- ראשי ›
- עולם הרכב ›
- הכל על הרכב ›
- מדריך רכב ›
- ראש מנוע
ראש מנוע
בואו להכיר את חלקי המנוע, תקלות נפוצות ועלויות טיפול במדריך הבא
ראש מנוע הוא אחד מחלקיו של המנוע, הלא הוא לב ליבו של הרכב והרכיב האחראי על אספקת האנרגיה לפעילות הרכב התקינה. המנוע מורכב מבלוק מנוע, אטם ראש מנוע וראש מנוע. בלוק המנוע הוא למעשה גוף המנוע, יחידת המנוע הגדולה העשויה מתכת ולה צילינדרים ושסתומים.
מה זה ראש מנוע?
למנוע יש מכסה העשוי מסגסוגת של אלומיניום, זהו ראש מנוע. תפקידו של ראש המנוע הוא לכסות ולאטום את הצילינדרים והשסתומים, וגם להחזיק אותם במקומם במהלך פעילותו הנמרצת של המנוע.
תקלות בראש מנוע
תקלה בפעילות ראש מנוע עלולה לשבש את פעילות המנוע כולו, ולהשבית את הנסיעה ואת הרכב מתזוזה.
תקלה ראשונה ושכיחה היא כאשר טמפרטורת הפעילות במנוע לא גבוהה כבדרך כלל, כתוצאה מפגיעה באטימת רכיבי המנוע הפנימיים על ידי ראש מנוע. במצב זה, נוצרת בעירה ואנרגיה שלא יעילות לפעילות הרכב. בנוסף, נוצר מצב מסוכן בו המים והשמן שבמנוע עלולים להתערבב יחד.
התקלה השניה הנפוצה היא כאשר המנוע מתחמם יתר על המידה, וכתוצאה מכך נגרם נזק לראש מנוע.
איך מזהים שיש בעיה בראש מנוע?
ישנם כמה סימנים שאמורים להתריע לכם על תקלה או שיבוש בפעילות ראש מנוע. למשל, נזק באטם ראש מנוע, התחממות יתר של המנוע ונורת אזהרה שנדלקת בלוח המחוונים כתוצאה מכך, נוזל קירור שנגמר בתדירות גבוהה למרות שממלאים שוב ושוב, עשן לבן וסמיך ו/או טיפות מים היוצאים מאגזוז הרכב, כל אלו הם סימנים לתקלה או בלאי בראש מנוע.
החלפת ראש מנוע או שיפוץ ראש מנוע?
השאלה הראשונה שנשאלת כאשר יש בעיה בראש מנוע היא האם כדאי להחליף ראש מנוע או לשפץ ראש מנוע? ואם כבר משפצים, כמה זמן מחזיק שיפוץ ראש מנוע?
בכדי לענות על השאלות הללו, נתייחס תחילה לסוגיה מהי עלות החלפת ראש מנוע לעומת עלות שיפוץ ראש מנוע:
ראש מנוע - מחיר
עלות החלפת ראש מנוע נעה בין 8,000-4,500 ש״ח, תלוי בסוג המנוע ובדגם היצרן.
שיפוץ ראש מנוע - מחיר
עלות תיקון ראש מנוע נעה בין 5,000-2,500 ש״ח, תלוי בסוג המנוע, בדגם הרכב ובהיקף העבודה הכרוך בשיפוץ.
אז מה מחליטים?
אם כן, ניתן לראות כי שתי האפשרויות, גם שיפוץ ראש מנוע וגם החלפת ראש מנוע, כרוכות בעלויות גבוהות מאוד והשקעה של כמה אלפי שקלים. אז, כיצד ניתן להחליט מה עדיף?
במקרים בהם נגרם נזק רב לראש מנוע, המצריך השקעה כספית גדולה בשיפוץ, או כשהמנוע צבר קילומטרים רבים באמתחתו, או כשמדובר ברכב ישן מאוד אך אתם רוצים ליהנות ממנו לפרק זמן נוסף, אלו המצבים בהם נמליץ להחליף ראש מנוע ולא לשפץ.
החלפת ראש מנוע יכולה להתבצע בכמה אופנים: בחירת מנוע מפירוק מקומי, או, מנוע מיובא ישירות מפירוק מחו"ל, או מנוע חדש לגמרי, וזו גם האפשרות היקרה מכולן.
לעומת זאת, כדאי לבחור באלטרנטיבה של שיפוץ ראש מנוע אם מדובר בנזק יחסית קטן. במקרה זה, מכונאי הרכב יבחן את היקף הנזק ויתאים את תיקון ראש המנוע. שיפוץ ראש מנוע יכול לכלול תיקון סדקים או ליקויים בראש מנוע, החלפת נוזל קירור ושמן מנוע, ריתוך ראש מנוע, החלפת שסתומים וגומיות ועוד. במידת הצורך, המוסכניק יכול להשתמש גם בחומר לתיקון ראש מנוע, המשמש לאיטום סדקים ופגמים.
