אאודי Audi Q4 e-tron – מבחן דרכים
אאודי Q4 e-tron הוא רכב פנאי יוקרתי, קומפקטי וכל-חשמלי, שהושק בארץ לפני כשנה, אך בפועל- החל לעלות על כבישי ישראל ממש לאחרונה. לקחנו אותו למבחן דרכים ממצה, לפניכם הרשמים ממנו.
אאודי Q4 e-tron - רקע
הקרוסאובר היוקרתי החדש שנושא בחזיתו את הסמל בעל 4 הטבעות המשולבות זו בזו, פותח על פלטפורמת MEB החשמלית של קבוצת פולקסוואגן.
ה- Q4 e-tron הוא הדגם הכל- חשמלי השלישי בארץ מבית אאודי, אחרי ה- e-tron הגדול יותר, שגם היה הסנונית הראשונה של אאודי כל-חשמלי בישראל, ואחריו דגם ה e-tron GT הסמי אקזוטי, החולק פלטפורמה ומכלולים עם פורשה טייקאן.
בסין, שווק בנוסף עד לאחרונה ולאורך כ-6 שנים דגם הקרוסאובר הקטן, ה- Q2, בגרסה מוארכת (Q2L) וחשמלית, דגם שהוגדר כפחות מוצלח ולכן שיווקו היה מקומי בלבד בסין, שם גם הורכב.
ה-Q4 e-tron הוא הבן דוד של הפולקסוואגן id4 והסקודה אניאק, לכן הם נמצאים בדיוק באותו הסגמנט, גם מבחינת המימדים, תוך שהם חולקים מכלולים רבים, לרבות מנוע ומערכת הנעה.
בארה"ב, רבים רואים ב- Q4 e-tron כתחליף ראוי לטסלה Y הפופולרית.
ל-Q4 e-tron קיים גם קשר ל-Q5 e-tron, הדגם הכל-חשמלי החמישי מבית אאודי, שטרם ידוע אם ישווק גם בישראל. זה האחרון מציג מרכב גדול יותר, שורת מושבים שלישית ומנוע חזק יותר, אולם גם הוא חולק מכלולים ומערכות עם אחיו הקטן נשוא מבחן זה, כמו למשל המסכים שבתא הנוסעים.
אאודי Q4 e-tron – מימדים
ה- Q4 e-tron ממוקם במה שהיצרן מגדיר "לב השוק", תוך שהוא מציג מימדים של רכב פנאי קומפקטי טיפוסי, עם 4.588 מ' לאורך, 1.865 מ' לרוחב וגובה בן 1.632 מ'.
למרות היותו קומפקטי וקצר במעט מה- Q5, היצרן מצהיר על מרווח פנים דומה, בשל בסיס גלגלים מכובד (2.764 מ') ותכנון יעיל של תא הנוסעים.
אכן, המושבים מלפנים מרווחים למדי, וגם מכיוון הישובים מאחור לא נרשמו תלונות, הרבה בזכות מרווח מצוין לרגליים, וגם רצפה כמעט שטוחה ליושב האמצעי.
הגרסה הנבחנת היא הרגילה ולא הספורטבק, לכן גם הגג אינו משתפל כאן בחדות אחורה, וגם נוסעים גבוהים יוכלו להתרווח בנוחות מאחור.
תא המטען אף הוא מפתיע בגודלו, עם 520 ליטרים ומפתח רחב ונוח. מתחת לרצפתו יש תא נוסף לכבל הטעינה, אך לא מעבר לכך.
אאודי Q4 e-tron – עיצוב חיצוני
העיצוב מדבר בשפה העכשווית של המותג, וכיתובי e-tron ו- electric מפוזרים מעדנות במקומות שונים על גבי המרכב.
מלפנים גריל גדול ודומיננטי, אטום כיאה לרכב חשמלי, ועליו עיטורי חריצים מדומים. במרכזו סמל אאודי, גם הוא במראה של טבעות אטומות, ממש כמו הלוגו שעל ההגה.
הפנסים הקדמיים צרים ונאים מסוג מטריקס לד חכמים (לד בגרסה ללא חבילת Tech שאיתנו), המתמקדים בכביש ולא בסנוור הרכב שממול. נסיעה בכביש מהיר וחשוך ממחישה את הזווית הרחבה ואת הכיסוי המצוין של התאורה שלהם.
מהצד חישוקי 19" (ישנם 20" אופציונליים בדגם), חיפויים לבתי הגלגלים, קווי ניקל בחלונות ובפסי האורך שעל הגג וחצאיות, נותנים כולם את המראה המבוקש מרכב פנאי.
מאחור פנסי לד המחוברים ביניהם בפס אדום, ועם נעילה של הרכב מתקבל מהם, כמו מאלה הקדמיים, מופע אנימציה של כמה שניות.
