אלפין ALPINE A110S במבחן דרכים
כבר לא מייצרים הרבה מכוניות שנולדו כדי להרטיט לך את הלב ואת הנשמה. אלפין A110S היא אחת כזו. פגשתי אותה לריקוד סוער.
ללכת שבי אחריה
היא אגוצנטרית, האלפין. היא לא באמת התייצבה כאן כדי לקחת אותך ממקום למקום, אלא כדי לגרום לך להודות לה על כך שהיא הסכימה לקחת אותך איתה לסיבוב של הצפת אדרנלין.
כנס ושב. צפוף פה? אל תתפנק. אין בתאי המטען הזעירים עד גיחוך מקום לתיק שלך? תן אותו לנוסע שיושב לידך, כדי שיחזיק אותו על ברכיו לאורך כל הנסיעה. גם כך הוא אסיר תודה על הסיבוב הזה.
אין מערכות בטיחות והמוביל-איי לא מפסיק לצפצף? תנהג באחריות ובזהירות, ותשתמש באטמי אוזניים אם צריך.
אתה רוצה לנהוג באלפין? Take my way or the highway. ואם תבחר ב- Highway , תאלץ לעבור אותו במונית.
למרות הכל, נשבתי בקסמיה עד כלות, והייתי מוכן להתפשר בכל הסעיפים שביקשה, רק כדי לפנות עוד פנייה אחת בכביש הנכון, כשהמחוג הדיגיטלי נוגע ב- 7,000 סל"ד, והמנוע שמאחוריי שואג ומהדהד בין קירות ההרים שמסביב.
Alpine A110S - רקע
אלפין, יצרנית מכוניות הספורט והביצועים מצרפת, קמה בשנת 1955. רכבי המותג מצאו עצמם במהרה מתחרים בלא מעט ממסלולי המרוצים הנחשבים ביותר בעולם.
בשנת 1973, החברה נרכשה רשמית על ידי קבוצת רנו, ונמצאת בבעלותה מאז. בשנת 1976 התמזגה מחלקת התחרות של אלפין עם חטיבת הספורט של רנו, עד שבשנת 1995 הוחלט על הפסקת הייצור של כלי רכב שעליהם מופיע מותג אלפין.
החייאת המותג וחידוש השת"פ עם רנו ספורט קרה בשנת 2017 עם הדגם שלפניכם, במהדורתו הראשונה, והוא אפילו חולק את המנוע עם המגאן RS .
ה-A110 נותנת המון כבוד בעיצוב לדורות שקדמו לה, כשהדגם נשא את אותו השם כבר בשנות ה-60' וה-70' של המאה הקודמת.
דגם ה-A110 הנוכחי שמר על ה-DNA של אבותיו, עם מנוע מרכזי/אחורי והנעה אחורית, במרכב של 2 דלתות ושני מושבים.
הדגם הנבחן כאן, A110S, יצא לאוויר העולם רק באמצע 2019, כשהוא מציג שיפורים לעומת דגם הבסיס נטול האות S, וזה בא לידי ביטוי בעיקר בביצועים משופרים ובהפחתת משקל קלה שנעשתה בהשוואה אליו.
בגרסת ה-S מקפיד היצרן על קפיצים ובולמים מוקשחים, בלמים משופרים, מגדש טורבו גדול יותר והקשחת השלדה למניעת פיתולים שלה בסיבובים. המרכב הונמך קלות, ואת החיזוקים תומכים גם צמיגי ספורט דביקים של מישלין.
Alpine A110S – עיצוב חיצוני, מידות
העיצוב החיצוני משלב באלגנטיות טכנולוגיה ואלמנטים מודרניים יחד עם קווי רטרו, חלק גדול מהם כמחווה לזו המקורית, כמו הפנסים העגולים הנוספים מלפנים, כשכאן כולם בפסי לד כמובן, הכיתוב ALPINE גם מלפנים, וקימורי מכסה המנוע;
גם בצדודית הרכב ובחלק האחורי הנמוך ניכרת ההשראה הישירה מהמקור, וגם גאווה לאומית – הטבעת הדגל הצרפתי על הקורות מאחור.
החלוקה והפרופורציות באלפין הזו כל כך טובות, יחד עם הישבן המורחב, שם שוכן המנוע, יציאת המפלט האקטיבי הענקית במרכז החלק האחורי ודיפיוזר, העגלגלות של המרכב והיציבה הרחבה, הנמוכה והשרירית, עד שניתן להגיד שמדובר באחת מיצירות האמנות הקינטיות היפות ביותר שיש על הכביש.
גם הסובבים מגלים עניין רב וסקרנות עצומה, משאלות כמו "איזה רכב זה", דרך "איזה דגם זה של פורשה" ועד ריטואל קבוע של מכוניות מהירות, הרבה מהן חשמליות, שלא ממהרות לעקוף אותך, נוסעות בנתיב העקיפה מעט מאחוריך, ורק אחרי שכל קימור באלפין המיוחדת הזו נבחן על ידי נוסעיהן בקפידה, הן מאיצות מהר, כדי להתפאר ביכולותיהן הקינטיות.
ואכן, הצצה לדף הנתונים מאששת, שהרכב הזה אמנם גדול בהרבה מהמקור, אך לא גדול לכשלעצמו. האורך עומד על 4.18 מ', הרוחב 1.798 מ' והגובה – 1.248 מ' בלבד. מרחק הסרנים עומד על 2.42 מ'. נפלא.
