ET5 IS ALIVE. המותג SkyWell עשה עליה, והגיע אלינו ישירות למבחן דרכים.

ET5 IS ALIVE. המותג SkyWell עשה עליה, והגיע אלינו ישירות למבחן דרכים.
צילום תמונות: טל אבן

המותג הסיני הצעיר השיק רכב פנאי חדש, בחר בישראל להיות אחת מהמדינות הראשונות לשיווק, והגיע אלינו למבחן דרכים מקיף, רגע לפני שרשימת הזמנות הלקוחות נפתחת באופן רשמי. המפרט נראה מבטיח, המראה מרשים, המימדים נדיבים, טווח הנסועה בין טעינות רחב, האבזור עשיר, לרבות שלל מערכות בטיחות אקטיביות, כל אלה לצד תמחור אטרקטיבי למדי. האם אלה יהוו את המרכיבים למתכון להצלחה מסחרית גדולה, שתמכור מאות רבות של יחידות בשנה? יצאנו לבדוק.

טל אבן | 02/11/21

מי את, ET5?

"איזה רכב זה? הוא מרשים!" סינן לעברי השכן שחנה לידי, לאחר שבחן את הסקייוול הצבועה בסגול כהה מאד ששהתה בחניית ביתי.

אין ספק, היא מעוררת עניין על הכבישים, ה- ET5 הזו. עם 4.7 מ' לאורך, 1.91 מ' לרוחב וגובה בן 1.7 מ', זה רכב גדול עם נוכחות מרשימה, שנכנס היישר לקטגוריית ה- D SUV.

סקייוול שייכת לקבוצת כדורי, המוכרת אצלנו בעיקר כבעלת החברה הגדולה בישראל לחלפים לרכב (המאגר) וחברת הליסינג OTO.

היבואן הגדיר ל- ET5 שלוש רמות גימור, כולן בגרסאות טווח ארוך (Long Range), שנבנו במיוחד לטובת השוק הישראלי חובב האבזור העשיר. רכבי ההדגמה שהגיעו עד כה מאובזרים ברמת הגימור האמצעית – Luxury, שמחירה 184,900 ש"ח.

הרמה הראשונה, Comfort, מתומחרת ב-174,900 ₪ ואילו העליונה, Premium, נעצרת ב-189,900 ₪.

אתם לא טועים. התמחור הזה מצביע על כך שהיכן שהגרסה היקרה ביותר של ה-ET5 נעצרת, שם בדיוק מתחיל תמחור גרסאות הכניסה של המתחרות האמיתיות שהגדיר היבואן – יונדאי איוניק 5 וסקודה אנייק.

היצרן לוקח את השוק הישראלי ברצינות רבה, מקשיב לו ולומד את צרכיו ורצונותיו, ומשפר את המוצר תוך כדי תנועה, על מנת שכבר מהמכוניות הראשונות שתימסרנה ללקוחות, בתחילת 2022, תהא רמת שביעות הרצון גבוהה במיוחד.

---

החזית של ה- ET5 מרשימה מאד, עם פנסי לד וגם לייזר, פנסי ערפל, במקום גריל נמצא פה משטח משובץ במעוינים, כשבמרכזו סמל דמוי קלשון (לא האיטלקי האקזוטי, סיני למהדרין).

מסביב לרכב גימורי ניקל תחתיים, ניקל סביב חלונות הצד ופסים על הגג, חישוקים נאים וגדולים ( 19" ברוחב 235), קורות דקות ושטח פנים גדול לחלונות הצד.

מאחור פנסים המחוברים ביניהם בפס לד וכיתוב שם המותג, שניהם באדום בוהק, פנסי ערפל אחוריים דומיננטיים וספוילר אחורי בהמשך לגג הרכב.

העיצוב שמתקבל שמרני ומכובד במידה, בכל זאת, מעוף רחב מידי וקווים שונים עד מוזרים, כפי שראינו במקרים אחדים בקרב מותגים אחרים, עלולים היו שלא להתאים ללב הקונצנזוס של קהל היעד. המרכב כאן כולל אלמנטים מסוימים שמגיעים מעולמות היוקרה, כשעדיין, החשיבה מעט שונה מזוויות מסוימות, בעיקר בקימורי הרכב.

