תקלות שכיחות ברכב

תקלות שכיחות ברכב

כולנו חווינו, ראינו, שמענו או הרחנו את אחת או יותר מהתקלות הבאות. איך בכל זאת אפשר להיערך או להימנע? ואם בכל זאת התקלה קרתה, איך מטפלים?

galgalim | 07/05/19

מי מאיתנו לא חווה, ראה, שמע או הריח את אחת או יותר מהתקלות הבאות?

הבשורות הטובות הן שמרבית התקלות חוזרות על עצמן ומוכרות לכולנו. בעזרת מודעות ונכונות, אפשר להיערך, ללמוד, לטפל ולהימנע מחלקן.

הבשורות הפחות נעימות הן שיש תקלות בלתי נמנעות, כאלה שיגיעו בהפתעה ולא תוכלו להיערך אליהן או כאלו שמצריכות מעורבות של מוסך, איש מקצוע ועלויות לא קטנות לטיפול.

לפניכם המדריך המלא לתקלות נפוצות ברכב ודרכי המניעה או הטיפול:

הרכב לא מניע ?

אחת מהבעיות הנפוצות ביותר היא רכב שלא מניע. אין סיטואציה מבאסת יותר מלצאת בבוקר לעבודה, לבושים ומבושמים, עם הקפה לדרך ביד אחת והתיק ביד השניה, להגיע לרכב ולגלות שהוא לא מניע. רכב שלא מניע למעשה לא משרת את מטרתו הבסיסית ביותר ומכאן מתחילה שרשרת נסיונות וניחושים במטרה לעלות על הסיבה או הגורם לכשל בהנעה.

אחת מהסיבות השכיחות לסיטואציה כזו היא בעיה בסליל ההצתה. סליל ההצתה הוא רכיב חשמלי שמטרתו להמיר את מתח המצבר למתח הדרוש לצורך הפקת הניצוץ שיפעיל את המנוע. סליל ההצתה מתבלה לאורך הזמן, השימוש והטמפרטורה כך שתקלה מסוג זה יכולה לקרות ביום בהיר בלי הכנה או סימן מקדימים.

אם אתם מנסים להניע את הרכב ואין תגובה או צליל כלשהו כנראה שיש לכם בעיה בסליל ההצתה ועליכם לפנות את הרכב למוסך קרוב בכדי לאבחן את גובה הנזק, האם מתקנים או מחליפים את הרכיב וכו׳.

מהצד השני, רכב שלא מניע יכול לרמז על מצבר ריק, תקלה סופר שכיחה שתמיד מגיעה בזמנים שאנחנו הכי לא מוכנים אליה. כהמלצה, יש להחליף מצבר כל שלוש שנים בממוצע, אך מסיבות מסוימות, המצבר יכול לשבוק חיים עוד קודם. ברכבים החדשים מחשב הרכב יתריע על התרוקנות המצבר, מה שיתן לכם מרווח זמן לטפל בנושא לפני שהוא הופך לבעיה. ברכבים ישנים יותר תגלו את זה בדרך הפחות נעימה, בלי התראה מוקדמת.

נקישות חלשות בניסיון ההתנעה וגם רדיו ואורות שלא נדלקים ברכב הם רמז עבה למצבר מרוקן. במקרה כזה אין יותר מדי מה לעשות וניסיונות התנעה נוספים רק יזיקו לרכב. מה שכן מומלץ לעשות זה להניע את הרכב ממקור חשמל חיצוני (בעזרת רכב אחר), לנסוע ישירות למוסך או חנות חלפים ולרכוש מייד מצבר מתאים לרכב. במידה ולא הצלחתם להניע, ניתן להזמין , אנשי מקצוע, המתמחים בהחלפת מצבר, אלו יגיעו אליכם ויחליפו מצבר במקום.

סיבה נוספת לרכב שלא מניע הינה תקלה בסטרטר. הסטרטר, הנקרא גם מתנע, אחראי על סגירת המעגל החשמלי שבין המצבר ומערכת ההצתה. במצב אידיאלי, הרכב יניע מיד. במצב של תקלה בסטרטר, נשמע רעשים מוזרים לאחר ההנעה או שלא תהיה תגובה בכלל, הרכב לא יניע. בכל אחד מהמצבים הללו יש להגיע למוסך להמשך אבחון וטיפול.

הצילו, המנוע רותח!
אתם ברכב, מוזיקה מתנגנת ברקע, המזגן עובד בשקט, סה״כ נסיעה נעימה. פתאום באמצע הנסיעה נדלקת נורת אזהרה בלוח המחוונים, המד חום מטפס לשמיים והמנוע פולט עשן. נשמע כמו סרט אימה? לא ממש, למעשה מדובר בתקלה די שכיחה שמתריעה לכם על מחסור במים במצנן (רדיאטור). הפעולות שיש לבצע במקרה כזה הן די פשוטות:
1. עצרו את הרכב בצד והמתינו

2. רק לאחר שהמנוע התקרר, פתחו את מכסה המנוע ואז את מכסה המצנן

3. הוסיפו מים למצנן

4. הניעו את הרכב ובדקו שמד החום תקין. במידה ויש ספק לתקלה אחרת, מומלץ לגשת למוסך לבדיקה.