אאודי Q4 e-tron – עיצוב פנימי, איכות, הנדסת אנוש
נכנסים לתא הנוסעים, ושם מחכה סביבת נהג מוכרת מרכבי אאודי אחרים. התחושה מוצקה, המסכים והקונסולה המרכזית פונים אל הנהג, המתגים נותנים קליק איכותי.
המגע בחומרים השונים (גומי יצוק, עור, אלומיניום, פלסטיק איכותי) נעים ברובו, וברכב ההדגמה קיים שילוב צבעים טוב בין גוונים של בהיר לכהה.
בצד הפחות חיובי נציין פתחי אוורור עם מראה דומיננטי מידי ומעט גס, במיוחד מול הנוסע, שימוש במשטח שחור מבריק בקונסולה המרכזית, הנוטה לקבל טביעות אצבעות ואבק, וכפתורי מגע שעל ההגה (שהם בעלי לחיצה בנוסף), שנוטים לקבל פקודות לא רצויות עת שימוש בהגה בפניות או בסיבובים.
שימו לב לשינויים ספונטניים בעוצמת השמע, או לחיוג לא רצוני למספר הטלפון האחרון, שעלולים לקרות בשוגג, בעת שימוש אינטנסיבי בהגה בעיר או בכביש המפותל.
מצד שני, תפעול עוצמת השמע בעיקר מכפתורי המגע שבכפתור העגול שבקונסולה המרכזית, נוחים מאד לשימוש.
תפעול מסך לוח המחוונים הגדול (10.25") ומסך המולטימדיה (10.1") אינטואיטיבי לרוב, גם אם דורש לימוד והסתגלות. הרזולוציה עצמה בשניהם מעולה, כמו גם עושר הצבעים והפרטים הגרפיים שבהם.
בתא הנוסעים יש לא מעט תאי אחסון גדולים ועמוקים, כולל אחד גדול מתחת לקונסולה המרכזית הצפה.
אאודי Q4 e-tron – אבזור
הדגם מגיע ברמת גימור 40 e-tron ועלותו 290,000 ₪.
האבזור הסטנדרטי כולל מערכת שמע מבית אאודי עם 8 רמקולים, שליטה על הבלימה הרגנרטיבית, בורר מצבי נהיגה, חיישני חניה קדמיים ואחוריים עם חיווי על הצג, מצלמה אחורית, בקרת אקלים תלת אזורית, ריפודי עור, מפתח חכם, דלת תא מטען חשמלית, מראות חיצוניות מתקפלות חשמלית ומחוממות, מקרני לוגו ו-e-tron ממראות הצד על המדרכה, חלונות כהים ומבודדים תרמית ואקוסטית ועוד.
הדגם מגיע גם עם חלון גג פנורמי ומושבים קדמיים עם כוונון חשמלי הכוללים זיכרונות למושב נהג ולמראות, רק שאלה האחרונים נעדרים ממספר מצומצם של כלי הרכב שהגיעו במשלוח הראשון, ויש לוודא אם הם נמצאים ברכב הספציפי שהזמנתם.
28 אלף שקלים נוספים (וסה"כ עלות של כ- 318,000 ₪), קונים לכם את חבילת ה- Tech Pack, ואיתה תקבלו מערכת שמע משודרגת מבית Sonos, הכוללת 10 רמקולים, ולזכותה יאמר שהיא יודעת להפיק צליל משובח למדי.
עוד תקבלו כאן תאורת מטריקס לד יעילה, לוח מחוונים משודרג, מצלמות 360, מערכת ניווט מקורית, סיוע זחילה בפקקים ותצוגה עילית עם AR. המשמעות היא שמעבר לתצוגת מהירות, בקרת שיוט ועוד, תקבלו גם סימוני קוים הסופרים מרחק מהרכב שמלפנים עם התראות אדומות כשאתם קרובים מדי, סימון עיקולים וכו'.
התוצאה טובה, גם אם לא ברמה של מערכות ה- HUD הטובות ביותר בתעשייה, כמו בדגמי מרצדס מהדור האחרון למשל.
אאודי Q4 e-tron – בטיחות
ציון הדגם הוא 7 מתוך 8. יש כאן 7 כריות אוויר, בקרת שיוט אדפטיבית, מערכת אקטיבית למניעת סטיה מנתיב, בלימה אוטומטית בחירום, זיהוי רכב בשטח מת, זיהוי דו גלגלי והולכי רגל, התרעה על עייפות נהג, שליטה אוטומטית באורות גבוהים ועוד.
