משא למטיבי לכת. איסוזו D-Max במבחן דרכים

משא למטיבי לכת. איסוזו D-Max במבחן דרכים
צילום תמונות: טל אבן

במשך שנים לא מעטות, היה הדימקס של איסוזו הבסט-סלר בקטגוריית הפיק-אפים. רק בשנת 2020, בה עשה הדגם היוצא חפיפה לזה החדש ובשל מחסור במלאים, קטף את התואר היוקרתי ההיילקס החדש של טויוטה, כשב-2021 חזר הדימקס להוביל בכמות המכירות בקטגוריה. מהנדסי ומעצבי איסוזו ישבו לתכנן את הדימקס החדש, ונוצר לו אחד הפיק-אפים הטובים ביותר בשוק כיום. את זה גיליתי לאחר מסע היכרות ארוך במחיצתו, בכביש ומחוצה לו. הנה למה.

טל אבן | 20/03/22

יום כתום

עם הכתום העז הזה שנבחר עבור רכב ההדגמה, ושקיבל את פניי בחנייה של UMI בבוקר האיסוף, קשה היה שלא להתחיל את היום עם חיוך, שלך וגם של כל הסובבים אותך.

ובכן, עם אורך של 5.265 מ', רוחב בן 1.87 מ' ומרכב שמתנשא לגובה של 1.79 מ', יש מולך המון כתום המשולב עם שחור, משטחי פח גדולים המעוצבים בקפידה, שלרגע לא נותנים תחושה שמדובר בפיק-אפ בנאלי עם עיצוב גנרי משעמם.

עיצוב החזית החדש מעניין בהרבה מקודמו, כולל גריל גדול כשבגרסה הבכירה שכאן- LSE פרמיום- הוא מגיע בגימור מושחר יחד עם צמד מגינים רוחביים דומיננטיים שמעליו, פנסים ראשיים וערפל לד. התוצאה נאה עד מאד וקרבית כנדרש.

מהצד חישוקי 18" מושחרים, ומעליהם בתי גלגלים עם קשתות מושחרות, ואפילו בחלק האחורי, שם לרוב אין בפיק-אפים המון מקום לחופש של יצירתיות עיצובית, ממתין עיצוב נאה של פנסי לד ופגוש אמתני.

ברכב ההדגמה הותקנו בנוסף מספר תוספות אופציונליות, כמו מדרגות צד נשלפות חשמלית (6,500 ₪), קשת ספורט דקורטיבית לרוחב הארגז ובסמוך לחלון האחורי (3,000 ₪), כנפונים עם כיתוב DMAX  בצידי הארגז (2,450 ₪) ותריס גלילה ננעל בארגז (6,900 ₪).

תוספות אלה מוסיפות אמנם במצטבר כמעט 19 אלף שקלים למחירון הרכב (העומד בגרסה הבכירה שכאן על 268,000 ₪ לפני רישוי ומערכת איתור), אך לא רק שהן משדרגות אותו משמעותית מבחינה ויזואלית, גיליתי שרובן פרקטיות במיוחד:

מדרגות הצד הנשלפות פשוט נהדרות – עוזרות לקטנים או הנמוכים שבחבורה לדלג אל מושבם, מבלי שהדבר ישאיר סימנים כחולים על השוקיים שלהם ממפגש לא רצוי איתן. כניסתן פנימה עם סגירת הדלתות מבטיחה גם שהעבירות בשטח לא תיפגע (במקרים של הצלבות, נסיעה בשיפועי צד, מעברים סלעיים צרים וכדומה).

תריס הגלילה הננעל מאפשר לאחסן בארגז חפצים וכלי עבודה בלי חשש, וגם קשת הספורט מגנה על החלון האחורי ועל דופן הגג מפגיעה בעת העמסה של חפצים גדולים וארוכים.

הארגז מאחור יעיל, עם אורך של 1.571 מ' בחלקו התחתון (בחלק העליון כ- 8 ס"מ פחות), רוחבו ברוטו (כולל בתי גלגלים) עומד על 1.53 מ' וגובהו 49 ס"מ.

כושר הנשיאה הכולל עומד על כ-1,100 ק"ג, שהם למעלה ממחצית ממשקלו העצמי של הדימקס (סביב 2 טונות בגרסאות הבכירות כפולות ההנעה).

---

כשנכנסים פנימה ומתיישבים במושב הגבוה, מגלים אווירה נעימה עם טאץ' יוקרתי, משהו שלא היכרתם בדימקס או בטרופר שהיו לכם פעם, שם החומרים היו טובים ועמידים אמנם, אבל דובר אז בעיקר בפלסטיקה קשיחה, ולא בחומרים רכים ומשובחים ברובם, כמו אלה שנמצאים פה.

