סוזוקי ויטרה החדש מבחן דרכים

סוזוקי ויטרה המעודכן קיבל מנועים חדשים, ניחן בעיצוב אופנתי וכעת גם במערכת מולטימדיה חכמה עם פיתוחים ייחודיים. יצאנו לבחון אותו מקרוב

טל אבן | 05/03/19
סוזוקי ויטרה החדש מבחן דרכים
ויטרה החדש, הפך למעוצב, מודרני, קל לנהיגה, ללא יומרות שטח

אופנת רכבי הפנאי- שטח החלה אי שם בתחילת שנות התשעים. אז הרכבים הללו לא רק שנראו כרכבי שטח, אלא היו מצוידים בהנעות כפולות שנועדו לצלוח מכשולים, צוידו בהילוכי כוח ובנעילות דיפרנציאליים.

כלי הרכב הללו ניחנו אמנם ביכולות שטח לא רעות, אך הדבר בא במידה רבה על חשבון יכולות הכביש. הם לא היו נעימים במיוחד, מרכז הכובד הגבוה שלהם לא פיתה את הנהג לנסות ולהוציא מהם התנהגות מהנה בכבישים מפותלים, הם זללו המון דלק או סולר והיו ספרטניים להחריד. הם באו לעבוד. לא למצוא חן בעיני מישהו.

הלקוחות אהבו מאד את המראה המסוקס שלהם, אך הקורבן בדמות התנהלות יומיומית לא נעימה יצרה את יציר הכלאיים, שהפך לטרנד הכי חם בתעשיית הרכב: רכבי הפנאי. ללא שטח.

רובם זנחו את יכולות השטח, את ההנעות הכפולות, מאידך מפרטי האבזור והנוחות הפכו עשירים ומפנקים והילוכי הכוח נשארו רק בקרב יחידי סגולה.

רכבי הפנאי החדשים הציגו מראה קרבי ומסוקס, מצודד וקשוח, אך הציגו פינוק של רכב מנהלים.
 

וזו הנוסחה שעובדת. הקהל רוצה אביזר אופנתי חתיך שלא נוטל קרבן כלשהו בניהוג היומיומי. לא באמת בא לנהג להתפלש בבוץ, לטפס בולדרים או ללעוס סלעים לארוחת בוקר. כן הוא רוצה מולטימדיה עם מערכת שמע שווה, בקרת אקלים ודיפונים יוקרתיים.

סוזוקי ויטרה הלך בדיוק במגמה הזו.

הוא זנח את הילוכי הכוח, את מנוע עתיר הנפח מהעבר (2.4 ל'), ההנעה הכפולה הפכה לאופציה שלא באמת נועדה לשטח, והרכב הפך גם הוא למעוצב, מודרני, קל לנהיגה, ללא יומרות שטח.

מעבר לכך, הוא הפך לקומפקטי יותר, עובדה שאולי תתאים פחות למשפחה עם 3 ילדים המסתובבים דרך קבע עם עגלות, 2 מושבי תינוק ובוסטר, אך תתאים יותר לזוגות צעירים המתגוררים בעיר הצפופה שם מטרז' החניה קריטי, להם עד 2 ילדים, לזוגות מבוגרים יותר או כרכב שני במשפחה.   

למבחן קבלנו את גרסת ה-1.4 טורבו, מנוע שהחליף את המנוע 1.6 ל' האטמוספרי שקדם לו. גרסה זו מגיעה בהנעה קדמית בלבד, ודווקא למנוע הצנום יותר מבית, ה-1.0 ל' טורבו, קיימת אופציה להנעה כפולה.

מראה ה"ג'יפון הקומפקטי" בהחלט עובד פה. החזית נאה מאד, עם פנסי לד אנכיים וגימורי כרום שמעטרים אותם, גריל עם פסי אורך אנכיים בוהקים שבמרכזם מופיעה הסמל, פנסי דרך נאים  ומכסה מנוע וכנפיים קדמיות בהם קימורים זוויתיים המאפיינים רכבי פנאי- שטח יקרים בהרבה.

