משאיות חשמליות של וולוו – השקה.
חברת מאיר, יבואנית וולוו לישראל, החלה ביבוא משאיות חשמליות 100%. מדובר במשאיות במספר גדלים ומשקלים, מ-15 ועד 44 טונות. המשאית החשמלית הראשונה מייצור סדרתי הינה משאית FL, המיועדת לחלוקה עירונית. חזרנו מההשקה שהתקיימה במרכז הלוגיסטי החדש שליד צומת מסמיה.
משאיות חשמליות של וולוו - רקע
וולוו משאיות החלה בייצור סידרתי של משאיות חשמליות בשנת 2019.
בשנת 2022 החלה החברה לייצר גם משאיות כבדות, שמשקלן עד 44 טון.
לוולוו ניסיון ארוך שנים עם משאיות ואוטובוסים חשמליים, כאשר הדגמים הראשונים של משאית ואוטובוס חשמלי הגיחו לביקור בארץ עוד בשנות ה- 90 של המאה הקודמת.
וולוו החלה לעבוד על ייצור אוטובוסים חשמליים כבר בשנת 2017, ולפי אנשי החברה, בהמשך השנה הנוכחית יושק אוטובוס עירוני (לא מפרקי) כל חשמלי בישראל, בשת"פ ייצור והרכבה עם חברת מרכבים.
לפי וולוו, אוטובוס זה יהא עדיף על חלופות סיניות, לאור איכות מוצר משופרת, תהליכי אפסייל משופרים, וגם תכנון עתידי לגבי גורלן העתידי של הסוללות, למשל, החלפתן עם ירידת תפוקתה של הסוללה אל מתחת ל-80%, ואז שינוי ייעודה לשימוש במסגרת תאורת רחוב, לדוגמא.
בשנת 2019 החלה וולוו לייצר משאיות חלוקה חשמליות, ב-2021 החלה בייצור משאיות להובלה כבדה ובין עירונית.
במהלך השנה האחרונה, מכרה וולוו בעולם כ- 4000 משאיות חשמליות, רובן לעבודה עירונית.
במסגרת ההיערכות להגעת המשאית החשמלית, הוסמכו מוסכי הרכב הכבד של חברת מאיר לעבודה עם רכב חשמלי, והוכנה תשתית לאחזקת המשאיות.
----
המשאיות החשמליות של וולוו
לפי נתונים שהוצגו, ההשוואה בין גזי החממה המזהמים שמייצרת משאית מונעת סולר לבין החשמלית היא כדלהלן:
בתהליך הייצור עצמו, המשאית החשמלית זקוקה לכמות שהיא כמעט פי 3 של גזים מזהמים, 4,790 ק"ג של CO2, אל מול 1,680 ק"ג במשאית הדיזל.
לפי נתוני וולוו, במהלך חיי המשאית על שימושיה, זו החשמלית תצרוך כ-38 וחצי אלפי ק"ג של גזים מזהמים (ייצור החשמל שהיא צורכת), אל מול לא פחות מ-57.4 אלפי ק"ג במשאית מונעת סולר מקבילה.
תהליך הגריטה בסוף חיי המשאית דורש עוד 1,320 ק"ג גז בחשמלית, מול 540 בדיזל.
מכאן יוצא, שבמהלך חייה תזהם החשמלית בעשרות טונות של גז פחות, לעומת משאית הדיזל.
המשאיות החשמליות השונות כוללות מרכבים ופתרונות מגוונים, ממשאיות לפינוי אשפה, הפצה, בנייה ועד טריילר ופול טריילר עם עגלה.
הרכב הראשון מסוג זה הינו גורר 4x2 במשקל של עד 44 טון.
הרכב מצויד בשלושה מנועים חשמליים בהספק כולל של 666 כ"ס המחוברים לתיבת ההילוכים האוטומטית של וולוו – Ishift בעלת 12 הילוכים (הזהה לגיר המותקן במשאיות הדיזל).
רוב מכלולי החשמל מותקנים, במקום מנוע הדיזל, מתחת לקבינה. משאית חשמלית כבדה בכ-1.5 ועד 2.5 טונות לעומת משאית מקבילה מונעת סולר.
בצד השלדה מותקנות 6 סוללות של 90 קווט"ש כל אחת ובסה"כ 540 קווט"ש.
הרכב נמכר עם אפליקציות ותוכנות ייחודיות של וולוו המאפשרות ללקוח לתכנן את מסלול העבודה ולהפיק את המירב מהמשאית שרכש.
