משאית יונדאי XCIENT Fuel Cell – משאית חשמלית בעלת תא דלק מימני – השקה מקומית

כלמוביל, יבואנית יונדאי לישראל, הציגה אתמול בבוקר במסגרת מסיבת עיתונאים פיתוח חדשני שלה- המשאית החשמלית הראשונה בעולם המיוצרת בייצור סדרתי, המבוססת על תאי דלק. מדובר במשאית מונעת המימן הראשונה בישראל, XCIENT Fuel Cell, לה טווח נסיעה של מעל ל- 400 ק"מ. כלמוביל השיקה את המשאית בשיתוף חברות בזן וסונול; בזן תייצר ותשנע את המימן, ואילו סונול תקים את תחנת תדלוק המימן הראשונה בישראל, הצפויה לקום באזור יגור כבר בתחילת 2023. שבנו מההשקה עם הפרטים.

טל אבן | 13/12/22
משאית יונדאי XCIENT Fuel Cell
משאית יונדאי XCIENT Fuel Cell - השקה מקומית. צילום תמונות: טל אבן

שיתוף הפעולה בין שלוש החברות קם על מנת ליישום טכנולוגיית ייצור חשמל ממימן באמצעות תאי דלק ושימוש במשאיות חשמליות.

 

החזון של כלמוביל – יונדאי XCIENT Fuel Cell

החזון של חברת כלמוביל בנושא, מדבר על כך שתהיינה מאות משאיות מונעות מימן, שינועו בכבישי ישראל, כבר תוך 5 שנים מהיום.

כמו כן, המטרה היא לצמצם את פליטת ה-CO2 בכמות של כ-75 אלף טונות בשנה, לצד תמיכה ביעדי ממשלת ישראל, בכל הנוגע למעבר ל-10% מכלל המשאיות, שתהיינה ירוקות כבר עד שנת 2030.

יונדאי XCIENT Fuel Cell בהשקה מקומית

יתרונות המימן – יונדאי XCIENT Fuel Cell 

טכנולוגיית תא דלק שהינה הליבה של המשאית, מהווה פתרון נקי ויעיל, שצפוי להאיץ מעבר ממנועי בעירה פנימית (דיזל ובנזין) במשאיות כבדות, אוטובוסים תיירותיים ובין עירוניים וציוד כבד, אשר לא יכולים להסתמך על סוללה חשמלית; בשל משקלם, השימוש בסוללות הדורשות טעינה חשמלית מהווה עבורם חסרון משמעותי.

הודות ליישום טכנולוגיה זו, כלי רכב חשמליים מבוססי תא דלק מספקים זמן תדלוק קצר יותר, כשתדלוק מיכל מלא של מימן אורך בפועל בין 8 עד 20 דקות, תלוי בטמפרטורת הסביבה,  וטווח הנסיעה ארוך יותר בהשוואה לטווח מקביל של רכבים חשמליים מבוססי סוללה.

הדבר מאפשר טווח נסיעה של מעל ל- 400 ק"מ לתדלוק אחד, בתנאיי נהיגה בעולם האמיתי.

משאית יונדאי XCIENT Fuel Cell בהשקה מקומית

---

בעולם – יונדאי XCIENT Fuel Cell

ישראל היא המדינה השלישית מחוץ לאירופה, שתפעיל את משאיות יונדאיXCIENT Fuel Cell, ומצטרפת בכך לדרום קוריאה ולניו-זילנד.

באירופה, בולטת שוויץ עם 47 משאיות, שכבר צברו למעלה מ-5 מיליון ק"מ בתקופה של כשנתיים בלבד, וזאת כדי לערוך ניסוי אמת ולשמוע פידבק אמיתי מנהגי המשאיות, הנהנים כעת ממשאיות שקטות ונוחות.

משאית יונדאי XCIENT Fuel Cell - תמונה יצרן

 

הפתרון הטכנולוגי – יונדאי XCIENT Fuel Cell

המשאית מצוידת במערכת תאי דלק מימן של 180 קילוואט המחולקת לשני תאי דלק.

מערכת התדלוק נבנתה תוך התאמה לדרישות הספציפיות של ציי רכב מסחריים. המנוע הינו בהספק של 350 קילוואט עם מומנט מרבי של 3400 ניוטון/מטר, ומאפשר ביצועי נהיגה דינמיים.

7 מיכלי המימן הגדולים מציעים יכולת אחסון משולבת של כ-31  ק"ג של דלק, ושלוש סוללות בנות 72 קילו-וואט תומכות בביצועים.

