זיקרZEEKR 001 קריפטון במבחן דרכים

המותג זיקר רק נחת בישראל, וכבר עורר עניין רב בקרב קהל היעד הסקרן, שהוא הראשון שמאמץ בלהט טכנולוגיה חדשה. לקחנו למבחן את הגרסה הכי הכי – הכי חזקה, הכי מהירה, הכי מאובזרת, הכי מעוצבת והכי כתומה. טיסה 001 ממריאה. לפניכם הרשמים.

טל אבן | 21/02/24
זיקרZEEKR 001 קריפטון במבחן דרכים
זיקרZEEKR 001 קריפטון. צילום תמונות: טל אבן

זיקר ZEEKR - רקע

המותג זיקר נולד בשנת 2021 בקונצרן הסיני הענק – ג'ילי GEELY, כחטיבה המייצרת רכבי יוקרה חשמליים, מבוססי פלטפורמת SEA המפורסמת (Sustainable Experience Architecture), המשרתת גם חלק ממותגי הבית האחרים של ג'ילי, כמו וולוו ופולסטאר.

מקור השם אגב, הוא שילוב משעשע בין דור ה- Z ל- Geek.

כבר מהקמתה, שמה זיקר בין הכוונות שלה מותגים כמו NIO וטסלה, ולאחר מכן מותגים נוספים כמו סמארט ואקספנג. כשנה בלבד לאחר שנחשפה, הודיעה החברה על שיתוף פעולה עם חברת Mobileye הישראלית, במטרה להגיע לפיתוח משותף של רכב אוטונומי מתקדם כבר ב- 2024.

זיקר אף טיפחה שיתוף פעולה עם CATL, אחד מיצרני הסוללות החשמליות הגדולים בעולם, במטרה לפתח סוללות למכוניותיה, שתאפשרנה טווח החוצה את קו האלף קילומטרים פר טעינה.

את הדגם הנבחן כאן, 001, חשבה החברה להוציא תחילה תחת שמה של חברה האחות – לינק & קו, אך לבסוף יצא הדגם תחת כנפי מותג זיקר.

---

זיקר 001 ZEEKR  - עיצוב חיצוני ומידות

התגובות ברחוב, מ"וואוו, איזה רכב זה?" ועד "חשבתי שזו (פורשה) טייקן", קיפלו בתוכן את השורה התחתונה לגבי העיצוב החיצוני של הזיקר 001- מדובר בעיצוב מרהיב, מובחן, ספורטיבי ודומיננטי מאד.

הכתום-כתום של גרסת הקריפטון המאובזרת והיכולתית שאיתנו (שאולי ניתן לכנותו בהלצה "תפוזיקר"), מוסיף מצידו לא מעט לנוכחות הבלתי מתפשרת של הזיקר הזו על הכביש, כמו גם מימדיה המאד גדולים (4.955 מ' לאורך, 2 מטרים לרוחב ו-1.56 מ' לגובה).

מלפנים מכסה מנוע עם קימורים שריריים, פנסי לד עיליים ויחידות תאורת מטריקס לד הנמצאים בפס שחור לרוחב.

מהצד ידיות דלתות שקועות, חלונות כהים מאחור וגג שחור במראה צף, גלגלי ענק נאים (22") בעיצוב ייחודי לגרסת הקריפטון, קורה אחורית משתפלת במראה פאסט-בק או "שוטינג ברייק" (כינוי למעין סטיישן קופה), יחד עם ספוילר גג אחורי ופנסי לד אחוריים שנמתחים אל צידי הרכב, להם מופע אורות אנרגטי במיוחד. יחידות התאורה מאחור בנויות קוביות-קוביות, וביניהן כיתוב ZEEKR מואר בלבן.

היציבה המתקבלת ספורטיבית למדי, רחבה ונמוכה.   

זיקרZEEKR 001 קריפטון - מבט קדמי

זיקרZEEKR 001 קריפטון - מבט צד

זיקרZEEKR 001 קריפטון - מבט אחורי

---

זיקר 001 ZEEKR  - עיצוב פנימי, חומרים, הנדסת אנוש

נכנסים לזיקר 001 ומגלים מייד כמה מוטיבים המאפיינים את צמרת רכבי הטכנולוגיה העכשוויים: מסך גדול במיוחד במרכז (15.4"), המפעיל כמעט הכל ברכב, מסך קעור תלת פאתי כלוח מחוונים (8.8") ומיעוט קיצוני בכפתורים.

ב-001 נעשה שימוש בחומרים איכותיים, להם גוונים וטקסטורות הנותנים אווירה מזמינה והייטקיסטית עכשווית, עם צבעי נחושת, אפור, תפרים בגוונים מנוגדים, וזאת לצד אלומיניום, קווי ניקל, שימוש בעור ובזמש על גבי הדש-בורד ועוד.

