, הדגם שם יותר דגש על חוויית כביש מאשר שטח לעומת קודמו, וגם המחיר טיפס, ללא הילוך כוח, למחוזות אליהם לא התקרב בעבר. יצאנו להכיר אותו מקרוב.

טל אבן | 28/04/25
יונדאי סנטה פה החדש במבחן דרכים
יונדאי סנטה פה החדש. צילום תמונות: טל אבן

יונדאי סנטה פה החדש – רקע

דגם הפנאי הגדול של יונדאי החל דרכו לפני 25 שנים, ובעצם היה רכב ה-SUV הראשון של היצרן. כבר מראשית דרכו כיוון היצרן הדרום קוריאני את משאבי השיווק שלו אל השוק האמריקאי.

כבר למעלה מעשור, הסנטה פה שומר על קצב מכירות שנתי מרשים שבין 200 ל-300 אלף יחידות ברחבי העולם.

הדור הנוכחי זנח את מנועי הדיזל, והמשיך עם תצורת ההנעה ההיברידית שהיתה גם בדור הקודם. בשווקים מחוץ לישראל ניתן לקבל את הסנטה פה החדש גם בגרסאות בנזין, חלקן מוגדשות, וגם בגרסת פלאג אין הייבריד PHEV.

למרות העיצוב הקובייתי, שהפך אופנתי ומושך, ואילץ יותר ויותר יצרנים בתעשייה לנטוש את העיצוב העגלגל שהיה פופולרי בעבר, האווירודינמיות של הסנטה פה דווקא השתפרה בדור החדש, עם מקדם גרר של 0.29cd לעומת 0.33 בדור הקודם.

 

 יונדאי סנטה פה החדש

יונדאי סנטה פה החדש – עיצוב חיצוני, מימדים

העיצוב החיצוני של סנטה פה החדש ייחודי ומזוהה איתו מאד, אך עדיין מזכיר כלי רכב אחרים מזוויות מסוימות. הקובייתיות המאפיינת את המרכב מזכירה מהחזית וממבט מהצד כלי רכב כמו הדיפנדר של לנד רובר, קיה EV9 וגם לנד קרוזר החדש, כשזה האחרון קיבל אף הוא בדור החדש מרכב זוויתי ומראה קשוח בהרבה מבעבר.

מוטיב ה-H מופיע במסגרת גאוות יחידה של יונדאי- בפנסי החזית וגם באלה שמאחור, ובמקומות נוספים כמו בגריל הקדמי, בפגוש הקדמי, על הדש בורד ליד פתחי המיזוג ואפילו במפתח הרכב, כשסידור חלק מכפתוריו יוצר את לוגו המותג.

החזית מרשימה עד מאד, עם קווים זוויתיים ושריריים. הגריל הקדמי שבין יחידות התאורה וגם זה שבפגוש משובץ ברמת הגימור הגבוהה במעוינים, מכסה המנוע הגדול מותקן באופן אופקי וניתן לראות אותו היטב גם ממושב הנהג.

מהצד בולטים חיפויים עם קווים ריבועיים לבתי הגלגלים הגדולים (20"), קו החלונות שחור כולו, כך גם ספי הדלתות והחצאיות בחלקן התחתון, החישוקים שחורים כמו החלונות שמאחור, וגגון שחור בשני פסי אורך.

רמת הגימור הבכירה שאיתנו כוללת גם מגרעת בקורה C, המשמשת כידית אחיזה לצורך טיפוס על הגלגל האחורי כדי להגיע לציוד שעל הגג, או לסייע בקשירתו.

החלק האחורי הוא החולייה החלשה בעיצוב הכללי, הוא ריבועי ונראה מגושם, לא קשור ומעט מוזר, הרבה בגלל קו רוחבי כהה בו נמצאות יחידות התאורה- והוא ממוקם נמוך מדי. מהנדסי יונדאי טוענים שהסיבה לכך היא אילוץ הנובע ממיקום ועיגון 2 הבוכנות התומכות, שמחזיקות את דלת תא המטען.

אין ספק שלו ניתן היה "להעלות מדרגה" את קו הפנסים ולעשות הצרחה עם הפאנל בו מופיעות האותיות "Santa Fe", זה היה עושה חסד גדול עם שאר חלקי המרכב שזכו לעיצוב מוצלח למדי, וכך החלק האחורי היה מתכתב טוב יותר עם עיצוב החזית בעיקר, אלא שרצונות בנפרד ופרקטיקה בנפרד.

החלון האחורי הכהה ממשיך בקו אחד עם חלונות הצד, מה שמוסיף למראה הקשוח של הסנטה פה; המראה הכללי חסון, קשוח, מיוחד ומעורר המון עניין בכביש.

מידות הסנטה פה צמחו לעומת הדגם הקודם, בעיקר באורך (4.83 מ'), מעט ברוחב (1.9 מ') ובגובה – 1.77 מ'. בסיס הגלגלים צמח אף הוא לכדי 2.815 מ'. מרווח הגחון, מאידך, איבד כס"מ לעומת הדגם המוחלף, והוא עומד כעת על 17.7 ס"מ.

 

 יונדאי סנטה פה החדש - מבט קדמי יונדאי סנטה פה החדש - מבט אחורי

 יונדאי סנטה פה החדש - מבט צד

יונדאי סנטה פה החדש – עיצוב פנימי, איכות חומרים והנדסת אנוש

תא הנוסעים בסנטה פה מהודר ויוקרתי, ואינו נופל מתאי נוסעים בדגמים המשויכים למותגי פרימיום; זה נובע מאיכות החומרים המצוינת שכאן, מהעושר הטכנולוגי והמסכים, מהפיצ'רים השונים וגם – ממרווח הפנים המצוין שיש לכלל הנוסעים.

