סוללה ברכב חשמלי

סוללה ברכב חשמלי

כך תשמרו על חיי הסוללה ברכב חשמלי

גלגלים | 21/12/21

בעולם הטכנולוגי של ימינו, מרבית המכשירים המשרתים אותנו ביומיום עובדים על סוללה. במקרה של טלפון נייד, מחשב או ipad, החלפת סוללה בלויה או לא תקינה היא עניין סטנדרטי, הכרוך בהוצאה קטנה. במקרה של סוללה שמניעה רכב חשמלי, מדובר כבר בסיפור אחר.

 

עם פריצת שוק הרכבים החשמליים לחיינו, אחת הדאגות העיקריות העולות בקרב נהגי רכבים חשמליים היא אורך חיי הסוללה ברכב. כידוע, רכב חשמלי פועל על סוללה, אותה יש לטעון בחשמל באמצעות כבל,  ובהתאם לצריכה. סוללה מלאה ברכב חשמלי תספיק לנסיעה של כמה מאות קילומטרים, לפי הבטחות היצרנים השונים. בארץ, מדובר על רכבים חשמליים עם הספק סוללה הנע לרוב בין 400-300 ק״מ.
כמו כן, מרבית יצרני הרכבים החשמליים מציעים אחריות של עד 8 שנים לסוללה ממעמד קניית הרכב, או לחלופין עד 160,000 ק״מ, המוקדם מביניהם.

 

אם כך, כולנו מבינים שהסוללה היא המרכיב העיקרי, היקר והחיוני ברכב חשמלי. כל שינוי בפעילות ובתפוקת הסוללה ישפיע באופן ישיר על תפקוד הרכב ועל חווית הנהיגה, בדומה לתקלה במנוע, ברכב בעל מנוע בעירה פנימית. החלפה של סוללה ברכב חשמלי כרוכה בעלות של עשרות אלפי שקלים, ובטיפול ארוך במיוחד המתבצע על ידי צוות מכונאים שהוכשרו לכך. אז איך בכל זאת ניתן לשמור על חיי הסוללה? הנה כמה טיפים שיכולים לסייע בנושא:

 

נהיגה מתונה

כולנו מודעים לכך שחלק משמעותי בחווית הנהיגה ברכב חשמלי הוא האפשרות לזנק ממהירות 0 ל - 100 בשניות בודדות, וכל זה עם מנוע שקט ביותר. עם זאת, כדאי לדעת שנהיגה מתונה וחסכונית ללא האצות ובלימות פתאומיות, תסייע בשמירה על חיי הסוללה לטווח הארוך.

 

חנייה בטמפרטורה מבוקרת

אחד הגורמים המשפיעים על תפקוד הסוללה ועלולים לפגום ביעילותה, הוא שהיית הרכב בתנאי מזג אוויר קיצוניים, כמו חום או קור קיצוניים. לכן, מומלץ לחנות את הרכב בחנייה מקורה או בצל. אם הרכב בטעינה ותנאי מזג האוויר קיצוניים, מומלץ לחמם או לקרר את חלל הרכב במהלך הטעינה.
 

סוללה טעונה

אם אתם לא צריכים את הסוללה במצב 100% טעינה לטובת נסיעה ארוכה, מומלץ להגביל את טעינת הסוללה לעד 90%.

 

טעינה מהירה (DC)

ישנם מחקרים המצביעים על כך ששימוש תכוף בטעינה מהירה ( DC) מקצר את אורך חיי הסוללה. ההמלצה היא למנן את השימוש בטעינה מהירה למקרים מיוחדים, כמו טיול או נסיעה ספונטנית שהתארכה, ולטעון את הסוללה באופן שוטף בעיקר באמצעות טעינה איטית (AC).

 

לסיכום, לסוללה ברכב חשמלי, כמו לכל סוללה, יש בלאי טבעי וזמנה יגיע יום אחד. גם היצרנים מודעים לכך ודואגים לעדכן ולהרחיב את תקופת האחריות שהם מציעים לסוללה, אחת לכמה זמן. גם אתם יכולים לדחות את הקץ בעזרת הרגלי נהיגה וטעינה נכונים, שישמרו על אורך חיי הסוללה ויעניקו לכם נסיעות ארוכות עם מינימום הפתעות.

 

אם כבר הגעתם למצב בו הסוללה בלויה, הסתיימה לה תקופת האחריות ועליכם להחליפה, כדאי לבחון את הנושא ולשקול עלות מול תועלת. בדגמי רכב מסוימים, הסוללה יכולה לעלות כמעט כמו עלות הרכב, או יותר, ובמקרים מסוימים ייתכן שיהיה לכם כדאי יותר להחליף את הרכב מאשר את הסוללה.


ישנה גם אפשרות להחליף רכיבים מסוימים בסוללה שהתבלו, ולא את כולה. בכל מקרה, בדיקת הסוללה במוסך מצריכה שימוש במערכות מתקדמות וייחודיות, ומכונאים שהוסמכו לכך. החלפת הסוללה במלואה ברכב חשמלי יכולה לארוך מספר ימים, ומלבד לעלות הסוללה, מתווספות עלויות שעות העבודה הכרוכות בהחלפה.