אקספנג XPENG G9 במבחן דרכים
אקספנג G9הוא רכב פנאי גדל מימדים, המונע על ידי חשמל. לצד מנועים חזקים, מתלי אוויר ומערכות ניהוג ובטיחות מתקדמות, מדובר במיצג ראווה טכנולוגי מהמרשימים שפגשנו. האם כל אלה מספיקים כדי להצדיק תג מחיר של 385 אלף שקלים? יצאנו לבדוק.
ניתן להתווכח על "מתי", אך המכונית הכל-אוטונומית צפויה להגיח לעולם בשלב זה או אחר, כזו שתנהג עצמה באופן בטיחותי לחלוטין, ואז - גם מי שיישב במושב שפעם הוגדר כ"מושב נהג" – יהיה כאחד הנוסעים ברכב, לצד השאר.
בשל כך, אנו רואים מגמה ברורה של יצרנים המבצעים חשיבה ממוקדת כדי ליתן פתרונות עבור (כמעט) כל היושבים ברכב. ראינו את זה ברכבי יוקרה של מותגים קלאסיים כמו מרצדס ולקסוס, וגם במותגי יוקרה שמגיעים מסין, כמוNIO או VOYAH.
מייד נראה שגם באקספנג G9 שנבחנה כאן- זה בא לידי ביטוי בפיצ'רים רבים, ביניהם חימום ועיסוי גם למושבים מאחור, מראת איפור מתחשבת במיוחד לשימושו של הנוסע הקדמי, שם יימצא מולו גם מסך עשיר באופציות ואפילו בסייען קולי שיידע לזהות ולהתייחס לפקודות קוליות של היושבים מאחור. וזה לא הכל.
ולמה "כמעט כל היושבים" אתם שואלים? כי מאחור הפינוק מגיע תמיד אל שני המושבים הקיצוניים בלבד, והיושב האמצעי יהא מעט מקופח לעומתם; רכבי פאר נועדו ברובם לפנק 4 נוסעים בתצורת ישיבה של 2+2. יושב אמצעי מאחור נתפס כנראה בקרב היצרנים כאילוץ שיש לקבל נקודתית.
אקספנג G9 פה כדי לנסות ולטפל כראוי בנוסעים, בכתבה שלפניכם.
אקספנג XPENG G9 – רקע
אקספנג, יצרן המכוניות החשמליות מסין נוסד לפני כעשור, ועיקר פעילותו מרוכזת בסין, אך היצרן, שמנייתו נסחרת בבורסות שבניו יורק ובהונג קונג, מחזיק משרדים גם בארה"ב ובגרמניה. בקליפורניה היצרן מבצע ניסויים אינטנסיביים לקראת יצירת מכונית אוטונומית הנוהגת עצמה באופן מלא, זו עליה דובר לעיל.
חלק מבעלי החברה בוגרי חברת GAC, ומשם הביאו טכנולוגיה ומו"פ. בין חברי ההנהלה והמשקיעים ניתן למצוא גם בכירים לשעבר ובהווה בחברות טכנולוגיה כמו אליבאבא ושיומי.
החברה החלה בשיווק דגמיה רק בשנת 2018, ובשנת 2023 נוצר שת"פ עם קבוצת פולקסוואגן, שרכשה כ-5 אחוזים מהפעילות באקספנג בתמורה ל-700 מיליון דולר.
שיתוף הפעולה בין השתיים צפוי להניב פירות בדמות דגמים חשמליים שיפותחו עבור פולקסוואגן, ויושקו לפי שעה כבר ב-2026.
יצור הסוללות עבור דגמי אקספנג מתבצע על ידי יצרנית הענק CATL.
אקספנג XPENG G9 – עיצוב חיצוני, מימדים
האקספנג G9 הוא רכב גדול מאד ודומיננטי למדי על הכבישים. אורכו עומד על 4.89 מ', רוחבו 1.937 מ' וגובהו 1.67 מ'. בסיס הגלגלים עומד על 3 מטרים תמימים.
המרכב המגודל ניחן במראה נאה מאד והרמוני, דינאמי וספורטיבי, עם קווים מעוגלים ופרופוציות טובות, גם אם אינו מובחן באופן יוצא דופן ממה שקורה בתעשיית הרכב בת ימינו;
המבחן פשוט – תסתירו את לוגו המותג, ותשאלו עוברי אורח, גם כאלה שמתעניינים בענף הרכב, "אלה שמבינים", עוקבים, ומכירים את שלל המותגים החדשים בשוק- באיזה מותג מדובר;
מכוניות רבות מהתעשייה העכשווית מרשימות מאד בעיצובן, אך אינן מזוהות בנקל. זה לא יקרה עם מרצדס SL, וגם לא עם סובארו ליאונה שנת 1988. שם העיצוב היה מובחן ומזוהה מייד, ולא נדרש מבט אל עבר הסמל, כדי לברר את זהות המותג או הדגם.
פנסי ה- full led הצרים מלפנים וגם אלה שמאחור, כולם מחוברים ביניהם בפסי לד רוחביים, והם הפכו אופנתיים מאד גם בדגמים אחרים.
הפגוש הקדמי בולט קדימה, מכיל את יחידות התאורה הראשיות, הוא אטום מלמעלה ומכיל גריל בחלקו התחתון. גם מהצד הקווים נקיים ועגלגלים, שנותנים תחושה של זרימה. העיצוב אווירודינאמי עם מקדם גרר של cd0.272, יש כאן עיטורי ניקל, ידיות הדלתות שקועות, החלונות מאחור כהים, החישוקים גדולים מאד (21") ונאים, ועיצוב אחורי מעניין עם חיבור קורה D אלכסוני.
מאחור כנפיים תפוחות ביחס למרכב ולחלון האחורי. מתחת לספוילר הגג מסתתר המגב האחורי.
אקספנג XPENG G9 – עיצוב פנימי, הנדסת אנוש, חומרים
אקספנג מצהירה בגלוי שהיא באה לכאן כדי לעבוד, וכדי להתחרות במותגי היוקרה המסורתיים, כמה מהם מגרמניה ויפן.
