עולים על טוקסידו. ג'נסיס GV80 במבחן דרכים

עולים על טוקסידו. ג'נסיס GV80 במבחן דרכים
צילום תמונות: טל אבן

ג'נסיס, מותג היוקרה הדרום קוריאני, שולח לזירה את דגמיו כשהם בכושר שיא, כדי שיתמודדו מול הטובים שבמתחרים על כיסו של הלקוח, אותם סימן לעצמו כמטרות בין כוונות, המוקרנות על השימשה הקדמית. לקחנו למבחן דרכים את ה- GV80, רכב הפנאי-שטח הגדול המצויד בשבעה מושבים. חזרנו עם תובנות למכביר, ועם חוסר רצון מופגן להשיב את מפתחותיו לידי אנשי היבואן. הנה למה.

טל אבן | 06/12/21

בואו נוציא רגע את הפיל שיושב בשורת המושבים השלישית ברכב, ונשיב אותו לספארי; ג'נסיס הוא מותג יוקרה צעיר מאד, כזה שהחל את דרכו העצמאית לפני 6 שנים בלבד. הוא אנונימי לרבים ומוצאו אינו גרמני אלא דרום קוריאני.

רכביו לא באו כדי להתנצל או ממקום של נחיתות. בשל כך, מחיריו אטרקטיביים אמנם אל מול התחרות הישירה, אך אינם זולים כלל.

במבחן המוצר, הם נותנים תמורה מצוינת לכסף, גם כשמדובר ב-569,000 ₪ לגרסה הבכירה נבחנת כאן - Luxury (499 אלף ₪ לגרסה הראשונה – Elegant), לפני רישוי ומערכת איתור, סכום הנמוך בכ-100 אלף שקלים בממוצע ממחירי מתחריו הישירים.

למרות הכל, לא נדרשים אלפי קילומטרים של נהיגה ונסיעה, כדי לגלות שמדובר במותג יוקרה לגיטימי לחלוטין שבא לתת פייט רציני ואף להתעלות בסעיפים מסוימים, מעל למותגי יוקרה נחשבים ומבוססים כאאודי, מרצדס וב.מ.וו, להם מורשת יציבה שנבנתה לאורך עשרות שנים ויותר.

ה-GV80 בא כדי לנצח את ה-Q7, ה- GLEוה- X5 ונתחיל כבר עתה עם ספוילר קטן שלרוב שייך לשורת סיכום של כתבות– הפנאי שטח המגודל הזה עושה כאן עבודה לא רעה בכלל, ועלול לגרום לכאב ראש לא קטן למתחריו הישירים.

---

אני אוהב מכוניות עם מנועים עתירי נפח ומרובי צילינדרים. זה פופולרי אולי פחות בעידן בו מנועים נמדדים יותר בקווט''שים ופחות בליטרים, בזמני טעינה ולא בסאונד של מפלטים.

בשל כך, שמחתי לקבל לידיי את המפתח המעוצב של הג'נסיס המגודל, שבקרבו שוכן מנוע דיזל בן 3 ליטרים, אליו נחזור מייד.

עיצוב הג'נסיס GV80 מאופיין במוטיבים המזוהים גם עם יתר רכבי המותג, כגריל טרפזי ענק בחזית, יחידות תאורה מטריקס לד רוחביות ארוכות ומפוצלות מלפנים וגם מאחור, לרבות פנסי האיתות בעלי המוטיב הדומה על הכנפיים הקדמיות.

סמל הכנפיים בחזית מסקרן מאד את הסביבה, אפילו את אותו זוג חביב שנעץ מבטים ב- GV80, כשחלף על פניי בבנטלי כסופה, המצוידת אף היא בסמל כנפיים מעט שונה.

כשמוסיפים לכך את מימדי הרכב הגדולים (4.945 מ' לאורך, 1.975 מ' לרוחב ו- 1.715 מ' לגובה) ואת חישוקי ה-20" העצומים, מדובר במגנט מבטים של ממש.

מחלקה ראשונה

כשנכנסים פנימה, תחושת ה"פרמיום" מכה מכל פינה ובמלוא הדרה, וסמלי "ג'נסיס" מוקרנים למרגלותינו לצידי הרכב.

עור עוטה לא רק את המושבים, בגרסה זו מדובר בעור נאפה מעוטר מעוינים ("G Matrix"), אלא גם את הדלתות ואת לוח המחוונים, המסכים העצומים שבלוח המחוונים הג'נסיסי התלת מימדי (12.3") ובמערכת המולטימדיה (14.5"), הגג השקוף, פקדים עם מגע ותפעול איכותי ומשטחי עור וגימורי ניקל עוטפים את הנוסעים לכל עבר.

הגרסה הנבחנת היא כאמור הבכירה מבין השתיים (Luxury), והיא מוסיפה לכל אלה גם גימור עץ אמיתי, תקרת הרכב עוטה זמש נעים ויוקרתי וההגה דו גוני, גם הוא מכוסה בעור נאפה.