בגרסה "שלנו" מקבלים אותי ריפודי עור, מושב הנהג התומך מתכוונן חשמלית, מסך המולטימדיה גדול (9") ובעל רזולוציה מעולה, והוא מתממשק לניידים. בתא הכפפות העילי נמצא גם נגן DVD המחובר למסך. יש כאן 8 רמקולים (2 מהם ממוקמים בתקרת הרכב) ומערכת הסאונד טובה, גם אם תפעול הווליום איטי משהו.

מתחת למסך ישנה בקרת אקלים דו אזורית עם תפעול כפתורי "פסנתר", וחוגה השולטת במערכת ההנעה הרצויה לרבות 4L.

מול הנהג נמצא מסך מידע צבעוני בן 4.2" שהוא כה עשיר במידע ובתצוגות, שטוב היה לו היה גדול יותר.

עוד באבזור שכאן, מקבלים כניסה והנעה ללא מפתח, חיישני גשם ואורות, חיישני חניה קדמיים ואחוריים לרבות מצלמת רוורס וקיפול מראות חשמלי.

בשל העובדה שבהיעדר כיסוי ננעל מעל לארגז שמאחור, לא ניתן יהיה לאחסן שם חפצים בבטחה, אנו מקבלים כאן תא נוסעים רווי בתאי אחסון בכל פינה.

זה קורה משמאל להגה, בין המושבים, לפני ידית ההילוכים, בחלק העליון של הדש בורד, יש כאן 2 תאי כפפות (בעילי DVD כאמור) וגם מחזיקי כוסות נשלפים מפינות הדש בורד ממש מתחת לפתחי המיזוג, על מנת שתוכלו לצנן את השתיה שתניחו שם.

בתאי הדלתות ניתן להניח בקבוקים גדולים, וגם מתחת למושבים האחוריים, הניתנים להרמה בקלות, ממתינים מקומות לאחסון. יופי.

בניגוד לחלק מהפיק-אפים האחרים בהם נהגנו בעבר, המושב האחורי מרווח ונוח גם לשני מבוגרים ולילד ביניהם, הרבה בזכות בסיס גלגלים נדיב בן 3.125 מ' ומפסקי גלגלים שצמחו לעומת הדגם היוצא (בכ-4 ס"מ כל אחד). כאן יש גם פתחי מיזוג ופתח לטעינת הנייד.

בטוח שבטוח?

כן, במיוחד בגרסאות הבכירות. כאן נמצא 8 כריות אוויר, בלימה אוטונומית בעת חירום ולפני הולכי רגל ודו גלגלי, מניעת האצה פתאומית לא רצויה בתחילת נסיעה ותיקון אקטיבי לסטייה מנתיב ומרכוז.

עוד נמצא פה בקרת שיוט אדפטיבית, זיהוי עצמים בשטח מת, התרעה על עייפות נהג, שליטה אוטומטית באורות גבוהים, התרעה על תנועה חוצה מאחור וזיהוי תמרורי מהירות.

המערכות עובדות באופן מדויק ויעיל, רק חבל שצפצופים הקשורים בהתראות שונות (תמרורי מהירות שבדרך, קרבה לשולי הנתיב ועוד), מעט היסטריים לעיתים, ולא ניתנים לביטול.

---

יוצאים לדרך

מלפנים מנוע הטורבו דיזל המוכר בנפח 1.9 ל', שהספקו 163 כ"ס והוא מייצר מומנט של 36.7 קג"מ בסל"ד נמוך יחסית, ברצועה שבין 2,000 ל- 2,500 סל"ד.

אל המנוע משודכת תיבת הילוכים בת 6 מהירויות קדמיות, ובחלק מרמות הגימור, כמו זו שכאן, ישנה מערכת הנעה כפולה בעלת נעילת דיפרנציאל אחורי (ברמות הבכירות).   

בתחילת תנועה אני מעביר עצמי למוד נהיגה אחר, רגוע. המוד הזה מדבר על סבלנות, ללא שום יומרות של תאוצה מרשימה, מהירות גבוהה או שיוף פניות. מוד של התנהלות עם פיק-אפ. דרך העיניים הללו אבחן את ביצועיו והתנהגותו.

במוד הנכון, מגלים שהרכב מאיץ לא רע לרכב מסוגו, גם אם תגובותיו עצלות לעיתים ונדרש תכנון בעקיפות מסוימות.

ההתנהלות העירונית איתו נעימה וקלה במפתיע, למרות מימדיו, המספר הרב של סיבובי ההגה בין נעילות, וקוטר הסיבוב הגדול שלו (12.5 מ'). חיישני החנייה והמצלמה מסייעים פה רבות, ולא קשה לתמרן את הדימקס הגדול ברחובות הכרך.

פעולת הסטארט-סטופ מגלה שהמתנע עובד ארוכות עם כל התנעה מחדש ברמזור, אין פה התנעה מיידית עם עזיבת דוושת הבלם טרום תחילת נסיעה, ולזה – או שמתרגלים, או שמנטרלים את המערכת עם הכפתור שמשמאל להגה.