---

כניסה פנימה חושפת תא נוסעים בעל מראה יוקרתי ומצויד במיוחד.

המושבים עטויים בעור (בגרסה המאובזרת ביותר- פרימיום- תקבלו עור משובח אף יותר ובגוונים ייחודיים), נוחים למדי ותומכים.

גם ההגה עוטה עור, רק שמיד נגלה שאין לו אפשרויות כיוונון מספקות. סביבנו גימורים דמויי עץ שדווקא משתלבים כאן לא רע, קווי תפירה, תאורת אווירה, שימוש בניקל ובשחור פיאנו מבריק. בהחלט מרשים.

המושבים הקדמיים מופעלים חשמלית, מאווררים ומחוממים, כשאת כיוונון המושבים ניתן לבצע גם דרך המסך המרכזי, אולם האופן היעיל והנוח ביותר הוא המקובל, דרך הכפתורים המוצמדים לצידי המושבים.

מעלינו גג פנורמי עצום (החל מהגרסה האמצעית), ולדברי אנשי היבואן, הוא הגדול ביותר מסוגו ביחס למתחרים. לגג השקוף משודך וילון הצללה לא אטום לשמש, והוא מופעל חשמלית.

את מוצאה של סקייוול מחברת SkyWorth, אחת מיצרניות האלקטרוניקה ומסכי הלד הגדולות בסין, ניתן לראות מייד דרך מסכי הענק המותקנים פה – הן כלוח מחוונים (12.3") והן כמסך המולטימדיה הראשי (12.8").

אל מסך המולטימדיה מחוברים 8 רמקולים ואיכות הסאונד טובה. כאן יש מצלמת נסיעה לאחור (360 מעלות בגרסת פרימיום).

את תפריטי המסך הראשי יש ללמוד, הכיתוב שם לא גדול והוא דורש ריכוז והסתגלות, והוא לא תמיד נוח לתפעול או אינטואיטיבי מספיק בעת נהיגה.

עם זאת, כאמור, היבואן והיצרן לומדים מפידבקים שהם מקבלים, ועושים שינויי תוכנה והגדרות, שיתאימו באופן המיטבי לקהל הלקוחות; זה יכול להיות ב"הוצאת" לחצני תפעול חיוניים החבויים כעת במסך משני אל המסך הראשי, בקביעה מחדש מהמסך של עוצמת הבלימה הרגנרטיבית למשל, הניתנת לשליטה על ידי הנהג, הגדרה מדויקת יותר של "מצב החירום" של אחוזי סוללה נמוכים וכדומה.

רשימת האבזור ארוכה למדי, כשהסעיפים הבולטים מדברים על חוגת הילוכים, בלם יד חשמלי עם אוטו הולד, כניסה והנעה ללא מפתח, חיישני חניה מלפנים ומאחור עם סייען חניה אוטומטית, דלת תא מטען חשמלית עם מחוות רגל, טעינה אלחוטית לנייד (החל מהגרסה האמצעית), שקעי USB מרובים ושקע 220 וולט (עם הספק מכובד של 10 אמפר), תא אחסון ממוזג בין המושבים ועוד.

במסגרת האלמנטים שכנראה טרם פגשתם ברכבי נוסעים, ישנה תאורת אווירה עתירת צבעים ואפשרויות, שיודעת לקפץ בהתאם למוזיקה הבוקעת מהרמקולים, או בהתאם לתנועה (בלימה, האצה וכד'). יש לה שלל אפשרויות כיוון לתאורה הזו.

בנוסף, יש כאן התאמה אוטומטית משעשעת לכמה סיטואציות שונות; התחברתם לטעינת הרכב ובא לכם לנמנם בינתיים? הפעילו את מוד "שינת בריאות", מושב הנהג ישתטח עד כדי 180 מעלות, לרבות הדום שיישלף וירים לכם את הרגליים מעל לדוושות.

ברקע תבחרו בין צליל צרצור צרצרים, לציוץ ציפורים או לגשם, ים, מפל או מדורה, המזגן יפעיל עצמו, וודאי תשמחו לגלות בעידן קורונה שהוא אף מצויד במערכת טיהור אוויר N95 תקנית, תכוונו את הטיימר לזמן המנוחה הרצוי, ולילה טוב.     

