נהיגה אוטונומית

נהיגה אוטונומית

רכב מפנק, בקרת שיוט מתקדמת ונסיעה נוחה במיוחד. אפשר כבר להוריד את הידיים מההגה?

גלגלים | 14/07/22

פעם, להוריד ידיים מההגה בזמן הנהיגה היה נשמע כמו מדע בדיוני. כיום, עם התקדמות הטכנולוגיה, יותר ויותר יצרני רכב בונים על זה שאתם תשקיעו את מיטב כספכם ברכב שיאפשר לכם להישען אחורה ולהנות מהנסיעה והנוף, בלי לעשות דבר.

 

נהיגה אוטונומית היא טכנולוגיה ברכב המאפשרת ניווט כלי הרכב בכביש ללא התערבות פעילה של נהג הרכב, או עם התערבות מועטה בפעולות מסוימות. היתרונות בנהיגה אוטונומית, מלבד נוחות הנהיגה והשימוש בטכנולוגיה מתקדמת ומופלאה, באים לידי ביטוי גם בהיבט הבטיחותי: כלי רכב אוטונומי צובר ומנתח נתונים באופן שוטף וללא הפסקה, ומשתמש בנתונים אלו כדי לשפר את יכולות הנהיגה של הרכב. כתוצאה מכך, הוא גם מסייע בהפחתת התאונות בכבישים.


מקובל להתייחס לנהיגה אוטונומית ברמות שונות ובדירוג של בין 5-0, כאשר רמה 0 היא הרמה הנמוכה ביותר, ו-5 היא הגבוהה ביותר.

 

רכב אוטונומי ברמה 0

ברמה זו, המשמעות היא שלא קיימת ברכב אפשרות לנהיגה אוטונומית כלל, כלומר: 0 נהיגה אוטונומית. זה אומר, שכל הפעולות הנדרשות לנהיגה הן באחריות הנהג בלבד. עד לא מזמן, רכב ברמה אוטונומית 0 היה הרכב שקיים לרובנו בחניה.

 

רכב אוטונומי ברמה 1

רכב אוטונומי ברמה 1 זהו רכב בעל מערכת המציעה שליטה חלקית על הנהיגה, כמו למשל: מערכת בקרת שיוט מותאמת, ומאפייני נוחות ובטיחות שונים הזמינים לשימוש הנהג. כיום, נהיגה אוטונומית ברמה 1 היא הפופולרית ביותר בכבישים.

 

רכב אוטונומי ברמה 2

רכב אוטונומי ברמה 2, הנקראת גם Hands-off, כולל אפשרויות שליטה נרחבות על פעולות הנהיגה השונות, לרבות בלימת הרכב, מערכת ההיגוי וההאצה. ועדיין, גם ברמה זו יש לנהג הרכב אפשרות להתערב בנהיגה, אם מתגלה כשל. זה מחייב את הנהג להשאיר את ידיו על ההגה לאורך כל הנהיגה, למרות ההבטחה המפתה בשם המטעה, ולהישאר עירני ודרוך לתגובה, במידת הצורך.

 

רכב אוטונומי ברמה 3

נהיגה אוטונומית ברמה 3 מכונה גם Eyes-off, ולא בכדי. רכב ברמה זו מאפשר לכם באמת להתרווח במושב הנהג, לצפות בסרט או לגלוש בטלפון הנייד, בזמן שהמערכת האוטונומית מתפעלת את הנהיגה. מה שכן, עדיין נדרשת התערבות של הנהג במקרה ועולה הצורך, כך שלא ניתן להירדם במהלך נסיעה כזו.

 

רכב אוטונומי ברמה 4

נהיגה אוטונומית ברמה 4 ידועה גם בשם המבטיח Mind-off. ברכב אוטונומי ברמה הזו, המערכות מתקדמות מאוד ובעלות בקרה ויכולת עצמאית לתפעל את הנהיגה באופן כמעט מלא, כך שאפשר לשחרר את השליטה והריכוז בנסיעה, ולתת למחשבות לנדוד להרהורים אחרים, שלא קשורים בהכרח בנהיגה.

 

ועדיין מדובר ברמה 4 מתוך 5 מכיוון שישנן מספר הגבלות: נהיגה עצמאית באופן מלא ניתן להפעיל רק במקומות המוגדרים לכך. אחרת, על הנהג להיות מוכן להתערב ולתפעל את הנהיגה במקרה של כשל או אירוע לא צפוי.

 

רכב אוטונומי ברמה 5

נהיגה אוטונומית ברמה 5 משמעה נהיגה עצמאית מלאה, ללא התערבות הנהג כלל, גם לא במצב כוננות. מדובר בקונספט שעדיין נתפס עתידני, ויש לו משמעויות רבות בהיבטי החקיקה, התשתיות והביטוחים, שעדיין מפגרים מאחור.

 

עד אז, בואו נעצום עיניים ונדמיין עולם שבו אפשר להזמין מונית אוטונומית ברמה 5 ללא נהג פטפטן וריח סיגריות, אלא פשוט כלי רכב רובוטי ומבריק, שאוסף אתכם ומביא אתכם ליעד ביעילות ובבטחה, עם מינימום מעורבות.

 

נשמע כמו חלום? אז זהו, שמדובר בחלום בהתהוות. אם עד לאחרונה ראינו  בעולם הרכב בעיקר שילוב של מערכות אוטונומיות ברמה 2, כיום הולכים ומתרבים שיתופי פעולה ופיתוחים ברחבי העולם, הכוללים מערכות נהיגה אוטונומיות ברמות מתקדמות יותר, בהתאם לרגולציה המקומית. אז כן, תחבורה ציבורית אוטונומית תהיה אוטוטו המציאות של כולנו.