כך תשמרו על מערכת הבלמים ברכב

6 טיפים לתחזוקה נכונה בדרך למערכת בלמים תקינה. הנה זה בא

מור זוהר | 31/07/24
כך תשמרו על מערכת הבלמים ברכב

מערכת בלמים של הרכב הינה אחת ממערכות הליבה של הרכב, ואולי החשובה ביותר מביניהן. מערכת הבלמים היא זו שאחראית על בטיחות נוסעי הרכב ובטיחות ויציבות הנסיעה ברכב. שחיקה ובלאי של הבלמים נגרמים כתוצאה משימוש תכוף בבלמים, ובהרבה מקרים השחיקה קורית גם כתוצאה של סגנון נהיגה מסוים. החדשות הטובות: זה בידינו. הקפדה על כמה כללים פשוטים ותחזוקה נכונה של הבלמים ברכב יבטיחו לכם מערכת בלמים תקינה ופעילה לאורך זמן. אז איך עושים את זה?

 

6 טיפים לתחזוקה ושמירה על מערכת הבלמים של הרכב

 

שמרו מרחק

הטיפ הראשון בנושא מוקדש לשמירת מרחק מהרכב שלפניכם. אם אתם רגילים להיצמד לזנב הרכב שלפניכם, הסוף ידוע מראש: מתישהו במהלך הנסיעה תצטרכו להשתמש בבלמים באופן מיידי, מה שנקרא בלימת פתע. כל בלימה חורקת כזו שוחקת את רפידות הבלמים ואם תכפילו בכמות הפעמים שזה קורה, תבינו מדוע רפידות הבלמים נשחקות די מהר.


הפתרון: שומרים מרחק מהרכב לפנים במהלך כל נסיעה, האטה, האצה, סיבוב או פנייה. וכך, גם אם תיאלצו לבלום בלימת פתע, יהיה לכם זמן תגובה טוב ומתון יותר על פני מרחק עצירה ארוך יותר, הבלמים ישחקו קצת פחות, הבטיחות שלכם תישמר ואתם תהיו רגועים יותר.

 

גולשים ונהנים

כמו בחיים, גם על הכביש, התרגלנו לקצב מהיר, תחרותי ואינטנסיבי: מגדירים יעד, בוחרים מסלול, יוצאים לדרך ולא עוצרים עד שמגיעים ליעד. רובנו נהנים מגיר אוטומטי ברכב ומתיבת הילוכים משופרת, אז זה גם נעשה קל יותר. רק ששכחנו לחשוב מה קורה בדרך ואיך אנחנו נוהגים.

הרגל מגונה שכולנו חוטאים בו מפעם לפעם הוא לנהוג במהירות גבוהה, לבלום כשצריך ואז להאיץ, וכך לסירוגין במשך כל הנסיעה. מיותר לציין כי שימוש מיידי ותכוף בבלמים באופן זה, שוחק את הבלמים מהר יותר.

מה עושים? מתכננים האצה מתונה, מוותרים על בלימה אם אפשר, וגולשים עם הרכב עד לעצירה הרצויה, בין אם זה בפקק, או בהאטה לקראת רמזור, כיכר או צומת. המטרה העיקרית היא לשמור על בלמי הרכב באמצעות יישום מיומנויות נהיגה אחרות, כך שלא נצטרך להשתמש בבלמים בכלל, או שנשתמש בהם באופן מבוקר ורק כשהכרחי.



בדקו את נוזל הבלמים

במערכת הבלמים יש נוזל בלמים, האחראי להעביר את פעולת הבלימה מדוושת הבלם לצמיגי הרכב. לנוזל טמפרטורת רתיחה גבוהה וזאת כדי לאפשר עמידות ברמת החום שנוצרת במערכת בזמן בלימה. ככל שעובר הזמן וגובר השימוש במערכת הבלמים, נוזל הבלמים מתבלה וסופח אליו מים, מה שפוגע בטמפרטורת הרתיחה שלו ובסוף ביעילות הנוזל.

מצב נוסף המצריך טיפול והחלפה של נוזל בלמים הוא כאשר נוזל הבלמים משחיר.

 

מומלץ להחליף נוזל בלמים במסגרת טיפול תקופתי לרכב ובתדירות המומלצת בהוראות יצרן הרכב, כאשר הממוצע במרבית הרכבים הוא אחת לשנה או שנתיים, בהתאם למספר הקילומטרים שהרכב עבר, ולמצב הנוזל.

 

שמרו על תא מטען ריק

תא מטען עמוס בארגזים, כלי עבודה, וציוד לפיקניק או לים זה יכול להיות נחמד אם אתם בסטנד ביי לטיול או בדיוק עוברים דירה. אך לנסוע באופן קבוע עם תא מטען עמוס בציוד מעמיס על הרכב, וגם על הבלימות. ככל שהרכב עמוס וכבד יותר, הוא יתאמץ יותר בבלימה, ושחיקת הבלמים תהיה מוגברת אף היא. ההמלצה שלנו במקרה זה היא לשמור על תא מטען עם ציוד מופחת וקליל ככל האפשר.

 

בחרו חלקי חילוף איכותיים

אחת לכמה שנים תצטרכו לרענן ולהחליף חלקים שונים במערכת הבלמים של הרכב, כאשר החלקים העיקריים הם רפידות בלם וצלחות בלם. רפידות בלם מומלץ להחליף לפי הנחיות יצרן הרכב, או בכל 30,000 ק״מ. צלחות בלם מומלץ להחליף כל 120,000-60,000 ק״מ, בהתאם להוראות יצרן הרכב.