הגעתם לקמפינג? דלת תא המטען תיפתח אוטומטית, רק אל תשכחו שמדובר ברכב בעל הנעה קדמית עם מרווח גחון בן 15.9 ס"מ, ללא יומרות להיות חיית שטח.

זאת ועוד, אם מדובר בהפסקת סיגריה, זה הזמן שגג השמש ייפתח מעצמו.

מדובר אמנם בכמה אלמנטים קטנים, שאינם בהכרח שימושיים, אך הם אלה הזכירים ביותר ואלו שייבדלו אותך מהמתחרים וייצרו את "אפקט ה-wow" לסובבים.     

סקייוול לא פסחו גם על רשימת אבזור הבטיחות, וכל רמות הגימור זכו לציון 7 מתוך 8 המקסימלי, הן מגיעות עם 6 כריות אוויר, בקרת שיוט אדפטיבית, התרעה ותיקון סטיה מנתיב, בלימת חירום אוטונומית ועוד. המערכת היחידה שנעדרה מהרשימה היא ניטור שטחים מתים.  

מעבר למושב האחורי חושף מקום שלשלושה מתבגרים יהיה נוח לשהות בו. גב המושב ניתן לקביעה בין 2 מצבים, יש כאן פתחי מיזוג, ובסיס גלגלים של 2.8 מ' מספר על המון מקום לרגליים, כשהרצפה שטוחה ללא בליטה במרכז, בשל מבנה נכון של סוללה המותקנת מלמטה, במקביל למרכב התחתון.

יש כאן כאמור יציאות USB ו-220 וולט, המהווים יצרני שקט אולטימטיביים לילדים מחוברי מסכים השוהים שם. התקרה שם רחוקה מראשי הנוסעים, גם אם גובהם כ-1.85 מ'. מרווח הכתפיים התגלה כממוצע, למרות רוחב כללי גדול של המרכב.

תא המטען רחב ופרקטי למדי (467 ל'), סף ההטענה נוח ומתחת לרצפתו נמצאים תאי אחסון נוספים, לערכת הניפוח לגלגלים כמו גם לכבלי ההטענה ולכלים.

---

יוצאים לדרך

למרות משקל עצמי לא מבוטל של 1,920 ק"ג, לחיצה ראשונית על הדוושה הימנית מגלה תגובה נמרצת למדי, המוכרת מכלי רכב חשמליים בהם המומנט מגיע מייד עם דרישה. כאן מדובר ב-32.6 קג"מ, כשההספק עומד על 204 כ"ס.

התאוצה ל-100 קמ"ש אורכת 7.9 שניות, ואכן מורגשת דחיפה נעימה בגב בעת תאוצה מעמידה או ממהירות עירונית. במהירות גבוהה יותר התאוצה המורגשת לינארית יותר ופחות כוחנית.

רמת ה-NVH הכללית ברכב טובה, ורק במהירויות בין עירוניות מורגשים מעט רעשים מבחוץ, מכיוון הגלגלים ואוושת רוח, תופעה המוכרת מכלי רכב חשמליים, בהם היעדר רעש ממנוע בעירה פנימית מפנה מקומו ואת תשומת הלב לכל השאר.

מתלי הרכב רכים למדי, והם מטפלים יפה במרבית מפגעי הכביש, במהירות עירונית ובעיקר במעבר מעל לפסי האטה, הם נוטים לטלטל מעט את המרכב.

בנהיגה דינאמית יותר מבינים שלא לכך התכוון המשורר, ההגה והבלמים לא מספיק מדויקים, המשקל הגבוה של הרכב נותן אותותיו וגם הבלימה הרגנרטיבית אינה מספיק נוכחת, היכן שהיינו רוצים שהיא תיבלום יותר את הרכב לפני פניות או סיבובים.

עם זאת, לכל רכב הייעוד שלו. ה- ET5 לא באמת נועדה לשייף פניות ולצלוח כבישי נהיגה מהירים. היא נועדה לשנע משפחות בשקט, בנוחות, עם מידת פינוק גבוהה כשמתלוות לכך עלויות תפעול נמוכות.

כשם שלא ננסה לשנע ארון קיר מאיקאה ברודסטר דו מושבי, כך לא ממש רצוי שננסה לצלוח עם הסקייוול בזמן שיא כבישים כמו סדום-ערד או נס הרים.

 

חרדת טווח?

