נהיגת שטח

נהיגת שטח

מגבלות הקורונה ושמיים סגורים לטיסות הניעו יותר ויותר ישראלים לטייל עם רכבי שטח ולגלות יעדים מבודדים בארץ. איך הפכה נהיגת שטח לאקסטרים המועדף עלינו? ואיך מומלץ להיערך לטיול שטח ולחזור בשלום?

גלגלים | 02/09/20

עם פתיחת תקן התו הסגול וביטול הסגר, וכמובן העובדה שהשמיים נסגרו לטיסות לכמה חודשים, יותר ויותר ישראלים הצביעו ברגליים ויצאו לטייל ולגלות פינות חמד מרוחקות בארץ, מפלט קצר ומושלם מהקורונה והדאגות. ואם כבר לטייל, למה לנהוג ברכב משפחתי משעמם אם אפשר להגיע לאקסטרים ברכב שטח מפנק?

 

אז כן, נהיגת השטח נהייתה פופולרית בחודשים האחרונים והיתרונות ברורים:

1. רכב שטח מאפשר גישה למקומות מרוחקים ומבודדים, כאלה שיאפשרו לכם מרחב בטוח למנוחה ממסכות ומהמוני משפחות שמטיילות, בדיוק כמוכם.
2. נהיגת שטח בטוחה ומקצועית היא גם חווית אקסטרים כיפית על הדרך.
3. נהיגת שטח מחייבת קבלת החלטות זריזה ושקולה. טעות קטנה בשיקול הדעת ובנהיגה, ואתם יכולים להיתקע באמצע שום מקום, בלי גישה ל wi-fi ולציביליזציה. מי יכול לסרב לקצת ריגוש ואדרנלין?
 

אם אתם רוצים שהחוויה מנהיגת השטח תיזכר כחיובית ולא כסיוט מתמשך שכלל חילוץ, ובנוסף חשובה לכם בטיחות הנסיעה שלכם ושל בני משפחתכם, חשוב להקפיד על כמה כללי יסוד בסיסיים בנהיגת שטח. אספנו את מיטב הטיפים למדריך הבא:

 

נהיגת שטח - כל מה שחשוב לדעת!
 

- הכירו את רכבכם ולמדו אותו, כולל: גובה, משקל, מרחק מהקרקע, זוויות נסיעה ועוד.
- הכירו את ציר הניווט שלכם. למדו את המסלול וכבישי הגישה אליו. סמנו כמה נקודות חשובות הקרובות למסלול כמו תחנת דלק, מקור מים באזור, ישובים סמוכים ועוד.
- הצטיידו בכמה אמצעי ניווט ואל תסמכו רק על ה GPS בנייד או ברכב. בהרבה מסלולי שטח לא תהיה קליטה ואתם תיאלצו לנווט באמצעים אחרים או לאלתר, מה שפחות מומלץ בשטח.
- בהתאם לנסיעה שאתם מתכננים ולאופי השטח, זכרו בראש איך נראה הגחון של הרכב והאם יש רכיבים פגיעים וחשופים יחסית או לא, חשבו האם יתאים להעמיס מטען בגג הרכב וכמה, במקרה של נסיעה באזור נמוך או מיוער, וכך הלאה.
- לנהיגת שטח יורדים עם רכב תקין לחלוטין. הדבר האחרון שתרצו זה להיתקע בשטח בגלל בעיות ברכב ולהמתין לחילוץ. לפני כל יציאה לטיול שטח, חשוב לבדוק את מערכת הקירור ברכב, שמן ומים, לחץ אוויר בצמיגים וכמובן בלמים. כל אלה חשובים במיוחד בשטח, מעבר לתקינות הרכב באופן כללי.
- את לחץ האוויר בצמיגים יש להתאים לתנאי השטח שאליו אתם יוצאים. ככל שהרכב יגיע מוכן לשטח - כך הנהיגה בשטח תהיה בטוחה וקלה יותר. כלל האצבע ללחץ האוויר בצמיגים אומר:
שטח טרשי: כ- 22-24 PSI

שטח בוצי: כ-18-22 PSI

שטח חולי: כ- 15-18 PSI

- לשטח, ובמיוחד לאזורים המבודדים, יוצאים עם מינימום רכב אחד נוסף, אף פעם לא לבד.
- אם אפשרי ובטוח לעשות זאת, מומלץ לבדוק את פני השטח בהליכה לפני שנוסעים עם הרכב.
- לפני הנהיגה וכניסה לשטח, עדכנו גורם חיצוני כמו קרוב משפחה, חבר או שכן, לאן אתם מתכננים לנסוע, מה מסלול הנסיעה ומתי אתם צפויים לסיים, כך שמישהו חיצוני יוכל לנטר אתכם ולוודא שאתם בטוחים בנסיעה ולאחריה, ואם לא, לדאוג לחילוץ.
לפני יציאה לשטח, הצטיידו בציוד עזר המתאים לרכב ולאופי הנהיגה. המלצות לציוד חיוני לנהיגת שטח תמצאו בהמשך הכתבה.
- בנהיגה על משטחים רטובים או לא יציבים מתרחשת רמת משיכה נמוכה. על כן, יש לנקוט במשנה זהירות ולשקול היטב את המהלכים הבאים שלכם בנסיעה.
- אם אתם מתמודדים עם נהיגה בתנאי שטח קשים, הימנעו מהעברת הילוכים וקחו בחשבון שלא בטוח שתצליחו להתמודד עם כל אתגר בשטח. שקלו לנסות שוב או לאתר דרך חלופית.
- בנהיגת שטח, נהגו תמיד עם שתי הידיים על ההגה, כן, גם בנסיעה לאחור.

