ג'נסיס G80, יוקרה מבראשית

ג'נסיס G80, יוקרה מבראשית
צילום תמונות: טל אבן

ג'נסיס, מותג היוקרה הדרום קוריאני, קופץ היישר אל גוב האריות המפוארים מגרמניה, תוך שהוא מביא איתו כלי מלחמה יעילים למדי, שבהחלט מספרים את סיפור עולם הפרימיום. פגשנו את ה-G80 הסלונית, נשארנו רגועים גם בפקקים וחזרנו עם הרשמים.

טל אבן | 23/06/21

ג'נסיס, מותג היוקרה מבית קבוצת יונדאי מוטורס העולמית, היה תחילה שם דגם העילית של יונדאי כבר משנת 2004, אולם הושק כמותג רכב יוקרה עצמאי רק בשלהי 2015, וזאת בעקבות ביסוס כלי הרכב הללו בשוק רכבי היוקרה (וזכיה בפרסי אמינות, פעם אחר פעם, במבחני JD Power הנחשבים ובאחרים), כמו גם הלקוחות עצמם שדרשו שיהא זה מותג עצמאי ומובדל, מאחר ולא רצו, ובצדק רב, לשלם מחיר מלא של רכב יוקרה, אך לקבל בחזיתו סמל עממי של יונדאי.  

מאז, מתבסס לו השם ''ג'נסיס'' כרכב יוקרה לגיטימי, לצד מתחרות וותיקות כמו 3 הגרמניות (ב.מ.וו, מרצדס, אאודי), לקסוס או וולוו עד כדי כך, שלרגע שכחנו שהאסוציאציה המיידית שהייתה לביטוי ''ג'נסיס'' עד לא מכבר דיברה על ספר בראשית, או על להקת הרוק הבריטית משנות ה-70-80 עם סולנה הנהדר, פיל קולינס.

---

למלאכת בריאת רכבי ג'נסיס גויסו טובי המתכננים, המעצבים והמהנדסים מענף הרכב, שהביאו איתם רעיונות שונים ומגוונים ממותגי יוקרה אחרים, וגם מתפיסתם העקרונית של "איך זה צריך להיות ברכב פרימיום".

התוצאה אכן מרשימה מאד, כשרכב ההדגמה של ה-G80 סובב ראשים ללא הרף, ושמר על "אפקט כניסה" מצוין, על אף שנצבע בלבן סולידי.

ראשית, מדובר ברכב גדול מאד ודומיננטי על הכביש. עם 5 מטרים לאורך (פחות חצי ס"מ) ו- 1.925 מ' לרוחב, הוא ארוך ורחב בכמה סנטימטרים טובים מרוב מתחריו כב.מ.וו 5, מרצדס E, אאודי A6 או וולוו S90.

הסמל שבחזית בלבל חלק מעוברי האורח, ובעצירות בדרך תהו אלה אם מדובר בדגם לא מוכר של בנטלי, מה הקשר לכנפיים של אסטון מרטין או סתם שאלה של "מה זה לעזאזל האוטו הזה?"

עיצוב ה-G80 ייחודי, ורוב הנשאלים טענו שאהבו אותו למדי. מלפנים גריל עצום בצורת משולש שקודקודו כלפי מטה, והוא משובץ מעוינים-מעוינים בניקל, שהם ממשיכים גם בגריל הרוחבי התחתון שבפגוש.

יחידות התאורה מפוצלות ומרשימות, עם שני פסי לד מקבילים בכל אחת. מכסה המנוע קרבי ומפוסל עם קימורים מיוחדים, כשבקצהו סמל הכנפיים של ג'נסיס.

מאחור יחידות תאורה גדולות, גם הן מפוצלות ורוחביות, שתי יציאות מפלט, גם הן בעיצוב משולש הפוך כהומאז' לגריל הקדמי, ספוילר קטן משולב במכסה תא המטען וכיתוב גדול של אותיות Genesis. הפגוש האחור משוך לאחור, כדי לסייע בהענקת פרופיל צדדי של 4 דלתות קופה, יחד עם קו חלון אחורי שהוא המשכו הישיר של מכסה תא המטען.

