אבארט 500 Abarth Nuvolari נובולרי S 595 במבחן דרכים

אבארט 500 זכתה לגרסה כל- חשמלית, המשווקת בשלב זה במקביל לגרסת הבנזין הגודשת, אך זו האחרונה, נמצאת בסכנת הכחדה חמורה. לפני שזה קורה, לקחנו את לוגמת הבנזין למבחן דרכים ארוך וממצה, בו הצלחנו לעשות קצת (הרבה) רעש לשכנים, אבל בעיקר לחייך חיוכים גדולים ומטופשים בין הסיבובים. לפניכם מבחן דרכים במזל עקרב.

טל אבן | 11/03/24
אבארט 500 Abarth Nuvolari נובולרי S 595
אבארט 500 Abarth Nuvolari נובולרי S 595. צילום תמונות: טל אבן

אבארט 500 -רקע   

אבארט, מותג הספורט האיטלקי וזה שלקח על עצמו להיות חטיבת הביצועים והמרוצים של פיאט, נוסד בשנת 1949 על ידי קרלו אבארט, ושייך כיום, יחד עם הקונצרן כולו, לקבוצת סטלנטיס.

בעבר הרחוק, כמה עשורים אחורה, הגיעו ארצה דגמי אבארט שהיו מוכרים בעיקר כגרסאות מחוזקות ומשופרות לפיאט, לנצ'יה ואוטוביאנקי.

השם אבארט ליווה גרסאות ספורטיביות גם של אלפא רומיאו, של סימקה ואפילו של פורשה 356 האגדית, אך אבארט הפך מוכר ופופולארי במיוחד לאחר שנת 2010, כשהגיע כמותג עצמאי, כגרסת ביצועים מחוזקת לפיאט 500 הקטנטנה.

במקביל אליה, שווקה גם גרסת אבארט לפיאט גרנדה פונטו בשם EVO, ומאוחר יותר שווקה לאורך מספר שנים גרסת רודסטר מקסימה שענתה לשם 124, מספר מיתולוגי בשורותיה של פיאט, שפותחה יחד עם מאזדה ועל בסיס ה- MX-5 מיאטה הנפלאה, ולצד הנעה אחורית ומראה שובה לב, נתנה את הסאונד המוכר והנהדר של אבארט.

ממש כמו המיאטה, האבארט 124 לימדה את חובבי הרכב המושבעים שלא צריך המון סוסים (170 בלבד במקרה שלה), כדי לייצר חוויית נהיגה פנטסטית.

ובכלל, הסאונד של אבארט הפך לאחד מסימני ההיכר המובהקים של המותג, ממש כמו במקרה של אופנועי הארלי דיוידסון, ולכן גם בגרסה החשמלית ניתן להגדיר דרך המסך את הסאונד המוכר, רק ששם זה נעשה דרך הרמקולים, ואף דואג להישמע מחוץ לרכב, כדי להעניק קצת מ"חוויית אבארט" גם לסובבים.

 אבארט 500 Abarth Nuvolari נובולרי S 595

---

אבארט 500 -עיצוב חיצוני, מידות

בובה'לה. אבארט 500, ובמיוחד בכתום הבוהק שבתמונות שלפניכם, זוכה לכינוי בובה'לה. מעט מאד מכוניות כיום, מעט מידי, ניתן לכנות כך;

תציצו רגע על הרכב שלכם. הוא אולי תכליתי, נוח, מאובזר, בטיחותי, טכנולוגי וחסכוני. אבל ברוב המכריע של המקרים - הוא לא בובה'לה.

לאבארט 500 מידות קטנטנות (אורך 3.66 מ', רוחב 1.627 מ' וגובה 1.485 מ') ועיצוב רטרו נהדר דמוי קפסולה עגלגלה, מוטיב המתחזק גם בפנסי החזית והערפל העגלגלים. במרכז הפגוש סמל העקרב נעוץ על גבי פס רוחבי (גם הוא מוטיב מהעבר).

מהצד ניתן להבחין בסרחי עודף מינימאליים השמים את ארבעת הגלגלים ממש בפינות המרכב, ועדיין, המרחק בין הסרנים עומד על 2.3 מטרים בלבד.

מהצד פרופיל כ"פעמון של גאוס", וגם סמל העקרב על הכנף האחורית, כדי שגם אלה שעומדים לידכם ברמזור לא יטעו, למרות שהגברת הנכבדה בסוזוקי סוויפט הוותיקה, שישבה לצד בעלה שנהג, פתחה חלון ואמרה "בעלי יעקב שואל איזה רכב זה".

"זוהי אבארט, יעקב, זוהי אבארט" עניתי.

מה יש פה עוד? חישוקי 17" קלים וחצאיות המשתלבות היטב עם המרכב.

מאחור ספוילר גג, סימלי אבארט ו-595, פנסי מסגרת שבמרכזם משטחים צבועים בצבע המרכב ולמטה, לצידי הדיפיוזר, שני זוגות של אגזוזים. חבל שהסופיות שלהם לא נצבעו בכרום, והם כמעט שלא נראים בשחור.