מהצד בולטים חישוקים נאים הנועלים צמיגים נדיבי מימדים (225/55/17), בתי גלגלים בולטים וקימורים מעניינים לאורך הרכב, פסי אורך על הגג וקו החלונות הכהים נותנים כולם מראה דינאמי והפרופורציות טובות.

מאחור נצבעו הפנסים האחוריים באדום אחיד, כשאור הרוורס הונמך למרכז חלקו התחתון של הפגוש. מתחת ל"ויטרה" נכתב בגאון "טורבו", כמביא איתו את בשורת העדכון ביחידת ההנעה.

מימדי הרכב קומפקטיים אף הם, עם אורך של 4.175 מ', רוחב בן 1.775 מ' וגובה של 1.61 מ'. מרחק הסרנים אינו גדול, 2.5 מ' בלבד, אך מאוחר יותר נגלה מרווח ברכיים וראש טובים ליושבים מאחור, לאור קיומם של תקרה יחסית גבוהה ומושב זקוף. מרווח הגחון עומד על 18.5 ס"מ, שכאמור לא נועד לשטח אך בהחלט יכול לצלוח שבילים מהירים או מדרכות עירוניות.

נכנסים פנימה

כשמתיישבים במושבים הקדמיים מגלים מושבים נוחים, אם כי יכלו להיות ארוכים ותומכים מעט יותר. לוח השעונים נאה והמסך שבמרכזו מציג אינפורמציה רבה, אולי רבה מדי, אודות הנהיגה והדרך.

נראה שמהנדסי סוזוקי השתעשעו מעט כשהכניסו מידע אודות ההספק והמומנט בכל רגע נתון, ג'יירו שמספר על עומסים והעברת משקלים ומצב מצערת תאוצה ודוושת בלם. בכל זאת, מדובר ברכב פנאי בעל הנעה קדמית עם 140 כוחות סוס וללא יומרות ספורטיביות טהורות.

אולי פשוט היו באמצע פיתוח והגדרת מסכים ללוח השעונים של אחד מאופנועי הספורט של המותג, והדבר השתרבב בטעות לויטרה.

עוד נמצאים שם כמה מסכים המספרים על נתוני צריכת דלק באופנים שונים, אלו דווקא יעילים ומניבים אינפורמציה נחוצה לנהג החסכן. תפעול המסך הזה, אגב, מתבצע דרך כפתור ארוך ולא הכי ידידותי למשתמש בעת נהיגה, היוצא מלוח השעונים עצמו, אולי כדי שלא להעמיס על ההגה שגם כך מכיל לא מעט כפתורים לשם הפעלת מערכות שונות ברכב (בקרת שיוט, שמע, בלותוס').

בכל אופן, התצוגה בלוח השעונים נהירה, וגם התאורה שלה בלילה יעילה וטובה.

בקונסולה המרכזית מופיע אחד האסים של הויטרה המעודכנת, בדמות מסך ענק בן 10.2", פרי פיתוח ישראלי. ומה שמייחד אותו הוא בין היתר התפעול הקולי הקורה בעברית, למרות השם הלועזי "We Are Connected".

מעבר למצלמת רוורס יעילה, ווייז ופנגו, בא לכם לשמוע שיר מהנייד שלכם? אמרו "נגן מהנייד" והסטרימינג יחל מייד.

בא לכם לחייג למישהו מספר הטלפונים שלכם המופיע בעברית? אמרו "חייג ל-X". אם ישנן כמה אופציות, המכשיר יוודא אתכם שזה אכן איש הקשר והמספר הנכון לחיוג. הוא גם לומד מכם מה לעשות בעתיד עם בקשה דומה.

מעבר לכך ישנם כמה פיצ'רים יעילים כמו חיוג למספרי חרום, חיוג מקוצר לכמה מספרים שהוגדרו מהנייד, למרכז השירות או למוקד השירות של היבואן.  