אטם ראש מנוע
בין ראש המנוע לבלוק המנוע (גוף המנוע) קיים רכיב נוסף הנקרא אטם ראש מנוע. אטם ראש מנוע זהו רכיב העשוי גומי שנועד לאטום את החלל שנוצר בין שני החלקים. ככל שעובר הזמן, אטם ראש מנוע יכול להתבלות בעקבות תנאי הטמפרטורה הגבוהים הנמצאים סביבו במנוע בזמן השימוש.
איך מזהים שיש בעיה באטם ראש מנוע?
אם שמתם לב שהמנוע צורך יותר שמן מנוע מבדרך כלל, או ששמן המנוע שינה את צבעו הטבעי, או שהרכב לא סוחב ומאיץ כרגיל, כל אלו הם סימנים לכך שיש לכם עניין עם אטם ראש מנוע בלוי או פגום. במקרה כזה, מכונאי הרכב ימליץ לכם על החלפת אטם ראש מנוע.
אטם ראש מנוע - מחיר
עלות אטם ראש מנוע נעה בין כמה עשרות שקלים לכמה מאות שקלים, תלוי בדגם הרכב ובאיכות החלק. בנוסף לעלות של הרכיב תתווסף עלות העבודה. החלפת אטם ראש מנוע כרוכה בעבודה מורכבת ורגישה במנוע שיכולה לארוך מספר שעות, ולייקר את סך העלות שתשלמו עבור הטיפול והחלק.
לסיכום, אפשר להבין שהדבר האחרון שכולנו רוצים לשמוע מהמוסכניק שלנו הוא: ״הלך לכם ראש מנוע ברכב״. אז מה אנחנו יכולים לעשות בכדי למנוע ממצב כזה לקרות?
בלאי טבעי של החלקים במנוע הוא לא באמת בשליטתנו. מנגד, יש כמה דברים שכן: שמים לב לסימנים מקדימים המעידים על תקלה או ליקוי במנוע, מתייחסים לנורות אזהרה שנדלקות בלוח המחוונים ברכב וניגשים לבדיקה במוסך, מכניסים את הרכב לטיפול תקופתי במועד ומקפידים על תחזוקה שוטפת ומונעת. נסיעה בטוחה!
נדלקה לכם נורת אזהרה המתריעה על התחממות יתר במנוע? כנסו ושריינו עוד היום פגישה במוסך >
ראש מנוע הוא אחד מחלקיו של המנוע, הלא הוא לב ליבו של הרכב והרכיב האחראי על אספקת האנרגיה לפעילות הרכב התקינה. המנוע מורכב מבלוק מנוע, אטם ראש מנוע וראש מנוע. בלוק המנוע הוא למעשה גוף המנוע, יחידת המנוע הגדולה העשויה מתכת ולה צילינדרים ושסתומים.
מה זה ראש מנוע?
למנוע יש מכסה העשוי מסגסוגת של אלומיניום, זהו ראש מנוע. תפקידו של ראש המנוע הוא לכסות ולאטום את הצילינדרים והשסתומים, וגם להחזיק אותם במקומם במהלך פעילותו הנמרצת של המנוע.
תקלות בראש מנוע
תקלה בפעילות ראש מנוע עלולה לשבש את פעילות המנוע כולו, ולהשבית את הנסיעה ואת הרכב מתזוזה.
תקלה ראשונה ושכיחה היא כאשר טמפרטורת הפעילות במנוע לא גבוהה כבדרך כלל, כתוצאה מפגיעה באטימת רכיבי המנוע הפנימיים על ידי ראש מנוע. במצב זה, נוצרת בעירה ואנרגיה שלא יעילות לפעילות הרכב. בנוסף, נוצר מצב מסוכן בו המים והשמן שבמנוע עלולים להתערבב יחד.
התקלה השניה הנפוצה היא כאשר המנוע מתחמם יתר על המידה, וכתוצאה מכך נגרם נזק לראש מנוע.
איך מזהים שיש בעיה בראש מנוע?
ישנם כמה סימנים שאמורים להתריע לכם על תקלה או שיבוש בפעילות ראש מנוע. למשל, נזק באטם ראש מנוע, התחממות יתר של המנוע ונורת אזהרה שנדלקת בלוח המחוונים כתוצאה מכך, נוזל קירור שנגמר בתדירות גבוהה למרות שממלאים שוב ושוב, עשן לבן וסמיך ו/או טיפות מים היוצאים מאגזוז הרכב, כל אלו הם סימנים לתקלה או בלאי בראש מנוע.
החלפת ראש מנוע או שיפוץ ראש מנוע?