רכב המבחן כולל יציאות מפלט משודרגות "מונזה", תוספת שעבורה תיפרדו מ-10,000 שקלים נוספים ברכישה

אבארט 500 Abarth Nuvolari נובולרי S 595 - מבט קדמיאבארט 500 Abarth Nuvolari נובולרי S 595 - מבט אחורי

אבארט 500 Abarth Nuvolari נובולרי S 595 - מבט צד

---     

אבארט 500 – עיצוב פנים, חומרים, הנדסת אנוש   

מתמקמים במושבים הגבוהים עליהם ריפודי בד וטקסטורת מעוינים. הם אוחזים היטב ומשענות הראש מלפנים אינטגראלית, עם כיתובי Abarth גדולים. הישיבה גבוהה מעט, גם במצב הנמוך ביותר של הכסא, משהו שאנחנו מכירים גם מדגמים אחרים של פיאט, כולל אלה הישנים, כמו האונו טורבו עליה השלום.

המראה סביב חביב עד מאד, צעיר וספורטיבי – הגה שמנמן וכיפי לאחיזה, מעוטר בפס מוכסף עליון בשעה 12, שנדע תמיד היכן נמצאים הגלגלים. על ההגה מעט כפתורים, בשל היעדר מערכות בטיחות כמו בקרת שיוט (גם רגילה), שבדרך כלל מתופעלות ממנו.

לוח המחוונים דיגיטלי, בתוכו כיתובים איטלקיים (אקווה ובנזינה – חום מנוע ומצב הדלק בהתאמה), לצידו שעון גדישה והמילה "Sport" מוארת בלבן במצב הדינאמי (למה לא לוגו צבעוני ומואר של העקרב במקום?). מערכת המולטימדיה (7") ממוקמת גבוה מידי, אך היא פשוטה לתפעול ויש בה רזולוציה מעולה, הגיר ידני (הללויה) בן 5 הילוכים, ידית בלם היד אמיתית ולא מוחלפת בכפתור.

יש כאן כפתורים נוחים לתפעול בקרת האקלים הדיגיטלית ומערכת השמע, כפתור עקרב להגברת ההגדשה של הטורבו וחידוד תגובות הדוושה, וגם כיתוב "500", שנזכור תמיד מהו המקור של הדגם.

מסביב משטחי פלסטיק קשיח וכהה, למעט דיפונים רכים מינימליים בדלתות וחיפוי זמש ללוח המחוונים, אך גודל התא כה מינימליסטי, שזה רחוק מליצור אווירה קודרת. כמה קטן? שב במושב הנהג, הושט את ידך הימנית הצידה, וגע בדלת הנוסע, מבלי להימתח לכיוון אפילו.

יש כאן כמה עניינים של הנדסת אנוש שלא טופלו גם מהדגם הקודם של האבארט. ההגה עדיין לא ניתן לכוונון לעומק אלא רק לגובה, הידית הגבוהה להעלאת מושב הנהג קרובה מדי לידית בלם היד, ולעיתים תגביהו עצמיכם בחניה במקום לדרוך את בלם היד, כפתורי התפעול של חלונות הצד עדיין ממוקמים באופן לא אידאלי בקונסולה המרכזית ולא על גבי הדלתות ועוד זוטות. אבל ברכב כמו אבארט זה נסלח. זה רכב שבא לתת חוויית נהיגה, לא לקבל הצטיינות יתרה בהנדסת אנוש.

אבארט 500 Abarth Nuvolari נובולרי S 595 - פנים הרכב

אבארט 500 Abarth Nuvolari נובולרי S 595 - כסא קדמיאבארט 500 Abarth Nuvolari נובולרי S 595 - לוח מחוונים

---      

מאחור יש שני מושבים שבאופן מפתיע יצליחו לאכלס גם 2 מבוגרים, כל עוד הם במידות צנועות וגובהם אינו עולה על 1.80 מ'. יחד עם זאת, מרווח הרגליים מצומצם, כפי שרומז בסיס הגלגלים.

תא המטען צנום וכולל רק 185 ליטרים, אך באופן מפתיע ובשל תכנון חכם, הוא יוכל לאכלס 2 תיקים גדולים או קניות מהסופר. מתחת למגש התחתון מקום לאחסון נוסף.

אבארט 500 Abarth Nuvolari נובולרי S 595 - מושב אחוריאבארט 500 Abarth Nuvolari נובולרי S 595 - תא מטען

--- 

אבארט 500 - בטיחות

באבארט אין מערכות בטיחות אקטיביות תקניות. יש מוביל איי שמתריע על הנעשה בכביש, אם סטית מהמסלול או התקרבת יתר על המידה לרכב שמלפנים.

האבארט גורם לך להיות מאד עירני כל הזמן, אולי יותר מבכל רכב אחר, ולסמוך על עצמך ועל כישורי הנהיגה שלך ובעיקר לא להגזים, גם בנהיגה הדינאמית.

כן יש באבארט 7 כריות אוויר ומערכות לזיהוי הולכי רגל ודו גלגלי, אך לא הרבה מעבר לכך.

אבארט 500 Abarth Nuvolari נובולרי S 595 - דש בורד

---

אבארט 500 - אבזור, מחיר

לאבארט יש מספר תצורות. דגמי הבנזין כוללים אפשרות בחירה בין מנוע 165 (הנבחן) ל-180 כוחות סוס, בין תיבה ידנית לאוטומטית רובוטית וגם גרסת קבריו.

מנעד המחירים נע בין 139,900 ₪ לגרסת 165 ידנית, סגורה ובסיסית (נובולרי) ועד 199,900 ₪ לגרסת 180 ידנית ברמת גימור קומפיטציונה.