כמה פיצ'רים ייחודיים נוספים כוללים הכנסת חיוג אוטומטי תלוי מיקום לפתיחת שער או מחסום לחניה. הווייז זיהה שהתקרבתם למחסום של הבית או הקיבוץ? המספר שהוזן מראש מחויג והמחסום נפתח.

ישנו גם ספר הרכב במולטימדיה והסבר אודות המולטימדיה עצמה והוראות ההפעלה שלה, אך שימו לב לדבר הבא: קיים מסך הנותן תמונה מלאה של לוח השעונים ברכב עם כל הנורות שקיימות שם. לחיצה על כל אחת מהנורות במסך המגע נותנת מיד הסבר אודותיה ומפנה למקום המדויק בספר הרכב לשם קבלת הסבר מפורט יותר; לא רק שמדובר במסך יעיל מאד לנהג או לנהגת המצויים במצב מלחיץ עת נדלקה לפתע נורה כלשהי בלוח המחוונים, אלא גם הקלה משמעותית על מוקד הסיוע והשירות של היבואן. 

מעבר לכך נמצא כאן שעון זמן אנלוגי נאה, בין פתחי המיזוג הראשיים, בקרת אקלים, כניסה והנעה ללא מפתח, מראות מתקפלות, בקרת שיוט, מצב אוטומטי לאורות והפעלת הבלותוס' גם מגלגל ההגה. הרכב מגיע עם מובילאיי, בהעדר מערכות בטיחות אקטיביות ברכב כסטיה מנתיב, בקרת שיוט אדפטיבית, ניטור שטחים מתים וכד'. כן כולל המפרט 7 כריות אוויר ובלימת חרום.          

מניעים

מיד עם דריכה קלה על דוושת התאוצה מרגישים שהרכב מנטר לו בקלילות קדימה, בתחושה נמרצת מאד. בכלל, לאורך כל אורך הסל"ד ובכל תנאי הדרך, התחושה שהמנוע הזה נותנת היא שישנו כוח מספק בהחלט גם לשימושיו של הנהג הממהר.

עם משקל של 1,220 ק"ג עצמיים ו-140כוחות סוס, הביצועים מצוינים (9.5 שניות למאה קמ"ש) והרכב מייצר תחושת בטחון רבה ושליטה בידי הנהג. גם בכביש המפותל הרכב נותן תחושה בטוחה וצפויה מאד, ולא ממהר לצאת לתת היגוי, כל עוד לא מייצרים פרובוקציה מכוונת.

שיוט נינוח נעשה בשקט בקרב חלל הנוסעים וניכר כי נעשתה עבודה גם באיכות חומרי הבידוד והאיטום. יחסי ההעברה בגיר (6 הילוכים עם פיקוד מכפתורים על ההגה) טובים והעברת ההילוכים נעשית באופן חלק וללא דרמות מיוחדות.

עבודת ההגה והמתלים טובה, ויחד הם מייצרים נהיגה חלקה ללא רכינה מוגזמת או נדנוד הרכב על כביש גלי. בטח לא לרכב פנאי עם בסיס גלגלים כה קצר.

בנסיעה משולבת צריכת הדלק עמדה על 12.8 ק"מ לליטר.

מחירו של הויטרה 1.4 עומד על 132,000 שקלים, לפני אבזור מקומי ורישוי. (דגם ה-1.0 ל' עומד על 120,000₪ לדגם ההנעה הקדמית ו- 127,000 ₪ לכפול ההנעה).

במחיר הזה נאלץ הויטרה להתחרות לא רק במתחריו הישירים, כמו ניסן ג'וק או סיאט ארונה, אלא גם בטובות שבמכוניות המשפחתיות, כמו טויוטה קורולה, יונדאי איוניק ואלנטרה, הונדה סיוויק וסקודה אוקטביה.

