ג'יפ גרנד צ'ירוקי החדש Jeep Grand Cherokee במבחן דרכים

"ג'יפ גרנד צ'ירוקי" הפך בעיני רבים לשם מקוצר ל"רכב קשוח אך מפנק ומרווח, שלא זונח יכולות שטח אמיתיות". הדור החדש ממשיך אמנם להציג את שיתוף הפעולה הנצחי בין מנוע ה- PentaStar 3.6 הוותיק והטוב יחד עם גיר ה- ZF בן 8 ההילוכים, אך מציג עיצוב קשוח וזוויתי מבעבר, לצד תא נוסעים מרווח יותר וסביבת נהג איכותית יותר, שתוכננה ועוצבה מחדש. פגשנו אותו למסע היכרות.

טל אבן | 07/04/23
ג'יפ גרנד צ'ירוקי החדש
ג'יפ גרנד צ'ירוקי החדש Jeep Grand Cherokee. צילום תמונות: טל אבן

ג'יפ גרנד צ'ירוקי – מי אתה?

הגרנד צ'ירוקי פנה מאז ומתמיד לקהל רחב במיוחד. מחד, הוא לא טוטאלי ואינו דורש פשרות מרובות כמו אחיו- הרנגלר, זה שמציג יכולות שטח פנטסטיות לצד מראה קרבי ומיליטנטי בכל רמ"ח ברגיו ומכלוליו.

פשרות אלו ניכרות ברמה לא גבוהה של נוחות, עידון, שקט ופינוק, הן באות לידי ביטוי בכביש המהיר, כשנוסעים על אספלט משובח ולא בין סלעים.

לעומתו, הגרנד צ'ירוקי ידע תמיד לתת את חוויית הנסיעה המפנקת, השקטה והנוחה, עם בידוד וריסון NVH-צ'י מצוין.

מאידך, סובבו את הגה הגרנד צ'ירוקי מהכביש המהיר אל השטח הקופצני והבוצי, נצלו את מרווח הגחון ואת ההנעה הכפולה החכמה, והרי לכם חיית שטח של ממש, שעומדת היטב בכל משימה שתטילו עליה.

בשטח הטכני תבינו שאמנם לא מדובר ברנגלר עם מראה מעוגל, אבל בינינו, כמה מאיתנו באמת לועסים בולדרים עצומים דרך קבע?

הגרנד צ'ירוקי הוא מעין ד"ר ג'קיל ומיסטר הייד, או אם תירצו, במקום SUV – Sport Utility Vehicle, ניתן להגדירו כ- APV – All Purpose Vehicle.

ג'יפ גרנד צ'ירוקי החדש

---

ג'יפ גרנד צ'ירוקי - רקע

הגרנד צ'ירוקי הגיח לעולם לפני למעלה מ-30 שנים, ולראשונה- כג'יפ תחת מותג קרייזלר, ומטרת האב היתה אז להוות תחרות אמיתית לפורד אקספלורר של תחילת שנות ה-90' של המאה הקודמת, ודרך שלדה אחודה בג'יפ, הדרך להצלחה כרכב שטח קשוח היתה קצרה.

מהדורתו החדשה של הגרנד צ'ירוקי בדור החמישי לדגם, מציגה כעת גם וורסיה של מרכב מאורך ובו 7 מושבים.

גרסת 5 המקומות, שהיא גם זו הנבחנת כאן, מיוצרת במפעל בדטרויט, מישיגן, ממש כמו הדור הראשון של הדגם.

ג'יפ גרנד צ'ירוקי החדש

---

ג'יפ גרנד צ'ירוקי – עיצוב חיצוני ומימדים

כרגיל בפרשנות ובטרמינולוגיה, מה שמוגדר באנגלית אמריקאית כרכב פנאי שטח קומפקטי, מתורגם לעברית כרכב פנאי שטח גדול.

האורך מדבר על 4.914 מ', הרוחב 1.968 מ', הגובה 1.8 מ' ובסיס הגלגלים עומד על 2.964 מ'. לא רק שהוא גדול מקודמו בכל מימד (למעט הגובה הזהה), אלא שהוא גדול מאד גם שלא באופן יחסי.

ג'יפ גרנד צ'ירוקי החדש - מבט צד

גרסת 7 המקומות מוסיפה כ-30 ס"מ לאורך הכללי וכ-13 ס"מ לבסיס הגלגלים. הגובה בגרסה זו צמח אף הוא ב-1.5 ס"מ אל מול גרסת חמשת המושבים, ורוחב המרכב נותר זהה.

המרכב עצמו הפך זוויתי יותר, בוגר ונאה. החזית במראה ניצב, לפגוש הקדמי לוע עצום ו-7 המלבנים הניצבים זה לצד זה, סמל ההיכר של ג'יפ, מחלקים את השבכה הקדמית. פנסי הלד שבחזית צרים מבעבר.

ג'יפ גרנד צ'ירוקי החדש - מבט קידמי

למבחן התייצבה גרסת Altitude שהיא גרסת הכניסה עם חבילת השחרה כללית. לא רק המרכב נצבע כאן בשחור, אלא גם החישוקים הגדולים (20"), הסמלים, חיפויי בתי הגלגלים והחצאיות, מסגרות החלונות ופסי האורך שעל הגג.

אם לבאטמן היה ג'יפ גרנד צ'ירוקי, כנראה שכך הוא היה בוחר לצבוע אותו.

גם מאחור הפנסים זכו לעדכון, עם פנסים צרים ומראה זוויתי יותר וחסון מבעבר.

ג'יפ גרנד צ'ירוקי החדש - מבט אחורי

---

ג'יפ גרנד צ'ירוקי – עיצוב פנימי, חומרים והנדסת אנוש

כבר בשניות הראשונות שבאות אחרי הדילוג למושב הנהג הגבוה, ניתן להבחין בתא הנוסעים החדש של הגרנד צ'ירוקי.

