יגואר I PACE במבחן דרכים
בריטניה הצהירה לאחרונה כי תדחה ב-5 שנים את המעבר המתוכנן למכירת כלי רכב חשמליים בלבד. יחד עם זאת יגואר, יצרן רכבי האצולה הבריטי, נחוש בדעתו להפוך ליצרן של כלי רכב חשמליים בלבד כבר בשנת 2025, ובמונחים של תעשיית הרכב, מדובר בעתיד המאד קרוב. לקחתי את המהדורה המעודכנת של ה-I PACE, הרכב הכל חשמלי הראשון של יגואר, למבחן דרכים. הנה מה שלמדתי על הדגם שהוא, אגב, לא צפוי להיכלל בתוכנית החשמול החדשה והמקיפה של היצרן.
היעדים הבריטיים לרפורמה החשמלית בענף הרכב
כמו מדינות לא מעטות באירופה, גם בריטניה יצאה בהצהרה על מעבר מלא לכלי רכב חשמליים, כשמנועי הבעירה הפנימית (לוגמי בנזין וסולר) ,לא יהיו יותר חוקיים למכירה במחוזותיה.
תחילה דובר על שנת 2040 כיעד להשלמת הרפורמה החשמלית, לאחר מכן הגדירה הממשלה תוכנית נחושה יותר עם יעד חדש ושאפתני – שנת 2030.
לאחרונה פורסם כי בריטניה החליטה לדחות את המהלך שיביא את קץ עידן מנועי הבעירה הפנימית- לשנת 2035.
---
שוק כלי הרכב הכל-חשמליים הוא לא פחות ממהפכני. תוך פחות מעשור, הפך משחקן זניח עם נתח שוק של פחות מחצי אחוז ממכירות כלי הרכב החדשים, לשוק שחולש על למעלה מ-20 אחוזים ממכירות כלי הרכב החדשים, ב-2023.
הצרכן המודרני מוצא ברכב החשמלי לא רק פתרון סביבתי ירוק ונקי מזיהום, אלא גם עלויות אחזקה ועלויות שוטפות נמוכות בהרבה, מאלה אליהן הורגל טרום עידן החשמל.
עם זאת, לשוק הרכב קשה לעמוד בשינויי מדיניות בהתאם להחלטות ממשלתיות חדשות בנושא; תכנון של דגם חדש, הכולל תכנון ייצור, מלאים, חלפים והפצה, הוא תהליך שאורכו נע לרוב בין 5 ל-8 שנים.
ליצרן אין את האפשרות לתכנן ייצור של דגמים חדשים באופן ספונטני, ולכן לא תמיד יצליח לסנכרן את פעילותו המתוכננת עם תוכניות הממשלה, שהשתנו לעיתים באופן שרירותי.
לצורך העניין, אם יצרן בריטי כיגואר החל לתכנן דגמים חשמליים חדשים לחלוטין ולהיערך להוציאם לשוק בטווח של שנתיים מהיום, החלטה ממשלתית על דחייה של חמש שנים ב"הריגת" שוק הבעירה הפנימית, לא יכולה בהכרח לשנות את תוכניותיו.
---
תוכנית האלקטריפיקציה של יגואר
יגואר מתכננת שינוי מהותי וקיצוני בפעילות שלה ובהיצע דגמיה. מדובר בכך שכבר משנת 2025 , כל צי הדגמים החדש שיהיה באמתחתה, ינוע על חשמל 100%. התהליך מכונה אצלה "הארכיטקטורה החשמלית של יגואר".
לא עוד נהמות מנוע של 3 עד 8 צילינדרים, ויש שוודאי זוכרים גם את דגמי שניים-עשר הצילינדרים הקלאסיים. כפי שהורגלנו, רכבים חשמליים מספקים "סאונד מנועי" רק דרך הרמקולים שמותקנים בו. אגזוזים? פאסה.
במסגרת המהפך שצפוי לעבור מותג יגואר, כל הטכנולוגיה תהא חדשה לחלוטין ולא תישען על טכנולוגיה קיימת. בשל כך, היצרן מתכנן שייצור הדגם נשוא מבחן זה, ה-I Pace, ייפסק אף הוא, והאחרון יפנה את מקומו לשלושה דגמי יגואר חדשים לחלוטין שיושקו בשלב הראשון.
לפי היצרן, קבוצת JLR (יגואר- לנד רובר) צפויה להשקיע כ-15 מיליארד פאונד לאורך כ-5 השנים הקרובות, לשם הפיכת מכוניותיה למכוניות חשמליות בהן הטכנולוגיה החדשה ביותר, וזה כולל פיתוח של אוטונומיה, בינה מלאכותית ודיגיטציה, וזאת לצד הכשרת כוח האדם של הקונצרן, בהתאם.
החברה תעבור שינוי מבני, תיקרא "בית המותגים" (House of brands), שם יהיו ריינג' רובר, דיפנדר, דיסקברי ויגואר, והיא תציג את הפרשנות החדשה של החברה ליוקרה מודרנית.
בגזרת יגואר, שלושת הדגמים הכל-חדשים הראשונים, שפרטים מלאים אודותם צפויים להתקבל במהלך שנת 2024, יציגו בסיס גלגלים ארוך.
מדובר ב- GT 4 דלתות (שגם צפוי להיחשף ראשון), ב-SUV גדל מימדים, שלפי היצרן נושא עיניים אל המתחרה שהוא סימן לעצמו – בנטלי בנטייגה, וגם ברכב מנהלים- פאר גדול וארוך, שאמור לתפוס את מקום ה-XJ הקלאסית, אך לפי היצרן, לא ייקרא כך.
