- ראשי ›
- עולם הרכב ›
- הכל על הרכב ›
- מדריך רכב ›
- משאבת שמן לרכב
משאבת שמן לרכב
איך מזהים תקלה במשאבת שמן לרכב? מדוע חשוב לבחור פילטר שמן איכותי? ולמה חשוב שבמנוע הרכב יזרום שמן נקי? כל התשובות במדריך הבא
משאבת שמן לרכב ממוקמת מתחת לאגן השמן במנוע. מדובר בבוכנה הפועלת ברכב בזמן נסיעה, כאשר תפקידה העיקרי הוא לספק שמן בתנועה מתמדת וזורמת אל חלקי המנוע השונים. השמן מייצר סיכוך בין הרכיבים השונים בזמן תנועה ומאמץ ובטמפרטורה גבוהה, ובכך מונע התחממות יתר או בלאי במנוע הרכב ומרכיביו.
איך עובדת משאבת שמן לרכב?
משאבת השמן היא מנגנון עם בוכנה המחובר אל צינור יניקה. צינור היניקה מתחבר בקצהו האחד לאגן השמן במנוע. בקצה המעבר יש רשת סינון לשמן, זהו פילטר השמן. בסוף התהליך צינור היניקה מתחבר בקצהו השני אל גוף המנוע וחוזר חלילה. משאבת השמן מונעת על ידי גלגל שיניים.
תקלות נפוצות במשאבת שמן לרכב
פעילות משאבת שמן לרכב היא פעילות שוטפת שיכולה להיפגע ולהיקטע מסיבות שונות, בין היתר: קורוזיה בחלקי המשאבה, מקלט שמן סתום, שחיקה בהילוכי הרכב, סנן שמן מלוכלך, תקלה בשסתום לחץ יתר, כשל בחיישני לחץ השמן ועוד.
אך, שימו לב, הסיבה העיקרית לתקלה במשאבת שמן לרכב היא שימוש בשמן שלא תואם להנחיות יצרן הרכב או בשמן לא איכותי, וזה יכול להימנע בקלות ולחלוטין תלוי בבחירות שלנו.
איך מזהים תקלה במשאבת שמן לרכב?
הסימן הראשון והמובהק, המעיק על תקלה במשאבת שמן לרכב, הוא כאשר נדלקת נורת אזהרה בלוח המחוונים ברכב. אם זה קורה במהלך נסיעה, מומלץ לעצור את הרכב, להזמין גרר ולבדוק את מקור התקלה במוסך. ייתכן גם כי מדובר במחסור בשמן. בכל מקרה, המשך נסיעה עם הרכב, לאחר שנדלקת נורת אזהרה למשאבת שמן, עלול לפגוע במנוע ולגרום לנזק בלתי הפיך, וכדאי להימנע מכך.
סימן נוסף המעיד על תקלה במשאבת שמן לרכב הוא התחממות יתר של המנוע. גם במקרה זה כדאי לעצור את הנסיעה ולהמשיך את הבדיקה במוסך באופן מיידי.
החלפת משאבת שמן לרכב
במוסך, מכונאי הרכב יצטרך לפרק את משאבת השמן בכדי לבדוק את מהות התקלה. הבדיקה הראשונית היא בדיקה חיצונית במטרה לזהות האם יש פגיעה כלשהי במעטפת המשאבה או סדקים. לאחר מכן בודקים את האטם ואת המרווח בין שיניי ההילוכים.
לאחר בדיקת המשאבה וחלקיה, מכונאי הרכב יחליט האם יש צורך בשיפוץ רכיב במשאבת השמן או שיש להחליף את משאבת השמן כולה. מיקום משאבת השמן במנוע הוא מאתגר, וכדי להחליף משאבה, המוסכניק יצטרך לרוב לפרק את ההילוכים, רצועת הטיימינג והגלגל, ורק אז תהיה גישה למשאבת השמן.
מסנן למשאבת שמן לרכב
ואם כבר מגיעים למיקום כל כך אסטרטגי במנוע הרכב ומחליפים את משאבת השמן, זו גם הזדמנות לבדוק את מסנן השמן הממוקם בסמוך למשאבת שמן. לרוב, נחליף שמן מנוע ופילטר שמן בטיפול תקופתי או במקרה של תקלה. מסנן שמן הוא רכיב די בסיסי וזול, המסנן לכלוך ושבבי מתכת הקיימים בשמן ובכך מונע את חדירתם לשמן, למנוע ולרכיביו.