ואכן, עם הכניסה אנו נחשפים מייד לשלושת המסכים שמכסים כמעט את כל שטח הפנים של הדש בורד, שימוש בעור נאפה מקצה לקצה, קווים נקיים נטולי כפתורים פיזיים, ניקל ותאורת אווירה – תחושת יוקרה במיטבה.
החומרים איכותיים מאד, וגם הכפתורים המעטים מרגישים איכותיים למגע וללחיצה. יש כאן הרבה מקום לאחסון, מתא כפפות קטן, דרך תא גדול מתחת לקונסולה הצפה, בדלתות וגם בתא שבין המושבים הקדמיים, שם המכסה נפתח אל עבר הנהג או הנוסע, לפי דרישה.
ההגה עצמו קטום בחלקו התחתון ועליו כפתורים פיזיים חכמים לתפעול המזגן ומערכת השמע, פתרון מקורי ונוח, שלא זכור לי שפגשתי בעבר.
ידית ההילוכים שמימין להגה משמשת גם להפעלת בקרת השיוט האדפטיבית. כך בעצם ניתן לתפעל את המערכות השימושיות ביותר בנסיעה ללא מגע במסך, וזה מצוין.
מסביב רואים כמה מהרמקולים השייכים למערכת השמע המצוינת שכאן, מבית DynAudio, לה 22 רמקולים, 2 מהם עולים מעל לקו הדשבורד עם הפעלת הרכב, ו-2 נוספים נמצאים באופן מקורי מחוץ לתא הנוסעים באזור המכסה הקדמי, על מנת שתוכלו להפעיל את המוזיקה האהובה עליכם גם בפיקניק, מבלי שעשן הברביקיו ייכנס לרכב דרך החלונות הפתוחים.
רמקולים אלה מנגנים בעוצמה מספקת אך לא מחרישת אוזניים, גם במצב של עוצמת שמע מקסימלית, ושומרת על הנוכחים באזור- שלא תהפכו אתם למטרד סביבתי קולני.
ואם כבר בסאונד עסקינן, תוכלו לבחור בין שאגת אריה לבין "שריקת חיזור" לאלה שבחוץ, כדי להסב את תשומת ליבם, וגם לבחור בין 3 סגנונות של סאונד בזחילה איטית, של רכב מנועי או משהו הלקוח מהחלל, לטובת אזהרת הסובבים שהרכב נמצא בתנועה.
המושבים עצמם נוחים מאד, גם אחרי מאות קילומטרים רצופים של נהיגה. הם מאווררים, מחוממים וכוללים עיסוי. זה של הנוסע כולל אפילו הדום הנשלף למצב הקרוב לשכיבה. בדופן מושב הנוסע קיימים גם כפתורים להזזתו על ידי הנוסעים שמאחור.
בין המושבים 2 מתקני כוסות ומשטחים להנחת 2 טלפונים ניידים. השמאלי גם יטעין אותו אלחוטית.
מול מושב הנוסע מראת איפור סביבה מסגרת מוארת, והתאורה ניתנת לכוונון אישי של הגוון, כל מה שבין לבן לצהוב. לחיצת כפתור אפילו מגביהה את המושב באופן אוטומטי, ומקרבת אותו אל עבר המראה, כדי שמי שמתאפר(ת) שם לא י(ת)צטרך להימתח לכיוון המראה.
מסכים
יש כאן 3 מסכים כאמור. לוח מחוונים בגודל 10.25", מסך מולטימדיה בן כמעט 15" (14.96" ליתר דיוק), וזה שמול הנוסע בגודל זהה למסך המולטימדיה.
המסך שמול הנוסע מציע לו לצפות בתכנים שונים ולשלוט בחלק מפונקציות הרכב. הוא נצפה כמסך שחור מזווית הנהג, גם כשהוא בהיר אל מול הנוסע, למניעת הסחת דעת הנהג בעת נהיגה.
לוח המחוונים נהיר ועם מראה נקי, עם מיעוט של נתונים, וכמו המולטימדיה, הוא ניתן לכוונון של שחור או לבן, עם רמות בהירות משתנות.
במסך המולטימדיה רוכזו כמעט כל הפונקציות שמתפעלות את הרכב, הרשימה מאד ארוכה, ולא רק שקשה להפעיל פיצ'רים מסוימים בעת נהיגה, גם בחנייה לוקח לעיתים זמן עד שמגיעים אליהם. נדמה לפעמים שכמות מסכי המשנה והאפשרויות שכאן כמעט שאינן נגמרות.
לדוגמא, אחרי שפקודת "Hey Xpeng, please open the charging door" ניתקל בחוסר הבנה על ידי העוזרת הווירטואלית שאיתנו, נאלצתי לשוטט בין התפריטים עד שמצאתי את כפתור המגע שעושה את זה, ואגב אחרי פתיחה, הדלתית הקטנה מתקפלת פנימה אל המרכב באופן מקורי.
המסכים איכותיים, עם עושר צבעים והרזולוציה טובה. משעשע לעיתים לראות כמה כיתובים שנותרו סיניים– כמו הפעלת מצב "מראה" למושב הנוסע, וגם תרגום ישיר של חלק מהמילים, כמו "שחק" שבא לתרגם "Play".
אין כאן עדיין קישוריות מלאה לניידים, אך הזרמת מידע מהנייד יש, כך גם מערכת ניווט מקורית שמשמיעה את כיווני הדרך באמצעות רמקולים הנמצאים בתוך המושב, בהתחלה לא הבנתי מי לוחש לי באוזן כיוונים ושמות של כבישים. לצד הניווט תמצאו אפליקציות כמו ספוטיפיי ואחרות.
גם האפליקציה במכשיר הנייד המשויכת לאקספנג חכמה. היא יודעת לסייע בחנייה כשלט רחוק, להסיע את הרכב ללא נהג קדימה ואחורה, להפעיל מיזוג או חימום, לשלוט בטעינה, לפתוח את הדלתות, את תא המטען או החלונות, והכל דרך האפליקציה.
