מערכת הדלק ברכב

מערכת הדלק ברכב

איך המערכת עובדת? מהן התקלות הנפוצות שכדאי להכיר? ואיך מתחזקים מערכת תקינה לאורך זמן?

גלגלים | 21/04/20

מערכת הדלק, המערכת שמספקת את הדלק לבעירת המנוע, היא אחת המערכות החיוניות ברכב וזו שבלעדיה הרכב לא יתפקד. בתוך ראש המנוע מתרחשת בעירה של דלק, המעורב באוויר. בעירה זו, שהיא למעשה שרשרת מהירה של פיצוצים קטנים, היא זו שמניעה את הרכב.

אז ממה מורכבת מערכת הדלק ואיך כל חלק משפיע על תפקוד המערכת?

מיכל הדלק

מערכת הדלק מתחילה במיכל הדלק, הנקרא גם טנק דלק. לרוב מיכלים אלה עשויים מתכת פלדה או אלומיניום או לחילופין מחומר פלסטי. גודל המיכל משתנה מדגם לדגם, ונע בין 40 ליטרים במכוניות קטנות לכ - 80 ליטרים בדגמי הרכב הגדולים.

מיכל הדלק הינו קבוע לאורך כל חיי הרכב, למעט במקרים של תאונה או פגיעה אחרת במיכל בהם נדרשת החלפתו.

משאבת דלק

משאבה זו אחראית על שאיבת הדלק אל המנוע. ברכבים רבים מותקנת המשאבה בתוך מיכל הדלק משיקולי בטיחות וגם מטעמי ניצול יעיל של חלל הרכב. משאבת הדלק תוחלף רק במקרה של תקלה.

מסנן דלק

מסנן הדלק, הלא הוא פילטר דלק, עשוי מנייר סינון המותקן בין משאבת הדלק לבין צינור החלוקה. תפקידו לסנן את הדלק המגיע אל מנוע הרכב ולחסום מעבר של גופים לא רצויים, כמו למשל: חלקיקי חלודה, חול, אבק, לכלוך ופסולת נוספת המצטברת בדלק. למסנן הדלק חשיבות רבה מאוד שכן הוא אחראי על חסימת כניסת דלק לא נקי אל המנוע. דלק מלוכלך עלול לגרום נזק למשאבה ולמזרקי הדלק, במקרים חמורים לפעילות בלתי תקינה של המנוע, ובמקרים קיצוניים יותר גם להרס המנוע. החלפת מסנן הדלק מתבצעת באופן תקופתי לפי המלצת יצרן הרכב.

צינור חלוקת הדלק

השלב הבא בדרכו של הדלק היא החלוקה אל הבוכנות, בהן הוא יוצת ויישרף. שלב זה קורה בעזרת צינור חלוקת הדלק, המסילה, או מפיץ הדלק, דיסטריביוטור, בהתאם לטכנולוגיה שנעשה בה שימוש בדגם הרכב. בשני המקרים, הדלק המסונן עובר אל עבר מזרק הדלק. מזרק הדלק יזריק את הדלק במינון שנקבע על ידי מחשב ניהול המנוע אל תוך הבוכנה, או הצילינדר.

מזרק דלק

מזרק הדלק, האינג’קטור, הוא התקן בצורת מזרק הפועל אלקטרומגנטית, והאחראי על פעולת ריסוס הדלק עצמו אל הבוכנה. פעולת ריסוס הדלק של המזרק נשלטת על ידי מחשב ניהול המנוע אשר מחשב ומחליט בדיוק את כמות הדלק הנדרשת להזרקה.

וסת לחץ דלק

וסת לחץ הדלק הוא וסת אשר תפקידו לשמור על לחץ דלק קבוע ואידאלי בצינור החלוקה, וכן לשלוט בכמות שתגיע אל המזרקים, שכן לפעמים משאבת הדלק גורמת ללחץ גבוה מדי וכמות דלק גדולה מדי בצנרת.

הדלק הופך להיות בבוכנה הכוח המניע את הרכב, ולפחמן דו חמצני וחד חמצני שיש לפלוט אותו מהרכב.

ועכשיו שהכרנו את מרכיבי מערכת הדלק מקרוב, חשוב לדעת גם מהן התקלות הנפוצות במערכת ואיך מטפלים בהן.

תקלה P0171
תקלה שכיחה במערכת היא תערובת דלק-אוויר דלה מהרצוי (תקלה P0171). תערובת דלה נוצרת בגלל מעט מדי דלק ביחס לכמות האוויר הנכנסים למנוע.

