ועידת ענף הרכב 2018

ועידת ענף הרכב 2018
רונן לוי, יו"ר איגוד המוסכים, נואם בועידת ענף הרכב

ביום רביעי האחרון התקיימה ועידת הרכב הארצי ה-7 במספר, במסגרתה השתתפו בכירים ונציגים מענף הרכב שדנו אודות נושאים שונים הקשורים לענף. היינו שם ולהלן רשמים מייצגים

טל אבן | 25/11/18

ההרצאות השונות והפאנלים התמקדו בשינויים החלים בענף הרכב, כשבכירים בענף נתנו תחזית לעתיד, כפי שהם רואים אותה והנושאים שנדונו נסובו בעיקר סביב איכות הסביבה ותחליפי דלקים, רכבים שיתופיים, רכבים מקושרים ורכבים חשמליים, לרבות הקשר שלהם לקטל בדרכים, טכנולוגיה וחדשנות, אוטונומיה ודיגיטל.

בלא מעט דיונים עלתה השאלה אם הרגולציה בענף עובדת בחפיפה עם הטכנולוגיה והתשתיות, או אולי נצפים כאן צווארי בקבוק עתידיים, כשלים הנובעים מכך ושאלות של מה קודם למה, הביצה או התרנגולת.

לצד כך, הוכרז "רכב השנה 2018" על ידי אתר iCar, ורכבים זוכים בקטגוריות שונות.

היינו שם ולהלן רשמים מייצגים.   

מירב אביגדור מחברת טביב דנה בנושא איכות הסביבה, כשהיא מציינת שלמראה המוסך משקל  פסיכולוגי לא מבוטל לגבי התפיסה של הזיהום שלו.

הזיהום נובע במים, זיהום המחלחל לקרקע (כמו שמנים), פסולת מוצקה, מחזור אריזות וגם רעש, וזיהום אויר.

עוד הוסיפה אביגדור ששמן מזהם מי תהום, גורם לסתימות בצנרת ונגרמת פגיעה במכוני טיהור שפכים.

עסק שיקפיד על פילוג מסנן השמן לשלושת המרכיבים (מתכת, שמן משומש ונייר ספוג בשמן עשוי לסייע בשמירה על הסביבה.

כמו כן, רצפה אטומה המונעת מהזיהום לחזור לקרקע, מפרידי שמן המונעים הגעתו למערכות הביוב,

חומרי ספיגה בהישג יד וכמובן התיעוד של המוסך המוכיח מתי ולאן פונו פסולת ושמנים, אחסון חומרים מסוכנים, פינוי צמיגים, יסייעו לשמור על הסביבה, ורצון אמיתי בכך יגרום לפעולה של המוסכים, ללא קשר לדרישות הרגולציה.


ארז מוספי מחברת בוש ישראל סיפר על חשיבות יכולת עדכוני התוכנה למערכות הרכב.

לא כל מחשב שנוצר הוא מחשב גמור. צריך לעדכן ולבצע שינויים, והשאלה שעלתה לגבי נגישות לעדכונים והדרכים שהיצרנים השונים מאפשרים ליבואנים ולמוסכים, בדרך אל הלקוח הסופי.

יצרני רכב הקימו בחלק מהמקרים אתרים מקבילים לעדכוני תוכנה. מוסכים יכולים להוריד עדכונים שונים בתיבות הילוכים, תוכנה למחשב כרית אויר, מולטימדיה, חיישני רוורס, ניהול מנוע בין היתר בשל תקנות זיהום אוויר, עדכון רכב ממיילים לקילומטרים או תדרי רדיו אמריקאים לישראליים וכד'. העדכון מתבצע ישירות לרכב.

תשלום המנוי הוא שנתי ופר מותג.

בוש מלמדים את נותני השירותים כדי שלכל אחד מהם תהא היכולת להוריד עדכונים ולתת ללקוח הסופי את האפשרות לקבל את העדכון. החיבור הוא בעצם בין ההייטק שבתוכנה ללו-טק שבענף.

תהליך העדכון עצמו רגיש מאד ובזמן עדכון חייבים מצבר גיבוי, מאחר ועדכון מוחק את התוכנה הקודמת ומעדכן חדשה ולכן חייב להיות מישהו פיזית ליד הרכב כדי לוודא שהעדכון לא מפסיק באמצע התהליך, מחשש שייהרס המחשב.

סיגל עוז, מנכ"לית גלגלים סיפרה על הצרכן שהפך דיגיטלי. הצרכן משווה מחירים וקונה כל דבר ברשת, כולל השוואת עלויות טיפולים, חלפים ותיקונים של מוסכים.  כיום, דרך זירת מסחר שולחים בקשה ומקבלים הצעות מחיר לפי אזורים גאוגרפיים לרבות לצ'וטט עם הספק. הנושא הפך צינור מרכזי לבדיקה ולחיבור בין לקוח לספק, כשרק ב 2017, מעל 1.7 מיליון חיפושים דנו בטיפול ברכב, חצי מיליון חיפושים של תיקונים, ואם מכלילים גם צמיגים מצברים וכו', מדובר בסך של 3.5 מיליון חיפושים לשנה. כמובן שלצד השוואות המחיר עלו הנושאים של חשש מחוסר אמינות או איכות במוסך. פלטפורמת גלגלים מאפשרת לקבל הרבה מאד חוות דעת אמיתיות של לקוחות המדרגים מוסכים לאחר שקבלו שירות, לפי פרמטרים שונים וכך יש מידע רב ו"חוכמת המונים" שהלקוח יכול לקבל ולעבד.