Alpine A110S – עיצוב פנימי, הנדסת אנוש, חומרים
נכנסים פנימה ומתיישבים במושבי הבאקט היפיפיים, היצוקים ביחידה אחת והממותגים היטב. יש בהם שילוב של עור הפוך, עור עם תפירה כתומה, ממש כמו חגורות הבטיחות, וניקל.
המושבים הללו לופתים היטב והם מפתיעים בנוחות שהם מעניקים גם לאורך נהיגה ממושכת. הם ניתנים לכיוונון למרחק, אך לא לגובה (רק בפירוק ברגים) ולא לזווית, לא משהו נדיר ברכבי ספורט טהורים, שמנסים להשיל משקל עצמי ומשליכים החוצה כל מיני מנגנונים שמוסיפים כמה קילוגרמים למשקל העצמי.
ברכב שכזה, יש פשרות בעניינים פרקטיים. המון מקום ליושבים אין פה, גם לא מקום לאחסון, בהעדר תא כפפות ותאים בדלתות, וגם הגישה לשטח האחסון שמתחת לקונסולה המרכזית הצפה בה חבויים שקעי טעינה – מוגבלת. מאחורי המושבים עצמם אין תאי אחסון, אך ישנה רשת, בה ניתן לאחסן כמה דברים, בהנחה שאתם יושבים כמו שצריך, קרובים להגה.
על הדלתות ממשיכה הגאווה הלאומית עם דגלי צרפת, יש כאן שימוש בחומרים קלים לדיפון, אפילו לידיות הסגירה והפאנלים בצבע המרכב.
הקונסולה המרכזית משלבת אף היא חומרים יוקרתיים כמו מיקרופייבר, גם כאן יש תיפור כתום ומשטח קרבון. כאן תמצאו כפתור הנעה ודימום מנוע עגול וגדול, גם הוא בכתום, 2 מתגים לתפעול חלונות הצד, בלם יד חשמלי ומיקום מעט תמוה מאחור, לכפתורים שמפעילים את בקרת השיוט (הרגילה).
לשם תפעול הגיר מופיעים 3 כפתורים עגולים – R , N , D סטייל אסטון מרטין, ולחיצה ארוכה על N תצבע את הכפתור באדום, שזה מעין P.
מעליה כפתורים פיזיים וגלגלים לתפעול בקרת האקלים, כמה כפתורי פסנתר לנעילה, לנטרול לא אחראי בעליל של בקרת המשיכה, לנטרול סטארט סטופ ועוד.
מעליהם מסך לא גדול (7") המוכר לנו מעוד כלי רכב, גם העממיים שבהם, בקבוצה. יש לו קישוריות לאנדרואיד ולאפל, מערכת מבית Focal היוקרתית, לה 2 טוויטרים נאים על גבי הדש בורד. גרסאות אחרות של ה-A110 מוסיפות כאן סאב וופר, שמעט בלט בהעדרו באיכות הסאונד.
ההגה הקטום אדיר לאחיזה, גם מבחינת עיטוף ה-Microfiber וגם בשל העובי הבשרני שלו, תפעול הגיר מתבצע על ידי 2 כפתורי ענק הצמודים אליו, והם קבועים במקומם. נשוב אליהם מייד.
על ההגה ישנם מינימום כפתורים לתפעול בקרת השיוט, ואחד כתום לנדידה בין תוכניות הנהיגה – לחיצה קצרה למעבר לספורט ואחת ארוכה למעבר למצב מסלול. בשעה 12 שלו יש פס כתום, המבהיר מתי הגלגלים מיושרים קדימה.
מאחורי ההגה שליטה במערכת השמע לרבות ווליום, ונוח- זה לא; אני זוכר את זה בסיטרואן C2 VTS ששירתה אותי תקופה מסוימת לפני כשני עשורים, ואני מוצא את זה פה. היצרנים הצרפתיים אוהבים את הפתרון הזה, אני פחות.
חופת קרבון יפיפייה מחפה על לוח מחוונים דיגיטלי, עם גרפיקה ייחודית לכל אחד מהמצבים, כשבמצב מסלול, הגרפיקה מרהיבה ומזכירה רכב פורמולה, עם מלבן של סל"ד רץ.
למרגלות הנוסע יש פלטת אלומיניום לקיבוע רגליו וקבלת מעין קונטרה בסיבובים, מעליכם תקרה, גם היא מאותו חומר מיקרופייבר כהה, ובאופן מפתיע, אינה מפריעה לראות את שנעשה מסביב.
החומרים כאן איכותיים ברובם ונעימים למגע, וזה אחד מהקוק-פיטס היותר ספורטיביים שתרצו לשהות בהם עד בלי די.
לשם יציאה מהרכב ודאי תעריכו את מפתן הדלת, שניתן להיעזר בו לשם המשימה.
---
לאלפין 2 תאי אחסון זעירים. באחורי נפח של 100 ליטרים, שם גם מכסה קטן במיוחד. בקדמי 96 ליטרים בלבד.
Alpine A110S – אבזור, מחיר
דגם ה-A110 מגיע ב-5 ווריאציות, ומנעד המחירים שלו בארץ גדול – מ-480 אלף שקלים ל"גרסת הבסיס", לה 252 סוסים, ועד ל-720 אלף שקלים לגרסת R הקיצונית.