תקלה כזו יכולה להיגרם כתוצאה מתקלה בחיישן החמצן הראשון, אך גם בגלל תקלות במערכת ההזרקה (מזרקי הדלק, או מפעיליהם) או במשאבת הדלק, מסנן דלק סתום, יניקת אוויר בלתי מבוקרת מסעפת היניקה, כשל של חיישן כמות האוויר (MAF) או בחיישן מיקום שסתום EGR.​

תערובת דלה לאורך זמן גורמת לפגיעה בביצועים במקרה הטוב, ונזקים למנוע ומכלוליו במקרה הרע, הן בשל קירור לקוי (לחלקיקי הדלק יש תכונות קירור) והן בשל הגברת הלחץ בתא השריפה כתוצאה ממהירות שריפה גדולה מדי של תערובת הדלק/אוויר. הרגישות גבוהה יותר במנועי בנזין לעומת מנועי דיזל.​

תקלה זו לא משביתה באופן מיידי, אך בטווח הארוך הנזק למנוע ולרכב עלול להיות גדול. מסנן דלק מקורי עולה כמה עשרות שקלים, חיישן חמצן ראשוני יעלה כמה מאות שקלים. תיקון מזרקים הוא תיקון יקר, ועדיין, טיפול בכל חלקים אלה יהיה חסכוני בהרבה מהחלפת המנוע ולכן מומלץ לאבחן תקלה זו ולטפל בה בזמן.

תקלה במערכת אספקת הדלק

תקלה במערכת אספקת הדלק יכולה לקרות מכמה סיבות: משאבת דלק אינה תקינה, משאבת דלק חלופית שאינה מתאימה, מתח אספקה למשאבה לא תקין, מסנן דלק סתום או וסת לחץ דלק לא תקין. בכדי לאבחן את הגורם לתקלה, יש לפנות לבעל מקצוע מנוסה.

סביר להניח שבעל מקצוע מנוסה יחבר מד לחץ דלק לקו אספקת הדלק ויבדוק את לחץ הדלק מהמשאבה לצינור החלוקה של המזרקים. בנוסף, יש לחבר את מד ספיקת דלק בטור לקו אספקת הדלק לצינור החלוקה של המזרקים ולוודא את ספיקת המשאבה, או לחילופין לקחת את קו החזרת הדלק למיכל הדלק, להכניס את הצינור למיכל מכויל, להפעיל את משאבת הדלק לכ - 30 שניות ולראות כמה דלק חזר למיכל בפרק זמן זה, ובהשוואה לרכב זהה תקין או להוראות היצרן, כך ניתן לוודא שספיקת המשאבה תקינה, ואם לא - לטפל בכך.

נזילת דלק

נזילת דלק ברכב יכולה לקרות בשל יובש, סדקים או קרעים בצנרת שמעבירה את הנוזל הצהבהב ממיכל הדלק הממוקם בחלקו האחורי של הרכב למנוע בחזית הרכב, או מחיבורים רופפים ואטמים שכשלו.

בנזין, המניע את רוב כלי הרכב הפרטיים בישראל, נדלק בקלות בכמעט כל טמפרטורה. הדרך הטובה ביותר להפחית את הסיכויים להצתה במערכת הדלק היא להקפיד על תחזוקה טובה, ובמעמד הטיפול התקופתי לבקש מהמוסכניק שלכם לבדוק את מצב צנרת וחיבורי הדלק.
בנוסף, כדאי לפקוח עיניים ולבדוק את הרכב וסביבתו לפני ואחרי נסיעות. אם מגלים נזילה או שלולית מתחת לרכב, יש לוודא שזו לא נזילה של בנזין. אם אתם כן מריחים דלק - אתרו את הדליפה ותקנו אותה באופן מיידי.

ולסיום, כמה פעולות תחזוקה שישמרו על מערכת הדלק תקינה לאורך זמן:

יש להיות ערניים בזמן התדלוק ולוודא שאתם מתדלקים את סוג הדלק המתאים לרכב.
בסיום התדלוק, וודאו שאתם סוגרים את פיית מיכל הדלק היטב ובכך תמנעו חדירת לכלוך או אוויר למערכת הדלק.
אל תחכו לנורת הדלק שתופיע ותתריע על מחסור בדלק. הקפידו לתדלק את הרכב כאשר קו סימון הדלק נמצא קצת לפני סיום המקטע האחרון.
אחת לכמה זמן, פנקו את מערכת הדלק עם תוסף דלק. תוסף דלק ינקה את תאי השריפה של המנוע מפיח, כמו גם מערכות אחרות, כמו: הממיר הקטליטי והמזרקים. התוסף ישמור על המנוע נקי ובכך ימנע בלאי לטווח הארוך. יתרון נוסף, התוסף יאפשר צריכת דלק חסכונית ובכך ישפר ביצועים. מומלץ להשתמש בתוסף דלק בכל כמה אלפי קילומטרים שהרכב גומע.

לקבלת הצעות מחיר ממוסכים מומלצים לתיקון היכנסו