תקלות במערכת החשמל ברכב

איך מזהים את מקור התקלה? מתי מספיק רק לחבר כבלים ולהתניע, ומתי צריך לפנות לחשמלאי? כל הפרטים והטיפים בכתבה הבאה

מור זוהר | 01/08/24
תקלות במערכת החשמל ברכב

מערכות ורכיבים רבים ברכב מופעלים ומבוססים על מערכת החשמל, למשל: מזגן, חלונות, תאורת הרכב, אלטרנטור, מערכת השמע, מחשב הרכב ועוד. כדי שכל זה יעבוד, על מערכת החשמל לתפקד ולספק אנרגיה למערכות השונות.

מערכת החשמל ברכב מורכבת מכמה חלקים חיוניים, שבלעדיהם לא ניתן להתניע את הרכב ולנסוע: מצבר, אלטרנטור וסטרטר (מתנע).

 

מצבר

המצבר הוא מקור האנרגיה ברכב, והוא זה שאחראי לספק את האנרגיה בין המערכות השונות ברכב. מצבר תקין הכרחי לפעולה הראשונית ברכב, התנעת הרכב. אורך החיים של מצבר ממוצע הוא בין 4-3 שנים, בתנאי שאתם דואגים להשאיר אותו בפעולה כל הזמן.
לצורך העניין, גם אם יצאתם לחופשה בלי הרכב או נתקעתם בבית לכמה ימים, עליכם לדאוג להתניע את הרכב בכדי שהמצבר יתמלא וישאר פעיל לאורך זמן.

ניתן למדוד את רמת המתח במצבר הרכב באמצעות מכשיר רב-מודד (מולטימטר). בזמן המדידה נרצה לראות מתח של כ-12.6 וולט.

 

תקלות במצבר

התקלה הנפוצה ביותר במצבר היא זו שמגלים כשמנסים להתניע את הרכב ואין תגובה מהמנוע. זה יכול לקרות בעקבות כמה מצבים שונים:

1. אם לא התנעתם את הרכב במשך פרק זמן ממושך, או שכחתם את אורות הרכב דולקים כל הלילה, ייתכן שנגמר המצבר, וכל מה שצריך זה למלא אותו מחדש בזמן נסיעה.

אז כדי שזה יקרה נצטרך להתניע את הרכב. לצורך כך ניעזר ברכב מתנדב לטובת חיבור כבלים והתנעה. לאחר ההתנעה, מומלץ לצאת עם הרכב לנסיעה קצרה של כ-30 דקות, בה המצבר יתמלא ולאחר מכן יהיה תקין לשימוש לנסיעות הבאות.

 

2. אם לא מדובר בתקלה זמנית אלא במצבר מרוקן לגמרי, ללא כוח חשמלי, הוא כבר יתן את אותותיו ברכב. זה יכול לבוא לידי ביטוי בלוח שעונים שמואר חלקית, נורית חיווי דולקת, צופר הרכב ישמיע קול חלש, או שהאורות הגבוהים ברכב יהיו ממש חלשים.
במקרה זה, כל שנותר לעשות הוא להתניע את הרכב בעזרת חיבור כבלים לרכב אחר, ולאחר מכן לנסוע ולרכוש מצבר חדש.

 

3. מצבר שמתרוקן לעיתים תכופות למרות שאתם דואגים להטעין אותו בכל פעם, מצריך בדיקה. ייתכן מאוד שתגלו שהוא כבר לא תקין למרות שהוא נטען במלואו בכל פעם. במקרה כזה יש צורך לרכוש מצבר חדש.

 

4. המצבר יכול להינזק גם ממפגעים חיצוניים כמו: קורוזיה וחלודה, או לסבול מנזילות שונות. אם יש תקלה בפעילות המצבר, תוכלו לפתוח את מכסה המנוע ולבדוק האם אתם מזהים נזק או פגיעה כלשהי במעטפת המצבר. אם אין באפשרותכם לבדוק, חשמלאי רכב או מכונאי רכב יוכלו לבדוק את המצבר באופן יסודי ולאבחן את מקור התקלה.

