ג'יפ רנגלר סהרה בדרום אדום
דווקא בימים קשים של לחימה, שמתי פעמיי דרומה, כדי ליהנות מקסם הפריחה האדומה הפסטורלית, שכאילו זועקת ש"את המנגינה הזו אי אפשר להפסיק". מצאתי את הג'יפ רנגלר סהרה כפרטנר מוטורי אידאלי לטיול ששילב נסיעה בכביש המהיר, יחד עם מעברים החוצים את המרבדים הירוקים סביב, וגם לשם התפלשות מענגת בבוץ הרב שנותר אחרי הגשמים. לדרום יצאנו.
מטיילים
מטרת הטיול היתה ברורה – ליהנות מחברת הבן שלי בדרך לאחד מהבסיסים בדרום, שם ירד לצורך שהות של עוד מספר שבועות במסגרת פעילות צבאית דרוכה, ומייד לאחר מכן, לחקור מעט את האזור, דרך טיול שבילים רכוב ומענג.
הרנגלר סהרה היה בחירה טבעית למשימה המשלבת נסיעת כביש בת כמה מאות קילומטרים, נסיעה חווייתית בשטח, והוא אפילו הספיק להצטלם עם אחיו, רנגלר ספורט, שגויס לשירות קרבי פעיל.
את הגרסה הקצרה של הסהרה פגשנו לפני כשלוש שנים, זמן לא רב אחרי שנחשף הדור החדש של הדגם – ה-JL, ששילב לראשונה מנוע 2 ליטרים מוגדש, לצד שיפור ניכר ושדרוג אמיתי באיכות החומרים בתא הנוסעים ובבידוד הרעשים.
רנגלר סהרה – עיצוב
הרנגלר סהרה מעודן בכביש מעט יותר וממוגן בגחונו מעט פחות, מאחיו הקשוח – הרוביקון.
מרווח הגחון כאן עומד על 25.4 ס"מ, נתון מכובד לכשלעצמו, כאשר ברוביקון הוא גדל ב-2 ס"מ, ובגרסה הקיצונית שלו – הריקון – הוא אף מתרחק ב-5 ס"מ נוספים מפני השטח, עם לא פחות מ- 32.7 ס"מ מעל הקרקע.
העיצוב הוא תולדה של שילוב נהדר בין סממנים של רטרו מובהק המזוהים עם המותג, יחד עם טכנולוגיה וקידמה; הפנסים העגולים מלפנים והגריל עם החריצים האנכיים שביניהם הפכו סימן היכר של ג'יפ כבר מעל ל-80 שנים, רק שכיום בפנסים קווי לד עגולים ומודרניים.
הפגושים ובתי הגלגלים קשוחים, אך מעוטרים בחלקם בניקל ובפנסי איתות המשתלבים היטב בעיצוב.
הקשיחות והגולמיות של הדגם באות עדיין לידי ביטוי בצירי דלתות חיצוניים, לרבות אלה של החלון האחורי, בכיסוי מיכל דלק גדול ודומיננטי, בפנסים מרובעים ובולטים מאחור (גם כאן נכנסו לדים לתמונה), וגלגל חליפי גדול וחשוף, התלוי על הדלת האחורית.
העיצוב ריבועי, החלונות בהתאם, ופה ושם יש גם אזכורים של האבות הקדומים, עם איורי וויליס קטנים או פנסים עגולים פלוס גריל. מקסים.
רנגלר סהרה – תא נוסעים
תא הנוסעים נסקר באופן נרחב בכתבה הקודמת על הדגם.
אציין בעיקר שמרכב 5 הדלתות מאפשר גם ליושבים מאחור מרווח ראש-כתפיים-רגליים מכובד (אורך כללי 4.785 מ', בסיס גלגלים בן 3 מ'), ותא המטען ענק (897 ליטרים), כזה שנפתח בשני שלבים – חלון בלבד כלפי מעלה, כדי לשים שם כמה שקיות מהסופר, או פתיחה מלאה יחד עם הדלת, שנפתחת הצידה, ומחייבת חנייה רחוקה מהקיר שמאחור.
גרסת הסהרה מצוידת בריפודי עור, חימום למושבים הקדמיים, מסך Uconnect 8.4", שקע 120v, קישוריות לניידים (אפל ואנדרואיד), פתיחה והנעה ללא מפתח, תאורת אווירה ומיזוג גם מאחור.