בנוסף, קיימת כאמור גרסה כל חשמלית סגורה (219,900 ₪), ועוד עשרת אלפים שקלים לטובת גרסת הקבריו.

---

למבחן התייצבה גרסת ה-165 כוחות סוס, ידנית וסגורה, גרסת Nuvolari S, שעלותה 159,900 ₪, שמעבר לדגם הכניסה כוללת גם חישוקים רחבים 205 עם חתך 40 (ללא שינוי בקוטר- 17"), קפיצים ובולמים קדמיים מבית KONI, שמשות כהות מאחור, אנטנת רדיו שטוחה על הגג ודשבורד בגימור שחור מט.

כצפוי מרכב ספורטיבי ייעודי, האבזור כאן לא עשיר במיוחד, וכולל בעיקר קישוריות לניידים, חיישני חניה אחוריים (מצלמת רוורס אפשרית בעלות נוספת של 1,150 ₪) ודוושות מאלומיניום. 

לא תמצאו כאן פינוקים בסגנון גג שמש, מושבים עם כיוונון חשמלי, חימום ומסאז'. אפילו לא בקרת שיוט רגילה או סטארט סטופ. וטוב שכך. כן תמצאו כאן ידית הילוכים ידניים, דוושה שלישית (מצמד) וכאמור - ידית מכאנית אמיתית לבלם היד. תענוג.

גרסת הקבריו בעלת הגיר האוטומטי-רובוטי מצוידת גם בפנסי קסנון, מערכת שמע משודרגת מבית Beats  והמושבים עוטים עור.

אבל ברשותכם נעבור לעיקר- אבארט זה רכב שמתמקד בחוויית הנהיגה. לאחר שמתמקמים במושב הנהג, רוצים כבר לצאת לדרך, או כפי שאמר סרן טוביה שמגר-צפיר ב"גבעת חלפון"- "לעסק, לעסק!".

אבארט 500 Abarth Nuvolari נובולרי S 595 - פנים הרכב

---  

אבארט 500 – מנוע, נוהגים

הגענו לפרק החשוב ביותר בסיפור של אבארט. ה-595 מצויד במנוע בנפח 1.4 ליטרים, המייצר 165 כ"ס ומומנט בן 23.5 קג"מ מוקדם יחסית, כבר ב-3,000 סל"ד.

אל המנוע משודך מגדש טורבו מבית גארט, והתאוצה הרשמית ל-100 קמ"ש אורכת 7.3 שניות, בדרך ל-218 קמ"ש מירביים.

כבר עם ההתנעה ניתן להתענג על הסאונד שבוקע מהאגזוזים, יחד עם שריקה מהמגדש. התנעה שקטה לא מתאפשרת כאן, ומי שמעוניין דרך קבע לצאת מהחניה הביתית באישון ליל מבלי להעיר את השכנים, האבארט זו לא המכונית עבורכם.

בנהיגה עירונית ניתן להתרשם ממערכת המתלים והבולמים המשודרגת (קוני) אך מאד נוקשה, פסי האטה והרעדה צריכים לעבור תחת גלגלי האבארט במהירות חד ספרתית כמעט, כדי שלא להעניש את הנוסעים בקפיצות ובחבטות.

יחד עם זאת, הנהיגה עצמה סלחנית למדי, הגיר גמיש מאד, המצמד אינו מקפיץ את הרכב אם שחררת אותו מהר מדי, יש בקרת דרדור המחזיקה את הרכב מלגלוש אחורה וגם אין צורך לחפש באופן כירורגי את נקודת השילוב המדויקת שלו עם הגיר. גמישות זו מאפשרת תנועה נוחה ולא מייגעת, גם בזחילה בפקקים.

ההתנהלות העירונית עם המרכב הזעיר נהדרת, וניתן להשתחל בקלות לכל סימטה או חניה, ואומר שגם מצלמת הרוורס האופציונלית שהיתה מותקנת ברכב ההדגמה, התגלתה כמיותרת כמעט.

אבארט 500 Abarth Nuvolari נובולרי S 595

---

ביציאה מהעיר אל הכביש המהיר כיף לתפעל את מוט ההילוכים שנופל ליד בדיוק במקום הנכון. האבארט נענית בשמחה ללחיצה על הדוושה הימנית, הטורים עולים, הסאונד מכניס לאווירת קרב מענגת, ודי מהר תמצאו עצמכם משייטים במהירות גבוהה מכפי שחשבתם.

אם תחפצו לשמוע מוזיקה ממערכת השמע דווקא (ולא מהאגזוזים), תיאלצו להתרגל לכוון את הווליום גבוה, שיעפיל מעל לסאונד מערכת ההנעה.

שיוט ב-120 קמ"ש בהילוך חמישי מתבצע במעט יותר מ-3,000 סל"ד, וכאן זה המקום בו היית מעריך הילוך שישי בגיר.

גם כאן האבארט אינו מגהץ את פגעי הכביש ואת הכביש הגלי, ולא באמת ניתן לשייט מבלי שהמרכב יקפץ ללא הרף.