המושבים הקדמיים בעלי הזזה חשמלית ו-easy access, זה של הנהג כולל 18 כיווני תנועה ומסאז', הם מחוממים ובגרסה הבכירה – גם מאווררים. יחד עם הזזה חשמלית של ההגה, ניתן להגיע בקלות לתנוחת נהיגה אופטימלית. אם נרצה להיות ממש, אבל ממש קטנוניים נציין, שחבל שהמסאז' דואג בעיקר לישבנו של הנהג ולגב התחתון, ולא מעסה חלקים נוספים בגב ואת הכתפיים. 

אווירת היוקרה ניתנת כאן מכל כיוון, מהמגע במשטחים וה"קליקים" של הפקדים והכפתורים, דרך תפעול איכותי ושקט של חלונות הצד, ועד לאופן טריקת הדלתות (שם גם ישנה סגירת servo, "וואקום"). מרשים.

האבזור הנוסף פה רב והרשימה ארוכה; נציין בעיקר את חוגת ההילוכים מזכוכית יוקרתית (SBW – shift by wire), תאורת האווירה ב-64 גוונים, את מצלמות החניה 360 מעלות לרבות מבט על, תמונת מצלמות בלוח המחוונים בעת איתות (המוכרות לנו משאר דגמי המותג וגם מהדגמים הבכירים ביונדאי), בקרת האקלים תלת האזורית, קישוריות אפל ואנדרואיד למסך ו- 4 שקעי USB.   

הגרסה הבכירה מוסיפה גם טעינה אלחוטית לנייד, תצוגה עילית צבעונית על השמשה הקדמית ומערכת שמע מעולה מבית Lexicon, הכוללת 18 רמקולים הפזורים ברחבי תא הנוסעים.

אבזור נוסף וייחודי כאן כולל למשל מערכת כריזה פנימית, שם הנהג כורז לנוסעי הרכב דרך המיקרופון שנמצא לפניו, ואותו הם שומעים דרך הרמקולים.

זו דרך משעשעת למדי להעביר זמן בנסיעה עם ילדים חסרי סבלנות, כמו גם לספר להם בדרך מעט על הנעשה סביב. כשהם נרדמים, ניתן להשתיק בלחיצת כפתור את הסאונד של מערכת השמע בשתי השורות מאחור. פונקציות אלה שימושיות למשפחות, כמו גם למורי דרך.

מעבר אל שורת המושבים השניה מגלה מקום מרווח שנעים מאד לשהות בו. עם בסיס גלגלים של 2.955 מ', יש פה לא מעט מקום לרגליים. המושב עצמו יושב על מסילה שנועדה בעיקר לקיפול לשם יציאה או כניסה לשורה השלישית. הייתי שמח אם היו שם עוד כמה מצבים "לנעול" את המושב קדימה ואחורה, לטובת אלה הישובים מאחוריהם.

בגרסה "שלנו" ישנם גם וילונות צד אינטגרליים בחלונות השורה השניה וחימום לשורת המושבים הזו. כאן יש גם יציאות USB ושקע 220 וולט, שלל רמקולים ובקרת אקלים נפרדת.

על דופן מושב הנוסע ישנם לחצנים להזזתו, כשבעלי הרכב יושב בשורה השניה, ולצד נהגו האישי לא יושב איש.

השורה השלישית כוללת שני מושבים, גם שם רמקולים, פתחי מיזוג, תאי אחסון קטנים ולא פחות חשוב – שליטה חשמלית בקיפול מושבי השורה השנייה, אם בטעות נזנחו שם ביציאה מהרכב. במושבים אלה ייהנו בעיקר ילדים או מבוגרים לא מאד גבוהים.

מאחוריהם נותר תא מטען לא גדול עם דלת הנפתחת חשמלית, כולל smart trunk (135 ליטרים, כשבקיפול השורה השלישית מתקבלים 737 ליטרים מכובדים), אך כזה שיספיק כדי להניח 2 מזוודות טרולי או עגלת תינוק קומפקטית מתקפלת.

שם ישנם כפתורים לתפעול חשמלי של קיפול והרמת מושבי 2 השורות האחוריות, ומתחת למגש שברצפת התא קיים אחסון נוסף, בעיקר לכלים ולערכת הניפוח לגלגלים.

מערך מערכות הבטיחות האקטיבית בשתי רמות הגימור ב-GV80  עשיר מאד, וזוכה לציון המרבי 8. זה כולל 10 כריות אוויר, בלימה אוטונומית בחירום, מניעת סטייה מנתיב, בקרת שיוט אדפטיבית, זיהוי דו גלגלי והולכי רגל, זיהוי רכב בשטח מת, זיהוי תמרורים, אור גבוה אוטומטי למניעת סנוור, בלימה אוטומטית לאחור והתרעה על עייפות נהג או שכחת ילדים.

---

מספרי ברזל להתפקד. נוסעים.

מנוע הדיזל מתעורר חרישית. הבידוד האקוסטי מצוין, בין היתר, בזכות מערכת אקטיבית להפחתת רעשי הכביש וחלונות הרכב שתוכננו בהתאם לכך. בכלל, אחד המאפיינים הבולטים ב-GV80 הוא השלווה, השקט והרוגע, בכל תנאי הדרך ובכל מהירות, בעיר ומחוצה לה.

