שאסי

מה זה שאסי רכב? איך בודקים שאסי? והאם כדאי לרכוש רכב שעבר תאונה או פגיעה בשאסי? כל הפרטים במדריך הבא

גלגלים | 09/03/23
שאסי

שאסי -  שלדת הרכב בצרפתית, הוא למעשה בסיס הרכב. בסיס הרכב מורכב ממסגרת פלדה המחזיקה ומחברת בין מכלול חלקי הרכב המגוונים, כמו דלתות הרכב, מתלים, מכסה מנוע, מנוע, כנפיים ועוד. לשאסי חלק חשוב ומרכזי בשמירה על בטיחות וביטחון נוסעי הרכב. במקרה של פגיעה ברכב, מכה חיצונית או תאונה, שלדת הרכב היא זו שתגן על נוסעי הרכב מפגיעה או ספיגת מכה וזעזוע. גם אם נוסעי הרכב יחוו פגיעה כלשהי בזמן תאונה, תפקיד השאסי הוא להפחית את עוצמת הפגיעה ולמזער את הנזק.

 

כתוצאה מכך, רכב שספג פגיעה או תאונה, ניתן יהיה לזהות זאת באמצעות מצב השאסי. המשמעות של שאסי חבוט, עם מכות ודפיקות, היא רכב שעבר דבר או שניים, פגיעה בערך הרכב ובשוויו, וכן פגיעה בבטיחות ויציבות הרכב.

 

בשוק הרכבים בארץ, רכבי יד שנייה תופסים נתח משמעותי ורובנו נשקול לקנות רכב יד שנייה בשלב כזה או אחר. ניתן להסכים כי הרכבים של רובנו ספגו מכות פה ושם, חטפו פגיעה מבאמפר גבוה במיוחד, ואולי גם עברו תאונה, קלה או קשה.

לכאן מתווספת שאלת הכדאיות. האם רכב יד שנייה ממוצע, בעל היסטוריה וכנראה גם פגיעה בשאסי, זה רכב שצריך לשלול מיד? או שיש מקום לשקול את כדאיות הרכב, מידת ההתאמה שלו לצרכים שלנו, ואולי אף את ירידת הערך שיכולה לבוא לטובתנו, אם בסוף מחיר הרכב יופחת ויהיה אטרקטיבי מאוד עבורנו?
סוגיית הכדאיות מתחילה בראש ובראשונה בזיהוי רמת הפגיעה בשאסי וחומרת הנזק.

 

שאסי רכב - פגיעות מהקלה לחמורה

פגיעות בשאסי רכב ניתן לסווג לשלוש דרגות עיקריות:
 

  • פגיעה קלה ושולית בשאסי רכב, שאין לה כל משמעות והשלכות על ביצועי הרכב.

 

  • פגיעה בעלת משמעות נמוכה. הכוונה לפגיעה בשאסי מעבר לקו גלגלי הרכב, כלומר בחלקו הקדמי או האחורי של הרכב.

 

  • פגיעה בעלת משמעות גבוהה וחמורה, כלומר ייתכנו השלכות והשפעה על בטיחות הרכב.


מכיוון שאין הנחיות מפורשות המיושמות בשטח בנוגע לדרגת הפגיעה והמשמעות הכספית בשווי הרכב, יש להתייחס לכל מקרה לגופו ולבחון כל פגיעה בפני עצמה. בדרגת פגיעה שולית, שמאי רכב יקבע לרוב הפחתת ערך של בין 3%-5% משווי הרכב, אולם בפועל המצב שונה.
קיימת רתיעה מפגיעות בשלדה בקרב צרכני הרכבים ולכן, גם אם מדובר בפגיעה שולית וקלה, יש שיאמרו קוסמטית, ההפחתה במחיר הרכב תעמוד לרוב על כ-10% ואף יותר. בדרגות פגיעה משמעותיות יותר, הרכב עלול לאבד כ-20% מערכו ויותר.
 

איך בודקים שאסי?

אם אתם לקראת רכישת רכב יד שנייה, יש לשאול את מוכר הרכב כבר בתחילת התהליך האם הרכב עבר תאונה או ספג פגיעה כלשהי. אם מוכר הרכב משיב בחיוב, תבקשו לראות מסמכים המפרטים על מקרה התאונה והתיקונים שבוצעו, ובוודאי אם ישנם תיקונים בשלדת הרכב.