יונדאי XCIENT Fuel Cell בהשקה מקומית

יכולות HYUNDAI XCIENT Fuel Cell

אחד מהמאפיינים של צורת ההנעה המימנית הוא הכוח הזמין בכל תנאי הדרך, גם תחת עומס מלא. מעבר לכך, הנסיעה שקטה וחלקה במיוחד, הודות להנעה חשמלית ישירה.

משקל הסוללות הנמוך שכאן בהשוואה למשאיות חשמליות, מאפשר משקל העמסה רב בטווח מקביל.

כבר בשלב ההשקה, 3 משאיות ראשונות נמצאות בארץ, מדגם 4x2 במשקל 19 טון, והן תשרתנה את ציי הרכב של כלמוביל, בזן וסונול.

כלמוביל אף הודיעה, כי היא נמצאת במו"מ מתקדם עם מספר חברות מובילות במשק, מתחומי התובלה, התעשיה ומזון, לשם מכירת משאיות יונדאי XCIENT Fuel Cell מדגם 6x2 במשקל 27 טון, במטרה שתעלינה על כבישי ישראל כבר ב-2023.

משאית יונדאי XCIENT Fuel Cell - פנים הרכב

---

משרד האנרגיה, אשר פועל לקידום תחבורה נקייה, תוך אמירה ברורה שעל המשק לעבור לתחליפים סביבתיים יותר שאינם מבוססי סולר, בעיקר בתחבורה הכבדה, מציין כי בשנת 2021 הגישה חברת כלמוביל בקשה להשתתף בקול קורא חלוץ והדגמה של יחידת המדען הראשי במשרד, במסגרתו קיבלה מענק של 2.25 מיליון שקלים להבאת 3 משאיות מונעות המימן. 

המשרד השקיע בפיילוט במימן בשנים 2019-2021 כ-20 מיליון שקלים, זאת בנוסף להשקעה בסכומים אף גבוהים מאלה לאורך השנים במו"פ ישראלי בתחום.

הפיילוטים כללו הקמה של 2 תחנות תדלוק במימן – אחת מהן נבנית בימים אלה – וכן רכבים כבדים מסוגים שונים כגון משאיות, אוטובוסים ומלגזות.

משאית יונדאי XCIENT Fuel Cell - תמונה יצרן

---

נשאו דברים במהלך ההשקה:

מארק פריימולר, סגן נשיא בכיר וראש תחום חדשנות עסקית לרכבים מסחריים ביונדאי מוטורס: אנו מודים לממשלת ישראל על החלטתה להירתם למימוש תכנית הינע המימן, המסמלת עתיד בר קיימא ידידותי לסביבה. הקמת תשתית המימן הראשונה בישראל והשקתה של משאית יונדאי XCIENT Fuel Cell מהוות אבני דרך חשובות להרחבת השימוש בתאי דלק בישראל, ושלב חשוב בהאצת פיתוח תשתיות מימן ברחבי העולם.

ליאור שילת, מנכ"ל משרד האנרגיה: "משרד האנרגיה רואה חשיבות רבה בקידום תחום המימן כחלק מהטרנספורמציה של משק האנרגיה למשק נקי מזיהום אוויר ופליטות. המשרד תמך לאורך השנים בעשרות מחקרים בתחום תאי הדלק והמימן, כאשר תחום התחבורה הכבדה, הכולל משאיות גדולות, הוא אחד הראשונים בהם הגיע המימן לכדי בשלות מסחרית ראשונית. המשרד ליווה את הקמת תחנת התדלוק המימנית הראשונה בישראל כולל תקנים ורגולציה, וכן תמך בייבוא של משאיות ואוטובוסים מימניים. בימים אלה מבשיל המהלך לכדי מימוש בשטח עם הגעת המשאית הראשונה לישראל ופתיחה צפויה בקרוב של תחנת התדלוק המימנית הראשונה. המשרד גאה בהתקדמות התחום וימשיך לסייע לו, תוך הבנה שאנו חייבים לאפשר למשק להתפתח לכיוונים שונים וחדשניים, על מנת לייצר את הפתרונות של המחר".