הגרסה שאיתנו, S, מתומחרת בישראל ב-580,000 שקלים, ולה רמת גימור אחת ויחידה.
כאמור, בסגמנט של רכבי ספורט טהורים, לא אצפה לקיט אבזור עשיר במיוחד. אני מתרץ את זה בכך ש"לא נורא, יש פה מספיק ממה להתלהב גם ככה"; היצרן יכול לתרץ את הויתור על תוספות ומערכות, בניסיון תמידי לשייף עוד ועוד קילוגרמים מהמשקל העצמי, כדי שהתגובות של המרכב, ההתנהגות והביצועים יהיו הכי ראדיקליות שאפשר.
להמחשה נוספת, אפילו מראות איפור בסוככי השמש – אין.
עדיין, תמצאו כאן מצלמה אחורית חיונית, לאור הראות הלקויה אחורה, כניסה ללא מפתח, חיישני גשם, אורות וחנייה – מלפנים ומאחור, מראות צד מתקפלות חשמלית, דוושות אלומיניום וקליפרים כתומים מציצים בין חישוקי ה- 18" היפיפיים, ברוחב 245 מ"מ מאחור ו-215 מ"מ מלפנים.
Alpine A110S – בטיחות
כמו ברבות ממכוניות הספורט הטהורות, רשימת מערכות הבטיחות האקטיביות קצרה עד מאד, הרי אתה לא קונה אלפין כדי להיעזר במחשב שייתן חוויה סמי אוטונומית ויסובב עבורך את ההגה.
אתה קונה אלפין תוך גילוי אחריות מלאה, שבכל עת שאתה שוהה במושב הנהג החובק, אתה צריך להיות עירני כפי שלא היית מעולם, האדרנלין בגוף ידאג לזה, ולא צריך מחשב שידליק מולך נורה כתומה של כוס קפה, לשם עצירת התרעננות.
בשל כך, תמצא באלפין 2 כריות אוויר בלבד, ואת רוב פעולות ההתרעה, כמו קיומו של רכב שהוא עדיין, זמנית- מלפנים, זיהוי הולכי רגל ודו גלגלי, סטייה מנתיב או זיהוי תמרורים, תקבל דרך התרעות קוליות שמייצר מכשיר המובילאיי שנמצא על הדש בורד.
Alpine A110S – מנוע, הנעה
ה-A110S מגיע עם מנוע בנפח 1.8 ליטרים מוגדש, השוכן בחלק המרכזי/אחורי של הרכב. ההספק עומד על 301 סוסים, המומנט על 34.7 קג"מ, ותיבת ההילוכים כפולת מצמדים בת 7 מהירויות. ההנעה אחורית כמובן.
בשל משקל נוצה עצמי – 1,184 ק"ג בלבד, הרבה בזכות שלדה שרובה ככולה (96 אחוזים ממנה, ליתר דיוק) עשויה מאלומיניום, ה-A110S מאיצה ל-100 קמ"ש מעמידה תוך 4.2 שניות קצרצרות, כל הדרך ל-250 קמ"ש מוגבלים אלקטרונית.
Alpine A110S – נוסעים, צריכת דלק
הגענו לפרק שלשמו בונים מכוניות כמו אלפין A110. גם במסעדות שף שזכו בכוכבי מישלן, תקבלו מים וכמה פרוסות באגט עם מטבלים בתחילת הארוחה, כי צריך. אבל הסיבה עבורה הגעתם לאותה המסעדה היא המנה המסתתרת מתחת לקלוש שהמלצר מרים בטקסיות. וגם כאן, תנו כבר לנהוג. לשם זה התכנסנו.
מתמקמים, מניעים (וואוו, הסאונד!), חוגרים, מכוונים, יוצאים לדרך.
הישיבה נמוכה עד מאד כמצופה, המושב נוח באופן מפתיע ואפילו התקרה לא מסתירה את מה שקורה בחוץ, כל עוד אתם לא נמנים על קבוצת שחקני מכבי תל אביב.
מתחילים במוד נהיגה רגיל, הרגוע ביותר בחבורה. הסאונד מטריף וכבר ממהירות אפס תבינו עד כמה שההגה הזה קצר ומגיב.
מרווח הגחון, 11.6 ס"מ, גורם לכם לתרגל זיהוי מרחוק של פסי האטה או הרעדה, ולעבור אותם במהירות אפס. לחיצה בריאה על הדוושה הנכונה היא חוויה מתגמלת- את הנפש ואת האוזניים. המתלים בעיר נוקשים אך לא מענישים. הנסיעה פה נוחה הרבה יותר ממה שניתן לצפות מרכב מסוגו.
יוצאים מהעיר ומגבירים קצב, המנוע שעובד מאחוריכם עולה בטורים ושום דבר אחר לא מעניין אתכם באותו הרגע. זו חוויה מעוררת עבור כל מי שחובב, ולו במעט, את הז'אנר.
עוברים למצב ספורט ומתפתים די מהר לעבור למצב מסלול הקיצוני, הנעשה בלחיצה ארוכה על כפתור הספורט. הלחיצה הארוכה באה לוודא שזה באמת מה שאתה רוצה, על כל המשתמע, כולל אלחוש בקרות, וגם את הרצון האמיתי שלך שנורת בקרת האחיזה המנוטרלת, הכתומה והמלחיצה- תדלוק לך מול העיניים.