התחושה היא של תנועה בקפסולה המנותקת מהעולם החיצון העסוק, במיוחד כשבמסך המולטימדיה מפעילים את פיצ'ר קולות ציוץ הציפורים והג'ונגל, פצפוצי העץ שבאח או גשם היורד מעדנות, במקום תחנת רדיו כזו או אחרת המשדרת דיווחי אקטואליה או מוזיקה.

המנוע כאמור בן 3 ליטרים טורבו דיזל ובו 6 צילינדרים. הספקו 278 כ"ס והמומנט בשרני למדי עם 60 קג"מ. הוא מניע את ארבעת הגלגלים ומשודך לתיבת הילוכים בת 8 יחסי העברה קדמיים. אופן פעולתו חלק עד מאד, גם תחת עומס.

המנוע חזק ומגיב, כוחו בא לידי ביטוי באופן לינארי ברוב קשת הסל"ד, ללא פרצי כוח ברוטליים (למעט "בעיטת כוח" חביבה בתאוצה מהמקום, לאחר שחלפו המטרים הראשונים). ל-100 קמ"ש הוא מאיץ את 2,205 הקילוגרמים שלו, משקל עצמי, תוך 6.8 שניות קצרות.

בשל השקט ששורר בתא, ריבוי יחסי ההעברה בגיר, עוצמת המנוע ופעולתו היעילה בסיבובי מנוע נמוכים (דיזל), קל למדי לנהוג את ה-GV80   מהר, מהר מאד אפילו. בשל העובדה שהמנוע סובב לו ב- 1,500 – 1,800 סל"ד ברוב מהירויות השיוט המותרות, ההתנהלות שלו חרישית ומטעה, ודורשת להפעיל בכל עת את בקרת השיוט האקטיבית ובעיקר את מידת הריסון העצמי.

המתלים האלקטרונים האדפטיביים מוסיפים גם הם לתחושת הריחוף הכללית ולנוחות הרבה שבשיוט, כשבגרסה הבכירה ישנה גם מערכת הסורקת כל הזמן את המטרים הבאים שהרכב עתיד לעבור, ומנהלת את הקשחת המתלים בהתאם לתנאי הדרך.

בורר מצבי הנהיגה כולל eco, comfort ו- sport לרבות מצב custom, מאפשר ניהול תגובת הדוושה, המתלים והעברת ההילוכים, מצאתי ב-GV80 שדווקא השיוט הרגוע הוא הפורטה שלו, והמצב המועדף עליו. הכביש הפתלתל לא באמת קורץ לרכב מהסוג הזה. לא ההגה, לא מרכז הכובד הגבוה או התנהגות השלדה. הצד הנינוח מהווה את החוזקה האמיתית כאן.

ב-GV80 ישנו גם בורר מצבים לשטח, שם ישנה בחירה בין שלג, חול ובוץ וגם בקרת ירידה במורד. מרווח גחון בן 20.5 ס"מ מאפשר תנועה בשטח רך, מפגש עם שטח טכני עלול להיות יקר וכואב.

בתום המבחן, שכלל נהיגה לאורך מאות קילומטרים בתנאים מגוונים, לרבות קטעי נהיגה דינאמית והררית והמתנה ארוכה בפקקים, צריכת הדלק המשולבת עמדה על 9.4 ק"מ לליטר, נתון מרשים לרכב מסוגו, המצויד במנוע לוגם סולר שאינו מסתייע בחשמל.

מסכמים

ג'נסיס מביאה איתה את פרשנותה ליוקרה ופאר ברכביה; האבזור הרב והחכם, רמות הבטיחות- האקטיבית והפסיבית, נוחות הישיבה, הגאדג'טים והמסכים, איכות החומרים, הנדסת האנוש והתפעול המעולים, מסתכלים כולם בראש מורם אל מול אמות המידה שיצרו הטובים שבמתחרים, רובם דוברי גרמנית.

ה-GV80 יכול לפנק את שבעת אורחיו ולהעניק להם תחושה של מחלקה ראשונה, הוא מצויד במנוע דיזל יעיל וחזק, הוא נראה מצוין ומסובב ראשים סדרתי. רמת ה-NVH הנמוכה ברכב פשוט מעולה.

מדובר ביצרן צעיר, שנולד כחטיבת פרמיום למותג יונדאי העממי. הדבר מאפשר לו להיות רענן, להציג חשיבה מקורית ונועזת שעיקרה מחוץ לקופסא, ואת זה הוא עושה מצוין, מבלי שיקבל הנחות או ויתורים, ובביטחון מלא.

כשמוסיפים לכל אלה את התמחור הזול בכמה עשרות אלפים ועד לכ-150 אלף שקלים ממתחריו, את הטיפולים השגרתיים ל-3 שנים המוענקים לבעליו במסגרת הרכישה ללא תוספת תשלום ואת רמת השירות שמטרתה להעניק סטנדרט חדש בתחום, מדובר בעסקה אטרקטיבית עד מאד.