עמדות טעינה חשמליות של אחוזות החוף

עמדות טעינה חשמליות של אחוזות החוף
חניון אחוזת החוף בו התקיים האירוע. קרדיט תמונות: דורון סהר

"אחוזות החוף" השיקה השבוע עמדות טעינה חשמליות באירוע RFI (בקשה למידע) שנערך בחניון גולדה שבתל אביב. התרשמנו מטעינת כלי רכב שהודגמה במקום, וחזרנו עם רשמים

טל אבן | 08/07/19

נדמה לעיתים שעולם הרכב רץ מהר, אולי מהר מדי, כשהקצב לעיתים אינו פועל בחפיפה אחת בין הפיתוחים הטכנולוגיים בשכלי הרכב, עם אלו שבתשתיות.

הרצון מחד להעלות כלי רכב חשמליים רבים, חייב שיהיה מגובה במספיק עמדות טעינה עם פריסה גיאוגרפית בהתאם, על מנת שהתשתיות לא תהוונה צוואר בקבוק, ועל כך אנו רואים לאחרונה דיונים ובקשות לתקציבים המגיעות ממשרד האנרגיה.

יתרה מכך, כיום ניתן לטעון כ-80% מסוללות רוב כלי הרכב בטעינה מהירה בת כחצי שעה, מה שמעלה תהיות לגבי פעילות הנהג ויושבי הרכב לאורך הטעינה (שעדיין ארוכה משמעותית מתדלוק מיכל דלק כיום), וכן, מהו הטווח הריאלי שאותה הטעינה מקנה. הרי אין כאן גיבוי של מנוע בעירה פנימית.

מרבית ההתקנות מתבצעות נכון להיום בסקטור הפרטי עם עמודי טעינה פרטיים המותקנים בחניות שבבתי המגורים או בחניות קבועות השייכות לחניונים שליד העבודה, אך כשמסתכלים על המרחב הציבורי חברת אחוזות החוף מציעה כיום לציבור הנוסעים ברכבים חשמליים כ- 50  עמדות טעינה חשמליות הפרוסות בחניונים ברחבי העיר תל אביב, ביניהן שתי עמדות טעינה מהירה הממוקמות בחניון גולדה בו התארחנו.

במסגרת ה-RFI האחרון, פנתה חברת אחוזות החוף לשוק המקצועי במטרה ללמוד, לפתח ולאפשר את חווית המשתמש הטובה ביותר לצרכנייה. חברות המפעילות מערכות טעינה חשמליות הוזמנו להתקין את עמדותיהן לטובת למידה פרקטית ושיפור השירות עבור הלקוחות – גם מבחינת הטעינה אבל בעיקר מבחינת הממשק האפליקטיבי, אופן התשלום, אגירת המידע (BIG DATA) וכדומה.
 

בין החברות ניתן למצוא את חברת אפקון (עם EVMETER) , וימזור (מקבוצת YSB), את Evedge (- שותפות מילגם EV-edge), חברת  EVI , חברת ג'ינרג'י, וחברת EVCharge. 

בפועל, הותקנו 6 עמדות AC אשר משרתות כיום את רוב כלי הרכבים החשמליים וההיברידיים בארץ, המוערכים באלפים בודדים בלבד. כמו כן, במסגרת הבקשות למידע, בוצעו תצוגות תכלית בהן הציגה כל חברה את יכולותיה הטכנולוגיות, הטכניות וממשק המשתמש. ה -RFI ימשך עד לחודש ספטמבר, ובמהלכו מתאפשרת טעינה וחניה בחינם בחניון גולדה לשם משיכת בעלי הרכבים החשמליים להגיע לטעון ולהתנסות בעמדות.

בעלי כלי הרכב מתבקשים להעביר משוב על מהירות הטעינה ושביעות רצונם מכל אחת מהעמדות.

אחוזות החוף בחרה להגדיל את חיבורי החשמל בחניונים ברחבי העיר על מנת להנגיש את השימוש בעמדות הטעינה וכאשר תצא למכרז הבא, כל שיהיה על הזוכה לעשות הוא להתקין את העמדה על התשתית שהוכנה מראש, מה שמוריד מעלות ההשקעה לעמדה, ומאפשר לאחוזות חוף לקבוע מחיר הוגן עבור התושבים ולקוחות מזדמנים.

כרגע קיימות באחוזות החוף כבר תשתיות מוכנות ל- 59 עמדות טעינה AC ול- 9 עמדות DC – וסה"כ 68 עמדות ( כלומר עמדות ל- 127 רכבים. עמדת AC מטעינה 2 רכבים ועמדת DC רכב 1).

על פי התכנון, ב- 3 השנים הקרובות תהיינה לאחוזות החוף 112 עמדות AC ו- 16 עמדות DC- וסה"כ 128 עמדות  (כלומר עמדות ל- 240 רכבים)

המטרה של הפריסה הרחבה היא, בין היתר, לתת מענה גם לבעלי רכב חשמלי או פלאג אין שאין ברשותם האפשרות להתקין עמדה פרטית בחניית ביתו, לקבל עמדה ציבורית הנמצאת בסמוך לביתו

באירוע שהתרחש השבוע, נכחו מנכ"ל אחוזות החוף , שרלי בן סימון, יו"ר אחוזות החוף, אברהם מנלה, סגנית ראש העיר ומחזיקת תיק התחבורה, מיטל להבי, וכל מנהלי החברות המשתתפות ב- RFI. כמו כן השתתפו נציגי חברת קרסו , יבואני הזואי החשמלית של רנו והניסן ליף.



האירוע היה במעמד ראש עיריית תל אביב, רון חולדאי, שהוסיף:  "כל תפקידנו הוא להיות החלוצים בכל הקשור למרחב האורבני, תל אביב- יפו מובילה תהליכים אלו ותמשיך להוביל. אני מחזק את המשתתפים באירוע שלוקחים חלק בתהליך ואנו מקווים ששיתוף הפעולה יוביל לשינוי ולקדמה בתחום".