מסך המולטימדיה מגיע בגרסה הנבחנת במהדורתו המוקטנת אמנם (8.4"), אך הוא אינטואיטיבי, מהיר ונהיר, כפי שכבר חווינו במסכי ג'יפ בעבר.

מתחתיו לוח פיקוד לבקרת אקלים דו אזורית (עם כפתורים פיזיים יעילים, כשנוספים מופיעים גם מעל למסך), ואת ידית ההילוכים הרגילה החליפה חוגה, שהפכה אופנתית משהו. בגרסה שאיתנו יש אמנם הנעה כפולה, אך אין כאן בורר בין מצבי נהיגה וסוגי שטח.

מאחורי ההגה לוח מחוונים דיגיטלי (10.25"), ועל ההגה עצמו כפתורים אחוריים המפקדים על מערכת השמע וגם אלה האמונים על ההילוכים, ולעיתים התפעול שלהם מבלבל. 

ג'יפ גרנד צ'ירוקי החדש - פנים הרכב

למרות השימוש בגוונים כהים, החומרים עצמם מרגישים איכותיים, ולא נחסך כאן שימוש בעור במושבים ובכיסוי התא שביניהם, על הדלתות וגם בחלקים של הדש בורד, לצד שימוש בפסי ניקל ובפלסטיק שמרגיש עמיד למדי.

את משטחי השחור piano המבריק שבקונסולה המרכזית הייתי מחליף בחומר אחר. הם נוטים ללקט אבק וסימנים של טביעות אצבעות.

סימנים לכך שהגרנד צ'ירוקי אמריקאי נמצאים לא רק בפנסי איתות כתומים בצידי המרכב ובסימון מיילים לצד קילומטרים במד המהירות, אלא גם בתדרים אי זוגיים בלבד בתחנות הרדיו. תחנות הרדיו הראשיות משתמשות בדרך כלל במספר תדרים שמשמיעים אותן, אך עלולה לצוץ בעיה, כשמדובר בתחנות המשודרות בתדר זוגי בלבד, שלא יוכל להיקלט כאן.

המושבים עצמם נוחים מאד ורחבים, גם לאחר נהיגה ממושכת.

מאחור ניכר כי ליושבים יש הרבה מקום, גם אם מדובר ב-3 מבוגרים, למרות שבסיס המושב יכול היה להיות מעט גבוה וארוך יותר. משענת המושבים ניתנת להטיה למספר זוויות, המרווח לרגליים טוב, וכך גם לראש ולכתפיים. כאן נמצאים גם פתחי מיזוג ושקעי טעינה.

ג'יפ גרנד צ'ירוקי החדש - מושב אחורי

תא המטען (שדלתו נפתחת חשמלית) פשוט ענק (1,067 ל', במדידה מלאה עד לתקרת הרכב), וסף ההטענה נוח מאד. מתחת לרצפתו שוכן גלגל רזרבי.

ג'יפ גרנד צ'ירוקי החדש - תא מטען

---

ג'יפ גרנד צ'ירוקי – אבזור

אבזור הגרנד צ'ירוקי עשיר למדי כבר מגרסת הכניסה הנבחנת (Altitude, 400 אלף שקלים), והיא כוללת גג שמש נפתח, הריפודים משלבים עור עם אלקנטרה, מושב הנהג מתכוונן חשמלית, הקדמיים וההגה מחוממים, בלם יד חשמלי, הכניסה ללא מפתח, ישנה אפשרות להנעה מרחוק, ממשק לאנדרואיד ולאפל ומשטח טעינה אלחוטית (שמשום מה נטה לחמם ביתר שאת את המכשיר הנייד שלי בעת טעינה).

ג'יפ גרנד צ'ירוקי החדש - פנים הרכב

אם תחפצו בנוסף בבורר מצבי נהיגה, במסך מולטימדיה גדול יותר (10.1"), באופציה למסך דומה נוסף בצד הנוסע, בתאורת אווירה, בשקע כוח רגיל במושב האחורי, באזור אקלים נוסף מאחור, בריפודי עור משודרג, בחימום למושבי שורה 2 , לקבל גג פנורמי מלא, ולוותר על המראה ה"כל שחור" בחוץ לטובת גימורי ניקל וחישוקים כסופים, כמו גם לוותר (משום מה) על משטח ההטענה האלחוטי – לכו על גרסת הלימיטד, רק שאז תאלצו להיפרד מ-50 אלף שקלים נוספים (ובסה"כ 450 אלף שקלים). 

 

תמורת 475 אלף שקלים תקבלו את הלימיטד פלוס, ושם תמצאו בנוסף מצלמת 360, מראה פנימית דיגיטלית, ריפודי עור מחוררים, וילונות צד מאחור, אוורור במושבים הקדמיים, פתיחת תא מטען ללא מגע, מצלמת שטח קדמית, חיישני חנייה קדמיים ועוד.

גרסת הקצה, Summit, עולה בהתאם (600 אלף שקלים), מגיעה בגרסת 7 מושבים בלבד, ושם יש גם מערכת שמע משודרגת (מבית מקינטוש) בת 18 רמקולים וסאב, חישוקי 21", צביעה דו גונית, קיפול מראות חשמלי (שאינו קיים בשאר הגרסאות), ריפודי פרמיום, עיסוי במושבים הקדמיים, אוורור בשורה השניה, בקרת אקלים בת 4 אזורים, מתלי אוויר, תצוגה עילית, הילוך כוח, תוספת בארסנל מערכות הבטיחות האקטיביות ועוד.