המושבים ספורטיביים למראה עם משענת ראש אינטגרלית, קווי תפר כתום ושימוש בעור. הם תומכים היטב ומתגלים כנוחים גם לאחר נהיגה ממושכת.

זיקרZEEKR 001 קריפטון - פנים הרכב

מבט סביב ממושב הנהג מגלה בגרסה זו תצוגה עילית רחבה מאד (14.7") המוקרנת על גבי השמשה, ובה מופיע גם תפעול של חלק מפונקציות הרכב, לרבות מערכות הבטיחות האקטיביות, מערכת השמע ועוד.   

ההגה קטום, הקונסולה הראשית גבוהה, מתחתיה תא אחסון גדול ובין המושבים תא עמוק עם כיסוי.

שמחתי למצוא כאן ידית הילוכים חשמלית הפועלת היטב ומהר, וגם כפתור גלגל פיזי השולט בעוצמת השמע של מערכת האינפוטיינמנט.

תא הכפפות נפתח על ידי מגע בכפתור חשמלי, כך גם תא המטען.

במסך הראשי המון תפריטים הדורשים לימוד מעמיק והסתגלות, וכמו במקרים אחרים בהם המסך הוא לב תפעול הרכב, גם כאן צריך להסתגל לא רק לתפעול מערכות הניווט, השמע והרדיו, אלא גם לתפעול בקרות האקלים (3 אזורים כאן), תוכניות הנהיגה השונות (הכוללות לא רק ספורט ואינדיווידואל, אלא גם שטח, חול וקרח), פתחי המיזוג עצמם, כוונון המראות, מנח ההגה, שלל מערכות הבטיחות, מה לא בעצם.

זיקרZEEKR 001 קריפטון - מסך ראשיזיקרZEEKR 001 קריפטון - פנים הרכב

---

מאחור גם 3 מבוגרים עשויים למצוא את המושבים כנוחים ומרווחים, בזכות הרוחב הכללי של המרכב, הרצפה השטוחה וגם בסיס הגלגלים הגדול (3 מ').

למרות הגג המשתפל לאחור, גם הגבוהים צפויים לשבת כאן באופן זקוף מבלי שראשם יתחכך בתקרת הרכב.

תא המטען גדול (539 ל' פלוס 15 מלפנים), ואמנם סף ההטענה גבוה, אך בגרסה זו ישנם מתלי אוויר הניתנים לשליטה מכפתורים הנמצאים כאן, ואיתם תנמיכו את המרכב להקלה על העמסתו של תא המטען. מתחת לרצפה מקום לאחסון נוסף, כולל כבל ההטענה.

זיקרZEEKR 001 קריפטון - מושב אחוריזיקרZEEKR 001 קריפטון - תא מטען

---

זיקר 001 ZEEKR  - אבזור, מחירים

הזיקר 001 מגיע ב-2 תצורות הנעה (אחת אחורית וכפולת הנעה), וב-3 רמות גימור.

מנעד המחירים הוא בין 270 אלף שקלים לגרסת הלונג ריינג' (לה 272 כוחות סוס ממנוע בודד וטווח של 620 ק"מ מוצהרים פר טעינה), דרך 295 אלף שקלים לגרסת פרפורמנס כפולת הנעה (544 סוסים, 590 ק"מ מוצהרים) ועד 330 אלף שקלים לגרסה הנבחנת – קריפטון, בעלת הנעה זהה, אך עם מעט יותר אבזור.

האבזור ב-001 עשיר וכולל גג פנורמי כהה (ללא כיסוי גלילה), מראות צד מחוממות ומתקפלות חשמלית, תאורת אווירה מגוונת, חימום במושבים הקדמיים, בהגה וגם בשני הקיצוניים מאחור, שגם להם, כמו הקדמיים, כוונון חשמלי.

עוד תמצאו כאן כניסה ללא מפתח, טעינה חיצונית של מכשירים V2L, סגירת וואקום לדלתות, הפעלות קוליות Hey Zeekr, מצלמות 360, ובגרסה שאיתנו גם כוונון חשמלי להגה, אוורור למושב הנהג ומסאז' למושבים הקדמיים, מתלי אוויר, בקרת אקלים נפרדת ליושבים מאחור ומערכת שמע משודרגת מבית ימאהה, הכוללת 12 רמקולים וסאב וופר.    

זיקרZEEKR 001 קריפטון - פנים הרכב

זיקרZEEKR 001 קריפטון - רמקול דלת קדמית

---

זיקר 001 ZEEKR  - בטיחות

הזיקר 001 קיבל בכל התצורות שלו ציון בטיחות 7 מתוך 8. יש כאן 7 כריות אוויר, בלימה אוטונומית בחירום, מניעה אקטיבית של סטייה מנתיב, בקרת שיוט אדפטיבית, זיהוי ומניעת התנגשות אקטיבית ברכב בשטח מת, התרעה על עייפות נהג, התרעה על השארת ילדים ברכב, בלימת חירום מפני הולכי רגל או דו גלגלי, אזהרה מפני תנועה חוצה בפתיחת דלת וגם על היסח הדעת של הנהג.