רנגלר סהרה - בכביש
רכב ההדגמה צויד בגג ברזנט אופציונלי, הנפתח חשמלית. בימי המבחן הקרים הוא היה במצב פתוח לזמן קצר בלבד, ואז התחושה שמתקבלת נהדרת, דומה לזו שברכב קבריו. כאשר הוא סגור, ישנם רעשי כביש ורוח שחודרים לתא הנוסעים, גם במהירות שיוט רגועה וחוקית, וזאת למרות שהדגם מצויד בבידוד גג פנימי.
יחד עם זאת, הנסיעה בכביש המהיר שקטה בהרבה מזו המתקבלת בגרסת הגג הפריק או ממה שזכור לי אצל מתחרים ישירים (כמו הפורד ברונקו), וניתן ליהנות מסאונד איכותי הבוקע מתשעת הרמקולים (כולל סאב וופר) מבית אלפיין, או סתם משיחה שלווה ברכב.
יצוין כי מערכות הבטיחות האקטיביות החסרות ברנגלר (למרות שיש בקרת שיוט אדפטיבית, התראה על רכב בשטח מת, בלימת חירום אוטונומית והתראה מפני הולך רגל ודו גלגלי), מחייבות התקנה של מוביל איי, שנדמה שעובד לרוב באופן היפראקטיבי ומעט טורדני, ומעבר לכך, הוא לא באמת משתלב בטבעיות בנוף של תא הנהג, ברכב שעולה 420 אלף שקלים.
שדה הראיה מצוין, הישיבה גבוהה ושלטת, וגם תמרון עירוני נעשה בקלות, בין היתר בעזרת מצלמה אחורית איכותית, רק שימו לב בתמרונים צרים לרוחב הכנפיים האחוריות.
השיכוך של המתלים ברוב תנאי הכביש- טוב, ולא נרשמו חבטות מיוחדות בכבישים משובשים.
מנוע 2 הליטרים מפיק 272 סוסים ומומנט בן 41 קג"מ, והוא משודך לתיבת הילוכים מבית ZF, בת 8 יחסי העברה קדמיים.
התאוצות זריזות וכוחניות, ומגדש הטורבו דואג לספק את הכוח עם דחיפה בגב, שלא כמו ההתנהלות הלינארית יותר של מנוע הפנת'סטאר האטמוספרי בנפח 3.6 ל', הקיים אף הוא בדגם; התאוצה הקלאסית לא מפורסמת אמנם במפרט היבואן, אך מדידה שנעשתה במבחן הקודם, הראתה זינוק שארך סביב 7 וחצי שניות למאה קמ"ש.
דרום אדום
מאז ה-7 באוקטובר, דרום אדום קיבל משמעות נוספת. מטרת הסיור במקום היתה לראות את הפריחה האדומה, שהקנתה לאזור את השם המקורי.
הפסטורליה הזו עומדת בסתירה לתופת שהתרחשה ממש בשבילים הללו, והשילוב המשכר בין הירוק לאדום עומד כסתירה מוחלטת וכאנטיתזה למתחם חניון רעים, שהפך לאנדרטה אחת גדולה, לעשן שחור המיתמר מכיוון עזה, וגם לקול נפילות פגזים, פצצות המרגמה וירי התותחים, שיש מעת לעת, הקוטעים את שירת הציפורים ואת הפסטורליה שבמקום.
כשתגיעו לכאן, תיהנו מיופי הכלניות ותתבשמו מריח הפריחה ומהטבע המוריק, ואם תחפשו היטב, תראו גם את האירוס הארץ ישראלי היפיפה, שכבר החל בפריחתו.
חלק השטח של המבחן עם הרנגלר שאיתי התרחש בעיקר בשבילים הבוציים שבאיזור, שם כדאי לשלב ל- 4H, וליהנות מנסיעה מהירה ומסחיפות מבוקרות של הגלגלים בין העיקולים.
במקטעים קשים יותר, שלבו להילוך כוח, ועם דיפרנציאל מוגבל החלקה בו הוא מצויד, הרנגלר ינוע קדימה ויעבור כל מכשול, ללא דרמות וסחרור גלגלים ללא אחיזה, גם במצב של הצלבות.