שילוב הצבעים נעים ומזמין – החום עוטה ברכב המבחן את המושבים וגם משטחים שונים בדלתות, בקונסולה המרכזית ועל ההגה הדו גוני, שם החום משתלב עם שחור.

מעבר לכך, תמצאו כאן פאנלים מניקל שמרגיש ונראה איכותי, גימור עץ שמוסיף לאווירה היוקרתית, ותאורת אווירה עשירה שמשלימה את המראה המרהיב; מקו החלונות ומעלה יש חיפוי מזמש נעים למגע, כולל בתקרת הרכב.

מושב הנהג נוח ותומך, בגרסת קאליגרפי הגבוהה הנבחנת הוא רב מצבים ומצבי כיוונון חשמלי, לרבות הדום נשלף חשמלית ומצב שכיבה.

ההגה נעים לאחיזה, עליו כפתורים איכותיים, מאחוריו ידית הילוכים שמפנה מקום לאחסון בקונסולה המרכזית וגם כפתורים, המשמשים לשליטה בהילוך – כל עוד אתם במוד ספורט, או במידת הרגנרציה- בשאר המצבים.

מול הנהג 2 מסכים צמודים וקעורים לכיוונו, כפי שהתרגלנו ברכבי יונדאי מהדורות האחרונים. שניהם בני 12.3", הרזולוציה ומהירות התגובה שלהם- טובים מאד.

בלוח המחוונים הדיגיטלי קיימת שליטה בשלל התפריטים לשם תצוגה לפי טעמו של הנהג, וגם המסך המרכזי משתדל שלא להעמיס יתר על המידה אינפורמציה במסך הבית, הגם שיש פה לא מעט מסכי משנה.

בקונסולה המרכזית הצפה מסתתר תא אחסון גדול מתחתיה, 2 משטחי טעינה אלחוטיים מעליה (משטח בודד לטעינה בגרסת Elite), חיווי ברור בעת טעינה, שלל חיבורי טעינה והזרמת מידע, ויחידת פיקוד בבקרת האקלים המפוצלת, לה מסך קטן נוסף- עם כפתורי מגע שהם פחות נגישים בעת נהיגה.

לעוצמת השמע ולקביעת הטמפרטורה שמרה יונדאי על כפתורי גלגל פיזיים, וטוב שכך. בנוסף, יש כאן כמה כפתורים פיזיים לתפעול המדיה, המפה, הגעה מהירה למסך הבית, מצלמות היקפיות, סייען חנייה, מה לא בעצם.

גם אוטו הולד לבלם החנייה החשמלי ותוכניות הנהיגה נשלטות מכאן בכפתורים, זה של תוכניות הנהיגה מהווה בורר המתמרן בין מצבי נהיגה (חסכוני ועד ספורט), למצבי שטח (בוץ, שלג, חול).

תכנון של רכב בימי קורונה יצר גם תא בו קיימת אפשרות חיטוי UV למכשירים ניידים או אחרים (מפתחות למשל), דרך הפעלת סטריליזציה למשך 10 דקות (הפעלת כפתור בקונסולה המרכזית) עם קרני אולטרה ויולט, לשם השמדת וירוסים וחיידקים. פיצ'ר מיוחד (ומיותר?) זה נמצא אף הוא בגרסה הבכירה בלבד.

 יונדאי סנטה פה החדש - פנים הרכב

---

בשורה השניה יש מקום גם ל-3 מבוגרים. יש כאן המון מקום לרגליים ולראש, ואפילו מרווח הכתפיים לא ייתן תחושה אינטימית מדי בין הנוסעים.

גב המושב ניתן להטיה במספר זוויות, והמושב נמצא על מסילה לצורך התאמה בין הנוסעים בשתי השורות, גם לטובת מקום לרגלי היושבים מאחור. פתחי המיזוג נמצאים כאן על קורות B, ושקעי הטעינה בדופן האחורי של המושבים הקדמיים- כדי לאפשר מגירה גדולה לרשות היושבים כאן.

פיצ'ר חכם נוסף- תא האחסון בין המושבים הקדמיים הוא דו כיווני, וניתן לפתיחה גם מהשורה השניה, לרווחת הנוסעים שכאן. לצד החלונות האחוריים ישנם וילונות גלילה לשם הצללה.

שורת המושבים השניה כוללת חימום וניתנת לקיפול חשמלי בלחיצת כפתור – במושבים עצמם או בכפתורים ייעודיים בתא המטען. משורה זו ניתן לשלוט בכוונון מושב הנוסע הקדמי, ולהסיטו בהתאם לצורך. 

המעבר לשורת המושבים השלישית לא מאד קל ודורש גמישות קלה, אך המרווח שם מפתיע – גם עבור 2 מבוגרים, ולא רק הוא מפתיע, אלא גם השליטה הנפרדת שיש שם להפעלת מיזוג האוויר, שקעי טעינה, התאורה הנפרדת, מחזיקי הכוסות ומשענות הראש הגבוהות.

 יונדאי סנטה פה החדש - מושב שני יונדאי סנטה פה החדש - מושב שלישי יונדאי סנטה פה החדש - מושב אחורי

 יונדאי סנטה פה החדש - פנים הרכב

---

התוספת של הסנטימטרים החשובים לגובה המרכב אל מול הדגם המוחלף, לצד המבנה הריבועי שלו- מסייעים לא רק לניצול אופטימלי של המקום לטובת הנוסעים 6+7 בשורה השלישית, אלא גם עבור הציוד שמאחור.

תא המטען לא מאד גדול אמנם (כ-225 ליטרים) כשכל המושבים בשימוש, אך קיפול שורת המושבים השלישית כבר מספרת סיפור שונה לחלוטין, עם 628 ליטרים.

כאן תמצאו שקע מצית נוסף, כפתורים כאמור לקיפול שורת המושבים האמצעית, סאב וופר של מערכת השמע המצוינת שברמת הגימור הזו מגיעה מבית Bose, ומתחת לרצפת התא ישנם תאים קטנים נוספים לאחסון, לרבות של הכלים לגלגל החלופי בגודל מלא, אותו תמצאו מתחת לרכב.

