תקלות נפוצות במזגן הרכב

תקלות נפוצות במזגן הרכב

בואו להכיר את מערכת המיזוג ולדעת מהן התקלות הנפוצות במזגן הרכב ואיך מטפלים בהן

גלגלים | 21/05/20

הימים מתחממים והמזגן ברכב הפך לחיוני ביותר בכל נסיעה. לכולנו מובן מאליו שבמהלך הנסיעה המזגן יקרר אותנו ואת חלל הרכב ונגיע ליעד רעננים ועירניים. אך, לא תמיד המזל הטוב איתנו. רובנו חווינו בהזדמנות כזו או אחרת נסיעה רותחת, עם מזגן שלא מקרר או שלא עובד. לא נעים בכלל. נסיעה בתנאי מזג אויר חמים ללא קירור מתאים תשפיע על הערנות שלכם, תגביר עייפות ומצב רוח, שלא נדבר על מדד הסבלנות שמתקצר במצב כזה.

בכדי להימנע מהפתעות לא נעימות, כדאי להכיר מקרוב את מערכת המיזוג של הרכב, מהן התקלות השכיחות שאפשר ללמוד מהן וגם כמה טיפים לתחזוקה נכונה של המערכת.

 

אז ממה מורכבת מערכת המיזוג ואיך כל חלק משפיע על תפקוד המערכת?


מדחס מזגן (קומפרסור)

למדחס המזגן ברכב יש תפקיד משמעותי במערכת המיזוג של הרכב, הוא יונק את הגז במערכת הקירור ודוחס אותו חזרה למערכת בלחצים גבוהים, העומדים על -175-250 PSI.

המדחס מסתובב הודות לרצועות המתוחות על גביו ומחוברות למערכת המנוע. לפיכך, המדחס מהווה את לב לבה של מערכת המיזוג, והוא זה ששואב את הגז וגם דוחס אותו, באמצעות פעולתו הסיבובית, המתאפשרת מכוח סיבובי המנוע.

ברכבים חדשים, המדחס מבוקר על ידי מערכת אלקטרונית. ציר המדחס מחובר לפולי דרך קלאץ' חשמלי, הפועל הודות לאלקטרומגנט קבוע. אלקטרומגנט זה ממוקם בקצה המדחס (במרכז הפולי). ישנה דיסקת מתכת, אשר מחוברת לציר, נצמדת לפולי ומסתובבת עמו, עם הפעלת האלקטרומגנט. פעילות המדחס מבוקרת באמצעות יחידת בקרה, המקבלת אותות ממספר חיישנים, לרבות חיישן לחץ הקרר.
 

קיימים כמה סוגים של מדחסים לרכב בעלי אופן פעולה שונה, למשל: מדחסי בוכנה, מדחסי חילזון ומדחסי סכין, אלה מותאמים לסוגי היצרן השונים הקיימים בשוק זאת ע"פי הדגם ונפח המנוע.

 

מעבה (רדיאטור)
תפקידו העיקרי של המעבה הוא לצנן את מערכת המיזוג. דחיסת גז היא פעולה שגורמת לכל המערכת להתחמם. המעבה לוקח את כל החום שנפלט בפעולת הדחיסה, מפזר אותו באמצעות מאוורר שצמוד אליו, ובכך מקרר את כל המערכת. הגז בינתיים מתקרר מעט, ומשם הוא עובר למאדה.

מאדה
המאדה הופך את הגז לאוויר קר באמצעות זרימת אוויר לתוכו. מכאן הגז מוכן לצאת ולקרר את הרכב, באמצעות המפוח.

מפוח
המפוח הוא השלב האחרון בתהליך הקירור: הוא דוחס את האוויר הקר לתוך תא הנוסעים, ולחלופין יונק את האוויר החם, ובכך מאפשר את קירור הרכב. את האוויר החם הוא מעביר בחזרה למדחס, וכל הפעולה חוזרת על עצמה.

מייבש (פילטר)
המייבש מתפקד במערכת המיזוג כסוג של פילטר, שתפקידו לסנן את כל הלחות שמצטברת בתוך המערכת.

 

ועכשיו שהכרנו את מרכיבי מערכת המיזוג מקרוב, חשוב לדעת גם מהן התקלות הנפוצות במערכת ואיך מטפלים בהן.

דליפת גז
דליפת גז מזגן עלולה לגרום למזגן להפסיק לקרר, גם אם נשמע שהוא עובד בכל הכוח. הדליפה יכולה להיגרם משתי סיבות:
1. קרע בצינורות הגז במערכת המיזוג. אלה למעשה הצינורות שבהם עובר הגז במערכת, מה שיוביל לדליפה.
2. מיקום המעבה במערכת המיזוג. המעבה ממוקם בחזית הרכב, ולכן כל מכה חזיתית הכי קטנה יכולה להוביל לדליפת גז ממנו.

במקרה של דליפת גז במערכת הקירור, הטיפול דורש את איתור הדליפה, תיקון החלק הדולף ומילוי גז מחדש. חשוב לשים לב שלפני מילוי הגז במערכת מיזוג אוויר לרכב, יש לבצע שאיבה של הגז הישן וואקום כדי למנוע מצב של לחות במערכת. מומלץ לפנות לשם כך לחשמלאי רכב מוסמך ומקצועי.

