- ראשי ›
- עולם הרכב ›
- הכל על הרכב ›
- מדריך רכב ›
- רכב חשמלי משומש
רכב חשמלי משומש
שוקלים לקנות רכב חשמלי יד שנייה? הנה כל מה שכדאי לדעת לפני
באז הרכבים החשמליים שפרצו לחיינו וחדרו לענף הרכב בארץ מרגיש עדיין טרי ובחיתוליו. ולכן די מפתיע לגלות כי קיים כבר שוק יד שנייה פעיל ותוסס של רכבים חשמליים.
כזכור, משבר הקורונה הביא איתו עלייה בקניית כלי רכב. תחבורה ציבורית וקראפול נשללו ככל שנגיף הקורונה התפשט, ואיתו גם ההגבלות. ככל שהתקדם המשבר, צרכנים ניצלו את המשאבים הפנויים מתקופת הבידודים, הסגרים וביטולי החופשות והטיולים לטובת רכישות גדולות. בין הרכישות הפופולריות, תמצאו גם את קטגוריית הזמנת הרכבים החשמליים, שצצו בארץ בשנים האחרונות כמו פטריות לאחר הגשם.
וככל שהתיאבון לרכבים חשמליים גובר, כך ניתן למצוא אותם גם בשוק רכבי יד שנייה. אך, בניגוד לאטרקטיביות המצופה משוק יד שנייה, במקרה של רכבים חשמליים המחירים רק עולים, ולא להפך. איך זה קורה? הביקוש לרכבים חשמליים גובר על ההיצע.
מאידך, לא פשוט בכלל להעריך כיום שווי רכב חשמלי בשוק יד שנייה. הקושי נובע משיקולים שונים שנכנסים למשוואה והם עדיין בגדר סימן שאלה, כמו למשל: סוגיית השווי של רכב חשמלי משומש, שעדיין לא ניתן לאמוד את ערכו בעיקר הודות לנושא הסוללה המתכלה ולאופי השימוש בה. כבר נאמר כי טעינה מהירה עלולה לפגום באיכות ובאורך חיי הסוללה. ברכישת רכב חשמלי יד שנייה, אין לנו באמת מידע על היסטוריית הטעינה של הרכב, ולכן אומדן שווי הרכב והסוללה הופכים למאתגרים עבור הקונה וגם עבור המוכר.
שיקול נוסף למשוואה הוא נושא המיסוי לרכבים החשמליים. מפרסומי משרד האוצר קיבלנו הצצה למתווה המתגבש, ובו ניתן לראות עלייה במיסוי לרכבים החשמליים, וכן החלת מס נסועה חדש. אחד מהיתרונות הבולטים ברכישת רכב חשמלי עד כה היו הטבות המס שמעודדות צרכנים לרכישות ירוקות, וכמובן צמצום בהוצאות השוטפות ובאגרות לרכב חשמלי. אם אלה עתידים להשתנות, הכדאיות ברכישת רכב חשמלי, חדש או משומש, פוחתת גם היא.
תופעה נוספת ששווה לתת עליה את הדעת היא חדירת מותגים חדשים, אולי פחות פופולריים, לשוק הרכבים החשמליים. גם כאן, דירוג המותגים וסמלי הסטטוס משתנה במהירות הבזק. ככל שעובר הזמן וטכנולוגיות ממשיכות להתפתח, אנו רואים בשוק הרכבים החשמליים יותר ויותר מותגים שפורצים עם רכבים חשמליים המציעים שדרוג או בשורה בתחום. כיום, גם מותגים פחות נחשבים עולים לראש הטבלה עם הצעה מפתה, ובסוף ביצועי הרכב מדברים בעד עצמם.
ובשורה התחתונה, כולנו יודעים כי הרכבים החשמליים הגיעו כדי להישאר, וכדאי כבר להתחיל לחשוב על הרגע שבו נעשה את המעבר. עד אז, מומלץ לעקוב אחרי שוק רכבי היד שנייה, ואולי גם לקבל מענה על סוגייה או שתיים בנושא אומדן הערך של רכב חשמלי משומש.