במסגרת הועידה גם הוגדר מוסך ויקטור מפתח תקווה כ"מוסך החודש" על ידי פורטל גלגלים.


גדעון רייס מחב' ביתן ספרק המייבאת חלקי חילוף לרכב ציין כי משרד התחבורה כשל בנושא פיקוח אחר ייבוא סוג וטיב חלקי החילוף. לפי רייס, חלפים שאינם בטיחותיים יכול הקונה לרכוש איפה שיחפוץ, ואין עם כך בעיה מיוחדת. הבעיה היא בחלפים הבטיחותיים ושם מדובר לעיתים בסכנת נפשות בשל ייבוא חלפים לא בטיחותיים ביבוא חופשי ללא פיקוח או בקרה קפדניים של משרד התחבורה. חלפים שמוזמנים באופן חופשי באינטרנט וממקורות לא ידועים, הם לא מפוקחים.

רונן לוי, יו"ר איגוד המוסכים שאל איך שוק האפטרמרקט נערך למה שהולך לקרות בעתיד.

רייס השיב שכולם כיום נערכים לעידן החדש ולטכנולוגיות חדשות. כיום ישנה שקיפות רבה יותר בשל העובדה שיצרנים נדרשים לספק רשימות ספקים ויצרני משנה מטעמם לחלפים השונים שהם מייצרים.

איילה מילר רולוב, יו"ר פורום לקידום נשים בענף הרכב באיגוד המוסכים סיפרה על ניסיון לשלב יותר ויותר נשים בתעשייה. המטרה שתוך עשור ההרכב באוכלוסייה יאפיין גם את ההרכב הנשי בענף, וש"כל אמא תרצה לשלוח לשם את הילדים שלה".

עוד טענה מילר רולוב, כי מאחר והענף מושתת טכנולוגיה מתקדמת ומחשבים, אין מניעה שתהיינה יותר נשים בענף, ושבהחלט יש אופק תעסוקתי לנשים בענף. יתרה מכך, נשים החוששות להיכנס למוסכים כיום,  ודאי ישמחו לקבל שירות מנשים אחרות.

עוד נדונה הסוגיה שבעתיד, עם אימוץ הטכנולוגיות האוטונומיות, אמנם תהיינה פחות תאונות על הכבישים, מאידך השבתה להלכה ("טוטאל לוס") תקרה בשיעורים גבוהים יותר, מאחר והחלפים הולכים ומתייקרים; אם פעם פנס היה זול, הרי שהיום בטכנולוגיית הקסנון למשל, פנסים הפכו יקרים הרבה יותר, ומייקרים עד מאד את עלויות תיקון התאונה, גם אם אינה משמעותית.

בשל כך נוצר מצב בו רכבים רבים "יוקדים מהכביש" בשל עלויות תיקון גבוהות, ולאו דווקא בגלל נזק משמעותי ו/או בטיחותי ברכב. בשל כך, רכבים רבים מתוקנים במקומות לא אמינים ולא מפוקחים, והדבר צריך להשתנות.

כמו כן, העתיד מכוון לכך שחלפים משמעותיים יהיו מקוריים בלבד, בשל התחכום והמסובכים הכרוכה בהם, כמו מצלמות המוצמדות על ידי יצרנים לשמשה הקדמית של הרכב וכד'.

בפאנל שנערך וניסה לנבא כיצד ייראה רחוב המסגר בשנת 2025 או 2030, הדעות היו חלוקות, אך המסקנה היתה שבעצם אין לכך תשובה היום. חלק מדוברי הפאנל טוענים שכל מכירות הרכב ילכו בעתיד לחברות ליסינג. יש מי שאומר שיהיה רכב אוטונומי לחלוטין.

שאלה נוספת עליה לא ניתן היה לקבל תשובה היא היה ואכן אנשים יפסיקו לרכוש מכוניות פרטיות, בשל תחבורה שיתופים. רכבים אוטונומיים ומעבר לכלי רכב חשמליים, איך צפויים להפטר ממעלה מ- 3 מיליון כלי רכב בישראל.

גיל לייזר, מנכ"ל car2go סיפר על כך שרכב הוא שירות ובעצם אינו מוצר. בעלות ברכבים פרטיים תרד עם השנים יותר ויותר. כמו כן, ציין כי חברות וגופים שיודעים לתת שירות עשרים וארבע שבע וינכחו בשטח, יהיו בסוף השחקנים העיקריים בשוק.

תחבורה שיתופים, מגוניות מונעות חשמל וגז.

איזה בטחון יש שהיצרן לא ימכור לבד לציים רק לשירות.