פילטר השמן מחובר לצינור היניקה במנוע באמצעות הברגה הקיימת בתחתית המסנן. מסביב לפתח המרכזי קיימים מספר פתחים צרים דרכם חודר השמן למערכת הסינון. השמן העובר דרך נייר הסינון מגיע למגנט הממוקם בראש המסנן, אשר מסנן את חלקיקי המתכת. בסיום הסינון, השמן המסונן והנקי חוזר למנוע.
פילטר שמן - מקורי או חלופי?
לפילטר שמן מקורי יכולת סינון גבוהה ומדויקת ושטח פנים רחב. לעומת זאת, מסנן חלופי הוא בעל כושר עמידות נמוך יותר, שטח פנים קטן יותר ויכולת סינון פחותה מזו של פילטר שמן מקורי.
פילטר שמן מקורי עולה בין 80-60 שקלים. פילטר שמן חלופי יעלה כחצי מעלות החלק המקורי. אמנם מדובר בפער עלויות לא קטן, אך כמעט בכל מקום שתבדקו ימליצו לכם להשקיע בפילטר שמן מקורי, וזאת כדי להבטיח המשך פעילות תקינה בשמן המנוע וביצועי מנוע טובים.
נדגיש פעם נוספת את חשיבות סוג השמן בו עושים שימוש ברכב. מומלץ מאוד להשתמש בשמן איכותי, התואם להנחיות יצרן הרכב. שימוש בשמן ירוד באיכותו יגביר את היווצרותם של שבבי מתכת שמתפזרים יחד עם השמן בתעלות המנוע, ועלולים למצוא את דרכם גם אל משאבת השמן.
חשוב לזכור, לשמן תפקיד מפתח בפעילותו התקינה והשוטפת של המנוע. השמן אחראי על סיכוך כל הרכיבים הפעילים במנוע, כלומר הבוכנות, הצילינדרים וגלגלי השיניים השונים ובכך תורם לתנועה חלקה. השמן מונע חיכוכים, התחממות יתר בין הרכיבים השונים ונזק למנוע. טיפול ראוי במשאבת השמן לרכב ובמסנן השמן, כמו גם שימוש בשמן איכותי והחלפת השמן והרכיבים במועד, יבטיחו לכם פעילות מנוע תקינה ונהיגה בראש שקט.
מחפשים חלקי חילוף לרכב בגלגלים תוכלו לשלוח בקשה אשר תשלח למגוון מוסכים אשר ישלחו לכם הצעת מחיר, ואתם? פשוט תצתרכו לבחור את ההצעה הכי טובה ולהינות מחלק חילוף במחיר הטוב בישראל בקליק
זיהיתם תקלה במשאבת שמן לרכב? הקליקו לאיתור מוסך באזור מגורכם >
משאבת שמן לרכב ממוקמת מתחת לאגן השמן במנוע. מדובר בבוכנה הפועלת ברכב בזמן נסיעה, כאשר תפקידה העיקרי הוא לספק שמן בתנועה מתמדת וזורמת אל חלקי המנוע השונים. השמן מייצר סיכוך בין הרכיבים השונים בזמן תנועה ומאמץ ובטמפרטורה גבוהה, ובכך מונע התחממות יתר או בלאי במנוע הרכב ומרכיביו.
איך עובדת משאבת שמן לרכב?
משאבת השמן היא מנגנון עם בוכנה המחובר אל צינור יניקה. צינור היניקה מתחבר בקצהו האחד לאגן השמן במנוע. בקצה המעבר יש רשת סינון לשמן, זהו פילטר השמן. בסוף התהליך צינור היניקה מתחבר בקצהו השני אל גוף המנוע וחוזר חלילה. משאבת השמן מונעת על ידי גלגל שיניים.
תקלות נפוצות במשאבת שמן לרכב
פעילות משאבת שמן לרכב היא פעילות שוטפת שיכולה להיפגע ולהיקטע מסיבות שונות, בין היתר: קורוזיה בחלקי המשאבה, מקלט שמן סתום, שחיקה בהילוכי הרכב, סנן שמן מלוכלך, תקלה בשסתום לחץ יתר, כשל בחיישני לחץ השמן ועוד.
אך, שימו לב, הסיבה העיקרית לתקלה במשאבת שמן לרכב היא שימוש בשמן שלא תואם להנחיות יצרן הרכב או בשמן לא איכותי, וזה יכול להימנע בקלות ולחלוטין תלוי בבחירות שלנו.
איך מזהים תקלה במשאבת שמן לרכב?
הסימן הראשון והמובהק, המעיק על תקלה במשאבת שמן לרכב, הוא כאשר נדלקת נורת אזהרה בלוח המחוונים ברכב. אם זה קורה במהלך נסיעה, מומלץ לעצור את הרכב, להזמין גרר ולבדוק את מקור התקלה במוסך. ייתכן גם כי מדובר במחסור בשמן. בכל מקרה, המשך נסיעה עם הרכב, לאחר שנדלקת נורת אזהרה למשאבת שמן, עלול לפגוע במנוע ולגרום לנזק בלתי הפיך, וכדאי להימנע מכך.