במסך המולטימדיה יש גרפיקה מושקעת וצבעונית, הכוללת גם מידע על נהיגת השטח בזמן אמת, לרבות זוויות, הנעה והורדת הכוח לגלגלים.
את מבחן הדרכים המשולב סיים הרנגלר עם צריכה ממוצעת של 12.1 ליטרים ל-100 ק"מ, שהם מעט יותר מ-8 ק"מ לכל ליטר בנזין.
---
סיכום
הרנגלר סהרה מבית ג'יפ נותן נוסחה מאוזנת בין יכולת שטח מהגבוהות שבנמצא, לבין חוויית נסיעה שגם אם אינה מעודנת כמו זו המתקבלת ברכב שרד, עדיין היא טובה בהרבה מהדגם הקודם, ולכן הפשרות של הנהג והנוסעים בעיר או בכביש המהיר, מעטות בהרבה ממה שהיו בעבר.
גם לפי מדד ה- NVH, שופרה איכות הנסיעה בכל היבט, והרנגלר מקנה נסיעה שקטה וחלקה בהרבה מבעבר, כך גם איכות גבוהה יותר של תא הנוסעים, שהפך לחסין יותר לאור טלטולי מרכב שוודאי יחווה הרנגלר במהלך חייו.
כל אלה הופכים את הרנגלר סהרה לפרטנר יכולתי, כזה המשלב באופן מצוין בין עולמות השטח והכביש.
Jeep Wrangler Sahara
מחיר (₪) | 419,900 |
אורך (מ') | 4.785 |
רוחב (מ') | 1.874 |
גובה (מ') | 1.901 |
בסיס גלגלים (מ') | 3.008 |
משקל כולל (ק"ג) | 2,574 |
נפח תא מטען/ כשהמושבים האחוריים מקופלים (ל') | 897 / 2,060 |
מרווח גחון (ס"מ) | 25.4 |
צריכת בנזין ממוצעת (מוצהר/ ממוצע מבחן - ק"מ / ליטר) | 9.34 / 8.26 |
מנוע, נפח (סוג דלק, סמ"ק) | בנזין , 2,000 |
תצורת מנוע (מס' צילינדרים) | 4 |
תיבת הילוכים, הנעה | אוט' 8, 4x4 |
הספק מנוע (כ"ס) | 272 |
מומנט (קג"מ) | 41 |
תאוצה 0-100 קמ"ש (שנ') | 7.4 |
משך אחריות כללית (שנים / ק"מ – המוקדם מביניהם) | 3 / 100,000 |
מטיילים
מטרת הטיול היתה ברורה – ליהנות מחברת הבן שלי בדרך לאחד מהבסיסים בדרום, שם ירד לצורך שהות של עוד מספר שבועות במסגרת פעילות צבאית דרוכה, ומייד לאחר מכן, לחקור מעט את האזור, דרך טיול שבילים רכוב ומענג.
הרנגלר סהרה היה בחירה טבעית למשימה המשלבת נסיעת כביש בת כמה מאות קילומטרים, נסיעה חווייתית בשטח, והוא אפילו הספיק להצטלם עם אחיו, רנגלר ספורט, שגויס לשירות קרבי פעיל.
את הגרסה הקצרה של הסהרה פגשנו לפני כשלוש שנים, זמן לא רב אחרי שנחשף הדור החדש של הדגם – ה-JL, ששילב לראשונה מנוע 2 ליטרים מוגדש, לצד שיפור ניכר ושדרוג אמיתי באיכות החומרים בתא הנוסעים ובבידוד הרעשים.
רנגלר סהרה – עיצוב
הרנגלר סהרה מעודן בכביש מעט יותר וממוגן בגחונו מעט פחות, מאחיו הקשוח – הרוביקון.
מרווח הגחון כאן עומד על 25.4 ס"מ, נתון מכובד לכשלעצמו, כאשר ברוביקון הוא גדל ב-2 ס"מ, ובגרסה הקיצונית שלו – הריקון – הוא אף מתרחק ב-5 ס"מ נוספים מפני השטח, עם לא פחות מ- 32.7 ס"מ מעל הקרקע.
העיצוב הוא תולדה של שילוב נהדר בין סממנים של רטרו מובהק המזוהים עם המותג, יחד עם טכנולוגיה וקידמה; הפנסים העגולים מלפנים והגריל עם החריצים האנכיים שביניהם הפכו סימן היכר של ג'יפ כבר מעל ל-80 שנים, רק שכיום בפנסים קווי לד עגולים ומודרניים.
