כדור אש. גולף 8 GTI במבחן דרכים

כדור אש. גולף 8 GTI במבחן דרכים
צילום תמונות: טל אבן

פולקסוואגן היא זו שהביאה לראשונה לעולם את רצף האותיות האייקוני "GTI" , כסמל ל"גולף ספורט", כפי שהוגדרה תחילה על ידי אנשי היצרן. פגשנו את הגולף GTI בדור השמיני של הדגם הפופולרי. הורדנו רגע קצב, כדי לספר לכם עליה.

טל אבן | 19/07/21

הגולף הראשונה נולדה אי שם בשנת 1974. כשנתיים לאחר מכן נחשפה לעולם גרסה חמה ראשונה לדגם, GTI, מצוידת ב-110 כוחות סוס, שהיו טובים כדי להזניק אותה ל-100 קמ"ש תוך 9.2 שניות, כל הדרך אל 182 קמ"ש סופיים.

תחילה הגדירו אנשי היצרן יעד מכירות של כ- 5,000 מכוניות, שיספיקו לכיסוי עלויות מחקר, פיתוח וייצור בעיקר, כשבפועל הפכה ה-GTI הראשונה ללהיט מכירות היסטרי, כשמכרה כמעט חצי מיליון יחידות ברחבי העולם.

כך נולדה לה אגדה. כך נולד המונח "Hot Hatch" שאומץ על ידי יצרנים רבים נוספים, כשהבולט בהם הוא פיז'ו, שאף הוא השתמש, ומשתמש עד היום, במיתוג ה-GTI לקומפקטיות החמות שיוצאות ממפעליו.

---

אחד המאפיינים שמייחדים הוט האץ' אמיתית הוא מינימליזם עיצובי, שמבדל אותה אך במעט מהגרסה הרגילה עליה היא מבוססת. די ברמיזות ספורטיביות בעיצוב, כדי לייצר אופי אמיתי ונחשקות אלמותית, שרק מתעצמת גם עשרות שנים לאחר מכן.

ב-GTI הראשונה, שכאמור נשענה בעיצובה על הגולף הסטנדרטית, נגמר הבידול בעיצוב, פחות או יותר, במסגרת חלון אחורי מושחרת, מסגרת אדומה לגריל הקדמי, חיפוי שחור לבתי הגלגלים, מושבים והגה ספורטיביים וידית הילוכים ידנית (4 הילוכים קדמיים), וכמה יפה, בצורת כדור גולף.

כעת רצים 45 שנים קדימה הישר לשנת 2021, וגולף GTI 8 שומרת על אותה המסורת, ונבדלת חיצונית מאחותה האתלטית פחות בעיקר בחצאיות שמתחת לסף הדלתות, בפגושים היותר גדולים והאגרסיביים, בצמד צינורות המפלט העגולים האימתניים ומצופי הכרום, וגם בחישוקים גדולים ומעט דומיננטיים מדי לטעמי (18"), המסתירים כמעט לחלוטין (וחבל) קליפרים אדומים וספורטיביים למראה המתחבאים מאחוריהם.

כדי להשלים לוק קרבי, מצוידת ה-GTI גם בחלונות כהים מאחור, המרכב הונמך בס"מ לעומת הגרסאות הרגילות, פנסי הלד הקדמיים שונים, והרכב מוקף בכיתובי "GTI" סביבו, לרבות אחד המחליף את הכיתוב "Golf" במרכז דלת תא המטען.

מימדי הGTI- מייצרים פרופורציות טובות למדי, עם אורך של 4.287 מ', רוחב 1.79 מ', גובה 1.44 מ' ובסיס גלגלים בן 2.627 מ'.

רכב ההדגמה הגיע בצבע אפור מט "בטון" שנמצא בכמה מדגמי הקצה של קונצרן VAG, ומחמיא ל-GTI.