אבארט 500 Abarth Nuvolari נובולרי S 595אבארט 500 Abarth Nuvolari נובולרי S 595

בדרך נוף גלבוע, אחת מהדרכים היפות והפסטורליות בארץ, אתה צריך לשים לב באופן מיוחד למעברי מנע בקר. 5 מהם נספרו עד לשביל האירוסים. עם אבארט אתה חייב לספור, ולעבור אותם בקצב נמוך ממה שהבקר עובר אותם.

באחד מהמעברים פגשתי באבארט נוספת, צבועה בכחול בוהק. שנינו חולפים זה לצד זה במהירות אפס, ומחייכים חיוך ענק אחד לשני, כאחוות שניים המשתייכים לאותה יחידה מובחרת של יודעי דבר. 

אבארט 500 Abarth Nuvolari נובולרי S 595

אבארט 500 Abarth Nuvolari נובולרי S 595

---

התמורה עבור המתלים הקשים, שדרכם נאלצתם לשלם בנוחות בשיוט, ניתנת במנות גדושות ומוגדשות בכביש המתפתל.

שם תגלו זוויות גלגול זניחות, הנעה קדמית נשכנית (עם החלקה הניתנת לריסון דרך כפתור ה TTC), מנוע שש אלי קרב, הדוחק בך לטוס במרומי הסל"ד עד למנתק ההצתה (הנמצא בסביבות 6,200 סל"ד, הנמוכים באופן תמוה מהקו האדום, שמתחיל במצב ספורט ב-7,000 סל"ד בלתי מושגים).

בסיס הגלגלים הקצרצר, העברות המשקל המיידיות והדרמה הקולית מהאגזוזים, ממגדש הטורבו ומהמנוע, מייצרים חוויה משכרת וממכרת, שתרצו להיאחז בה עוד ועוד.

מדובר בחוויית נהיגה טהורה, מהזן הנכחד. 165 כוחות סוס אולי לא מרשימים על הנייר, רק איך שהם מתורגמים בפועל, יחד עם משקל נוצה עצמי של קצת יותר מ-1,000 ק"ג, נותנים חוויה כל-חושית. ההגה חד ונהדר, מעביר באופן ישיר את מה שנעשה מתחת לגלגלים.

להשוואה, פיג'ו 205 GTI 1.9 של שנות ה-80'-90', צוידה במנוע שהפיק 130 כוחות סוס, ללא מגדש טורבו, והתאוצה הקלאסית ארכה 7.8 שניות, ועד היום, מדובר באחד האייקונים המוטוריים הגדולים ביותר שידעה תעשיית הרכב הספורטיבי להמונים.   

אבארט 500 Abarth Nuvolari נובולרי S 595

---        

אבארט 500 – צריכת דלק

היצרן מדבר על צריכת דלק ממוצעת של 7.2 ליטרים ל-100 ק"מ, שהם 13.8 ק"מ לליטר בנזין. בפועל, המבחן הסתיים עם ממוצע כולל של 11.8 ק"מ לליטר, והוא כלל לא מעט חלקים של נהיגה דינאמית, מצב ספורט והמון רעש.

אציין ששיוט רגוע הניב צריכה מצוינת של 15.8 ק"מ לליטר.

אבארט 500 Abarth Nuvolari נובולרי S 595 - לוח מחוונים

---

אבארט 500 - מסכמים

אם בודקים את האבארט 500 בכלים של מכונית פרקטית, היא נופלת בכמה סעיפים משמעותיים; היא לא מרווחת כלל, יש בה מקום אחסון צנוע, היא רועשת בעיני רבים (ו"מייצרת סאונד" בעיני מעטים), היא קופצנית ולא נינוחה, מה שהופך אותה לרכב לא פרקטי במיוחד, למי שצריך רכב "אול ראונדר", כדי להגיע מ-A ל- B .

אבל זה לא מה שהאבארט באה לתת.

האבארט באה לתת חווית נהיגה ספורטיבית, כל-חושית, מערבת ומתגמלת.

בימים שהאבארט שהתה במחיצתי, מצאתי עצמי מתנדב פתאום לקחת את הילדה לחברה, להקפיץ את הילד לחוג או סתם לצאת לסיבוב כיף, מה שנקרא סיבוב A ל- A. לא כדי להגיע, כדי ליהנות.

עם סאונד רוטן ופיצוצים מהאגזוזים, המשתלבים במרכב שזכה במראה שובה לב (במיוחד בכתום הזה!), זה רכב בובה'לה, מהזן שהולך ונכחד.

בעידן בו רכבים הופכים טכנולוגים, פרקטיים ומאד נכונים, ורבים מהם זונחים את המרכיבים שפונים אל הרגש והנשמה האמיתיים של רכב, רכב-כיף קטן ועצבני כמו אבארט מגיע כמשב רוח רענן. האבארט הקטנטנה תמתין לך בחנייה לקראת סיבובים ספונטניים ומענגים, מהם תישמרנה החוויות המשותפות בסוד- בינך ובינה.