אאודי Q4 e-tron – הנעה
ב-Q4 מנוע חשמלי בודד המניע את הגלגלים האחוריים. המנוע מפיק 204 כ"ס ומומנט בן 31.6 קג"מ. המנוע מתגבר על משקל עצמי לא מבוטל של קצת מעל ל-2 טונות, ומזניק את האאודי החשמלית ל-100 קמ"ש תוך 8.5 שניות.
בתנועה עירונית, מורגש שקט כמעט מוחלט בתא הנוסעים. ההגה קליל וקוטר הסיבוב קטנטן.
התאוצה מהמקום נחושה מאד, וקל לתמרן עם ה-Q4 הזו גם ברחובות הצפופים ובתנועה ערה.
המתלים מכוילים באופן לא רך מדי, זה לא מפריע יתר על המידה, אך בורות או כביש משובש יכולים להיות מלווים ברעש מתלים ותחושה נוקשה מעט, אך לא ברמה שתגרום לנסיעה להיות לא נוחה. הנסיעה עצמה שלווה ומפנקת ברוב הכבישים העירוניים.
יציאה מהעיר ממחישה את הבידוד האקוסטי המשופר, וזה אומר שהשקט בתא הנוסעים נשמר באופן מרשים מאד, וזה מאפשר ליהנות ממערכת השמע הטובה שכאן, במיוחד בהפעלת סטרימינג מהטלפון, או בחיבור לאפל קאר פליי / אנדרואיד אוטו.
גם כאן התגובות נחושות, במיוחד במצב נהיגה dynamic, למרות שאת רוב השיוט הארוך העדפתי להעביר במצב של comfort ואף ב- efficiency. מצבים אלה עדיין מאפשרים להאיץ ולעקוף כשזה נדרש (במצב חיסכון נדרשת לחיצה הגונה למדי על הדוושה), וגם אם יכולת המזגן פוחתת- זה לא ממש משפיע בימים קרים שכאלה, לצד העובדה שצריכת החשמל טובה משמעותית מאשר במצב דינאמי או במצב אינדיווידואלי שנקבע בסימן ספורטיבי.
בכל תנאי הדרך וברוב סוגי הכבישים ה-Q4 נותנת תחושה בטוחה למדי, ולא מתקבלת תחושה שנדרש עוד כוח, למעט בכביש הדינאמי, שלשם מלכתחילה עדיף להגיע עם רכב לא חשמלי הסובל מעודף משקל, שלו יש הגה שהוא אמנם נראה מצוין וקטום מעלה-מטה, אך הוא קל, די מעורפל (למרות שיש לו קושי תלוי מהירות), וגם מרגיש מעט דק מדי ללפיתה.
יחד עם זאת, ההנעה האחורית שכאן מהנה למדי. היא יכולה להתגלות כשמחה ועליזה למדי, אם מתכננים אותה נכון, אך עלולה להפתיע את מי שלא.
בלימה רגנרטיבית
שימוש בבלימה רגנרטיבית מומלץ בכל רכב חשמלי באשר הוא, ולו רק כדי לקבל כמה קילומטרים בחזרה למד הטווח.
ה-Q4 e-tron מצויד בכפתורים שמאחורי ההגה. אלה שולטים באחזור האנרגיה ב-3 דרגות של עוצמה, כשגם זו החריפה ביותר לא נותנת תחושת "נהיגה בדוושה אחת", יחד עם זאת, היא כן מסוגלת לבלום את ה- Q4 לקראת רמזור למשל, עד למהירות של גלישה, אך לא לבלימה מוחלטת.
שימוש בבלימה הרגנרטיבית במורד הררי למשל ולאורך מרחק בריא בן כמה קילומטרים, יכול להסתכם בתוספת של כ-4-5 קילומטרים לטווח של המרחק שנותר. יפה.
הגיוני למדי שמערכת הבלימה הרגנרטיבית תופסק עם הפעלת בקרת השיוט האדפטיבית, אולם פעולתה מנוטרלת גם עם מעבר מהילוך D ל- B, שגם הוא תפקידו לבלום את הרכב עם הרפיה מדוושת התאוצה. אין פה "כפל מבצעים".
יצוין כי כדי להשתמש בבלימה הרגנרטיבית, יש להפעילה בכל פעם מחדש לאחר נגיעה באחת מהדוושות, לרבות זו של ההאצה.
אאודי Q4 e-tron – צריכת חשמל וטעינה
צריכה
ב- Q4 e-tron סוללה בקיבולת 77 קוט"ש.
הטווח המוצהר על ידי היבואן עומד על 592 ק"מ בין טעינות, כשבספרות זרה מדברים על 520 ק"מ לדגם. כך או כך, מבחן המציאות מראה, כי הצריכה האמיתית תנוע, ברוב תנאי הדרך ומזג האוויר, בין 365 ק"מ בנהיגה דינאמית, מהירה, הררית ולא חסכונית, ועד כ-460 ק"מ בנהיגה מנומסת ומתחשבת (במד הקילומטרים), לרבות שימוש נרחב בבלימה רגנרטיבית.