יניב שיראזי, מנכ"ל כלמוביל: "אנו גאים להתחיל עידן חדש המבוסס על טכנולוגיית המימן של יונדאי ושמחים על שיתוף הפעולה ביישום חדשנות אנרגטית עם בזן וסונול. כלמוביל מובילה אסטרטגיה שעיקרה חיזוק הקשר עם לקוחותיה והרחבת סל השירותים והמוצרים עבורם. בין היתר, אנחנו משקיעים ומפתחים פתרונות אנרגיה, הכוללים בין השאר: ייצור אנרגיה מתחדשת באמצעות פאנלים סולאריים, מחזור סוללות ליתיום יון ומעתה גם יבוא כלי רכב מונעי מימן. תודות למשרדי האנרגיה, התחבורה והאוצר מושקת כעת אבן דרך חשובה להאצת השימוש בתאי דלק בישראל"

ניר גלילי, מנכ"ל סונול: "ברבעון הראשון של 2023 תיפתח סונול את תחנת המימן הראשונה בישראל. אנו נפעל בשנים הקרובות לפריסה והחדרה של אנרגיה זו, שהיא התחליף היחיד, היעיל והנקי ביותר לאורך זמן לשימוש המזהם בדלקים פוסליים. טכנולוגיית המימן תאפשר לישראל להתנתק מהתלות במשאבי אנרגיה חיצוניים וליהנות מעצמאות אנרגטית. זאת ועוד, ב-10 השנים הקרובות מיליוני רכבים יעלו על הכביש, ישראל תיחנק מהזיהום שייווצר וכולנו נשלם מחיר גבוה. לממשלה הנכנסת יש אפשרות להפוך את השימוש באנרגיית מימן למשימה לאומית ולהציל חיי אדם, לא פחות מזה".

אסף אלמגור, מנכ"ל בזן: "בזן גאה להביא יחד עם שותפיה את בשורת המימן הנקי לתחבורה לישראל. המשאית הזו היא הסנונית הראשונה המבשרת את מימוש האסטרטגיה החדשה של קבוצת בזן".

משאית יונדאי XCIENT Fuel Cell בהשקה מקומית

 

משאיות יונדאי XCIENT Fuel Cell

דגם Cargo van truck4X2  6X2  
אורך (מ')9.7459.745
רוחב (מ')2.5152.515
גובה (מ')3.7303.730
בסיס גלגלים (מ')5.1305 + 1.35
טווח נסיעה (ק"מ)400400
צריכת מימן בכביש המהיר (ק"מ לק"ג מימן)12.612.6
אחסון מובנה (מימן, ק"ג)7070
לחץ מילוי מיכל (bar)350350
קיבולת מיכל (ק"ג מימן)32.0932.09
משקל עצמי (טונות)9.7859.785
מנוע / אינוורטר (וולט / קווט"ש)661/73.2661/73.2
 הספק (קוו"ט) / מומנט (ניוטון/מטר)350/3400350/3400
תמסורת (הילוכים קדמיים, אוט')66

 

שיתוף הפעולה בין שלוש החברות קם על מנת ליישום טכנולוגיית ייצור חשמל ממימן באמצעות תאי דלק ושימוש במשאיות חשמליות.

 

החזון של כלמוביל – יונדאי XCIENT Fuel Cell

החזון של חברת כלמוביל בנושא, מדבר על כך שתהיינה מאות משאיות מונעות מימן, שינועו בכבישי ישראל, כבר תוך 5 שנים מהיום.

כמו כן, המטרה היא לצמצם את פליטת ה-CO2 בכמות של כ-75 אלף טונות בשנה, לצד תמיכה ביעדי ממשלת ישראל, בכל הנוגע למעבר ל-10% מכלל המשאיות, שתהיינה ירוקות כבר עד שנת 2030.

יונדאי XCIENT Fuel Cell בהשקה מקומית

יתרונות המימן – יונדאי XCIENT Fuel Cell 

טכנולוגיית תא דלק שהינה הליבה של המשאית, מהווה פתרון נקי ויעיל, שצפוי להאיץ מעבר ממנועי בעירה פנימית (דיזל ובנזין) במשאיות כבדות, אוטובוסים תיירותיים ובין עירוניים וציוד כבד, אשר לא יכולים להסתמך על סוללה חשמלית; בשל משקלם, השימוש בסוללות הדורשות טעינה חשמלית מהווה עבורם חסרון משמעותי.

הודות ליישום טכנולוגיה זו, כלי רכב חשמליים מבוססי תא דלק מספקים זמן תדלוק קצר יותר, כשתדלוק מיכל מלא של מימן אורך בפועל בין 8 עד 20 דקות, תלוי בטמפרטורת הסביבה,  וטווח הנסיעה ארוך יותר בהשוואה לטווח מקביל של רכבים חשמליים מבוססי סוללה.

