סוגי מנועים לרכב

סוגי מנועים לרכב

חשמלי או דיזל? מנוע היברידי או אולד פאשן? מהם סוגי המנועים המוצעים כיום ואיזה מהם הכי מתחשב בסביבה?

גלגלים | 31/01/21

המנוע הוא הרכיב העיקרי ברכב ועל פיו יישק דבר, אם מנוע הרכב לא מתפקד - הרכב מושבת וגם אתם. הרכיב היקר, הרגיש והכה חיוני התפתח במהלך השנים וכיום אפשר כבר לבחון ולבחור את הרכב הבא שלכם גם לפי סוג המנוע, בחירה שתשפיע על ביצועי הרכב, ההוצאות השוטפות שלכם וגם על איכות הסביבה וזיהום הפלנטה.

מהם סוגי המנועים הקיימים ואיך הרכב שלכם קשור, באופן ישיר או עקיף, לזיהום האוויר בכדור הארץ? כל הפרטים בכתבה הבאה.

מנוע בנזין

מנוע בנזין, הנקרא גם מנוע בעירה פנימית, זהו המנוע הפופולרי בקרב הרכבים בארץ. מנוע זה פועל ומייצר אנרגיה באמצעות שריפת דלק, לרוב מסוג 95 או 98. היתרונות המרכזיים במנוע זה הם היעילות והתחזוקה הפשוטה, ביחס לעלויות ולתפוקה. החיסרון העיקרי הוא גם הסיבה לכך שרבים מאיתנו פוזלים לכיוון הרכבים החדשים והמתקדמים טכנולוגית: הנזק הסביבתי.

ידוע כי רכבים עם מנוע בנזין פולטים גזים מזהמים. אמנם כל הרכבים בארץ מחויבים לעמוד בתקני הפליטה ונבדקים אחת לשנה במסגרת מבחן הרישוי השנתי, ועדיין: פליטת מזהמים קבועה מכל רכב מצטברת לעננת זיהום אחת גדולה בארץ ובעולם, והתוצאות עלולות להיות הרסניות לנו ולדורות ההמשך. המודעות לנושא הולכת וגוברת, וכבר מתחילות מגמות ירוקות וטיפים לייצור וצריכה המתחשבים בסביבה במגוון תחומים, וביניהם גם בתחום הרכב.

מנוע דיזל

מנוע דיזל זהו גם מנוע בעירה פנימית, המתבסס על דלק מסוג סולר ליצירת אנרגיה ברכב. היתרון העיקרי במנוע דיזל הוא צריכת הדלק הנמוכה, מה שהופך אותו לחסכוני בכיס וגם למזהם ברמה נמוכה יחסית, ולכן נחשב לאטרקטיבי. בנוסף, רוב מנועי הדיזל גדולים וכבדים משום שעליהם לעמוד בלחץ דחיסה גבוה. מסיבות אלה, השימוש במנועי דיזל נפוץ בקרב כלי תחבורה מסחריים וגדולים כמו אוטובוסים, טרקטורים, רכבות, וכן ברכבים פרטיים כבדים וגדולים יחסית.

מצד שני, מנוע דיזל מביא איתו גם כמה חסרונות: מנוע דיזל נחשב למנוע מורכב לתחזוק. נתון מעניין נוסף: אומנם מנוע דיזל פולט פחמן דו חמצני ברמה נמוכה, אבל הוא מזוהה עם פליטת אדים מסרטנים וגזים אחרים, לא פחות מסוכנים ומזהמים.

הנעה חשמלית

הנעה חשמלית ברכב בעצם מדלגת על התדלוק המסורתי וממירה אותו בתדלוק מסוג אחר, טעינת חשמל. רכב בעל הנעה חשמלית יכיל בתוכו סוללות, אותן יש להטעין בחשמל, וזו האנרגיה שתסיע את הרכב. רכב בעל הנעה חשמלית הוא רכב שקט, שלא פולט מזהמים במהלך פעולתו, והתחזוקה שלו נחשבת לזולה יחסית. אך, החיסרון במקרה זה הוא גם היתרון: טעינה חשמלית נחשבת לחסכונית אך גם מתרוקנת די מהר, מה שיאלץ את נהג הרכב להטעין את המנוע באופן תכוף, ולמעשה יאפשר נסיעות בטווחים קצרים עם עצירות טעינה מפעם לפעם.

נתון נוסף שכדאי לזכור אם משקללים את סך הפרמטרים הוא מקור האנרגיה. אז נכון, טעינה חשמלית לא פולטת גזים מזהמים ולא פוגעת באיכות האוויר שאנחנו נושמים, אך בל נשכח שעוד בתהליך הפקת החשמל בתחנות הכוח נוצר זיהום אוויר.

למרות זאת, ולעומת סוגי המנועים האחרים, הנעה חשמלית מלאה ברכב נחשבת לחסכונית ונקיה מבין כל סוגי המנועים, והופכת לאלטרנטיבה המועדפת עבור יותר ויותר בעלי רכבים. כפי שראינו גם בכתבה הזו, מגמת ההנעה החשמלית בכלי הרכב מגיעה גם לתחבורה הציבורית, ואוטוטו נחווה בארץ את האוטובוס החשמלי הראשון.
ולמי שלא מעוניין להיות תלוי בעצירת טעינה תכופה לסוללות הרכב, הפתרון הבא הוא בשבילו.

הנעה היברידית

הנעה היברידית ברכב משלבת בין האפשרות לתדלק את הרכב בדלק בנזין לבין האפשרות להטעין את סוללת הרכב בטעינה חשמלית, כלומר: רכב היברידי יכלול בתוכו גם מנוע בעירה פנימית וגם מנוע חשמלי המתבסס על סוללות. בשיטת ההנעה המשולבת, המעבר בין המנועים השונים שקוף לנהג הרכב והוא יכול לדעת בכל זמן נתון באיזו אנרגיה הרכב משתמש, ואיזו אנרגיה חסרה לו.

היתרון העיקרי בשיטת הנעה זו בא ליד ביטוי במקרה של מחסור באחת מהאנרגיות ברכב, דלק או חשמל. אם זה קורה, המנוע האלטרנטיבי מפצה על כך (בהנחה שהוא מלא), וכך נחסכת לנהג עצירת תדלוק או הטענה באמצע הנסיעה.

לסיכום, עם הקדמה והטכנולוגיה, גם תחום הרכב פורץ את הגבולות המוכרים אל עבר שיפורים וחידושים המשפיעים ונוגעים בכל אחד מאיתנו, בבחירה האישית והפרטית, אך גם על הסביבה שלנו, האוויר שאנו נושמים וכדור הארץ. מבין המבחר ושפע האפשרויות המוצעות בהנעת הרכב, כל אחד מאיתנו יכול לבחור את המגמה המתאימה לו, ועל הדרך אולי גם לתרום לסביבה נקיה וטובה יותר.

הלך המנוע ברכב? זירת חלקי החילוף שלנו זמינה עכשיו  >