 יונדאי סנטה פה החדש - תא מטען

יונדאי סנטה פה החדש – אבזור, מחיר

הסנטה פה החדש התייקר באופן ניכר לעומת קודמו, וכעת הדגם מתחיל ב- 370 אלפי שקלים עבור גרסת הכניסה, Elite, ו-400 אלפי שקלים לגרסה הבכירה, זו שנבחנת כאן, Calligraphy.

כראוי לתג מחיר כזה, גם רמת האבזור גבוהה למדי, ומעבר למה שהוזכר ניתן למצוא כבר בגרסת Elite גג שמש פנורמי כפול, צימוד אלחוטי לאפל ולאנדרואיד, מצלמות 360 רבות זוויות, הקרנת תמונה של עצמים בשטח מת בלוח המחוונים בהפעלת איתות, כניסה והנעה ללא מפתח, שמשות קדמיות עם בידוד אקוסטי משופר וקיפול מראות צד חשמלי.

מעבר לאלה, תקבלו ריפודי עור (נאפה בגרסה הבכירה), דלת תא מטען עם פתיחה חשמלית, כוונון חשמלי, חימום ואוורור למושבים הקדמיים, לזה של הנהג גם זיכרונות, חימום להגה וחיפוי עור ועוד.

רמת הגימור הגבוהה מוסיפה תצוגה עילית על השמשה הקדמית, דרכה ניתן לראות אינפורמציה על נתוני הנהיגה, אך גם את תמונת התקליט ושם הרצועה המתנגנת כעת, כיוונון חשמלי להגה, מערכת שמע מבית Bose עם 12 רמקולים, מושבים קדמיים בעלי מצב מנוחה במנח שכיבה ועוד.

בנוסף, המראה המרכזית בקליגראפי דיגיטלית, והיתרונות שלה על פני מראה רגילה מתורגמים לתמונה בהירה גם בשעות החשיכה, ותמונה ברורה לגבי מה שנעשה מאחורי הרכב- גם אם במושבים שמאחור יושבים מבוגרים גבוהים, או אם תא המטען עמוס לעייפה.   

 יונדאי סנטה פה החדש - פנים הרכב יונדאי סנטה פה החדש - פנים הרכב

יונדאי סנטה פה החדש – בטיחות

שתי רמות הגימור בסנטה פה החדש קיבלו ציון בטיחות מקסימלי – 8, ויש פה קיט בטיחות שלם הכולל בין היתר 10 כריות אוויר, בלימת חירום גם בפני הולכי רגל או דו גלגלי, וזיהוי רכב בשטח מת ומניעה אקטיבית מהתנגשות בו.

בנוסף, תקבלו בלימה אוטומטית בנסיעה לאחור, התרעה על היסח דעת נהג והשארת ילדים ברכב, בקרת שיוט אדפטיבית, שמירה אקטיבית על נתיב ומרכוז, אזהרה מפני תנועה חולפת בעת פתיחת דלת, בלימת חירום בעת תנועה חוצה בצומת, שליטה אוטומטית באורות גבוהים, וגם הוצאה של הרכב מהחנייה באמצעות לחיצה על כפתור בשלט.

מערכות העזר עובדות באופן מדויק למדי, וגם התרעה מציקה על חריגה ממהירות תמרור מנוטרלת תוך תרגול נוהל שהופך מהיר - לחיצה על כפתור הכוכב בהגה, לחיצה במסך, גלילה, לחיצה נוספת וחזרה למסך הבית;

אם תתרגלו את זה מספיק פעמים, תצליחו לבצע את התהליך מספיק מהר, ואגב כך להימנע מהתרעה על היסח דעת נהג שהוריד את עיניו מהכביש אל עבר המסך. אפשר להגדיר אותן בתור תרגולות הנהג החדשות בעידן המסכים ושלל ההתרעות.

 יונדאי סנטה פה החדש - פנים הרכב

יונדאי סנטה פה החדש – הנעה, מנוע, צריכת דלק

את הסנטה פה בגרסה ההיברידית מניע מנוע הבנזין המוכר של היצרן – בנפח 1.6 ל'. הוא מפיק 160 כ"ס והמומנט – 27 קג"מ. אליו מצטרף מנוע חשמלי שהספקו 64.9 כ"ס, ומשיתוף פעולה בין המנועים נוצר הספק משולב בן 215 כ"ס והמומנט – 37.4 קג"מ.

גרסת הכניסה בעלת הנעה קדמית, ובנבחנת הבכירה – הנעה כפולה. הביצועים מדברים על זינוק מעמידה ל-100 קמ"ש תוך 9.8 שניות. הגיר בשתי רמות הגימור הוא אוטומטי פלנטרי עם 6 הילוכים קדמיים.

צריכת הדלק הממוצעת המוצהרת בדגם הקליגראפי עומדת על 13.5 ק"מ לליטר (14.28 בגרסת הכניסה- בהיעדר הנעה כפולה ומשקל עצמי נמוך ב-65 ק"ג).

בפועל, מסלול ששילב את כל סוגי הכבישים, מצבי התנועה ותנאי הנהיגה, סיים את המבחן עם צריכה ממוצעת של 12.7 ק"מ לליטר, נתון מרשים לרכב מסוגו וגודלו של הסנטה פה.

  יונדאי סנטה פה החדש במבחן דרכים

יונדאי סנטה פה החדש – נוסעים

המושבים הנוחים מאפשרים למצוא די מהר תנוחת נהיגה מצוינת. הראות החוצה טובה בזכות חלונות גדולים למדי, וגם את הראות המוגבלת מהחלון האחורי הצר- פותרים החיישנים והמצלמות ההיקפיות.

