70 גוונים של יוקרה. ג'נסיס GV70 במבחן דרכים

70 גוונים של יוקרה. ג'נסיס GV70 במבחן דרכים
צילום תמונות: טל אבן

ג'נסיס, מותג היוקרה הצעיר מקוריאה, משגר לעולם את ה- GV70, הפרשנות שלו לרכב פנאי קומפקטי יוקרתי, אולי הקטגוריה הלוהטת והחשובה ביותר שיש, ומצרף לו הנעה כפולה. לקחנו אותו למבחן דרכים מפנק.

טל אבן | 13/09/21

את ג'נסיס פגשנו פה לראשונה במבחן הדרכים שערכנו ל-G80. כבר אז התפעלנו מהעיצוב החיצוני והפנימי של רכבי המותג בעל סמל הכנפיים ומהאיכות הכוללת שלו, מותג שהחל את דרכו העצמאית לפני כ-6 שנים בסך הכל, לאחר שתם עידן "יונדאי ג'נסיס".

בדרך כלל, כשמדובר במותג פרימיום הצומח מתוך קבוצת כלי רכב עממיים יותר, המהלך מחייב בידול וסמל נפרד, לטובת בניית תדמית, כמו גם כדי להצדיק, גם אם פסיכולוגית, את מחירו ואת ההיגיון שברכישתו בעיני קהל הלקוחות, והעדפתו על פני מותג יוקרה שהשריש את המוניטין שלו לאורך דורות רבים.  

ברוב המקרים, רכב שכזה מגיש אווירה יוקרתית וחומרים איכותיים, אך ניתן למצוא רמזים לקשריו עם המותג היוקרתי פחות מבית, ולזהות את ה-DNA המשותף ממנו הם עשויים.

מעצבי ומהנדסי ג'נסיס עשו עבודה כה טובה, שפשוט קשה לזהות קשר לרכבי חברה האם יונדאי, למעט כמה מוטיבים טכנולוגיים שהגיעו לחלק מרכביה, כמו למשל המצלמות המצוינות לשם "צילום חי של השטח המת", משחק מילים משעשע המופיע גם במפרט היבואן, בתוך לוח המחוונים, המופעלות עם האיתות, כשתמונת מצלמה מחליפה את מד המהירות או הסל"ד בהתאמה.

כשמלאכת הבידול נעשית כהלכה, כמו במקרה של ג'נסיס, זה מתחיל בעיצוב ובמימדים, ממשיך אל יחידות ההנעה ונגמר בעיצוב הפנים, באבזור, בטכנולוגיה, בבטיחות ובאיכות חומרים מעולה.

ה-GV70  דומה אמנם במימדיו למתחריו הישירים, כמו וולוו XC60, אאודיQ5  או DS7, אך הגריל הנוצץ והעצום בחזית, יחד עם הפנסים הרחבים והמפוצלים שם (Quad Led), נותנים לו מראה של רכב גדול מאד ומרשים, תחושה שאינה מטעה, כשמגלים שהרוחב עומד על 1.91 מ'.

המראה מהצד דינאמי מאד, עם גלגלים גדולים (19" בגרסה הנבחנת - Luxury), קווי אורך מעניינים, כמו החלון הקטן שנמצא בין קורות C ל- D, וגג שמשתפל לאחור, במראה קופה. אורך הרכב עומד על 4.715 מ' מכובדים לקטגוריה.

מאחור, ממשיך מוטיב הפנסים הרחבים והמפוצלים, המאפיינים את רכבי המותג, ביניהם נמצא כיתוב רחב של שם המותג ולמטה 2 יציאות מפלט מרובעות ודומיננטיות.

--- 

ג'נסיס החליטה שכמדיניות בשלל דגמיה, גם גרסאות הכניסה מגיעות מאובזרות למדי, ובגרסאות הבכירות האבזור עשיר אף יותר.

ה-GV70 מתחילה ב-339 אלף שקלים לגרסת האלגנס, דרך 379 אלף שקלים לגרסה הנבחנת, Luxury, ועד 399 אלף ₪ לגרסת הספורט.

מחירים אלה כוללים שירות אישי וצמוד של מנהל לקוחות וגם עד 2 טיפולים שגרתיים לשנה לאורך 3 שנים.

כשנכנסים פנימה מקבלים תחושת עושר ופאר, מדובר בתא נוסעים מהמהודרים והמרשימים בתעשייה. לא נחסכו פה כמויות של עור ופאנלים יוקרתיים.

ראשית מקבלים אותנו מושבים עוטים עור בהיר ורך, ונעים מאד למגע, כמו שאר המשטחים שסובבים אותנו, שילוב הגוונים פה נהדר והמשחק בין בהיר לכהה מצוין. איכות המתגים, הידיות והמנופים- לעילא ולעילא. יש פה שימוש נרחב בניקל, קווי תפירה על הדש בורד ועיצוב נקי ומהודר. פתחי המיזוג חבויים כמעט, לשם ההרמוניה העיצובית.

