רכישת רכב חשמלי

רכישת רכב חשמלי

כל מה שחשוב לדעת לפני שרוכשים רכב חשמלי

גלגלים | 24/11/21

מהפכת הרכבים החשמליים שסוחפת אחריה מאות אלפי קונים נלהבים ברחבי העולם, הגיעה לארץ. גם כאן, מתפתחת קהילת נהגי הרכבים החשמליים, והמגמה צוברת תאוצה.

 

ואומנם, שוק הרכבים החשמליים בארץ, ובפרט רכבי היוקרה החשמליים, עדיין בחיתוליו. אין מספיק מידע מקומי וזמין על טיפול ותחזוקה ברכבים חשמליים, ומרכזי השירות התומכים ברכבים חשמליים הם בהיצע קטן ובפריסה ארצית מצומצמת.

 

לאלו מביניכם שעדיין מתלבטים, ריכזנו עבורכם מספר נושאים שכדאי להכיר ולבחון, לפני רכישת רכב חשמלי. קבלו אותם:

 

טעינת רכב חשמלי

הסוגייה החמה ביותר סביב ההחלטה לרכוש רכב חשמלי היא נושא טעינת הרכב. כאמור, רכב בעל הנעה חשמלית מכיל סוללה, אותה יש להטעין באמצעות חיבור לחשמל. ישנן כמה דרכים להטעין את סוללת הרכב: בעמדות טעינה ציבוריות המציעות טעינה מהירה, בעמדות המוקמות בבתי עסק וארגונים, ובעמדות ביתיות.

 

טעינת רכב חשמלי יכולה להיות פשוטה, אך גם עלולה להיות מורכבת וטרחנית. באיזה אופן, אתם שואלים?

ובכן, אם אתם בעלי בית פרטי עם חנייה צמודה, התמזל מזלכם והעניין הוא פשוט: תוכלו להזמין התקנה של עמדת טעינה פרטית, ובעזרת חשמלאי מוסמך תדאגו לתשתיות, להתקנה, ולחיבור העמדה ללוח החשמל הביתי. כך, צריכת החשמל של הרכב בזמן הטעינה תתווסף לחשבון החשמל החודשי שלכם. זה אומנם יהיה כרוך בהוצאה כספית לא קטנה שיכולה להגיע לאלפי שקלים בודדים, אך בסוף התהליך אתם תהנו מעמדת טעינה זמינה ונגישה בחנייה שלכם.

 

אם אתם מתגוררים בבניין דירות או בבית משותף, טעינת הרכב החשמלי הופכת למורכבת יותר. כאמור, בחניון משותף, לא תהיה לכם גישה ישירה לחיבור כבל טעינה מהחנייה ללוח החשמל הביתי, והנושא הופך לרלוונטי גם לדיירי הבניין או הבית המשותף, אך קיימים מספר פתרונות להתקנת עמדת טעינה עם לוח חשמל ומונה פרטי, גם בחניון המשותף, כך שהסוגייה פתירה.

 

התרחיש המורכב ביותר הוא אם אין לכם חנייה פרטית, ואתם חונים ברחוב או בחנייה לא שמורה בבית משותף. במצב כזה, אתם תלויים באופן קבוע בעמדות הטעינה הציבוריות. יש לכך כמה משמעויות: עמדת טעינה מהירה, הפופולרית יותר בארץ, תציע לכם טעינת סוללה מהירה (DC), האורכת בין 60-20 דקות. זמן הטעינה אומנם מקוצר ויעיל יחסית, אך אליה וקוץ בה: מחקרים כבר מצביעים על כך שהשימוש התכוף בטעינה מהירה מקצר את אורך חיי הסוללה ברכבים חשמליים.

 

מנגד, תוכלו להשתמש בשירותי עמדות הטעינה האיטיות, המומלצות יותר לסוללה ברכב חשמלי, אך המשמעות היא שתצטרכו להיפרד מהרכב לכמה שעות טובות לצורך הטעינה, וכמובן למצוא קודם חנייה פנויה באזור העמדה.

 

בנוסף, עלויות הטעינה לרכב חשמלי בעמדה ציבורית גבוהות יותר וכוללות תוספת שירות, לעומת טעינה בעמדת טעינה פרטית, בה עלות צריכת החשמל היא לפי חישוב הקוט״ש הסטנדרטי של הבית.

 

במקרה של טעינה בעמדה ציבורית אחת לכמה זמן, הפתרונות המוצעים הם פתרונות מספקים. אבל, טעינה בעמדת טעינה ציבורית כפתרון קבוע, וכל עוד פריסת עמדות הטעינה הציבוריות בארץ תישאר כפי שהיא, עלולה להפוך לקושי וטרחה לנהגי רכבים חשמליים, על בסיס יומיומי.