מהצד בולטים חישוקים נאים (19" בגרסת Luxury הגבוהה הנבחנת, 18" בגרסת אלגנט), קורות A ו- D דקיקות, קו חלונות גבוה, מכסה מנוע וחלק קדמי עצומים באורכם, וקו כללי דינאמי והרמוני למדי.

על הכנפיים הקדמיות פנסי איתות ארוכים וצרים, גם הם בעיצוב המפוצל, שמשלימים את פנסי האיתות שבחזית. קשה יהיה לפספס כשהענק הדרום קוריאני יהיה מעוניין לפנות או להחליף נתיב.    

---

למבחן התייצבה כאמור הגרסה הבכירה מבין השתיים, Luxury, שמחירה 439 אלף ₪. גרסת ה- Elegant מתומחרת ב-385 אלף ₪.

כניסה אל הרכב מגלה אווירת יוקרה ייחודית, מהטובות ביותר בתעשייה. תחושת המגע במשטחים השונים, בפקדים ובכפתורים איכותית למדי, וממתינים לנו כאן עיטורי ניקל ומטראז'ים של עור; מושבי עור רך עם טקסטורת מעוינים (המכונה בג'נסיסית -G-Matrix, כמו השבכה הקדמית), הגה דו גוני עטוי עור נאפה, דש בורד ודלתות עם דיפון מעור, מסך מולטימדיה סופר רחב ומרשים בן 14.5" ולוח מחוונים דיגיטלי תלת מימדי בגודל 12.3".

בגרסה הנבחנת נמצא ברחבי חלל הנוסעים שימוש נרחב גם בעץ אמיתי שמחליף את האלומיניום שבגרסת הכניסה עם טקסטורה נאה, ובמגע ניתן לחוש את שכבות העץ, כאן בגוון אפרפר.

מבט נוסף סביב מגלה קונסולה מרכזית רחבה וגבוהה עם תא אחסון גדול, חוגת הילוכים עשויה זכוכית, ומשטח עגול נוסף לתפעול המסך (שהוא גם טאץ'), פתחי מיזוג חבויים בקווי הדש בורד ובקרת אקלים מפוצלת שתפעולה בטאץ', כולל הפעלת החימום (ובגרסה הנבחנת- גם אוורור) של המושבים.

מושב הנהג כולל כיוונון חשמלי נרחב עם 18 כיוונים, כשבפועל אם רק מקרבים את היד אל עבר הכפתורים שבדופן המושב, מקבלים מייד במסך המרכזי חיווי גרפי נאה של הכסא ותפעולו. צידי המושב מוקשחים אוטומטית ככל שהקצב עולה, או אם מופעלים כוחות ג'י צידיים בסיבובים. את זה הכרנו לראשונה במרצדס.

המושב עצמו מעט גבוה, גם במצבו הנמוך ביותר, ונהגים מעל ל-1.80 מ' עלולים להרגיש את פדחתם מתחככת קלות עם תקרת הרכב שהונמכה לטובת כיסוי גג הזכוכית.

ישנן אפשרויות מסאז' למושב הנהג, כשבפועל הוא מתמקד בעיקר ברגליים ובגב התחתון, פחות בחלק העליון של הגב.

מכוניות שרד ארוכות ומפוארות שמארחות לעיתים את בעליהן דווקא במושב האחורי, אליו נגיע מייד, מאופיינות גם בכפתורים הנגישים לנהג, השולטים בהזזה חשמלית של מושב הנוסע, וזאת כדי להעניק נוחות מרבית לבוס שיושב מאחור, ואכן, גם ב-G80 כפתורים אלה נמצאים על גבי דופן מושב הנוסע.

רשימת האבזור ארוכה למדי, ונציין רק את הפיצ'רים הבולטים, כגג פנורמי, תאורת אווירה 64 גוונים, הגה מתכוונן חשמלית, טעינה אלחוטית לניידים תומכים והתממשקות אפל ואנדרואיד, תא מטען חשמלי (424 ל') הנפתח כשמתקרבים אליו וכניסה והנעה ללא מפתח.

דגם ה-Luxury הבכיר מוסיף גם מערכת שמע משובחת מבית Lexicon עם 18 רמקולים, תצוגת נתונים עילית על גבי השמשה הקדמית, מתלים אלקטרוניים אדפטיביים המתקשרים עם סריקת כביש ומתפקדים בהתאם, סגירת וואקום לדלתות וחימום להגה.