מולנו 2 צגים גדולים, האחד משמש כלוח מחוונים 12.3", ברור, מפורט ובעל הדמיה תלת מימדית מעניינת ויפה, השני מסך מגע מרשים 14.5", בו הרזולוציה מצוינת, כשחוגה השולטת בו מצוינת אף היא, גם אם מבלבלת מעט במיקומה, ליד החוגה ששולטת בתיבת ההילוכים. יצא לי לנסות לשלב איתה לרוורס או לדרייב. לשמחתי הבלבול בין החוגות לא קרה להיפך.

במסך זה ניתן לשלוט בכל מה שקורה ברכב, גם כאן נמצא אפשרות להירגע בפקק לקול פצפוצי לוחות עץ באח או נוכח טיפות גשם מלטפות ומרגיעות. החל מגרסה זו נמצא גם מערכת שמע משובחת מבית Lexicon בת 15 רמקולים, שניגנו לי לפתע, כמה אירוני, את "Mama" של להקת ג'נסיס, מרצועת השירים של רדיו 99. יש כאן קישוריות לניידים ושקעי USB למכביר.

מבט נוסף מגלה בקרת אקלים (תלת אזורית כאן) המשלבת כפתורים פיזיים וטאץ', גלגלת לווליום, וכפתור המשלב בחירה בין תוכניות נהיגה (חסכוני ועד ספורט) לבין תוכניות שטח, כיאה לרכב פנאי-שטח בעל הנעה כפולה.

רשימת האבזור כאן ארוכה ונדיבה, כשהפיצ'רים הבולטים הם גג פנוראמי גדול, תאורת אווירה בת 64 גוונים, מושבים קדמיים עם כניסה קלה, עתירי אפשרויות לכוונון חשמלי, מחוממים ומאווררים, עם מסאז' וזיכרונות למושב הנהג, תא מטען חשמלי עם פתיחה חכמה (מספיק לעמוד לידו מספר שניות עם המפתח בכיס, והוא ייפתח לבד) וכניסה והנעה ללא מפתח.

כל רמות הגימור מגיעות עם קיט בטיחות מלא, כולן זוכות לציון 8 המקסימלי, ולמעשה לא נעדרת כאן שום מערכת הגנתית, וזה אומר שיש כאן 8 כריות אוויר, בקרת שיוט אדפטיבית ותיקון אקטיבי למניעת סטיה מנתיב, בלימה אוטונומית בחירום, זיהוי הולכי רגל ודו גלגלי, זיהוי בשטח מת, שליטה אוטומטית באורות גבוהים, זיהוי תמרורים, בלימה בנסיעה לאחור, התרעה על עייפות ושכחת ילדים ברכב.

הג'נסיס יודע גם לנזוף בנהג אגב התרעה, אם הוא סבור שעיני הנהג אינן לכיוון הדרך, ולאו דווקא עקב עייפות, אלא סתם בשל התעסקות במשהו שאינו שייך לנהיגה.

התרעה זו נזפה בי פעמיים במהלך ימי המבחן, סברתי שהיא היסטרית מדי, והייתי מוכן להיכנס עם הרכב לדיבייט ולדון אם אכן זה היה מוצדק או שלא. מה שכן, הרכב שומר על הנהג והנוסעים בכל עת.

לצד חיישני החניה ההיקפיים, ה-GV70 מצויד במערכת מצלמות היקפיות 360, לרבות הדמיה תלת מימדית ממעוף הציפור, שנותנת תחושה מרחבית מצוינת. זה חשוב עם רכב כה רחב וגדול ,בעיקר בתמרוני חניה מסובכים.

מאחור, האווירה האצילית ממשיכה, עם מושבי עור איכותיים, נעימים למגע ונוחים. שורת מושבים זו ניתנת לכיוון לטובת מקום לנוסעים או למטען שמאחור. יש כאן בקרת אקלים נפרדת ויציאות USB לטעינת מכשירים. למרות הגג המשתפל, ובסיוע הכיסוי הפתוח של הגג הפנורמי, גם נוסעים שגובהם עד 1.85 מ' לא יתלוננו על מפגש פדחתם עם התקרה. מרווח הברכיים מצוין (בסיס הגלגלים גדול, 2.875 מ') וגם רוחבו הנדיב של הרכב מסייע לנוחות בסעיף כתפי הנוסעים. תעלת הינע גבוהה עלולה להפריע מעט ליושב במרכז.

רצפת תא המטען גבוהה וסף ההטענה שם בהתאם, מתחתיו גלגל חלופי, מקום ייעודי לכיסוי הגלילה של התא, ועוד מקום ותאי אחסון קטנים למה שלא נדרש ליום יום. נפח התא גדול, עם 542 ליטרים, ומבנהו רחב ונוח להטענה.

---

התנעת הרכב נעשית באופן אלגנטי, באותה רוח כמו תא הנוסעים. מנוע בנפח 2.5 ליטרים בן ארבע בוכנות מתעורר חרישית, ולא באמת רומז שיש כאן הספק של 304 כוחות סוס, 43 קג"מ ב-4,000 סל"ד לא גבוהים ויכולת להאיץ 2 טונות, משקל עצמי, אל עבר 100 קמ"ש תוך 6.1 שניות קצרות.

