סיטרוEן – ה- e-C4 הכל-חשמלית במבחן דרכים

סיטרוEן – ה- e-C4 הכל-חשמלית במבחן דרכים
צילום תמונות: טל אבן

סיטרואן השיקה לפני מספר חודשים את המהדורה החדשה של דגם ה- C4 , רק שהפעם סגנון פנאי-קופה החליף את מרכב ההאצ'בק המוכר מדורותיה הקודמים, הטכנולוגיה התעדכנה ונוצרה רמה חדשה של נוחות במושבים. לקחתי את ה- e-C4, גרסת החשמל 100%, למסע היכרות.

טל אבן | 09/11/21

סיטרואן היתה ידועה, לאורך עשרות שנים, באוונגרדיות שלה, וזה אמר שהיה עליה להיות בראש, חלוצה ופורצת דרך, להיות שונה ויצירתית, מקורית אך מיוחדת, מוזרה לעיתים.

זה היה בדגמי הדה שבו, ה-CX ובמיוחד ב -DS המקורית, שנולדה לפני קרוב לשבעה עשורים, שעיצובה של זו האחרונה עורר, באופן מיוחד, תגובות ומחלוקות שנעו בין קטבים; בין מיוחד ועתידני לכעור, בין חדשני למוזר.

דגמים אלה הפכו אייקוניים, והפרטים ששרדו עשרות רבות של שנים ומאות אלפי קילומטרים על כבישי העולם המסוכנים, הפכו לנחשקים במיוחד בקרב אספנים.

---

בעידן של היום, האוונגרדיות בתעשיית הרכב הפכה מסוכנת יותר, כשיצרני רכב מעוניינים להוציא ממפעליהם רבי מכר, ולעסוק פחות ביצירות אמנות קינטיות, שתזכינה להערצה רק של מעטים.

ה-C4 החדשה נאמנה לתפיסה החדשנית הזו, ומציגה רכב נאה מאד, עם תעוזה עיצובית במידה.

החזית סיטרואנית ועדכנית, עם שילוב בין פסי לד לפנסי לד ראשיים המחולקים בקומות, כשאלה חוברים לפסי רוחב המשלימים את סמל סיטרואן במרכז.

יחד עם מכסה מנוע משתפל כלפי מטה, גריל גדול בפגוש הקדמי (שהוא נפוץ היום פחות ברכבים חשמליים 100%), כשלצדדיו פנסי ערפל עם קווים מעוצבים סביבם, מתקבלת חזית נאה ומרשימה.

מהצד, מעל לחישוקים הגדולים (18") בתי גלגלים מנופחים, חצאיות בהן משולב air bump אחד, כנציג המזכיר לנו שזו סיטרואן, קורות דקות ומושחרות וחלונות כהים מאחור, גג עגלגל, חלונות לא גבוהים וחלון צד מאחור, המשתפל עד לחיבור עם הפנסים, ליצירת מראה ה- Coupe.

מאחור חלון המחולק על ידי ספוילר, המקנה מראה ספורטיבי יותר, גם אם גורר ויתור על מגב אחורי שימושי, מעל לפגוש הגבוה נמצאים פנסים מעוצבים וגבוהים, עם פסי לד אדומים באלכסונים מנוגדים, המשלימים את מראה הפנאי קופה.      

סיטרואן נקטו בגישה חכמה כשנטשו את מראה ההאצ'בק ב-C4, לטובת מראה של רכב פנאי קטן, סגמנט שרמת הפופולריות שלו נוסקת בשנים האחרונות.

האורך מדבר על 4.355 מ', רוחב בן 1.8 מ', גובה של 1.525 מ' ובסיס גלגלים 2.67 מ'.

מרווח הגחון נאה, עם 15.6 ס"מ.     

---

הכניסה למושב הנהג צריכה להיות זהירה על ידי מי שגובהו מתנשא מעבר ל-1.80 מ'; המושב וסף הדלת גבוהים, התקרה נמוכה יחסית.

פה אני פוגש את מושבי הנוחות של סיטרואן, שגם לאחר מאות קילומטרים של נהיגה (ונסיעה) יתגלו כנוחים מאד. במושבים דחוס ספוג, שמקבל את מבנה גופו של היושב, החוזר למצב הקודם לאחר שקמים ממנו. יש כאן תמיכה צידית מצוינת ומגע נעים עם עור מלאכותי שעוטה את המושבים במרכזם, לצד גימור בד איכותי בדפנות. מבט סביב חושף חומרים נעימים ורכים למגע ברובם, עם טוויסטים עיצוביים נאים לפרקים, כמו יציאות המיזוג הצידיות או פסי האורך על הדלתות, המופיעים במקרה שלנו בצבע זהה לצבע החיצוני של הרכב. 