כעת מתווספים בק-פיירים מענגים עם כל הרפיה מהדוושה, וכן, זה מגיע מהאגזוז ללא תמיכה אלקטרונית מהרמקולים. מאחורי הראש נשמעת היטב פריקת הלחץ ממגדש הטורבו במעין "פףףףףף", ואווירת האטרף עוטפת אתכם ככל שעולה הקצב והסל"ד.
כאן תגלו שההילוכים לא יעברו אוטומטית, אם המנוע הגיע למנתק ההצתה, והם מאפשרים לכם שליטה מלאה בעניין, תוך כדי הבהוב אדום ועצבני, שמודיע להעביר הילוך, א-לה פורמולה 1.
בכביש המפותל כפתורי תפעול הגיר החיוניים כל כך ברכב שכזה, הגם שהם עצומים בגודלם, מקובעים על המוט ולא מסתובבים יחד עם גלגל ההגה, וזה פחות נוח בהעברות מהירות בתוך הסיבוב.
זכור לי שגם בנהיגה באסטון מרטין ובלמבורגיני נתקלתי באותו העניין, אז כן, זה לא נוח, מאידך, כנראה שמהנדסי האקזוטיקה הזו מבינים משהו שאני לא.
ההגה מגיב פשוט נפלא, המתלים מגבים אותו, והמשקל הקל, יחד עם בסיס הגלגלים הקצרצר, מאפשרים שינויי כיוון מהירים וחדים כתער, מבלי שהגלגלים ירצו להיסחף אל מחוץ לקו. דמיינו קארטינג חזק, אבל מאד-מאד חזק, תוסיפו את הסאונד ואווירת האטרף, ואולי תקבלו קצת מהתחושה שיש פה.
יחד עם זאת, מצב מסלול בכבישים חלקים או ביציאה מכיכר או סיבוב, יגרמו לזנב לרקוד, וצריך לדעת לטפל בזה כראוי ובזמן, לפני שיהיה מאוחר מדי.
צריכת הדלק הממוצעת המוצהרת כאן היא 14.5 ק"מ לליטר, יחד עם זאת, כשאתם נוהגים באלפין באופן שעבורו קניתם אלפין, הממוצע בפועל הסתכם ב-10.7 ק"מ לליטר, עדיין נתון מרשים מאד לרכב מסוגו.
Alpine A110S - מסכמים
ממש כמו המעבר מספורט למסלול בבורר מצבי הנהיגה, גם מעבר מ-D ל-P דורש לחיצה ממושכת על כפתור ה-N, כאילו רוצה לוודא שאכן בא לך לסיים את נסיעת האדרנלין הזו.
ואכן, הסיכום הוא, בקצרה, שלא רציתי להחזיר את מפתחות האלפין.
אחרי יומיים אינטנסיביים איתה, קשה שלא יהיה טעם של עוד, קצת כמו ילד שמסיים יום מרוכז ברכבות ההרים ביורו דיסני הצרפתי, וחוזר למלון בפריז, כך אני לאחר בילוי עם האקזוטיקה המוטורית הצרפתייה והחושנית הזו, חזרה בחניון של קבוצת פריסבי בשורק.
הסיכום יותר בפרוטרוט הוא, שיש פה די הרבה פשרות. אין כאן מקום אחסון, אין כאן אבזור שהוא כיום בסיסי כמו מערכות בטיחות אקטיביות, אין כאן מושבים מאחור ואין כאן מחיר שווה לכל נפש.
אבל,
יש כאן מכונת אדרנלין אדירה, פועמת ומחרחרת בו זמנית, יש כאן את אחד מהמרכבים היפים ביותר שתמצאו על הכביש, ולא רק בגלל המחווה להיסטוריה המפוארת של אלפין.
יש כאן יכולות ניהוג, התנהגות ומסלול מהטובות שתמצאו, ואת כל השיק שיש לצרפת כולה להציע.
אם יש לכם מעל לחצי מיליון שקלים להשקיע במכונת נהיגה אמיתית וטהורה, ובא לכם להיות ממש מיוחדים על הכביש, אתם חייבים לעצמכם אלפין כזו.
ALPINE A110S
מחיר (₪) | 580,000 |
אורך (מ') | 4.18 |
רוחב (מ') | 1.798 |
גובה (מ') | 1.248 |
בסיס גלגלים (מ') | 2.42 |
משקל עצמי (ק"ג) | 1,184 |
נפח תאי מטען (ל') | 100 + 96 |
מרווח גחון (ס"מ) | 11.6 |
צריכת בנזין ממוצעת (מוצהר/ ממוצע מבחן - ק"מ / ליטר) | 14.5/ 10.7 |
מנוע, נפח (סוג דלק, סמ"ק) | בנזין, 1,800, טורבו |
תצורת מנוע (מס' צילינדרים) | 4, מרכזי / אחורי |
תיבת הילוכים, הנעה | אוט' 7, כפול מצמדים, הנעה אחורית |
הספק מנוע (כ"ס) | 301 |
מומנט (קג"מ) | 34.7 |
תאוצה 0-100 קמ"ש (שנ') | 4.2 |
משך אחריות כללית (שנים / ק"מ – המוקדם מביניהם) | 3 / 100,000 |
ללכת שבי אחריה
היא אגוצנטרית, האלפין. היא לא באמת התייצבה כאן כדי לקחת אותך ממקום למקום, אלא כדי לגרום לך להודות לה על כך שהיא הסכימה לקחת אותך איתה לסיבוב של הצפת אדרנלין.