הפגושים ובתי הגלגלים קשוחים, אך מעוטרים בחלקם בניקל ובפנסי איתות המשתלבים היטב בעיצוב.
הקשיחות והגולמיות של הדגם באות עדיין לידי ביטוי בצירי דלתות חיצוניים, לרבות אלה של החלון האחורי, בכיסוי מיכל דלק גדול ודומיננטי, בפנסים מרובעים ובולטים מאחור (גם כאן נכנסו לדים לתמונה), וגלגל חליפי גדול וחשוף, התלוי על הדלת האחורית.
העיצוב ריבועי, החלונות בהתאם, ופה ושם יש גם אזכורים של האבות הקדומים, עם איורי וויליס קטנים או פנסים עגולים פלוס גריל. מקסים.
רנגלר סהרה – תא נוסעים
תא הנוסעים נסקר באופן נרחב בכתבה הקודמת על הדגם.
אציין בעיקר שמרכב 5 הדלתות מאפשר גם ליושבים מאחור מרווח ראש-כתפיים-רגליים מכובד (אורך כללי 4.785 מ', בסיס גלגלים בן 3 מ'), ותא המטען ענק (897 ליטרים), כזה שנפתח בשני שלבים – חלון בלבד כלפי מעלה, כדי לשים שם כמה שקיות מהסופר, או פתיחה מלאה יחד עם הדלת, שנפתחת הצידה, ומחייבת חנייה רחוקה מהקיר שמאחור.
גרסת הסהרה מצוידת בריפודי עור, חימום למושבים הקדמיים, מסך Uconnect 8.4", שקע 120v, קישוריות לניידים (אפל ואנדרואיד), פתיחה והנעה ללא מפתח, תאורת אווירה ומיזוג גם מאחור.
רנגלר סהרה - בכביש
רכב ההדגמה צויד בגג ברזנט אופציונלי, הנפתח חשמלית. בימי המבחן הקרים הוא היה במצב פתוח לזמן קצר בלבד, ואז התחושה שמתקבלת נהדרת, דומה לזו שברכב קבריו. כאשר הוא סגור, ישנם רעשי כביש ורוח שחודרים לתא הנוסעים, גם במהירות שיוט רגועה וחוקית, וזאת למרות שהדגם מצויד בבידוד גג פנימי.
יחד עם זאת, הנסיעה בכביש המהיר שקטה בהרבה מזו המתקבלת בגרסת הגג הפריק או ממה שזכור לי אצל מתחרים ישירים (כמו הפורד ברונקו), וניתן ליהנות מסאונד איכותי הבוקע מתשעת הרמקולים (כולל סאב וופר) מבית אלפיין, או סתם משיחה שלווה ברכב.
יצוין כי מערכות הבטיחות האקטיביות החסרות ברנגלר (למרות שיש בקרת שיוט אדפטיבית, התראה על רכב בשטח מת, בלימת חירום אוטונומית והתראה מפני הולך רגל ודו גלגלי), מחייבות התקנה של מוביל איי, שנדמה שעובד לרוב באופן היפראקטיבי ומעט טורדני, ומעבר לכך, הוא לא באמת משתלב בטבעיות בנוף של תא הנהג, ברכב שעולה 420 אלף שקלים.
שדה הראיה מצוין, הישיבה גבוהה ושלטת, וגם תמרון עירוני נעשה בקלות, בין היתר בעזרת מצלמה אחורית איכותית, רק שימו לב בתמרונים צרים לרוחב הכנפיים האחוריות.
השיכוך של המתלים ברוב תנאי הכביש- טוב, ולא נרשמו חבטות מיוחדות בכבישים משובשים.
מנוע 2 הליטרים מפיק 272 סוסים ומומנט בן 41 קג"מ, והוא משודך לתיבת הילוכים מבית ZF, בת 8 יחסי העברה קדמיים.
התאוצות זריזות וכוחניות, ומגדש הטורבו דואג לספק את הכוח עם דחיפה בגב, שלא כמו ההתנהלות הלינארית יותר של מנוע הפנת'סטאר האטמוספרי בנפח 3.6 ל', הקיים אף הוא בדגם; התאוצה הקלאסית לא מפורסמת אמנם במפרט היבואן, אך מדידה שנעשתה במבחן הקודם, הראתה זינוק שארך סביב 7 וחצי שניות למאה קמ"ש.
