אופל Grandland X מבחן דרכים

אופל Grandland X מבחן דרכים
אופל Grandland X בגרסת INNOVATION הבכירה שנבחנה

דגם ה-Grandland X, המייצג את אופל בקטגוריית רכבי הפנאי הקומפקטיים, הגיע לשוק המקומי לפני כשנה וחצי, וזוכה כעת לגיר חדש בן 8 הילוכים. פגשנו אותו למבחן דרכים מקיף

טל אבן | 29/10/19

לא מעט תהפוכות עבר מותג אופל, אחד הותיקים בתעשיית הרכב העולמית, שחוגג 120 שנים (!) מאז החל בייצור מכוניות .תחילת השיווק היתה בשיתוף פעולה עם יצרן צרפתי, "דארק", כשב-1929 עבר לבעלותה של ג'נרל מוטורס.

אופל עומד מאחורי השם ווקסהול הפופולרי עד מאד, בעיקר בבריטניה, וגם מאחורי חלק מדגמי מכוניות השרירים האייקוניות האוסטרליות, הולדן, כמו גם חלק מדגמי קדילאק ביואיק וסטורן האמריקאיות.

בשנת 2017 נמכר לקונצרן PSA הצרפתי, אולי כסגירת מעגל שנפתח בתחילת דרכו בתעשייה.

אם מדברים על אופל ברמה הלוקאלית, הרי שגם כאן ידע המותג תהפוכות ושינויים.

טעמו של הנהג הישראלי ופופולריות האסקונה והקאדט של שנות ה-70-80 במאה הקודמת, השתקפה בכבישים באופן מוחשי.

הקהל ידע בדיוק מה הוא מקבל. אופל נתנה איכות גרמנית אבל לא במחירי ב.מ.וו.

היא סיפקה תדמית חסונה, שלא כמו תדמית צעצועית מעט של כוכבות יפניות כסובארו ומיצובישי של אותם זמנים, כש"הפח לא היה מספיק עבה".

אלא שארבעים שנים בתעשיית הרכב זה המון זמן, מבחינה טכנולוגית וגם תפיסתית, ועם השנים איבדה אופל גובה בטבלת המכירות, לטובת המתחרות מקוריאה ומ...יפן.

המושכות של מותג אופל הועברו לפני כחצי שנה מידי קבוצת שלמה לקבוצת לובינסקי, שנותנת כעת למותג רוח גבית מאחיו החדשים מבית פיז'ו-סיטרואן.

הגרנדלנד X המעודכן חולק עם אחיו, הפיז'ו 3008, לא רק בית, אלא גם מכלולים, פלטפורמה ומנוע. העיצוב נעים לעין ומודרני למדי, במיוחד בגרסה הדו-גונית שקבלנו למבחן (גג ומראות צד שחורים), גם אם פחות מהפכני ובולט מהאח שנושא את סמל הארי על החרטום.

עיטורי כרום בחזית, בחלקו התחתי של המגן האחורי ומעל לקו החלונות הצדיים (בגרסה הבכירה), יחד עם חישוקים (18") נאים, מוסיפים למראה האלגנטי של הרכב.

אורך הרכב 4.477 מ' , רוחבו 1.906 מ' וגובהו 1.609 מ'. בסיס הגלגלים עומד על 2.675 מ'. המידות אמנם ממוצעות בסגמנט, אך המבנה הפנימי אוורירי וחכם, כשגם הישיבה מאחור נוחה לשני מבוגרים, אפילו אם ילד יושב ביניהם. שם נהנים מרצפה שטוחה, פתחי מיזוג ושקע USB.

תא המטען מציג נפח מכובד של 514 ל', סף ההטענה מעט גבוה אך מבנהו פונקציונלי מאד למשפחה המטיילת. מתחת למגש ישנם תאי אחסון נוספים.    

כניסה פנימה מגלה תא איכותי, פונקציונלי ונאה. הקווים נקיים מאד ואפילו הפונט במסך המולטימדיה (8" בגרסה זו, 7" בגרסת הכניסה) משדר סדר ורצינות שפחות מאפיינים חלק מהמתחרות, שבחלקן העיצוב והשימוש בצבעים מצועצע מעט.

מול הנהג הגה מרובה כפתורים השולטים, בין ביתר, על חלק ממערכות הבטיחות הסטנדרטיות הכוללות בלימה אוטונומית, בקרת שיוט אדפטיבית, בקרת סטייה אקטיבית מנתיב, ניטור שטח מת, זיהוי תמרורים ועוד.

המושב, שבגרסה זו מגיע ארגונומי, עטוי בבד מיוחד, בעל הזזה חשמלית חלקית וגם מציע הארכת בסיס המושב, מתגלה כנוח מאד, גם בנסיעות ארוכות.

הנתונים המופיעים לפני הנהג בצג צבעוני 3.5" ברורים, ללא אינפורמציה מיותרת.

גרסת הכניסה, ENJOY (מחיר 152,000 ₪) כוללת כאבזור תקני מצלמת חניה, חיישנים מלפנים ומאחור, בלם יד חשמלי, חניה אוטומטית, חיישן גשם ואורות ואפל קאר פליי.

הגרסה הבכירה שנבחנה, INNOVATION (מחיר 165,000 ₪) מוסיפה, מעבר למה שצוין לעיל, גם כניסה והנעה ללא מפתח, דלת תא מטען חשמלית המופעלת ע"י הרגל, גג פנוראמי מלא, טעינה אלחוטית לנייד וגם תאורת אווירה נאה בדלתות הקדמיות ובקונסולה המרכזית.         

המנוע, בנזין טורבו בנפח צנום בן 1,200 סמ"ק מכיל 3 בוכנות בלבד, אך עם הספק של 130 כ"ס ומומנט בן 23.4 קג"מ, הרכב מאיץ למאה ב-10.4 שניות. לא מדובר אמנם בתאוצה המלווה בדחיפה ספורטיבית בגב, אך בסיוע התיבה החדשה בת 8 יחסי ההעברה הקרובים, המנוע מזיז את 1.4 הטונות, כולל הנהג ומיכל הדלק, בקצב משביע רצון ובנחישות.

איכות החומרים לא פוסחת גם על חומרי הבידוד, והשיוט ברכב שקט ונינוח.

צריכת הדלק במבחן עמדה על 16 ק"מ לליטר בשיוט בין עירוני רגוע במיוחד, וצריכה ממוצעת של 10.7 ק"מ לליטר בתום המבחן, שכלל גם תנועה עירונית ופקקים.

קבוצת רכבי הפנאי הקומפקטיים עמוסה ומגוונת, כשכמו רבים מהמתחרים, גם האופל Grandland X לא מציע הנעה כפולה או יכולות בשטח. עם זאת, האופל מציע חבילה נאה, בטיחותית, מאובזרת והגיונית למשפחה המטיילת ולנהג שמחפש את מגע האיכות הגרמנית.