שתי רמות הגימור מקבלות ציון בטיחות מרבי-8, והמערכות כאן כוללות 10 כריות אוויר, בלימה אוטונומית בחרום, בקרת שיוט אדפטיבית, תיקון אקטיבי של סטייה מנתיב, זיהוי הולכי רגל ודו גלגלי, ניטור בשטחים מתים, מצלמות 360 עם תמונה תלת מימדית, חיישני חניה היקפיים, זיהוי תמרורים, שליטה אוטומטית באורות גבוהים, בלימה אוטונומית בנסיעה לאחור, התרעה על עייפות נהג ומערכת למניעת ליציאה בטוחה מהמושב האחורי כמו גם מניעת שכחת ילדים ברכב.

עוד נמצא פה תמונת מצלמות בלוח המחוונים, שמחליפים את מד המהירות והסל"ד בהתאמה, עם הפעלת איתות ימינה ושמאלה, לשם ניטור חי של עצמים בשטח מת.

---

במעבר למושב האחורי מגלים מרחב מחייה מפנק ומרווח, שתוכנן להנעים לא רק את זמנם של הילדים או של זוג החברים שאוספים בדרך להצגה בקאמרי, אלא גם כדי ליצור סביבת עבודה נאותה ונוחה עבור בעלי הרכב, שנעזר או נעזרת בשרותי נהג במהלך יום העבודה.          

בסיס הגלגלים של ה-G80  נדיב במיוחד, עם 3.01 מ' בין הסרנים, וזה אומר המון מקום לרגליים מאחור. מרווח הראש כאן טוב, למרות שהגג משתפל לאחור כדי להעניק את מראה ה-קופה 4 דלתות והאווירה בכללותה יוקרתית ומזמינה.

במושבים מאחור ישנה בקרת אקלים נפרדת, וגם כמה מאפיינים שקיימים בגרסת ה- Luxury  בלבד, ופונים לאלה היושבים שם, כמו וילונות צד לחלונות, וילון חשמלי לחלון האחורי וגם Control box- קונסולה מרכזית אחורית הנמצאת בגב המושב האמצעי המקופל, השולטת במערכת השמע, בוילון האחורי ובנעילת הרכב, אותה מוצאים רק ברכבי יוקרה, שלעיתים מגיעים מראש עם 4 מושבים, תוך ויתור על מושב אמצעי אחורי.    

---

כשמניעים את הרכב מגלים את הניגודיות שצועקת כאן.

מחד, מלפנינו ומתחת למכסה המנוע הגדול שוכן מנוע 4 צילינדרים בנפח 2.5 ל', המפיק 304 כוחות סוס ו-43 קג"מ, הטובים כדי להזניק את הרכב ב-6 שניות קצרות ל-100 קמ"ש.

מאידך, בידוד הרעשים הכללי ברכב כה משובח, גם בכביש המהיר, כך שקולו של המנוע בקושי נשמע, תוך שהרכב ממהר להכניס את אורחיו לאווירה רגועה ושלווה דרך הבחירה בין קולות של פכפוך מים, צעידה בשלג, קולות של פצפוץ עץ לוהט באח ביום קר או קולות של יערות גשם. הפעלת המסאז' במושב הנהג מוסיפה אף היא לרוגע הכללי, גם אם הוייז מבשר שצפוי לנו עוד זמן לא מבוטל בפקקי הכרך.

וכך, אני מוצא עצמי יוצא מהחניון שבהרצליה פיתוח, מלטף מעדנות את מצערת הגז ונהנה מהאווירה היוקרתית והרגועה שהג'נסיס הזו יודעת להעניק.

אל המנוע משודכת תיבת הילוכים פלנטרית בת 8 הילוכים עם תפעול מההגה, ואלה משתלבים באופן התואם את אופי ההתנהלות הכללית של הרכב – רך ושקט, כמעט לא מורגש.