במד הקילו וואט זה אומר, כ- 21 קווט"ש בזבזניים ל-100 ק"מ ועד כ-16.7 קווט"ש לכל 100 ק"מ, כפי שמופיע בתמונה, בנהיגה רגועה.
בפועל, הטווח הריאלי עומד על 400 ועד 420 ק"מ אמיתיים לחלוטין.
טעינה
הנתון הרשמי מדבר על טעינה ביתית בקצב של 7.5 שעות ובטעינה מהירה בקצב מקסימלי של 125 קווט"ש, תוך 38 דקות בלבד.
גם כאן קחו בחשבון את חיי המעשה ואת המציאות שממתינה לכם בתחנות הטעינה הציבוריות;
תחנה מהירה בעלת קצב טעינה מקסימלי של 50 קווט"ש, הטעינה את הסוללה ברכב ממצב של 32% ועד לטעינה מלאה של 100% תוך 75 דקות.
טעינה נוספת, הפעם בתחנה ציבורית הטוענת לקצב של 90 קווט"ש, טענה את הסוללה בפועל מ-18% ועד ל-100% תוך 80 דקות.
כך שאם אתם נוסעים לטייל מאזור המרכז צפונה, כדי למצוא שלג ברמת הגולן למשל, או שאתם נוסעים לחפש את אירוס טוביה (יש כזה, תבדקו) בבורות לוץ, כנראה שתצטרכו לבקר לפחות פעם אחת בתחנת טעינה ציבורית.
קחו בחשבון שלא רק שתדרשו לתכנן את הציר שלכם בהתאם למיקום העמדות הציבוריות והמהירות, אלא גם שמומלץ שתיקחו אוויר לנשימה, וחפשו מיקום עם מסעדה טובה.
אם תגיעו ותאלצו להמתין לסיום הטעינה של רכב שהחל לטעון לפניכם, ובנוסף תמתינו לטעינה של הרכב שלכם, סביר להניח שתבלו במתחם לא פחות משעתיים.
אאודי Q4 e-tron – סיכום
רכבי הפנאי הקומפקטיים נמצאים בסגמנט הרותח, המבוקש ביותר, ובעל קצב הצמיחה המשמעותי ביותר בענף הרכב.
היבואן, יחד עם היצרן יודעים זאת היטב, ולכן גם התמחור של ה Q4 e-tron הגיוני ביחס לרכבי יוקרה חשמליים אחרים, וגם ביחס לאחיות מבית, הפולקסוואגן id4 והסקודה אנייק.
זאת ועוד, למרות עליית המס בתחילת השנה הנוכחית, מחירי ה- Q4 לא השתנו כלל מאז נחשפו בהשקה לפני למעלה משנה, וזאת כדי להנגיש אותו לציבור וכדי למנוע בעיית תמורה תמחירית.
ה- Q4 e-tron מגיע מצויד, עם טווח נסיעה ריאלי סביר, עלויות אחזקה וטעינה נמוכות מאד, יש לו מנוע בעל ביצועים מספקים ואף מעבר לכך, ובנוסף, הוא בטיחותי, הוא מעוצב היטב ולא פחות חשוב – הוא נושא בחזיתו ועל ישבנו לוגו שהפך סמל סטטוס.
כל אלה הופכים אותו לרכישה ראויה, כשברקע עדיין עומדים שיקולים של רכישת רכב חשמלי, כל רכב חשמלי, למי שמתכוון לצאת איתו לנסיעות ארוכות במיוחד ובאופן תדיר.
אאודי Q4 e-tron
מחיר (₪) (כולל Tech Pack) | 290,000 ׁ(318,000) |
אורך (מ') | 4.588 |
רוחב (מ') | 1.864 |
גובה (מ') | 1.632 |
בסיס גלגלים (מ') | 2.764 |
משקל עצמי (ק"ג) | 2,050 |
נפח תא מטען/ כשהמושבים האחוריים מקופלים (ל') | 520 / 1,490 |
מרווח גחון (ס"מ) | 18 |
טווח נסיעה לטעינה מלאה (ק"מ) (מוצהר/ ממוצע מבחן) | 592 / 420 |
הספק מנוע חשמלי (כ"ס) | 204 |
תאוצה 0-100 קמ"ש (שנ') | 8.5 |
קיבולת סוללה (קווט"ש) | 77 |
משך טעינה ביתית AC (0%-100%)(דק') | 450 |
משך טעינה ציבורית DC (0%-100%) (דק') | 38 |
קצב טעינה מקסימלית (מהיר DC/ ביתי AC) (קווט"ש) | 125 / 11 |
משך אחריות כללית (שנים / ק"מ – המוקדם מביניהם) | 3 / 100,000 |
משך אחריות על מערכת חשמלית (סוללה) (שנים / ק"מ – המוקדם מביניהם) | 8 / 160,000 |
אאודי Q4 e-tron - רקע
הקרוסאובר היוקרתי החדש שנושא בחזיתו את הסמל בעל 4 הטבעות המשולבות זו בזו, פותח על פלטפורמת MEB החשמלית של קבוצת פולקסוואגן.