גם אם לא עודכנתם על ידי בעל הרכב או זיהיתם בעצמכם שהרכב עבר פגיעה כלשהי בשאסי, מומלץ לקחת את הרכב לבדיקת מוסך לפני שמתקדמים עם הרכישה. מקובל שהקונה בוחר את המוסך המתאים ובכך מונעים כל פתח להטייה. במוסך ידאגו לבדוק גם שאסי רכב ואם מזהים מכה או פגיעה, יאבחנו את דרגת הפגיעה.


כמובן שישנם רכבים בשוק שעברו תאונה ופגיעה בשאסי וטופלו, במטרה לטשטש כל סימן לכך ולשמור על שווי רכב גבוה. טיפול מסוג זה מתבצע על ידי מומחים בתחום ולרוב יהיה כל כך מוצלח, שבמקרים מסוימים גם המוסך לא ידע לזהות אם הרכב עבר תאונה או לא.

 

פגיעה בשאסי - לקנות או לדלג?

ידוע שכל סוגי הרכבים מאבדים מערכם מרגע עלייתם לכביש וככל שעובר זמן השימוש והקילומטראז׳ מצטבר. מחיר המחירון של הרכב הוא איזשהו אומדן גם לקונה וגם למוכר הרכב, אך בפועל סביר להניח שלא יזדמן לכם למכור או לרכוש רכב במחיר המחירון, אלא במחיר עדכני התואם את מצבו.


אם החלטתם להתקדם עם רכישת רכב שעבר פגיעה בשאסי משיקולי אטרקטיביות, התאמה או כדאיות כלכלית, חשוב לוודא שהרכב תקין לנסיעה מבחינה בטיחותית ושאין כל השלכה נוספת לפגיעה שקרתה בשאסי. מומלץ להתרחק מרכבים שנפגעו בקורת הצד או בגג, שכן בדרך כלל אלו רכבים שספגו תאונה קשה.


במקרים מסוימים ניתן להתייעץ עם שמאי רכב חיצוני ובלתי תלוי, על מנת לאבחן את ירידת הערך של הרכב, לוודא שהרכב בטוח לנסיעה ולאמוד את שווי הרכב העדכני לאחר הפגיעה.


ולבסוף, אחרי שקיבלתם לידכם את כל הנתונים על הרכב ואתם מתקדמים בתהליך הרכישה בידיעה שהרכב עבר תאונה אך הוא כשיר לנסיעה, זה יהיה השלב בו תוכלו לנהל משא ומתן עם מוכר הרכב על מחיר רכב סופי לרכישה.

 

מעוניינים לבדוק רכב יד שנייה לפני קנייה? בואו למצוא מוסך באזור שלכם >

 

שאסי -  שלדת הרכב בצרפתית, הוא למעשה בסיס הרכב. בסיס הרכב מורכב ממסגרת פלדה המחזיקה ומחברת בין מכלול חלקי הרכב המגוונים, כמו דלתות הרכב, מתלים, מכסה מנוע, מנוע, כנפיים ועוד. לשאסי חלק חשוב ומרכזי בשמירה על בטיחות וביטחון נוסעי הרכב. במקרה של פגיעה ברכב, מכה חיצונית או תאונה, שלדת הרכב היא זו שתגן על נוסעי הרכב מפגיעה או ספיגת מכה וזעזוע. גם אם נוסעי הרכב יחוו פגיעה כלשהי בזמן תאונה, תפקיד השאסי הוא להפחית את עוצמת הפגיעה ולמזער את הנזק.

 

כתוצאה מכך, רכב שספג פגיעה או תאונה, ניתן יהיה לזהות זאת באמצעות מצב השאסי. המשמעות של שאסי חבוט, עם מכות ודפיקות, היא רכב שעבר דבר או שניים, פגיעה בערך הרכב ובשוויו, וכן פגיעה בבטיחות ויציבות הרכב.

 

בשוק הרכבים בארץ, רכבי יד שנייה תופסים נתח משמעותי ורובנו נשקול לקנות רכב יד שנייה בשלב כזה או אחר. ניתן להסכים כי הרכבים של רובנו ספגו מכות פה ושם, חטפו פגיעה מבאמפר גבוה במיוחד, ואולי גם עברו תאונה, קלה או קשה.

לכאן מתווספת שאלת הכדאיות. האם רכב יד שנייה ממוצע, בעל היסטוריה וכנראה גם פגיעה בשאסי, זה רכב שצריך לשלול מיד? או שיש מקום לשקול את כדאיות הרכב, מידת ההתאמה שלו לצרכים שלנו, ואולי אף את ירידת הערך שיכולה לבוא לטובתנו, אם בסוף מחיר הרכב יופחת ויהיה אטרקטיבי מאוד עבורנו?
סוגיית הכדאיות מתחילה בראש ובראשונה בזיהוי רמת הפגיעה בשאסי וחומרת הנזק.