 

בכל אחת מרמות הגימור, שדרוג לגרסת 7 מקומות ישיבה יוסיף 20 אלף שקלים לצ'ק שתרשמו לטובת היבואן.

---

ג'יפ גרנד צ'ירוקי – בטיחות

כלל הגרסאות קיבלו ציון בטיחות של 6 מתוך 8. בגרסת ה Altitude ישנן 8 כריות אוויר, מערכת אקטיבית למניעת סטיה מנתיב, בקרת שיוט אדפטיבית, בלימה אוטונומית בחירום, זיהוי הולכי רגל ודו גלגלי, זיהוי כלי רכב בשטח מת ובלימה אוטומטית בנסיעה לאחור.

גרסאות הלימיטד ולימיטד פלוס מוסיפות שליטה אוטומטית באורות גבוהים ובלימה אוטומטית למניעת תאונה בצומת (בדגם הפלוס).

בגרסה הבכירה, סאמיט, נוספות 2 כריות אוויר (שנוספות גם בכלל גרסאות 7 המושבים), ישנו זיהוי תמרורים, שמירה על מרכז נתיב, מערכת ראיית לילה והתרעה על עייפות נהג.   

ג'יפ גרנד צ'ירוקי החדש

ג'יפ גרנד צ'ירוקי – מערכת הנעה

בגרנד צ'ירוקי שילוב מנוע-גיר המוכר לנו מדורות קודמים, וזה אומר מנוע פנתסטאר בנפח 3.6 ל' בתצורת V6, המפיק 290 כ"ס ומומנט בן 35.5 קג"מ, ואליו משודך גיר ZF המוכר בן 8 יחסי ההעברה הקדמיים.

הזינוק ל-100 קמ"ש אורך 7.5 שניות. הגרסאות הארוכות (7 מושבים) זקוקות לעוד 0.4 שניות, כדי לעבור לתחום התלת סיפרתי במד המהירות.

כלל הגרסאות נהנות מהנעה כפולה מסוג- ו Quadra Trac, זו שבגרסה הבכירה היא Quadra Drive II.

מערכת ההנעה הכפולה Quadra Trac I פועלת כהנעה כפולה קבועה, עם חלוקת כוח שתשמור על 52% לציר האחורי והיתר לקדמי.

הדיפרנציאלים כאן ננעלים אוטומטית בעת הצורך, ומסתייעים במערכת בקרת המשיכה, מכאן, שאם המערכת חשה שגלגל מסוים איבד אחיזה, היא תחלק את כוח המנוע והמומנט בין שלושת הגלגלים האחרים, תוך שהיא משתמשת בבלמים כדי לבלום את הגלגל המסתחרר.

במערכת Quadra Drive II שבדגם ה-Summit, לא רק שהמערכת יכולה לתעל את מלוא כוח המנוע לציר מסוים (מה שמייחד את מערכת הביניים, ה- Quadra Trac II), במידת הצורך, היא תתעל את מלוא 100% כוח המנוע לגלגל מסוים (לכל ציר הנעה יש דיפרנציאל מוגבל החלקה המשתמש בקלאץ').

כאן לא נדרשת בלימה של הגלגל המסתחרר, שכן המערכת שולחת אליו פחות כוח מלכתחילה.

במערכת המתקדמת ב- Summit ישנו גם הילוך LOW ובקרת ירידה במדרון תלול.

ג'יפ גרנד צ'ירוקי החדש

ג'יפ גרנד צ'ירוקי – נוסעים

בעיר, הישיבה הגבוהה והשלטת נוחה מאד, התמרון קל וגם קוטר הסיבוב שאינו חריג (11.7 מ') אינו מייצר מגושמות או תחושה גמלונית. קוטר סיבוב זה, במפתיע, נותר זהה גם בגרסה הארוכה יותר בעלת בסיס הגלגלים הגדול יותר.

שילוב המנוע החרישי והגיר שהילוכיו עוברים מעדנות, יוצרים נסיעה זורמת ונעימה, אליה התרגלנו מדגמים קודמים של הגרנד צ'ירוקי.

מערכת הבולמים והמתלים מכוילים לצד היותר רך, בכל זאת, אמריקה. זה מתורגם למעבר קל מעל לפסי האטה או שברים בכביש באופן נעים למדי, לעט פגעי כביש אגרסיביים. בנסיעה לאחור מתגלה המצלמה האחורית כיעילה למדי עם רזולוציה טובה.

ג'יפ גרנד צ'ירוקי החדש

מחוץ לעיר, השקט והשלווה נשארים, שאון המנוע כמעט שאינו נשמע ורמת בידוד הרעשים מעולה. הכוח מגיע באופן לינארי ללא מכות כוח יוצאות דופן (המאפיינת מנועים עם הגדשת טורבו לרוב, מה שלא קיים כאן), ורק מד המהירות ממחיש שהעסק פה זז ומאיץ די מהר.

מערכת המתלים עושה עבודה מצוינת ומעניקה רמה גבוהה של נוחות ויכולת שיוט מעולה.

בלחיצה הגונה על הדוושה, כשמד הסל"ד מגיע לסוף דרכו ולפני המעבר להילוך הבא, נצבע מד הסל"ד באדום לשבריר שניה, מאפיין חביב הלקוח מעולם הספורט והגיימינג.

ג'יפ גרנד צ'ירוקי החדש

בכביש המתפתל העברות המשקל מהנות ומרגישות בטוחות עם זוויות גלגול די מתונות, וזאת למרות מרכז כובד גבוה. ההגה אמנם מעט מעורפל אך בהחלט ניתן לנוע מהר עם הגרנד צ'ירוקי בין סיבוב לסיבוב.

הגיר נענה בנחישות ללחיצת הדוושה ומוריד הילוכים ברצוי, גם אם לעיתים זה קורה אחרי השהייה קצרה. הבלמים עלולים להראות סימני התעייפות קלים לאחר שהם נאלצים לבלום שוב ושוב את המסה הגדולה, עם משקל עצמי העומד על 2 טונות.