כנס ושב. צפוף פה? אל תתפנק. אין בתאי המטען הזעירים עד גיחוך מקום לתיק שלך? תן אותו לנוסע שיושב לידך, כדי שיחזיק אותו על ברכיו לאורך כל הנסיעה. גם כך הוא אסיר תודה על הסיבוב הזה.
אין מערכות בטיחות והמוביל-איי לא מפסיק לצפצף? תנהג באחריות ובזהירות, ותשתמש באטמי אוזניים אם צריך.
אתה רוצה לנהוג באלפין? Take my way or the highway. ואם תבחר ב- Highway , תאלץ לעבור אותו במונית.
למרות הכל, נשבתי בקסמיה עד כלות, והייתי מוכן להתפשר בכל הסעיפים שביקשה, רק כדי לפנות עוד פנייה אחת בכביש הנכון, כשהמחוג הדיגיטלי נוגע ב- 7,000 סל"ד, והמנוע שמאחוריי שואג ומהדהד בין קירות ההרים שמסביב.
Alpine A110S - רקע
אלפין, יצרנית מכוניות הספורט והביצועים מצרפת, קמה בשנת 1955. רכבי המותג מצאו עצמם במהרה מתחרים בלא מעט ממסלולי המרוצים הנחשבים ביותר בעולם.
בשנת 1973, החברה נרכשה רשמית על ידי קבוצת רנו, ונמצאת בבעלותה מאז. בשנת 1976 התמזגה מחלקת התחרות של אלפין עם חטיבת הספורט של רנו, עד שבשנת 1995 הוחלט על הפסקת הייצור של כלי רכב שעליהם מופיע מותג אלפין.
החייאת המותג וחידוש השת"פ עם רנו ספורט קרה בשנת 2017 עם הדגם שלפניכם, במהדורתו הראשונה, והוא אפילו חולק את המנוע עם המגאן RS .
ה-A110 נותנת המון כבוד בעיצוב לדורות שקדמו לה, כשהדגם נשא את אותו השם כבר בשנות ה-60' וה-70' של המאה הקודמת.
דגם ה-A110 הנוכחי שמר על ה-DNA של אבותיו, עם מנוע מרכזי/אחורי והנעה אחורית, במרכב של 2 דלתות ושני מושבים.
הדגם הנבחן כאן, A110S, יצא לאוויר העולם רק באמצע 2019, כשהוא מציג שיפורים לעומת דגם הבסיס נטול האות S, וזה בא לידי ביטוי בעיקר בביצועים משופרים ובהפחתת משקל קלה שנעשתה בהשוואה אליו.
בגרסת ה-S מקפיד היצרן על קפיצים ובולמים מוקשחים, בלמים משופרים, מגדש טורבו גדול יותר והקשחת השלדה למניעת פיתולים שלה בסיבובים. המרכב הונמך קלות, ואת החיזוקים תומכים גם צמיגי ספורט דביקים של מישלין.
Alpine A110S – עיצוב חיצוני, מידות
העיצוב החיצוני משלב באלגנטיות טכנולוגיה ואלמנטים מודרניים יחד עם קווי רטרו, חלק גדול מהם כמחווה לזו המקורית, כמו הפנסים העגולים הנוספים מלפנים, כשכאן כולם בפסי לד כמובן, הכיתוב ALPINE גם מלפנים, וקימורי מכסה המנוע;
גם בצדודית הרכב ובחלק האחורי הנמוך ניכרת ההשראה הישירה מהמקור, וגם גאווה לאומית – הטבעת הדגל הצרפתי על הקורות מאחור.
החלוקה והפרופורציות באלפין הזו כל כך טובות, יחד עם הישבן המורחב, שם שוכן המנוע, יציאת המפלט האקטיבי הענקית במרכז החלק האחורי ודיפיוזר, העגלגלות של המרכב והיציבה הרחבה, הנמוכה והשרירית, עד שניתן להגיד שמדובר באחת מיצירות האמנות הקינטיות היפות ביותר שיש על הכביש.
גם הסובבים מגלים עניין רב וסקרנות עצומה, משאלות כמו "איזה רכב זה", דרך "איזה דגם זה של פורשה" ועד ריטואל קבוע של מכוניות מהירות, הרבה מהן חשמליות, שלא ממהרות לעקוף אותך, נוסעות בנתיב העקיפה מעט מאחוריך, ורק אחרי שכל קימור באלפין המיוחדת הזו נבחן על ידי נוסעיהן בקפידה, הן מאיצות מהר, כדי להתפאר ביכולותיהן הקינטיות.
ואכן, הצצה לדף הנתונים מאששת, שהרכב הזה אמנם גדול בהרבה מהמקור, אך לא גדול לכשלעצמו. האורך עומד על 4.18 מ', הרוחב 1.798 מ' והגובה – 1.248 מ' בלבד. מרחק הסרנים עומד על 2.42 מ'. נפלא.