 

במקרה של תקלה במצבר, האפשרות היחידה העומדת בפניכם היא לרכוש מצבר חדש.

עלות מצבר חדש נעה בממוצע בין 800-500 ₪, כאשר מצבר איכותי של יצרן מוכר יעלה קצת יותר ממצבר פשוט.

 

אלטרנטור

האלטרנטור הוא רכיב במערכת החשמל שפועל כמעין גנרטור, והופך אנרגיה מכאנית לחשמלית, במטרה לספק חשמל למצבר, לחלונות הרכב, לרדיו ועוד.



תקלות באלטרנטור

תקלה באלטרנטור משבשת גם את פעילות המצבר, ועלולה להשבית את הרכב כולו. הנה כמה תקלות נפוצות:

 

תקלה שכיחה היא זו שבה נדלקת נורת הטעינה, נורה בצורת מצבר, בלוח המחוונים. סביר להניח שבמצב זה לא מתרחשת טעינה, והאלטרנטור הפסיק למלא את המצבר. אבחון זריז במוסך יגלה לכם שיש תקלה חשמלית באלטרנטור, הניתנת לפתרון.

אחד מהחלקים המרכיבים את האלטרנטור הוא רצועת גומי ארוכה. רצועה זו נוטה להישחק, להתייבש ולהתבלות עם הזמן והשימוש, ויש להחליפה כשמזהים בלאי. אם לא הוחלפה בזמן, הרצועה עלולה להיקרע ולפגוע בפעילות האלטרנטור והמצבר.

מצבר שהתרוקן ואתם לא מצליחים להתניע את הרכב, מסובבים את המפתח בסוויץ׳ ונורת הטעינה לא נדלקת - ככל הנראה מדובר בבעיית חשמל באלטרנטור, ויש לגשת לחשמלאי רכב בהקדם.

תקלה נוספת מתרחשת כאשר יש שיבוש בפעילות האלטרנטור והוא מספק מתח רב למצבר, מעבר למדד הנדרש. בתקלה כזו המצבר מגיע למצב של טעינת יתר, מעל 15 וולט, ועלול להתפוצץ.
בנוסף, עלול להיגרם נזק למערכות השונות ברכב המופעלות על ידי מחשב הרכב. איך תזהו שזה קורה? המצבר יפריש ריח חריף של חומצה.
במצב זה יש לגשת באופן מיידי לחשמלאי רכב להמשך אבחון וטיפול.

 

במקרה של תקלה באלטרנטור, תוכלו לבדוק אפשרות לשפץ את האלטרנטור, להשיג אחד מפירוק, או להחליפו בחדש. אלו העלויות:

עלות שיפוץ אלטרנטור נעה בין 1,100-800 ₪, כולל עלות הרכיבים והעבודה הכרוכה בשיפוץ.

עלות אלטרנטור חדש ומקורי נעה בין 2,000-1,600 ₪. לעומת זאת, אלטרנטור חלופי יעלה לכם בין 1,400-700 ₪.

עלות אלטרנטור מפירוק היא האפשרות המוזלת ביותר, ונעה בין 800-450 ₪.

 

סטרטר (מתנע)

הסטרטר אחראי על מנגנון ההצתה הראשוני ברכב, זה שמאפשר את התנעת הרכב. המתנע הוא מנוע המבוסס על חשמל, אותו מספק לו מצבר הרכב. כשאנחנו מסובבים את מפתח הרכב בסוויץ׳, נשלחת קריאה למצבר הרכב לספק חשמל לסטרטר. ברגע שהסטרטר מקבל חשמל הוא מסובב את מנוע הרכב ונותן לו אנרגיה, עד לרגע שבו המנוע פועל לבד, וכאן מסתיימת פעולת הסטרטר, עד לפעם הבאה. תקלה בסטרטר לא תאפשר התנעה של הרכב.