ג'יפ גרנד צ'ירוקי החדש

בשטח

גרסת הכניסה מגיעה כאמור מבלי שהיא נותנת לנהג שליטה במערכת ההנעה הכפולה, ומערכת ה- Quadra Trac I עובדת באופן עצמוני.   

מעבר לכך, מרווח גחון של 20.3 ס"מ רומז שהגרסה נועדה גם לשעשועי שטח, אבל לא להגזים עם זה.

עם זאת, עם זווית גישה, נטישה וגחון טובות (24, 26 ו-16 מעלות בהתאמה) בהחלט ניתן לתקוף שטח סלעי בנהיגה זהירה.

בעת הצלבות מתגלים מהלכי מתלה סבירים, ולמערכת ה- Quadra Trac I לוקח כמה שניות להבין שחזרה האחיזה לכל הגלגלים, כשגם אחרי שהסתיימה הנפת הגלגל הפוטוגנית, המערכת מתריעה במשך מספר שניות על בקרת משיכה בפעולה, עד שהיא מאפסת עצמה.

גרסאות ה-7 מושבים מציגות מחד מרווח גחון עדיף (21.6 ס"מ), מאידך, זוויות הגישה, והנטישה (21, 22 מעלות) פחות טובות. זווית הגחון מפתיעה עם 22 מעלות, רק שבמעבר מעל לקרסט, בסיס הגלגלים הארוך לא יהווה יתרון.  

גרסת ה- Summit הארוכה אך קרבית בשטח, מגיעה עם מרווח גחון אדיר של 27.7 ס"מ, וזוויות שבאו לתמוך בהילוך הכוח שנמצא שם (28, 23.6, 23.6 מעלות בהתאמה).

ג'יפ גרנד צ'ירוקי החדש

ג'יפ גרנד צ'ירוקי – צריכת דלק

הצהרת היצרן מדברת על צריכת דלק ממוצעת של 10.7 ליטרים ל-100 ק"מ (11.2 ליטרים בגרסאות הארוכות).

בפועל, מאות רבות של קילומטרים, רבים מהם בכבישים ההרריים שבגלבוע ובגולן, כביש 6 המהיר, ערים פקוקות וגם קטעי שטח ונהיגה הררית דינאמית, הביאו לצריכה ממוצעת של 13.6 ליטרים ל-100 ק"מ, שהם מתורגמים לכ-7.35 ק"מ לליטר בנזין.

ג'יפ גרנד צ'ירוקי החדש

ג'יפ גרנד צ'ירוקי – סיכום

הגרנד צ'ירוקי הביא איתו מאז ומתמיד קונספט של רכב פנאי איכותי, גדול, מפנק ומאובזר, שלא זונח גם יכולות שטח אמיתיות שנעדרות מרכבי פנאי אחרים.

בכל הנוגע לאבזור, מרווח, עיצוב וסטייל - הגרנד צ'ירוקי החדש עומד במבחן עם ציון גבוה. הוא נאה מקודמו, מאובזר באופן מספק, בטיחותי, מרווח ומציג סמל סטטוס וסטייל בקרב "מביני דבר".

יחד עם זאת, אם מוציאים מהמשוואה את גרסת ה-Summit הבכירה, שבאמת באה לתת ביטוי לכל העולמות ללא שום פשרה, לגרנד צ'ירוקי החדש יכולת שטח טובה אך לא מעולה. זה מתחיל במרווח גחון לא מאד גדול, ממשיך בהיעדר הילוך כוח ובגרסת הכניסה הנבחנת – גם בהיעדרו של בורר מצבי שטח.

כן יש פה הנעה כפולה אמיתית, כן יש זוויות גישה ונטישה טובות, אך אין ספק שהיצרן שם פה דגש על איכויות כביש משופרות לעומת הדגם היוצא, שמעפילות על יכולות הנהיגה בשטח.

לא שזה רע – היצרן (וגם היבואן) יוכלו ודאי להציג ניתוח סקרים שנעשו בקרב לקוחות של הגרנד צ'ירוקי מדורות קודמים, מהם כנראה שניתן יהיה ללמוד, שרבים מהם נמצאים רוב הזמן על האספלט המשובח, ולא בין סלעים.

אז לא זה יהיה המכשול העיקרי להצלחה מסחרית של רכב השטח האימתני.

עצם התייקרות הדגם בעשרות אלפי שקלים (אם משווים למשל את גרסת הלימיטד היוצאת לנכנסת), עלולה לגרום ללקוח הטיפוסי לחשב מסלול מחדש, כשבמחירים הללו, חלק מרכבי הפנאי השייכים למותגי פרמיום, קורצים פתאום לכיוונם מאולמות התצוגה הסמוכים.

יחד עם זאת ולמרות הכל, אלה שרוצים לשדר אנינות טעם וסטייל, ולהיתפס בתור "המטייל הבורגני", כנראה שיישארו נאמנים למותג השטח הותיק.

ג'יפ גרנד צ'ירוקי החדש

Jeep Grand Cherokee 5 Seat Altitude

מחיר (₪)399,900
אורך (מ')4.914
רוחב (מ')1.968
גובה (מ')1.799
בסיס גלגלים (מ')2.964
משקל עצמי (ק"ג)2,000
נפח תא מטען/ כשהמושבים האחוריים מקופלים (ל')1,067 / 2,004
מרווח גחון (ס"מ)20.3
צריכת בנזין ממוצעת (מוצהר/ ממוצע מבחן - ק"מ / ליטר)9.34 / 7.35
מנוע, נפח (סוג דלק, סמ"ק)בנזין, 3,600
תצורת מנוע (מס' צילינדרים, תגבור חשמלי)V6
תיבת הילוכים, הנעהאוט' 8, 4x4
הספק מנוע (כ"ס)290
מומנט (קג"מ)35.5
תאוצה 0-100 קמ"ש (שנ')7.5
משך אחריות כללית (שנים / ק"מ – המוקדם מביניהם)

3 / 60,000

ישנה אפשרות להרחיב ל-100,000 ק"מ בתוספת תשלום

 

ג'יפ גרנד צ'ירוקי – מי אתה?

