התחבורה הציבורית בישראל לעומת העולם

התחבורה הציבורית בישראל לעומת העולם
אוטובוס בישראל. ישראלי מבלה כשעתיים ביום בתחבורה הציבורית

אפליקציית הניווט Moovit חושפת את תמונת מצב התחבורה הציבורית בארץ לעומת העולם בדו"ח עולמי לסיכום 2019. כמה זמן הישראלי מבלה ביום בתחבורה הציבורית, כמה הוא משתמש בכלי תחבורה זעירים ומה יעודדו להשתמש בתחבורה הציבורית לעיתים תכופות יותר?

אורן פרנקל | 20/01/20

אפליקציית הניווט בתחבורה הציבורית עם למעלה מ-680 מיליון משתמשים בעולם ביצעה ניתוח דאטה מקיף של מיליוני תכנוני נסיעה אשר בוצעו בשנת 2019 ב- 99 ערים ב-25 מדינות ברחבי האמריקות, אירופה, אסיה והפסיפיק, כולל ישראל. בנוסף שילבה החברה סקר משתמשים נרחב החושף נתונים מעניינים לגבי הדרך בה אנשים מתניידים בערים השונות ברחבי העולם בתחבורה ציבורית וכלי תחבורה זעירה.
המחקר חושף תובנות מעניינות על אופי ותדירות השימוש בתחבורה הציבורית, כלי תחבורה זעירה שיתופיים נוספים ועל האופן בו אנשים בוחרים להתנייד בערים השונות.

הישראלים מבלים כמעט שעתיים ביום בתחבורה הציבורית - 51 דקות בממוצע לכל כיוון. מתוך 25 מדינות, ישראל נמצאת במדד זה במקום ה- 15. במקום הראשון ספרד (30 דקות), במקום השני צרפת (37 דקות) ובמקום השלישי גרמניה (39 דקות)

הישראלים ממתינים בממוצע כ- 14 דקות בתחנות בכיוון נסיעה אחד (מקום 17 מתוך -25 מדינות). בתאילנד זמן ההמתנה הארוך ביותר (20 דקות) ובסינגפור זמן ההמתנה הכי קצר (8.44 דקות).

מהנתונים עולה כי הישראלים "מבלים" בממוצע כ- 17 יממות בשנה בתחבורה הציבורית, מהם כחמש יממות בהמתנה בתחנות.

וגם – למה 64% מנוסעי התחבורה הציבורית בישראל העידו שלא עלו אף פעם על קורקינט שיתופי?

Moovit, המובילה העולמית במתן פתרונות MaaS - Mobility As A Service והאפליקציה המובילה למידע וניווט בתחבורה ציבורית אשר פועלת ביותר מ-3,000 ערים בכ-96 מדינות מסביב לעולם עם למעלה מ-680 מיליון משתמשים, מציגה מחקר מקיף אשר נערך באמצעות ניתוח עשרות מיליוני תכנוני נסיעה שביצעו משתמשי האפליקציה במהלך שנת 2019. המחקר, שבוצע ב-99 ערים ב-25 מדינות כולל ישראל,  חושף תובנות מעניינות על אופי ותדירות השימוש בתחבורה הציבורית, כלי תחבורה זעירה שיתופיים נוספים ועל האופן בו אנשים בוחרים להתנייד בערים השונות.

כמו כן חושף המחקר את יעילות התחבורה הציבורית במטרופולינים מסביב לעולם, ומהווה אינדיקטור השוואתי לגבי זמן ההמתנה לתחבורה הציבורית, כמה זמן בממוצע ביום נוסעים בתחבורה הציבורית, זמני הליכה, מרחקי נסיעה ועוד.

במחקר נבדקו כ-25 מדינות בהן: גרמניה, צרפת, הונגריה, ספרד, אורגוואי, איטליה, ארגנטינה, בריטניה, פורטוגל, סינגפור, אקוודור, יוון, קנדה, ארה"ב, מלזיה, קולומביה, קוסטה ריקה, תורכיה, ברזיל, תאילנד, פרו, איחוד האמירויות, צ'ילה וכן ישראל.

כמה זמן הנוסעים הישראלים שוהים בתחבורה הציבורית לכיוון נסיעה אחד ביום (כולל הליכה לתחנה, זמן המתנה וזמן נסיעה) בהשוואה למדינות אחרות ?

מהדו״ח עולה כי הישראלים מבלים בממוצע 51 דקות ביום, במהלך כיוון נסיעה אחד בתחבורה הציבורית. ישראל נמצאת במקום ה-15 ברשימה, שבמקום הראשון ספרד (30 ד') בשני צרפת (37 ד') בשלישי גרמניה (39 ד') ובמקום האחרון אינדונזיה (65 ד').