כמו כן, התוכנות השונות יכולות לקבל עדכונים גם מהאוויר.
---
עוברים אחורה וכאמור, רמת הפינוק כאן נשמרת כבמחלקת עסקים. המושבים נוחים, לאלו הקיצוניים חימום, אוורור ועיסוי, הניתן להפעלה על ידי הנהג או הנוסע מהמסך הראשי, או על ידי הנוסעים עצמם, שגם להם כפתורי תפעול לצד המושבים.
כאן גם ניתנת אפשרות להטות לאחור באופן חשמלי את גב המושב. יש כאן פתחי מיזוג, שקעי טעינה, משענת מתקפלת ורחבה במרכז, שלל רמקולים ועוד.
הרצפה שטוחה ומאפשרת לשלושה נוסעים לשבת בנוחות רבה. מימדי המרכב ובסיס הגלגלים רומזים שיש כאן הרבה מקום לרגליים ולראש, וגם לכתפיים.
---
תא המטען עם משטח הטענה גבוה, נפחו מכובד מאד (660 ליטרים), ושם תמצאו גם את הסאב וופר, שקעי טעינה, כפתורים לקיפול חשמלי של המושבים האחוריים, כפתורים להעלאת והורדת המרכב (מתלי אוויר אדפטיביים) וגם תאי אחסון לכבל ההטענה ועוד- מתחת לרצפתו.
הפתעה נעימה לגלות גם תא מטען קדמי בנפח 71 ליטרים.
אקספנג XPENG G9 – אבזור, מחירים
מנעד המחירים של דגם ה-G9 נע בין 280 אלף שקלים לגרסת הנעה אחורית עם מנוע בודד המפיק 313 כ"ס, וטווח חשמלי סטנדרטי של 460 קילומטרים מוצהרים, ועד ל-385 אלף שקלים לגרסה שאיתנו, Performance, לה 2 מנועים המייצרים הנעה כפולה, 551 כ"ס וטווח מוצהר של 520 ק"מ.
רשימת האבזור פה ארוכה, ומעבר למה שכבר צוין, ניגע רק בעיקרי הדברים: יש כאן גג פנורמי גדול, אך ללא כיסוי פנימי.
בנוסף, מצלמות 360 רבות זוויות וכיוונים, מראות צד מתקפלות חשמלית, דלת תא מטען מתופעלת חשמלית, סגירת וואקום לדלתות, ויחידת V2L להפעלת מכשירי חשמל חיצוניים המתחברים לשקע הטעינה.
מעבר, תמצאו גם וו גרירה נשלף, בקרת אקלים מפוצלת, כוונון חשמלי לגלגל ההגה, מושבים קדמיים עם זיכרונות ועוד.
אקספנג XPENG G9 – בטיחות
כל רמות האבזור והתצורות של ה-G9 קבלו ציון בטיחות 7 מתוך 8. יש כאן 7 כריות אוויר, בקרת שיוט אדפטיבית, שמירה אקטיבית על מרכז נתיב, עצירת חירום אוטונומית, זיהוי תמרורים, שליטה באורת גבוהים נגד סנוור וניטור ערנות נהג ע"י מצלמה המותקנת על קורה A שמולו.
נמצאת כאן מערכת אקטיבית למניעת התנגשות ברכב בשטח מת, ובכל איתות לשינוי כיוון תופיע תמונת מצלמה בצידו השמאלי של מסך המולטימדיה, ולא בלוח המחוונים כמו בקבוצת יונדאי-ג'נסיס.
בנוסף, תמצאו גם התראה על פתיחת דלת, אזהרת התנגשות ותנועה חוצה מאחור, סייען חנייה ועוד.
אקספנג XPENG G9 – מנועים, הנעה, צריכת חשמל
הגרסה שאיתנו, כפולת ההנעה והמנועים, מייצרת הספק כולל של 551 כוחות סוס ומומנט בן 73 קג"מ, המאפשרים להניע במהירות רבה מעל ל-2,400 ק"ג של משקל עצמי אל 100 קמ"ש מעמידה- תוך 3.9 שניות קצרצרות.
את כל הטוב הזה מאפשרת סוללה בקיבולת גדולה של 98 קווט"ש, והצהרת היצרן מדברת על טווח מקסימלי אפשרי של 520 ק"מ.
גם אחרי טעינה, מחשבון הקילומטרים מראה נתון שבערך משולש מגיע לנתון היצרן (68 אחוזי טעינה שווים, מבחינת המחשב, ל-352 ק"מ).
בפועל, הנתון הריאלי הראה סכום קילומטרים הקרוב יותר ל-430- 450 קילומטרים ריאליים פר טעינה, וזה לנהיגה מנהלתית באופן יחסי, עם מזגן שעבד ללא הרף וברכב המסיע 4 נוסעים.
זמן הטעינה המוצהר עומד על 20 דקות בין 10 ל-80 אחוזים, אך זה טוב לקצב טעינה מקסימלי של עד 300 קווט"ש.
בארץ זה עדיין די תיאורטי אמנם, ובתחנה מהירה במונחים מקומיים של עד 150 קווט"ש, אותם 68 אחוזים בסוללה נטענו ב-30 דקות בדיוק, עדיין קצב מרשים בהחלט יחסית למדידות אחרות שנערכו בקרב טעינת רכבים מתחרים.
אקספנג XPENG G9 – נוסעים
בעיר מומלץ לנוע במצבי אקו או סטנדרט, כדי למנוע פרצי כוח שאינם פרופורציוניים למה שבאמת נדרש כאן. אז תגובת הדוושה מאולחשת, וכשיש לך כל כך הרבה סוסים, זה מבורך.
הישיבה נוחה, הראות החוצה טובה, והבידוד מהעולם החיצון איכותי.