הגרנד צ'ירוקי פנה מאז ומתמיד לקהל רחב במיוחד. מחד, הוא לא טוטאלי ואינו דורש פשרות מרובות כמו אחיו- הרנגלר, זה שמציג יכולות שטח פנטסטיות לצד מראה קרבי ומיליטנטי בכל רמ"ח ברגיו ומכלוליו.

פשרות אלו ניכרות ברמה לא גבוהה של נוחות, עידון, שקט ופינוק, הן באות לידי ביטוי בכביש המהיר, כשנוסעים על אספלט משובח ולא בין סלעים.

לעומתו, הגרנד צ'ירוקי ידע תמיד לתת את חוויית הנסיעה המפנקת, השקטה והנוחה, עם בידוד וריסון NVH-צ'י מצוין.

מאידך, סובבו את הגה הגרנד צ'ירוקי מהכביש המהיר אל השטח הקופצני והבוצי, נצלו את מרווח הגחון ואת ההנעה הכפולה החכמה, והרי לכם חיית שטח של ממש, שעומדת היטב בכל משימה שתטילו עליה.

בשטח הטכני תבינו שאמנם לא מדובר ברנגלר עם מראה מעוגל, אבל בינינו, כמה מאיתנו באמת לועסים בולדרים עצומים דרך קבע?

הגרנד צ'ירוקי הוא מעין ד"ר ג'קיל ומיסטר הייד, או אם תירצו, במקום SUV – Sport Utility Vehicle, ניתן להגדירו כ- APV – All Purpose Vehicle.

ג'יפ גרנד צ'ירוקי החדש

---

ג'יפ גרנד צ'ירוקי - רקע

הגרנד צ'ירוקי הגיח לעולם לפני למעלה מ-30 שנים, ולראשונה- כג'יפ תחת מותג קרייזלר, ומטרת האב היתה אז להוות תחרות אמיתית לפורד אקספלורר של תחילת שנות ה-90' של המאה הקודמת, ודרך שלדה אחודה בג'יפ, הדרך להצלחה כרכב שטח קשוח היתה קצרה.

מהדורתו החדשה של הגרנד צ'ירוקי בדור החמישי לדגם, מציגה כעת גם וורסיה של מרכב מאורך ובו 7 מושבים.

גרסת 5 המקומות, שהיא גם זו הנבחנת כאן, מיוצרת במפעל בדטרויט, מישיגן, ממש כמו הדור הראשון של הדגם.

ג'יפ גרנד צ'ירוקי החדש

---

ג'יפ גרנד צ'ירוקי – עיצוב חיצוני ומימדים

כרגיל בפרשנות ובטרמינולוגיה, מה שמוגדר באנגלית אמריקאית כרכב פנאי שטח קומפקטי, מתורגם לעברית כרכב פנאי שטח גדול.

האורך מדבר על 4.914 מ', הרוחב 1.968 מ', הגובה 1.8 מ' ובסיס הגלגלים עומד על 2.964 מ'. לא רק שהוא גדול מקודמו בכל מימד (למעט הגובה הזהה), אלא שהוא גדול מאד גם שלא באופן יחסי.

ג'יפ גרנד צ'ירוקי החדש - מבט צד

גרסת 7 המקומות מוסיפה כ-30 ס"מ לאורך הכללי וכ-13 ס"מ לבסיס הגלגלים. הגובה בגרסה זו צמח אף הוא ב-1.5 ס"מ אל מול גרסת חמשת המושבים, ורוחב המרכב נותר זהה.

המרכב עצמו הפך זוויתי יותר, בוגר ונאה. החזית במראה ניצב, לפגוש הקדמי לוע עצום ו-7 המלבנים הניצבים זה לצד זה, סמל ההיכר של ג'יפ, מחלקים את השבכה הקדמית. פנסי הלד שבחזית צרים מבעבר.

ג'יפ גרנד צ'ירוקי החדש - מבט קידמי

למבחן התייצבה גרסת Altitude שהיא גרסת הכניסה עם חבילת השחרה כללית. לא רק המרכב נצבע כאן בשחור, אלא גם החישוקים הגדולים (20"), הסמלים, חיפויי בתי הגלגלים והחצאיות, מסגרות החלונות ופסי האורך שעל הגג.

אם לבאטמן היה ג'יפ גרנד צ'ירוקי, כנראה שכך הוא היה בוחר לצבוע אותו.

גם מאחור הפנסים זכו לעדכון, עם פנסים צרים ומראה זוויתי יותר וחסון מבעבר.

ג'יפ גרנד צ'ירוקי החדש - מבט אחורי

---

ג'יפ גרנד צ'ירוקי – עיצוב פנימי, חומרים והנדסת אנוש

כבר בשניות הראשונות שבאות אחרי הדילוג למושב הנהג הגבוה, ניתן להבחין בתא הנוסעים החדש של הגרנד צ'ירוקי.

מסך המולטימדיה מגיע בגרסה הנבחנת במהדורתו המוקטנת אמנם (8.4"), אך הוא אינטואיטיבי, מהיר ונהיר, כפי שכבר חווינו במסכי ג'יפ בעבר.