תכנון המשאית נעשה תחת ההבנה שבעשור הקרוב וולוו תייצר משאיות עם מנועי דיזל במקביל למשאיות החשמליות. לכן המשאיות החשמליות מיוצרות על קווי הייצור הקיימים של וולוו ביחד עם משאיות הדיזל.
משאיות חשמליות של וולוו -טווחים, טעינה
טווח הנסיעה של משאית גוררת, כשהיא עמוסה, הינו כ 300 ק"מ, כתלות בעומס ובמתאר הנסיעה.
המשאיות הקלות יותר מדברות על טווחים של כ-150 עד 200 ק"מ.
משך הטעינה עומד על כ-שעה וחצי בטעינה מהירה (0 עד 80 אחוזים) או שעתיים (0 עד 100 אחוזים), וכ-8 עד 12 שעות בטעינה רגילה, תלוי במספר הסוללות שבמשאית, ובהיקף הטעינה (עד 80 או עד 100 אחוזים).
חשוב לציין שהחשמל נועד לא רק להנעת המשאית, אלא גם להפעלת המתקנים שעליה, כמו ארגז קירור, מערבל בטון או מתקן לפינוי אשפה, שהם צרכני חשמל גדולים, ולכן הטווח של הנסועה תלוי לא רק באופי הדרך והנהיגה, אלא גם בצרכנים אלה.
משאיות חשמליות של וולוו – תמחור וצפי מכירות
חברת מאיר בנתה תוכניות ליסינג מלא בלבד, ולא מכירה ישירה, וזאת מהמחשבה על הלקוח, שלא יהא מודאג ממה שיעלה בגורל הסוללות בעוד כ- 8 או 10 שנים, שכן החלפתן יקרה עד מאד, וזה עלול לקרות אחרי תום תקופת האחריות (שהיא עומדת על 6 עד 8 שנים).
מאחר שמחירי המשאיות החשמליות יקר בלא פחות מכ-200 אלף יורו אל מול מקבילה מונעת סולר, חברת מאיר צופה מכירה של משאית אחת בחודש בממוצע.
האקסל של ההוצאות עדיין לא מראה בכך הצדקה או התייעלות כלכלית של החברה הרוכשת בשלב זה, וגם לאור תשתית טעינה ציבורית שאינה מפותחת כלל לצורך זה, יחד עם זאת, יש כאן התחלה של חינוך שוק.
במאיר מסתמכים על עמדות טעינה פרטיות בחצר החברות הרוכשות. בינתיים החל פיילוט של 2 משאיות בלבד – אחת עם נגרר של חברת החשמל, השנייה משאית קירור של תנובה.
התקדמות במכירות תקרה רק אם תתקבל תמיכה מכיוון הרגולטור, וכשהעלויות של הרכישה תהיינה נמוכות יותר.
---
לשם השוואה, מחיר מחזור חיים של משאית חשמלית מול דיזל הוא כדלהלן:
במצב של 4% ריבית למשל, עלות ליסינג מלא למחזור חיים (כ-8 שנים, משאית שעוברת כ-80 אלף ק"מ לשנה) עומדת על 2.45 מיליון שקלים למשאית גוררת חשמלית, לעומת כ- 1.086 מיליון שקלים למשאית דיזל מקבילה.
מחיר האנרגיה לאורך חיי המשאית עומד על כ- 873 אלף שקלים בטעינת יום בחשמלית או כ-413 אלף שקלים בטעינת לילה, וזאת לעומת עלות של כ-1.716 מיליון שקלים של סולר.
הפערים הכוללים עומדים על כ- 523 אלף שקלים לטובת הסולר אל מול חשמלית הנטענת בתעריפי יום, וכ-63 אלף שקלים לטובתה של משאית הדיזל, במקרה של תעריפי טעינת לילה.
במידה שהריבית עומדת על 8%, הפערים גדלים לכ- 694 אלף שקלים לרעת המשאית החשמלית שנטענת בתעריפי יום, וכ- 234 אלף שקלים במקרה של טעינה בתעריפי לילה.
משאיות חשמליות של וולוו – נסיעת התרשמות קצרה
המשאיות דורשות רישיון C1, לכן הצטרפתי כנוסע לצד נהג מנוסה של חברת מאיר.
הנסיעה מתנהלת בשקט מופתי, שמרגיש מעט מוזר מהקבינה הגבוהה של המשאית הגוררת בה ישבנו.
הנהג, בעל ניסיון של כ-30 שנים מאחורי הגה של משאיות דיזל שונות, מציין שהמשאית החשמלית נוחה בהרבה לנהיגה ממושכת, והשקט שבה שומר על ערנות של הנהג.