ה- Q4 e-tron הוא הדגם הכל- חשמלי השלישי בארץ מבית אאודי, אחרי ה- e-tron הגדול יותר, שגם היה הסנונית הראשונה של אאודי כל-חשמלי בישראל, ואחריו דגם ה e-tron GT הסמי אקזוטי, החולק פלטפורמה ומכלולים עם פורשה טייקאן.
בסין, שווק בנוסף עד לאחרונה ולאורך כ-6 שנים דגם הקרוסאובר הקטן, ה- Q2, בגרסה מוארכת (Q2L) וחשמלית, דגם שהוגדר כפחות מוצלח ולכן שיווקו היה מקומי בלבד בסין, שם גם הורכב.
ה-Q4 e-tron הוא הבן דוד של הפולקסוואגן id4 והסקודה אניאק, לכן הם נמצאים בדיוק באותו הסגמנט, גם מבחינת המימדים, תוך שהם חולקים מכלולים רבים, לרבות מנוע ומערכת הנעה.
בארה"ב, רבים רואים ב- Q4 e-tron כתחליף ראוי לטסלה Y הפופולרית.
ל-Q4 e-tron קיים גם קשר ל-Q5 e-tron, הדגם הכל-חשמלי החמישי מבית אאודי, שטרם ידוע אם ישווק גם בישראל. זה האחרון מציג מרכב גדול יותר, שורת מושבים שלישית ומנוע חזק יותר, אולם גם הוא חולק מכלולים ומערכות עם אחיו הקטן נשוא מבחן זה, כמו למשל המסכים שבתא הנוסעים.
אאודי Q4 e-tron – מימדים
ה- Q4 e-tron ממוקם במה שהיצרן מגדיר "לב השוק", תוך שהוא מציג מימדים של רכב פנאי קומפקטי טיפוסי, עם 4.588 מ' לאורך, 1.865 מ' לרוחב וגובה בן 1.632 מ'.
למרות היותו קומפקטי וקצר במעט מה- Q5, היצרן מצהיר על מרווח פנים דומה, בשל בסיס גלגלים מכובד (2.764 מ') ותכנון יעיל של תא הנוסעים.
אכן, המושבים מלפנים מרווחים למדי, וגם מכיוון הישובים מאחור לא נרשמו תלונות, הרבה בזכות מרווח מצוין לרגליים, וגם רצפה כמעט שטוחה ליושב האמצעי.
הגרסה הנבחנת היא הרגילה ולא הספורטבק, לכן גם הגג אינו משתפל כאן בחדות אחורה, וגם נוסעים גבוהים יוכלו להתרווח בנוחות מאחור.
תא המטען אף הוא מפתיע בגודלו, עם 520 ליטרים ומפתח רחב ונוח. מתחת לרצפתו יש תא נוסף לכבל הטעינה, אך לא מעבר לכך.
אאודי Q4 e-tron – עיצוב חיצוני
העיצוב מדבר בשפה העכשווית של המותג, וכיתובי e-tron ו- electric מפוזרים מעדנות במקומות שונים על גבי המרכב.
מלפנים גריל גדול ודומיננטי, אטום כיאה לרכב חשמלי, ועליו עיטורי חריצים מדומים. במרכזו סמל אאודי, גם הוא במראה של טבעות אטומות, ממש כמו הלוגו שעל ההגה.
הפנסים הקדמיים צרים ונאים מסוג מטריקס לד חכמים (לד בגרסה ללא חבילת Tech שאיתנו), המתמקדים בכביש ולא בסנוור הרכב שממול. נסיעה בכביש מהיר וחשוך ממחישה את הזווית הרחבה ואת הכיסוי המצוין של התאורה שלהם.
מהצד חישוקי 19" (ישנם 20" אופציונליים בדגם), חיפויים לבתי הגלגלים, קווי ניקל בחלונות ובפסי האורך שעל הגג וחצאיות, נותנים כולם את המראה המבוקש מרכב פנאי.
מאחור פנסי לד המחוברים ביניהם בפס אדום, ועם נעילה של הרכב מתקבל מהם, כמו מאלה הקדמיים, מופע אנימציה של כמה שניות.
