נזילת מים ברכב - רדיאטור

נזילת מים ברכב - רדיאטור

מהו המקור העיקרי לנזילת מים ברכב? מה חשוב לדעת ואיך ניתן למנוע נזילה והוצאות מיותרות?

galgalim | 24/01/20

מכירים את זה שאתם מזיזים את הרכב ומגלים ׳שלולית׳ מים קטנה במקום בו הרכב עמד?
אז לא, הרכב לא באמת הזיע וגם לא מתרגש לראות אתכם. שלולית כזו מודיעה על נזילת מים ברכב ומפה מתחילה חידת חמיצר.

למה חמיצר? מכיוון שהנזילה יכולה לנבוע מכמה גורמים שונים ברכב שלא מתפקדים וכדאי למצוא את מקורה, למשל: נזילת מים מהקרבורטור, נזילה מהרדיאטור, נזילת מים מהמזגן ברכב, ממשאבת המים ומסיבות שונות נוספות. הסיבה הנפוצה לנזילת מים ברכב היא בעיה ברדיאטור וכדאי להקדים תרופה למכה, להכיר את התחלואות ולבצע כמה פעולות תחזוקה ומניעה באופן שוטף.

 

הרדיאטור, קווים לדמותו

הרדיאטור אחראי על קירור המנוע ברכב ושמירה על טמפרטורה מאוזנת בין 90-100 מעלות לטובת תפקוד תקין של המנוע במהלך נסיעה. טמפרטורת מנוע גבוהה מדי עלולה לגרום נזק לראש המנוע, מה שיביא נזק לא קטן גם לכיס שלכם.

 

הרדיאטור מורכב משני מיכלים וממתקן הנקרא מקרב, הנמצא ביניהם. מיכל הכניסה כולל צינור שדרכו נכנס הנוזל מן המנוע לרדיאטור. פתח המילוי של הרדיאטור למילוי הנוזל מחובר בחלקו העליון של המיכל העילי ויש בו פתח חירום ליציאת עודפי הנוזל, המכונה צינור בירוץ. הנוזל במיכל העילי מחולק על פני מערכת צינורות להקרנת החום. צינורות אלה מעבירים את הנוזל אל המיכל השני (התחתון) שברדיאטור. צינור הבירוץ משמש להוצאה של מים או קיטור כדי לווסת את הלחץ ועל מנת למנוע יצירת סדקים ובקעים בדפנות המתכת של הרדיאטור. המיכל התחתון מקבל את הנוזל לאחר שעבר דרך הצינורות להקרנת החום ומזרים אותו דרך פתח היציאה של הרדיאטור לכיוון המנוע.  

 

בתוך המנוע יש מספר מערכות קירור שבהן צינורות עגולים להקרנת החום. צינורות אלה רבים ואנכיים וסביבם יש צלעות מאוזנות. מעברי הנוזל בצינורות מאד צרים והחומר שממנו הם עשויים הוא דק, היוצר מצב שמרבית השטח שלו בא במגע עם האוויר המוזרם על ידי המאוורר. בצורה זו מתאפשרת הקרנת חום יעילה של מי הקירור אל האוויר והתוצאה שמתקבלת היא קירור המנוע. 
 

ברכבים החדשים יש משאבת מים המחוברת בחלקה הקדמי של חטיבת הצילינדרים, או בצידה, ותפקידה הוא להמריץ את נוזל הקירור על ידי שאיבתו מחלקו התחתון של הרדיאטור ודחיפתו למערכת הצילינדרים ובחזרה למיכל הכניסה של הרדיאטור. המשאבה היא צנטריפוגלית והיא מונעת על ידי רצועה בקצהו הקדמי של גל הארכובה. המשאבה מסוגלת לספק כמות נוזל גדולה.

מאוורר הרדיאטור יונק כמות גדולה של אוויר העוברת בין צינוריות הקרנת החום של הרדיאטור. בנוסף לקירור הנוזל האוויר, המאוורר מקרר גם את המנוע באופן ישיר מבחוץ. ברכבים בעלי כונס אוויר בצורת מנהרה מפח, האוויר מוזרם ישירות למנוע כדי לקרר אותו באופן יעיל יותר.  

 

נזילת מים מהרדיאטור, על שום מה?

הדרך הקלה שתעזור לכם לזהות שיש תקלה ברדיאטור היא כשאתם רואים שהמים ברדיאטור נגמרים בתדירות גבוהה. שימו לב, במידה והמים מתרוקנים ממערכת הקירור בתדירות גבוהה, או במידה ואתם צריכים למלא יותר מכוס מים ברדיאטור בכל פעם - we have a problem.
המשמעות היא שהמים יוצאים מאיפשהו - זו יכולה להיות נזילה ברדיאטור, סתימה באחד הצינורות או בעיה בפקק הרדיאטור עצמו שגורם למים לנזול החוצה.

מערכת הקירור ברכב היא מערכת סגורה, המים לא אמורים לנזול ממנה בפעילות השוטפת והמשמעות היא שמשהו לא אטום כראוי במערכת. במקרה בו זיהיתם נזילה מהרדיאטור או ממערכת הקירור, יש לגשת למוסך, לבדוק בעזרת מדיד לחץ מהיכן נובעת הנזילה ולטפל בה.
 

בנוסף, כדאי לקחת בחשבון כי מרבית התקלות שקורות ברדיאטור כנראה שיצריכו מכם להחליף את הרדיאטור. הדעה הרווחת היא שכבר לא כדאי לתקן רדיאטור מבחינה כלכלית ולכן ההמלצה המקובלת בקרב המוסכים תהיה להחליפו בחדש. מחיר החלפה של רדיאטור נע בין  1,000 - 2,000 ש"ח, תלוי ברכב.

 

איך מתחזקים נכון?

  1. ברכבים החדשים, מומלץ לבדוק מים ברדיאטור אחת ל 50,000 ק״מ. 
  2. מומלץ למלא ברדיאטור מים מיוחדים, בד״כ מים ירוקים ולא מי ברז. מי ברז עשויים ליצור אבנית ולצבור לכלוך, מה שעלול לגרום לסתימה במערכת הקירור או לקורוזיה ונזק לחלקי המערכת. מים ירוקים ישמרו על מערכת תקינה לאורך זמן וגם יחזיקו יותר זמן.
  3. יש להקפיד על מפלס מים מתאים ברדיאטור. 
  4. כפעולת מנע, כדאי לשטוף את הרדיאטור במוסך אחת לשנה. זו גם הזדמנות מעולה לבדוק את מצבו ולאתר תקלות, במידה ויש.

לאיתור מוסך מומחה בנזילות מים ברכב לחצו כאן