עוד לפי פרסומי החברה, ניתן יהיה לטעון את הסוללות בדגמים החדשים בטעינה אולטרה מהירה, בין 10 ל-80 אחוזים בסוללה, ב-13 דקות בלבד. הספקי המנועים יהיו בני 450 כוחות סוס לפחות, הטווח המוצהר פר טעינה יגיע לכ-700 ק"מ, ולפי החברה, מחירי הדגמים לצרכן האירופאי יתחילו בכ-100 אלף פאונד בריטי.
---
יגואר I Pace - רקע
דגם ה- I Pace הוא לא רק הסנונית הכל-חשמלית הראשונה מבית יגואר, אלא גם רכב הפרימיום האירופאי הראשון שהוצג בעולם. זה קרה בשנת 2018, ואף הושק בישראל לקראת סוף אותה השנה.
מדובר בדגם פנאי קומפקטי, שנשען באופן מרשים על דגם הקונספט שהוצג שנתיים קודם לכן, שמלכתחילה תוכנן כרכב פנאי ספורטיבי ל-5 נוסעים.
הדגם זכה בעשרות פרסים ותארים, ביניהם "המכונית האירופאית של השנה", ואפילו ב"רכב השנה לשנת 2019", לצד פרסים על העיצוב הטוב ביותר, והרכב הירוק הטוב ביותר.
יגואר I Pace – עיצוב חיצוני, מידות
על עיצוב ה-I Pace הופקד מעצב הבית האגדי של יגואר, איאן קאלום, שמאז ומתמיד תמך בגישה שיגואר היא שם נרדף ל "Beautiful fast cars", וטוב שכך.
עיצוב ה-I Pace נותר עדכני גם אחרי 5 שנים מאז הוצג לראשונה, והוא נאה עד מאד, ספורטיבי למהדרין ומסובב ראשים סדרתי.
למעשה, גם מעצבי יגואר סברו כנראה שהעיצוב כה מוצלח, שבעדכון הקל שעבר הדגם לפני חודשים מספר, נעשו שינויים קוסמטיים בלבד, ועיקרם בגוונים של המשטח שבין הפנסים הקדמיים, חצאיות הדלתות, הפגושים והדיפיוזר האחורי הפכו להיות בגוון הרכב, ולא הרבה מעבר לכך.
מלפנים מכסה מנוע מפוסל עם תפיחות בצדדיו, המשתפל כלפי מטה, יחידות תאורת לד מלוכסנות וצרות שמקנות לחזית מראה חתולי, סבכה אטומה כהה ופגוש בו לועות של כונסים גדולים.
מהצד הכנפיים הקדמיות העגולות בולטות אף יותר, רואים כמה שסרח העודף הקדמי מינימלי, המסגרות שחורות, החלונות האחוריים כהים, המראה הוא של רכב קופה וישנם חישוקי 20".
אחוריי ה-I Pace זוויתיים עם ישבן גבוה ויציבה ספורטיבית ורחבה, ספוילר גג, יחידות תאורת לד נאות וסמל בשחור.
ה-I Pace שתוכנן מראשיתו כרכב חשמלי מציג פרופורציות מעולות, שהופכות את מראהו להרמוני, הוא אף נראה קטן ממידותיו האמיתיות, עם קווים צעירים, קלילים ודינאמיים.
האורך הכללי עומד על 4.682 מ', הרוחב נדיב, עם 2.011 מ'והגובה 1.566 מ'. בסיס הגלגלים ארוך, עם 2.99 מ'.
---
יגואר I Pace – עיצוב פנימי, הנדסת אנוש וחומרים
מייד עם הכניסה ל-I pace ניכרת אווירה קלילה. תורמים לכך הצביעה בגוונים בהירים של המושבים והחלק התחתון של הדש בורד, מיעוט הכפתורים, הקונסולה הצפה והדש בורד הנמוך.
ההגה עצמו עוטה עור דו גוני והוא יפיפה, עם לוגו היגואר במרכזו, עליו כפתורי גלגלת ומגע ומאחוריו לוח מחוונים דיגיטלי גדול. חסרו לי מאחוריו כפתורים לקביעת מידת הרגנרציה של המנועים, פיצ'ר המתופעל דרך תוכניות הנהיגה.
בקונסולה המרכזית נותרו מעט כפתורים פיזיים חיוניים כגלגל השולט בעוצמת השמע, כפתורי פסנתר שהחליפו את הידית לשם תפעול הגיר, תוכניות נהיגה וגם שליטה בגובה המרכב (בגרסה זו ישנם מתלי אוויר).
כאן נמצא מסך שלישי בגודל 10", האמון על בקרת האקלים, ולצדדיו כפתורים גדולים עם תפעול מרובה ומתחלף, לקביעת עוצמת המזגן, הטמפרטורה וגם לחימום המושבים, בהתאם ללחיצה או למשיכת הגלגלים הגדולים.
המסך המרכזי 10" ברור מאד ואינטואיטיבי, והנדסת האנוש טובה.
מסביב עור רך למושבים, חומרים איכותיים מאד ורכים לדיפון הדלתות ובדש בורד, שילוב גם של ניקל ושחור מבריק, והאווירה המתקבלת יוקרתית ומזמינה.
מיקום משטח הטעינה האלחוטית בקונסולה המרכזית לא תמיד אינטואיטיבי, לעיתים הוא יטעין את הטלפון במנח אורכי, אך לא תמיד. על מנת להניח אותו באופן מאוזן ויעיל יותר, צריך לשלוח מבט והכניסו בסיבוב או מאחורי שתי הדפנות.