גלית עיני וולף, משנה למנכ"ל ב UMI התייחסה לשאלה לגבי הצפי של רכבים שיתופיים, מכוניות מונעות בגז ובחשמל: המהפכה תתחולל אך היא לוקחת זמן רב, והיא רק החלה. עם המידע והטכנולוגיה צפויה מהפכה צרכנית.

בשאלה לגבי האם הטכנולוגיה משיגה את הרגולציה, טען פרופסור אבינרי, ראש המסלול להנדסה וניהול מערכות תשתית במכללת אפקה, כי "המהפכות מתרחשות לאט. גם לפני עשרים שנה היו ניסויים ברכבים אוטונומיים שהיו מלהיבים. כך גם נושא הרכב המתוקשר כשרכבים ידברו זה עם זה. רמת המוכנות הטכנולוגית עדין לא שם."

כן דובר על כך שהענף עובר אבולוציה, אבל רבולוציה זה תהליך ארוך טווח.

אודי עציון, עורך מדור הרכב של ידיעות אחרונות ציין, כי ההצהרה של הרגולטורים שעד 2030 יהיה רק חשמל וגז לא ישימה, מאחר והיצרנים עצמם לא שם. הם לא יכולים להגיע גם לא בחמישים אחוז לכך. עוד ציין לגבי המרוץ של הרגולציה מול הטכנולוגיה, שרכב חשמלי צריך עמדות טעינה. אלפיים עמדות עליהן מצהיר הרגולטור זה כלום, מאחר ונדרשות מיליוני עמדות כדי להיות ערוכים למהפכה חשמלית אמיתית.

לגבי השאלה שנדונה בנושא רכבים שיתופיים ותחבורה ציבורית עלתה הסוגיה כי ישראל שונה מהותית מערים גדולות בעולם. אם באירופה ישנה תחבורה ציבורית יעילה בשלב גודל אוכלוסייה בערים הגדולות, בישראל פיזור האוכלוסייה שונה במהות והפתרונות שטובים במקומות אחרים, לא מתאימים לישראל. בפרברים יש אולי תחבורה שיתופית אך הציבורית פחות יעילה.


בסיום הועידה בחר אתר iCar את רכב השנה, ואת הרכבים הזוכים לפי הקטגוריות השונות, בציי הרכב וגם בשוק הפרטיות.

לפני התוצאות נמסר עוד מנועם ריין, עורך אתר iCar, כי הרכב הכי "מחופש" השנה היה הסיאט איביזה.

עוד נמסר כי גברים מחפשים מכוניות יפניות ואירופאיות באופן שווה, בעוד נשים מחפשות פי 2 מכוניות יפניות לעומת אירופאיות.

כמו כן, 72 אחוזים מחיפושים שנערכו על ידי גברים היו עבור רכב פנאי שטח, כשאצל נשים מדובר בכ- 50 אחוזים בלבד.

בחירת רכב השנה של ציי רכב

קטגוריית משפחתיות, שהיא גם הקטגוריה הנפוצה ביותר:  מקום שלישי - טויוטה קורולה. מקום שני סקודה אוקטביה. ובמקום הראשון זכתה היונדאי איוניק.

קטגוריית מנהלים – שלישי קיה אופטימה. שני יונדאי סונטה. במקום הראשון סקודה סופרב.

קטגוריית רכבי פנאי – שלישי יונדאי טוסון. שני קיה ספורטאז'. ראשון קיה נירו

קטגוריית 7 מקומות – שלישי פיז'ו  5008. שני סקודה קודיאק. ראשון מיצובישי אאוטלנדר

רכב השנה בקרב לקוחות פרטיים

קטגוריית קטנות. שלישי סוזוקי סוויפט. שני סיטרואן  c3. ראשון סיאט איביזה.

קטגוריית משפחתיות – שלישי יונדאי i30. שני מרצדס a class ובראשון יונדאי איוניק.

קטגוריית מנהלים – שלישי אלפא רומיאו ג'וליה. שני אופל אינסיניה. ראשון סקודה סופרב.

קטגוריית פנאי קטנים – שלישי סיאט ארונה. שני סיטרואן  c3 איירקרוס. ראשון קיה סטוניק.

קטגוריית פנאי קומפקטיים – שלישי דאצ'יה דאסטר. שני סקודה קארוק. ראשון פיז'ו 3008.

קטגוריית 7 מקומות – שלישי – קרייזלר פסיפיקה. שני סקודה קודיאק. ראשון  -פיז'ו  5008.

קטגוריית סאלון ופאר – שלישי – וולוו s90. שני פורשה פנאמרה. ראשון אאודי a8.

קטגוריית פנאי יוקרתי – שלישי – אאודי q8. שני ds7 קרוסבק. ראשון – xc40 של וולוו.

קטגוריית ספורט. שלישי – ב.מ.וו m2. שני לקסוס LC. ראשון קיה סטינגר.

קטגוריית טנדרים ומסחריות – שלישי – סיטרואן ג'אמפי. שני – טויוטה היילקס . ראשון פולקסוואגן אמרוק.

רכב השנה – שלישי – סקודה קארוק. שני קיה סטינגר. ראשון וולוו xc40.