סיכום נתוני תאונות הדרכים בישראל 2018

סיכום נתוני תאונות הדרכים בישראל 2018
בחישוב מדד ההרוגים, 2018 תרשם כשנה הבטוחה ביותר בכל הזמנים

מנתונים שרוכזו ע"י המדען הראשי של משרד התחבורה, עולה כי ב-2018 צפוי לרדת מספר ההרוגים בתאונות הדרכים לכל מיליארד ק"מ של נסועה למספר הנמוך ביותר בכל הזמנים. מהן הסיבות לכך ועוד נתונים המסכמים את תאונות הדרכים בשנה החולפת

אורן פרנקל | 31/12/18

ב- 2018 עמד מספר ההרוגים לכל מיליארד קילומטר על 5 הרוגים, לעומת 6.1 בשנת 2017 ו- 5.8 מיליארד ב- 2012, שנחשבה לשנה הבטוחה ביותר עד היום. גם בחישוב מדד ההרוגים ל-100 אלף תושבים, 2018 תרשם כשנה הבטוחה ביותר בכל הזמנים. הצפי לשנת 2018, עומד על 3.5 הרוגים לכל 100 אלף תושבים, לעומת 4.1 הרוגים בשנת 2017, ו-3.7 הרוגים, בשנת 2012.
      
שנת 2018 מסתמנת כשנה הבטוחה ביותר בכבישים. מנתונים שרוכזו על ידי המדען הראשי של משרד התחבורה, ד"ר שי סופר, עולה כי בשנת 2018 צפוי מספר ההרוגים בתאונות הדרכים לכל מיליארד קילומטר של נסועה לרדת ל-5 הרוגים. מדובר במספר הנמוך ביותר בכל הזמנים, בחישוב הגידול בנסועה (30%) והאוכלוסיה (26%) בעשור האחרון.

על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, בשנה הקודמת (2017) עמד מספר ההרוגים לכל מיליארד קילומטר נסועה על 6.1 הרוגים, ובשנת 2012, שנחשבה לשנה הבטוחה ביותר עד היום, עמד מספר ההרוגים על 5.8 לכל מיליארד קילומטר נסועה. הנסועה בשנת 2018 צפויה להסתכם ב-62 מיליארד קילומטרים, לעומת כ-50 מיליארד קילומטר נסועה, בשנת 2012, גידול של 25%.
לדברי ד"ר סופר, גם בחישוב מדד ההרוגים ל-100 אלף תושבים, שנת 2018 תרשם כשנה הבטוחה ביותר בכל הזמנים. התחזית לשנת 2018, עומדת על 3.5 הרוגים לכל 100 אלף תושבים, לעומת 4.1 הרוגים בשנת 2017, ו-3.7 הרוגים, בשנת 2012. זאת, בחישוב הגידול בנסועה והאוכלוסיה בעשור האחרון.

נתוני תאונות הדרכים בשנת 2018 מצביעים על שינוי מגמה מובהק, במספר ההרוגים בתאונות הדרכים.  מתחילת השנה ועד היום נרשמו 308 הרוגים בתאונות הדרכים, לעומת 356 בתקופה המקבילה אשתקד, ירידה של 13%. בעשור האחרון חלה ירידה של 30% במספר ההרוגים, לעומת העשור הקודם. זאת, למרות שהנסועה בעשור האחרון גדלה ביותר מ-30%, לעומת התקופה המקבילה.
לדברי ד"ר סופר מאמצע שנת 2017 נרשמה מגמה ברורה של ירידה במספר תאונות הדרכים, כמעט בכל הפרמטרים והמגזרים בישראל. הירידה החלה בחודש אוגוסט 2017 ונמשכה בעוצמה גדולה יותר מתחילת שנת 2018.

בשנת 2018 נרשמה ירידה דרמטית בתאונות, במרבית הפרמטרים: ירידה של 17% במספר ההרוגים במגזר הערבי (94 הרוגים לעומת 113 בתקופה המקבילה אשתקד); ירידה של 39% במספר ההרוגים בקרב התושבים הזרים (14 הרוגים לעומת 23 בתקופה המקבילה אשתקד); ירידה של 11% במספר ההרוגים בכבישים העירוניים (131 הרוגים לעומת 147 בתקופה המקבילה אשתקד); ירידה של 15% במספר ההרוגים בכבישים הבינעירוניים (177 הרוגים לעומת 209 בתקופה המקבילה אשתקד).