דרום אדום
מאז ה-7 באוקטובר, דרום אדום קיבל משמעות נוספת. מטרת הסיור במקום היתה לראות את הפריחה האדומה, שהקנתה לאזור את השם המקורי.
הפסטורליה הזו עומדת בסתירה לתופת שהתרחשה ממש בשבילים הללו, והשילוב המשכר בין הירוק לאדום עומד כסתירה מוחלטת וכאנטיתזה למתחם חניון רעים, שהפך לאנדרטה אחת גדולה, לעשן שחור המיתמר מכיוון עזה, וגם לקול נפילות פגזים, פצצות המרגמה וירי התותחים, שיש מעת לעת, הקוטעים את שירת הציפורים ואת הפסטורליה שבמקום.
כשתגיעו לכאן, תיהנו מיופי הכלניות ותתבשמו מריח הפריחה ומהטבע המוריק, ואם תחפשו היטב, תראו גם את האירוס הארץ ישראלי היפיפה, שכבר החל בפריחתו.
חלק השטח של המבחן עם הרנגלר שאיתי התרחש בעיקר בשבילים הבוציים שבאיזור, שם כדאי לשלב ל- 4H, וליהנות מנסיעה מהירה ומסחיפות מבוקרות של הגלגלים בין העיקולים.
במקטעים קשים יותר, שלבו להילוך כוח, ועם דיפרנציאל מוגבל החלקה בו הוא מצויד, הרנגלר ינוע קדימה ויעבור כל מכשול, ללא דרמות וסחרור גלגלים ללא אחיזה, גם במצב של הצלבות.
במסך המולטימדיה יש גרפיקה מושקעת וצבעונית, הכוללת גם מידע על נהיגת השטח בזמן אמת, לרבות זוויות, הנעה והורדת הכוח לגלגלים.
את מבחן הדרכים המשולב סיים הרנגלר עם צריכה ממוצעת של 12.1 ליטרים ל-100 ק"מ, שהם מעט יותר מ-8 ק"מ לכל ליטר בנזין.
---
סיכום
הרנגלר סהרה מבית ג'יפ נותן נוסחה מאוזנת בין יכולת שטח מהגבוהות שבנמצא, לבין חוויית נסיעה שגם אם אינה מעודנת כמו זו המתקבלת ברכב שרד, עדיין היא טובה בהרבה מהדגם הקודם, ולכן הפשרות של הנהג והנוסעים בעיר או בכביש המהיר, מעטות בהרבה ממה שהיו בעבר.
גם לפי מדד ה- NVH, שופרה איכות הנסיעה בכל היבט, והרנגלר מקנה נסיעה שקטה וחלקה בהרבה מבעבר, כך גם איכות גבוהה יותר של תא הנוסעים, שהפך לחסין יותר לאור טלטולי מרכב שוודאי יחווה הרנגלר במהלך חייו.
כל אלה הופכים את הרנגלר סהרה לפרטנר יכולתי, כזה המשלב באופן מצוין בין עולמות השטח והכביש.
Jeep Wrangler Sahara
מחיר (₪) | 419,900 |
אורך (מ') | 4.785 |
רוחב (מ') | 1.874 |
גובה (מ') | 1.901 |
בסיס גלגלים (מ') | 3.008 |
משקל כולל (ק"ג) | 2,574 |
נפח תא מטען/ כשהמושבים האחוריים מקופלים (ל') | 897 / 2,060 |
מרווח גחון (ס"מ) | 25.4 |
צריכת בנזין ממוצעת (מוצהר/ ממוצע מבחן - ק"מ / ליטר) | 9.34 / 8.26 |
מנוע, נפח (סוג דלק, סמ"ק) | בנזין , 2,000 |
תצורת מנוע (מס' צילינדרים) | 4 |
תיבת הילוכים, הנעה | אוט' 8, 4x4 |
הספק מנוע (כ"ס) | 272 |
מומנט (קג"מ) | 41 |
תאוצה 0-100 קמ"ש (שנ') | 7.4 |
משך אחריות כללית (שנים / ק"מ – המוקדם מביניהם) | 3 / 100,000 |