 

שאסי רכב - פגיעות מהקלה לחמורה

פגיעות בשאסי רכב ניתן לסווג לשלוש דרגות עיקריות:
 

  • פגיעה קלה ושולית בשאסי רכב, שאין לה כל משמעות והשלכות על ביצועי הרכב.

 

  • פגיעה בעלת משמעות נמוכה. הכוונה לפגיעה בשאסי מעבר לקו גלגלי הרכב, כלומר בחלקו הקדמי או האחורי של הרכב.

 

  • פגיעה בעלת משמעות גבוהה וחמורה, כלומר ייתכנו השלכות והשפעה על בטיחות הרכב.


מכיוון שאין הנחיות מפורשות המיושמות בשטח בנוגע לדרגת הפגיעה והמשמעות הכספית בשווי הרכב, יש להתייחס לכל מקרה לגופו ולבחון כל פגיעה בפני עצמה. בדרגת פגיעה שולית, שמאי רכב יקבע לרוב הפחתת ערך של בין 3%-5% משווי הרכב, אולם בפועל המצב שונה.
קיימת רתיעה מפגיעות בשלדה בקרב צרכני הרכבים ולכן, גם אם מדובר בפגיעה שולית וקלה, יש שיאמרו קוסמטית, ההפחתה במחיר הרכב תעמוד לרוב על כ-10% ואף יותר. בדרגות פגיעה משמעותיות יותר, הרכב עלול לאבד כ-20% מערכו ויותר.
 

איך בודקים שאסי?

אם אתם לקראת רכישת רכב יד שנייה, יש לשאול את מוכר הרכב כבר בתחילת התהליך האם הרכב עבר תאונה או ספג פגיעה כלשהי. אם מוכר הרכב משיב בחיוב, תבקשו לראות מסמכים המפרטים על מקרה התאונה והתיקונים שבוצעו, ובוודאי אם ישנם תיקונים בשלדת הרכב.

גם אם לא עודכנתם על ידי בעל הרכב או זיהיתם בעצמכם שהרכב עבר פגיעה כלשהי בשאסי, מומלץ לקחת את הרכב לבדיקת מוסך לפני שמתקדמים עם הרכישה. מקובל שהקונה בוחר את המוסך המתאים ובכך מונעים כל פתח להטייה. במוסך ידאגו לבדוק גם שאסי רכב ואם מזהים מכה או פגיעה, יאבחנו את דרגת הפגיעה.


כמובן שישנם רכבים בשוק שעברו תאונה ופגיעה בשאסי וטופלו, במטרה לטשטש כל סימן לכך ולשמור על שווי רכב גבוה. טיפול מסוג זה מתבצע על ידי מומחים בתחום ולרוב יהיה כל כך מוצלח, שבמקרים מסוימים גם המוסך לא ידע לזהות אם הרכב עבר תאונה או לא.

 

פגיעה בשאסי - לקנות או לדלג?

ידוע שכל סוגי הרכבים מאבדים מערכם מרגע עלייתם לכביש וככל שעובר זמן השימוש והקילומטראז׳ מצטבר. מחיר המחירון של הרכב הוא איזשהו אומדן גם לקונה וגם למוכר הרכב, אך בפועל סביר להניח שלא יזדמן לכם למכור או לרכוש רכב במחיר המחירון, אלא במחיר עדכני התואם את מצבו.


אם החלטתם להתקדם עם רכישת רכב שעבר פגיעה בשאסי משיקולי אטרקטיביות, התאמה או כדאיות כלכלית, חשוב לוודא שהרכב תקין לנסיעה מבחינה בטיחותית ושאין כל השלכה נוספת לפגיעה שקרתה בשאסי. מומלץ להתרחק מרכבים שנפגעו בקורת הצד או בגג, שכן בדרך כלל אלו רכבים שספגו תאונה קשה.


במקרים מסוימים ניתן להתייעץ עם שמאי רכב חיצוני ובלתי תלוי, על מנת לאבחן את ירידת הערך של הרכב, לוודא שהרכב בטוח לנסיעה ולאמוד את שווי הרכב העדכני לאחר הפגיעה.


ולבסוף, אחרי שקיבלתם לידכם את כל הנתונים על הרכב ואתם מתקדמים בתהליך הרכישה בידיעה שהרכב עבר תאונה אך הוא כשיר לנסיעה, זה יהיה השלב בו תוכלו לנהל משא ומתן עם מוכר הרכב על מחיר רכב סופי לרכישה.

 

מעוניינים לבדוק רכב יד שנייה לפני קנייה? בואו למצוא מוסך באזור שלכם >