בעיר צמד המנועים עובדים בהרמוניה, למנוע הבנזין מעין גרגור חביב. השילוב בין המנועים מצוין וכמעט שאינו מורגש. מנוע הבנזין שקט ואווירת הנסיעה סלונית למדי; החשמל עושה את שלו לטובת כוח זמין ומיידי, וההשתלבות בתנועה קלילה.

במצבי נהיגה שאינם ספורט, הכפתורים שמאחורי ההגה משמשים לקביעת עוצמת הרגנרציה כאמור, אך גם ברמה השלישית והגבוהה ביותר, הבלימה אינה מספיק מוחשית.

מערך המתלים, שנלקח מהדגם הקודם ועבר מקצה שיפורים, מעניק נסיעה רכה ונעימה, ומעבר למעל למכשולים קטנים ובינוניים - מורגש רק מעט. גם פסי הרעדה לא יוציאו את הסנטה פה משלוותו, אך המרכב יגיב בנדנוד קל של קדימה-אחורה וימשיך הלאה.

 יונדאי סנטה פה החדש במבחן דרכים

מחוץ לעיר מידת הנוחות אף משתפרת, הנסיעה שקטה למדי גם במהירות גבוהה, גם לנוכח רוחות צד, וניתן לגמוע מרחקים גדולים של שיוט נינוח, נוח ושליו.

בכביש המהיר, ניתן לשייט לאורך קילומטרים בכוח החשמל בלבד, גם במהירות הגבוהה מ-100 קמ"ש, כשמולכם מד טורים שיצביע על 0 סיבובים ונורת EV תדלק בירוק. כשמנוע הבנזין מתעורר, הוא פועל באופן שקט למעט במצב של קיק דאון או במעלה הררי – שם הוא מרים את קולו וחודר קלות את הזכוכיות הכפולות שמקיפות אתכם.

במצב ספורט תגובות הדוושה הופכות נחושות יותר, וגם הכפתורים שמאחורי ההגה שולטים  כעת בהילוכים, רק שזו לא באמת כוונת הסנטה פה. כר המרעה הטבעי שלה הוא הכבישים העירוניים והמהירים, לאו דווקא המפותלים והמאתגרים.

יחד עם זאת, ההתנהגות בטוחה, רמת האחיזה גבוהה וגם ההגה נותן חלק מהמסרים אודות הכביש.

  יונדאי סנטה פה החדש במבחן דרכים יונדאי סנטה פה החדש במבחן דרכים

יונדאי סנטה פה החדש – מסכמים

הסנטה פה היה הראשון לתת פתרון של רכב פנאי מבית יונדאי לפני כ-25 שנים, ואכן זכה מאז לפופולריות רבה בעולם.

הדור החדש פרקטי, איכותי, טכנולוגי ומרווח מקודמיו. תא הנוסעים משדר אווירה ואיכות פרימיום, הטכנולוגיה שם, כך גם האבזור, צריכת הדלק טובה וכל מערכת בטיחותית שתוכלו לחשוב עליה- נמצאת בו.

המרכב צמח וגדל לטובת רווחת הנוסעים, גם אלו הספונים בשורה השלישית, וגם תא המטען גדל. מאידך, מרווח הגחון שאיבד כס"מ, וזוויות הגישה, הבטן והנטישה, שהן קטנות מבעבר, מרמזים כולם שהיצרן מכוון כעת את ההגה של הסנטה פה אל כבישים ארוכים ונינוחים, ופחות לדרדרת בשטח.

העיצוב הכללי הפך זוויתי וקשוח, ורק העיצוב המאולץ מאחור פוגע במראה הכולל, שיכול היה להיות יוצא מן הכלל.

ואכן, לא רק העיצוב פוזל לכיוונים כמו לנד קרוזר או לנד רובר דיפנדר, גם המחיר קפץ לעומת קודמו, הוא אמנם עדיין לא במחוזות של שני דגמי השטח הקשוחים, אך הוא גם התרחק מאלו שנחשבו בדורות הקודמים כמתחריו הישירים, כמו פיג'ו 5008, מיצובישי אאוטלנדר, סקודה קודיאק או ניסן אקסטרייל, שלא לדבר על מחיר גבוה יותר שהסנטה פה מציג, אפילו מגרסאות הכניסה של רכבי 7 מקומות פול-סייז, כמו שברולט טראוורס ופורד אקספלורר.

עדיין, נאמנות מותגית תמשוך קהל יעד שיידע לערוך את מבחן המוצר ותועלותיו, גם בהתחשב בקפיצת המחיר, כאשר המשוואה, שמלבד סך המכלולים, המרווח והטכנולוגיה- נותנת ערך גם לשקט התפעולי, לאמינות, לסחירות מובטחת בהמשך, לצד שמירה מצוינת על הערך.

 יונדאי סנטה פה החדש במבחן דרכים

HYUNDAI SANTA FE Hybrid Calligraphy

מחיר (₪)399,990
אורך (מ')4.83
רוחב (מ')1.90
גובה (מ')1.77
בסיס גלגלים (מ')2.815
משקל עצמי (ק"ג)2,040
נפח תא מטען (ל') כשכל המושבים בשימוש / שורה 3 מקופלת / 2 השורות מאחור מקופלות225 / 628 / 1,949
מרווח גחון (ס"מ)17.7
צריכת בנזין ממוצעת – ק"מ לליטר (מוצהר / מבחן)13.5/ 12.7 
מנוע, נפח (סוג דלק, סמ"ק)בנזין, 1,600
תצורת מנוע היברידי (מס' צילינדרים, תגבור חשמלי)4, טורבו, חשמלי HEV
תיבת הילוכים, הנעהאוט' 6 , 4x4
הספק מנוע (כ"ס)215
מומנט (קג"מ)37.4
תאוצה 0-100 קמ"ש (שנ')9.8
משך אחריות כללית (שנים / ק"מ – המוקדם מביניהם)5 / 100,000
משך אחריות לסוללה (שנים / ק"מ – המוקדם מביניהם)7 / 150,000

 

יונדאי סנטה פה החדש – רקע

דגם הפנאי הגדול של יונדאי החל דרכו לפני 25 שנים, ובעצם היה רכב ה-SUV הראשון של היצרן. כבר מראשית דרכו כיוון היצרן הדרום קוריאני את משאבי השיווק שלו אל השוק האמריקאי.