אבארט 500 Abarth Nuvolari נובולרי S 595

Abarth 500 Nuvolari S 595 manual trans

מחיר (₪)159,900
אורך (מ')3.66
רוחב (מ')1.627
גובה (מ')1.485
בסיס גלגלים (מ')2.3
משקל עצמי (ק"ג)1,035
נפח תא מטען (ל')185
מרווח גחון (ס"מ)10.5
צריכת בנזין ממוצעת (מוצהר/ ממוצע מבחן - ק"מ / ליטר)13.8 / 11.8
מנוע, נפח (סוג דלק, סמ"ק)בנזין 1,400
תצורת מנוע (מס' צילינדרים)4 ציל'
תיבת הילוכים, הנעהידני 5, קדמית
הספק מנוע (כ"ס)165
מומנט (קג"מ)23.5
תאוצה 0-100 קמ"ש (שנ')7.3
משך אחריות כללית (שנים / ק"מ – המוקדם מביניהם)2 / 100,000

 

אבארט 500 -רקע   

אבארט, מותג הספורט האיטלקי וזה שלקח על עצמו להיות חטיבת הביצועים והמרוצים של פיאט, נוסד בשנת 1949 על ידי קרלו אבארט, ושייך כיום, יחד עם הקונצרן כולו, לקבוצת סטלנטיס.

בעבר הרחוק, כמה עשורים אחורה, הגיעו ארצה דגמי אבארט שהיו מוכרים בעיקר כגרסאות מחוזקות ומשופרות לפיאט, לנצ'יה ואוטוביאנקי.

השם אבארט ליווה גרסאות ספורטיביות גם של אלפא רומיאו, של סימקה ואפילו של פורשה 356 האגדית, אך אבארט הפך מוכר ופופולארי במיוחד לאחר שנת 2010, כשהגיע כמותג עצמאי, כגרסת ביצועים מחוזקת לפיאט 500 הקטנטנה.

במקביל אליה, שווקה גם גרסת אבארט לפיאט גרנדה פונטו בשם EVO, ומאוחר יותר שווקה לאורך מספר שנים גרסת רודסטר מקסימה שענתה לשם 124, מספר מיתולוגי בשורותיה של פיאט, שפותחה יחד עם מאזדה ועל בסיס ה- MX-5 מיאטה הנפלאה, ולצד הנעה אחורית ומראה שובה לב, נתנה את הסאונד המוכר והנהדר של אבארט.

ממש כמו המיאטה, האבארט 124 לימדה את חובבי הרכב המושבעים שלא צריך המון סוסים (170 בלבד במקרה שלה), כדי לייצר חוויית נהיגה פנטסטית.

ובכלל, הסאונד של אבארט הפך לאחד מסימני ההיכר המובהקים של המותג, ממש כמו במקרה של אופנועי הארלי דיוידסון, ולכן גם בגרסה החשמלית ניתן להגדיר דרך המסך את הסאונד המוכר, רק ששם זה נעשה דרך הרמקולים, ואף דואג להישמע מחוץ לרכב, כדי להעניק קצת מ"חוויית אבארט" גם לסובבים.

 אבארט 500 Abarth Nuvolari נובולרי S 595

---

אבארט 500 -עיצוב חיצוני, מידות

בובה'לה. אבארט 500, ובמיוחד בכתום הבוהק שבתמונות שלפניכם, זוכה לכינוי בובה'לה. מעט מאד מכוניות כיום, מעט מידי, ניתן לכנות כך;

תציצו רגע על הרכב שלכם. הוא אולי תכליתי, נוח, מאובזר, בטיחותי, טכנולוגי וחסכוני. אבל ברוב המכריע של המקרים - הוא לא בובה'לה.

לאבארט 500 מידות קטנטנות (אורך 3.66 מ', רוחב 1.627 מ' וגובה 1.485 מ') ועיצוב רטרו נהדר דמוי קפסולה עגלגלה, מוטיב המתחזק גם בפנסי החזית והערפל העגלגלים. במרכז הפגוש סמל העקרב נעוץ על גבי פס רוחבי (גם הוא מוטיב מהעבר).

מהצד ניתן להבחין בסרחי עודף מינימאליים השמים את ארבעת הגלגלים ממש בפינות המרכב, ועדיין, המרחק בין הסרנים עומד על 2.3 מטרים בלבד.

מהצד פרופיל כ"פעמון של גאוס", וגם סמל העקרב על הכנף האחורית, כדי שגם אלה שעומדים לידכם ברמזור לא יטעו, למרות שהגברת הנכבדה בסוזוקי סוויפט הוותיקה, שישבה לצד בעלה שנהג, פתחה חלון ואמרה "בעלי יעקב שואל איזה רכב זה".

"זוהי אבארט, יעקב, זוהי אבארט" עניתי.

מה יש פה עוד? חישוקי 17" קלים וחצאיות המשתלבות היטב עם המרכב.

מאחור ספוילר גג, סימלי אבארט ו-595, פנסי מסגרת שבמרכזם משטחים צבועים בצבע המרכב ולמטה, לצידי הדיפיוזר, שני זוגות של אגזוזים. חבל שהסופיות שלהם לא נצבעו בכרום, והם כמעט שלא נראים בשחור.

רכב המבחן כולל יציאות מפלט משודרגות "מונזה", תוספת שעבורה תיפרדו מ-10,000 שקלים נוספים ברכישה

אבארט 500 Abarth Nuvolari נובולרי S 595 - מבט קדמיאבארט 500 Abarth Nuvolari נובולרי S 595 - מבט אחורי

אבארט 500 Abarth Nuvolari נובולרי S 595 - מבט צד

---     

אבארט 500 – עיצוב פנים, חומרים, הנדסת אנוש   

מתמקמים במושבים הגבוהים עליהם ריפודי בד וטקסטורת מעוינים. הם אוחזים היטב ומשענות הראש מלפנים אינטגראלית, עם כיתובי Abarth גדולים. הישיבה גבוהה מעט, גם במצב הנמוך ביותר של הכסא, משהו שאנחנו מכירים גם מדגמים אחרים של פיאט, כולל אלה הישנים, כמו האונו טורבו עליה השלום.