אלה יציעו במקרים רבים מרווח פנימי ותא מטען עדיפים, מערכות בטיחות מובנות ולעיתים גם טכנולוגיה היברידית. אבל להן אין לרוב את השיק של פריט אופנה עיצובי, של רכב פנאי סטייליסטי מהם נהנה הויטרה והיי, הן לא תדענה לבצע פקודות שלכם הנאמרות בעברית צחה.              

אופנת רכבי הפנאי- שטח החלה אי שם בתחילת שנות התשעים. אז הרכבים הללו לא רק שנראו כרכבי שטח, אלא היו מצוידים בהנעות כפולות שנועדו לצלוח מכשולים, צוידו בהילוכי כוח ובנעילות דיפרנציאליים.

כלי הרכב הללו ניחנו אמנם ביכולות שטח לא רעות, אך הדבר בא במידה רבה על חשבון יכולות הכביש. הם לא היו נעימים במיוחד, מרכז הכובד הגבוה שלהם לא פיתה את הנהג לנסות ולהוציא מהם התנהגות מהנה בכבישים מפותלים, הם זללו המון דלק או סולר והיו ספרטניים להחריד. הם באו לעבוד. לא למצוא חן בעיני מישהו.

הלקוחות אהבו מאד את המראה המסוקס שלהם, אך הקורבן בדמות התנהלות יומיומית לא נעימה יצרה את יציר הכלאיים, שהפך לטרנד הכי חם בתעשיית הרכב: רכבי הפנאי. ללא שטח.

רובם זנחו את יכולות השטח, את ההנעות הכפולות, מאידך מפרטי האבזור והנוחות הפכו עשירים ומפנקים והילוכי הכוח נשארו רק בקרב יחידי סגולה.

רכבי הפנאי החדשים הציגו מראה קרבי ומסוקס, מצודד וקשוח, אך הציגו פינוק של רכב מנהלים.
 

וזו הנוסחה שעובדת. הקהל רוצה אביזר אופנתי חתיך שלא נוטל קרבן כלשהו בניהוג היומיומי. לא באמת בא לנהג להתפלש בבוץ, לטפס בולדרים או ללעוס סלעים לארוחת בוקר. כן הוא רוצה מולטימדיה עם מערכת שמע שווה, בקרת אקלים ודיפונים יוקרתיים.

סוזוקי ויטרה הלך בדיוק במגמה הזו.

הוא זנח את הילוכי הכוח, את מנוע עתיר הנפח מהעבר (2.4 ל'), ההנעה הכפולה הפכה לאופציה שלא באמת נועדה לשטח, והרכב הפך גם הוא למעוצב, מודרני, קל לנהיגה, ללא יומרות שטח.

מעבר לכך, הוא הפך לקומפקטי יותר, עובדה שאולי תתאים פחות למשפחה עם 3 ילדים המסתובבים דרך קבע עם עגלות, 2 מושבי תינוק ובוסטר, אך תתאים יותר לזוגות צעירים המתגוררים בעיר הצפופה שם מטרז' החניה קריטי, להם עד 2 ילדים, לזוגות מבוגרים יותר או כרכב שני במשפחה.   

למבחן קבלנו את גרסת ה-1.4 טורבו, מנוע שהחליף את המנוע 1.6 ל' האטמוספרי שקדם לו. גרסה זו מגיעה בהנעה קדמית בלבד, ודווקא למנוע הצנום יותר מבית, ה-1.0 ל' טורבו, קיימת אופציה להנעה כפולה.

מראה ה"ג'יפון הקומפקטי" בהחלט עובד פה. החזית נאה מאד, עם פנסי לד אנכיים וגימורי כרום שמעטרים אותם, גריל עם פסי אורך אנכיים בוהקים שבמרכזם מופיעה הסמל, פנסי דרך נאים  ומכסה מנוע וכנפיים קדמיות בהם קימורים זוויתיים המאפיינים רכבי פנאי- שטח יקרים בהרבה.

מהצד בולטים חישוקים נאים הנועלים צמיגים נדיבי מימדים (225/55/17), בתי גלגלים בולטים וקימורים מעניינים לאורך הרכב, פסי אורך על הגג וקו החלונות הכהים נותנים כולם מראה דינאמי והפרופורציות טובות.