כבר למעלה מעשור, הסנטה פה שומר על קצב מכירות שנתי מרשים שבין 200 ל-300 אלף יחידות ברחבי העולם.

הדור הנוכחי זנח את מנועי הדיזל, והמשיך עם תצורת ההנעה ההיברידית שהיתה גם בדור הקודם. בשווקים מחוץ לישראל ניתן לקבל את הסנטה פה החדש גם בגרסאות בנזין, חלקן מוגדשות, וגם בגרסת פלאג אין הייבריד PHEV.

למרות העיצוב הקובייתי, שהפך אופנתי ומושך, ואילץ יותר ויותר יצרנים בתעשייה לנטוש את העיצוב העגלגל שהיה פופולרי בעבר, האווירודינמיות של הסנטה פה דווקא השתפרה בדור החדש, עם מקדם גרר של 0.29cd לעומת 0.33 בדור הקודם.

 

 יונדאי סנטה פה החדש

יונדאי סנטה פה החדש – עיצוב חיצוני, מימדים

העיצוב החיצוני של סנטה פה החדש ייחודי ומזוהה איתו מאד, אך עדיין מזכיר כלי רכב אחרים מזוויות מסוימות. הקובייתיות המאפיינת את המרכב מזכירה מהחזית וממבט מהצד כלי רכב כמו הדיפנדר של לנד רובר, קיה EV9 וגם לנד קרוזר החדש, כשזה האחרון קיבל אף הוא בדור החדש מרכב זוויתי ומראה קשוח בהרבה מבעבר.

מוטיב ה-H מופיע במסגרת גאוות יחידה של יונדאי- בפנסי החזית וגם באלה שמאחור, ובמקומות נוספים כמו בגריל הקדמי, בפגוש הקדמי, על הדש בורד ליד פתחי המיזוג ואפילו במפתח הרכב, כשסידור חלק מכפתוריו יוצר את לוגו המותג.

החזית מרשימה עד מאד, עם קווים זוויתיים ושריריים. הגריל הקדמי שבין יחידות התאורה וגם זה שבפגוש משובץ ברמת הגימור הגבוהה במעוינים, מכסה המנוע הגדול מותקן באופן אופקי וניתן לראות אותו היטב גם ממושב הנהג.

מהצד בולטים חיפויים עם קווים ריבועיים לבתי הגלגלים הגדולים (20"), קו החלונות שחור כולו, כך גם ספי הדלתות והחצאיות בחלקן התחתון, החישוקים שחורים כמו החלונות שמאחור, וגגון שחור בשני פסי אורך.

רמת הגימור הבכירה שאיתנו כוללת גם מגרעת בקורה C, המשמשת כידית אחיזה לצורך טיפוס על הגלגל האחורי כדי להגיע לציוד שעל הגג, או לסייע בקשירתו.

החלק האחורי הוא החולייה החלשה בעיצוב הכללי, הוא ריבועי ונראה מגושם, לא קשור ומעט מוזר, הרבה בגלל קו רוחבי כהה בו נמצאות יחידות התאורה- והוא ממוקם נמוך מדי. מהנדסי יונדאי טוענים שהסיבה לכך היא אילוץ הנובע ממיקום ועיגון 2 הבוכנות התומכות, שמחזיקות את דלת תא המטען.

אין ספק שלו ניתן היה "להעלות מדרגה" את קו הפנסים ולעשות הצרחה עם הפאנל בו מופיעות האותיות "Santa Fe", זה היה עושה חסד גדול עם שאר חלקי המרכב שזכו לעיצוב מוצלח למדי, וכך החלק האחורי היה מתכתב טוב יותר עם עיצוב החזית בעיקר, אלא שרצונות בנפרד ופרקטיקה בנפרד.

החלון האחורי הכהה ממשיך בקו אחד עם חלונות הצד, מה שמוסיף למראה הקשוח של הסנטה פה; המראה הכללי חסון, קשוח, מיוחד ומעורר המון עניין בכביש.

מידות הסנטה פה צמחו לעומת הדגם הקודם, בעיקר באורך (4.83 מ'), מעט ברוחב (1.9 מ') ובגובה – 1.77 מ'. בסיס הגלגלים צמח אף הוא לכדי 2.815 מ'. מרווח הגחון, מאידך, איבד כס"מ לעומת הדגם המוחלף, והוא עומד כעת על 17.7 ס"מ.

 

 יונדאי סנטה פה החדש - מבט קדמי יונדאי סנטה פה החדש - מבט אחורי

 יונדאי סנטה פה החדש - מבט צד

יונדאי סנטה פה החדש – עיצוב פנימי, איכות חומרים והנדסת אנוש

תא הנוסעים בסנטה פה מהודר ויוקרתי, ואינו נופל מתאי נוסעים בדגמים המשויכים למותגי פרימיום; זה נובע מאיכות החומרים המצוינת שכאן, מהעושר הטכנולוגי והמסכים, מהפיצ'רים השונים וגם – ממרווח הפנים המצוין שיש לכלל הנוסעים.

שילוב הצבעים נעים ומזמין – החום עוטה ברכב המבחן את המושבים וגם משטחים שונים בדלתות, בקונסולה המרכזית ועל ההגה הדו גוני, שם החום משתלב עם שחור.