המראה סביב חביב עד מאד, צעיר וספורטיבי – הגה שמנמן וכיפי לאחיזה, מעוטר בפס מוכסף עליון בשעה 12, שנדע תמיד היכן נמצאים הגלגלים. על ההגה מעט כפתורים, בשל היעדר מערכות בטיחות כמו בקרת שיוט (גם רגילה), שבדרך כלל מתופעלות ממנו.

לוח המחוונים דיגיטלי, בתוכו כיתובים איטלקיים (אקווה ובנזינה – חום מנוע ומצב הדלק בהתאמה), לצידו שעון גדישה והמילה "Sport" מוארת בלבן במצב הדינאמי (למה לא לוגו צבעוני ומואר של העקרב במקום?). מערכת המולטימדיה (7") ממוקמת גבוה מידי, אך היא פשוטה לתפעול ויש בה רזולוציה מעולה, הגיר ידני (הללויה) בן 5 הילוכים, ידית בלם היד אמיתית ולא מוחלפת בכפתור.

יש כאן כפתורים נוחים לתפעול בקרת האקלים הדיגיטלית ומערכת השמע, כפתור עקרב להגברת ההגדשה של הטורבו וחידוד תגובות הדוושה, וגם כיתוב "500", שנזכור תמיד מהו המקור של הדגם.

מסביב משטחי פלסטיק קשיח וכהה, למעט דיפונים רכים מינימליים בדלתות וחיפוי זמש ללוח המחוונים, אך גודל התא כה מינימליסטי, שזה רחוק מליצור אווירה קודרת. כמה קטן? שב במושב הנהג, הושט את ידך הימנית הצידה, וגע בדלת הנוסע, מבלי להימתח לכיוון אפילו.

יש כאן כמה עניינים של הנדסת אנוש שלא טופלו גם מהדגם הקודם של האבארט. ההגה עדיין לא ניתן לכוונון לעומק אלא רק לגובה, הידית הגבוהה להעלאת מושב הנהג קרובה מדי לידית בלם היד, ולעיתים תגביהו עצמיכם בחניה במקום לדרוך את בלם היד, כפתורי התפעול של חלונות הצד עדיין ממוקמים באופן לא אידאלי בקונסולה המרכזית ולא על גבי הדלתות ועוד זוטות. אבל ברכב כמו אבארט זה נסלח. זה רכב שבא לתת חוויית נהיגה, לא לקבל הצטיינות יתרה בהנדסת אנוש.

אבארט 500 Abarth Nuvolari נובולרי S 595 - פנים הרכב

אבארט 500 Abarth Nuvolari נובולרי S 595 - כסא קדמיאבארט 500 Abarth Nuvolari נובולרי S 595 - לוח מחוונים

---      

מאחור יש שני מושבים שבאופן מפתיע יצליחו לאכלס גם 2 מבוגרים, כל עוד הם במידות צנועות וגובהם אינו עולה על 1.80 מ'. יחד עם זאת, מרווח הרגליים מצומצם, כפי שרומז בסיס הגלגלים.

תא המטען צנום וכולל רק 185 ליטרים, אך באופן מפתיע ובשל תכנון חכם, הוא יוכל לאכלס 2 תיקים גדולים או קניות מהסופר. מתחת למגש התחתון מקום לאחסון נוסף.

אבארט 500 Abarth Nuvolari נובולרי S 595 - מושב אחוריאבארט 500 Abarth Nuvolari נובולרי S 595 - תא מטען

--- 

אבארט 500 - בטיחות

באבארט אין מערכות בטיחות אקטיביות תקניות. יש מוביל איי שמתריע על הנעשה בכביש, אם סטית מהמסלול או התקרבת יתר על המידה לרכב שמלפנים.

האבארט גורם לך להיות מאד עירני כל הזמן, אולי יותר מבכל רכב אחר, ולסמוך על עצמך ועל כישורי הנהיגה שלך ובעיקר לא להגזים, גם בנהיגה הדינאמית.

כן יש באבארט 7 כריות אוויר ומערכות לזיהוי הולכי רגל ודו גלגלי, אך לא הרבה מעבר לכך.

אבארט 500 Abarth Nuvolari נובולרי S 595 - דש בורד

---

אבארט 500 - אבזור, מחיר

לאבארט יש מספר תצורות. דגמי הבנזין כוללים אפשרות בחירה בין מנוע 165 (הנבחן) ל-180 כוחות סוס, בין תיבה ידנית לאוטומטית רובוטית וגם גרסת קבריו.

מנעד המחירים נע בין 139,900 ₪ לגרסת 165 ידנית, סגורה ובסיסית (נובולרי) ועד 199,900 ₪ לגרסת 180 ידנית ברמת גימור קומפיטציונה.

בנוסף, קיימת כאמור גרסה כל חשמלית סגורה (219,900 ₪), ועוד עשרת אלפים שקלים לטובת גרסת הקבריו.