סימן נוסף המעיד על תקלה במשאבת שמן לרכב הוא התחממות יתר של המנוע. גם במקרה זה כדאי לעצור את הנסיעה ולהמשיך את הבדיקה במוסך באופן מיידי.
החלפת משאבת שמן לרכב
במוסך, מכונאי הרכב יצטרך לפרק את משאבת השמן בכדי לבדוק את מהות התקלה. הבדיקה הראשונית היא בדיקה חיצונית במטרה לזהות האם יש פגיעה כלשהי במעטפת המשאבה או סדקים. לאחר מכן בודקים את האטם ואת המרווח בין שיניי ההילוכים.
לאחר בדיקת המשאבה וחלקיה, מכונאי הרכב יחליט האם יש צורך בשיפוץ רכיב במשאבת השמן או שיש להחליף את משאבת השמן כולה. מיקום משאבת השמן במנוע הוא מאתגר, וכדי להחליף משאבה, המוסכניק יצטרך לרוב לפרק את ההילוכים, רצועת הטיימינג והגלגל, ורק אז תהיה גישה למשאבת השמן.
מסנן למשאבת שמן לרכב
ואם כבר מגיעים למיקום כל כך אסטרטגי במנוע הרכב ומחליפים את משאבת השמן, זו גם הזדמנות לבדוק את מסנן השמן הממוקם בסמוך למשאבת שמן. לרוב, נחליף שמן מנוע ופילטר שמן בטיפול תקופתי או במקרה של תקלה. מסנן שמן הוא רכיב די בסיסי וזול, המסנן לכלוך ושבבי מתכת הקיימים בשמן ובכך מונע את חדירתם לשמן, למנוע ולרכיביו.
פילטר השמן מחובר לצינור היניקה במנוע באמצעות הברגה הקיימת בתחתית המסנן. מסביב לפתח המרכזי קיימים מספר פתחים צרים דרכם חודר השמן למערכת הסינון. השמן העובר דרך נייר הסינון מגיע למגנט הממוקם בראש המסנן, אשר מסנן את חלקיקי המתכת. בסיום הסינון, השמן המסונן והנקי חוזר למנוע.
פילטר שמן - מקורי או חלופי?
לפילטר שמן מקורי יכולת סינון גבוהה ומדויקת ושטח פנים רחב. לעומת זאת, מסנן חלופי הוא בעל כושר עמידות נמוך יותר, שטח פנים קטן יותר ויכולת סינון פחותה מזו של פילטר שמן מקורי.
פילטר שמן מקורי עולה בין 80-60 שקלים. פילטר שמן חלופי יעלה כחצי מעלות החלק המקורי. אמנם מדובר בפער עלויות לא קטן, אך כמעט בכל מקום שתבדקו ימליצו לכם להשקיע בפילטר שמן מקורי, וזאת כדי להבטיח המשך פעילות תקינה בשמן המנוע וביצועי מנוע טובים.
נדגיש פעם נוספת את חשיבות סוג השמן בו עושים שימוש ברכב. מומלץ מאוד להשתמש בשמן איכותי, התואם להנחיות יצרן הרכב. שימוש בשמן ירוד באיכותו יגביר את היווצרותם של שבבי מתכת שמתפזרים יחד עם השמן בתעלות המנוע, ועלולים למצוא את דרכם גם אל משאבת השמן.
חשוב לזכור, לשמן תפקיד מפתח בפעילותו התקינה והשוטפת של המנוע. השמן אחראי על סיכוך כל הרכיבים הפעילים במנוע, כלומר הבוכנות, הצילינדרים וגלגלי השיניים השונים ובכך תורם לתנועה חלקה. השמן מונע חיכוכים, התחממות יתר בין הרכיבים השונים ונזק למנוע. טיפול ראוי במשאבת השמן לרכב ובמסנן השמן, כמו גם שימוש בשמן איכותי והחלפת השמן והרכיבים במועד, יבטיחו לכם פעילות מנוע תקינה ונהיגה בראש שקט.
מחפשים חלקי חילוף לרכב בגלגלים תוכלו לשלוח בקשה אשר תשלח למגוון מוסכים אשר ישלחו לכם הצעת מחיר, ואתם? פשוט תצתרכו לבחור את ההצעה הכי טובה ולהינות מחלק חילוף במחיר הטוב בישראל בקליק
זיהיתם תקלה במשאבת שמן לרכב? הקליקו לאיתור מוסך באזור מגורכם >