 

חסר לי חמצן

חיישן החמצן נמצא באגזוז ומטרתו למדוד את אחוזי החמצן שנפלט מסך גזי הפליטה של הרכב. מידע זה יכול להצביע על איכות בעירת הדלק ויעילותו. תקלה בחיישן החמצן עלולה להביא לצריכה מוגברת של דלק. ניתן לגלות את התקלה באמצעות מחשב הרכב ולפתור אותה בהחלפת חיישן החמצן.

 

אין לי אוויר!

כולנו מכירים את זה, הגלגלים קצת משתטחים על הכביש ואנחנו מעיפים מבט ושוכחים למלא אוויר גם כשמתדלקים. חשוב לזכור, לחץ אוויר נמוך בצמיגי הרכב עלול לפגוע בחווית הנסיעה, בבלימה ובבטיחות שלכם. במקרה זה, מקור התקלה והפתרון - שניהם בידיים שלכם! סרקו את הצמיגים ושללו חדירה של עצמים או פנצ׳ר. בנוסף, מומלץ לשים לב לרמת השחיקה של הצמיגים ברכב, האם נשחקים באופן אחיד או בקצוות הפנימיים או החיצוניים? האם ההגה רועד בנסיעה מהירה כתוצאה מכך? במקרים אלה יש לפנות למוסך המתמחה בכיוון פרונט ואיזון גלגלים ואף לשקול החלפת הצמיגים במידת הצורך ולפי המלצת בעל המקצוע.

במקביל, צרו לעצמכם הרגל למלא אוויר בתחנת דלק מסוימת, במועד מסוים או לפחות לפני נסיעות ארוכות יחסית, כך תחסכו הוצאות מיותרות על נזק לצמיג או לרכב ותשמרו על נסיעה בטוחה.

שמן, הביאו שמן

תקלה של צריכת שמן מופרזת ברכב נובעת בד״כ מדליפת שמן ונפוצה ברכבים ישנים. כשזה קורה ברכב שלכם סביר להניח שתמצאו את עצמכם ממלאים שמן בתדירות גבוהה מהרגיל ותבחינו בסימני שמן מרובים בכביש בכל פעם שתזיזו את הרכב ממקום החניה שלו.

התקלה יכולה לקרות כתוצאה מחיבורים רופפים, אטמים סדוקים או בלויים, בלאי של אטם ראש המנוע או אטם מכסה השסתומים ומסוג התקלות שרק מוסך יוכל לאבחן ולפתור.

 

הדלק עולה ביוקר

גם פה, אתם תזהו שהרכב מגזים בצריכת הדלק די מהר וזה יעלה לכם ביוקר. הגורמים לצריכת דלק מופרזת הם שונים ומגוונים, החל משימוש לא נכון בדוושת הדלק, משנק תקול או בלוי, דליפת דלק, לחץ אוויר לא תקין בצמיגים, נהיגה במהירות מופרזת בהילוכים הנמוכים ועוד. מוסך שמבין עניין יוכל לאתר את מקור התקלה ולטפל בה ובכך להחזיר את הרכב למצב של צריכת דלק סטנדרטית.

 

כמה חם!

זוכרים את זה? יום לוהט בקיץ, הטמפרטורה ברכב חמה אפילו יותר מהטמפרטורה בחוץ. אתם נכנסים לרכב, מניעים, מדליקים את המיזוג ומצפים להתקררות המיוחלת. הנסיעה מתקדמת ועובר הזמן ואתם מרגישים אוורור והקלה מועטה אך לא באמת קר ברכב. מה עושים?
התקלה בד״כ נובעת מדליפת גז והטיפול ידוע: מומלץ לגשת למוסך המתמחה במיזוג, שם יבדקו מה מקור הדליפה ע״י הזרקה של גז חדש למערכת בתוספת צבע זרחני. אם יש חורים או דליפה נוכל לראות את זה באמצעות הצבע הזרחני ולהחליף את החלק הלקוי בהתאם.

 

אמא, החלון נתקע

חלון חשמלי שנתקע באמצע הדרך או לא מגיב כלל הוא מסוג התקלות שכולנו מכירים, חווינו וראינו.

התקלה יכולה להיגרם מליקוי במנוע החשמלי שמפעיל את החלון או מכפתור הסוויצ׳ עצמו. לרוב כפתור הסוויצ׳ יפסיק לעבוד עקב הצטברות לכלוך ואבק שחדרו למגעים ושבשו את סגירת המעגל של הסוויצ׳. בשני המקרים מומלץ לפנות לחשמלאי רכב לאבחון התקלה ופתרון.

 

לאיתור מוסך באזור מגורכם לחצו כאן