מרוב רצון אמיתי וכן של הרכב לשמור על הנוסעים בו, ניכר כי המערכות עובדות בהיפר.

בכל חריגה מהמהירות המצוינת בתמרור (או שלא) תקבלו צפצופים. כך גם בעת הסטת מבט ולו לשנייה אל המסך הראשי. בנוסף לכך, תיקוני סטייה מנתיב מתבצעים באופן אגרסיבי למדי, וזה מעט מבהיל לעיתים.

כוונתם של מתכנני הרכב טובות, רק שמצאתי עצמי מנטרל לפני כל נסיעה חלק מההתרעות, לאחר שמצאתי אותן יותר מזיקות ממועילות, בעיקר כשחלק מההתרעות מיותרות לחלוטין, או שפועלות ללא צורך אמיתי;

סובבתם את ההגה והוא הסתיר את 2 עיני האינפרה-רד שאמורות לנטר את פעולת האישונים? תקבלו צפצופים.

חרגתם מ-30 קמ"ש, מהירות שהרכב סבור שהיא זו החוקית לאותו כביש? תקבלו התרעות מנדנדות. זה יוצר אי נוחות גדולה וגורע משלוות הנוסעים.

זיקרZEEKR 001 קריפטון - קונסולה ראשית

---

זיקר 001 ZEEKR  - מנועים, הנעה

מתחת למכסה המנוע של הגרסה העילית של הדגם שוכנת אורווה לא קטנה בה מתאכלסים 544 סוסי מרוץ. שני המנועים שכאן (אחד לכל ציר) מפיקים מומנט גדול של 69 קג"מ, המוזרם לכל ארבעת הגלגלים.

התאוצה ל-100 קמ"ש אורכת 3.8 שניות קצרצרות, בדרך ל-200 קמ"ש מרביים (לא בדקנו).

זיקרZEEKR 001 קריפטון - במבחן דרכים

---

זיקר 001 ZEEKR  - נוסעים

לפני שיוצאים לדרך, חשוב לדעת שהזיקר מביאה איתה הבטחה להתחרות בטובות שבתעשייה, לרבות דגמים חשמליים של רכבי יוקרה כמו מרצדס ואאודי.

ואכן, אחרי שהתרשמתי מהאווירה היוקרתית באופן סטאטי, יוצאים לדרך ומגלים שגם בשיוט מהיר הזיקר שומרת על רמה גבוהה של בידוד אקוסטי ושקט בתא הנוסעים.

בעיר ההתנהלות קלה נוכח ארסנל המצלמות והחיישנים ההיקפיים, ומצב נהיגה קומפורט מאלחש מעט את הבעיטה האגרסיבית של מצב ספורט, בטח בתחילת נסיעה, אך מאידך מאפשר כוח מספק בהחלט לכל האצה או השתלבות.

לוקח לא מעט זמן הסתגלות לכוון את המראות, את גובה ההגה או את גובה התמונה המתקבלת בהשתקפות על השמשה הקדמית, תחילה דרך כניסה מהמסך הראשי, לאחר מכן שימוש במשטחי המגע/ לחיצה שבשני צידי ההגה.

כך גם תפעול מערכות הבטיחות האקטיביות, כשאת האינפורמציה אודות השינויים, כמו הגברת הווליום למשל, רואים בהקרנה על השמשה.

באופן עקרוני, המסך עמוס מאד בתפריטים ובאפשרויות, ויש ללמוד אותן היטב לפני שמתיימרים לתפעל משהו בעת נהיגה.

מתלי האוויר של הקריפטון מאפשרים לקבוע את גובה המרכב, ובמצב הנמוך הם מכוילים לצד היותר נוקשה והספורטיבי, פחות לרכות הנדרשת בנסיעה עירונית.

יחד עם זאת, הזיקר 001 אינו נוטה להתרסק על בורות או שיבושים בכביש, הוא מצליח לגהץ את רובם, ואיכות הנסיעה טובה מאד.

זיקרZEEKR 001 קריפטון

כשיוצאים מהעיר, נוחות הנסיעה אף משתפרת, ורמת השקט נותרת גבוהה.

בעת האצת ביניים או עקיפה, הכוח מעט משתהה, אך שניה לאחר מכן הזיקר צוברת תאוצה במהירות; מצב ספורט פותר את העניין לחלוטין ומזרים כוח באופן מיידי עם דרישה שמגיעה מהדוושה הימנית.