---

למבחן התייצבה גרסת ה-165 כוחות סוס, ידנית וסגורה, גרסת Nuvolari S, שעלותה 159,900 ₪, שמעבר לדגם הכניסה כוללת גם חישוקים רחבים 205 עם חתך 40 (ללא שינוי בקוטר- 17"), קפיצים ובולמים קדמיים מבית KONI, שמשות כהות מאחור, אנטנת רדיו שטוחה על הגג ודשבורד בגימור שחור מט.

כצפוי מרכב ספורטיבי ייעודי, האבזור כאן לא עשיר במיוחד, וכולל בעיקר קישוריות לניידים, חיישני חניה אחוריים (מצלמת רוורס אפשרית בעלות נוספת של 1,150 ₪) ודוושות מאלומיניום. 

לא תמצאו כאן פינוקים בסגנון גג שמש, מושבים עם כיוונון חשמלי, חימום ומסאז'. אפילו לא בקרת שיוט רגילה או סטארט סטופ. וטוב שכך. כן תמצאו כאן ידית הילוכים ידניים, דוושה שלישית (מצמד) וכאמור - ידית מכאנית אמיתית לבלם היד. תענוג.

גרסת הקבריו בעלת הגיר האוטומטי-רובוטי מצוידת גם בפנסי קסנון, מערכת שמע משודרגת מבית Beats  והמושבים עוטים עור.

אבל ברשותכם נעבור לעיקר- אבארט זה רכב שמתמקד בחוויית הנהיגה. לאחר שמתמקמים במושב הנהג, רוצים כבר לצאת לדרך, או כפי שאמר סרן טוביה שמגר-צפיר ב"גבעת חלפון"- "לעסק, לעסק!".

אבארט 500 Abarth Nuvolari נובולרי S 595 - פנים הרכב

---  

אבארט 500 – מנוע, נוהגים

הגענו לפרק החשוב ביותר בסיפור של אבארט. ה-595 מצויד במנוע בנפח 1.4 ליטרים, המייצר 165 כ"ס ומומנט בן 23.5 קג"מ מוקדם יחסית, כבר ב-3,000 סל"ד.

אל המנוע משודך מגדש טורבו מבית גארט, והתאוצה הרשמית ל-100 קמ"ש אורכת 7.3 שניות, בדרך ל-218 קמ"ש מירביים.

כבר עם ההתנעה ניתן להתענג על הסאונד שבוקע מהאגזוזים, יחד עם שריקה מהמגדש. התנעה שקטה לא מתאפשרת כאן, ומי שמעוניין דרך קבע לצאת מהחניה הביתית באישון ליל מבלי להעיר את השכנים, האבארט זו לא המכונית עבורכם.

בנהיגה עירונית ניתן להתרשם ממערכת המתלים והבולמים המשודרגת (קוני) אך מאד נוקשה, פסי האטה והרעדה צריכים לעבור תחת גלגלי האבארט במהירות חד ספרתית כמעט, כדי שלא להעניש את הנוסעים בקפיצות ובחבטות.

יחד עם זאת, הנהיגה עצמה סלחנית למדי, הגיר גמיש מאד, המצמד אינו מקפיץ את הרכב אם שחררת אותו מהר מדי, יש בקרת דרדור המחזיקה את הרכב מלגלוש אחורה וגם אין צורך לחפש באופן כירורגי את נקודת השילוב המדויקת שלו עם הגיר. גמישות זו מאפשרת תנועה נוחה ולא מייגעת, גם בזחילה בפקקים.

ההתנהלות העירונית עם המרכב הזעיר נהדרת, וניתן להשתחל בקלות לכל סימטה או חניה, ואומר שגם מצלמת הרוורס האופציונלית שהיתה מותקנת ברכב ההדגמה, התגלתה כמיותרת כמעט.

אבארט 500 Abarth Nuvolari נובולרי S 595

---

ביציאה מהעיר אל הכביש המהיר כיף לתפעל את מוט ההילוכים שנופל ליד בדיוק במקום הנכון. האבארט נענית בשמחה ללחיצה על הדוושה הימנית, הטורים עולים, הסאונד מכניס לאווירת קרב מענגת, ודי מהר תמצאו עצמכם משייטים במהירות גבוהה מכפי שחשבתם.

אם תחפצו לשמוע מוזיקה ממערכת השמע דווקא (ולא מהאגזוזים), תיאלצו להתרגל לכוון את הווליום גבוה, שיעפיל מעל לסאונד מערכת ההנעה.

שיוט ב-120 קמ"ש בהילוך חמישי מתבצע במעט יותר מ-3,000 סל"ד, וכאן זה המקום בו היית מעריך הילוך שישי בגיר.

גם כאן האבארט אינו מגהץ את פגעי הכביש ואת הכביש הגלי, ולא באמת ניתן לשייט מבלי שהמרכב יקפץ ללא הרף.

אבארט 500 Abarth Nuvolari נובולרי S 595אבארט 500 Abarth Nuvolari נובולרי S 595

בדרך נוף גלבוע, אחת מהדרכים היפות והפסטורליות בארץ, אתה צריך לשים לב באופן מיוחד למעברי מנע בקר. 5 מהם נספרו עד לשביל האירוסים. עם אבארט אתה חייב לספור, ולעבור אותם בקצב נמוך ממה שהבקר עובר אותם.

באחד מהמעברים פגשתי באבארט נוספת, צבועה בכחול בוהק. שנינו חולפים זה לצד זה במהירות אפס, ומחייכים חיוך ענק אחד לשני, כאחוות שניים המשתייכים לאותה יחידה מובחרת של יודעי דבר. 