 

תקלות בסטרטר

1. נתחיל עם התקלה הנפוצה שבה אתם לא מצליחים להתניע את הרכב. זה יכול להיות המצבר או הסטרטר. איך נשלול שמדובר במצבר? אם האורות הגבוהים עובדים כרגיל וגם צופר הרכב מצפצף כרגיל, אז לא מדובר במצבר.

 

מנסים להתניע והסטרטר משמיע קול נקישה חזק או לא מגיב כלל? זוהי בוודאות תקלה בסטרטר. אפשר לנסות ולדפוק על אזור הסטרטר במטרה לעורר אותו לפעילות, ומשם להמשיך למוסך להמשך טיפול.

 

2. תקלה נוספת קורית כאשר מנסים להתניע את הרכב ושומעים רעשי גריסה, המופקים מגלגלי השיניים של הסטרטר. רעשים אלה מסמנים לנו שהסטרטר בלוי או שחוק, ויש להחליפו.

 

3. תקלה נוספת בה הסטרטר פועל לסירוגין, ואתם מרגישים שאתם לא יכולים לסמוך עליו בהתנעת הרכב. חוסר העקביות מסמל שיש תקלות שעליכם לבדוק גם במצבר הרכב וגם בסטרטר, ויש לגשת לאבחון אצל חשמלאי רכב בהקדם.

 

במקרה של תקלה בסטרטר, האפשרויות העומדות בפניכם הן לרכוש סטרטר חדש, או לשפץ את הסטרטר הקיים.

עלות סטרטר חדש לרכב נעה בין 1,800-1,200 ₪.

עלות סטרטר משופץ נעה בין 1,200-600 ₪.

 

לסיכום, תקלות חשמל ברכב הן תקלות שכיחות שכולנו חווינו וככל הנראה עוד נחווה. כדאי ללמוד מניסיון העבר ולהקשיב לסימנים שמגיעים מהמצבר ומביצועי הרכב, עוד לפני שהתקלה מתפתחת, ולגשת למוסך לבדיקה ואבחון.


 

המצבר מקרטע ואתם רואים את הסוף? מקליקים ומוצאים מצבר חדש בקלות >

 

 

מערכות ורכיבים רבים ברכב מופעלים ומבוססים על מערכת החשמל, למשל: מזגן, חלונות, תאורת הרכב, אלטרנטור, מערכת השמע, מחשב הרכב ועוד. כדי שכל זה יעבוד, על מערכת החשמל לתפקד ולספק אנרגיה למערכות השונות.

מערכת החשמל ברכב מורכבת מכמה חלקים חיוניים, שבלעדיהם לא ניתן להתניע את הרכב ולנסוע: מצבר, אלטרנטור וסטרטר (מתנע).

 

מצבר

המצבר הוא מקור האנרגיה ברכב, והוא זה שאחראי לספק את האנרגיה בין המערכות השונות ברכב. מצבר תקין הכרחי לפעולה הראשונית ברכב, התנעת הרכב. אורך החיים של מצבר ממוצע הוא בין 4-3 שנים, בתנאי שאתם דואגים להשאיר אותו בפעולה כל הזמן.
לצורך העניין, גם אם יצאתם לחופשה בלי הרכב או נתקעתם בבית לכמה ימים, עליכם לדאוג להתניע את הרכב בכדי שהמצבר יתמלא וישאר פעיל לאורך זמן.

ניתן למדוד את רמת המתח במצבר הרכב באמצעות מכשיר רב-מודד (מולטימטר). בזמן המדידה נרצה לראות מתח של כ-12.6 וולט.

 

תקלות במצבר

התקלה הנפוצה ביותר במצבר היא זו שמגלים כשמנסים להתניע את הרכב ואין תגובה מהמנוע. זה יכול לקרות בעקבות כמה מצבים שונים:

1. אם לא התנעתם את הרכב במשך פרק זמן ממושך, או שכחתם את אורות הרכב דולקים כל הלילה, ייתכן שנגמר המצבר, וכל מה שצריך זה למלא אותו מחדש בזמן נסיעה.