מאחור נצבעו הפנסים האחוריים באדום אחיד, כשאור הרוורס הונמך למרכז חלקו התחתון של הפגוש. מתחת ל"ויטרה" נכתב בגאון "טורבו", כמביא איתו את בשורת העדכון ביחידת ההנעה.

מימדי הרכב קומפקטיים אף הם, עם אורך של 4.175 מ', רוחב בן 1.775 מ' וגובה של 1.61 מ'. מרחק הסרנים אינו גדול, 2.5 מ' בלבד, אך מאוחר יותר נגלה מרווח ברכיים וראש טובים ליושבים מאחור, לאור קיומם של תקרה יחסית גבוהה ומושב זקוף. מרווח הגחון עומד על 18.5 ס"מ, שכאמור לא נועד לשטח אך בהחלט יכול לצלוח שבילים מהירים או מדרכות עירוניות.

נכנסים פנימה

כשמתיישבים במושבים הקדמיים מגלים מושבים נוחים, אם כי יכלו להיות ארוכים ותומכים מעט יותר. לוח השעונים נאה והמסך שבמרכזו מציג אינפורמציה רבה, אולי רבה מדי, אודות הנהיגה והדרך.

נראה שמהנדסי סוזוקי השתעשעו מעט כשהכניסו מידע אודות ההספק והמומנט בכל רגע נתון, ג'יירו שמספר על עומסים והעברת משקלים ומצב מצערת תאוצה ודוושת בלם. בכל זאת, מדובר ברכב פנאי בעל הנעה קדמית עם 140 כוחות סוס וללא יומרות ספורטיביות טהורות.

אולי פשוט היו באמצע פיתוח והגדרת מסכים ללוח השעונים של אחד מאופנועי הספורט של המותג, והדבר השתרבב בטעות לויטרה.

עוד נמצאים שם כמה מסכים המספרים על נתוני צריכת דלק באופנים שונים, אלו דווקא יעילים ומניבים אינפורמציה נחוצה לנהג החסכן. תפעול המסך הזה, אגב, מתבצע דרך כפתור ארוך ולא הכי ידידותי למשתמש בעת נהיגה, היוצא מלוח השעונים עצמו, אולי כדי שלא להעמיס על ההגה שגם כך מכיל לא מעט כפתורים לשם הפעלת מערכות שונות ברכב (בקרת שיוט, שמע, בלותוס').

בכל אופן, התצוגה בלוח השעונים נהירה, וגם התאורה שלה בלילה יעילה וטובה.

בקונסולה המרכזית מופיע אחד האסים של הויטרה המעודכנת, בדמות מסך ענק בן 10.2", פרי פיתוח ישראלי. ומה שמייחד אותו הוא בין היתר התפעול הקולי הקורה בעברית, למרות השם הלועזי "We Are Connected".

מעבר למצלמת רוורס יעילה, ווייז ופנגו, בא לכם לשמוע שיר מהנייד שלכם? אמרו "נגן מהנייד" והסטרימינג יחל מייד.

בא לכם לחייג למישהו מספר הטלפונים שלכם המופיע בעברית? אמרו "חייג ל-X". אם ישנן כמה אופציות, המכשיר יוודא אתכם שזה אכן איש הקשר והמספר הנכון לחיוג. הוא גם לומד מכם מה לעשות בעתיד עם בקשה דומה.

מעבר לכך ישנם כמה פיצ'רים יעילים כמו חיוג למספרי חרום, חיוג מקוצר לכמה מספרים שהוגדרו מהנייד, למרכז השירות או למוקד השירות של היבואן.  

כמה פיצ'רים ייחודיים נוספים כוללים הכנסת חיוג אוטומטי תלוי מיקום לפתיחת שער או מחסום לחניה. הווייז זיהה שהתקרבתם למחסום של הבית או הקיבוץ? המספר שהוזן מראש מחויג והמחסום נפתח.