מעבר לכך, צוין כי נהגי המשאיות החשמליות החדשות יועברו הכשרות, הדרכות וחניכות נהיגה, בהן ילמדו לנהוג באופן חסכוני ומחושב, לנצל בלימה רגנרטיבית הטוענת את הסוללות ולערוך תכנון של סדר יום ומסלול בהתאם לתחנות טעינה.
משאיות חשמליות של וולוו - רקע
וולוו משאיות החלה בייצור סידרתי של משאיות חשמליות בשנת 2019.
בשנת 2022 החלה החברה לייצר גם משאיות כבדות, שמשקלן עד 44 טון.
לוולוו ניסיון ארוך שנים עם משאיות ואוטובוסים חשמליים, כאשר הדגמים הראשונים של משאית ואוטובוס חשמלי הגיחו לביקור בארץ עוד בשנות ה- 90 של המאה הקודמת.
וולוו החלה לעבוד על ייצור אוטובוסים חשמליים כבר בשנת 2017, ולפי אנשי החברה, בהמשך השנה הנוכחית יושק אוטובוס עירוני (לא מפרקי) כל חשמלי בישראל, בשת"פ ייצור והרכבה עם חברת מרכבים.
לפי וולוו, אוטובוס זה יהא עדיף על חלופות סיניות, לאור איכות מוצר משופרת, תהליכי אפסייל משופרים, וגם תכנון עתידי לגבי גורלן העתידי של הסוללות, למשל, החלפתן עם ירידת תפוקתה של הסוללה אל מתחת ל-80%, ואז שינוי ייעודה לשימוש במסגרת תאורת רחוב, לדוגמא.
בשנת 2019 החלה וולוו לייצר משאיות חלוקה חשמליות, ב-2021 החלה בייצור משאיות להובלה כבדה ובין עירונית.
במהלך השנה האחרונה, מכרה וולוו בעולם כ- 4000 משאיות חשמליות, רובן לעבודה עירונית.
במסגרת ההיערכות להגעת המשאית החשמלית, הוסמכו מוסכי הרכב הכבד של חברת מאיר לעבודה עם רכב חשמלי, והוכנה תשתית לאחזקת המשאיות.
----
המשאיות החשמליות של וולוו
לפי נתונים שהוצגו, ההשוואה בין גזי החממה המזהמים שמייצרת משאית מונעת סולר לבין החשמלית היא כדלהלן:
בתהליך הייצור עצמו, המשאית החשמלית זקוקה לכמות שהיא כמעט פי 3 של גזים מזהמים, 4,790 ק"ג של CO2, אל מול 1,680 ק"ג במשאית הדיזל.
לפי נתוני וולוו, במהלך חיי המשאית על שימושיה, זו החשמלית תצרוך כ-38 וחצי אלפי ק"ג של גזים מזהמים (ייצור החשמל שהיא צורכת), אל מול לא פחות מ-57.4 אלפי ק"ג במשאית מונעת סולר מקבילה.
תהליך הגריטה בסוף חיי המשאית דורש עוד 1,320 ק"ג גז בחשמלית, מול 540 בדיזל.
מכאן יוצא, שבמהלך חייה תזהם החשמלית בעשרות טונות של גז פחות, לעומת משאית הדיזל.
המשאיות החשמליות השונות כוללות מרכבים ופתרונות מגוונים, ממשאיות לפינוי אשפה, הפצה, בנייה ועד טריילר ופול טריילר עם עגלה.
הרכב הראשון מסוג זה הינו גורר 4x2 במשקל של עד 44 טון.
הרכב מצויד בשלושה מנועים חשמליים בהספק כולל של 666 כ"ס המחוברים לתיבת ההילוכים האוטומטית של וולוו – Ishift בעלת 12 הילוכים (הזהה לגיר המותקן במשאיות הדיזל).
רוב מכלולי החשמל מותקנים, במקום מנוע הדיזל, מתחת לקבינה. משאית חשמלית כבדה בכ-1.5 ועד 2.5 טונות לעומת משאית מקבילה מונעת סולר.
בצד השלדה מותקנות 6 סוללות של 90 קווט"ש כל אחת ובסה"כ 540 קווט"ש.
הרכב נמכר עם אפליקציות ותוכנות ייחודיות של וולוו המאפשרות ללקוח לתכנן את מסלול העבודה ולהפיק את המירב מהמשאית שרכש.
תכנון המשאית נעשה תחת ההבנה שבעשור הקרוב וולוו תייצר משאיות עם מנועי דיזל במקביל למשאיות החשמליות. לכן המשאיות החשמליות מיוצרות על קווי הייצור הקיימים של וולוו ביחד עם משאיות הדיזל.
