וולוו V60 T8 – מבחן דרכים

וולוו V60 T8 – מבחן דרכים
צילום תמונות: טל אבן

לפני חודשים ספורים, השיקה וולוו בישראל את ה-V60, הגרסה הסטיישנית של ה- S60המוצלחת. היא ניצבת שם לבדה בקטגוריית רכבי המנהלים-יוקרה-סטיישן הנמכרים באופן סדיר בארץ, ולאחר נסיעת מבחן איתה, תהינו מדוע שאר יבואני היוקרה לא מציעים גם הם את מרכולתם בסגמנט החכם והפרקטי הזה, או יותר נכון, מה גורם ללקוח הישראלי שכבר גמר בליבו לוותר על רכב פנאי אופנתי וגבוה לטובת רכב מנהלים סלוני מפנק, להעדיף בכל זאת את גרסת הסדאן על פני גרסת הסטיישן. חזרנו עם תובנות.

טל אבן | 09/02/21

ביצוע מבחני דרך בעת סגר מתמשך ומתארך אינו קל. הדבר אף מתסכל הרבה יותר, כשבחנייה מחכה לנו השוודית המצודדת הזו.

"מה אפשר לעשות עם קרוב ל-400 כוחות סוס בסגר?" שאלתי בתסכול את ידידי אייזיק דוידוביץ', שבתור העורך הראשי של Drive Time, אף הוא ודאי מתמודד עם הנושא הכאוב הזה בחודשי הקורונה האחרונים.

"אפשר לברוח מהמשטרה, הרי מול הספק כזה שמפיקה ה-V60 הזו אין להם סיכוי" הוא השיב בהלצה.

"אפשר גם להאיץ מרמזור לרמזור ליד הבית, במסגרת מגבלות המרחק" הוא הוסיף בחיוך, "או שאפשר פשוט לנסוע ולהיות במתח, אבל הוולוו הסלונית הזו בטח מורידה ממך את כל המתח" הוא סיכם.

אז כן, סיום הסגר אכן פעל לטובתי, כשהתאפשר לי סוף סוף לצאת איתה לריקוד קצר אך מסעיר, לפני שהשבתי את מפתחותיה לידי היבואן.

---

ה-V60 הזו מגיעה עם מנוע בנזין המשולב עם מנוע חשמלי, תיבת הילוכים אוטומטית ומרכב בתצורת סטיישן. אני אוהב מרכב סטיישן. אבל לא רק אני.

גרסאות הסטיישן פופולריות מאד באירופה. הן למעשה באות שם לרוב בשילוב של סטיישן-דיזל-ידני, שלושה מאפיינים רחוקים שנות אור מהעדפותיו של הקליינט הישראלי הממוצע, שרוכש את הרכב המשפחתי/ המנהלים/ היוקרה שלו, אך גם כאן ישנה מהפכה שנוצרה בתעשיית כלי הרכב עקב השימוש המסיבי ברכבים חשמליים/ סמי חשמליים, מהפכה שלאט לאט מעצבת מחדש גם את טעמו של הלקוח האירופאי הטיפוסי.

אופנת רכבי הפנאי והפנאי-שטח המסתערת על שוק הרכב, מציעה אמנם תצורת כלי רכב שאינם סדאן, יותר האצ'באק או סטיישן מוגבהים, אך השימוש בחשמל, ובמיוחד בכלי רכב החשמליים 100%, מרחיק מהצורך במנועי דיזל וגם מתיבות הילוכים ידניות שהולכות ונעלמות, כשבכלי הרכב החשמליים לחלוטין תיבות ההילוכים באופן כללי כבר לא ממש קיימות, במובן הקלאסי.

אך עדיין, גם ללקוחות המקומיים שעדיין מעדיפים רכב מנהלים על פני רכב פנאי, מציע סגמנט המנהלים- יוקרה, כמו אאודי A4, ב.מ.וו 3, מרצדס C, לקסוס IS ואלפא ג'וליה, בעיקר את גרסאות הסדאן.