למתלי האוויר האדפטיביים יש כמה מצבי גובה, והמנעד שלהם הוא לא פחות מ-10 ס"מ, 5 לכל כיוון לעומת מצב ברירת המחדש הרגיל.
עם זאת, המצב הגבוה לא הופך את ה-P9 לחיית שטח, שכן, למרות ההנעה הכפולה ואפשרות הגבהת המרכב, עם מרווח גחון של 14.5 ס"מ במצב סטנדרטי, גם הגבהה מקסימלית לא חוצה את קו ה-20 ס"מ. לכן עצה, למרות שבאחד המסכים מדברים על נהיגה בשטח, ותרו עליה, חבל לפגוע בסוללות המאד יקרות שנמצאות שם למטה.
בעיר מימדי ה-G9 הגדולים נותנים תחושה מעט גמלונית, וגם קוטר סיבוב של 11.8 מטרים לא מסייע כאן.
ספיגת פגעי הכביש נותנת תחושה מעט נוקשה גם כשהמתלים במצב סטנדרטי, מצב מתלים "נוחות" משפר את התחושה ואת הספיגה.
מחוץ לעיר ה- G9 מותח רגליים ושרירים, ולחיצה בריאה על הדוושה הימנית גורמת לו לצאת מהמקום באופן ברוטאלי משהו, המוכר לנו מכלי רכב חשמליים להם מעל ל-500 כ"ס, ובעיקר במצב ספורט.
הכוח נוכח בכל סקאלת המהירות החוקית בכבישים, ורק בהאצות במהירות כביש 6, ניכר כי הדחף בגב מתמתן.
רמת השקט טובה, ויש רק רחש קל מרוחות הצד. הנוחות כאן משתפרת וניכר שספיגת השיבושים משתפרת עם עליית המהירות.
ה-G9 לא באמת נועדה לכביש המפותל, שכן למרות עדרי הכוח והסוסים, עם משקל עצמי גבוה, רכינה מסוימת בפניות וצמיגים שרוצים להרחיב את קו הפניה בשל הכוח הרב שמניע אותם, למרות ההנעה הכפולה, ממתנים את הנהג ומזכירים לו שבסופו של יום, זה אמנם רכב מאד חזק שיודע לשגר עצמו כטיל קדימה, רק עדיף שלא יטיח את המסה הגדולה בין פניות הדוקות. בסוף, זה רכב משפחתי מפואר ומרווח.
אקספנג XPENG G9 – מסכמים
רכבי הטכנולוגיה העכשוויים נותנים במקרים רבים משוואה חדשה של מבחן המוצר, כשעושים את מבחן התמורה לשקל.
העיצובים מרהיבים, המנועים חזקים מאד, חזקים מדי עבור רוב אוכלוסיית הנהגים, רשימות האבזור ארוכות כמעט כמו הדרך משנגחאי לישראל, הבטיחות גבוהה והגימיקים לא מפסיקים להפתיע.
כל הטוב הזה מקופל בתגי מחיר הנמוכים משמעותית מאלה המוצמדים למכוניות יוקרה מהתעשייה המסורתית, ובמקרים רבים הן גם תצענה הרבה פחות תמורתם.
---
ה-G9 לוקחת את הנושא צעד קדימה. העיצוב החיצוני נאה ומרשים, גם אם לא מייצר אפקט וואוו, או הפתעה ממשהו שעדיין לא ראינו כמותו. הרבה מהנוכחות שלו על הכביש נובעת בשל גודלו הפיזי.
יחד עם זאת, המופע הטכנולוגי שבתא הנוסעים לא מפסיק להפתיע, יש כאן כל כך הרבה פיצ'רים ואפשרויות, שתמצאו עצמכם לוקחים כמה ימי חופש מהעבודה, רק כדי להכיר את ה- G9 החדש שלכם.
מעבר לכך, העיצוב הפנימי מהודר ונקי, אקספנג משתמשת כאן במיטב החומרים ולא חוסכת דבר, יש כאן קיט בטיחותי מלא כמעט לחלוטין, המון מקום לכל היושבים וגם בתא המטען.
מעבר לכך, קצב הטעינה מרשים מאד, כך גם ביצועי ה"קו הישר" המסחררים. גם משך האחריות הכללית לרכב (7 שנים) מצוין.
טווח הנסיעה מקבל ציון טוב, רק אם יתקרב יותר לנתוני היצרן בתנאי נסיעה רגילים, הוא יקבל ציון טוב מאד.
ומעל לכל, מומלץ לכם בחום לבדוק גם את גרסת ההנעה האחורית ארוכת הטווח. יש שם מספיק כוח, גלגלי 19" יעניקו נוחות שתהא כנראה משופרת לעומת זו שכאן, וכך גם תחסכו כמה עשרות אלפי שקלים. במבחן התמורה לשקל, תקבלו אפילו יותר מאשר בגרסת הפרפורמנס החזקה.
XPENG G9 PERFORMANCE AWD DiamondX
מחיר (₪) | 384,990 |
אורך (מ') | 4.891 |
רוחב (מ') | 1.937 |
גובה (מ') | 1.67
|
בסיס גלגלים (מ') | 2.998 |
משקל עצמי (ק"ג) | 2,415 |
נפח תא מטען/ כשהמושבים האחוריים מקופלים (ל') | 660 / 1,576 (+71 מלפנים) |
מרווח גחון (ס"מ) | 14.5 (+/- 5) |
טווח נסיעה לטעינה מלאה (ק"מ) (מוצהר/ ממוצע מבחן) | 520 / 450 |
הספק מנועים (כ"ס) | 551 |
תאוצה 0-100 קמ"ש (שנ') | 3.9 |
קיבולת סוללה (קווט"ש) | 98 |
משך טעינה ביתית AC (5%-100%)(דק') | 660 |
משך טעינה מהירה DC (10%-80%) (דק) | 20 |
קצב טעינה מקסימלית (מהיר DC/ ביתי AC) (קווט"ש) | 300 / 11 |
משך אחריות כללית (שנים / ק"מ – המוקדם מביניהם) | 7 / 160,000 |
משך אחריות על מערכת חשמלית (סוללה) (שנים / ק"מ – המוקדם מביניהם) | 8 / 160,000 |
ניתן להתווכח על "מתי", אך המכונית הכל-אוטונומית צפויה להגיח לעולם בשלב זה או אחר, כזו שתנהג עצמה באופן בטיחותי לחלוטין, ואז - גם מי שיישב במושב שפעם הוגדר כ"מושב נהג" – יהיה כאחד הנוסעים ברכב, לצד השאר.