אאודי Q4 e-tron – עיצוב פנימי, איכות, הנדסת אנוש
נכנסים לתא הנוסעים, ושם מחכה סביבת נהג מוכרת מרכבי אאודי אחרים. התחושה מוצקה, המסכים והקונסולה המרכזית פונים אל הנהג, המתגים נותנים קליק איכותי.
המגע בחומרים השונים (גומי יצוק, עור, אלומיניום, פלסטיק איכותי) נעים ברובו, וברכב ההדגמה קיים שילוב צבעים טוב בין גוונים של בהיר לכהה.
בצד הפחות חיובי נציין פתחי אוורור עם מראה דומיננטי מידי ומעט גס, במיוחד מול הנוסע, שימוש במשטח שחור מבריק בקונסולה המרכזית, הנוטה לקבל טביעות אצבעות ואבק, וכפתורי מגע שעל ההגה (שהם בעלי לחיצה בנוסף), שנוטים לקבל פקודות לא רצויות עת שימוש בהגה בפניות או בסיבובים.
שימו לב לשינויים ספונטניים בעוצמת השמע, או לחיוג לא רצוני למספר הטלפון האחרון, שעלולים לקרות בשוגג, בעת שימוש אינטנסיבי בהגה בעיר או בכביש המפותל.
מצד שני, תפעול עוצמת השמע בעיקר מכפתורי המגע שבכפתור העגול שבקונסולה המרכזית, נוחים מאד לשימוש.
תפעול מסך לוח המחוונים הגדול (10.25") ומסך המולטימדיה (10.1") אינטואיטיבי לרוב, גם אם דורש לימוד והסתגלות. הרזולוציה עצמה בשניהם מעולה, כמו גם עושר הצבעים והפרטים הגרפיים שבהם.
בתא הנוסעים יש לא מעט תאי אחסון גדולים ועמוקים, כולל אחד גדול מתחת לקונסולה המרכזית הצפה.
אאודי Q4 e-tron – אבזור
הדגם מגיע ברמת גימור 40 e-tron ועלותו 290,000 ₪.
האבזור הסטנדרטי כולל מערכת שמע מבית אאודי עם 8 רמקולים, שליטה על הבלימה הרגנרטיבית, בורר מצבי נהיגה, חיישני חניה קדמיים ואחוריים עם חיווי על הצג, מצלמה אחורית, בקרת אקלים תלת אזורית, ריפודי עור, מפתח חכם, דלת תא מטען חשמלית, מראות חיצוניות מתקפלות חשמלית ומחוממות, מקרני לוגו ו-e-tron ממראות הצד על המדרכה, חלונות כהים ומבודדים תרמית ואקוסטית ועוד.
הדגם מגיע גם עם חלון גג פנורמי ומושבים קדמיים עם כוונון חשמלי הכוללים זיכרונות למושב נהג ולמראות, רק שאלה האחרונים נעדרים ממספר מצומצם של כלי הרכב שהגיעו במשלוח הראשון, ויש לוודא אם הם נמצאים ברכב הספציפי שהזמנתם.
28 אלף שקלים נוספים (וסה"כ עלות של כ- 318,000 ₪), קונים לכם את חבילת ה- Tech Pack, ואיתה תקבלו מערכת שמע משודרגת מבית Sonos, הכוללת 10 רמקולים, ולזכותה יאמר שהיא יודעת להפיק צליל משובח למדי.
עוד תקבלו כאן תאורת מטריקס לד יעילה, לוח מחוונים משודרג, מצלמות 360, מערכת ניווט מקורית, סיוע זחילה בפקקים ותצוגה עילית עם AR. המשמעות היא שמעבר לתצוגת מהירות, בקרת שיוט ועוד, תקבלו גם סימוני קוים הסופרים מרחק מהרכב שמלפנים עם התראות אדומות כשאתם קרובים מדי, סימון עיקולים וכו'.
התוצאה טובה, גם אם לא ברמה של מערכות ה- HUD הטובות ביותר בתעשייה, כמו בדגמי מרצדס מהדור האחרון למשל.
אאודי Q4 e-tron – בטיחות
ציון הדגם הוא 7 מתוך 8. יש כאן 7 כריות אוויר, בקרת שיוט אדפטיבית, מערכת אקטיבית למניעת סטיה מנתיב, בלימה אוטומטית בחירום, זיהוי רכב בשטח מת, זיהוי דו גלגלי והולכי רגל, התרעה על עייפות נהג, שליטה אוטומטית באורות גבוהים ועוד.
אאודי Q4 e-tron – הנעה
ב-Q4 מנוע חשמלי בודד המניע את הגלגלים האחוריים. המנוע מפיק 204 כ"ס ומומנט בן 31.6 קג"מ. המנוע מתגבר על משקל עצמי לא מבוטל של קצת מעל ל-2 טונות, ומזניק את האאודי החשמלית ל-100 קמ"ש תוך 8.5 שניות.