הדבר מאפשר טווח נסיעה של מעל ל- 400 ק"מ לתדלוק אחד, בתנאיי נהיגה בעולם האמיתי.

משאית יונדאי XCIENT Fuel Cell בהשקה מקומית

---

בעולם – יונדאי XCIENT Fuel Cell

ישראל היא המדינה השלישית מחוץ לאירופה, שתפעיל את משאיות יונדאיXCIENT Fuel Cell, ומצטרפת בכך לדרום קוריאה ולניו-זילנד.

באירופה, בולטת שוויץ עם 47 משאיות, שכבר צברו למעלה מ-5 מיליון ק"מ בתקופה של כשנתיים בלבד, וזאת כדי לערוך ניסוי אמת ולשמוע פידבק אמיתי מנהגי המשאיות, הנהנים כעת ממשאיות שקטות ונוחות.

משאית יונדאי XCIENT Fuel Cell - תמונה יצרן

 

הפתרון הטכנולוגי – יונדאי XCIENT Fuel Cell

המשאית מצוידת במערכת תאי דלק מימן של 180 קילוואט המחולקת לשני תאי דלק.

מערכת התדלוק נבנתה תוך התאמה לדרישות הספציפיות של ציי רכב מסחריים. המנוע הינו בהספק של 350 קילוואט עם מומנט מרבי של 3400 ניוטון/מטר, ומאפשר ביצועי נהיגה דינמיים.

7 מיכלי המימן הגדולים מציעים יכולת אחסון משולבת של כ-31  ק"ג של דלק, ושלוש סוללות בנות 72 קילו-וואט תומכות בביצועים.

יונדאי XCIENT Fuel Cell בהשקה מקומית

יכולות HYUNDAI XCIENT Fuel Cell

אחד מהמאפיינים של צורת ההנעה המימנית הוא הכוח הזמין בכל תנאי הדרך, גם תחת עומס מלא. מעבר לכך, הנסיעה שקטה וחלקה במיוחד, הודות להנעה חשמלית ישירה.

משקל הסוללות הנמוך שכאן בהשוואה למשאיות חשמליות, מאפשר משקל העמסה רב בטווח מקביל.

כבר בשלב ההשקה, 3 משאיות ראשונות נמצאות בארץ, מדגם 4x2 במשקל 19 טון, והן תשרתנה את ציי הרכב של כלמוביל, בזן וסונול.

כלמוביל אף הודיעה, כי היא נמצאת במו"מ מתקדם עם מספר חברות מובילות במשק, מתחומי התובלה, התעשיה ומזון, לשם מכירת משאיות יונדאי XCIENT Fuel Cell מדגם 6x2 במשקל 27 טון, במטרה שתעלינה על כבישי ישראל כבר ב-2023.

משאית יונדאי XCIENT Fuel Cell - פנים הרכב

---

משרד האנרגיה, אשר פועל לקידום תחבורה נקייה, תוך אמירה ברורה שעל המשק לעבור לתחליפים סביבתיים יותר שאינם מבוססי סולר, בעיקר בתחבורה הכבדה, מציין כי בשנת 2021 הגישה חברת כלמוביל בקשה להשתתף בקול קורא חלוץ והדגמה של יחידת המדען הראשי במשרד, במסגרתו קיבלה מענק של 2.25 מיליון שקלים להבאת 3 משאיות מונעות המימן. 

המשרד השקיע בפיילוט במימן בשנים 2019-2021 כ-20 מיליון שקלים, זאת בנוסף להשקעה בסכומים אף גבוהים מאלה לאורך השנים במו"פ ישראלי בתחום.

הפיילוטים כללו הקמה של 2 תחנות תדלוק במימן – אחת מהן נבנית בימים אלה – וכן רכבים כבדים מסוגים שונים כגון משאיות, אוטובוסים ומלגזות.

משאית יונדאי XCIENT Fuel Cell - תמונה יצרן

---

נשאו דברים במהלך ההשקה:

מארק פריימולר, סגן נשיא בכיר וראש תחום חדשנות עסקית לרכבים מסחריים ביונדאי מוטורס: אנו מודים לממשלת ישראל על החלטתה להירתם למימוש תכנית הינע המימן, המסמלת עתיד בר קיימא ידידותי לסביבה. הקמת תשתית המימן הראשונה בישראל והשקתה של משאית יונדאי XCIENT Fuel Cell מהוות אבני דרך חשובות להרחבת השימוש בתאי דלק בישראל, ושלב חשוב בהאצת פיתוח תשתיות מימן ברחבי העולם.