בשל כך, אנו רואים מגמה ברורה של יצרנים המבצעים חשיבה ממוקדת כדי ליתן פתרונות עבור (כמעט) כל היושבים ברכב. ראינו את זה ברכבי יוקרה של מותגים קלאסיים כמו מרצדס ולקסוס, וגם במותגי יוקרה שמגיעים מסין, כמוNIO או VOYAH.
מייד נראה שגם באקספנג G9 שנבחנה כאן- זה בא לידי ביטוי בפיצ'רים רבים, ביניהם חימום ועיסוי גם למושבים מאחור, מראת איפור מתחשבת במיוחד לשימושו של הנוסע הקדמי, שם יימצא מולו גם מסך עשיר באופציות ואפילו בסייען קולי שיידע לזהות ולהתייחס לפקודות קוליות של היושבים מאחור. וזה לא הכל.
ולמה "כמעט כל היושבים" אתם שואלים? כי מאחור הפינוק מגיע תמיד אל שני המושבים הקיצוניים בלבד, והיושב האמצעי יהא מעט מקופח לעומתם; רכבי פאר נועדו ברובם לפנק 4 נוסעים בתצורת ישיבה של 2+2. יושב אמצעי מאחור נתפס כנראה בקרב היצרנים כאילוץ שיש לקבל נקודתית.
אקספנג G9 פה כדי לנסות ולטפל כראוי בנוסעים, בכתבה שלפניכם.
אקספנג XPENG G9 – רקע
אקספנג, יצרן המכוניות החשמליות מסין נוסד לפני כעשור, ועיקר פעילותו מרוכזת בסין, אך היצרן, שמנייתו נסחרת בבורסות שבניו יורק ובהונג קונג, מחזיק משרדים גם בארה"ב ובגרמניה. בקליפורניה היצרן מבצע ניסויים אינטנסיביים לקראת יצירת מכונית אוטונומית הנוהגת עצמה באופן מלא, זו עליה דובר לעיל.
חלק מבעלי החברה בוגרי חברת GAC, ומשם הביאו טכנולוגיה ומו"פ. בין חברי ההנהלה והמשקיעים ניתן למצוא גם בכירים לשעבר ובהווה בחברות טכנולוגיה כמו אליבאבא ושיומי.
החברה החלה בשיווק דגמיה רק בשנת 2018, ובשנת 2023 נוצר שת"פ עם קבוצת פולקסוואגן, שרכשה כ-5 אחוזים מהפעילות באקספנג בתמורה ל-700 מיליון דולר.
שיתוף הפעולה בין השתיים צפוי להניב פירות בדמות דגמים חשמליים שיפותחו עבור פולקסוואגן, ויושקו לפי שעה כבר ב-2026.
יצור הסוללות עבור דגמי אקספנג מתבצע על ידי יצרנית הענק CATL.
אקספנג XPENG G9 – עיצוב חיצוני, מימדים
האקספנג G9 הוא רכב גדול מאד ודומיננטי למדי על הכבישים. אורכו עומד על 4.89 מ', רוחבו 1.937 מ' וגובהו 1.67 מ'. בסיס הגלגלים עומד על 3 מטרים תמימים.
המרכב המגודל ניחן במראה נאה מאד והרמוני, דינאמי וספורטיבי, עם קווים מעוגלים ופרופוציות טובות, גם אם אינו מובחן באופן יוצא דופן ממה שקורה בתעשיית הרכב בת ימינו;
המבחן פשוט – תסתירו את לוגו המותג, ותשאלו עוברי אורח, גם כאלה שמתעניינים בענף הרכב, "אלה שמבינים", עוקבים, ומכירים את שלל המותגים החדשים בשוק- באיזה מותג מדובר;
מכוניות רבות מהתעשייה העכשווית מרשימות מאד בעיצובן, אך אינן מזוהות בנקל. זה לא יקרה עם מרצדס SL, וגם לא עם סובארו ליאונה שנת 1988. שם העיצוב היה מובחן ומזוהה מייד, ולא נדרש מבט אל עבר הסמל, כדי לברר את זהות המותג או הדגם.
פנסי ה- full led הצרים מלפנים וגם אלה שמאחור, כולם מחוברים ביניהם בפסי לד רוחביים, והם הפכו אופנתיים מאד גם בדגמים אחרים.
הפגוש הקדמי בולט קדימה, מכיל את יחידות התאורה הראשיות, הוא אטום מלמעלה ומכיל גריל בחלקו התחתון. גם מהצד הקווים נקיים ועגלגלים, שנותנים תחושה של זרימה. העיצוב אווירודינאמי עם מקדם גרר של cd0.272, יש כאן עיטורי ניקל, ידיות הדלתות שקועות, החלונות מאחור כהים, החישוקים גדולים מאד (21") ונאים, ועיצוב אחורי מעניין עם חיבור קורה D אלכסוני.
מאחור כנפיים תפוחות ביחס למרכב ולחלון האחורי. מתחת לספוילר הגג מסתתר המגב האחורי.
אקספנג XPENG G9 – עיצוב פנימי, הנדסת אנוש, חומרים
אקספנג מצהירה בגלוי שהיא באה לכאן כדי לעבוד, וכדי להתחרות במותגי היוקרה המסורתיים, כמה מהם מגרמניה ויפן.