בקרב הולכי הרגל נרשמה לראשונה מזה שנים ירידה דרמטית של 16% במספר ההרוגים (92 הרוגים לעומת 110 בתקופה המקבילה אשתקד); הירידה הגדולה ביותר נרשמה בקרב גילאי 15-24, 50% פחות (6 הרוגים לעומת 12 בתקופה המקבילה אשתקד); כמו כן נרשמה ירידה משמעותית של 24% בקרב גילאי 25-64 (25 הרוגים, לעומת 33 בתקופה המקבילה אשתקד); לאחר מספר שנים של עלייה במספר ההרוגים בקרב הקשישים (65+), חלה מתחילת השנה ירידה דרסטית של 21% (41 הרוגים, לעומת 52 בתקופה המקבילה אשתקד).

גם בקרב רוכבי האופנועים נרשמה לראשונה מזה שנים ירידה דרמטית של 30%(44 הרוגים, לעומת 63 בתקופה המקבילה אשתקד); לעומת זאת, בקרב רוכבי האופניים והאופניים החשמליים חלה עלייה. מתחילת השנה נהרגו בתאונות 16 רוכבי אופניים, לעומת 12 בתקופה המקבילה אשתקד, ו-19 רוכבי אופניים חשמליים, לעומת 7 הרוגים בתקופה המקבילה אשתקד. לאחרונה אישרה הממשלה תכנית לאומית שגובשה על ידי השר כץ, להגברת בטיחותם של רוכבי האופניים החשמליים, הקורקינטים הממונעים ומשתמשי הדרך.

ד"ר סופר מייחס את הירידה הכללית במספר ההרוגים לשתי סיבות עיקריות: הסיבה הראשונה היא השיפור המשמעותי שחל בתשתיות התחבורה בישראל, ובכלל זה הקמתם של מחלפים וגשרים, הפרדות מפלסיות  וטיפול במוקדי סיכון. מהנתונים עולה בכל המקומות בהם בוטלו מוקדי הסיכון נרשמה ירידה של עשרות אחוזים במספר ההרוגים בתאונות.

שר התחבורה והמודיעין, ישראל כץ ציין כי משרדו מדביק בשנים האחרונות פערים של עשרות שנים בהשקעות בתשתיות בתחבורה ובעיקר בתחבורה הציבורית. במסגרת זאת מושקעים עשרות מיליארדי שקלים בהקמת מסילות ברזל מצפון הארץ ועד דרומה, מאות קילומטרים של נתיבי תחבורה ציבורית (נת"צים) בעשרות ערים בארץ שיצרו רשת של נתיבים שתכלול את כל מטרופולין תל אביב ותאפשר נסיעה ישירה ומהירה של אוטובוסים ורכב ציבורי תוך עקיפה של כל הפקקים.

הסיבה המרכזית השנייה לירידה במספר ההרוגים בתאונות הדרכים היא הטמעתן של מערכות בטיחות מצילות חיים (בעיקר מערכות סטייה מנתיב ושמירת מרחק) במאות אלפי כלי רכב בישראל. מנתוני אגף הרכב והמדען הראשי של משרד התחבורה עולה כי למערכות הבטיחות השפעה דרמטית על הירידה במספר התאונות. מנתוני חברות הביטוח עולה כי מערכת בטיחות מסוג התרעת אי שמירת מרחק וסטייה מנתיב מפחיתה את ההסתברות לתאונה ב-19%, וב-30% בחומרת התאונה.

ד"ר סופר ציין כי התנהגות הנהג היא הגורם המשמעותי ביותר בהתרחשותן של תאונות הדרכים. דפוס הנהיגה של הנהג ויכולת ההשפעה עליו יכולים לחולל מהפך של ממש בנושא. "בשנים האחרונות גדלה בצורה משמעותית שכיחות ההתקנה של מערכות בטיחות בכלי רכב, בארץ ובעולם. מטרתן של מערכות אלה, לסייע לנהג בהבנת הסיטואציה, ולעיתים אף בפעולות הנדרשות כדי להתמודד עמה", הוסיף ד"ר סופר.
סיבות נוספות שתרמו לירידה במספר תאונות הדרכים, הן הגברת האכיפה המשטרתית בכבישים הבינעירוניים ופעילות ההסברה הנרחבת של הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, תוך מתן דגש על המגזר הערבי בישראל.
*הנתונים כוללים יהודה ושומרון