אז כדי שזה יקרה נצטרך להתניע את הרכב. לצורך כך ניעזר ברכב מתנדב לטובת חיבור כבלים והתנעה. לאחר ההתנעה, מומלץ לצאת עם הרכב לנסיעה קצרה של כ-30 דקות, בה המצבר יתמלא ולאחר מכן יהיה תקין לשימוש לנסיעות הבאות.

 

2. אם לא מדובר בתקלה זמנית אלא במצבר מרוקן לגמרי, ללא כוח חשמלי, הוא כבר יתן את אותותיו ברכב. זה יכול לבוא לידי ביטוי בלוח שעונים שמואר חלקית, נורית חיווי דולקת, צופר הרכב ישמיע קול חלש, או שהאורות הגבוהים ברכב יהיו ממש חלשים.
במקרה זה, כל שנותר לעשות הוא להתניע את הרכב בעזרת חיבור כבלים לרכב אחר, ולאחר מכן לנסוע ולרכוש מצבר חדש.

 

3. מצבר שמתרוקן לעיתים תכופות למרות שאתם דואגים להטעין אותו בכל פעם, מצריך בדיקה. ייתכן מאוד שתגלו שהוא כבר לא תקין למרות שהוא נטען במלואו בכל פעם. במקרה כזה יש צורך לרכוש מצבר חדש.

 

4. המצבר יכול להינזק גם ממפגעים חיצוניים כמו: קורוזיה וחלודה, או לסבול מנזילות שונות. אם יש תקלה בפעילות המצבר, תוכלו לפתוח את מכסה המנוע ולבדוק האם אתם מזהים נזק או פגיעה כלשהי במעטפת המצבר. אם אין באפשרותכם לבדוק, חשמלאי רכב או מכונאי רכב יוכלו לבדוק את המצבר באופן יסודי ולאבחן את מקור התקלה.

 

במקרה של תקלה במצבר, האפשרות היחידה העומדת בפניכם היא לרכוש מצבר חדש.

עלות מצבר חדש נעה בממוצע בין 800-500 ₪, כאשר מצבר איכותי של יצרן מוכר יעלה קצת יותר ממצבר פשוט.

 

אלטרנטור

האלטרנטור הוא רכיב במערכת החשמל שפועל כמעין גנרטור, והופך אנרגיה מכאנית לחשמלית, במטרה לספק חשמל למצבר, לחלונות הרכב, לרדיו ועוד.



תקלות באלטרנטור

תקלה באלטרנטור משבשת גם את פעילות המצבר, ועלולה להשבית את הרכב כולו. הנה כמה תקלות נפוצות:

 

תקלה שכיחה היא זו שבה נדלקת נורת הטעינה, נורה בצורת מצבר, בלוח המחוונים. סביר להניח שבמצב זה לא מתרחשת טעינה, והאלטרנטור הפסיק למלא את המצבר. אבחון זריז במוסך יגלה לכם שיש תקלה חשמלית באלטרנטור, הניתנת לפתרון.

אחד מהחלקים המרכיבים את האלטרנטור הוא רצועת גומי ארוכה. רצועה זו נוטה להישחק, להתייבש ולהתבלות עם הזמן והשימוש, ויש להחליפה כשמזהים בלאי. אם לא הוחלפה בזמן, הרצועה עלולה להיקרע ולפגוע בפעילות האלטרנטור והמצבר.

מצבר שהתרוקן ואתם לא מצליחים להתניע את הרכב, מסובבים את המפתח בסוויץ׳ ונורת הטעינה לא נדלקת - ככל הנראה מדובר בבעיית חשמל באלטרנטור, ויש לגשת לחשמלאי רכב בהקדם.