באז הרכבים החשמליים שפרצו לחיינו וחדרו לענף הרכב בארץ מרגיש עדיין טרי ובחיתוליו. ולכן די מפתיע לגלות כי קיים כבר שוק יד שנייה פעיל ותוסס של רכבים חשמליים.
כזכור, משבר הקורונה הביא איתו עלייה בקניית כלי רכב. תחבורה ציבורית וקראפול נשללו ככל שנגיף הקורונה התפשט, ואיתו גם ההגבלות. ככל שהתקדם המשבר, צרכנים ניצלו את המשאבים הפנויים מתקופת הבידודים, הסגרים וביטולי החופשות והטיולים לטובת רכישות גדולות. בין הרכישות הפופולריות, תמצאו גם את קטגוריית הזמנת הרכבים החשמליים, שצצו בארץ בשנים האחרונות כמו פטריות לאחר הגשם.
וככל שהתיאבון לרכבים חשמליים גובר, כך ניתן למצוא אותם גם בשוק רכבי יד שנייה. אך, בניגוד לאטרקטיביות המצופה משוק יד שנייה, במקרה של רכבים חשמליים המחירים רק עולים, ולא להפך. איך זה קורה? הביקוש לרכבים חשמליים גובר על ההיצע.
מאידך, לא פשוט בכלל להעריך כיום שווי רכב חשמלי בשוק יד שנייה. הקושי נובע משיקולים שונים שנכנסים למשוואה והם עדיין בגדר סימן שאלה, כמו למשל: סוגיית השווי של רכב חשמלי משומש, שעדיין לא ניתן לאמוד את ערכו בעיקר הודות לנושא הסוללה המתכלה ולאופי השימוש בה. כבר נאמר כי טעינה מהירה עלולה לפגום באיכות ובאורך חיי הסוללה. ברכישת רכב חשמלי יד שנייה, אין לנו באמת מידע על היסטוריית הטעינה של הרכב, ולכן אומדן שווי הרכב והסוללה הופכים למאתגרים עבור הקונה וגם עבור המוכר.
שיקול נוסף למשוואה הוא נושא המיסוי לרכבים החשמליים. מפרסומי משרד האוצר קיבלנו הצצה למתווה המתגבש, ובו ניתן לראות עלייה במיסוי לרכבים החשמליים, וכן החלת מס נסועה חדש. אחד מהיתרונות הבולטים ברכישת רכב חשמלי עד כה היו הטבות המס שמעודדות צרכנים לרכישות ירוקות, וכמובן צמצום בהוצאות השוטפות ובאגרות לרכב חשמלי. אם אלה עתידים להשתנות, הכדאיות ברכישת רכב חשמלי, חדש או משומש, פוחתת גם היא.
תופעה נוספת ששווה לתת עליה את הדעת היא חדירת מותגים חדשים, אולי פחות פופולריים, לשוק הרכבים החשמליים. גם כאן, דירוג המותגים וסמלי הסטטוס משתנה במהירות הבזק. ככל שעובר הזמן וטכנולוגיות ממשיכות להתפתח, אנו רואים בשוק הרכבים החשמליים יותר ויותר מותגים שפורצים עם רכבים חשמליים המציעים שדרוג או בשורה בתחום. כיום, גם מותגים פחות נחשבים עולים לראש הטבלה עם הצעה מפתה, ובסוף ביצועי הרכב מדברים בעד עצמם.
ובשורה התחתונה, כולנו יודעים כי הרכבים החשמליים הגיעו כדי להישאר, וכדאי כבר להתחיל לחשוב על הרגע שבו נעשה את המעבר. עד אז, מומלץ לעקוב אחרי שוק רכבי היד שנייה, ואולי גם לקבל מענה על סוגייה או שתיים בנושא אומדן הערך של רכב חשמלי משומש.