זה נכון שבעבר מרכב סטיישן לא זכה למראה מושך במיוחד. רוב מכוניות הסטיישן של שנות ה-70 וה-80, ביניהן גם וולוו 240 ו-740, נראו מגושמות, מלבניות מדי וחסרות עידון עיצובי. החלק האחורי כאילו הודבק באופן מלאכותי ולא אסתטי במיוחד למרכב הסדאן עליו התבססו, והמראה צעק בעיקר פרקטיות ויכולת אחסון בתא המטען, פחות דינאמיות וסקסיות.

רכבי היוקרה-סטיישן של העידן החדש מצודדים מאד, ומציגים לרוב עיצוב זורם, נקי ודינאמי, והדבר לא פסח גם על ה-V60 הנוכחית.

--

ובכן, אם בדיון על סטיישן מצודד וסקסי עסקינן, ה-V60 החדשה נראית מצוין.

בחזית (המשותפת גם לאחות הסדאנית, ה-S60) גריל גדול ובולט קדימה ובו מוטבע הסמל, פנסי LED אקטיביים (סובבי פנייה) עם חתימת ה"פטישים" המזוהה עם המותג, מכסה מנוע מפוסל ושרירי וגריל תחתון משולב בפגוש, יחד עם פנסי ערפל. מהצד סרחי עודף מינימאליים, המחניפים גם לנתון בסיס הגלגלים העומד על 2.872 מ', חישוקי גלגלים גדולים (19") בעלי חתך נמוך (40 מ"מ), קו חלונות ההולך ועולה מצד הדלתות ויורד מאידך מצד הגג, קורות A ו- D דקות במיוחד והשאר שחורות, מקנים לרכב גם מצדדיו מראה דינאמי מאד.    

מאחור פנסי LED "וולוואים" נאים וגדולים, המטפסים אל עבר הגג, יציאות מפלט גדולות עם חותמת ניקל ופס תואם המחבר ביניהן, ספוילר אחורי ומגב שימושי.

אורכה של ה-V60 זהה לגרסה הסדאנית, עם 4.761 מ', אך כאן יש אפקט שיוצר הסטיישן, והרכב נראה ארוך מאחותו מבית. רוחב המרכב 1.85 מ' והגובה עומד על 1.432 מ', נתונים דומים עד זהים לנתוני המימדים ב-S60.  

גולת הכותרת שמבחינה את ה-V מה- S היא תא המטען. אם חושבים על זה, סטיישן הרבה יותר פרקטי, ולא רק בשל תוספת של 139 ליטרים בנפח (529 אל מול 390 ל'), אלא גם במפתח תא המטען עם החלון האחורי.

בשימוש יום יומי, כשדלת התא הגדולה נפתחת אל על (הפתיחה כאן חשמלית), פעולת הנחת השקיות מקניות, או עצם העמסת הרכב במזוודות ובתיקים לקראת טיול משפחתי באילת קלילה, וההבדל פשוט עצום. זה קיים גם בכל רכבי הפנאי, רק שברובם נפח התא יהיה נדיב פחות מהתא המוצע בוולוו הגדולה הזו.

את כבל הטעינה ניתן להניח מתחת למגש שלרצפת תא המטען, שם מוצאים עוד תאי אחסון קטנים.

המושב האחורי ברכב מציע מרווח נאה למבוגרים, כשגם הגבוהים שביניהם ייהנו ממרווח ברכיים וראש טובים. הגג הפנוראמי כאן עצום, בהתאם לאורכו הכללי של גג הרכב, והתחושה אוורירית. במרכז עוברת תעלת הינע גבוהה, והיושב במרכז יאלץ לשבת בפיסוק קל. המושבים עצמם נוחים למדי והאווירה יוקרתית.

כניסה למושב הנהג מגלה סביבת נהג שממשיכה את האווירה העשירה והיוקרתית, עם דיפונים רכים ותפירות עור מסביב, וכאן שילוב הצבע החום של המושבים, העץ החום עם הטקסטורה הטבעית וחלוקת החום והשחור בדש בורד נותנים תחושה ביתית וחמימה. ידית ההילוכים הקריסטלית מוסיפה רבות לתחושה היוקרתית המיוחדת שמונחת ברכות על כתפי הנהג.

כיאה לוולוו, שמערך הבטיחות הפך עם השנים לחלק חשוב מה -DNA של המותג, רשימת מערכות הבטיחות התקנית כאן מלאה, עם 6 כריות אוויר, בלימת חירום אוטונומית, בקרת ערנות נהג, ניטור שטח מת במראות,  ניטור תנועה חוצה ביציאה מחניה, שמירה אקטיבית על הנתיב, בקרת שיוט אדפטיבית ומצלמת 360 מעלות.