מחסור בגז

מדובר בבעיה השכיחה ביותר מבין תקלות במזגן הרכב. מחסור בגז מזגן עלול להוביל למזגן שלא מקרר טוב, או לא מקרר כלל. הטיפול בבעיה הוא פשוט וכולל מילוי גז מחדש, אפשרי וזמין בכל מוסך. גם במקרה זה חשוב לשים לב, לפני מילוי הגז במערכת מיזוג אוויר לרכב, יש לבצע שאיבה של הגז הישן וואקום כדי למנוע מצב של לחות במערכת. חשמלאי רכב מוסמך יוכל לעזור עם זה.
 

תקלות במדחס מזגן לרכב
תקלות שכיחות במדחס הן מדחס מזגן שלא פעל לתקופה ממושכת, למשל במהלך החורף, התייבש ונתפס, או דליפה של גז מהמדחס, שבאה לידי ביטוי בגז שמתרוקן מהר מדי ובתפוקה יורדת של המזגן.


תקלה במדחס מזגן עלולה להיגרם גם כתוצאה מבלאי טבעי של המדחס או מגורם חיצוני תקול שמשפיע על פעילות המדחס, כמו: חדירת נוזלים למערכת הקירור, אטם ישן או מנוע שמתחמם מדי, מה שיביא לכיבוי מדחס המזגן.
ברוב הרכבים קיימת גם נורית לחיווי פעילות מדחס המזגן וגם היא יכולה להתריע על תקלה במדחס.

תיקון או החלפת מדחס ברכב מצריכה בדיקה ומעורבות של מוסך וכרוכה בעלות של בין 1,500 -2500 ₪.
 

בעיה בחיישן
החיישן אחראי לזהות את הטמפרטורה הרצויה ברכב, ולכבות את המזגן במקרה של זיהוי טמפרטורה נמוכה מאוד. אם המזגן מפסיק לקרר או לעבוד גם בטמפרטורה אידיאלית, ייתכן שיש בעיה בחיישן וצריך לבדוק אותו.
 

תקלה במחשב הרכב

ברכבים חדשים, כל פעולות הרכב נשלטות ומנוטרות על ידי מחשב הרכב. ברגע שיש זיהוי של בעיה במנוע, המחשב ינטרל את פעולת המזגן בכדי לא להחמיר את הבעיה במנוע ועד לתיקון.

 

בעיה במערכת החשמל

מערכת המיזוג מתבססת על חיבור למערכת החשמל, ברכבים המתקדמים. בעיה בחיבור לחשמל עלולה להשפיע גם על פעילות המזגן ואף לנטרל אותו. במקרה זה כדאי לפנות לחשמלאי מוסמך לאבחון התקלה ופתרונה.
 

פילטר סתום

בעקבות השימוש התכוף במזגן הרכב, עלולה להיווצר סתימה בפילטר עקב הצטברות של לכלוך ולחות, מה שימנע מהמזגן לעבוד כראוי ויצריך התקנת מסנן חדש. באופן כללי, כדי להימנע מתקלות כאלה, רצוי להחליף את המסנן אחת לשנה במסגרת הטיפול התקופתי.

המזגן מקרר כמה דקות ולאחר מכן מוציא אוויר פושר
מצב לא נעים ובטח בחודשי הקיץ החמים. תקלה כזו נוצרת בעקבות תרמוסטט תקוע, פילטר מלוכלך או בעיה עם המפוח הפנימי. יש לגשת למוסך להמשך אבחון התקלה וטיפול בה.

המזגן מקרר בזמן נסיעה בלבד
מדובר בבעיה במדחס או במאוורר. ניתן לטפל באמצעות תיקון הרכיב ובמקרים מסוימים על ידי החלפת כל החלק.


המזגן לא עובד כשהטמפרטורה גבוהה בחוץ
תקלה זו קורית כשיש הימצאות של גז חם ותוסס המחמם את המעבה. במקרה כזה יש לקרר את המעבה. אפשרות אחרת יכולה להיות הימצאות לכלוך במעבה אשר מונע כניסת אוויר לצלעות הקירור. הפתרון לכך הוא ניקוי המעבה.

ולסיום, כמה טיפים שיעזרו לכם לשמור על מערכת המיזוג תקינה לאורך זמן:
1. במהלך החורף לא משתמשים במזגן לתקופה ממושכת, מה שעלול לגרום למדחס להתייבש עד שתפעילו אותו בקיץ. כדי להימנע מכך, מומלץ להפעיל את המזגן גם בחודשי החורף, אחת לחודש למספר דקות.

2. לאחר החורף וכהכנה לקיץ, כדאי לפנות לחשמלאי רכב לצורך שטיפת מעבה המזגן ומעברי האוורור, במטרה להסיר שכבות של אבק ולכלוך שהצטברו.

3. אחת לכמה זמן, דאגו לניקוי הלחות ממערכת המיזוג. זה ישפר את תפקוד המערכת.

4. אם הרכב עומד באופן ממושך בשמש, דאגו לאוורר אותו לפני שאתם מדליקים את המזגן.
פתחו את כל החלונות ואפשרו לאוויר החם לצאת מחלל הרכב. רק לאחר מכן הפעילו את המזגן.

5. דאגו להחליף את הפילטר במזגן אחת לתקופה. עדיף להחליפו במסגרת הטיפול התקופתי, שמתחדש משנה לשנה, כך שלא תשכחו.


לקבלת הצעות מחיר לתיקון המזגן לחצו כאן