מעבר לכך, תמצאו כאן פאנלים מניקל שמרגיש ונראה איכותי, גימור עץ שמוסיף לאווירה היוקרתית, ותאורת אווירה עשירה שמשלימה את המראה המרהיב; מקו החלונות ומעלה יש חיפוי מזמש נעים למגע, כולל בתקרת הרכב.

מושב הנהג נוח ותומך, בגרסת קאליגרפי הגבוהה הנבחנת הוא רב מצבים ומצבי כיוונון חשמלי, לרבות הדום נשלף חשמלית ומצב שכיבה.

ההגה נעים לאחיזה, עליו כפתורים איכותיים, מאחוריו ידית הילוכים שמפנה מקום לאחסון בקונסולה המרכזית וגם כפתורים, המשמשים לשליטה בהילוך – כל עוד אתם במוד ספורט, או במידת הרגנרציה- בשאר המצבים.

מול הנהג 2 מסכים צמודים וקעורים לכיוונו, כפי שהתרגלנו ברכבי יונדאי מהדורות האחרונים. שניהם בני 12.3", הרזולוציה ומהירות התגובה שלהם- טובים מאד.

בלוח המחוונים הדיגיטלי קיימת שליטה בשלל התפריטים לשם תצוגה לפי טעמו של הנהג, וגם המסך המרכזי משתדל שלא להעמיס יתר על המידה אינפורמציה במסך הבית, הגם שיש פה לא מעט מסכי משנה.

בקונסולה המרכזית הצפה מסתתר תא אחסון גדול מתחתיה, 2 משטחי טעינה אלחוטיים מעליה (משטח בודד לטעינה בגרסת Elite), חיווי ברור בעת טעינה, שלל חיבורי טעינה והזרמת מידע, ויחידת פיקוד בבקרת האקלים המפוצלת, לה מסך קטן נוסף- עם כפתורי מגע שהם פחות נגישים בעת נהיגה.

לעוצמת השמע ולקביעת הטמפרטורה שמרה יונדאי על כפתורי גלגל פיזיים, וטוב שכך. בנוסף, יש כאן כמה כפתורים פיזיים לתפעול המדיה, המפה, הגעה מהירה למסך הבית, מצלמות היקפיות, סייען חנייה, מה לא בעצם.

גם אוטו הולד לבלם החנייה החשמלי ותוכניות הנהיגה נשלטות מכאן בכפתורים, זה של תוכניות הנהיגה מהווה בורר המתמרן בין מצבי נהיגה (חסכוני ועד ספורט), למצבי שטח (בוץ, שלג, חול).

תכנון של רכב בימי קורונה יצר גם תא בו קיימת אפשרות חיטוי UV למכשירים ניידים או אחרים (מפתחות למשל), דרך הפעלת סטריליזציה למשך 10 דקות (הפעלת כפתור בקונסולה המרכזית) עם קרני אולטרה ויולט, לשם השמדת וירוסים וחיידקים. פיצ'ר מיוחד (ומיותר?) זה נמצא אף הוא בגרסה הבכירה בלבד.

 יונדאי סנטה פה החדש - פנים הרכב

---

בשורה השניה יש מקום גם ל-3 מבוגרים. יש כאן המון מקום לרגליים ולראש, ואפילו מרווח הכתפיים לא ייתן תחושה אינטימית מדי בין הנוסעים.

גב המושב ניתן להטיה במספר זוויות, והמושב נמצא על מסילה לצורך התאמה בין הנוסעים בשתי השורות, גם לטובת מקום לרגלי היושבים מאחור. פתחי המיזוג נמצאים כאן על קורות B, ושקעי הטעינה בדופן האחורי של המושבים הקדמיים- כדי לאפשר מגירה גדולה לרשות היושבים כאן.

פיצ'ר חכם נוסף- תא האחסון בין המושבים הקדמיים הוא דו כיווני, וניתן לפתיחה גם מהשורה השניה, לרווחת הנוסעים שכאן. לצד החלונות האחוריים ישנם וילונות גלילה לשם הצללה.

שורת המושבים השניה כוללת חימום וניתנת לקיפול חשמלי בלחיצת כפתור – במושבים עצמם או בכפתורים ייעודיים בתא המטען. משורה זו ניתן לשלוט בכוונון מושב הנוסע הקדמי, ולהסיטו בהתאם לצורך. 

המעבר לשורת המושבים השלישית לא מאד קל ודורש גמישות קלה, אך המרווח שם מפתיע – גם עבור 2 מבוגרים, ולא רק הוא מפתיע, אלא גם השליטה הנפרדת שיש שם להפעלת מיזוג האוויר, שקעי טעינה, התאורה הנפרדת, מחזיקי הכוסות ומשענות הראש הגבוהות.

 יונדאי סנטה פה החדש - מושב שני יונדאי סנטה פה החדש - מושב שלישי יונדאי סנטה פה החדש - מושב אחורי

 יונדאי סנטה פה החדש - פנים הרכב

---

התוספת של הסנטימטרים החשובים לגובה המרכב אל מול הדגם המוחלף, לצד המבנה הריבועי שלו- מסייעים לא רק לניצול אופטימלי של המקום לטובת הנוסעים 6+7 בשורה השלישית, אלא גם עבור הציוד שמאחור.

תא המטען לא מאד גדול אמנם (כ-225 ליטרים) כשכל המושבים בשימוש, אך קיפול שורת המושבים השלישית כבר מספרת סיפור שונה לחלוטין, עם 628 ליטרים.

כאן תמצאו שקע מצית נוסף, כפתורים כאמור לקיפול שורת המושבים האמצעית, סאב וופר של מערכת השמע המצוינת שברמת הגימור הזו מגיעה מבית Bose, ומתחת לרצפת התא ישנם תאים קטנים נוספים לאחסון, לרבות של הכלים לגלגל החלופי בגודל מלא, אותו תמצאו מתחת לרכב.