מחירו 234,900 ₪, והוא מגיע ברמת גימור אחת ויחידה. העיצוב מאחור מצוין בעיני וקרבי בהתאם, מלפנים יש משהו בפנסים הצרים שפוגע, לטעמי, בעיצוב הנאה שליווה את הגולף בדורות קודמים, במיוחד כשפס לד לבן מחבר כעת בין הפנסים הללו ונותן תחושה של "מאמץ יתר בעיצוב", הפוגם מעט בשיק של ה-GTI, שכחלק מה-DNA שלה צריכה לשדר אנינות ספורטיביות מאופקת ולא צעקנית. ניתן היה להסתפק שם בקו החיבור האדום והנאה שהמשיך מדורות קודמים גם לכאן.

---

השתנינו

חובבי נהיגה אמיתיים ופריקים של "הוט האצ'ס" יודעים, שהשינויים העיצוביים החיצוניים הם די מינוריים בספורטיבית שלהם, אל מול המקור של השכנים.

גם בתא הנוסעים השינויים הם בעיקר במה שמשפר חוויית נהיגה נמרצת וטוטאלית, כמו תנוחת נהיגה ומושבים חובקים וספורטיביים, הגה ספורטיבי, ידית הילוכים מגיבה וזהו, פחות או יותר.

גם אם ישנם שינויים עיצוביים נוספים בתא הנוסעים, הם יסתכמו לרוב בקווי תפר אדומים, תוספת של כמה שעונים בלוח המחוונים שזורקים אינפורמציה חשובה כמענה למבט חטוף, הפקדים נופלים ליד והתפעול פשוט. אולי משינה לא באמת התכוונו לזה במונח "ריקוד המכונה", אך זה מה שזה. פשוט וישיר.

---

טעמו של הקליינט המודרני אינו כפי שהיה בעבר, אופנות קורות, ובספורטיבית העכשווית הוא לא מוכן להסתפק רק בחוויית נהיגה הארדקוריסטית ומטריפת חושים.

הוא מעוניין לקבל לצידה גם את פלאי הטכנולוגיה, גאדג'טים, מקסימום כפתורי טאץ' מתופעלי משיכת אצבע וגם- מטראז' לא מבוטל של מסכי LCD ברזולוציה מעולה, שם ימצאו גרפיקה מתוחכמת.

ובכן, גולף 8, כל גולף 8, גם זו המצוידת במנוע בן ליטר אחד ושעולה 100 אלף שקלים פחות מה-GTI, מציגה מופע אור קולי עם פירוטכניקה מרהיבה למדי, הניתנת כנראה כמענה לציפיות הגבוהות של הלקוחות, וכתשובה למחקרי עומק אודות רצונותיהם.

ה-GTI לא שונה מאחיותיה הקטנות, וגם פה ניתן לבחור המון צבעי אמביינט שיקשטו את הדלתות, את הכיסים שבהן, את הדש בורד לרוחבו וגם את לוח המחוונים ומסך המולטימדיה. ניתן להגדיר "צבעים ב-3 קומות", ולהרהיב את התא בגוונים לפי טעם אישי.

---

ה-GTI מקבלת פניי ומנטרלת את נעילת הדלתות באופן אוטומטי כשאני מתקרב.

פותחים דלת (כניסה והנעה ללא מפתח) המקרינה על האספלט תמונה של כדור גולף גדול ולבן, ומתיישבים במושבי העור הגדולים והחובקים, משענות הראש משולבות בהם, והם בגווני אפור-שחור עם פסים אדומים לאורכם. צבעי GTI. כבר לא מדובר בבד המשובץ המזוהה עם המותג, אבל המושבים כאן נאים מאד, מזמינים, ומתגלים גם כנוחים וחובקים כהלכה.

תפעול מושב הנהג חשמלי, בעל זיכרונות ועם easy access. שני המושבים הקדמיים זוכים כאן לחימום וגם לאוורור. האווירה פה יוקרתית למדי, כיאה לגולף ספורטיבית ויקרה, עם תחושה של איכות גבוהה, חומרים טובים וטכנולוגיה מתקדמת.