Alpine A110S – עיצוב פנימי, הנדסת אנוש, חומרים
נכנסים פנימה ומתיישבים במושבי הבאקט היפיפיים, היצוקים ביחידה אחת והממותגים היטב. יש בהם שילוב של עור הפוך, עור עם תפירה כתומה, ממש כמו חגורות הבטיחות, וניקל.
המושבים הללו לופתים היטב והם מפתיעים בנוחות שהם מעניקים גם לאורך נהיגה ממושכת. הם ניתנים לכיוונון למרחק, אך לא לגובה (רק בפירוק ברגים) ולא לזווית, לא משהו נדיר ברכבי ספורט טהורים, שמנסים להשיל משקל עצמי ומשליכים החוצה כל מיני מנגנונים שמוסיפים כמה קילוגרמים למשקל העצמי.
ברכב שכזה, יש פשרות בעניינים פרקטיים. המון מקום ליושבים אין פה, גם לא מקום לאחסון, בהעדר תא כפפות ותאים בדלתות, וגם הגישה לשטח האחסון שמתחת לקונסולה המרכזית הצפה בה חבויים שקעי טעינה – מוגבלת. מאחורי המושבים עצמם אין תאי אחסון, אך ישנה רשת, בה ניתן לאחסן כמה דברים, בהנחה שאתם יושבים כמו שצריך, קרובים להגה.
על הדלתות ממשיכה הגאווה הלאומית עם דגלי צרפת, יש כאן שימוש בחומרים קלים לדיפון, אפילו לידיות הסגירה והפאנלים בצבע המרכב.
הקונסולה המרכזית משלבת אף היא חומרים יוקרתיים כמו מיקרופייבר, גם כאן יש תיפור כתום ומשטח קרבון. כאן תמצאו כפתור הנעה ודימום מנוע עגול וגדול, גם הוא בכתום, 2 מתגים לתפעול חלונות הצד, בלם יד חשמלי ומיקום מעט תמוה מאחור, לכפתורים שמפעילים את בקרת השיוט (הרגילה).
לשם תפעול הגיר מופיעים 3 כפתורים עגולים – R , N , D סטייל אסטון מרטין, ולחיצה ארוכה על N תצבע את הכפתור באדום, שזה מעין P.
מעליה כפתורים פיזיים וגלגלים לתפעול בקרת האקלים, כמה כפתורי פסנתר לנעילה, לנטרול לא אחראי בעליל של בקרת המשיכה, לנטרול סטארט סטופ ועוד.
מעליהם מסך לא גדול (7") המוכר לנו מעוד כלי רכב, גם העממיים שבהם, בקבוצה. יש לו קישוריות לאנדרואיד ולאפל, מערכת מבית Focal היוקרתית, לה 2 טוויטרים נאים על גבי הדש בורד. גרסאות אחרות של ה-A110 מוסיפות כאן סאב וופר, שמעט בלט בהעדרו באיכות הסאונד.
ההגה הקטום אדיר לאחיזה, גם מבחינת עיטוף ה-Microfiber וגם בשל העובי הבשרני שלו, תפעול הגיר מתבצע על ידי 2 כפתורי ענק הצמודים אליו, והם קבועים במקומם. נשוב אליהם מייד.
על ההגה ישנם מינימום כפתורים לתפעול בקרת השיוט, ואחד כתום לנדידה בין תוכניות הנהיגה – לחיצה קצרה למעבר לספורט ואחת ארוכה למעבר למצב מסלול. בשעה 12 שלו יש פס כתום, המבהיר מתי הגלגלים מיושרים קדימה.
מאחורי ההגה שליטה במערכת השמע לרבות ווליום, ונוח- זה לא; אני זוכר את זה בסיטרואן C2 VTS ששירתה אותי תקופה מסוימת לפני כשני עשורים, ואני מוצא את זה פה. היצרנים הצרפתיים אוהבים את הפתרון הזה, אני פחות.
חופת קרבון יפיפייה מחפה על לוח מחוונים דיגיטלי, עם גרפיקה ייחודית לכל אחד מהמצבים, כשבמצב מסלול, הגרפיקה מרהיבה ומזכירה רכב פורמולה, עם מלבן של סל"ד רץ.
למרגלות הנוסע יש פלטת אלומיניום לקיבוע רגליו וקבלת מעין קונטרה בסיבובים, מעליכם תקרה, גם היא מאותו חומר מיקרופייבר כהה, ובאופן מפתיע, אינה מפריעה לראות את שנעשה מסביב.
החומרים כאן איכותיים ברובם ונעימים למגע, וזה אחד מהקוק-פיטס היותר ספורטיביים שתרצו לשהות בהם עד בלי די.
לשם יציאה מהרכב ודאי תעריכו את מפתן הדלת, שניתן להיעזר בו לשם המשימה.
---
לאלפין 2 תאי אחסון זעירים. באחורי נפח של 100 ליטרים, שם גם מכסה קטן במיוחד. בקדמי 96 ליטרים בלבד.
Alpine A110S – אבזור, מחיר
דגם ה-A110 מגיע ב-5 ווריאציות, ומנעד המחירים שלו בארץ גדול – מ-480 אלף שקלים ל"גרסת הבסיס", לה 252 סוסים, ועד ל-720 אלף שקלים לגרסת R הקיצונית.