21% מהישראלים שוהים בין שעה לשעתיים בנסיעה בתחבורה הציבורית בנסיעה בודדת, כאשר 6% מבלים מעל לשעתיים. 33% מהישראלים שוהים עד 30 דקות בנסיעה בתחבורה הציבורית. כאמור, נתון זה כולל את זמן ההליכה לתחנה וממנה והמתנה לאמצעי התחבורה, לכיוון אחד.  

כמה דקות בממוצע ממתינים הנוסעים הישראלים בתחנות במהלך כיוון נסיעה אחד ביום?

בישראל זמן ההמתנה הממוצע בתחנות הוא 14 דקות לכיוון נסיעה אחד. ישראל תופסת את המקום ה-17, כשבמקום הראשון סינגפור עם זמן ההמתנה הקצר ביותר (8.44 דקות). בצרפת ממתינים 10 דקות, בגרמניה 11 דקות, ובארה"ב 13 דקות. תאילנד ממוקמת במקום האחרון עם 20 דקות.

עוד עולה מהנתונים כי רק כ- 10% מהישראלים הנוסעים בתחבורה הציבורית ממתינים פחות מ- 5 דקות בתחנות בכיוון נסיעה אחד. במדד זה ישראל מדורגת במקום ה-23 מבין 25 המדינות שנבדקו. לעומת זאת, כמעט אחד מכל חמישה ישראלים  (19.55%) ממתין לתחבורה הציבורית בכל יום בממוצע 20 דקות ויותר, במהלך כיוון נסיעה אחד. 

מהו מרחק ההליכה הממוצע של הישראלים בכיוון נסיעה אחד עד לתחנת האוטובוס ומהתחנה עד ליעד?

מרחק ההליכה הממוצע של הישראלים בכיוון נסיעה אחד, אל התחנה, במהלך החלפות ומהתחנה האחרונה אל היעד הוא 655 מטרים. 
ישראל נמצאת במקום הרביעי והמכובד מבחינת מרחק ההליכה בכיוון נסיעה אחד. מרחק ההליכה הקצר ביותר נמדד בסינגפור (583 מטר), לאחר מכן אורוגוואי (613 מטר) וארגנטינה (636 מטר). במקום האחרון איחוד האמירויות עם מרחק הליכה של 1.2 ק"מ.

כמה "החלפות" בממוצע משלבים הישראלים במהלך כיוון נסיעה אחד?

36% מהישראלים אינם מחליפים אמצעי תחבורה / קווים כלל במהלך נסיעתם,  מקום ה- 10 בסקר העולמי במדד זה.
ארגנטינה ממוקמת במקום הראשון, ובה 60% מהנוסעים אינם מחליפים אמצעי תחבורה במהלך נסיעה ממוצעת. במקום האחרון ממוקמת אינדונזיה, ובה 19% בלבד שאינם מחליפים אמצעי תחבורה במהלך נסיעה ממוצעת.
46% מהישראלים מבצעים החלפה אחת ועושים שימוש  בשני קווים/אמצעי תחבורה במהלך נסיעה ממוצעת, ואילו 18% עושים שימוש ב בשלושה קווים/אמצעי תחבורה ויותר במהלך נסיעה ממוצעת. 

מה יעודד את הישראלים להשתמש בתחבורה הציבורית לעיתים תכופות יותר?

16% השיבו שתדירות גבוהה יותר של תחבורה ציבורית וקיצור זמן ההמתנה בתחנות, 13% השיבו כי קיצור זמן הנסיעה, 12% השיבו כי דיוק ואמינות בזמנים בהתאם ללוח הזמנים המתפרסם, 10% השיבו כי הוספה של קווים ישירים ליעד ופחות החלפות, 7% השיבו כי תחנות קרובות יותר לבית/מקום העבודה אשר יפחיתו את זמן ההליכה אל 

ומהתחנה, 6% השיבו כי שיפור הנוחות כגון מושבים רחבים יותר, גישה WiFi, מיזוג אויר, שקעי טעינה ודמי נסיעה נמוכים יותר ו- 4% השיבו כי הגברת הניקיון באוטובוסים ובתחנות ההמתנה.

אופי ועמדות לגבי כלי תחבורה זעירים שיתופיים:

מהי תדירות השימוש של הישראלים בכלי תחבורה זעירים כמו: אופניים, אופניים חשמליים, קורקינטים וכו'?

12% מהישראלים משתמשים באמצעי תחבורה אלו באופן יומיומי, 7% עד 3 פעמים בשבוע, 6% לפעמים (עד 5 פעמים בחודש), 10% השיבו שלעיתים רחוקות, כמה פעמים בשנה ואילו 64% השיבו כי לעולם לא השתמשו, למרות שהם קיימים בעירם.