השאלה הראשונה שנשאלת כאשר יש בעיה בראש מנוע היא האם כדאי להחליף ראש מנוע או לשפץ ראש מנוע? ואם כבר משפצים, כמה זמן מחזיק שיפוץ ראש מנוע?
בכדי לענות על השאלות הללו, נתייחס תחילה לסוגיה מהי עלות החלפת ראש מנוע לעומת עלות שיפוץ ראש מנוע:
ראש מנוע - מחיר
עלות החלפת ראש מנוע נעה בין 8,000-4,500 ש״ח, תלוי בסוג המנוע ובדגם היצרן.
שיפוץ ראש מנוע - מחיר
עלות תיקון ראש מנוע נעה בין 5,000-2,500 ש״ח, תלוי בסוג המנוע, בדגם הרכב ובהיקף העבודה הכרוך בשיפוץ.
אז מה מחליטים?
אם כן, ניתן לראות כי שתי האפשרויות, גם שיפוץ ראש מנוע וגם החלפת ראש מנוע, כרוכות בעלויות גבוהות מאוד והשקעה של כמה אלפי שקלים. אז, כיצד ניתן להחליט מה עדיף?
במקרים בהם נגרם נזק רב לראש מנוע, המצריך השקעה כספית גדולה בשיפוץ, או כשהמנוע צבר קילומטרים רבים באמתחתו, או כשמדובר ברכב ישן מאוד אך אתם רוצים ליהנות ממנו לפרק זמן נוסף, אלו המצבים בהם נמליץ להחליף ראש מנוע ולא לשפץ.
החלפת ראש מנוע יכולה להתבצע בכמה אופנים: בחירת מנוע מפירוק מקומי, או, מנוע מיובא ישירות מפירוק מחו"ל, או מנוע חדש לגמרי, וזו גם האפשרות היקרה מכולן.
לעומת זאת, כדאי לבחור באלטרנטיבה של שיפוץ ראש מנוע אם מדובר בנזק יחסית קטן. במקרה זה, מכונאי הרכב יבחן את היקף הנזק ויתאים את תיקון ראש המנוע. שיפוץ ראש מנוע יכול לכלול תיקון סדקים או ליקויים בראש מנוע, החלפת נוזל קירור ושמן מנוע, ריתוך ראש מנוע, החלפת שסתומים וגומיות ועוד. במידת הצורך, המוסכניק יכול להשתמש גם בחומר לתיקון ראש מנוע, המשמש לאיטום סדקים ופגמים.
אטם ראש מנוע
בין ראש המנוע לבלוק המנוע (גוף המנוע) קיים רכיב נוסף הנקרא אטם ראש מנוע. אטם ראש מנוע זהו רכיב העשוי גומי שנועד לאטום את החלל שנוצר בין שני החלקים. ככל שעובר הזמן, אטם ראש מנוע יכול להתבלות בעקבות תנאי הטמפרטורה הגבוהים הנמצאים סביבו במנוע בזמן השימוש.
איך מזהים שיש בעיה באטם ראש מנוע?
אם שמתם לב שהמנוע צורך יותר שמן מנוע מבדרך כלל, או ששמן המנוע שינה את צבעו הטבעי, או שהרכב לא סוחב ומאיץ כרגיל, כל אלו הם סימנים לכך שיש לכם עניין עם אטם ראש מנוע בלוי או פגום. במקרה כזה, מכונאי הרכב ימליץ לכם על החלפת אטם ראש מנוע.
אטם ראש מנוע - מחיר
עלות אטם ראש מנוע נעה בין כמה עשרות שקלים לכמה מאות שקלים, תלוי בדגם הרכב ובאיכות החלק. בנוסף לעלות של הרכיב תתווסף עלות העבודה. החלפת אטם ראש מנוע כרוכה בעבודה מורכבת ורגישה במנוע שיכולה לארוך מספר שעות, ולייקר את סך העלות שתשלמו עבור הטיפול והחלק.
לסיכום, אפשר להבין שהדבר האחרון שכולנו רוצים לשמוע מהמוסכניק שלנו הוא: ״הלך לכם ראש מנוע ברכב״. אז מה אנחנו יכולים לעשות בכדי למנוע ממצב כזה לקרות?
בלאי טבעי של החלקים במנוע הוא לא באמת בשליטתנו. מנגד, יש כמה דברים שכן: שמים לב לסימנים מקדימים המעידים על תקלה או ליקוי במנוע, מתייחסים לנורות אזהרה שנדלקות בלוח המחוונים ברכב וניגשים לבדיקה במוסך, מכניסים את הרכב לטיפול תקופתי במועד ומקפידים על תחזוקה שוטפת ומונעת. נסיעה בטוחה!
נדלקה לכם נורת אזהרה המתריעה על התחממות יתר במנוע? כנסו ושריינו עוד היום פגישה במוסך >