---
במושב מאחור המרווח לרגליים מצוין, לא משהו שיפתיע לאור בסיס הגלגלים הנדיב, הרצפה שטוחה כמעט לחלוטין, יש שקעי טעינה במרכז ופתחי מיזוג בקורות הצדדיות.
המרווח לראש מצוין למרות צורת הקופה של המרכב, שעלולה לגבות במקרים אחרים מחיר יקר בסעיף זה, ובשל רוחב כללי העולה על 2 מטרים, גם מרווח הכתפיים טוב לסגמנט, אפילו כשיושבים שם 3 מבוגרים.
תא המטען האחורי גדול מאד (656 ליטרים), ולמרות שברכב ההדגמה שהה בו גלגל חליפי גדל קוטר מכוסה, עדיין נותר לא מעט מקום לאחסון. סף ההטענה מעט גבוה. מעבר לכך, יש תא אחסון קטן נוסף (27 ליטרים) גם מתחת למכסה המנוע.
---
יגואר I Pace – אבזור, מחיר
ה- I Pace משווק בשתי רמות גימור. למבחן התייצבה הרמה היותר גבוהה מהשתיים-
SE R-Dynamic, שעלותה 643,300 ₪, שהם 62.5 אלפי שקלים יותר מגרסת הכניסה, ה-S.
שתי הגרסאות כוללות גג פנורמי, כניסה ללא מפתח, דלת תא מטען עם פתיחה חשמלית, קיפול חשמלי למראות, מושבים קדמיים מתכווננים חשמלית, זה של הנהג עם זיכרונות, קישוריות לאפל ולאנדרואיד ומצלמה אחורית.
דגם ה-SE מוסיף מתלי אוויר אלקטרוניים, חבילת השחרה חיצונית, תאורת יום קדמית בחתימה ייחודית, חימום במושבים הקדמיים, תאורת פנים עשירה, משטח טעינה אלחוטית ופנסי ערפל.
---
יגואר I Pace – בטיחות
ציון הבטיחות בשתי רמות הגימור הוא 7 מתוך 8, יש כאן 6 כריות אוויר, חיישני חנייה מלפנים ומאחור, בקרת שיוט אדפטיבית, בלימה אוטומטית בחירום, זיהוי רכב בשטח מת לרבות תיקון אקטיבי, בלימה אוטומטית בנסיעה לאחור והתרעה על תנועה חוצה מאחור, מניעה אקטיבית מסטייה מנתיב, בלימת חירום בפני הולך רגל או רכב דו גלגלי, התרעה על עייפות נהג ועוד.
---
יגואר I Pace – מנוע, הנעה
ה- I Pace מצויד בשני מנועים חשמליים, אחד לכל סרן. הספק כל אחד מהם 200 כ"ס ויחד לא רק שנוצרת הנעה כפולה מאוזנת, אלא שההספק המשולב עומד על 400 כ"ס מכובדים ומומנט הנושק ל-70 קג"מ.
חלק מהטכנולוגיה של ההנעה החשמלית בדגם נלקחה מדגם I type, רכב פורמולה חשמלי שיועד להתחרות במרוצים, ובפרק הדינאמי להלן, נדע להעריך את זה.
ה-I Pace מאיץ בנחישות רבה, למרות משקל עצמי של 2,150 ק"ג, וחוצה את קו ה-100 קמ"ש מעמידה תוך 4.8 שניות. המהירות המרבית מוגבלת ל-200 קמ"ש. לא בדקתי.
---
יגואר I Pace – נוסעים
כבר בתחילת תנועה עירונית ניתן להבחין שמתלי האוויר האדפטיביים הנמצאים בגרסה הבכירה עושים עבודה מעולה, הנוחות המתקבלת מצוינת, וכך גם מעבר מעל לבורות או פסי הרעדה והאטה. מעבר לכך, ניתן להגביה את המרכב בלחיצת כפתור, אם ממש תחפצו לטפס מדרכה גבוהה למשל, זה פיצ'ר שלא נועד לשטח, למרות שיש כאן תוכניות נהיגה ייעודיות.
הבידוד האקוסטי נהדר, וניתן רק להבחין בעת האצה ברחש מסוים שנשמע כמעט ספורטיבי, וזה מחמיא ל- I pace, גם אם מדובר בעיבוד דרך הרמקולים.
הראות החוצה טובה, והתמרון פשוט עם המצלמות והחיישנים סביב.
---
ביציאה מהעיר, מתגלה אחד מהאקס פקטורים הגדולים של ה- I Pace – במיוחד במוד רייס הקרבי- ההיגוי המתקשר, ההתנהגות הבוגרת והאופי הספורטיבי, שכמעט שנשכחו מרכבים חשמליים רבים. או בקיצור – ההנאה מהנהיגה קיימת כאן, ובמנות גדושות.
אצל רבים מהרכבים החשמליים, חלקם גם מהיוקרתיים שנוספו לארסנל אפשרויות הבחירה בשנים האחרונות, הוספת המשקל של מאות קילוגרמים עקב סוללות כבדות, לא הטיבה, בלשון המעטה, עם פעולת המתלים, עם ההיגוי שהפך לא רק מעורפל וכבד, אלא כזה שלא באמת אוהב להפנות את המרכב בנהיגה דינאמית (בכל זאת יש תנע שרוצה להמשיך בקו ישר), וגם עם מערכת הבלימה.
רבים מהרכבים החשמליים מבוססים על פלטפורמה של דגם עם מנוע בעירה פנימית, ורבים מהם מאיצים מהר מאד בקו ישר, אך רחוקים מלהציג שילדה שתתנהג באופן שישביע את רצונו ואת תאבונו של חובב הרכב.
