מהפכה בענף מוניות השירות

מהפכה בענף מוניות השירות

המהפכה בענף מוניות השירות נכנסת לשלב המעשי. הרפורמה תכלול בין השאר קווים חדשים בכל רחבי הארץ ושימוש בכרטיס רב קו

אורן פרנקל | 20/06/18

המכרזים הראשונים כוללים הפעלת קווי שירות חדשים באזור תל אביב, רמת גן וגבעתיים. השר כץ: הרפורמה תשפר באופן דרמטי את שירותי התחבורה הציבורית בישראל, והנוסעים במוניות השירות ייהנו מההנחות הניתנות כיום למחזיקי כרטיס "רב קו" באוטובוסים וברכבת

    
המהפכה בענף מוניות השירות נכנסת לשלב המעשי. משרד התחבורה יפרסם בימים הקרובים את המכרזים הראשונים להפעלת קווי מוניות שירות, בכל רחבי הארץ, זאת במסגרת תוכניתו של שר התחבורה והמודיעין, ישראל כץ, לשדרג באופן משמעותי את התחבורה הציבורית בישראל.

השר כץ ציין כי הרפורמה בענף מוניות השירות מבוצעת כחלק ממהלך כולל שתכליתו לממש את יעודן של מוניות השירות, כאמצעי תחבורה משלים לאוטובוסים ולרכבות ולחזק את מערך החבורה הציבורית בישראל. לדבריו, הרפורמה תשפר באופן דרמטי את שירותי התחבורה הציבורית בישראל. שר התחבורה הוסיף כי הרחבת מערך שירותי המוניות תאפשר מעבר נוסעים נוספים מרכב פרטי למוניות שירות.

במסגרת הרפורמה יפורסמו מכרזים להפעלת כ-20 אשכולות של קווי מוניות ברחבי הארץ, הכוללים כ-110 קווים. הרפורמה כוללת הוספת קווים חדשים של מוניות שירות, שימוש לראשונה של כרטיס הרב-קו בענף המוניות (בימי חול), שיאפשר לנוסעים ליהנות מכל הסדרי הנסיעה המוזלים בתחבורה הציבורית, כולל מעבר בין קווים ללא תשלום, מידע לנוסעים, מידע על נסיעות השירות באפליקציות, הזמנת מקומות בנסיעות בינעירוניות ועוד.

על פי התכנית, הרפורמה בענף המוניות תחול על כל קווי המוניות הקיימים וכן על קווים חדשים או משדורגים. הקווים מתפרסים על פני 23 אשכולות בכל רחבי הארץ, מתוכם ארבע האשכולות חדשים, בהם אשכול אילת, בקעת אונו, חולון – בת ים ואזור יהודה ושומרון. עם הפעלת כל הקווים המתוכננים, יגדל מספר מוניות השירות בישראל במאות אחוזים, לעומת מספר מוניות השירות הפועל כיום.

השר כץ ציין כי הנוסעים במוניות השירות ייהנו מההנחה הניתנת כיום למחזיקי כרטיס "רב קו" באוטובוסים וברכבת. הנחה זאת כוללת את כל קבוצות האוכלוסיה הזכאיות בהם תלמידים, סטודנטים, אזרחים ותיקים ונכים. הנוסעים במוניות יזכו גם בהסדרי מעבר של "90 דקות" במטרופולנים.

קווי המוניות גובשו לאחר עבודת תכנון נרחבת שבוצעה במשרד התחבורה, שכללה, בין השאר פרסום קול קורא שביקש מהציבור להציע קווים חדשים או שינויים של מסלולים קיימים. חלק מההצעות שהתקבלו מהציבור הוטמעו במתכונת הקווים החדשה, היוצאת לדרך בימים אלה.

קווי המוניות החדשים מחולקים לאשכולות קווים שיופעלו על ידי מפעיל אחד בכל אשכול. תכנון מערך הקווים מבוסס על הרחבת השירות למוקדי ביקוש כמו מוסדות רפואיים, נמלי תעופה, תחנות רכבת, מוסדות אקדמיים ואזורי תעשיה. הרפורמה תביא להרחבת פריסת הקווים בארץ, שיפור האמינות לנוסע בקווים קיימים, ויצירת רובד שירות נוסף בשילוב מוניות שירות, בצירים עתירי ביקוש לתחבורה הציבורית.

המכרזים הראשונים שפורסמו היום כוללים הפעלת קווי שירות חדשים באזור תל אביב, רמת גן וגבעתיים. אשכול תל אביב כולל ארבעה קווים ובהם קו 4, מהתחנה המרכזית החדשה לחניון רדינג, דרך רח' אלנבי ובן יהודה ; קו 5 מהתחנה המרכזית החדשה לשכונת בבלי, דרך רח' דיזנגוף; קו 2 -חדש- משכונת אזורי חן לרכבת ת"א מרכז דרך רמת אביב ואוניברסיטת ת"א (קו חדש); וקו חדש נוסף  שמספרו 15, מפארק דרום (בגין) לרכבת ת"א דרך שכונות דרום-מזרח ת"א, קניון עזריאלי, הקריה, בי"ח איכילוב.

אשכול תל אביב מזרח, רמת גן וגבעתיים כולל ארבעה קווים נוספים, מתוכם שלושה קווים חדשים: קו 16 מדרך הטייסים לחוף הים דרך שכונות דרום מזרח ת"א, תחנת רכבת ההגנה / תחנה מרכזית חדשה ורחוב אלנבי; קו חדש, שמספרו 12, מאזור תעשיה עתידים לנמל יפו, דרך רמת גן, שכונת יד אליהו, תחנה מרכזית חדשה בת"א ודרך יפו-אילת ; קו חדש, שמספרו 21, מגבעתיים לנמל יפו: מסלול סובב שכונות גבעתיים, דרך קניון עזריאלי/הקריה, רח' רוטשילד בת"א, דרך שלמה ; וקו חדש, שמספרו 20, מבית החולים תל השומר לחניון רידינג בת"א, דרך רמת גן, מרכז גבעתיים, רכבת מרכז ת"א, רח' ארלוזורוב.

כל קווי האשכול יפעלו בתדירות של 3-4 נסיעות לפחות בשעה, ברוב שעות היום. מציעי ההצעות שיתמודדו בהליך התחרותי יוכלו להפעיל מספר גבוה יותר של נסיעות. חלק מהקווים יפעלו מהשעה 05:00 בבוקר ועד השעה 01:00 בלילה, וחלקם מ-06:00 בבוקר ועד 24:00 בלילה.

ההליך המכרזי יתבצע בשני שלבים: בשלב הראשון יתבצע מיון מוקדם (PQ) של חברות העומדות בתנאי הסף שקבע משרד התחבורה בהליך התחרותי. חברות שעברו את השלב המוקדם, יוכלו להמשיך ולהתמודד על הפעלת כל אחד מאשכולות קווי המוניות שיצאו בהדרגה לתחרות.

כל אשכול כולל מספר קווים, חלקם קווים במסלולים הפועלים כיום וחלקם קווים חדשים. במטרה לאפשר תחרות הוגנת, למפעיל תחבורה ציבורית לא תתאפשר הפעלת אשכולות קווי מוניות, באזורים בהם מופעל על ידו אשכול קווי אוטובוסים