כך גם בכביש הדינמי ובמצב ספורט, ההתנהגות של השלדה מרגישה מוצקה ובוגרת, רמת אחיזת הכביש גבוהה מאד, ועם כל כך הרבה כוח שמוזרם לכל הגלגלים פשוט כיף (ובטוח) לסיים מקטע הררי במהירות גבוהה ממה שהייתם מצפים מרכב סדאן שאורכו נושק ל-5 מטרים, כשבסיס הגלגלים ארוך כמעט כמו המרחק בין הפגושים של פיאט 500.

זוויות הגלגול מינימליות, ההגה נותן היזון חוזר ורמת תקשורת יותר טובים שמה שמצאנו ברוב המכוניות החשמליות הגדולות, שם משקל כה רב נשען על הציר הקדמי שלהן.

אין ספק שהזיקר 001 היא ספורט סדאן שתרצו לתקוף איתה את העיקולים בכבישים הנכונים.

הבלמים מטעמם פעלו היטב, רק שבשלב די מוקדם פעולתם דעכה, כמי שלא קל לו להתמודד עם עדרי סוסי המרוץ שמניעים את הרכב, שמעיפים את המרכב למהירויות מסחררות במחי לחיצת דוושה.

זיקרZEEKR 001 קריפטון

---

זיקר 001 ZEEKR  - סוללה, טווח וצריכת חשמל

בכל תצורות הדגם 001 ישנה סוללה גדולה בקיבולת של 100 קווט"ש, והטענתה אמורה להיות טובה, כך נתוני WLTP בכל אופן, עם ללא פחות מ-620 ק"מ בגרסת ההנעה האחורית, 590 ק"מ לגרסת הפרפורמנס, ו-580 ק"מ לגרסת הקריפטון הבכירה והנבחנת.

בפועל, כמו תמיד, הרבה מזה תלוי בסגנון הנהיגה שלכם. מבחן דרכים המשלב תנאים שונים של נהיגה כמו זחילה בפקקים, התנהלות עירונית, שיוט רגוע בכבישים המהירים ומקטעים דינאמיים במצב ספורט או אינדיווידואל, העלו נתון ממוצע של 480 ק"מ לטעינה. יצוין כי בימי המבחן הקרים לא הופעלה כמעט בקרת האקלים, שעלולה להרע את הנתון.

יחד עם זאת, אם רוב נהיגתכם שלווה במיוחד, כזו שתיעשה במוד קומפורט או אקו, כנראה שתשיגו יותר קילומטרים לכל טעינה. אבל אז – גרסת ההנעה האחורית יכולה להספיק ומעבר לכך.

זיקרZEEKR 001 קריפטון - לוח מחוונים

---

זיקר 001 ZEEKR  - מסכמים

זיקר 001 היא מכונית מעניינת עד מאד, במיוחד את אלה שהעידן המוטורי החדש מסקרן אותם: מסכים גדולים, תאוצה מסחררת, הפעלה קולית רחבה ושקט מוחלט בתא הנוסעים.  

ואכן, יש כאן מסכים גדולים, הרבה טכנולוגיה מתקדמת, צבעים ופירוטכניקה, אבל במובנים רבים  התפעול הרבה פחות אינטואיטיבי מזה המוכר והטוב, ודורש התעסקות של ממש בעת נהיגה או לפניה.

ה-001 פשוט נראית מצוין, עם יציבה ספורטיבית וקווים שמזכירים מכוניות ספורט אקזוטיות מאירופה. טווח הנסיעה שהיא מציעה קטן אמנם מזה המוצהר, אך ברוב המקרים ארוך דיו למשפחה המטיילת.

תא הנוסעים איכותי, מהודר, מפנק ובנוי מחומרים נעימים למגע, וגם מרווח עד מאד.

עם זאת, מערכות הבטיחות האקטיביות וארסנל ההתרעות והצפצופים חייבים לעבור עידון ועדכון, ולעבוד הרבה פחות בהיפר.

בשורה התחתונה ובמבחן התמורה, 330 אלף השקלים יקנו לכם כאן הרבה מאד.  

זיקרZEEKR 001 קריפטון

 

ZEEKR 001 Krypton

מחיר (₪)329,990
אורך (מ')4.955
רוחב (מ')2.00
גובה (מ')1.56
בסיס גלגלים (מ')3.00
משקל עצמי (ק"ג)2,335
נפח תא מטען/ כשהמושבים האחוריים מקופלים (ל')

539 / 2,144

(+15 מלפנים)
מרווח גחון (ס"מ)17.4
טווח נסיעה לטעינה מלאה (ק"מ) (מוצהר/ ממוצע מבחן)580 / 480
הספק מנועים (כ"ס)544
תאוצה 0-100 קמ"ש (שנ')3.8
קיבולת סוללה (קווט"ש)100
משך טעינה ביתית AC ( 0%-100%)(דק')330
משך טעינה מהירה DC ( 20%-80%) (דק)28
קצב טעינה מקסימלית (מהיר DC/ ביתי AC) (קווט"ש)200 / 22
משך אחריות כללית (שנים / ק"מ – המוקדם מביניהם)5 / 100,000