אבארט 500 Abarth Nuvolari נובולרי S 595

אבארט 500 Abarth Nuvolari נובולרי S 595

---

התמורה עבור המתלים הקשים, שדרכם נאלצתם לשלם בנוחות בשיוט, ניתנת במנות גדושות ומוגדשות בכביש המתפתל.

שם תגלו זוויות גלגול זניחות, הנעה קדמית נשכנית (עם החלקה הניתנת לריסון דרך כפתור ה TTC), מנוע שש אלי קרב, הדוחק בך לטוס במרומי הסל"ד עד למנתק ההצתה (הנמצא בסביבות 6,200 סל"ד, הנמוכים באופן תמוה מהקו האדום, שמתחיל במצב ספורט ב-7,000 סל"ד בלתי מושגים).

בסיס הגלגלים הקצרצר, העברות המשקל המיידיות והדרמה הקולית מהאגזוזים, ממגדש הטורבו ומהמנוע, מייצרים חוויה משכרת וממכרת, שתרצו להיאחז בה עוד ועוד.

מדובר בחוויית נהיגה טהורה, מהזן הנכחד. 165 כוחות סוס אולי לא מרשימים על הנייר, רק איך שהם מתורגמים בפועל, יחד עם משקל נוצה עצמי של קצת יותר מ-1,000 ק"ג, נותנים חוויה כל-חושית. ההגה חד ונהדר, מעביר באופן ישיר את מה שנעשה מתחת לגלגלים.

להשוואה, פיג'ו 205 GTI 1.9 של שנות ה-80'-90', צוידה במנוע שהפיק 130 כוחות סוס, ללא מגדש טורבו, והתאוצה הקלאסית ארכה 7.8 שניות, ועד היום, מדובר באחד האייקונים המוטוריים הגדולים ביותר שידעה תעשיית הרכב הספורטיבי להמונים.   

אבארט 500 Abarth Nuvolari נובולרי S 595

---        

אבארט 500 – צריכת דלק

היצרן מדבר על צריכת דלק ממוצעת של 7.2 ליטרים ל-100 ק"מ, שהם 13.8 ק"מ לליטר בנזין. בפועל, המבחן הסתיים עם ממוצע כולל של 11.8 ק"מ לליטר, והוא כלל לא מעט חלקים של נהיגה דינאמית, מצב ספורט והמון רעש.

אציין ששיוט רגוע הניב צריכה מצוינת של 15.8 ק"מ לליטר.

אבארט 500 Abarth Nuvolari נובולרי S 595 - לוח מחוונים

---

אבארט 500 - מסכמים

אם בודקים את האבארט 500 בכלים של מכונית פרקטית, היא נופלת בכמה סעיפים משמעותיים; היא לא מרווחת כלל, יש בה מקום אחסון צנוע, היא רועשת בעיני רבים (ו"מייצרת סאונד" בעיני מעטים), היא קופצנית ולא נינוחה, מה שהופך אותה לרכב לא פרקטי במיוחד, למי שצריך רכב "אול ראונדר", כדי להגיע מ-A ל- B .

אבל זה לא מה שהאבארט באה לתת.

האבארט באה לתת חווית נהיגה ספורטיבית, כל-חושית, מערבת ומתגמלת.

בימים שהאבארט שהתה במחיצתי, מצאתי עצמי מתנדב פתאום לקחת את הילדה לחברה, להקפיץ את הילד לחוג או סתם לצאת לסיבוב כיף, מה שנקרא סיבוב A ל- A. לא כדי להגיע, כדי ליהנות.

עם סאונד רוטן ופיצוצים מהאגזוזים, המשתלבים במרכב שזכה במראה שובה לב (במיוחד בכתום הזה!), זה רכב בובה'לה, מהזן שהולך ונכחד.

בעידן בו רכבים הופכים טכנולוגים, פרקטיים ומאד נכונים, ורבים מהם זונחים את המרכיבים שפונים אל הרגש והנשמה האמיתיים של רכב, רכב-כיף קטן ועצבני כמו אבארט מגיע כמשב רוח רענן. האבארט הקטנטנה תמתין לך בחנייה לקראת סיבובים ספונטניים ומענגים, מהם תישמרנה החוויות המשותפות בסוד- בינך ובינה.

אבארט 500 Abarth Nuvolari נובולרי S 595

Abarth 500 Nuvolari S 595 manual trans

מחיר (₪)159,900
אורך (מ')3.66
רוחב (מ')1.627
גובה (מ')1.485
בסיס גלגלים (מ')2.3
משקל עצמי (ק"ג)1,035
נפח תא מטען (ל')185
מרווח גחון (ס"מ)10.5
צריכת בנזין ממוצעת (מוצהר/ ממוצע מבחן - ק"מ / ליטר)13.8 / 11.8
מנוע, נפח (סוג דלק, סמ"ק)בנזין 1,400
תצורת מנוע (מס' צילינדרים)4 ציל'
תיבת הילוכים, הנעהידני 5, קדמית
הספק מנוע (כ"ס)165
מומנט (קג"מ)23.5
תאוצה 0-100 קמ"ש (שנ')7.3
משך אחריות כללית (שנים / ק"מ – המוקדם מביניהם)2 / 100,000