בתנועה עירונית, מורגש שקט כמעט מוחלט בתא הנוסעים. ההגה קליל וקוטר הסיבוב קטנטן.
התאוצה מהמקום נחושה מאד, וקל לתמרן עם ה-Q4 הזו גם ברחובות הצפופים ובתנועה ערה.
המתלים מכוילים באופן לא רך מדי, זה לא מפריע יתר על המידה, אך בורות או כביש משובש יכולים להיות מלווים ברעש מתלים ותחושה נוקשה מעט, אך לא ברמה שתגרום לנסיעה להיות לא נוחה. הנסיעה עצמה שלווה ומפנקת ברוב הכבישים העירוניים.
יציאה מהעיר ממחישה את הבידוד האקוסטי המשופר, וזה אומר שהשקט בתא הנוסעים נשמר באופן מרשים מאד, וזה מאפשר ליהנות ממערכת השמע הטובה שכאן, במיוחד בהפעלת סטרימינג מהטלפון, או בחיבור לאפל קאר פליי / אנדרואיד אוטו.
גם כאן התגובות נחושות, במיוחד במצב נהיגה dynamic, למרות שאת רוב השיוט הארוך העדפתי להעביר במצב של comfort ואף ב- efficiency. מצבים אלה עדיין מאפשרים להאיץ ולעקוף כשזה נדרש (במצב חיסכון נדרשת לחיצה הגונה למדי על הדוושה), וגם אם יכולת המזגן פוחתת- זה לא ממש משפיע בימים קרים שכאלה, לצד העובדה שצריכת החשמל טובה משמעותית מאשר במצב דינאמי או במצב אינדיווידואלי שנקבע בסימן ספורטיבי.
בכל תנאי הדרך וברוב סוגי הכבישים ה-Q4 נותנת תחושה בטוחה למדי, ולא מתקבלת תחושה שנדרש עוד כוח, למעט בכביש הדינאמי, שלשם מלכתחילה עדיף להגיע עם רכב לא חשמלי הסובל מעודף משקל, שלו יש הגה שהוא אמנם נראה מצוין וקטום מעלה-מטה, אך הוא קל, די מעורפל (למרות שיש לו קושי תלוי מהירות), וגם מרגיש מעט דק מדי ללפיתה.
יחד עם זאת, ההנעה האחורית שכאן מהנה למדי. היא יכולה להתגלות כשמחה ועליזה למדי, אם מתכננים אותה נכון, אך עלולה להפתיע את מי שלא.
בלימה רגנרטיבית
שימוש בבלימה רגנרטיבית מומלץ בכל רכב חשמלי באשר הוא, ולו רק כדי לקבל כמה קילומטרים בחזרה למד הטווח.
ה-Q4 e-tron מצויד בכפתורים שמאחורי ההגה. אלה שולטים באחזור האנרגיה ב-3 דרגות של עוצמה, כשגם זו החריפה ביותר לא נותנת תחושת "נהיגה בדוושה אחת", יחד עם זאת, היא כן מסוגלת לבלום את ה- Q4 לקראת רמזור למשל, עד למהירות של גלישה, אך לא לבלימה מוחלטת.
שימוש בבלימה הרגנרטיבית במורד הררי למשל ולאורך מרחק בריא בן כמה קילומטרים, יכול להסתכם בתוספת של כ-4-5 קילומטרים לטווח של המרחק שנותר. יפה.
הגיוני למדי שמערכת הבלימה הרגנרטיבית תופסק עם הפעלת בקרת השיוט האדפטיבית, אולם פעולתה מנוטרלת גם עם מעבר מהילוך D ל- B, שגם הוא תפקידו לבלום את הרכב עם הרפיה מדוושת התאוצה. אין פה "כפל מבצעים".
יצוין כי כדי להשתמש בבלימה הרגנרטיבית, יש להפעילה בכל פעם מחדש לאחר נגיעה באחת מהדוושות, לרבות זו של ההאצה.
אאודי Q4 e-tron – צריכת חשמל וטעינה
צריכה
ב- Q4 e-tron סוללה בקיבולת 77 קוט"ש.
הטווח המוצהר על ידי היבואן עומד על 592 ק"מ בין טעינות, כשבספרות זרה מדברים על 520 ק"מ לדגם. כך או כך, מבחן המציאות מראה, כי הצריכה האמיתית תנוע, ברוב תנאי הדרך ומזג האוויר, בין 365 ק"מ בנהיגה דינאמית, מהירה, הררית ולא חסכונית, ועד כ-460 ק"מ בנהיגה מנומסת ומתחשבת (במד הקילומטרים), לרבות שימוש נרחב בבלימה רגנרטיבית.
