טכנולוגיה בטיחותית מאאודי

טכנולוגיה בטיחותית מאאודי
galgalim | 31/03/10

צפיפות התנועה בדרכים עולה באופן קבוע ויחד איתה גם כמות המידע שצריכה להיות מעובדת ע"י הנהג. משימת הנהיגה הופכת להיות יותר ויותר דרשנית.Audi פיתחה טכנולוגיה שמבטיחה יותר רוגע, יותר שקט נפשי ויותר ביטחון על הכביש.מערכת Audi braking guard brake assist system – מערכת אבטחת הבלימה, נועדה לסייע במניעת תאונות חזית-אחור. מערכת זו היא חלק מדור שלם של מערכות עזר מבוססות בינה מלאכותית, אשר סורקות כל העת את סביבת המכונית, מתוך כוונה לספק לנהג ולרכב רמת בטיחות מוגברת. "מערכת אבטחת בלימה" מותקנת כיום ב- A4, A6, A8, Q7 ובקרוב גם ב-Q5."מערכת מניעת תאונות חזית-אחור", בתרגום חופשי מאנגלית, או "מערכת אבטחת בלימה" בתרגום ישיר,, היא חלק ממערכת בקרת השיוט האדפטיבית, מבוססת רדאר, המתוקנת במכוניות החדשות של Audi, ובקיצור ACC. מערכת זאת מבצעת בכל זמן הנהיגה בדיקה של מהירות הרכב ביחס למרחק של המכונית שלפניו, במהירויות שבין 30 קמ"ש ל- 200 קמ"ש ומבצעת בלימה עצמאית (בתוך מגבלות מסוימות), על-פי הצורך.המחשב של המערכת משולב בתוך מערכות המידע של הרכב ויודע "לתקשר" עם מערכות הבקרה של המנוע, תיבת ההילוכים האוטומטית והבלמים והכול במהירות של אלפית השנייה.מערכת "אבטחת הבלימה" מסייעת בעת שמערכת בקרת השיוט האדפטיבית כבר אינה אפקטיבית, במהירויות עירוניות, בהן הנהג אינו מזהה מהר מספיק את המצב החדש שנוצר, או כאשר בלימה רגילה, ע"י המערכת, אינה יעילה. מחקרים של מרכז מחקרי תאונות הדרכים של Audi מראים כי 70% מהתאונות נגרמות ע"י נהגים שלא היו מרוכזים במנהיגה, דעתם הוסחה ע"י גורם שלישי או נהגים עייפים.כאן נכנסת מערכת זו לפעולה. המערכת מזהה כי הרכב שלפנים בלם בפתאומיות, והיא מיד נכנסת לפעולה המורכבת משני שלבים נפרדים:השלב הראשון היא השמעת צליל אזהרה בשילוב נורת אזהרה אדומה מהבהבת בלוח השעונים. מערכת ה-ESP מוודא כי בצינורות הבלימה יש נוזל בלמים בלחץ הדרוש ומכינה את הרכב לבלימה. אם הנהג עדיין לא בלם, נכנסת המערכת לשלב הפעולה השני. שלב זה מכונה "אזהרה אקטיבית ומיידית". שלב זה מופעל כשהאלגוריתם במחשב המערכת מגיע למסקנה שהמצב יכול להשתפר, בתנאי שהנהג הגיב מיידית וביצע בלימת חירום.עוצמת ה"אזהרה האקטיבית" הייתה אחד הנושאים המרכזיים בפיתוח המערכת. מהנדסי Audi ערכו ניסויים רבים באוניברסיטה של הצבא במינכן ובדקו מגוון עצום של אפשרויות.המנצח הברור של המבחנים היה "פעולת האזהרה". מצב זה נוצר מבניה מהירה מאד של לחץ על מערכת הבלמים, הלוקחת עד חצי שנייה. פעולה זו מאיטה את הרכב בלא יותר מ- 5 קמ"ש, מה שמונע אפשרות של תאונת אחור עם התנועה שמאחורי הרכב הבולם.ברוב המבחנים שנערכו עם "פעולת האזהרה", נמצא כי די היה בפעולה זו כדי להחזיר את דעתם המוסחת של נהגים אל מה שקורה בחזית מכוניתם ולדרוך בחוזקה על דוושת הבלם.כאשר המערכת מזהה את פעולת הדריכה על דוושת הבלם, היא מוסיפה מייד לחץ עצום למערכת הבלימה ומבצעת בלימה מיידית וללא שהיות. פעולה זו, בשילוב מערכת ה-ESP חוסכת בין 100 ל- 200 אלפית השנייה מזמן התגובה, ומקצרת את מרחק הבלימה בכ- 7 מטרים, במהירות של 130 קמ"ש.מערכת מתקדמת זו מצטרפת למערכות בטיחות רבות שכבר קיימות במכוניות Audi ובהן:"מערכת שמירת שטחים מתים" – Side Assist, "מערכת שמירת נתיב" – Lane Assist, "מערכת בקרת מהירות אדפטיבית" –ACC ועוד."מערכת אבטחת הבלימה" של Audi היא ההיי-טק בשיאו. חיישן הרדאר של המערכת מותקן בחזית הרכב, בצד הימני של הגריל האחוד.החיישן שולח גלים בתדר של 76.5 ג'יגה הרץ, בכל 100 אלפיות השנייה. המדידה למרחק של 180 מטרים וברוחב זווית של 8 מעלות.המחשב מודד את ההפרשים במהירויות שבין האובייקטים השונים שבחזית הרכב ובמרחקים.ע"י השוואת הנתונים השונים, יודע המחשב לתפעל את מערכות ה-ESP, הבלימה והמנוע.

הכנסו לפורום גלגלים