וכאן, מספיק שתיקחו פניה מהירה עם ה-I Pace. ההגה מתקשר, המרכב לא רוכן כמעט, העסק פונה לפי הקו שתכננתם, הגלגלים צווחים מאושר, ואתם כבר משוגרים לקראת הפניה הבאה. כיף לגלות רכבים כל-חשמליים כמו ה- I Pace, שיודעים להעניק חוויה ספורטיבית אמיתית בכביש המפותל.
וכמו מתחריו, בכביש המהיר ה-I Pace ירגיש תמיד מהיר ובעל רזרבות גדולות של כוח לעקיפה ולהאצה, והקמ"שים יצטברו בקצב מהיר בהרבה מצריכת הקווט"שים, הגם שגם זו האחרונה אינה איטית, במיוחד בנהיגה מהירה.
אם אתם רוצים לשייט בכביש המהיר או סתם לחסוך את הקילומטרים שנשארו בסוללה, אתם תמיד יכולים לעבור למצב אקו, שהוא פחות מושחז אבל נינוח הרבה יותר. כאן תתרשמו מהנוחות הרבה, מהמרווח ומרמת השקט הגבוהה בתא הנוסעים.
---
יגואר I Pace – צריכת חשמל
הסוללה ב- I Pace הינה בעלת קיבולת של 84.7 קווט"ש. היצרן מצהיר שזה טוב ל- 425 קילומטרים בין טעינות, אולם מעבדה לחוד ומציאות ישראלית דורשת מזגן לחוד.
במהלך המבחן צריכת החשמל שחושבה עמדה על 335 קילומטרים פר טעינה בנהיגה ששילבה לא מעט קטעי נהיגה דינאמית, ועד 383 ק"מ פר טעינה, בנהיגה מתונה יותר, שכללה בעיקר שיוט נינוח בכבישים מהירים.
בשני המקרים לא ויתרתי על פעולת המזגן (שהיתה הכרחית בימים החמים של המבחן), ואם תוותרו עליה, תגלו שנוספים לכם מספר קילומטרים לטווח (כמו במעבר מתוכנית נהיגה ספורט לאקו).
יצוין גם, שחלק מהקיט שה- I pace מגיע איתו כסטנדרט, הוא כבל לטעינה ביתית.
---
יגואר I Pace – מסכמים
רגע לפני שהמותג כולו צולל לעולם שכולו אלקטרונים, ודואג להשאיר את הרכבים בהם מנועי בעירה פנימית, חלקם קלאסיקות אמיתיות, במוזיאון יגואר בגיידון, אנחנו מסכמים פה מבחן של הנציגה החשמלית הבלעדית בינתיים של המותג.
לא זו בלבד שיגואר היתה הראשונה לצאת עם רכב יוקרה אירופאי כל חשמלי, שתוכנן ככזה מהיסוד לרבות סוללה דקה הצמודה למרכב מלמטה, ולסלול את הדרך לכלי רכב מתחרים שהגיעו לאחר מכן, כל הדרך אל אולמות התצוגה ואל לב הקליינטים, אלא גם שהיא זו שהצהירה באופן אמיץ על הפיכת המותג לכל-חשמלי תוך זמן קצר מהיום, הרבה לפני שהמתחרים הישירים ישחררו הצהרה כה דרמטית.
ה-I Pace מציגה עיצוב מרהיב ומושך, תא נוסעים יוקרתי, מהודר ואיכותי, שגם משאיר את הכפתורים הפיזיים החיוניים במקומם, ולא נשאב לאופנה החדשה של תפעול אבסולוטי ולא תמיד אינטואיטיבי דרך המסך.
היא מאובזרת, מרווחת ובטיחותית. היא מאפשרת נסיעה שקטה וסלונית, ויש לה אקס פקטור חשוב וגדול – איכויות ניהוג והתנהגות ספורטיביות, שיתנו מענה רחב גם לחובבי הרכב הקפדניים ביותר שביניכם.
אז נכון שטווח הנסיעה בין טעינות יכול להיות גדול ופרקטי יותר (והרבה מזה תלוי באופי הנהיגה שלכם), נכון גם שקצב הטעינה לא עומד בסטנדרטים הנוכחיים שהכתיבו הטובות שבין המתחרות, ונכון שתג המחיר הגבוה שהוצמד לה, שם אותה מעל לחלק מהמתחרים (לקסוס RZ, אאודי איטרון, ב.מ.וו iX3), ובקו אחד מול הגרסאות המפוארות של החלק האחר (EQC של מרצדס, טסלה X).
היגואר I Pace הוא לא רכב לכל אחד, אבל הוא מביא איתו מסורת שלמה של אצולה בריטית, וכן, בסוף, האצילות מחייבת.
Jaguar I-PACE SE R-dynamic
מחיר (₪) | 643,300 |
אורך (מ') | 4.682 |
רוחב (מ') | 2.011 |
גובה (מ') | 1.566 |
בסיס גלגלים (מ') | 2.99 |
משקל עצמי (ק"ג) | 2,151 |
נפח תא מטען/ כשהמושבים האחוריים מקופלים (ל') | 656 / 1,453 (+27 מלפנים) |
מרווח גחון (ס"מ) | 17.4 |
טווח נסיעה לטעינה מלאה (ק"מ) (מוצהר/ ממוצע מבחן) | 425 / 383 |
הספק מנועים (כ"ס) | 400 |
תאוצה 0-100 קמ"ש (שנ') | 4.8 |
קיבולת סוללה (קווט"ש) | 84.7 |
משך טעינה ביתית AC (10%-80%) (דק') | 510 |
משך טעינה מהירה DC (10%-80%) (דק) | 45 |
קצב טעינה מקסימלית (מהיר DC/ ביתי AC) (קווט"ש) | 100 / 11 |
משך אחריות כללית (שנים / ק"מ – המוקדם מביניהם) | 5 / 150,000 |
משך אחריות על מערכת חשמלית (סוללה) (שנים / ק"מ – המוקדם מביניהם) | 5 / 150,000 |
היעדים הבריטיים לרפורמה החשמלית בענף הרכב
כמו מדינות לא מעטות באירופה, גם בריטניה יצאה בהצהרה על מעבר מלא לכלי רכב חשמליים, כשמנועי הבעירה הפנימית (לוגמי בנזין וסולר) ,לא יהיו יותר חוקיים למכירה במחוזותיה.