מולי הגה קטום עם לוגו GTI, מאחוריו כפתורי שליטה בגיר, ועליו פקדי טאץ' או משיכת אצבע, שבפועל אינטואיטיביים פחות מכפתורים או גלגלים קטנים שהיו שם בדורות הקודמים. לעיתים לוקח שניים או שלושה ניסיונות לשנות את עוצמת השמע, הכפתור לחימום ההגה מגלה שמיקומו עלול לגרום להפעלה בשוגג, שהיא, איך נאמר, פחות רצויה בימים החמים ביותר של יולי.

כאן גם ניתן לארגן את לוח המחוונים הדיגיטאלי לפי טעם אישי, כשהאפשרויות רבות עד מאד, הכוללות מידע משתנה בשלושת חלקיו ובתוך עיגולי המהירות והסל"ד. יש כאן אופציה לשעון עצר למדידת זמני הקפה, כיאה לרכב מסלול כמו ה-GTI הזו, לוגו GTI שיופיע אל מול הנהג ועוד.

לוח המחוונים כולו כולל המון משטחים בשחור בוהק, פחות טוב לאלה שחייבים לנקות מהם את האבק בכל עת. משמאל ללוח המחוונים שליטה בתאורה החיצונית וגם כאן הכל בכפתורי טאץ'.

מסך המולטימדיה מגיע כסטנדרט בגודל 8". ברכב המבחן הוחלף זה במסך גדול מעט יותר, וגם הוחלפו הרמקולים הסטנדרטים ונוספו כמה, הכל מבית הרמן קרדון. הסאונד המתקבל מהמערכת עשיר ואיכותי מאד, לאותם הרגעים בהם נעדיף להאזין למוזיקה הבוקעת מהרמקולים, ולא לזו המתקבלת מהמפלטים הגדולים שמאחור.

מסך המולטימדיה שולט במרבית מערכות הרכב, לרבות קישוריות לניידים (ואלחוטית לאפל), כשאל זה המשודרג המותקן כאן מוצמדים מתחתיו כפתורי משיכת אצבע לשליטה בעוצמת השמע, ובטמפרטוריה ב-2 אזורי האקלים הקדמיים, מתוך 3 אזורים הכוללים גם את המושב האחורי. גם כאן, לא תמיד ההפעלה עובדת בניסיון הראשון, ויש ללמוד את אופן פעולת הכפתורים הללו לשם תפעול מהיר בעת נהיגה.

מתחת  למסך ממתינים עוד כפתורי טאץ', לשליטה בארבעת מצבי הנהיגה ב-GTI (אקו, קומפורט, ספורט ואינדיווידואלי), גישה מהירה למזגן (הגם שהתפעול עצמו דרך המסך) ושליטה במצלמת הרכב האחורית.          

מתחת נמצא תא לטעינה אלחוטית לנייד עם סגירה, אולי כדי שהטלפון לא יטייל ברחבי תא הנוסעים כשמטיחים את הרכב מסיבוב לסיבוב, ומעליו יש מקום לאחסון נוסף.

בין המושבים מוצאים את הכפתורים היחידים בקוקפיט הזה שאינם כפתורי נגיעה, והם מטפלים בהנעה וכיבוי המנוע, בלם יד חשמלי עם אוטו הולד, ידית הילוכים זעירה בה התפעול מעולה ומדויק, ולחצן להילוך P.

מעלינו תאורות לד המופעלות גם הן בטאץ' עם אפשרות לקבוע את עוצמת האור וגג שמש פנורמי גדול, שגם תפעולו במשיכת אצבע.      

האבזור כאן כולל גם חיישני גשם ואורות, מראות צד מתקפלות, חיישני חנייה מלפנים ומאחור, תאורת לד קדמית ואחורית ותאורת פנייה דינאמית.   

קיט הבטיחות מקבל ציון 7 מתוך 8, עם 6 כריות אוויר, בלימה אוטונומית בחרום, בקרת שיוט אדפטיבית, בקרה אקטיבית לסטייה מנתיב, זיהוי רכב בשטח מת וניטור עייפות של הנהג.