מדוע הישראלים בוחרים להשתמש באמצעי הניידות השיתופיים?

36% ציינו שאמצעים אלו מהירים יותר מהליכה, 19% השיבו כי ניתן להחנות אותם בכל מקום, 16% טענו כי הם ידידותיים לסביבה, 15% השיבו כי זה קל למצוא אופניים/קורקינטים שיתופיים בעת הצורך ו-13% ציינו את נושא המחיר האטרקטיבי.

כיצד משתמשים הישראלים באמצעי התחבורה החלופיים?

52% מהישראלים ציינו שהם נוסעים איתם ישירות אל מקום היעד, 33% ציינו שהם משתמשים בהם לשילוב עם תחבורה ציבורית עד לתחנת האוטובוס או מהתחנה למקום העבודה.


מדוע חלק מהישראלים אינם משתמשים באמצעי הניידות השיתופיים?

30% מהישראלים ציינו שהם לא משתמשים משום שהם נחשבים כלא בטוחים מספיק.
15% ציינו שאינם משתמשים באמצעי תחבורה אלו כי אין מספיק נתיבי אופניים בעיר שלי. 
11% ציינו שהמחיר יקר מדי.
8% ציינו את נושא התשתית והתנאים הירודים של הכבישים.
7% ציינו כי קשה למצוא אמצעים אלו כאשר צריך אותם.
5% ציינו יש עליות  תלולות בעיר שלי.
5% ציינו כי הסיבה שאין מקלחות/חדרי הלבשה במקום העבודה/בית הספר.
3% ציינו שהסיבה היא אזורי חניה לא נוחים.

יובב מידד, סמנכ"ל הצמיחה והשיווק של  Moovit מסר כי "אחרי ניתוח כמויות מידע עצומות, אנחנו שמחים לחשוף את דו"ח התחבורה הציבורית העולמי לשנת 2019. לאף אפליקציה או שירות תחבורה עירוני אין נתונים כה רבים, מדויקים ועדכניים אודות תחבורה ציבורית ושיתופית כמו ל-Moovit. זו הסיבה שהדו"ח כה חשוב ובעל ערך. הנתונים המוצגים בו יכולים להוות כלי מועיל עבור ערים ומפעילי תחבורה ציבורית המחפשים תמונה מדויקת של התשתית התחבורתית והרגלי הנסיעה היומיים של תושבים בערים השונות בעולם. הדו"ח מעלה הבדלים ופערים מהותיים בין 
מדינות וערים שונות, אך בכל מקום בעולם, הפרמטר החשוב ביותר לנוסעי התחבורה התחבורה הציבורית הוא תדירות גבוהה של קווי שירות וכפועל יוצא מכך המתנה קצרה ככל ניתן בתחנות. שיפור בפרמטר הנ"ל יגרום לעוד ועוד אנשים לעשות שימוש קבוע ורחב יותר בתחבורה הציבורית".      

אודות Moovit
Moovit היא מובילה עולמית במתן פתרונות MaaS - Mobility As A Service והאפליקציה #1 למידע וניווט בתחבורה הציבורית. Moovit מפשטת את הניידות העירונית בכל רחבי העולם ועושה אותה לנוחה וקלה מאי פעם.  ל-Moovit המאגר הגדול ביותר בעולם של נתוני ניידות עירונית, כאשר מדי יום היא צוברת מעל 6 מיליארד נקודות מידע אנונימיות.
 
איסוף הנתונים נעשה גם בעזרת קהילה של יותר מ- 650,000 עורכים מקומיים הנקראים "Mooviters". עורכים אלה מסייעים למפות ולעדכן מידע תחבורתי מקומי שבלעדיהם, Moovit לא הייתה יכולה לספק.  ה- "Mooviters" אחראים על 70% ממאות הערים שבהן Moovit פותחת את השירות מדי שנה, מה שהופך את האפליקציה לוויקיפדיה של התחבורה הציבורית.
 
בשנת 2017 השיקה Moovit את פלטפורמת  Moovit MaaS Solutions, סדרה של מוצרים כדי לסייע לערים, ממשלות ומפעילי תחבורה לשפר את הניידות העירונית בערים שלהם. במהלך השנים האחרונות יצרה החברה שיתופי פעולה רבים עם החברות המובילות בעולם ביניהן Microsoft, Uber, Lyft, TomTom להן היא מספקת את שרותי ה-Transit APIs שלה. ל-Moovit מעל 680 מיליון משתמשים והיא  ביותר מ-3,000 ערים ב-96 מדינות.