ה-ET5 מצוידת בסוללה גדולה מאד, בעלת קיבולת של 72 קוט"ש.

כשקבלתי לידיי את הרכב במצב של טעינה מלאה, מד הק"מ הנותר הראה טווח של 502 ק"מ. שיטות מדידה מעבדתיות שונות שעברה הסקייוול, מצביעות על 520 ק"מ בין טעינות בנסיעה משולבת (NEDC) ו-460 ק"מ לפי תקן WLTP המחמיר.

בפועל, בנהיגה משולבת ונמרצת למדי במהלך ימי המבחן, עמדה צריכת החשמל הממוצעת על 17.1 קוט"ש ל-100 ק"מ, שבחישוב מהיר מספקת טווח ריאלי של 421 ק"מ בין טעינות.

נהיגה נינוחה יותר שמשלבת יותר תנועה עירונית או זחילה בפקקים, עשויה לשפר את הנתון שהתקבל בימי המבחן, ובאופן לא מבוטל.

בשל הטווח הנדיב, מצאתי עצמי בודק לעיתים רחוקות בלבד את הטווח שנותר עד שתידרש טעינה לסוללות, גם בטיול משפחתי שהתרחש הרחק מהבית.

אין ספק שרכב כל-חשמלי דורש תכנון ציר נסיעה ומפגש עם עמדות טעינה, תוך התחשבות בזמני טעינה מהירה או רגילה, אולם הסקייוול הזו תאפשר לכם להגיע בנינוחות ממרכז הארץ לאילת, ללא שתדרשו לטעון את הסוללות בדרך, ובכך יש בשורה חשובה ומקטינת חרדה.

טעינה מהירה מגיעה עד כדי הספק של 145 קוט"ש, ואיתה תטעינו סוללה מ-30% ל-80% בחצי שעה בלבד. טעינה ביתית מדברת על קצב פחות מרשים של 6.6 קוט"ש, ואת הטעינה המלאה תקבלו כאן אחרי 11 שעות ארוכות.  

מסכמים

ה- ET5 הושק בימים בהם מחירי הדלק נסקו למחירים מהגבוהים שהיו בישראל אי פעם, מה שהפך מייד לשיח חברתי תוסס ואמוציונלי.

הדבר יכול רק לתרום לשינוי תפיסתי בקרב צרכנים אודות פתרונות תחבורתיים חשמליים חלופיים, בהם אין תלות בנפט, תלות במדינות ששואבות אותו או בשיעורי המיסים הסופר גבוהים, המהווים את המרכיב המרכזי והעיקרי במחירי הדלק בישראל, על צורותיו השונות.

אחרי שהלקוח עובר את המשוכה הזו ומחליט לבחור בפתרון חשמלי, מגיע מבחן המוצר.

אחת השאלות החשובות והעיקריות של הלקוח הפוטנציאלי ששוקל לרכוש רכב חשמלי היא מהו הטווח הריאלי בין טעינות. לשאלה זו חשיבות גבוהה במיוחד, במיוחד נוכח המצב הקיים, בו מערך תחנות הטעינה המהירה הציבוריות לא יכולה לתת מענה אפקטיבי במקרים רבים, משלל סיבות.

וכאן SkyWell פורחת. יש ל-ET5 טווח ריאלי מצוין של 420-470 ק"מ. בנוסף, יש כאן מראה יוקרתי, פנים וחוץ, אבזור עשיר לרבות מערכות בטיחות אקטיביות, אפשרות לטעינה מהירה, מרכב גדול ומרווח למשפחה, עלויות אחזקה נמוכות עד מאד, אחריות יצרן ארוכה (5 שנים או 150 אלף ק"מ לרכב, 8 שנים או 150 אלף ק"מ לסוללה) ובנוסף- חבילת טיפולים ואחזקה ל-4 שנים הכלולים במחיר הרכישה.

אז נכון, אין לה איכויות דינאמיות ספורטיביות יוצאות דופן, אבל הרוב המכריע של נהגיה לא ינסה לקחת אותה לכביש הפתלתל וכלל לא ירגיש בכך.

בשל כל אלה, נראה שמדובר פה בנוסחה מנצחת, בטח בשיקולי מבחן המוצר והתועלות שהוא מייצר, מבחינת קהל היעד הפוטנציאלי.