מולי הגה קטום ומאחוריו לוח מחוונים דיגיטלי אינפורמטיבי. מעליו מסך שקוף עליו מוקרנים נתונים אודות מהירות ונהיגה (לרבות הבקרות האקטיביות), במרכז הדש בורד מסך מגע (10") בעל רזולוציה טובה, לו קישוריות לאפל, חיבור למצלמת חניה אחורית ותמונה של מבט על, ואליו מחוברים 6 רמקולים שמייצרים סאונד מפתיע בעושרו.

אל מול הנוסע תא כפפות, כשמעליו פיצ'ר ייחודי – מגירה נשלפת בה שוכן טאבלט הניתן לקיבוע על תושבת (אף היא נשלפת) אל מול הנוסע. הייחוד כאן הוא, שמזווית מושב הנהג לא ניתן לצפות במסך הזה, ולכן המסך לא יפריע לו בעת נהיגה.   

מתחת למסך המרכזי שלל תאי אחסון, לרבות אחד שמתגלה מתחת למגש קטן לנייד. שם שוכנים גם כפתורים פיזיים (לא מוארים) למסך בית ועוד, כשגלגל השולט במערכת השמע נמצא דווקא בצד הימני והרחוק מדי מידי הנהג.

כפתורי הגלגל השולטים בבקרת האקלים הדו אזורית יעילים ונוחים. בקונסולה המרכזית ידית זעירה לתפעול הגיר, לרבות כפתור B לבלימה רגנרטיבית יעילה, המייתרת כמעט את השימוש בבלם. תוכניות הנהיגה מאפשרות במצב ספורט להעצים את תחושות התאוצה בעיקר, במצב eco למזג מעט פחות את חלל הנוסעים, אך מנגד להוסיף כמה קילומטרים עד לטעינה הקרובה.

עוד כלולים כאן ברשימת האבזור הסטנדרטי כניסה והפעלה (אין פה "הנעה") ללא מפתח. כשמתקרבים או מתרחקים, הרכב פותח או נועל עצמו אוטומטית, חיישני חנייה היקפיים, בלם יד חשמלי, מיזוג אויר מקדים טרם כניסה לרכב וחימום הגה.

ציון הבטיחות ברכב עומד על 7 מתוך 8, אבזור הבטיחות כולל 6 כריות אוויר, בקרת שיוט אדפטיבית ושמירה על הנתיב, לרבות מרכוז. מערכת זו נוטה לעיתים לנזוף בך גם במצבים ערניים של הנהג, כשהכביש ישר ולא דורש פעולות הגה מסוימות. עוד נמצא פה בלימת חירום אוטונומית, זיהוי רכב דו גלגלי, זיהוי תמרורים ועוד.

גג שמש פנוראמי אפשרי, בתוספת תשלום. 

מאחור מושב מרווח לשלושה, מקום מצוין לרגליים ולראש, במיוחד בהתחשב במרכב הקופה המשתפל אחורה. תעלת ההינע גבוהה אך ילד לא גדול יסתדר שם, במיוחד כשיש מולו יציאת מיזוג וחיבורים לטעינה.

תא המטען בנפח 380 ליטרים, בדיוק כמו גרסאות הבנזין והדיזל, מתחת לרצפה תאי אחסון לכבלי הטעינה וסף הטעינה עצמו נוח.

---

Gentlemen, start (turn on) your (electric) engines!  

מפעילים חרישית את המנוע החשמלי. הספקו של המנוע שכאן, המוכר לנו מכלי רכב חשמליים אחרים בקבוצה, עומד על 136 כ"ס ומומנט בן 26.5 קג"מ.   

התגובות כאן נחושות למדי והביצועים טובים. קל מאד להתנהל בזריזות ובמהירות גבוהה עם ה-C4 הזו, בתמרון עירוני או בכביש המהיר. התאוצה ל-100 קמ"ש אורכת 9 שניות.

אחת החוזקות של ה-C4, לצד נוחות המושבים, היא מערכת מתלים מתקדמת. כאן ישנם בולמי זעזועים טלסקופיים, עם שיכוך פרוגרסיבי. מתלים אלה אכן מטפלים באופן נהדר בפגעי הכביש, העירוני או המהיר, ויש כאן איזון מצוין שמחד יוצר רכות ותחושת ריחוף, מאידך המרכב לא מרגיש מתנדנד, גם במעבר על פני כביש גלי.

השקט שורר בחלל הרכב גם במהירות בין עירונית, בידוד הרעשים טוב, כשרק אוושת רוח קלה נשמעת החל ממהירות תלת ספרתית.