ואכן, גם לאחר תחילת תנועה מהר מאד מגלים שאופי ההתנהלות המועדף על הרכב, ובמהרה גם על הנהג, הוא שיוט נינוח, שקט, נוח ומפנק.

השמשות הכפולות בהן מצוידת רמת הגימור שכאן מדמות בועה נעימה ומנותקת מהסביבה, והאווירה הכללית יוקרתית ומזמינה.

אמנם המתלים האלקטרוניים האדפטיביים מוצעים רק בגרסת הספורט הבכירה, אך גם אלה הסטנדרטיים שכאן מייצרים נסיעה רכה למדי, והשיכוך מעולה ברוב סוגי הכבישים.

תיבת ההילוכים בת 8 יחסי העברה קדמיים (כולל מנופים מאחורי ההגה), מעבירה אותם מעדנות בזה אחר זה, גם אם ההעברה נעשית באופן מעט איטי ומושהה, כל עוד אתם לא במצב "ספורט".

ה-GV70 פשוט מצטיינת בכבישי שיוט מהירים ובתנועה עירונית שלווה, והתחושה מזכירה את הטובות שבמכוניות השרד המפוארות, השייכות לקטגוריות יקרות בהרבה.

אולם היתרון על פניהן של הדגם הזה הוא, שניתן לסטות מהדרך המהירה והסלולה היטב אל עבר שבילי עפר, לנצל את מרווח הגחון בן 18.5 ס"מ, לשלב לתוכניות בוץ או חול בהתאם לתוואי הדרך, ופשוט לטייל בשטח, כל עוד זה אינו מאתגר יתר על המידה, או כזה שעלול להזיק למרכב המצודד של הג'נסיס הזו. בירידות תלולות ניתן לשלב את בקרת הזחילה במדרון. יפה.

כשחוזרים אל האספלט, עוברים למצב ספורט ושם מגלים לוח מחוונים שצובע עצמו באדום קרבי, חובבי הז'אנר יוכלו גם להגביר באופן מלאכותי את צלילי המנוע דרך הרמקולים.               

די מהר נגלה דחף נאות בגב, ורכב שיודע להתנהג לא רע גם בכבישים מפותלים, אולם הוא ישדר לנהג בכל עת שלא לשם כך נולד. ההגה קל ולא מאד אינפורמטיבי, הבלמים טובים אך לא ספורטיביים וקיימת רכינה צידית, גם אם לא מהותית או כזו שמורידה את תחושת הבטחון הגבוהה שמצויה פה. החפץ ברכב ספורטיבי, קרבי ונוטף אדרנלין, יאלץ לחפש זאת במקום אחר.

בנהיגה ספורטיבית צריכת הדלק, שגם באופן רגיל אינה מן המעולות, מורעת באופן דרמטי, ועלולה להתדרדר לכ-6 ק"מ לליטר בנזין.

את מבחן הדרכים סיימתי עם ממוצע כולל של 8.1 ק"מ לליטר, בנסיעה שכללה בין היתר קילומטרים רבים של שיוט רגוע ונינוח עד מאד.

---

הג'נסיס GV70 בא בראש ובראשונה להעניק חוויית נהיגה ונסיעה יוקרתית, מהטובות שבנמצא, ובמשימה זו הוא עומד בראש מורם וגאה אל מול הטובות שבקבוצה.

הוא נראה מצוין, וזוכה לתשומת לב סקרנית של הסובבים. הוא מגיש את "אפקט הוואוו" גם בתא הנוסעים, שם ממתינים המסכים הגדולים והאווירה הכללית היוקרתית, הוא נוח מאד, עשוי כהלכה ונעשה בו שימוש בחומרים הטובים ביותר. הוא גם מאובזר מאד ובטיחותי לעילא.

עם זאת, חסכוני בדלק- הוא לא, ושיקול זה צריך להילקח בחשבון בסך עלויות התחזוקה של הרכב (כשהטיפולים השוטפים כלולים כאמור בעלות הרכב), במיוחד למי שגומע מרחקים ארוכים.

הנדסת האנוש כאן טובה מאד (גם אם ריחוק 2 החוגות זו מזו בקונסולה המרכזית יכולה היתה להיות מבורכת).

בנוסף, הוא מנסה לתת "את כל החבילה" – מנוע עוצמתי לביצועים ספורטיביים מחד, ויכולות שטח מסוימות דרך הנעה כפולה ומצבי שטח מאידך. בשני התחומים הללו הוא עומד בגבורה, גם אם לא באמת מדובר פה במכונית ספורטיבית או בחיית שטח.

הוא נוגע במידה סבירה בשני העולמות הללו, במטרה לכסות את טווח שימושיו של הנהג שצפוי לרכוש אותו. הוא אולי ינסה את יכולות הספורט או השטח שלו במקרים ספורים, כשברוב המכריע של הזמן הוא צפוי לנוע באופן רגוע ומפנק, ובמטלה כללית זו ה-GV70 מצטיין.