המתלים שתוכננו מחדש לדגם, הרבה בשביל התנהלות בשטח אך לא רק, מרסנים באלגנטיות את רוב שיבושי הכביש העירוני, וגם כשהארגז ריק, לא נרשמו קפיצות וטלטולים חריגים מהחלק האחורי.     

יציאה לכביש המהיר מגלה עד כמה נעשה שיפור בדגם החדש בכל נושא בידוד רעשים שמגיעים מבחוץ. רק במהירויות גבוהות למדי, נרשמו מעט רעשים מאוושת הרוח ורחש קל מהגלגלים הגדולים (רוחב 265 מ"מ).

הנהיגה נותנת לנהג בטחון רב, אך כמו בכל רכב רם בעל מרכז כובד גבוה, מידת הביטחון פוחתת בעת תקיפת פניות, אם באמת תתעקשו על כך עם הדימקס שלכם, במיוחד כשמתנהלים עם הנעה של הציר האחורי, ולא בהנעה כפולה.

בעת עקיפה או האצה, נוכח גם רעש מנוע הדיזל עם הטרטור האופייני, אך בשיוט רגוע קולו כמעט ולא נשמע. במורד בכביש מפותל, בלימת המנוע יכולה היתה להיות יותר משמעותית.

באופן כללי, וזו אולי החוזקה הגדולה ביותר של הדימקס החדש, ברוב תנאי הנהיגה וברוב הכבישים, התחושה היא של ישיבה ברכב פנאי-שטח גדול וגבוה;

הוא מפנק באבזור, הוא נוח, שקט ונותן חוויית נסיעה רגועה ולא קופצנית, כשרק הצצה אל עבר המראה הפנימית מזכירה לנו לפתע, שיש שם ארגז גדול בחלקו האחורי של הרכב.

---

עוזבים את האספלט 

הדימקס החדש תוכנן מחדש, וזה כולל גם שלדה שהוקשחה, זוויות גישה ונטישה ששופרו (עם הנטישה עדיין צריכים להיות זהירים, עם סרח העודף הגדול שיש מאחור), מתלים שמהלכם התארך ועוד.

מרווח הגחון גבוה עם 24 ס"מ, ובשטח הדימקס מרגיש בבית. כשמרגישים שהגלגלים האחוריים מתחילים להתחפר, בתנועה בדיונה, עוברים להנעה כפולה 4H ובמידת הצורך עוצרים רגע ומשלבים ל- 4L, גז קבוע ואתה בחוץ.

אם המצב ממש קשה, ניתן לנעול דיפרנציאל אחורי בלחיצת כפתור, האופציה הזו קיימת רק בשתי רמות הגימור הבכירות (מתוך 7, כולל גרסת הבסיס הידנית, חד קבינה, מם ההנעה אחורית.)

מהלך המתלים פה מצוין והדימקס לא ממהר לנתק גלגלים מהקרקע, גם בשינויי גבהים מרשימים.

בכל תנאי השטח הדימקס מקפץ הרבה פחות מבעבר, בולע ברכות חלק גדול ממה שעובר מתחת לגלגליו, ונעשית פה עבודת מתלים פשוט טובה.

צריכת הדלק הממוצעת במבחן הארוך שערכנו לו עמדה על 11.2 ק"מ לליטר, כשבשיוט רגוע ניתן להגיע גם ל-12.6 ק"מ לליטר, ואלה נתונים מצוינים לרכב מסוגו.

---

מסכמים

הדימקס הקודם היה רב מכר במשך שנים רבות ועדיין, זה החדש מציג שיפור כמעט בכל היבט.

הוא נראה מצוין, במיוחד עם הקוסמטיקה האופציונלית איתה הגיע רכב ההדגמה, ובמיוחד בצבעים העזים והנועזים, שבאים כאנטיתזה ללבן המשעמם של הפיק-אפים של בעלי המלאכה.

הוא מציג איכות מעולה ושימוש בחומרים רכים, אבזור עשיר ובטיחות אקטיבית מלאה (במיוחד בגירסאות הבכירות).

יש לו איכויות גבוהות כחיית שטח ועבירות נהדרת, ומאידך שומר על מידת שיכוך טובה של המתלים ומעניק נוחות טובה בכל תוואי. הוא מרווח מאד, גם בשורת המושבים השניה ומציג רמת שקט בכביש המהיר שלא מוכרת מרוב הרכבים מסוגו.

אז נכון, המנוע שלו לא עוצמתי ורועש תחת מאמץ, אך כשנוהגים אותו בנחת ולא מצפים ליכולות נמרצות, הוא מספק את הסחורה גם שם.

ואולי המשפט שציינתי לעיל משקף את חוזקותיו ומעלותיו באופן הטוב ביותר, ואיתו אפשר גם לסכם, שלעיתים נדרש מבט חטוף במראה הפנימית, כדי להיזכר שמדובר בפיק-אפ עם ארגז גדול מאחור, ולא ברכב פנאי-שטח גדול ומפנק.