תחילה דובר על שנת 2040 כיעד להשלמת הרפורמה החשמלית, לאחר מכן הגדירה הממשלה תוכנית נחושה יותר עם יעד חדש ושאפתני – שנת 2030.
לאחרונה פורסם כי בריטניה החליטה לדחות את המהלך שיביא את קץ עידן מנועי הבעירה הפנימית- לשנת 2035.
---
שוק כלי הרכב הכל-חשמליים הוא לא פחות ממהפכני. תוך פחות מעשור, הפך משחקן זניח עם נתח שוק של פחות מחצי אחוז ממכירות כלי הרכב החדשים, לשוק שחולש על למעלה מ-20 אחוזים ממכירות כלי הרכב החדשים, ב-2023.
הצרכן המודרני מוצא ברכב החשמלי לא רק פתרון סביבתי ירוק ונקי מזיהום, אלא גם עלויות אחזקה ועלויות שוטפות נמוכות בהרבה, מאלה אליהן הורגל טרום עידן החשמל.
עם זאת, לשוק הרכב קשה לעמוד בשינויי מדיניות בהתאם להחלטות ממשלתיות חדשות בנושא; תכנון של דגם חדש, הכולל תכנון ייצור, מלאים, חלפים והפצה, הוא תהליך שאורכו נע לרוב בין 5 ל-8 שנים.
ליצרן אין את האפשרות לתכנן ייצור של דגמים חדשים באופן ספונטני, ולכן לא תמיד יצליח לסנכרן את פעילותו המתוכננת עם תוכניות הממשלה, שהשתנו לעיתים באופן שרירותי.
לצורך העניין, אם יצרן בריטי כיגואר החל לתכנן דגמים חשמליים חדשים לחלוטין ולהיערך להוציאם לשוק בטווח של שנתיים מהיום, החלטה ממשלתית על דחייה של חמש שנים ב"הריגת" שוק הבעירה הפנימית, לא יכולה בהכרח לשנות את תוכניותיו.
---
תוכנית האלקטריפיקציה של יגואר
יגואר מתכננת שינוי מהותי וקיצוני בפעילות שלה ובהיצע דגמיה. מדובר בכך שכבר משנת 2025 , כל צי הדגמים החדש שיהיה באמתחתה, ינוע על חשמל 100%. התהליך מכונה אצלה "הארכיטקטורה החשמלית של יגואר".
לא עוד נהמות מנוע של 3 עד 8 צילינדרים, ויש שוודאי זוכרים גם את דגמי שניים-עשר הצילינדרים הקלאסיים. כפי שהורגלנו, רכבים חשמליים מספקים "סאונד מנועי" רק דרך הרמקולים שמותקנים בו. אגזוזים? פאסה.
במסגרת המהפך שצפוי לעבור מותג יגואר, כל הטכנולוגיה תהא חדשה לחלוטין ולא תישען על טכנולוגיה קיימת. בשל כך, היצרן מתכנן שייצור הדגם נשוא מבחן זה, ה-I Pace, ייפסק אף הוא, והאחרון יפנה את מקומו לשלושה דגמי יגואר חדשים לחלוטין שיושקו בשלב הראשון.
לפי היצרן, קבוצת JLR (יגואר- לנד רובר) צפויה להשקיע כ-15 מיליארד פאונד לאורך כ-5 השנים הקרובות, לשם הפיכת מכוניותיה למכוניות חשמליות בהן הטכנולוגיה החדשה ביותר, וזה כולל פיתוח של אוטונומיה, בינה מלאכותית ודיגיטציה, וזאת לצד הכשרת כוח האדם של הקונצרן, בהתאם.
החברה תעבור שינוי מבני, תיקרא "בית המותגים" (House of brands), שם יהיו ריינג' רובר, דיפנדר, דיסקברי ויגואר, והיא תציג את הפרשנות החדשה של החברה ליוקרה מודרנית.
בגזרת יגואר, שלושת הדגמים הכל-חדשים הראשונים, שפרטים מלאים אודותם צפויים להתקבל במהלך שנת 2024, יציגו בסיס גלגלים ארוך.
מדובר ב- GT 4 דלתות (שגם צפוי להיחשף ראשון), ב-SUV גדל מימדים, שלפי היצרן נושא עיניים אל המתחרה שהוא סימן לעצמו – בנטלי בנטייגה, וגם ברכב מנהלים- פאר גדול וארוך, שאמור לתפוס את מקום ה-XJ הקלאסית, אך לפי היצרן, לא ייקרא כך.
עוד לפי פרסומי החברה, ניתן יהיה לטעון את הסוללות בדגמים החדשים בטעינה אולטרה מהירה, בין 10 ל-80 אחוזים בסוללה, ב-13 דקות בלבד. הספקי המנועים יהיו בני 450 כוחות סוס לפחות, הטווח המוצהר פר טעינה יגיע לכ-700 ק"מ, ולפי החברה, מחירי הדגמים לצרכן האירופאי יתחילו בכ-100 אלף פאונד בריטי.
