תקלות במערכות הפליטה (ממיר קטליטי)

תקלות במערכות הפליטה (ממיר קטליטי)

מה זה ממיר קטליטי? איך הוא משפיע על האוויר שאתם נושמים ברכב ולמה כדאי לפנות למוסך במקרה של תקלה במערכת הפליטה?

galgalim | 15/05/19

מערכת הפליטה ברכב חשובה לתפקוד התקין של הרכב אך קריטית עוד יותר לשלום וביטחון נוסעי הרכב.

פעולת המנוע, המתחילה בשריפת דלק וחמצן, מסתיימת בתוצרים שונים הכוללים, בין היתר, גזים שרופים.

מערכת הפליטה אחראית על סינון ופליטת הגזים רעילים ממנוע הרכב אל מחוץ הרכב. תקלה במערכת הפליטה עלולה לחשוף את נוסעי הרכב לנשימת גזים רעילים והתוצאה עלולה להיות קטלנית.

בנוסף, מערכת הפליטה נועדה לשפר את יעילות וביצועי המנוע, הקטנת זיהום האוויר כתוצאה מפעילות המנוע וכן מזעור זעזועים ורעשים שונים ברכב.

ישנן כמה תקלות נפוצות במערכת הפליטה ברכב שחובה לתת עליהן את הדעת ברגע שהן מופיעות:

תקלות בממיר הקטליטי

הממיר הקטליטי הפך לאביזר חובה בכל רכב שעלה על הכביש משנת 1993 והלאה בישראל. תפקידו הוא להפוך גזים רעילים שמייצר מנוע הרכב לגזים שאינם מזיקים לסביבה ובכך להקטין את זיהום האוויר ולשמור על בטיחות משתמשי הרכב.
 

תקלה בממיר הקטליטי, אם כך, עלולה לגרום לזיהום אוויר מוגבר ולפגיעה בנוסעי הרכב.

התקלות השכיחות הן:
תקלה מס׳ P0420 - כשל בפעולת הממיר הקטליטי.

תקלה מס׳ P0421 - חימום יתר של הממיר הקטליטי.

תקלה מס׳ P0135 - כשל במעגל החימום של חיישן חמצן מס' 1, חלק מהממיר הקטליטי.
שימו לב, חיישן חמצן תקול יכול לגרום לירידה של עד 40% ביעילות צריכת הדלק! לא כלכלי ולא בריא.


אז, אם אתם מבחינים בצריכת דלק מוגברת מהרגיל וללא הצדקה, אם אתם מזהים ריח דלק חריף בחלל הרכב או ירידה בביצועי הרכב - ייתכן שיש לכם תקלה בממיר הקטליטי.

בכל המקרים יש לגשת בדחיפות למוסך לצורך אבחון התקלה והמשך טיפול.


תערובת דלק-אוויר דלה מהרצוי (תקלה P0171)

תערובת ענייה נוצרת בעקבות מעט מדי דלק ביחס לכמות האוויר הנכנסים למנוע.

שיבוש מסוג זה יכול להיגרם כתוצאה מתקלה בחיישן החמצן שבממיר הקטליטי או בגלל תקלות נוספות במשאבת הדלק, מערכת ההזרקה ועוד.

המשמעות היא פגיעה בביצועי הרכב ולטווח הארוך גם נזק למנוע. טיפול בתקלה יכול לנוע בין עשרות שקלים לכמה מאות שקלים, תלוי מהו החלק התקול ואופן הטיפול. בכל מקרה, שווה לטפל בזמן ולא להסתכן בנזק רב יותר לחלקים נוספים ברכב.

 

תקלת הצתה (תקלה P0300)

כשל בהצתה של אחת מבוכנות המנוע הוא תקלה שכיחה שיכולה לנבוע מבעיה במערכת ההצתה, במנוע, במערכת ההזרקה או במחשב הניהול.

ההשלכות לתקלה מסוג זה הן קושי בהתנעת הרכב, ביצועים ירודים וקרטועים במהלך הנסיעה. בנוסף, תקלה בהצתה עלולה לגרום לנזק לממיר הקטליטי ולמנוע ומכאן לפגיעה באיכות האוויר ברכב ומחוצה לו. כשל בהצתה מחייב בדיקה וטיפול מיידיים. עלויות הטיפול נעות החל מכמה עשרות שקלים ועד אלפי שקלים, במקרה של נזק במערכת ההזרקה.  

 

תקלה במחזיר הגזים

מחזיר הגזים, הנקרא גם "שסתום EGR", הוא חלק ממערכת הפליטה ותפקידו למנוע פליטה של גזים רעילים והעברה שלהם אל המנוע עצמו. פעולה זו משפרת את פעילות המנוע. תקלה במערכת עלולה לגרום לפליטת אדים רעילים, הכשלת בדיקת גזי פליטה וירידה באיכות פעילות המנוע.

עלות החלפת השסתום נעה בין 2,000-800 ש״ח והכרחית לתפקוד תקין של מערכת הפליטה.

זיכרו! מערכת הפליטה שומרת על פעילות תקינה של המנוע ועל בקרת איכות תקינה לאוויר שבחלל הרכב ומחוצה לו. באחריותנו לוודא שהמערכת עובדת באופן תקין ואם לא - לאבחן את הכשל ולטפל בו באופן מיידי.  

לאיתור מוסך מומחה באזור מגורכם לחצו כאן