אחרי שיוצאים מפקקי גוש דן ולאחר שנהנינו מקולות הג'ונגל שברקע, שבקעו דרך 18 הרמקולים שעוטפים אותנו, הגיע הזמן לבדוק גם כיצד אותם 300 פלוס סוסים מסתדרים עם ההנעה האחורית של הרכב, כיצד הם מתורגמים לזמינות כוח בתאוצות ביניים, איך מתנהלות העברות המשקל ברכב שמשקלו העצמי 1.785 טונות וגם - כמה ההגה יודע לתקשר.

בורר מצבי הנהיגה בוחר במצב ספורט, צבעי קרב צובעים את לוח המחוונים, קיק דאון במהירות שיוט מוריד שניים-שלושה הילוכים, קולו של המנוע נשמע לפתע, והרכב מאיץ קדימה בנחישות. הדגש ברכב הוא על עידון ולא על בעיטות כוח אגרסיביות בגב, וה- G80 מאיץ בקצב מהיר ממה שנדמה, באופן מעט מתעתע.

כיול המתלים (האדפטיביים בגרסה הבכירה) רך למדי, ויש כאן גם מערכת שיודעת לתרגם בכל רגע נתון את אופי התוואי שהרכב עומד לעבור במטרים הבאים, ולכוון את פעולת המתלים בהתאם.

העניין הופך את ה-G80 לשייטת כבישים רכה וסלונית, ההגה קצר יחסית אך לא ממש מתקשר, התנהגות השלדה מקנה תחושת בטחון וקשה מאד להוציא אותה משלוותה, אולם, מלכתחילה נראה שקהל היעד העיקרי של ה- G80 לא באמת ינסה להטיח אותו מסיבוב לסיבוב תוך עבודת הגה נגדית להיגוי יתר שנוצר עקב ההנעה האחורית.

הרכב יודע לצלוח פניות מהירות ואף מקנה לנהג ביטחון רב שהכל בשליטה, אבל הכיף האמיתי עם ה- G80 מגיע דווקא בנהיגה הרגועה והפחות מאתגרת. 

את המבחן סיים ה- G80 עם צריכת דלק ממוצעת של 9.4 ק"מ לליטר.

---

מדוממים    

אין ספק שמותג ג'נסיס לקח מאד ברצינות את נושא חוויית הפרימיום, שלשם כך גייס את מיטב המוחות בתעשייה.

במסגרת רכישת מכוניות ג'נסיס הלקוחות מקבלים ליווי אישי וצמוד של מנהל לקוחות, לכל פניה או בקשה, בין אם מדובר בקביעת טיפול או בשאלה טכנית לגבי תפעול הרכב.

בנוסף הלקוחות מקבלים חבילת טיפולים ללא כל עלות נוספת למשך 3 שנים, בהנחה שאינם גומעים מרחקים כה גדולים, המצריכים מעל לשני טיפולים בשנה.

אין ספק שיש בכך אמירה נחרצת של היבואן לגבי תפיסת חוויית הלקוח הנדרשת, והגדרת "שירות פרימיום" לפי פילוסופיית המותג.

ה-G80 מרשימה מאד בעיצובה, הן החיצוני והן הפנימי, עשירה מאד באבזור, לרבות חבילת בטיחות מלאה, מגישה תא נוסעים איכותי מאד עם מוטיבים המספקים לו "אפקט wow", נותנת חוויית משתמש מצוינת, ומספקת את האפשרות להתנתק מהעולם החיצון בתוך קפסולה סופר-מפנקת ורגועה, כשברקע קולות מרגיעים ושלווים.

אז כן, ל-G80 ישנן מספר משוכות לעבור מול לקוחותיה הפוטנציאליים, בעיקר בנושא שינויים תפיסתיים ושכנוע שלא לרוץ בעקבות אופנה או טרנד;

נכון שהרכב לא חשמלי באופן מלא או חלקי (דגם חשמלי של ה- G80 צפוי בקרוב), נכון שמדובר ברכב שרד מפואר ולא ברכב פנאי גבוה כצו האופנה העכשווית, ומעל לכל, מדובר במותג יוקרה צעיר שצריך לשכנע לקוחות מסורתיים של המתחרים הישירים לתת אמונם ברכב בעל מורשת קצרה יחסית, עדיין, במבחן המוצר, נראה שלג'נסיס G80 יש את כל הכלים לעשות זאת, ובהצלחה רבה.