ליאור שילת, מנכ"ל משרד האנרגיה: "משרד האנרגיה רואה חשיבות רבה בקידום תחום המימן כחלק מהטרנספורמציה של משק האנרגיה למשק נקי מזיהום אוויר ופליטות. המשרד תמך לאורך השנים בעשרות מחקרים בתחום תאי הדלק והמימן, כאשר תחום התחבורה הכבדה, הכולל משאיות גדולות, הוא אחד הראשונים בהם הגיע המימן לכדי בשלות מסחרית ראשונית. המשרד ליווה את הקמת תחנת התדלוק המימנית הראשונה בישראל כולל תקנים ורגולציה, וכן תמך בייבוא של משאיות ואוטובוסים מימניים. בימים אלה מבשיל המהלך לכדי מימוש בשטח עם הגעת המשאית הראשונה לישראל ופתיחה צפויה בקרוב של תחנת התדלוק המימנית הראשונה. המשרד גאה בהתקדמות התחום וימשיך לסייע לו, תוך הבנה שאנו חייבים לאפשר למשק להתפתח לכיוונים שונים וחדשניים, על מנת לייצר את הפתרונות של המחר".

יניב שיראזי, מנכ"ל כלמוביל: "אנו גאים להתחיל עידן חדש המבוסס על טכנולוגיית המימן של יונדאי ושמחים על שיתוף הפעולה ביישום חדשנות אנרגטית עם בזן וסונול. כלמוביל מובילה אסטרטגיה שעיקרה חיזוק הקשר עם לקוחותיה והרחבת סל השירותים והמוצרים עבורם. בין היתר, אנחנו משקיעים ומפתחים פתרונות אנרגיה, הכוללים בין השאר: ייצור אנרגיה מתחדשת באמצעות פאנלים סולאריים, מחזור סוללות ליתיום יון ומעתה גם יבוא כלי רכב מונעי מימן. תודות למשרדי האנרגיה, התחבורה והאוצר מושקת כעת אבן דרך חשובה להאצת השימוש בתאי דלק בישראל"

ניר גלילי, מנכ"ל סונול: "ברבעון הראשון של 2023 תיפתח סונול את תחנת המימן הראשונה בישראל. אנו נפעל בשנים הקרובות לפריסה והחדרה של אנרגיה זו, שהיא התחליף היחיד, היעיל והנקי ביותר לאורך זמן לשימוש המזהם בדלקים פוסליים. טכנולוגיית המימן תאפשר לישראל להתנתק מהתלות במשאבי אנרגיה חיצוניים וליהנות מעצמאות אנרגטית. זאת ועוד, ב-10 השנים הקרובות מיליוני רכבים יעלו על הכביש, ישראל תיחנק מהזיהום שייווצר וכולנו נשלם מחיר גבוה. לממשלה הנכנסת יש אפשרות להפוך את השימוש באנרגיית מימן למשימה לאומית ולהציל חיי אדם, לא פחות מזה".

אסף אלמגור, מנכ"ל בזן: "בזן גאה להביא יחד עם שותפיה את בשורת המימן הנקי לתחבורה לישראל. המשאית הזו היא הסנונית הראשונה המבשרת את מימוש האסטרטגיה החדשה של קבוצת בזן".

משאית יונדאי XCIENT Fuel Cell בהשקה מקומית

 

משאיות יונדאי XCIENT Fuel Cell

דגם Cargo van truck4X2  6X2  
אורך (מ')9.7459.745
רוחב (מ')2.5152.515
גובה (מ')3.7303.730
בסיס גלגלים (מ')5.1305 + 1.35
טווח נסיעה (ק"מ)400400
צריכת מימן בכביש המהיר (ק"מ לק"ג מימן)12.612.6
אחסון מובנה (מימן, ק"ג)7070
לחץ מילוי מיכל (bar)350350
קיבולת מיכל (ק"ג מימן)32.0932.09
משקל עצמי (טונות)9.7859.785
מנוע / אינוורטר (וולט / קווט"ש)661/73.2661/73.2
 הספק (קוו"ט) / מומנט (ניוטון/מטר)350/3400350/3400
תמסורת (הילוכים קדמיים, אוט')66