מתחתיו לוח פיקוד לבקרת אקלים דו אזורית (עם כפתורים פיזיים יעילים, כשנוספים מופיעים גם מעל למסך), ואת ידית ההילוכים הרגילה החליפה חוגה, שהפכה אופנתית משהו. בגרסה שאיתנו יש אמנם הנעה כפולה, אך אין כאן בורר בין מצבי נהיגה וסוגי שטח.

מאחורי ההגה לוח מחוונים דיגיטלי (10.25"), ועל ההגה עצמו כפתורים אחוריים המפקדים על מערכת השמע וגם אלה האמונים על ההילוכים, ולעיתים התפעול שלהם מבלבל. 

ג'יפ גרנד צ'ירוקי החדש - פנים הרכב

למרות השימוש בגוונים כהים, החומרים עצמם מרגישים איכותיים, ולא נחסך כאן שימוש בעור במושבים ובכיסוי התא שביניהם, על הדלתות וגם בחלקים של הדש בורד, לצד שימוש בפסי ניקל ובפלסטיק שמרגיש עמיד למדי.

את משטחי השחור piano המבריק שבקונסולה המרכזית הייתי מחליף בחומר אחר. הם נוטים ללקט אבק וסימנים של טביעות אצבעות.

סימנים לכך שהגרנד צ'ירוקי אמריקאי נמצאים לא רק בפנסי איתות כתומים בצידי המרכב ובסימון מיילים לצד קילומטרים במד המהירות, אלא גם בתדרים אי זוגיים בלבד בתחנות הרדיו. תחנות הרדיו הראשיות משתמשות בדרך כלל במספר תדרים שמשמיעים אותן, אך עלולה לצוץ בעיה, כשמדובר בתחנות המשודרות בתדר זוגי בלבד, שלא יוכל להיקלט כאן.

המושבים עצמם נוחים מאד ורחבים, גם לאחר נהיגה ממושכת.

מאחור ניכר כי ליושבים יש הרבה מקום, גם אם מדובר ב-3 מבוגרים, למרות שבסיס המושב יכול היה להיות מעט גבוה וארוך יותר. משענת המושבים ניתנת להטיה למספר זוויות, המרווח לרגליים טוב, וכך גם לראש ולכתפיים. כאן נמצאים גם פתחי מיזוג ושקעי טעינה.

ג'יפ גרנד צ'ירוקי החדש - מושב אחורי

תא המטען (שדלתו נפתחת חשמלית) פשוט ענק (1,067 ל', במדידה מלאה עד לתקרת הרכב), וסף ההטענה נוח מאד. מתחת לרצפתו שוכן גלגל רזרבי.

ג'יפ גרנד צ'ירוקי החדש - תא מטען

---

ג'יפ גרנד צ'ירוקי – אבזור

אבזור הגרנד צ'ירוקי עשיר למדי כבר מגרסת הכניסה הנבחנת (Altitude, 400 אלף שקלים), והיא כוללת גג שמש נפתח, הריפודים משלבים עור עם אלקנטרה, מושב הנהג מתכוונן חשמלית, הקדמיים וההגה מחוממים, בלם יד חשמלי, הכניסה ללא מפתח, ישנה אפשרות להנעה מרחוק, ממשק לאנדרואיד ולאפל ומשטח טעינה אלחוטית (שמשום מה נטה לחמם ביתר שאת את המכשיר הנייד שלי בעת טעינה).

ג'יפ גרנד צ'ירוקי החדש - פנים הרכב

אם תחפצו בנוסף בבורר מצבי נהיגה, במסך מולטימדיה גדול יותר (10.1"), באופציה למסך דומה נוסף בצד הנוסע, בתאורת אווירה, בשקע כוח רגיל במושב האחורי, באזור אקלים נוסף מאחור, בריפודי עור משודרג, בחימום למושבי שורה 2 , לקבל גג פנורמי מלא, ולוותר על המראה ה"כל שחור" בחוץ לטובת גימורי ניקל וחישוקים כסופים, כמו גם לוותר (משום מה) על משטח ההטענה האלחוטי – לכו על גרסת הלימיטד, רק שאז תאלצו להיפרד מ-50 אלף שקלים נוספים (ובסה"כ 450 אלף שקלים). 

 

תמורת 475 אלף שקלים תקבלו את הלימיטד פלוס, ושם תמצאו בנוסף מצלמת 360, מראה פנימית דיגיטלית, ריפודי עור מחוררים, וילונות צד מאחור, אוורור במושבים הקדמיים, פתיחת תא מטען ללא מגע, מצלמת שטח קדמית, חיישני חנייה קדמיים ועוד.

גרסת הקצה, Summit, עולה בהתאם (600 אלף שקלים), מגיעה בגרסת 7 מושבים בלבד, ושם יש גם מערכת שמע משודרגת (מבית מקינטוש) בת 18 רמקולים וסאב, חישוקי 21", צביעה דו גונית, קיפול מראות חשמלי (שאינו קיים בשאר הגרסאות), ריפודי פרמיום, עיסוי במושבים הקדמיים, אוורור בשורה השניה, בקרת אקלים בת 4 אזורים, מתלי אוויר, תצוגה עילית, הילוך כוח, תוספת בארסנל מערכות הבטיחות האקטיביות ועוד.

 

בכל אחת מרמות הגימור, שדרוג לגרסת 7 מקומות ישיבה יוסיף 20 אלף שקלים לצ'ק שתרשמו לטובת היבואן.

---

ג'יפ גרנד צ'ירוקי – בטיחות

כלל הגרסאות קיבלו ציון בטיחות של 6 מתוך 8. בגרסת ה Altitude ישנן 8 כריות אוויר, מערכת אקטיבית למניעת סטיה מנתיב, בקרת שיוט אדפטיבית, בלימה אוטונומית בחירום, זיהוי הולכי רגל ודו גלגלי, זיהוי כלי רכב בשטח מת ובלימה אוטומטית בנסיעה לאחור.

