רכב חשמלי או היברידי

רכב חשמלי או היברידי

חשמלי או היברידי? כך תבחרו את הרכב שמתאים לכם

גלגלים | 11/05/22

משפחה ממוצעת תחליף את הרכב המשמש אותה אחת לכמה שנים. מלבד עלות רכישת הרכב, ההוצאה הגדולה הבאה שתלווה את המשפחה היא עלות אחזקת הרכב, ולכן בחירת הרכב המתאים היא קריטית.

 

עד לפני כמה שנים, בחירת הרכב הצטמצמה לכמה קריטריונים עיקריים, וביניהם דגם, שנתון, כמה קילומטראז׳ הרכב גמע, משפחתי או מנהלים וצבע הרכב, כל זאת כאשר ברירת המחדל היא רכב בעל מנוע בעירה פנימית.

 

כיום, עוד לפני הקריטריונים הללו, עומדות בפנינו כמה התלבטויות משמעותיות יותר בשוק כלי הרכב, ובקצרה: רכב בעל מנוע בעירה פנימית - אאוט, רכב חשמלי - אין. אם עדיין לא הצטרפתם למגמה הירוקה ועברתם לרכב חשמלי, כדאי לעצור ולבחון את חלופת הביניים המוצעת, הרכב ההיברידי.

 

איך תדעו איזה רכב מתאים לכם וישרת אתכם טוב יותר? בואו נבחן את שתי האפשרויות:

 

רכב חשמלי

רכב חשמלי מבטיח כמה יתרונות מרכזיים לנוהג בו, ביניהם חיסכון בהוצאות דלק שמתחלף בהוצאות חשמל מועטות, תחזוקה שוטפת מינימלית לרכב, צמצום הזיהום הסביבתי, חווית נהיגה עוצמתית ושקטה ועוד.

 

לצד היתרונות, ישנן גם כמה נקודות פחות אטרקטיביות בבחירת רכב חשמלי:
רכב חשמלי פועל באמצעות סוללה, המספיקה במצב טעינה מלא למספר קילומטרים מסוים. נתון זה משתנה בין דגמי הרכבים השונים, כאשר בארץ מדובר על רכבים חשמליים עם הספק סוללה הנע לרוב בין 400-300 ק״מ. טעינת הסוללה ברכב חשמלי מצריכה תכנון נסיעה מוקפד, כולל עצירות במידת הצורך.

 
וכמו שכבר הבנתם, הרכיב המשמעותי והיקר ביותר ברכב חשמלי הוא הסוללה. כיום, יצרני הרכבים החשמליים מציעים אחריות של עד 8 שנים לסוללה ממעמד רכישת הרכב, או לחלופין עד 160,000 ק״מ, מה שיקרה קודם. אם מסגרת האחריות חלפה וסוללת הרכב מתקלקלת, אתם תעמדו בפני הוצאה של עשרות אלפי שקלים לרכישת סוללה חדשה. בדגמי רכב מסוימים, הסוללה יכולה לעלות כמעט כמו עלות הרכב, ובמקרים מסוימים ייתכן שיהיה כדאי להחליף את הרכב כולו. ישנה גם אפשרות להחליף רכיבים מסוימים בסוללה שהתבלו, ולא את כולה.

 

בנוסף, אומנם המיסוי ברכישת רכב חשמלי הוא הנמוך ביותר מבין המיסוי הקיים על סוגי הרכבים השונים, אך מנגד, עלות רכישת רכב חשמלי היא גבוהה ועדיין לא נגישה.

 

רכב היברידי

רכב היברידי זהו רכב המורכב ממנוע בעירה פנימית, ובנוסף מכיל מנוע חשמלי, כלומר: הרכב משלב את הטוב משני העולמות: גם כולל דלק זמין לנסיעה, וגם סוללה חשמלית נטענת וחסכונית.


ועכשיו אתם בטח שואלים את עצמכם: גם לתדלק וגם לדאוג לעמדת טעינה חשמלית? לא כיף.
אז גם על זה כבר חשבו, ובשוק הרכבים ההיברידיים תמצאו דגמים מסוימים בהם אין צורך לדאוג לטעינה מרשת חשמל חיצונית. איך זה עובד? סוללת הרכב נטענת אוטומטית כאשר משתמשים במנוע הבנזין ובזמן הנסיעה. זה חסכוני וגאוני!

ישנן דרגות שונות של היברידיות, כאשר המשתנה העיקרי הוא עד כמה דומיננטי החשמל לנהיגה ברכב, ואפשרויות טעינה שונות. מה שכן, בכל סוגי הרכבים ההיברידיים העקרון הוא זהה: אפשר לנהוג במצבים מסוימים רק על חשמל, או לשלב נסיעה על חשמל ודלק, בהתאם לאופי הנסיעה ולמצב הטעינה.

יתרון נוסף משמעותי הוא לנהגים המבצעים נסיעות ארוכות באופן תדיר. רכב היברידי יהיה כדאי יותר בשגרה כזו, מכיוון שהנוכחות והשילוב של שני סוגי המנועים ברכב תאפשר טווח נסיעה ארוך יותר, בלי עצירות מיותרות לתדלוק או לטעינה, ונסיעה חסכונית יותר.

 

לצד היתרונות הברורים בבחירת רכב היברידי, מגיעים גם כמה שיקולים משמעותיים:

  1. רכב היברידי כולל מנוע בעירה פנימית ולכן לא חוסך מכם את התחזוקה השוטפת הנדרשת, הטיפולים התקופתיים, החלפת החלקים והביקורים במוסך. כלומר, החשיבות של מערכת הנעה כפולה היא גם החיסרון: תחזוקת המנוע והוצאות רכב שוטפות, במקביל לתחזוקת הסוללה החשמלית במידת הצורך.
  2. לרכב המכיל מערכת כפולה של מנוע חשמלי ומנוע בעירה פנימית יש השלכות, כמו למשל: משקל גבוה יותר לרכב, תא מטען מצומצם ועוד.
  3. ברכב היברידי, שווי השימוש ומיסי הקנייה יקרים יותר מאשר ברכב חשמלי, הזוכה לתמיכה ועידוד גבוהים יותר מצד המדינה.

 

לסיכום, לרכב חשמלי יש כמה יתרונות מרכזיים וברורים. אך, גם רכב היברידי יכול לספק מענה ומציע כמה יתרונות משלו, בעיקר אם אתם נוסעים מספר רב של קילומטרים מדי יום. המעבר לרכב היברידי הוא בעיקר פתרון ביניים האידיאלי לאלו החוששים לעבור לרכב חשמלי מלא, ומאפשר להנות מהטוב שיש ברכב עם שני סוגי מנועים.

 

רכב היברידי הזקוק לטיפול תקופתי? הקליקו והזמינו תור במוסך>