גרסת ה-V60 T8 מגיעה ברמת גימור אחידה וגבוהה למדי, Recharge, וכוללת כסטנדרט מושבי עור, חימום וכוונון חשמלי למושבים הקדמיים לרבות זיכרונות, מסך מגע אורכי 9", אותו פגשנו בדגמי וולוו נוספים, אליו משודכת מערכת שמע משובחת מבית Harman Kardon, הכוללת 13 רמקולים (ביניהם סאב וופר) והספק בן 600 וואט, סטרימינג, לוח מחוונים וירטואלי 12.3", בקרת אקלים דו אזורית ופתחי מיזוג בקורות מאחור, כניסה והנעה ללא מפתח, חיישני גשם ואורות, בלם יד חשמלי, חיישני חניה מלפנים ומאחור, מראות מתקפלות, תאורה בידיות החיצוניות וחבילת תאורה פנימית מורחבת.

לחובה יצוין כי מנופי תפעול הגיר מההגה בולטים כאן בהעדרם, וגם כי התפריטים הרבים במסך מאלצים את הנהג שעדיין לא צבר מספיק שעות מנוע בדגמי וולוו החדשים, זמן להסתגל אליו לשם תפעול מהיר בעת נהיגה. לשם דוגמא, תפעול עוצמת המזגן נעשה לאחר מעבר בין 2 תפריטים, במקום שיהיה גלגל ש"נופל" ליד, כמו הגלגל הגדול ששולט בעוצמת השמע.

מחיר ה-V60 הזו עומד על 299,000 ₪, כ-24 אלף שקלים יותר מגרסת הקרוס קאנטרי המוגבהת (מרווח גחון של 21 ס"מ מכובדים לעומת 14 בגרסה הנבחנת), המונעת על ידי מנוע בנזין (עם תגבור קליל של חשמל, מיילד הייבריד) המפיק 250 סוסים ומאיץ למאה ב-6.9 שניות.

---

עם הפעלת המנוע בחניה, הופיע מולי הנתון שטווח הנסיעה החשמלי עומד על 40 ק"מ. הנתון הרשמי של היצרן מדווח אמנם על 54 ק"מ, אך זה מותנה בטעינה של 100% ובנהיגה שלווה ומנומסת במיוחד.

ניתן לקבוע כאן מצב נהיגה, ולדלג בין ספורטיבי (שמחדד תגובות הגה ודוושה), היברידי המשתמש במנוע הבנזין כשצריך, וגם מצב חשמלי, שנועד לתנועה שלווה במהירויות עירוניות.

ובכן, לקוחות המתגוררים ועובדים בעיר ונעים בעיקר בה, יפגשו לעיתים נדירות מאד את תחנות הדלק, שכן רוב התנועה תהיה על חשמל בלבד.

מאחר ומבחן הדרכים התבצע בעיקר בדרכים בין עירוניות, הטווח ב"בנק החשמל" הלך ואזל (באופן פרופורציוני למדי לקילומטרים בפועל), עד כדי שימוש במנוע הבנזין בלבד.

צריכת הדלק האופטימלית, כשהסוללה טעונה ורוב התנועה מבוססת חשמל, מדברת על 1.8 ליטרים לכל 100 ק"מ, שהם כ-55.5 ק"מ לליטר בנזין.

בפועל, ללא טעינה חוזרת ובשימוש אינטנסיבי במנוע הבנזין, הצריכה עמדה על 11.2 ק"מ לליטר, נתון מכובד לכשלעצמו, בהתחשב בעובדה שמדובר ברכב עם מנוע בנזין גיבור ויכולתי, שבשל כך גם מעודד את נהגו לנוע באופן נמרץ למדי, לצד משקל עצמי של 1,850 קילוגרמים.

---

היה מנוע? שניים.

ל-V60 T8 שילוב שני מנועים – בנזין עם הספק של 303 כ"ס וחשמלי המוסיף 87 כ"ס ובסה"כ 390 כ"ס. המומנט המשולב אדיר, עם 65.3 קג"מ. במלוא אונו, כשהסוללה החשמלית טעונה, הרכב מזנק ל-100 קמ"ש תוך 4.9 שניות (4.6 ב-S60) קצרצרות.