 יונדאי סנטה פה החדש - תא מטען

יונדאי סנטה פה החדש – אבזור, מחיר

הסנטה פה החדש התייקר באופן ניכר לעומת קודמו, וכעת הדגם מתחיל ב- 370 אלפי שקלים עבור גרסת הכניסה, Elite, ו-400 אלפי שקלים לגרסה הבכירה, זו שנבחנת כאן, Calligraphy.

כראוי לתג מחיר כזה, גם רמת האבזור גבוהה למדי, ומעבר למה שהוזכר ניתן למצוא כבר בגרסת Elite גג שמש פנורמי כפול, צימוד אלחוטי לאפל ולאנדרואיד, מצלמות 360 רבות זוויות, הקרנת תמונה של עצמים בשטח מת בלוח המחוונים בהפעלת איתות, כניסה והנעה ללא מפתח, שמשות קדמיות עם בידוד אקוסטי משופר וקיפול מראות צד חשמלי.

מעבר לאלה, תקבלו ריפודי עור (נאפה בגרסה הבכירה), דלת תא מטען עם פתיחה חשמלית, כוונון חשמלי, חימום ואוורור למושבים הקדמיים, לזה של הנהג גם זיכרונות, חימום להגה וחיפוי עור ועוד.

רמת הגימור הגבוהה מוסיפה תצוגה עילית על השמשה הקדמית, דרכה ניתן לראות אינפורמציה על נתוני הנהיגה, אך גם את תמונת התקליט ושם הרצועה המתנגנת כעת, כיוונון חשמלי להגה, מערכת שמע מבית Bose עם 12 רמקולים, מושבים קדמיים בעלי מצב מנוחה במנח שכיבה ועוד.

בנוסף, המראה המרכזית בקליגראפי דיגיטלית, והיתרונות שלה על פני מראה רגילה מתורגמים לתמונה בהירה גם בשעות החשיכה, ותמונה ברורה לגבי מה שנעשה מאחורי הרכב- גם אם במושבים שמאחור יושבים מבוגרים גבוהים, או אם תא המטען עמוס לעייפה.   

 יונדאי סנטה פה החדש - פנים הרכב יונדאי סנטה פה החדש - פנים הרכב

יונדאי סנטה פה החדש – בטיחות

שתי רמות הגימור בסנטה פה החדש קיבלו ציון בטיחות מקסימלי – 8, ויש פה קיט בטיחות שלם הכולל בין היתר 10 כריות אוויר, בלימת חירום גם בפני הולכי רגל או דו גלגלי, וזיהוי רכב בשטח מת ומניעה אקטיבית מהתנגשות בו.

בנוסף, תקבלו בלימה אוטומטית בנסיעה לאחור, התרעה על היסח דעת נהג והשארת ילדים ברכב, בקרת שיוט אדפטיבית, שמירה אקטיבית על נתיב ומרכוז, אזהרה מפני תנועה חולפת בעת פתיחת דלת, בלימת חירום בעת תנועה חוצה בצומת, שליטה אוטומטית באורות גבוהים, וגם הוצאה של הרכב מהחנייה באמצעות לחיצה על כפתור בשלט.

מערכות העזר עובדות באופן מדויק למדי, וגם התרעה מציקה על חריגה ממהירות תמרור מנוטרלת תוך תרגול נוהל שהופך מהיר - לחיצה על כפתור הכוכב בהגה, לחיצה במסך, גלילה, לחיצה נוספת וחזרה למסך הבית;

אם תתרגלו את זה מספיק פעמים, תצליחו לבצע את התהליך מספיק מהר, ואגב כך להימנע מהתרעה על היסח דעת נהג שהוריד את עיניו מהכביש אל עבר המסך. אפשר להגדיר אותן בתור תרגולות הנהג החדשות בעידן המסכים ושלל ההתרעות.

 יונדאי סנטה פה החדש - פנים הרכב

יונדאי סנטה פה החדש – הנעה, מנוע, צריכת דלק

את הסנטה פה בגרסה ההיברידית מניע מנוע הבנזין המוכר של היצרן – בנפח 1.6 ל'. הוא מפיק 160 כ"ס והמומנט – 27 קג"מ. אליו מצטרף מנוע חשמלי שהספקו 64.9 כ"ס, ומשיתוף פעולה בין המנועים נוצר הספק משולב בן 215 כ"ס והמומנט – 37.4 קג"מ.

גרסת הכניסה בעלת הנעה קדמית, ובנבחנת הבכירה – הנעה כפולה. הביצועים מדברים על זינוק מעמידה ל-100 קמ"ש תוך 9.8 שניות. הגיר בשתי רמות הגימור הוא אוטומטי פלנטרי עם 6 הילוכים קדמיים.

צריכת הדלק הממוצעת המוצהרת בדגם הקליגראפי עומדת על 13.5 ק"מ לליטר (14.28 בגרסת הכניסה- בהיעדר הנעה כפולה ומשקל עצמי נמוך ב-65 ק"ג).

בפועל, מסלול ששילב את כל סוגי הכבישים, מצבי התנועה ותנאי הנהיגה, סיים את המבחן עם צריכה ממוצעת של 12.7 ק"מ לליטר, נתון מרשים לרכב מסוגו וגודלו של הסנטה פה.

  יונדאי סנטה פה החדש במבחן דרכים

יונדאי סנטה פה החדש – נוסעים

המושבים הנוחים מאפשרים למצוא די מהר תנוחת נהיגה מצוינת. הראות החוצה טובה בזכות חלונות גדולים למדי, וגם את הראות המוגבלת מהחלון האחורי הצר- פותרים החיישנים והמצלמות ההיקפיות.

בעיר צמד המנועים עובדים בהרמוניה, למנוע הבנזין מעין גרגור חביב. השילוב בין המנועים מצוין וכמעט שאינו מורגש. מנוע הבנזין שקט ואווירת הנסיעה סלונית למדי; החשמל עושה את שלו לטובת כוח זמין ומיידי, וההשתלבות בתנועה קלילה.