---
יגואר I Pace - רקע
דגם ה- I Pace הוא לא רק הסנונית הכל-חשמלית הראשונה מבית יגואר, אלא גם רכב הפרימיום האירופאי הראשון שהוצג בעולם. זה קרה בשנת 2018, ואף הושק בישראל לקראת סוף אותה השנה.
מדובר בדגם פנאי קומפקטי, שנשען באופן מרשים על דגם הקונספט שהוצג שנתיים קודם לכן, שמלכתחילה תוכנן כרכב פנאי ספורטיבי ל-5 נוסעים.
הדגם זכה בעשרות פרסים ותארים, ביניהם "המכונית האירופאית של השנה", ואפילו ב"רכב השנה לשנת 2019", לצד פרסים על העיצוב הטוב ביותר, והרכב הירוק הטוב ביותר.
יגואר I Pace – עיצוב חיצוני, מידות
על עיצוב ה-I Pace הופקד מעצב הבית האגדי של יגואר, איאן קאלום, שמאז ומתמיד תמך בגישה שיגואר היא שם נרדף ל "Beautiful fast cars", וטוב שכך.
עיצוב ה-I Pace נותר עדכני גם אחרי 5 שנים מאז הוצג לראשונה, והוא נאה עד מאד, ספורטיבי למהדרין ומסובב ראשים סדרתי.
למעשה, גם מעצבי יגואר סברו כנראה שהעיצוב כה מוצלח, שבעדכון הקל שעבר הדגם לפני חודשים מספר, נעשו שינויים קוסמטיים בלבד, ועיקרם בגוונים של המשטח שבין הפנסים הקדמיים, חצאיות הדלתות, הפגושים והדיפיוזר האחורי הפכו להיות בגוון הרכב, ולא הרבה מעבר לכך.
מלפנים מכסה מנוע מפוסל עם תפיחות בצדדיו, המשתפל כלפי מטה, יחידות תאורת לד מלוכסנות וצרות שמקנות לחזית מראה חתולי, סבכה אטומה כהה ופגוש בו לועות של כונסים גדולים.
מהצד הכנפיים הקדמיות העגולות בולטות אף יותר, רואים כמה שסרח העודף הקדמי מינימלי, המסגרות שחורות, החלונות האחוריים כהים, המראה הוא של רכב קופה וישנם חישוקי 20".
אחוריי ה-I Pace זוויתיים עם ישבן גבוה ויציבה ספורטיבית ורחבה, ספוילר גג, יחידות תאורת לד נאות וסמל בשחור.
ה-I Pace שתוכנן מראשיתו כרכב חשמלי מציג פרופורציות מעולות, שהופכות את מראהו להרמוני, הוא אף נראה קטן ממידותיו האמיתיות, עם קווים צעירים, קלילים ודינאמיים.
האורך הכללי עומד על 4.682 מ', הרוחב נדיב, עם 2.011 מ'והגובה 1.566 מ'. בסיס הגלגלים ארוך, עם 2.99 מ'.
---
יגואר I Pace – עיצוב פנימי, הנדסת אנוש וחומרים
מייד עם הכניסה ל-I pace ניכרת אווירה קלילה. תורמים לכך הצביעה בגוונים בהירים של המושבים והחלק התחתון של הדש בורד, מיעוט הכפתורים, הקונסולה הצפה והדש בורד הנמוך.
ההגה עצמו עוטה עור דו גוני והוא יפיפה, עם לוגו היגואר במרכזו, עליו כפתורי גלגלת ומגע ומאחוריו לוח מחוונים דיגיטלי גדול. חסרו לי מאחוריו כפתורים לקביעת מידת הרגנרציה של המנועים, פיצ'ר המתופעל דרך תוכניות הנהיגה.
בקונסולה המרכזית נותרו מעט כפתורים פיזיים חיוניים כגלגל השולט בעוצמת השמע, כפתורי פסנתר שהחליפו את הידית לשם תפעול הגיר, תוכניות נהיגה וגם שליטה בגובה המרכב (בגרסה זו ישנם מתלי אוויר).
כאן נמצא מסך שלישי בגודל 10", האמון על בקרת האקלים, ולצדדיו כפתורים גדולים עם תפעול מרובה ומתחלף, לקביעת עוצמת המזגן, הטמפרטורה וגם לחימום המושבים, בהתאם ללחיצה או למשיכת הגלגלים הגדולים.
המסך המרכזי 10" ברור מאד ואינטואיטיבי, והנדסת האנוש טובה.
מסביב עור רך למושבים, חומרים איכותיים מאד ורכים לדיפון הדלתות ובדש בורד, שילוב גם של ניקל ושחור מבריק, והאווירה המתקבלת יוקרתית ומזמינה.
מיקום משטח הטעינה האלחוטית בקונסולה המרכזית לא תמיד אינטואיטיבי, לעיתים הוא יטעין את הטלפון במנח אורכי, אך לא תמיד. על מנת להניח אותו באופן מאוזן ויעיל יותר, צריך לשלוח מבט והכניסו בסיבוב או מאחורי שתי הדפנות.
---
במושב מאחור המרווח לרגליים מצוין, לא משהו שיפתיע לאור בסיס הגלגלים הנדיב, הרצפה שטוחה כמעט לחלוטין, יש שקעי טעינה במרכז ופתחי מיזוג בקורות הצדדיות.
המרווח לראש מצוין למרות צורת הקופה של המרכב, שעלולה לגבות במקרים אחרים מחיר יקר בסעיף זה, ובשל רוחב כללי העולה על 2 מטרים, גם מרווח הכתפיים טוב לסגמנט, אפילו כשיושבים שם 3 מבוגרים.