ההנעה ברכב כפולה וגם בזינוק אגרסיבי, הרכב לא מבזבז זמן על פרפור במקום. הוא פשוט נעתק מהמקום ומסתער קדימה.

הרכב מתנהל באופן חרישי, והתחושה סלונית למדי, בכל מהירות ובכל מצבי הנהיגה והכבישים.

גם כשהתנועה היא בסיוע מנוע הבנזין לבדו, זמינות הכוח רבה והתחושה כוחנית למדי בהאצות, ובכל שלב, במיוחד במצב ספורט, שם תגובת הדוושה מהירה יותר. תיבת ההילוכים הפלנטרית (8 הילוכים קדמיים) מדלגת ביניהם ברכות ובמהירות והיא כמעט שאינה מורגשת, כשמבט חטוף אל עבר לוח המחוונים מגלה שחייבים לשים כאן לב.

כיול השלדה מאוזן, ונותן נוחות מצוינת בעיר ומחוצה לה, גם בכביש פחות איכותי. התנהגות המרכב בכביש מפותל נוטה לרכינה קלה על המתלים, אך באופן קל בלבד ומרוסן. המומנט הגבוה שעומד לרשות כל הגלגלים, יוצר תת היגוי קל וסחיפה מהנה ומבוקרת של ארבעת הגלגלים ביציאה מסיבוב מהיר. ההגה אמנם לא מתקשר כמו חלק מהמתחרים הבולטים בסגמנט המנהלים-יוקרה כמו ב.מ.וו 3 או אלפא ג'וליה, וגם משקל הסוללות כאן מקשה על הסיפור, ועדיין, ההתנהגות מהנה למדי וכנראה שתספק ומעבר לכך את הרוב המוחלט של הקליינטים של הדגם. 

---

ה-V60 צריכה לדלג מעל שתי משוכות גבוהות.

האחת, פריחתה של אופנת רכבי הפנאי יוצרת נגיסה לא מבוטלת מנתח השוק בפלח שוק המנהלים-יוקרה. תעדנה על כך גם האחיות מבית, ה-XC40 וה- XC60 שזוכות בשנים האחרונות לעדנה רבה מהנושא.

השניה, המנהל הישראלי לא אוהב, או יותר נכון, לא רגיל להעדיף רכב מנהלים סטיישן על פני גרסת הסדאן.

עם יבוא ה- V60, לקח על עצמו היבואן משימה חשובה ואמיצה של חינוך שוק המתמודד עם שני הנושאים הללו, ושינוי תפיסתי בהתאם בקרב קהל היעד.

ההתמודדות עם המכשול הראשון הינה להסביר ללקוח שברכב נמוך מרכב פנאי, עדיין מקבלים תקרת רכב גבוהה ולכן התחושה אוורירית למדי, התנהגות הכביש ברכב שבו מרכז הכובד נמוך, לעולם תהיה טובה יותר ובאופן כללי, מקבלים פה "תחושת סלון" טובה יותר.

ההתמודדות עם השני הינה המחשה, כי רכב סטיישן הינו פרקטי בהרבה מגרסת הסדאן, מציע שימושיות ונוחות גבוהות משמעותית, והדבר כבר לא גורר יחד איתו פשרות עיצוביות כפי שהיה בעבר, להיפך, רבים יסכימו כי גרסאות הסטיישן השונות של העידן הנוכחי אף יפות מגרסאות הסדאן.   

וכשמדובר ב-V60 T8 במיוחד, העסקה כוללת מנוע עוצמתי, חוויית נסיעה סלונית וחרישית, חסכון ניכר בדלק, הנעה כפולה, אבזור וחומרים עשירים, טכנולוגיה מתקדמת ורמת בטיחות סופר גבוהה המזוהה עם וולוו.

כשמוסיפים לכך עיצוב נאה ובולט בנוף המקומי, וגם את עצם העובדה שהדגם משווק בכ-25 אלף שקלים פחות מגרסת הסדאן המקבילה, ה-S60, מדובר באחת מהעסקאות המעניינות המסתובבות כיום בשוק הרכב.