במצבי נהיגה שאינם ספורט, הכפתורים שמאחורי ההגה משמשים לקביעת עוצמת הרגנרציה כאמור, אך גם ברמה השלישית והגבוהה ביותר, הבלימה אינה מספיק מוחשית.

מערך המתלים, שנלקח מהדגם הקודם ועבר מקצה שיפורים, מעניק נסיעה רכה ונעימה, ומעבר למעל למכשולים קטנים ובינוניים - מורגש רק מעט. גם פסי הרעדה לא יוציאו את הסנטה פה משלוותו, אך המרכב יגיב בנדנוד קל של קדימה-אחורה וימשיך הלאה.

 יונדאי סנטה פה החדש במבחן דרכים

מחוץ לעיר מידת הנוחות אף משתפרת, הנסיעה שקטה למדי גם במהירות גבוהה, גם לנוכח רוחות צד, וניתן לגמוע מרחקים גדולים של שיוט נינוח, נוח ושליו.

בכביש המהיר, ניתן לשייט לאורך קילומטרים בכוח החשמל בלבד, גם במהירות הגבוהה מ-100 קמ"ש, כשמולכם מד טורים שיצביע על 0 סיבובים ונורת EV תדלק בירוק. כשמנוע הבנזין מתעורר, הוא פועל באופן שקט למעט במצב של קיק דאון או במעלה הררי – שם הוא מרים את קולו וחודר קלות את הזכוכיות הכפולות שמקיפות אתכם.

במצב ספורט תגובות הדוושה הופכות נחושות יותר, וגם הכפתורים שמאחורי ההגה שולטים  כעת בהילוכים, רק שזו לא באמת כוונת הסנטה פה. כר המרעה הטבעי שלה הוא הכבישים העירוניים והמהירים, לאו דווקא המפותלים והמאתגרים.

יחד עם זאת, ההתנהגות בטוחה, רמת האחיזה גבוהה וגם ההגה נותן חלק מהמסרים אודות הכביש.

  יונדאי סנטה פה החדש במבחן דרכים יונדאי סנטה פה החדש במבחן דרכים

יונדאי סנטה פה החדש – מסכמים

הסנטה פה היה הראשון לתת פתרון של רכב פנאי מבית יונדאי לפני כ-25 שנים, ואכן זכה מאז לפופולריות רבה בעולם.

הדור החדש פרקטי, איכותי, טכנולוגי ומרווח מקודמיו. תא הנוסעים משדר אווירה ואיכות פרימיום, הטכנולוגיה שם, כך גם האבזור, צריכת הדלק טובה וכל מערכת בטיחותית שתוכלו לחשוב עליה- נמצאת בו.

המרכב צמח וגדל לטובת רווחת הנוסעים, גם אלו הספונים בשורה השלישית, וגם תא המטען גדל. מאידך, מרווח הגחון שאיבד כס"מ, וזוויות הגישה, הבטן והנטישה, שהן קטנות מבעבר, מרמזים כולם שהיצרן מכוון כעת את ההגה של הסנטה פה אל כבישים ארוכים ונינוחים, ופחות לדרדרת בשטח.

העיצוב הכללי הפך זוויתי וקשוח, ורק העיצוב המאולץ מאחור פוגע במראה הכולל, שיכול היה להיות יוצא מן הכלל.

ואכן, לא רק העיצוב פוזל לכיוונים כמו לנד קרוזר או לנד רובר דיפנדר, גם המחיר קפץ לעומת קודמו, הוא אמנם עדיין לא במחוזות של שני דגמי השטח הקשוחים, אך הוא גם התרחק מאלו שנחשבו בדורות הקודמים כמתחריו הישירים, כמו פיג'ו 5008, מיצובישי אאוטלנדר, סקודה קודיאק או ניסן אקסטרייל, שלא לדבר על מחיר גבוה יותר שהסנטה פה מציג, אפילו מגרסאות הכניסה של רכבי 7 מקומות פול-סייז, כמו שברולט טראוורס ופורד אקספלורר.

עדיין, נאמנות מותגית תמשוך קהל יעד שיידע לערוך את מבחן המוצר ותועלותיו, גם בהתחשב בקפיצת המחיר, כאשר המשוואה, שמלבד סך המכלולים, המרווח והטכנולוגיה- נותנת ערך גם לשקט התפעולי, לאמינות, לסחירות מובטחת בהמשך, לצד שמירה מצוינת על הערך.

 יונדאי סנטה פה החדש במבחן דרכים

HYUNDAI SANTA FE Hybrid Calligraphy

מחיר (₪)399,990
אורך (מ')4.83
רוחב (מ')1.90
גובה (מ')1.77
בסיס גלגלים (מ')2.815
משקל עצמי (ק"ג)2,040
נפח תא מטען (ל') כשכל המושבים בשימוש / שורה 3 מקופלת / 2 השורות מאחור מקופלות225 / 628 / 1,949
מרווח גחון (ס"מ)17.7
צריכת בנזין ממוצעת – ק"מ לליטר (מוצהר / מבחן)13.5/ 12.7 
מנוע, נפח (סוג דלק, סמ"ק)בנזין, 1,600
תצורת מנוע היברידי (מס' צילינדרים, תגבור חשמלי)4, טורבו, חשמלי HEV
תיבת הילוכים, הנעהאוט' 6 , 4x4
הספק מנוע (כ"ס)215
מומנט (קג"מ)37.4
תאוצה 0-100 קמ"ש (שנ')9.8
משך אחריות כללית (שנים / ק"מ – המוקדם מביניהם)5 / 100,000
משך אחריות לסוללה (שנים / ק"מ – המוקדם מביניהם)7 / 150,000