תא המטען האחורי גדול מאד (656 ליטרים), ולמרות שברכב ההדגמה שהה בו גלגל חליפי גדל קוטר מכוסה, עדיין נותר לא מעט מקום לאחסון. סף ההטענה מעט גבוה. מעבר לכך, יש תא אחסון קטן נוסף (27 ליטרים) גם מתחת למכסה המנוע.
---
יגואר I Pace – אבזור, מחיר
ה- I Pace משווק בשתי רמות גימור. למבחן התייצבה הרמה היותר גבוהה מהשתיים-
SE R-Dynamic, שעלותה 643,300 ₪, שהם 62.5 אלפי שקלים יותר מגרסת הכניסה, ה-S.
שתי הגרסאות כוללות גג פנורמי, כניסה ללא מפתח, דלת תא מטען עם פתיחה חשמלית, קיפול חשמלי למראות, מושבים קדמיים מתכווננים חשמלית, זה של הנהג עם זיכרונות, קישוריות לאפל ולאנדרואיד ומצלמה אחורית.
דגם ה-SE מוסיף מתלי אוויר אלקטרוניים, חבילת השחרה חיצונית, תאורת יום קדמית בחתימה ייחודית, חימום במושבים הקדמיים, תאורת פנים עשירה, משטח טעינה אלחוטית ופנסי ערפל.
---
יגואר I Pace – בטיחות
ציון הבטיחות בשתי רמות הגימור הוא 7 מתוך 8, יש כאן 6 כריות אוויר, חיישני חנייה מלפנים ומאחור, בקרת שיוט אדפטיבית, בלימה אוטומטית בחירום, זיהוי רכב בשטח מת לרבות תיקון אקטיבי, בלימה אוטומטית בנסיעה לאחור והתרעה על תנועה חוצה מאחור, מניעה אקטיבית מסטייה מנתיב, בלימת חירום בפני הולך רגל או רכב דו גלגלי, התרעה על עייפות נהג ועוד.
---
יגואר I Pace – מנוע, הנעה
ה- I Pace מצויד בשני מנועים חשמליים, אחד לכל סרן. הספק כל אחד מהם 200 כ"ס ויחד לא רק שנוצרת הנעה כפולה מאוזנת, אלא שההספק המשולב עומד על 400 כ"ס מכובדים ומומנט הנושק ל-70 קג"מ.
חלק מהטכנולוגיה של ההנעה החשמלית בדגם נלקחה מדגם I type, רכב פורמולה חשמלי שיועד להתחרות במרוצים, ובפרק הדינאמי להלן, נדע להעריך את זה.
ה-I Pace מאיץ בנחישות רבה, למרות משקל עצמי של 2,150 ק"ג, וחוצה את קו ה-100 קמ"ש מעמידה תוך 4.8 שניות. המהירות המרבית מוגבלת ל-200 קמ"ש. לא בדקתי.
---
יגואר I Pace – נוסעים
כבר בתחילת תנועה עירונית ניתן להבחין שמתלי האוויר האדפטיביים הנמצאים בגרסה הבכירה עושים עבודה מעולה, הנוחות המתקבלת מצוינת, וכך גם מעבר מעל לבורות או פסי הרעדה והאטה. מעבר לכך, ניתן להגביה את המרכב בלחיצת כפתור, אם ממש תחפצו לטפס מדרכה גבוהה למשל, זה פיצ'ר שלא נועד לשטח, למרות שיש כאן תוכניות נהיגה ייעודיות.
הבידוד האקוסטי נהדר, וניתן רק להבחין בעת האצה ברחש מסוים שנשמע כמעט ספורטיבי, וזה מחמיא ל- I pace, גם אם מדובר בעיבוד דרך הרמקולים.
הראות החוצה טובה, והתמרון פשוט עם המצלמות והחיישנים סביב.
---
ביציאה מהעיר, מתגלה אחד מהאקס פקטורים הגדולים של ה- I Pace – במיוחד במוד רייס הקרבי- ההיגוי המתקשר, ההתנהגות הבוגרת והאופי הספורטיבי, שכמעט שנשכחו מרכבים חשמליים רבים. או בקיצור – ההנאה מהנהיגה קיימת כאן, ובמנות גדושות.
אצל רבים מהרכבים החשמליים, חלקם גם מהיוקרתיים שנוספו לארסנל אפשרויות הבחירה בשנים האחרונות, הוספת המשקל של מאות קילוגרמים עקב סוללות כבדות, לא הטיבה, בלשון המעטה, עם פעולת המתלים, עם ההיגוי שהפך לא רק מעורפל וכבד, אלא כזה שלא באמת אוהב להפנות את המרכב בנהיגה דינאמית (בכל זאת יש תנע שרוצה להמשיך בקו ישר), וגם עם מערכת הבלימה.
רבים מהרכבים החשמליים מבוססים על פלטפורמה של דגם עם מנוע בעירה פנימית, ורבים מהם מאיצים מהר מאד בקו ישר, אך רחוקים מלהציג שילדה שתתנהג באופן שישביע את רצונו ואת תאבונו של חובב הרכב.
וכאן, מספיק שתיקחו פניה מהירה עם ה-I Pace. ההגה מתקשר, המרכב לא רוכן כמעט, העסק פונה לפי הקו שתכננתם, הגלגלים צווחים מאושר, ואתם כבר משוגרים לקראת הפניה הבאה. כיף לגלות רכבים כל-חשמליים כמו ה- I Pace, שיודעים להעניק חוויה ספורטיבית אמיתית בכביש המפותל.