משך אחריות על מערכת חשמלית (סוללה)

(שנים / ק"מ – המוקדם מביניהם)
8 / 200,000

 

זיקר ZEEKR - רקע

המותג זיקר נולד בשנת 2021 בקונצרן הסיני הענק – ג'ילי GEELY, כחטיבה המייצרת רכבי יוקרה חשמליים, מבוססי פלטפורמת SEA המפורסמת (Sustainable Experience Architecture), המשרתת גם חלק ממותגי הבית האחרים של ג'ילי, כמו וולוו ופולסטאר.

מקור השם אגב, הוא שילוב משעשע בין דור ה- Z ל- Geek.

כבר מהקמתה, שמה זיקר בין הכוונות שלה מותגים כמו NIO וטסלה, ולאחר מכן מותגים נוספים כמו סמארט ואקספנג. כשנה בלבד לאחר שנחשפה, הודיעה החברה על שיתוף פעולה עם חברת Mobileye הישראלית, במטרה להגיע לפיתוח משותף של רכב אוטונומי מתקדם כבר ב- 2024.

זיקר אף טיפחה שיתוף פעולה עם CATL, אחד מיצרני הסוללות החשמליות הגדולים בעולם, במטרה לפתח סוללות למכוניותיה, שתאפשרנה טווח החוצה את קו האלף קילומטרים פר טעינה.

את הדגם הנבחן כאן, 001, חשבה החברה להוציא תחילה תחת שמה של חברה האחות – לינק & קו, אך לבסוף יצא הדגם תחת כנפי מותג זיקר.

---

זיקר 001 ZEEKR  - עיצוב חיצוני ומידות

התגובות ברחוב, מ"וואוו, איזה רכב זה?" ועד "חשבתי שזו (פורשה) טייקן", קיפלו בתוכן את השורה התחתונה לגבי העיצוב החיצוני של הזיקר 001- מדובר בעיצוב מרהיב, מובחן, ספורטיבי ודומיננטי מאד.

הכתום-כתום של גרסת הקריפטון המאובזרת והיכולתית שאיתנו (שאולי ניתן לכנותו בהלצה "תפוזיקר"), מוסיף מצידו לא מעט לנוכחות הבלתי מתפשרת של הזיקר הזו על הכביש, כמו גם מימדיה המאד גדולים (4.955 מ' לאורך, 2 מטרים לרוחב ו-1.56 מ' לגובה).

מלפנים מכסה מנוע עם קימורים שריריים, פנסי לד עיליים ויחידות תאורת מטריקס לד הנמצאים בפס שחור לרוחב.

מהצד ידיות דלתות שקועות, חלונות כהים מאחור וגג שחור במראה צף, גלגלי ענק נאים (22") בעיצוב ייחודי לגרסת הקריפטון, קורה אחורית משתפלת במראה פאסט-בק או "שוטינג ברייק" (כינוי למעין סטיישן קופה), יחד עם ספוילר גג אחורי ופנסי לד אחוריים שנמתחים אל צידי הרכב, להם מופע אורות אנרגטי במיוחד. יחידות התאורה מאחור בנויות קוביות-קוביות, וביניהן כיתוב ZEEKR מואר בלבן.

היציבה המתקבלת ספורטיבית למדי, רחבה ונמוכה.   

זיקרZEEKR 001 קריפטון - מבט קדמי

זיקרZEEKR 001 קריפטון - מבט צד

זיקרZEEKR 001 קריפטון - מבט אחורי

---

זיקר 001 ZEEKR  - עיצוב פנימי, חומרים, הנדסת אנוש

נכנסים לזיקר 001 ומגלים מייד כמה מוטיבים המאפיינים את צמרת רכבי הטכנולוגיה העכשוויים: מסך גדול במיוחד במרכז (15.4"), המפעיל כמעט הכל ברכב, מסך קעור תלת פאתי כלוח מחוונים (8.8") ומיעוט קיצוני בכפתורים.

ב-001 נעשה שימוש בחומרים איכותיים, להם גוונים וטקסטורות הנותנים אווירה מזמינה והייטקיסטית עכשווית, עם צבעי נחושת, אפור, תפרים בגוונים מנוגדים, וזאת לצד אלומיניום, קווי ניקל, שימוש בעור ובזמש על גבי הדש-בורד ועוד.

המושבים ספורטיביים למראה עם משענת ראש אינטגרלית, קווי תפר כתום ושימוש בעור. הם תומכים היטב ומתגלים כנוחים גם לאחר נהיגה ממושכת.