תקלה נוספת מתרחשת כאשר יש שיבוש בפעילות האלטרנטור והוא מספק מתח רב למצבר, מעבר למדד הנדרש. בתקלה כזו המצבר מגיע למצב של טעינת יתר, מעל 15 וולט, ועלול להתפוצץ.
בנוסף, עלול להיגרם נזק למערכות השונות ברכב המופעלות על ידי מחשב הרכב. איך תזהו שזה קורה? המצבר יפריש ריח חריף של חומצה.
במצב זה יש לגשת באופן מיידי לחשמלאי רכב להמשך אבחון וטיפול.

 

במקרה של תקלה באלטרנטור, תוכלו לבדוק אפשרות לשפץ את האלטרנטור, להשיג אחד מפירוק, או להחליפו בחדש. אלו העלויות:

עלות שיפוץ אלטרנטור נעה בין 1,100-800 ₪, כולל עלות הרכיבים והעבודה הכרוכה בשיפוץ.

עלות אלטרנטור חדש ומקורי נעה בין 2,000-1,600 ₪. לעומת זאת, אלטרנטור חלופי יעלה לכם בין 1,400-700 ₪.

עלות אלטרנטור מפירוק היא האפשרות המוזלת ביותר, ונעה בין 800-450 ₪.

 

סטרטר (מתנע)

הסטרטר אחראי על מנגנון ההצתה הראשוני ברכב, זה שמאפשר את התנעת הרכב. המתנע הוא מנוע המבוסס על חשמל, אותו מספק לו מצבר הרכב. כשאנחנו מסובבים את מפתח הרכב בסוויץ׳, נשלחת קריאה למצבר הרכב לספק חשמל לסטרטר. ברגע שהסטרטר מקבל חשמל הוא מסובב את מנוע הרכב ונותן לו אנרגיה, עד לרגע שבו המנוע פועל לבד, וכאן מסתיימת פעולת הסטרטר, עד לפעם הבאה. תקלה בסטרטר לא תאפשר התנעה של הרכב.

 

תקלות בסטרטר

1. נתחיל עם התקלה הנפוצה שבה אתם לא מצליחים להתניע את הרכב. זה יכול להיות המצבר או הסטרטר. איך נשלול שמדובר במצבר? אם האורות הגבוהים עובדים כרגיל וגם צופר הרכב מצפצף כרגיל, אז לא מדובר במצבר.

 

מנסים להתניע והסטרטר משמיע קול נקישה חזק או לא מגיב כלל? זוהי בוודאות תקלה בסטרטר. אפשר לנסות ולדפוק על אזור הסטרטר במטרה לעורר אותו לפעילות, ומשם להמשיך למוסך להמשך טיפול.

 

2. תקלה נוספת קורית כאשר מנסים להתניע את הרכב ושומעים רעשי גריסה, המופקים מגלגלי השיניים של הסטרטר. רעשים אלה מסמנים לנו שהסטרטר בלוי או שחוק, ויש להחליפו.

 

3. תקלה נוספת בה הסטרטר פועל לסירוגין, ואתם מרגישים שאתם לא יכולים לסמוך עליו בהתנעת הרכב. חוסר העקביות מסמל שיש תקלות שעליכם לבדוק גם במצבר הרכב וגם בסטרטר, ויש לגשת לאבחון אצל חשמלאי רכב בהקדם.

 

במקרה של תקלה בסטרטר, האפשרויות העומדות בפניכם הן לרכוש סטרטר חדש, או לשפץ את הסטרטר הקיים.

עלות סטרטר חדש לרכב נעה בין 1,800-1,200 ₪.

עלות סטרטר משופץ נעה בין 1,200-600 ₪.

 

לסיכום, תקלות חשמל ברכב הן תקלות שכיחות שכולנו חווינו וככל הנראה עוד נחווה. כדאי ללמוד מניסיון העבר ולהקשיב לסימנים שמגיעים מהמצבר ומביצועי הרכב, עוד לפני שהתקלה מתפתחת, ולגשת למוסך לבדיקה ואבחון.


 

המצבר מקרטע ואתם רואים את הסוף? מקליקים ומוצאים מצבר חדש בקלות >