גרסאות הלימיטד ולימיטד פלוס מוסיפות שליטה אוטומטית באורות גבוהים ובלימה אוטומטית למניעת תאונה בצומת (בדגם הפלוס).

בגרסה הבכירה, סאמיט, נוספות 2 כריות אוויר (שנוספות גם בכלל גרסאות 7 המושבים), ישנו זיהוי תמרורים, שמירה על מרכז נתיב, מערכת ראיית לילה והתרעה על עייפות נהג.   

ג'יפ גרנד צ'ירוקי החדש

ג'יפ גרנד צ'ירוקי – מערכת הנעה

בגרנד צ'ירוקי שילוב מנוע-גיר המוכר לנו מדורות קודמים, וזה אומר מנוע פנתסטאר בנפח 3.6 ל' בתצורת V6, המפיק 290 כ"ס ומומנט בן 35.5 קג"מ, ואליו משודך גיר ZF המוכר בן 8 יחסי ההעברה הקדמיים.

הזינוק ל-100 קמ"ש אורך 7.5 שניות. הגרסאות הארוכות (7 מושבים) זקוקות לעוד 0.4 שניות, כדי לעבור לתחום התלת סיפרתי במד המהירות.

כלל הגרסאות נהנות מהנעה כפולה מסוג- ו Quadra Trac, זו שבגרסה הבכירה היא Quadra Drive II.

מערכת ההנעה הכפולה Quadra Trac I פועלת כהנעה כפולה קבועה, עם חלוקת כוח שתשמור על 52% לציר האחורי והיתר לקדמי.

הדיפרנציאלים כאן ננעלים אוטומטית בעת הצורך, ומסתייעים במערכת בקרת המשיכה, מכאן, שאם המערכת חשה שגלגל מסוים איבד אחיזה, היא תחלק את כוח המנוע והמומנט בין שלושת הגלגלים האחרים, תוך שהיא משתמשת בבלמים כדי לבלום את הגלגל המסתחרר.

במערכת Quadra Drive II שבדגם ה-Summit, לא רק שהמערכת יכולה לתעל את מלוא כוח המנוע לציר מסוים (מה שמייחד את מערכת הביניים, ה- Quadra Trac II), במידת הצורך, היא תתעל את מלוא 100% כוח המנוע לגלגל מסוים (לכל ציר הנעה יש דיפרנציאל מוגבל החלקה המשתמש בקלאץ').

כאן לא נדרשת בלימה של הגלגל המסתחרר, שכן המערכת שולחת אליו פחות כוח מלכתחילה.

במערכת המתקדמת ב- Summit ישנו גם הילוך LOW ובקרת ירידה במדרון תלול.

ג'יפ גרנד צ'ירוקי החדש

ג'יפ גרנד צ'ירוקי – נוסעים

בעיר, הישיבה הגבוהה והשלטת נוחה מאד, התמרון קל וגם קוטר הסיבוב שאינו חריג (11.7 מ') אינו מייצר מגושמות או תחושה גמלונית. קוטר סיבוב זה, במפתיע, נותר זהה גם בגרסה הארוכה יותר בעלת בסיס הגלגלים הגדול יותר.

שילוב המנוע החרישי והגיר שהילוכיו עוברים מעדנות, יוצרים נסיעה זורמת ונעימה, אליה התרגלנו מדגמים קודמים של הגרנד צ'ירוקי.

מערכת הבולמים והמתלים מכוילים לצד היותר רך, בכל זאת, אמריקה. זה מתורגם למעבר קל מעל לפסי האטה או שברים בכביש באופן נעים למדי, לעט פגעי כביש אגרסיביים. בנסיעה לאחור מתגלה המצלמה האחורית כיעילה למדי עם רזולוציה טובה.

ג'יפ גרנד צ'ירוקי החדש

מחוץ לעיר, השקט והשלווה נשארים, שאון המנוע כמעט שאינו נשמע ורמת בידוד הרעשים מעולה. הכוח מגיע באופן לינארי ללא מכות כוח יוצאות דופן (המאפיינת מנועים עם הגדשת טורבו לרוב, מה שלא קיים כאן), ורק מד המהירות ממחיש שהעסק פה זז ומאיץ די מהר.

מערכת המתלים עושה עבודה מצוינת ומעניקה רמה גבוהה של נוחות ויכולת שיוט מעולה.

בלחיצה הגונה על הדוושה, כשמד הסל"ד מגיע לסוף דרכו ולפני המעבר להילוך הבא, נצבע מד הסל"ד באדום לשבריר שניה, מאפיין חביב הלקוח מעולם הספורט והגיימינג.

ג'יפ גרנד צ'ירוקי החדש

בכביש המתפתל העברות המשקל מהנות ומרגישות בטוחות עם זוויות גלגול די מתונות, וזאת למרות מרכז כובד גבוה. ההגה אמנם מעט מעורפל אך בהחלט ניתן לנוע מהר עם הגרנד צ'ירוקי בין סיבוב לסיבוב.

הגיר נענה בנחישות ללחיצת הדוושה ומוריד הילוכים ברצוי, גם אם לעיתים זה קורה אחרי השהייה קצרה. הבלמים עלולים להראות סימני התעייפות קלים לאחר שהם נאלצים לבלום שוב ושוב את המסה הגדולה, עם משקל עצמי העומד על 2 טונות.

ג'יפ גרנד צ'ירוקי החדש

בשטח

גרסת הכניסה מגיעה כאמור מבלי שהיא נותנת לנהג שליטה במערכת ההנעה הכפולה, ומערכת ה- Quadra Trac I עובדת באופן עצמוני.   