זיקרZEEKR 001 קריפטון - פנים הרכב

מבט סביב ממושב הנהג מגלה בגרסה זו תצוגה עילית רחבה מאד (14.7") המוקרנת על גבי השמשה, ובה מופיע גם תפעול של חלק מפונקציות הרכב, לרבות מערכות הבטיחות האקטיביות, מערכת השמע ועוד.   

ההגה קטום, הקונסולה הראשית גבוהה, מתחתיה תא אחסון גדול ובין המושבים תא עמוק עם כיסוי.

שמחתי למצוא כאן ידית הילוכים חשמלית הפועלת היטב ומהר, וגם כפתור גלגל פיזי השולט בעוצמת השמע של מערכת האינפוטיינמנט.

תא הכפפות נפתח על ידי מגע בכפתור חשמלי, כך גם תא המטען.

במסך הראשי המון תפריטים הדורשים לימוד מעמיק והסתגלות, וכמו במקרים אחרים בהם המסך הוא לב תפעול הרכב, גם כאן צריך להסתגל לא רק לתפעול מערכות הניווט, השמע והרדיו, אלא גם לתפעול בקרות האקלים (3 אזורים כאן), תוכניות הנהיגה השונות (הכוללות לא רק ספורט ואינדיווידואל, אלא גם שטח, חול וקרח), פתחי המיזוג עצמם, כוונון המראות, מנח ההגה, שלל מערכות הבטיחות, מה לא בעצם.

זיקרZEEKR 001 קריפטון - מסך ראשיזיקרZEEKR 001 קריפטון - פנים הרכב

---

מאחור גם 3 מבוגרים עשויים למצוא את המושבים כנוחים ומרווחים, בזכות הרוחב הכללי של המרכב, הרצפה השטוחה וגם בסיס הגלגלים הגדול (3 מ').

למרות הגג המשתפל לאחור, גם הגבוהים צפויים לשבת כאן באופן זקוף מבלי שראשם יתחכך בתקרת הרכב.

תא המטען גדול (539 ל' פלוס 15 מלפנים), ואמנם סף ההטענה גבוה, אך בגרסה זו ישנם מתלי אוויר הניתנים לשליטה מכפתורים הנמצאים כאן, ואיתם תנמיכו את המרכב להקלה על העמסתו של תא המטען. מתחת לרצפה מקום לאחסון נוסף, כולל כבל ההטענה.

זיקרZEEKR 001 קריפטון - מושב אחוריזיקרZEEKR 001 קריפטון - תא מטען

---

זיקר 001 ZEEKR  - אבזור, מחירים

הזיקר 001 מגיע ב-2 תצורות הנעה (אחת אחורית וכפולת הנעה), וב-3 רמות גימור.

מנעד המחירים הוא בין 270 אלף שקלים לגרסת הלונג ריינג' (לה 272 כוחות סוס ממנוע בודד וטווח של 620 ק"מ מוצהרים פר טעינה), דרך 295 אלף שקלים לגרסת פרפורמנס כפולת הנעה (544 סוסים, 590 ק"מ מוצהרים) ועד 330 אלף שקלים לגרסה הנבחנת – קריפטון, בעלת הנעה זהה, אך עם מעט יותר אבזור.

האבזור ב-001 עשיר וכולל גג פנורמי כהה (ללא כיסוי גלילה), מראות צד מחוממות ומתקפלות חשמלית, תאורת אווירה מגוונת, חימום במושבים הקדמיים, בהגה וגם בשני הקיצוניים מאחור, שגם להם, כמו הקדמיים, כוונון חשמלי.

עוד תמצאו כאן כניסה ללא מפתח, טעינה חיצונית של מכשירים V2L, סגירת וואקום לדלתות, הפעלות קוליות Hey Zeekr, מצלמות 360, ובגרסה שאיתנו גם כוונון חשמלי להגה, אוורור למושב הנהג ומסאז' למושבים הקדמיים, מתלי אוויר, בקרת אקלים נפרדת ליושבים מאחור ומערכת שמע משודרגת מבית ימאהה, הכוללת 12 רמקולים וסאב וופר.    

זיקרZEEKR 001 קריפטון - פנים הרכב

זיקרZEEKR 001 קריפטון - רמקול דלת קדמית

---

זיקר 001 ZEEKR  - בטיחות

הזיקר 001 קיבל בכל התצורות שלו ציון בטיחות 7 מתוך 8. יש כאן 7 כריות אוויר, בלימה אוטונומית בחירום, מניעה אקטיבית של סטייה מנתיב, בקרת שיוט אדפטיבית, זיהוי ומניעת התנגשות אקטיבית ברכב בשטח מת, התרעה על עייפות נהג, התרעה על השארת ילדים ברכב, בלימת חירום מפני הולכי רגל או דו גלגלי, אזהרה מפני תנועה חוצה בפתיחת דלת וגם על היסח הדעת של הנהג.