הגרסה שאיתנו, S, מתומחרת בישראל ב-580,000 שקלים, ולה רמת גימור אחת ויחידה.
כאמור, בסגמנט של רכבי ספורט טהורים, לא אצפה לקיט אבזור עשיר במיוחד. אני מתרץ את זה בכך ש"לא נורא, יש פה מספיק ממה להתלהב גם ככה"; היצרן יכול לתרץ את הויתור על תוספות ומערכות, בניסיון תמידי לשייף עוד ועוד קילוגרמים מהמשקל העצמי, כדי שהתגובות של המרכב, ההתנהגות והביצועים יהיו הכי ראדיקליות שאפשר.
להמחשה נוספת, אפילו מראות איפור בסוככי השמש – אין.
עדיין, תמצאו כאן מצלמה אחורית חיונית, לאור הראות הלקויה אחורה, כניסה ללא מפתח, חיישני גשם, אורות וחנייה – מלפנים ומאחור, מראות צד מתקפלות חשמלית, דוושות אלומיניום וקליפרים כתומים מציצים בין חישוקי ה- 18" היפיפיים, ברוחב 245 מ"מ מאחור ו-215 מ"מ מלפנים.
Alpine A110S – בטיחות
כמו ברבות ממכוניות הספורט הטהורות, רשימת מערכות הבטיחות האקטיביות קצרה עד מאד, הרי אתה לא קונה אלפין כדי להיעזר במחשב שייתן חוויה סמי אוטונומית ויסובב עבורך את ההגה.
אתה קונה אלפין תוך גילוי אחריות מלאה, שבכל עת שאתה שוהה במושב הנהג החובק, אתה צריך להיות עירני כפי שלא היית מעולם, האדרנלין בגוף ידאג לזה, ולא צריך מחשב שידליק מולך נורה כתומה של כוס קפה, לשם עצירת התרעננות.
בשל כך, תמצא באלפין 2 כריות אוויר בלבד, ואת רוב פעולות ההתרעה, כמו קיומו של רכב שהוא עדיין, זמנית- מלפנים, זיהוי הולכי רגל ודו גלגלי, סטייה מנתיב או זיהוי תמרורים, תקבל דרך התרעות קוליות שמייצר מכשיר המובילאיי שנמצא על הדש בורד.
Alpine A110S – מנוע, הנעה
ה-A110S מגיע עם מנוע בנפח 1.8 ליטרים מוגדש, השוכן בחלק המרכזי/אחורי של הרכב. ההספק עומד על 301 סוסים, המומנט על 34.7 קג"מ, ותיבת ההילוכים כפולת מצמדים בת 7 מהירויות. ההנעה אחורית כמובן.
בשל משקל נוצה עצמי – 1,184 ק"ג בלבד, הרבה בזכות שלדה שרובה ככולה (96 אחוזים ממנה, ליתר דיוק) עשויה מאלומיניום, ה-A110S מאיצה ל-100 קמ"ש מעמידה תוך 4.2 שניות קצרצרות, כל הדרך ל-250 קמ"ש מוגבלים אלקטרונית.
Alpine A110S – נוסעים, צריכת דלק
הגענו לפרק שלשמו בונים מכוניות כמו אלפין A110. גם במסעדות שף שזכו בכוכבי מישלן, תקבלו מים וכמה פרוסות באגט עם מטבלים בתחילת הארוחה, כי צריך. אבל הסיבה עבורה הגעתם לאותה המסעדה היא המנה המסתתרת מתחת לקלוש שהמלצר מרים בטקסיות. וגם כאן, תנו כבר לנהוג. לשם זה התכנסנו.
מתמקמים, מניעים (וואוו, הסאונד!), חוגרים, מכוונים, יוצאים לדרך.
הישיבה נמוכה עד מאד כמצופה, המושב נוח באופן מפתיע ואפילו התקרה לא מסתירה את מה שקורה בחוץ, כל עוד אתם לא נמנים על קבוצת שחקני מכבי תל אביב.
מתחילים במוד נהיגה רגיל, הרגוע ביותר בחבורה. הסאונד מטריף וכבר ממהירות אפס תבינו עד כמה שההגה הזה קצר ומגיב.
מרווח הגחון, 11.6 ס"מ, גורם לכם לתרגל זיהוי מרחוק של פסי האטה או הרעדה, ולעבור אותם במהירות אפס. לחיצה בריאה על הדוושה הנכונה היא חוויה מתגמלת- את הנפש ואת האוזניים. המתלים בעיר נוקשים אך לא מענישים. הנסיעה פה נוחה הרבה יותר ממה שניתן לצפות מרכב מסוגו.
יוצאים מהעיר ומגבירים קצב, המנוע שעובד מאחוריכם עולה בטורים ושום דבר אחר לא מעניין אתכם באותו הרגע. זו חוויה מעוררת עבור כל מי שחובב, ולו במעט, את הז'אנר.
עוברים למצב ספורט ומתפתים די מהר לעבור למצב מסלול הקיצוני, הנעשה בלחיצה ארוכה על כפתור הספורט. הלחיצה הארוכה באה לוודא שזה באמת מה שאתה רוצה, על כל המשתמע, כולל אלחוש בקרות, וגם את הרצון האמיתי שלך שנורת בקרת האחיזה המנוטרלת, הכתומה והמלחיצה- תדלוק לך מול העיניים.