 

נהיגת שטח בבוץ

- יש לבדוק את עומק הבוץ ולתכנן את מסלול החצייה טרם כניסת הרכב לבוץ.
- יש להשתמש בתנופה קבועה בכדי לחצות שטח בוצי.
- בנהיגה בבוץ, אתם עלולים להיתקל בסחרור גלגלים די מהר. על כן, כדאי להימנע משימוש בהילוך נמוך מדי.
- אם אין מנוס ואתם נאלצים לרדת ממסלול הבוץ המרכזי לדרכים צדדיות, יש לבחון את מצב הבוץ והמסלול החלופי ולבדוק את כיוון הגלגלים הקדמיים לפני הירידה.
 

נהיגת שטח בחול

- בנהיגת שטח בחול השתמשו בהילוך נמוך.
- בחול יש להקפיד על תנופה קבועה, במהירות גבוהה יחסית וללא עצירות מיותרות, כמובן בהתאם ליכולות הנהג והרכב.
- בנהיגה בחול, מומלץ לתאם עצירה במיקום גבוה ועם פני הרכב כלפי הירידה. לקראת העצירה, יש להאט את הרכב ולהימנע משימוש בברקסים עד כמה ששניתן, וזאת בכדי למנוע שקיעה של הרכב בחול.
- בנהיגת שטח בחול יש להימנע מפניות חדות.
- הקפידו על שמירת מרחק מהרכב הנוסף שאתכם, כך שאם הרכב שלכם מתחפר בחול - הרכב השני, שנמצא בשטח יציב יותר, יוכל לסייע.

 

נהיגת שטח בשלג

- בדקו אילו שרשראות שלג מומלצות להתקנה על גלגלי הרכב שלכם ודאגו להכין אותו מבעוד מועד.
- יש להשתמש בתנופה קבועה על מנת לחצות שטחים מושלגים.
- בנהיגה בשלג, אתם עלולים להיתקל בסחרור גלגלים די מהר. על כן, כדאי להימנע משימוש בהילוך נמוך מדי.

 

נהיגת שטח במים

- אם אפשרי ובטוח, בדקו את גובה המים, אם יש בורות בדרך ואת מסלול החצייה לפני כניסת הרכב למים.
- אין לחצות מים עמוקים עם זרימה מסיבית.
- אין להחליק את המצמד מכיוון שזה מפחית שליטה על הרכב.

 

עלייה בשטח טרשי (קשה)

- אם מתאפשר, בדקו את המסלול רגלית ותכננו את נתיב הנסיעה בכיוון העלייה, עם מינימום מכשולים ותמרונים בדרך. כמובן שעליכם לדעת מראש מה נמצא מעבר לגבעה ולתכנן גם את מסלול הירידה מטה.
- במהלך נהיגה בעלייה, יש לשמור על מהירות גבוהה וקבועה ברכב.
- ככל שמתקרבים לגבעה, יש לשמור על נהיגה בזווית ישרה ומעט אלכסונית.

ציוד חובה ברכב שטח

- ערכת עזרה ראשונה
- מטף כיבוי אש
- ג׳ק, מפתח ברגים וגלגל רזרבי תקין
- כבלי התנעה
- רצועות גרירה ושאקלים המתאימים לרכב
- כפפות עבודה
- את חפירה
- מכשיר קשר
- ביגוד ונעליים המתאימים למזג האוויר ולאופי המסלול
- מכשיר ניווט GPS ומפות
- מזון ומים לשתיה
- מיכל מים רזרבי
- דלק רזרבי
- פנס וסוללות
- ערכת כלי עבודה
- נוזל קירור

 

לסיכום, נהיגת שטח היא לא משחק ילדים ומצריכה היערכות מדויקת, תכנון מראש וציוד מתאים. כמובן שרכב שטח המתוחזק היטב כל השנה ולא רק לפני היציאה לשטח יביא לביצועים משופרים וישרת אתכם נאמנה כשבאמת חשוב, בשטח.

 

נסיעה בטוחה ומהנה!

 

הרכב השמיע רעשים מוזרים בנסיעת שטח? הפגוש קיבל מכה בירידה תלולה? בואו לקבל הצעות מחיר ולהשוות מחירים בזמן אמת >