מרוב רצון אמיתי וכן של הרכב לשמור על הנוסעים בו, ניכר כי המערכות עובדות בהיפר.

בכל חריגה מהמהירות המצוינת בתמרור (או שלא) תקבלו צפצופים. כך גם בעת הסטת מבט ולו לשנייה אל המסך הראשי. בנוסף לכך, תיקוני סטייה מנתיב מתבצעים באופן אגרסיבי למדי, וזה מעט מבהיל לעיתים.

כוונתם של מתכנני הרכב טובות, רק שמצאתי עצמי מנטרל לפני כל נסיעה חלק מההתרעות, לאחר שמצאתי אותן יותר מזיקות ממועילות, בעיקר כשחלק מההתרעות מיותרות לחלוטין, או שפועלות ללא צורך אמיתי;

סובבתם את ההגה והוא הסתיר את 2 עיני האינפרה-רד שאמורות לנטר את פעולת האישונים? תקבלו צפצופים.

חרגתם מ-30 קמ"ש, מהירות שהרכב סבור שהיא זו החוקית לאותו כביש? תקבלו התרעות מנדנדות. זה יוצר אי נוחות גדולה וגורע משלוות הנוסעים.

זיקרZEEKR 001 קריפטון - קונסולה ראשית

---

זיקר 001 ZEEKR  - מנועים, הנעה

מתחת למכסה המנוע של הגרסה העילית של הדגם שוכנת אורווה לא קטנה בה מתאכלסים 544 סוסי מרוץ. שני המנועים שכאן (אחד לכל ציר) מפיקים מומנט גדול של 69 קג"מ, המוזרם לכל ארבעת הגלגלים.

התאוצה ל-100 קמ"ש אורכת 3.8 שניות קצרצרות, בדרך ל-200 קמ"ש מרביים (לא בדקנו).

זיקרZEEKR 001 קריפטון - במבחן דרכים

---

זיקר 001 ZEEKR  - נוסעים

לפני שיוצאים לדרך, חשוב לדעת שהזיקר מביאה איתה הבטחה להתחרות בטובות שבתעשייה, לרבות דגמים חשמליים של רכבי יוקרה כמו מרצדס ואאודי.

ואכן, אחרי שהתרשמתי מהאווירה היוקרתית באופן סטאטי, יוצאים לדרך ומגלים שגם בשיוט מהיר הזיקר שומרת על רמה גבוהה של בידוד אקוסטי ושקט בתא הנוסעים.

בעיר ההתנהלות קלה נוכח ארסנל המצלמות והחיישנים ההיקפיים, ומצב נהיגה קומפורט מאלחש מעט את הבעיטה האגרסיבית של מצב ספורט, בטח בתחילת נסיעה, אך מאידך מאפשר כוח מספק בהחלט לכל האצה או השתלבות.

לוקח לא מעט זמן הסתגלות לכוון את המראות, את גובה ההגה או את גובה התמונה המתקבלת בהשתקפות על השמשה הקדמית, תחילה דרך כניסה מהמסך הראשי, לאחר מכן שימוש במשטחי המגע/ לחיצה שבשני צידי ההגה.

כך גם תפעול מערכות הבטיחות האקטיביות, כשאת האינפורמציה אודות השינויים, כמו הגברת הווליום למשל, רואים בהקרנה על השמשה.

באופן עקרוני, המסך עמוס מאד בתפריטים ובאפשרויות, ויש ללמוד אותן היטב לפני שמתיימרים לתפעל משהו בעת נהיגה.

מתלי האוויר של הקריפטון מאפשרים לקבוע את גובה המרכב, ובמצב הנמוך הם מכוילים לצד היותר נוקשה והספורטיבי, פחות לרכות הנדרשת בנסיעה עירונית.

יחד עם זאת, הזיקר 001 אינו נוטה להתרסק על בורות או שיבושים בכביש, הוא מצליח לגהץ את רובם, ואיכות הנסיעה טובה מאד.

זיקרZEEKR 001 קריפטון

כשיוצאים מהעיר, נוחות הנסיעה אף משתפרת, ורמת השקט נותרת גבוהה.

בעת האצת ביניים או עקיפה, הכוח מעט משתהה, אך שניה לאחר מכן הזיקר צוברת תאוצה במהירות; מצב ספורט פותר את העניין לחלוטין ומזרים כוח באופן מיידי עם דרישה שמגיעה מהדוושה הימנית.

כך גם בכביש הדינמי ובמצב ספורט, ההתנהגות של השלדה מרגישה מוצקה ובוגרת, רמת אחיזת הכביש גבוהה מאד, ועם כל כך הרבה כוח שמוזרם לכל הגלגלים פשוט כיף (ובטוח) לסיים מקטע הררי במהירות גבוהה ממה שהייתם מצפים מרכב סדאן שאורכו נושק ל-5 מטרים, כשבסיס הגלגלים ארוך כמעט כמו המרחק בין הפגושים של פיאט 500.