במד הקילו וואט זה אומר, כ- 21 קווט"ש בזבזניים ל-100 ק"מ ועד כ-16.7 קווט"ש לכל 100 ק"מ, כפי שמופיע בתמונה, בנהיגה רגועה.
בפועל, הטווח הריאלי עומד על 400 ועד 420 ק"מ אמיתיים לחלוטין.
טעינה
הנתון הרשמי מדבר על טעינה ביתית בקצב של 7.5 שעות ובטעינה מהירה בקצב מקסימלי של 125 קווט"ש, תוך 38 דקות בלבד.
גם כאן קחו בחשבון את חיי המעשה ואת המציאות שממתינה לכם בתחנות הטעינה הציבוריות;
תחנה מהירה בעלת קצב טעינה מקסימלי של 50 קווט"ש, הטעינה את הסוללה ברכב ממצב של 32% ועד לטעינה מלאה של 100% תוך 75 דקות.
טעינה נוספת, הפעם בתחנה ציבורית הטוענת לקצב של 90 קווט"ש, טענה את הסוללה בפועל מ-18% ועד ל-100% תוך 80 דקות.
כך שאם אתם נוסעים לטייל מאזור המרכז צפונה, כדי למצוא שלג ברמת הגולן למשל, או שאתם נוסעים לחפש את אירוס טוביה (יש כזה, תבדקו) בבורות לוץ, כנראה שתצטרכו לבקר לפחות פעם אחת בתחנת טעינה ציבורית.
קחו בחשבון שלא רק שתדרשו לתכנן את הציר שלכם בהתאם למיקום העמדות הציבוריות והמהירות, אלא גם שמומלץ שתיקחו אוויר לנשימה, וחפשו מיקום עם מסעדה טובה.
אם תגיעו ותאלצו להמתין לסיום הטעינה של רכב שהחל לטעון לפניכם, ובנוסף תמתינו לטעינה של הרכב שלכם, סביר להניח שתבלו במתחם לא פחות משעתיים.
אאודי Q4 e-tron – סיכום
רכבי הפנאי הקומפקטיים נמצאים בסגמנט הרותח, המבוקש ביותר, ובעל קצב הצמיחה המשמעותי ביותר בענף הרכב.
היבואן, יחד עם היצרן יודעים זאת היטב, ולכן גם התמחור של ה Q4 e-tron הגיוני ביחס לרכבי יוקרה חשמליים אחרים, וגם ביחס לאחיות מבית, הפולקסוואגן id4 והסקודה אנייק.
זאת ועוד, למרות עליית המס בתחילת השנה הנוכחית, מחירי ה- Q4 לא השתנו כלל מאז נחשפו בהשקה לפני למעלה משנה, וזאת כדי להנגיש אותו לציבור וכדי למנוע בעיית תמורה תמחירית.
ה- Q4 e-tron מגיע מצויד, עם טווח נסיעה ריאלי סביר, עלויות אחזקה וטעינה נמוכות מאד, יש לו מנוע בעל ביצועים מספקים ואף מעבר לכך, ובנוסף, הוא בטיחותי, הוא מעוצב היטב ולא פחות חשוב – הוא נושא בחזיתו ועל ישבנו לוגו שהפך סמל סטטוס.
כל אלה הופכים אותו לרכישה ראויה, כשברקע עדיין עומדים שיקולים של רכישת רכב חשמלי, כל רכב חשמלי, למי שמתכוון לצאת איתו לנסיעות ארוכות במיוחד ובאופן תדיר.
אאודי Q4 e-tron
מחיר (₪) (כולל Tech Pack) | 290,000 ׁ(318,000) |
אורך (מ') | 4.588 |
רוחב (מ') | 1.864 |
גובה (מ') | 1.632 |
בסיס גלגלים (מ') | 2.764 |
משקל עצמי (ק"ג) | 2,050 |
נפח תא מטען/ כשהמושבים האחוריים מקופלים (ל') | 520 / 1,490 |
מרווח גחון (ס"מ) | 18 |
טווח נסיעה לטעינה מלאה (ק"מ) (מוצהר/ ממוצע מבחן) | 592 / 420 |
הספק מנוע חשמלי (כ"ס) | 204 |
תאוצה 0-100 קמ"ש (שנ') | 8.5 |
קיבולת סוללה (קווט"ש) | 77 |
משך טעינה ביתית AC (0%-100%)(דק') | 450 |
משך טעינה ציבורית DC (0%-100%) (דק') | 38 |
קצב טעינה מקסימלית (מהיר DC/ ביתי AC) (קווט"ש) | 125 / 11 |
משך אחריות כללית (שנים / ק"מ – המוקדם מביניהם) | 3 / 100,000 |
משך אחריות על מערכת חשמלית (סוללה) (שנים / ק"מ – המוקדם מביניהם) | 8 / 160,000 |