הרכב, ששוקל כ-250 ק"ג בממוצע יותר מאחיו הלא מחושמלים, מרגיש דינאמי מעט פחות בכביש המתפתל, ההגה מתקשר במידה והמרכב לא רוכן יתר על המידה, אך ההתנהגות ספורטיבית מעט פחות מהם. עדיין, קל ומהנה לנהוג אותה מהר, את ה -e.  

--

הספקה של הסוללה בה מצוידת ה-C4 הזו הוא 50 קוט"ש. הטווח המוצהר על ידי היצרן עומד על 351 ק"מ (לפי תקן WLTP  המחמיר), כשבפועל ניתן לחרוג אך במעט מעל ל-300 ק"מ ריאליים (6.1 ק"מ נסועה לכל קוט''ש, כפי שסימן לי מד הצריכה בלוח המחוונים בסוף המסע, רגע לפני הכומתה).

בלוח המחוונים ניתן לקבל תמונה אודות הק"מ שנותר ומצב הסוללה, כשזה הראשון עלול להיות מעט קפריזי, ולתת חישוב על סמך נהיגה אחרונה קצרה מדי.

סיימת פרק נהיגה רגוע למדי במהירות עירונית? הטווח הנותר יכול לסמן לדוגמא 110 ק"מ שנותרו. מיד לאחר מכן עלית על כביש מהיר? הטווח עלול לפתע לצנוח לכיוון ה-70 ק"מ, לעלות מעט ושוב לרדת.

לאחר נסיעה לא מעטה, גיליתי שהמבוגר האחראי כאן הוא מד הסוללה שנותר מהימן. ניתן לראות בכל עת מה מצב הסוללה. גם אם מד המרחק מסמן, למשל, 120 ק"מ שנותרו, ומד הסוללה מציין באותה העת שמחצית מהסוללה עדיין טעונה, זה אומר שבנהיגה מתונה ניתן לצפות לכ-150-160 ק"מ אמיתיים של נהיגה, ולא ל-120. זה מסייע להוריד את רמת הלחץ של היושבים ברכב, בעת טיול הרחק מהבית, כשבראש כבר קודחת המחשבה אודות מיקום נקודת הטעינה הבאה.

בעמדות מהירות ניתן לטעון את הסוללה בכחצי שעה עד כדי כ-80% מקיבולתה, כשהספק הטעינה המירבי של הסוללה בטעינה מהירה עומדת על 100 קוט"ש ובטעינה ביתית תלת פאזית – עד 11 קוט"ש (מעט פחות מ-5 שעות לטעינה מלאה).  

בעת חיבור לטעינה מופיעים בלוח המחוונים נתונים אודות זמן משוער שנותר לטעינה מלאה, הק"מ עד לטעינה הבאה ומצב הסוללה.

---

סוף דבר

הגרסה החשמלית של ה-C4 מתומחרת ב- 165 אלף שקלים, 18 אלף יותר מגרסת הדיזל ו-26 אלף יותר מהבנזין. הפערים מצטמצמים מעט נוכח גובה אגרת הרישוי הגבוהה יותר בגרסאות הבעירה הפנימית. כלל הוורסיות של הדגם מגיעות עם אבזור תקני מלא וגבוה, ברמת גימור Shine.

היא נראית מצוין, מעניקה מידה גבוהה של נוחות, מאובזרת ובטוחה. היא נהנית מאחריות יצרן מקיפה בת 5 שנים או 120 אלף ק"מ, כשהגרסה החשמלית מאריכה את האחריות לסוללה עד כדי 8 שנים או 160 אלף ק"מ.

טווח הנסועה החשמלית הופך אותה לפרטנרית מצוינת למי שמשתמש ברכבו למרחקים קצרים יחסית, בני עשרות ק"מ, לעבודה וחזרה הביתה, לנסיעות עירוניות או לנסיעות בין עירוניות במרחקים של עד כ-120 ק"מ לכל כיוון. שם התמורה תהא נהדרת ובעלי ה- e-C4 ידעו להעריך את מעלותיה הרבות.   

אם מדובר במשפחה מטיילת, זו המתגוררת באזור גוש דן וחייבת לתור את הארץ מדי סופ"ש לפני ולפנים, כדי לצפות בנדידת העגורים באגמון החולה, להתענג על שקיעות יפות מהר החרמון, להתכסות בבוץ מרפא בים המלח, או סתם לקפוץ מדי אביב וסתיו לאילת, יתכן וכדאי שיצטיידו באחת משתי הגרסאות האחרות של הדגם, שיעניקו להם נוחות מפנקת לנסיעות הארוכות, ינטרלו חרדת טווח שקיימת עדיין בקרב רכבים כל-חשמליים, כשתשתית הטעינה הציבורית עדיין לא מספקת, ועדיין, ייהנו משלל חיבורים למכשירים ניידים, מטאבלט נפרד לנוסע מלפנים ומעוד שלל הפתעות.