ואכן, עם הכניסה אנו נחשפים מייד לשלושת המסכים שמכסים כמעט את כל שטח הפנים של הדש בורד, שימוש בעור נאפה מקצה לקצה, קווים נקיים נטולי כפתורים פיזיים, ניקל ותאורת אווירה – תחושת יוקרה במיטבה.
החומרים איכותיים מאד, וגם הכפתורים המעטים מרגישים איכותיים למגע וללחיצה. יש כאן הרבה מקום לאחסון, מתא כפפות קטן, דרך תא גדול מתחת לקונסולה הצפה, בדלתות וגם בתא שבין המושבים הקדמיים, שם המכסה נפתח אל עבר הנהג או הנוסע, לפי דרישה.
ההגה עצמו קטום בחלקו התחתון ועליו כפתורים פיזיים חכמים לתפעול המזגן ומערכת השמע, פתרון מקורי ונוח, שלא זכור לי שפגשתי בעבר.
ידית ההילוכים שמימין להגה משמשת גם להפעלת בקרת השיוט האדפטיבית. כך בעצם ניתן לתפעל את המערכות השימושיות ביותר בנסיעה ללא מגע במסך, וזה מצוין.
מסביב רואים כמה מהרמקולים השייכים למערכת השמע המצוינת שכאן, מבית DynAudio, לה 22 רמקולים, 2 מהם עולים מעל לקו הדשבורד עם הפעלת הרכב, ו-2 נוספים נמצאים באופן מקורי מחוץ לתא הנוסעים באזור המכסה הקדמי, על מנת שתוכלו להפעיל את המוזיקה האהובה עליכם גם בפיקניק, מבלי שעשן הברביקיו ייכנס לרכב דרך החלונות הפתוחים.
רמקולים אלה מנגנים בעוצמה מספקת אך לא מחרישת אוזניים, גם במצב של עוצמת שמע מקסימלית, ושומרת על הנוכחים באזור- שלא תהפכו אתם למטרד סביבתי קולני.
ואם כבר בסאונד עסקינן, תוכלו לבחור בין שאגת אריה לבין "שריקת חיזור" לאלה שבחוץ, כדי להסב את תשומת ליבם, וגם לבחור בין 3 סגנונות של סאונד בזחילה איטית, של רכב מנועי או משהו הלקוח מהחלל, לטובת אזהרת הסובבים שהרכב נמצא בתנועה.
המושבים עצמם נוחים מאד, גם אחרי מאות קילומטרים רצופים של נהיגה. הם מאווררים, מחוממים וכוללים עיסוי. זה של הנוסע כולל אפילו הדום הנשלף למצב הקרוב לשכיבה. בדופן מושב הנוסע קיימים גם כפתורים להזזתו על ידי הנוסעים שמאחור.
בין המושבים 2 מתקני כוסות ומשטחים להנחת 2 טלפונים ניידים. השמאלי גם יטעין אותו אלחוטית.
מול מושב הנוסע מראת איפור סביבה מסגרת מוארת, והתאורה ניתנת לכוונון אישי של הגוון, כל מה שבין לבן לצהוב. לחיצת כפתור אפילו מגביהה את המושב באופן אוטומטי, ומקרבת אותו אל עבר המראה, כדי שמי שמתאפר(ת) שם לא י(ת)צטרך להימתח לכיוון המראה.
מסכים
יש כאן 3 מסכים כאמור. לוח מחוונים בגודל 10.25", מסך מולטימדיה בן כמעט 15" (14.96" ליתר דיוק), וזה שמול הנוסע בגודל זהה למסך המולטימדיה.
המסך שמול הנוסע מציע לו לצפות בתכנים שונים ולשלוט בחלק מפונקציות הרכב. הוא נצפה כמסך שחור מזווית הנהג, גם כשהוא בהיר אל מול הנוסע, למניעת הסחת דעת הנהג בעת נהיגה.
לוח המחוונים נהיר ועם מראה נקי, עם מיעוט של נתונים, וכמו המולטימדיה, הוא ניתן לכוונון של שחור או לבן, עם רמות בהירות משתנות.
במסך המולטימדיה רוכזו כמעט כל הפונקציות שמתפעלות את הרכב, הרשימה מאד ארוכה, ולא רק שקשה להפעיל פיצ'רים מסוימים בעת נהיגה, גם בחנייה לוקח לעיתים זמן עד שמגיעים אליהם. נדמה לפעמים שכמות מסכי המשנה והאפשרויות שכאן כמעט שאינן נגמרות.
לדוגמא, אחרי שפקודת "Hey Xpeng, please open the charging door" ניתקל בחוסר הבנה על ידי העוזרת הווירטואלית שאיתנו, נאלצתי לשוטט בין התפריטים עד שמצאתי את כפתור המגע שעושה את זה, ואגב אחרי פתיחה, הדלתית הקטנה מתקפלת פנימה אל המרכב באופן מקורי.
המסכים איכותיים, עם עושר צבעים והרזולוציה טובה. משעשע לעיתים לראות כמה כיתובים שנותרו סיניים– כמו הפעלת מצב "מראה" למושב הנוסע, וגם תרגום ישיר של חלק מהמילים, כמו "שחק" שבא לתרגם "Play".
אין כאן עדיין קישוריות מלאה לניידים, אך הזרמת מידע מהנייד יש, כך גם מערכת ניווט מקורית שמשמיעה את כיווני הדרך באמצעות רמקולים הנמצאים בתוך המושב, בהתחלה לא הבנתי מי לוחש לי באוזן כיוונים ושמות של כבישים. לצד הניווט תמצאו אפליקציות כמו ספוטיפיי ואחרות.
גם האפליקציה במכשיר הנייד המשויכת לאקספנג חכמה. היא יודעת לסייע בחנייה כשלט רחוק, להסיע את הרכב ללא נהג קדימה ואחורה, להפעיל מיזוג או חימום, לשלוט בטעינה, לפתוח את הדלתות, את תא המטען או החלונות, והכל דרך האפליקציה.
כמו כן, התוכנות השונות יכולות לקבל עדכונים גם מהאוויר.