כעת מתווספים בק-פיירים מענגים עם כל הרפיה מהדוושה, וכן, זה מגיע מהאגזוז ללא תמיכה אלקטרונית מהרמקולים. מאחורי הראש נשמעת היטב פריקת הלחץ ממגדש הטורבו במעין "פףףףףף", ואווירת האטרף עוטפת אתכם ככל שעולה הקצב והסל"ד.
כאן תגלו שההילוכים לא יעברו אוטומטית, אם המנוע הגיע למנתק ההצתה, והם מאפשרים לכם שליטה מלאה בעניין, תוך כדי הבהוב אדום ועצבני, שמודיע להעביר הילוך, א-לה פורמולה 1.
בכביש המפותל כפתורי תפעול הגיר החיוניים כל כך ברכב שכזה, הגם שהם עצומים בגודלם, מקובעים על המוט ולא מסתובבים יחד עם גלגל ההגה, וזה פחות נוח בהעברות מהירות בתוך הסיבוב.
זכור לי שגם בנהיגה באסטון מרטין ובלמבורגיני נתקלתי באותו העניין, אז כן, זה לא נוח, מאידך, כנראה שמהנדסי האקזוטיקה הזו מבינים משהו שאני לא.
ההגה מגיב פשוט נפלא, המתלים מגבים אותו, והמשקל הקל, יחד עם בסיס הגלגלים הקצרצר, מאפשרים שינויי כיוון מהירים וחדים כתער, מבלי שהגלגלים ירצו להיסחף אל מחוץ לקו. דמיינו קארטינג חזק, אבל מאד-מאד חזק, תוסיפו את הסאונד ואווירת האטרף, ואולי תקבלו קצת מהתחושה שיש פה.
יחד עם זאת, מצב מסלול בכבישים חלקים או ביציאה מכיכר או סיבוב, יגרמו לזנב לרקוד, וצריך לדעת לטפל בזה כראוי ובזמן, לפני שיהיה מאוחר מדי.
צריכת הדלק הממוצעת המוצהרת כאן היא 14.5 ק"מ לליטר, יחד עם זאת, כשאתם נוהגים באלפין באופן שעבורו קניתם אלפין, הממוצע בפועל הסתכם ב-10.7 ק"מ לליטר, עדיין נתון מרשים מאד לרכב מסוגו.
Alpine A110S - מסכמים
ממש כמו המעבר מספורט למסלול בבורר מצבי הנהיגה, גם מעבר מ-D ל-P דורש לחיצה ממושכת על כפתור ה-N, כאילו רוצה לוודא שאכן בא לך לסיים את נסיעת האדרנלין הזו.
ואכן, הסיכום הוא, בקצרה, שלא רציתי להחזיר את מפתחות האלפין.
אחרי יומיים אינטנסיביים איתה, קשה שלא יהיה טעם של עוד, קצת כמו ילד שמסיים יום מרוכז ברכבות ההרים ביורו דיסני הצרפתי, וחוזר למלון בפריז, כך אני לאחר בילוי עם האקזוטיקה המוטורית הצרפתייה והחושנית הזו, חזרה בחניון של קבוצת פריסבי בשורק.
הסיכום יותר בפרוטרוט הוא, שיש פה די הרבה פשרות. אין כאן מקום אחסון, אין כאן אבזור שהוא כיום בסיסי כמו מערכות בטיחות אקטיביות, אין כאן מושבים מאחור ואין כאן מחיר שווה לכל נפש.
אבל,
יש כאן מכונת אדרנלין אדירה, פועמת ומחרחרת בו זמנית, יש כאן את אחד מהמרכבים היפים ביותר שתמצאו על הכביש, ולא רק בגלל המחווה להיסטוריה המפוארת של אלפין.
יש כאן יכולות ניהוג, התנהגות ומסלול מהטובות שתמצאו, ואת כל השיק שיש לצרפת כולה להציע.
אם יש לכם מעל לחצי מיליון שקלים להשקיע במכונת נהיגה אמיתית וטהורה, ובא לכם להיות ממש מיוחדים על הכביש, אתם חייבים לעצמכם אלפין כזו.
ALPINE A110S
מחיר (₪) | 580,000 |
אורך (מ') | 4.18 |
רוחב (מ') | 1.798 |
גובה (מ') | 1.248 |
בסיס גלגלים (מ') | 2.42 |
משקל עצמי (ק"ג) | 1,184 |
נפח תאי מטען (ל') | 100 + 96 |
מרווח גחון (ס"מ) | 11.6 |
צריכת בנזין ממוצעת (מוצהר/ ממוצע מבחן - ק"מ / ליטר) | 14.5/ 10.7 |
מנוע, נפח (סוג דלק, סמ"ק) | בנזין, 1,800, טורבו |
תצורת מנוע (מס' צילינדרים) | 4, מרכזי / אחורי |
תיבת הילוכים, הנעה | אוט' 7, כפול מצמדים, הנעה אחורית |
הספק מנוע (כ"ס) | 301 |
מומנט (קג"מ) | 34.7 |
תאוצה 0-100 קמ"ש (שנ') | 4.2 |
משך אחריות כללית (שנים / ק"מ – המוקדם מביניהם) | 3 / 100,000 |