ישנו גם ספר הרכב במולטימדיה והסבר אודות המולטימדיה עצמה והוראות ההפעלה שלה, אך שימו לב לדבר הבא: קיים מסך הנותן תמונה מלאה של לוח השעונים ברכב עם כל הנורות שקיימות שם. לחיצה על כל אחת מהנורות במסך המגע נותנת מיד הסבר אודותיה ומפנה למקום המדויק בספר הרכב לשם קבלת הסבר מפורט יותר; לא רק שמדובר במסך יעיל מאד לנהג או לנהגת המצויים במצב מלחיץ עת נדלקה לפתע נורה כלשהי בלוח המחוונים, אלא גם הקלה משמעותית על מוקד הסיוע והשירות של היבואן. 

מעבר לכך נמצא כאן שעון זמן אנלוגי נאה, בין פתחי המיזוג הראשיים, בקרת אקלים, כניסה והנעה ללא מפתח, מראות מתקפלות, בקרת שיוט, מצב אוטומטי לאורות והפעלת הבלותוס' גם מגלגל ההגה. הרכב מגיע עם מובילאיי, בהעדר מערכות בטיחות אקטיביות ברכב כסטיה מנתיב, בקרת שיוט אדפטיבית, ניטור שטחים מתים וכד'. כן כולל המפרט 7 כריות אוויר ובלימת חרום.          

מניעים

מיד עם דריכה קלה על דוושת התאוצה מרגישים שהרכב מנטר לו בקלילות קדימה, בתחושה נמרצת מאד. בכלל, לאורך כל אורך הסל"ד ובכל תנאי הדרך, התחושה שהמנוע הזה נותנת היא שישנו כוח מספק בהחלט גם לשימושיו של הנהג הממהר.

עם משקל של 1,220 ק"ג עצמיים ו-140כוחות סוס, הביצועים מצוינים (9.5 שניות למאה קמ"ש) והרכב מייצר תחושת בטחון רבה ושליטה בידי הנהג. גם בכביש המפותל הרכב נותן תחושה בטוחה וצפויה מאד, ולא ממהר לצאת לתת היגוי, כל עוד לא מייצרים פרובוקציה מכוונת.

שיוט נינוח נעשה בשקט בקרב חלל הנוסעים וניכר כי נעשתה עבודה גם באיכות חומרי הבידוד והאיטום. יחסי ההעברה בגיר (6 הילוכים עם פיקוד מכפתורים על ההגה) טובים והעברת ההילוכים נעשית באופן חלק וללא דרמות מיוחדות.

עבודת ההגה והמתלים טובה, ויחד הם מייצרים נהיגה חלקה ללא רכינה מוגזמת או נדנוד הרכב על כביש גלי. בטח לא לרכב פנאי עם בסיס גלגלים כה קצר.

בנסיעה משולבת צריכת הדלק עמדה על 12.8 ק"מ לליטר.

מחירו של הויטרה 1.4 עומד על 132,000 שקלים, לפני אבזור מקומי ורישוי. (דגם ה-1.0 ל' עומד על 120,000₪ לדגם ההנעה הקדמית ו- 127,000 ₪ לכפול ההנעה).

במחיר הזה נאלץ הויטרה להתחרות לא רק במתחריו הישירים, כמו ניסן ג'וק או סיאט ארונה, אלא גם בטובות שבמכוניות המשפחתיות, כמו טויוטה קורולה, יונדאי איוניק ואלנטרה, הונדה סיוויק וסקודה אוקטביה.

אלה יציעו במקרים רבים מרווח פנימי ותא מטען עדיפים, מערכות בטיחות מובנות ולעיתים גם טכנולוגיה היברידית. אבל להן אין לרוב את השיק של פריט אופנה עיצובי, של רכב פנאי סטייליסטי מהם נהנה הויטרה והיי, הן לא תדענה לבצע פקודות שלכם הנאמרות בעברית צחה.