---
עוברים אחורה וכאמור, רמת הפינוק כאן נשמרת כבמחלקת עסקים. המושבים נוחים, לאלו הקיצוניים חימום, אוורור ועיסוי, הניתן להפעלה על ידי הנהג או הנוסע מהמסך הראשי, או על ידי הנוסעים עצמם, שגם להם כפתורי תפעול לצד המושבים.
כאן גם ניתנת אפשרות להטות לאחור באופן חשמלי את גב המושב. יש כאן פתחי מיזוג, שקעי טעינה, משענת מתקפלת ורחבה במרכז, שלל רמקולים ועוד.
הרצפה שטוחה ומאפשרת לשלושה נוסעים לשבת בנוחות רבה. מימדי המרכב ובסיס הגלגלים רומזים שיש כאן הרבה מקום לרגליים ולראש, וגם לכתפיים.
---
תא המטען עם משטח הטענה גבוה, נפחו מכובד מאד (660 ליטרים), ושם תמצאו גם את הסאב וופר, שקעי טעינה, כפתורים לקיפול חשמלי של המושבים האחוריים, כפתורים להעלאת והורדת המרכב (מתלי אוויר אדפטיביים) וגם תאי אחסון לכבל ההטענה ועוד- מתחת לרצפתו.
הפתעה נעימה לגלות גם תא מטען קדמי בנפח 71 ליטרים.
אקספנג XPENG G9 – אבזור, מחירים
מנעד המחירים של דגם ה-G9 נע בין 280 אלף שקלים לגרסת הנעה אחורית עם מנוע בודד המפיק 313 כ"ס, וטווח חשמלי סטנדרטי של 460 קילומטרים מוצהרים, ועד ל-385 אלף שקלים לגרסה שאיתנו, Performance, לה 2 מנועים המייצרים הנעה כפולה, 551 כ"ס וטווח מוצהר של 520 ק"מ.
רשימת האבזור פה ארוכה, ומעבר למה שכבר צוין, ניגע רק בעיקרי הדברים: יש כאן גג פנורמי גדול, אך ללא כיסוי פנימי.
בנוסף, מצלמות 360 רבות זוויות וכיוונים, מראות צד מתקפלות חשמלית, דלת תא מטען מתופעלת חשמלית, סגירת וואקום לדלתות, ויחידת V2L להפעלת מכשירי חשמל חיצוניים המתחברים לשקע הטעינה.
מעבר, תמצאו גם וו גרירה נשלף, בקרת אקלים מפוצלת, כוונון חשמלי לגלגל ההגה, מושבים קדמיים עם זיכרונות ועוד.
אקספנג XPENG G9 – בטיחות
כל רמות האבזור והתצורות של ה-G9 קבלו ציון בטיחות 7 מתוך 8. יש כאן 7 כריות אוויר, בקרת שיוט אדפטיבית, שמירה אקטיבית על מרכז נתיב, עצירת חירום אוטונומית, זיהוי תמרורים, שליטה באורת גבוהים נגד סנוור וניטור ערנות נהג ע"י מצלמה המותקנת על קורה A שמולו.
נמצאת כאן מערכת אקטיבית למניעת התנגשות ברכב בשטח מת, ובכל איתות לשינוי כיוון תופיע תמונת מצלמה בצידו השמאלי של מסך המולטימדיה, ולא בלוח המחוונים כמו בקבוצת יונדאי-ג'נסיס.
בנוסף, תמצאו גם התראה על פתיחת דלת, אזהרת התנגשות ותנועה חוצה מאחור, סייען חנייה ועוד.
אקספנג XPENG G9 – מנועים, הנעה, צריכת חשמל
הגרסה שאיתנו, כפולת ההנעה והמנועים, מייצרת הספק כולל של 551 כוחות סוס ומומנט בן 73 קג"מ, המאפשרים להניע במהירות רבה מעל ל-2,400 ק"ג של משקל עצמי אל 100 קמ"ש מעמידה- תוך 3.9 שניות קצרצרות.
את כל הטוב הזה מאפשרת סוללה בקיבולת גדולה של 98 קווט"ש, והצהרת היצרן מדברת על טווח מקסימלי אפשרי של 520 ק"מ.
גם אחרי טעינה, מחשבון הקילומטרים מראה נתון שבערך משולש מגיע לנתון היצרן (68 אחוזי טעינה שווים, מבחינת המחשב, ל-352 ק"מ).
בפועל, הנתון הריאלי הראה סכום קילומטרים הקרוב יותר ל-430- 450 קילומטרים ריאליים פר טעינה, וזה לנהיגה מנהלתית באופן יחסי, עם מזגן שעבד ללא הרף וברכב המסיע 4 נוסעים.
זמן הטעינה המוצהר עומד על 20 דקות בין 10 ל-80 אחוזים, אך זה טוב לקצב טעינה מקסימלי של עד 300 קווט"ש.
בארץ זה עדיין די תיאורטי אמנם, ובתחנה מהירה במונחים מקומיים של עד 150 קווט"ש, אותם 68 אחוזים בסוללה נטענו ב-30 דקות בדיוק, עדיין קצב מרשים בהחלט יחסית למדידות אחרות שנערכו בקרב טעינת רכבים מתחרים.
אקספנג XPENG G9 – נוסעים
בעיר מומלץ לנוע במצבי אקו או סטנדרט, כדי למנוע פרצי כוח שאינם פרופורציוניים למה שבאמת נדרש כאן. אז תגובת הדוושה מאולחשת, וכשיש לך כל כך הרבה סוסים, זה מבורך.
הישיבה נוחה, הראות החוצה טובה, והבידוד מהעולם החיצון איכותי.
למתלי האוויר האדפטיביים יש כמה מצבי גובה, והמנעד שלהם הוא לא פחות מ-10 ס"מ, 5 לכל כיוון לעומת מצב ברירת המחדש הרגיל.