 

סוללה

הסוללה היא המרכיב החשוב והיקר ביותר ברכב חשמלי, ועל פיה יישק דבר. הסוללה היא הבסיס לאנרגיה ברכב, היא הרכיב שצפוי להיטען ולהתרוקן ברכב, להתבלות, וביום מן הימים כשיגיע זמנה, גם להתחלף, והיא ההשקעה הגדולה ביותר ברכב, לאחר רכישתו.

 

לכן, חשוב להכיר את הסוללה ואת יכולותיה. רכב חשמלי מגיע עם סוללה אחת ותקופת אחריות שהולכת ומתרחבת, ככל שהתחרות בשוק הרכבים החשמליים גוברת. אם אתם שואפים לטווח טעינה ארוך יותר, כדאי לשקול במעמד רכישת רכב חשמלי גם הזמנה של סוללה עם טווח ארוך יותר.

 

בנוסף, כדאי לשים לב איפה אתם טוענים את סוללת הרכב. עמדת הטעינה הביתית היא עמדת טעינה איטית (AC), בה הסוללה נטענת במשך כמה שעות טובות. עמדות הטעינה הציבוריות הן לרוב עמדות טעינה מהירות (DC), בהן הטעינה אורכת בין 60-20 דקות. ישנם כבר מחקרים המצביעים על כך שהשימוש התכוף בטעינה מהירה מקצר את אורך חיי הסוללה ברכבים חשמליים.

 

ואם הגעתם למצב בו עליכם להחליף את הסוללה והסתיימה תקופת האחריות, יש לקחת בחשבון עלות של עשרות אלפי שקלים עבור סוללה חדשה, וזו כנראה ההוצאה הגדולה ביותר שתצטרכו לשאת, בתחזוקת רכב חשמלי.

 

עלויות

לקראת רכישת רכב חשמלי בארץ, חשוב לתת את הדעת לעניין ההשלכות הכלכליות לטווח הקצר, ולטווח הארוך.

 

לטווח הקצר ובמקרה של רכבים חשמליים, אתם תהנו בארץ מעלויות רכישה של רכבים חשמליים הדומות לעלויות הרכישה של רכבים חשמליים בחו״ל, ולא תידרשו לשלם מיסים מופרכים ולספוג פערים משמעותיים מהמחירים הנגבים בחו״ל.

 

לצד זה, חשוב לציין כי נקודת הפתיחה של עלות רכישת רכב חשמלי היא גבוהה למדי, ולא ברת השגה לקהלים נכבדים באוכלוסייה שאולי ישקלו להצטרף לטרנד, כמו: סטודנטים, נהגים חדשים בתחילת דרכם המחפשים רכב יד שניה, משפחה המעוניינת לרכוש רכב שני, ועוד.

 

לטווח הארוך, אין ספק כי רכב חשמלי מביא איתו יתרון מובהק של חיסכון כלכלי. הוצאות הדלק היקרות מתחלפות בצריכת חשמל בעלות סבירה למדי, והאגרה השנתית זולה הרבה יותר מרכב עם מנוע בנזין או דיזל. וכמובן, החיסכון המרכזי הנוסף מלבד החיסכון בדלק, הלא הוא החיסכון בתחזוקת הרכב השוטפת: את טיפולי הרכב התקופתיים, התחזוקה השוטפת והחלפת החלקים המקובלים ברכב בעל מנוע בעירה פנימית, יחליפו טיפול תחזוקה קליל ביותר, מילוי נוזל למגבים מפעם לפעם, והחלפת צמיגים ובלמים לפי המלצת היצרן או עקב בלאי. בחישוב פשוט, מדובר בחיסכון של כמה אלפי שקלים בשנה.

 

מנגד, אם תידרשו להחליף סוללה ברכב בעקבות בלאי והסתיימה לכם תקופת האחריות, זו תהיה ההוצאה וההשקעה הגדולה שלכם, אחרי רכישת הרכב. מדובר בהוצאה של כמה אלפי שקלים, ובטיפול ארוך במיוחד המתבצע על ידי צוות מכונאים שהוכשרו לכך.

 

שירות, תמיכה וטיפולים

לדגמי הרכבים החשמליים שיש להם גב של אבא ואמא או יבואן ותיק בארץ, קיימים מרכזי שירות שיוכלו לספק תמיכה וטיפולים לרכב החשמלי, ואם לא, סביר להניח שהם כבר בתהליכי הקמה, ככל ששוק הרכבים החשמליים צובר תאוצה ומתפתח בארץ.

 

אם אתם מתעניינים ברכב חשמלי של מותג יוקרתי, כדוגמת טסלה, או במותג שעדיין אין לו מרכזי שירות פעילים בארץ, כדאי לקחת בחשבון כי ייתכן שתצטרכו להיעזר בתמיכה מרחוק או בשירות חלופי, כדוגמת מרכז שירות טלפוני של המותג, פנייה באפליקציה, הפנייה למרכז שירות מקומי המספק תמיכה מטעם המותג, ועוד.