מעבר לכך, מרווח גחון של 20.3 ס"מ רומז שהגרסה נועדה גם לשעשועי שטח, אבל לא להגזים עם זה.

עם זאת, עם זווית גישה, נטישה וגחון טובות (24, 26 ו-16 מעלות בהתאמה) בהחלט ניתן לתקוף שטח סלעי בנהיגה זהירה.

בעת הצלבות מתגלים מהלכי מתלה סבירים, ולמערכת ה- Quadra Trac I לוקח כמה שניות להבין שחזרה האחיזה לכל הגלגלים, כשגם אחרי שהסתיימה הנפת הגלגל הפוטוגנית, המערכת מתריעה במשך מספר שניות על בקרת משיכה בפעולה, עד שהיא מאפסת עצמה.

גרסאות ה-7 מושבים מציגות מחד מרווח גחון עדיף (21.6 ס"מ), מאידך, זוויות הגישה, והנטישה (21, 22 מעלות) פחות טובות. זווית הגחון מפתיעה עם 22 מעלות, רק שבמעבר מעל לקרסט, בסיס הגלגלים הארוך לא יהווה יתרון.  

גרסת ה- Summit הארוכה אך קרבית בשטח, מגיעה עם מרווח גחון אדיר של 27.7 ס"מ, וזוויות שבאו לתמוך בהילוך הכוח שנמצא שם (28, 23.6, 23.6 מעלות בהתאמה).

ג'יפ גרנד צ'ירוקי החדש

ג'יפ גרנד צ'ירוקי – צריכת דלק

הצהרת היצרן מדברת על צריכת דלק ממוצעת של 10.7 ליטרים ל-100 ק"מ (11.2 ליטרים בגרסאות הארוכות).

בפועל, מאות רבות של קילומטרים, רבים מהם בכבישים ההרריים שבגלבוע ובגולן, כביש 6 המהיר, ערים פקוקות וגם קטעי שטח ונהיגה הררית דינאמית, הביאו לצריכה ממוצעת של 13.6 ליטרים ל-100 ק"מ, שהם מתורגמים לכ-7.35 ק"מ לליטר בנזין.

ג'יפ גרנד צ'ירוקי החדש

ג'יפ גרנד צ'ירוקי – סיכום

הגרנד צ'ירוקי הביא איתו מאז ומתמיד קונספט של רכב פנאי איכותי, גדול, מפנק ומאובזר, שלא זונח גם יכולות שטח אמיתיות שנעדרות מרכבי פנאי אחרים.

בכל הנוגע לאבזור, מרווח, עיצוב וסטייל - הגרנד צ'ירוקי החדש עומד במבחן עם ציון גבוה. הוא נאה מקודמו, מאובזר באופן מספק, בטיחותי, מרווח ומציג סמל סטטוס וסטייל בקרב "מביני דבר".

יחד עם זאת, אם מוציאים מהמשוואה את גרסת ה-Summit הבכירה, שבאמת באה לתת ביטוי לכל העולמות ללא שום פשרה, לגרנד צ'ירוקי החדש יכולת שטח טובה אך לא מעולה. זה מתחיל במרווח גחון לא מאד גדול, ממשיך בהיעדר הילוך כוח ובגרסת הכניסה הנבחנת – גם בהיעדרו של בורר מצבי שטח.

כן יש פה הנעה כפולה אמיתית, כן יש זוויות גישה ונטישה טובות, אך אין ספק שהיצרן שם פה דגש על איכויות כביש משופרות לעומת הדגם היוצא, שמעפילות על יכולות הנהיגה בשטח.

לא שזה רע – היצרן (וגם היבואן) יוכלו ודאי להציג ניתוח סקרים שנעשו בקרב לקוחות של הגרנד צ'ירוקי מדורות קודמים, מהם כנראה שניתן יהיה ללמוד, שרבים מהם נמצאים רוב הזמן על האספלט המשובח, ולא בין סלעים.

אז לא זה יהיה המכשול העיקרי להצלחה מסחרית של רכב השטח האימתני.

עצם התייקרות הדגם בעשרות אלפי שקלים (אם משווים למשל את גרסת הלימיטד היוצאת לנכנסת), עלולה לגרום ללקוח הטיפוסי לחשב מסלול מחדש, כשבמחירים הללו, חלק מרכבי הפנאי השייכים למותגי פרמיום, קורצים פתאום לכיוונם מאולמות התצוגה הסמוכים.

יחד עם זאת ולמרות הכל, אלה שרוצים לשדר אנינות טעם וסטייל, ולהיתפס בתור "המטייל הבורגני", כנראה שיישארו נאמנים למותג השטח הותיק.

ג'יפ גרנד צ'ירוקי החדש

Jeep Grand Cherokee 5 Seat Altitude

מחיר (₪)399,900
אורך (מ')4.914
רוחב (מ')1.968
גובה (מ')1.799
בסיס גלגלים (מ')2.964
משקל עצמי (ק"ג)2,000
נפח תא מטען/ כשהמושבים האחוריים מקופלים (ל')1,067 / 2,004
מרווח גחון (ס"מ)20.3
צריכת בנזין ממוצעת (מוצהר/ ממוצע מבחן - ק"מ / ליטר)9.34 / 7.35
מנוע, נפח (סוג דלק, סמ"ק)בנזין, 3,600
תצורת מנוע (מס' צילינדרים, תגבור חשמלי)V6
תיבת הילוכים, הנעהאוט' 8, 4x4
הספק מנוע (כ"ס)290
מומנט (קג"מ)35.5
תאוצה 0-100 קמ"ש (שנ')7.5
משך אחריות כללית (שנים / ק"מ – המוקדם מביניהם)

3 / 60,000

ישנה אפשרות להרחיב ל-100,000 ק"מ בתוספת תשלום