וכמו מתחריו, בכביש המהיר ה-I Pace ירגיש תמיד מהיר ובעל רזרבות גדולות של כוח לעקיפה ולהאצה, והקמ"שים יצטברו בקצב מהיר בהרבה מצריכת הקווט"שים, הגם שגם זו האחרונה אינה איטית, במיוחד בנהיגה מהירה.
אם אתם רוצים לשייט בכביש המהיר או סתם לחסוך את הקילומטרים שנשארו בסוללה, אתם תמיד יכולים לעבור למצב אקו, שהוא פחות מושחז אבל נינוח הרבה יותר. כאן תתרשמו מהנוחות הרבה, מהמרווח ומרמת השקט הגבוהה בתא הנוסעים.
---
יגואר I Pace – צריכת חשמל
הסוללה ב- I Pace הינה בעלת קיבולת של 84.7 קווט"ש. היצרן מצהיר שזה טוב ל- 425 קילומטרים בין טעינות, אולם מעבדה לחוד ומציאות ישראלית דורשת מזגן לחוד.
במהלך המבחן צריכת החשמל שחושבה עמדה על 335 קילומטרים פר טעינה בנהיגה ששילבה לא מעט קטעי נהיגה דינאמית, ועד 383 ק"מ פר טעינה, בנהיגה מתונה יותר, שכללה בעיקר שיוט נינוח בכבישים מהירים.
בשני המקרים לא ויתרתי על פעולת המזגן (שהיתה הכרחית בימים החמים של המבחן), ואם תוותרו עליה, תגלו שנוספים לכם מספר קילומטרים לטווח (כמו במעבר מתוכנית נהיגה ספורט לאקו).
יצוין גם, שחלק מהקיט שה- I pace מגיע איתו כסטנדרט, הוא כבל לטעינה ביתית.
---
יגואר I Pace – מסכמים
רגע לפני שהמותג כולו צולל לעולם שכולו אלקטרונים, ודואג להשאיר את הרכבים בהם מנועי בעירה פנימית, חלקם קלאסיקות אמיתיות, במוזיאון יגואר בגיידון, אנחנו מסכמים פה מבחן של הנציגה החשמלית הבלעדית בינתיים של המותג.
לא זו בלבד שיגואר היתה הראשונה לצאת עם רכב יוקרה אירופאי כל חשמלי, שתוכנן ככזה מהיסוד לרבות סוללה דקה הצמודה למרכב מלמטה, ולסלול את הדרך לכלי רכב מתחרים שהגיעו לאחר מכן, כל הדרך אל אולמות התצוגה ואל לב הקליינטים, אלא גם שהיא זו שהצהירה באופן אמיץ על הפיכת המותג לכל-חשמלי תוך זמן קצר מהיום, הרבה לפני שהמתחרים הישירים ישחררו הצהרה כה דרמטית.
ה-I Pace מציגה עיצוב מרהיב ומושך, תא נוסעים יוקרתי, מהודר ואיכותי, שגם משאיר את הכפתורים הפיזיים החיוניים במקומם, ולא נשאב לאופנה החדשה של תפעול אבסולוטי ולא תמיד אינטואיטיבי דרך המסך.
היא מאובזרת, מרווחת ובטיחותית. היא מאפשרת נסיעה שקטה וסלונית, ויש לה אקס פקטור חשוב וגדול – איכויות ניהוג והתנהגות ספורטיביות, שיתנו מענה רחב גם לחובבי הרכב הקפדניים ביותר שביניכם.
אז נכון שטווח הנסיעה בין טעינות יכול להיות גדול ופרקטי יותר (והרבה מזה תלוי באופי הנהיגה שלכם), נכון גם שקצב הטעינה לא עומד בסטנדרטים הנוכחיים שהכתיבו הטובות שבין המתחרות, ונכון שתג המחיר הגבוה שהוצמד לה, שם אותה מעל לחלק מהמתחרים (לקסוס RZ, אאודי איטרון, ב.מ.וו iX3), ובקו אחד מול הגרסאות המפוארות של החלק האחר (EQC של מרצדס, טסלה X).
היגואר I Pace הוא לא רכב לכל אחד, אבל הוא מביא איתו מסורת שלמה של אצולה בריטית, וכן, בסוף, האצילות מחייבת.
Jaguar I-PACE SE R-dynamic
מחיר (₪) | 643,300 |
אורך (מ') | 4.682 |
רוחב (מ') | 2.011 |
גובה (מ') | 1.566 |
בסיס גלגלים (מ') | 2.99 |
משקל עצמי (ק"ג) | 2,151 |
נפח תא מטען/ כשהמושבים האחוריים מקופלים (ל') | 656 / 1,453 (+27 מלפנים) |
מרווח גחון (ס"מ) | 17.4 |
טווח נסיעה לטעינה מלאה (ק"מ) (מוצהר/ ממוצע מבחן) | 425 / 383 |
הספק מנועים (כ"ס) | 400 |
תאוצה 0-100 קמ"ש (שנ') | 4.8 |
קיבולת סוללה (קווט"ש) | 84.7 |
משך טעינה ביתית AC (10%-80%) (דק') | 510 |
משך טעינה מהירה DC (10%-80%) (דק) | 45 |
קצב טעינה מקסימלית (מהיר DC/ ביתי AC) (קווט"ש) | 100 / 11 |
משך אחריות כללית (שנים / ק"מ – המוקדם מביניהם) | 5 / 150,000 |
משך אחריות על מערכת חשמלית (סוללה) (שנים / ק"מ – המוקדם מביניהם) | 5 / 150,000 |