מעבר למושב האחורי מגלה מושב נוח למדי, כיסי אחסון בגב המושבים הקדמיים, לרבות כיסים קטנים לאחסון טלפונים ניידים, 2 יציאות type c להטענה (כמו מלפנים), אזור נוסף של בקרת אקלים ותעלת ההינע במרכז בגובה סביר, המאפשר נוחות גם ליושב האמצעי.

תא המטען בנפח 374 ליטרים פונקציונלי עם מפתח רחב וסף טעינה נגיש.

---

מניעים

מנוע 2.0 ליטרים המקפל בקרבו 245 סוסים ומומנט של 37.7 קג"מ מתעורר בקול מחוספס ונמוך. אל המנוע משודכת תיבת הילוכים בת 7 הילוכים רובוטית דו מצמדית (מצמדים רטובים).   

תנועה עירונית מפגינה מייד נוקשות מצד המתלים, בכל זאת מדובר ברכב ספורטיבי, אך שיכוך המתלים טוב ושקט באופן יחסי. מאוחר יותר נגלה שמצד אחד מידת הריסון משתפרת ככל שהמהירות עולה, מאידך המתלה יכול לסגור מהלך באופן לא נעים גם על פגם בכביש שנראה תמים למדי.

הרכב מצויד בדיפרנציאל קדמי מכאני המסייע להפחתת תת היגוי בהפעלת עומסים בסיבובים מהירים, ואכן ה-GTI הזו יודעת להסתובב כהלכה, עם הגה מאד מהיר ומגיב, גם אם מתקשר פחות מבעבר.

זוויות הגלגול קטנות וקל לתמרן את הרכב הזה במהירות גבוהה בכבישים הנכונים, תוך מעבר מהיר בין ההילוכים שעוברים במהירות הברק. כיף.

בשיוט הרכב שקט למדי, כשרעשי הכביש אינם מאד נוכחים או מפריעים, ורק קולו של המנוע נשמע בעת תאוצת ביניים או עקיפה, הצלילים שהוא מפיק ערבים לאוזן, לרבות "בק פיירים" קטנים בהורדת הילוכים הנעשית דרך הכפתורים שעל ההגה.

בתאוצה מהמקום לוקח ל-GTI חלקיק שניה להבין שאנחנו רציניים עם זה, ואז הדחף מגיע ומתגבר, ההילוכים עוברים בזה אחר זה וחוצים את קו 100 הקמ"ש תוך 6.2 שניות קצרות.

את המבחן סיימנו עם 10.8 ק"מ לליטר, נתון שמהווה ממוצע בין תאוצות מענגות וביקור בכבישי נהיגה, לבין תנועה עירונית איטית ושיוט נינוח בכבישים מהירים.

---

כשהחזרתי את המפתחות הרגשתי שקצת התאהבתי.

היא לא מושלמת, הגולף GTI 8 הזו.

היא לא הכי חזקה בקטגוריה אבל היא חצופה. במובן הטוב של המילה.

היא מרצה את צו האופנה הנוכחי עם כפתורי מגע ומשיכה לא נוחים ולא מדויקים בתפעול שלהם, אבל נוכל לסלוח על זה, ולקנפג פעם אחת ולתמיד את תצורת לוח המחוונים הרצויה ולהתרגל לתפעול הווליום ובקרת האקלים בתוך המסך.

ההגה שלה פחות מתחבר לנהג לעומת דורות קודמים, אבל הסאונד שלה נהדר ורמת האחיזה שלה גבוהה עד מאד. 

היא סלחנית ועושה בשביל הנהג לא מעט מהעבודה, אבל היא יודעת גם לבעוט ולנשוך כשדוחקים בה.

יש לה המון אופי, לגולף הזו. היא יודעת לנפק חיוכים בשפע ולשמור סודות כמוסים עם מי שיודע לנהוג אותה כמו שצריך.

מדברים לא מעט על השלמת המעבר המלא של יצרנים לחשמל בעוד מספר לא רב של שנים, והפסקת ייצור כלי רכב שליבם בוער בבעירה פנימית.

וכן, אחרי רומן בן כמה מאות קילומטרים עם ה-GTI הזו, זה כואב אפילו יותר.