זוויות הגלגול מינימליות, ההגה נותן היזון חוזר ורמת תקשורת יותר טובים שמה שמצאנו ברוב המכוניות החשמליות הגדולות, שם משקל כה רב נשען על הציר הקדמי שלהן.

אין ספק שהזיקר 001 היא ספורט סדאן שתרצו לתקוף איתה את העיקולים בכבישים הנכונים.

הבלמים מטעמם פעלו היטב, רק שבשלב די מוקדם פעולתם דעכה, כמי שלא קל לו להתמודד עם עדרי סוסי המרוץ שמניעים את הרכב, שמעיפים את המרכב למהירויות מסחררות במחי לחיצת דוושה.

זיקרZEEKR 001 קריפטון

---

זיקר 001 ZEEKR  - סוללה, טווח וצריכת חשמל

בכל תצורות הדגם 001 ישנה סוללה גדולה בקיבולת של 100 קווט"ש, והטענתה אמורה להיות טובה, כך נתוני WLTP בכל אופן, עם ללא פחות מ-620 ק"מ בגרסת ההנעה האחורית, 590 ק"מ לגרסת הפרפורמנס, ו-580 ק"מ לגרסת הקריפטון הבכירה והנבחנת.

בפועל, כמו תמיד, הרבה מזה תלוי בסגנון הנהיגה שלכם. מבחן דרכים המשלב תנאים שונים של נהיגה כמו זחילה בפקקים, התנהלות עירונית, שיוט רגוע בכבישים המהירים ומקטעים דינאמיים במצב ספורט או אינדיווידואל, העלו נתון ממוצע של 480 ק"מ לטעינה. יצוין כי בימי המבחן הקרים לא הופעלה כמעט בקרת האקלים, שעלולה להרע את הנתון.

יחד עם זאת, אם רוב נהיגתכם שלווה במיוחד, כזו שתיעשה במוד קומפורט או אקו, כנראה שתשיגו יותר קילומטרים לכל טעינה. אבל אז – גרסת ההנעה האחורית יכולה להספיק ומעבר לכך.

זיקרZEEKR 001 קריפטון - לוח מחוונים

---

זיקר 001 ZEEKR  - מסכמים

זיקר 001 היא מכונית מעניינת עד מאד, במיוחד את אלה שהעידן המוטורי החדש מסקרן אותם: מסכים גדולים, תאוצה מסחררת, הפעלה קולית רחבה ושקט מוחלט בתא הנוסעים.  

ואכן, יש כאן מסכים גדולים, הרבה טכנולוגיה מתקדמת, צבעים ופירוטכניקה, אבל במובנים רבים  התפעול הרבה פחות אינטואיטיבי מזה המוכר והטוב, ודורש התעסקות של ממש בעת נהיגה או לפניה.

ה-001 פשוט נראית מצוין, עם יציבה ספורטיבית וקווים שמזכירים מכוניות ספורט אקזוטיות מאירופה. טווח הנסיעה שהיא מציעה קטן אמנם מזה המוצהר, אך ברוב המקרים ארוך דיו למשפחה המטיילת.

תא הנוסעים איכותי, מהודר, מפנק ובנוי מחומרים נעימים למגע, וגם מרווח עד מאד.

עם זאת, מערכות הבטיחות האקטיביות וארסנל ההתרעות והצפצופים חייבים לעבור עידון ועדכון, ולעבוד הרבה פחות בהיפר.

בשורה התחתונה ובמבחן התמורה, 330 אלף השקלים יקנו לכם כאן הרבה מאד.  

זיקרZEEKR 001 קריפטון

 

ZEEKR 001 Krypton

מחיר (₪)329,990
אורך (מ')4.955
רוחב (מ')2.00
גובה (מ')1.56
בסיס גלגלים (מ')3.00
משקל עצמי (ק"ג)2,335
נפח תא מטען/ כשהמושבים האחוריים מקופלים (ל')

539 / 2,144

(+15 מלפנים)
מרווח גחון (ס"מ)17.4
טווח נסיעה לטעינה מלאה (ק"מ) (מוצהר/ ממוצע מבחן)580 / 480
הספק מנועים (כ"ס)544
תאוצה 0-100 קמ"ש (שנ')3.8
קיבולת סוללה (קווט"ש)100
משך טעינה ביתית AC ( 0%-100%)(דק')330
משך טעינה מהירה DC ( 20%-80%) (דק)28
קצב טעינה מקסימלית (מהיר DC/ ביתי AC) (קווט"ש)200 / 22
משך אחריות כללית (שנים / ק"מ – המוקדם מביניהם)5 / 100,000

משך אחריות על מערכת חשמלית (סוללה)

(שנים / ק"מ – המוקדם מביניהם)
8 / 200,000