משאיות חשמליות של וולוו -טווחים, טעינה
טווח הנסיעה של משאית גוררת, כשהיא עמוסה, הינו כ 300 ק"מ, כתלות בעומס ובמתאר הנסיעה.
המשאיות הקלות יותר מדברות על טווחים של כ-150 עד 200 ק"מ.
משך הטעינה עומד על כ-שעה וחצי בטעינה מהירה (0 עד 80 אחוזים) או שעתיים (0 עד 100 אחוזים), וכ-8 עד 12 שעות בטעינה רגילה, תלוי במספר הסוללות שבמשאית, ובהיקף הטעינה (עד 80 או עד 100 אחוזים).
חשוב לציין שהחשמל נועד לא רק להנעת המשאית, אלא גם להפעלת המתקנים שעליה, כמו ארגז קירור, מערבל בטון או מתקן לפינוי אשפה, שהם צרכני חשמל גדולים, ולכן הטווח של הנסועה תלוי לא רק באופי הדרך והנהיגה, אלא גם בצרכנים אלה.
משאיות חשמליות של וולוו – תמחור וצפי מכירות
חברת מאיר בנתה תוכניות ליסינג מלא בלבד, ולא מכירה ישירה, וזאת מהמחשבה על הלקוח, שלא יהא מודאג ממה שיעלה בגורל הסוללות בעוד כ- 8 או 10 שנים, שכן החלפתן יקרה עד מאד, וזה עלול לקרות אחרי תום תקופת האחריות (שהיא עומדת על 6 עד 8 שנים).
מאחר שמחירי המשאיות החשמליות יקר בלא פחות מכ-200 אלף יורו אל מול מקבילה מונעת סולר, חברת מאיר צופה מכירה של משאית אחת בחודש בממוצע.
האקסל של ההוצאות עדיין לא מראה בכך הצדקה או התייעלות כלכלית של החברה הרוכשת בשלב זה, וגם לאור תשתית טעינה ציבורית שאינה מפותחת כלל לצורך זה, יחד עם זאת, יש כאן התחלה של חינוך שוק.
במאיר מסתמכים על עמדות טעינה פרטיות בחצר החברות הרוכשות. בינתיים החל פיילוט של 2 משאיות בלבד – אחת עם נגרר של חברת החשמל, השנייה משאית קירור של תנובה.
התקדמות במכירות תקרה רק אם תתקבל תמיכה מכיוון הרגולטור, וכשהעלויות של הרכישה תהיינה נמוכות יותר.
---
לשם השוואה, מחיר מחזור חיים של משאית חשמלית מול דיזל הוא כדלהלן:
במצב של 4% ריבית למשל, עלות ליסינג מלא למחזור חיים (כ-8 שנים, משאית שעוברת כ-80 אלף ק"מ לשנה) עומדת על 2.45 מיליון שקלים למשאית גוררת חשמלית, לעומת כ- 1.086 מיליון שקלים למשאית דיזל מקבילה.
מחיר האנרגיה לאורך חיי המשאית עומד על כ- 873 אלף שקלים בטעינת יום בחשמלית או כ-413 אלף שקלים בטעינת לילה, וזאת לעומת עלות של כ-1.716 מיליון שקלים של סולר.
הפערים הכוללים עומדים על כ- 523 אלף שקלים לטובת הסולר אל מול חשמלית הנטענת בתעריפי יום, וכ-63 אלף שקלים לטובתה של משאית הדיזל, במקרה של תעריפי טעינת לילה.
במידה שהריבית עומדת על 8%, הפערים גדלים לכ- 694 אלף שקלים לרעת המשאית החשמלית שנטענת בתעריפי יום, וכ- 234 אלף שקלים במקרה של טעינה בתעריפי לילה.
משאיות חשמליות של וולוו – נסיעת התרשמות קצרה
המשאיות דורשות רישיון C1, לכן הצטרפתי כנוסע לצד נהג מנוסה של חברת מאיר.
הנסיעה מתנהלת בשקט מופתי, שמרגיש מעט מוזר מהקבינה הגבוהה של המשאית הגוררת בה ישבנו.
הנהג, בעל ניסיון של כ-30 שנים מאחורי הגה של משאיות דיזל שונות, מציין שהמשאית החשמלית נוחה בהרבה לנהיגה ממושכת, והשקט שבה שומר על ערנות של הנהג.
מעבר לכך, צוין כי נהגי המשאיות החשמליות החדשות יועברו הכשרות, הדרכות וחניכות נהיגה, בהן ילמדו לנהוג באופן חסכוני ומחושב, לנצל בלימה רגנרטיבית הטוענת את הסוללות ולערוך תכנון של סדר יום ומסלול בהתאם לתחנות טעינה.