עם זאת, המצב הגבוה לא הופך את ה-P9 לחיית שטח, שכן, למרות ההנעה הכפולה ואפשרות הגבהת המרכב, עם מרווח גחון של 14.5 ס"מ במצב סטנדרטי, גם הגבהה מקסימלית לא חוצה את קו ה-20 ס"מ. לכן עצה, למרות שבאחד המסכים מדברים על נהיגה בשטח, ותרו עליה, חבל לפגוע בסוללות המאד יקרות שנמצאות שם למטה.
בעיר מימדי ה-G9 הגדולים נותנים תחושה מעט גמלונית, וגם קוטר סיבוב של 11.8 מטרים לא מסייע כאן.
ספיגת פגעי הכביש נותנת תחושה מעט נוקשה גם כשהמתלים במצב סטנדרטי, מצב מתלים "נוחות" משפר את התחושה ואת הספיגה.
מחוץ לעיר ה- G9 מותח רגליים ושרירים, ולחיצה בריאה על הדוושה הימנית גורמת לו לצאת מהמקום באופן ברוטאלי משהו, המוכר לנו מכלי רכב חשמליים להם מעל ל-500 כ"ס, ובעיקר במצב ספורט.
הכוח נוכח בכל סקאלת המהירות החוקית בכבישים, ורק בהאצות במהירות כביש 6, ניכר כי הדחף בגב מתמתן.
רמת השקט טובה, ויש רק רחש קל מרוחות הצד. הנוחות כאן משתפרת וניכר שספיגת השיבושים משתפרת עם עליית המהירות.
ה-G9 לא באמת נועדה לכביש המפותל, שכן למרות עדרי הכוח והסוסים, עם משקל עצמי גבוה, רכינה מסוימת בפניות וצמיגים שרוצים להרחיב את קו הפניה בשל הכוח הרב שמניע אותם, למרות ההנעה הכפולה, ממתנים את הנהג ומזכירים לו שבסופו של יום, זה אמנם רכב מאד חזק שיודע לשגר עצמו כטיל קדימה, רק עדיף שלא יטיח את המסה הגדולה בין פניות הדוקות. בסוף, זה רכב משפחתי מפואר ומרווח.
אקספנג XPENG G9 – מסכמים
רכבי הטכנולוגיה העכשוויים נותנים במקרים רבים משוואה חדשה של מבחן המוצר, כשעושים את מבחן התמורה לשקל.
העיצובים מרהיבים, המנועים חזקים מאד, חזקים מדי עבור רוב אוכלוסיית הנהגים, רשימות האבזור ארוכות כמעט כמו הדרך משנגחאי לישראל, הבטיחות גבוהה והגימיקים לא מפסיקים להפתיע.
כל הטוב הזה מקופל בתגי מחיר הנמוכים משמעותית מאלה המוצמדים למכוניות יוקרה מהתעשייה המסורתית, ובמקרים רבים הן גם תצענה הרבה פחות תמורתם.
---
ה-G9 לוקחת את הנושא צעד קדימה. העיצוב החיצוני נאה ומרשים, גם אם לא מייצר אפקט וואוו, או הפתעה ממשהו שעדיין לא ראינו כמותו. הרבה מהנוכחות שלו על הכביש נובעת בשל גודלו הפיזי.
יחד עם זאת, המופע הטכנולוגי שבתא הנוסעים לא מפסיק להפתיע, יש כאן כל כך הרבה פיצ'רים ואפשרויות, שתמצאו עצמכם לוקחים כמה ימי חופש מהעבודה, רק כדי להכיר את ה- G9 החדש שלכם.
מעבר לכך, העיצוב הפנימי מהודר ונקי, אקספנג משתמשת כאן במיטב החומרים ולא חוסכת דבר, יש כאן קיט בטיחותי מלא כמעט לחלוטין, המון מקום לכל היושבים וגם בתא המטען.
מעבר לכך, קצב הטעינה מרשים מאד, כך גם ביצועי ה"קו הישר" המסחררים. גם משך האחריות הכללית לרכב (7 שנים) מצוין.
טווח הנסיעה מקבל ציון טוב, רק אם יתקרב יותר לנתוני היצרן בתנאי נסיעה רגילים, הוא יקבל ציון טוב מאד.
ומעל לכל, מומלץ לכם בחום לבדוק גם את גרסת ההנעה האחורית ארוכת הטווח. יש שם מספיק כוח, גלגלי 19" יעניקו נוחות שתהא כנראה משופרת לעומת זו שכאן, וכך גם תחסכו כמה עשרות אלפי שקלים. במבחן התמורה לשקל, תקבלו אפילו יותר מאשר בגרסת הפרפורמנס החזקה.
XPENG G9 PERFORMANCE AWD DiamondX
מחיר (₪) | 384,990 |
אורך (מ') | 4.891 |
רוחב (מ') | 1.937 |
גובה (מ') | 1.67
|
בסיס גלגלים (מ') | 2.998 |
משקל עצמי (ק"ג) | 2,415 |
נפח תא מטען/ כשהמושבים האחוריים מקופלים (ל') | 660 / 1,576 (+71 מלפנים) |
מרווח גחון (ס"מ) | 14.5 (+/- 5) |
טווח נסיעה לטעינה מלאה (ק"מ) (מוצהר/ ממוצע מבחן) | 520 / 450 |
הספק מנועים (כ"ס) | 551 |
תאוצה 0-100 קמ"ש (שנ') | 3.9 |
קיבולת סוללה (קווט"ש) | 98 |
משך טעינה ביתית AC (5%-100%)(דק') | 660 |
משך טעינה מהירה DC (10%-80%) (דק) | 20 |
קצב טעינה מקסימלית (מהיר DC/ ביתי AC) (קווט"ש) | 300 / 11 |
משך אחריות כללית (שנים / ק"מ – המוקדם מביניהם) | 7 / 160,000 |
משך אחריות על מערכת חשמלית (סוללה) (שנים / ק"מ – המוקדם מביניהם) | 8 / 160,000 |