 

הקפידו לבחור חלקי חילוף איכותיים, של יצרני חלקי רכב מוכרים. מדובר בחלקים שאחראים על בטחונכם האישי ברכב, ובמקרה זה אתם לא רוצים להמר על חלקים קצת יותר זולים העשויים מחומרים פחות עמידים.

השוו הצעות מחיר, חפשו חוות דעת של גולשים שרוכשים חלקים בדיוק כמוכם, ולמדו מטעויות אחרים עד שתגיעו לחלקי החילוף המתאימים ביותר לרכב שלכם.

 

שימו לב לסימנים

אם יש תקלות במערכת הבלימה, הרכב כבר יסמן לכם. כדאי להקשיב, לשים לב לסימנים ולטפל בזמן, ובכך למנוע נזק גדול יותר במערכת בלמים, או סכנה אמיתית בבטיחות הרכב.

 

אלו סימנים עלולים להופיע? רעידות בזמן הבלימה, נורית חיווי שמאותתת על חלק תקול, נוזל בלמים לקוי ועוד, בלימה לא חדה או חוסר תגובה חלקי בבלימה, כל אלו הם סימנים שהגיע הזמן לבדיקת מערכת הבלמים במוסך.


 

לסיכום, שמירה על מערכת הבלמים והקפדה על תחזוקה שוטפת יבטיחו לכם מערכת בלמים תקינה, בטיחותית ומתפקדת לאורך זמן, לצד חווית נהיגה טובה ושיפור ביצועים.

 


רפידות הבלם ברכב שחוקות? הקליקו לזירת המסחר לחלקי חילוף >

מערכת בלמים של הרכב הינה אחת ממערכות הליבה של הרכב, ואולי החשובה ביותר מביניהן. מערכת הבלמים היא זו שאחראית על בטיחות נוסעי הרכב ובטיחות ויציבות הנסיעה ברכב. שחיקה ובלאי של הבלמים נגרמים כתוצאה משימוש תכוף בבלמים, ובהרבה מקרים השחיקה קורית גם כתוצאה של סגנון נהיגה מסוים. החדשות הטובות: זה בידינו. הקפדה על כמה כללים פשוטים ותחזוקה נכונה של הבלמים ברכב יבטיחו לכם מערכת בלמים תקינה ופעילה לאורך זמן. אז איך עושים את זה?

 

6 טיפים לתחזוקה ושמירה על מערכת הבלמים של הרכב

 

שמרו מרחק

הטיפ הראשון בנושא מוקדש לשמירת מרחק מהרכב שלפניכם. אם אתם רגילים להיצמד לזנב הרכב שלפניכם, הסוף ידוע מראש: מתישהו במהלך הנסיעה תצטרכו להשתמש בבלמים באופן מיידי, מה שנקרא בלימת פתע. כל בלימה חורקת כזו שוחקת את רפידות הבלמים ואם תכפילו בכמות הפעמים שזה קורה, תבינו מדוע רפידות הבלמים נשחקות די מהר.


הפתרון: שומרים מרחק מהרכב לפנים במהלך כל נסיעה, האטה, האצה, סיבוב או פנייה. וכך, גם אם תיאלצו לבלום בלימת פתע, יהיה לכם זמן תגובה טוב ומתון יותר על פני מרחק עצירה ארוך יותר, הבלמים ישחקו קצת פחות, הבטיחות שלכם תישמר ואתם תהיו רגועים יותר.

 

גולשים ונהנים

כמו בחיים, גם על הכביש, התרגלנו לקצב מהיר, תחרותי ואינטנסיבי: מגדירים יעד, בוחרים מסלול, יוצאים לדרך ולא עוצרים עד שמגיעים ליעד. רובנו נהנים מגיר אוטומטי ברכב ומתיבת הילוכים משופרת, אז זה גם נעשה קל יותר. רק ששכחנו לחשוב מה קורה בדרך ואיך אנחנו נוהגים.

הרגל מגונה שכולנו חוטאים בו מפעם לפעם הוא לנהוג במהירות גבוהה, לבלום כשצריך ואז להאיץ, וכך לסירוגין במשך כל הנסיעה. מיותר לציין כי שימוש מיידי ותכוף בבלמים באופן זה, שוחק את הבלמים מהר יותר.

מה עושים? מתכננים האצה מתונה, מוותרים על בלימה אם אפשר, וגולשים עם הרכב עד לעצירה הרצויה, בין אם זה בפקק, או בהאטה לקראת רמזור, כיכר או צומת. המטרה העיקרית היא לשמור על בלמי הרכב באמצעות יישום מיומנויות נהיגה אחרות, כך שלא נצטרך להשתמש בבלמים בכלל, או שנשתמש בהם באופן מבוקר ורק כשהכרחי.



בדקו את נוזל הבלמים

במערכת הבלמים יש נוזל בלמים, האחראי להעביר את פעולת הבלימה מדוושת הבלם לצמיגי הרכב. לנוזל טמפרטורת רתיחה גבוהה וזאת כדי לאפשר עמידות ברמת החום שנוצרת במערכת בזמן בלימה. ככל שעובר הזמן וגובר השימוש במערכת הבלמים, נוזל הבלמים מתבלה וסופח אליו מים, מה שפוגע בטמפרטורת הרתיחה שלו ובסוף ביעילות הנוזל.

מצב נוסף המצריך טיפול והחלפה של נוזל בלמים הוא כאשר נוזל הבלמים משחיר.

 

מומלץ להחליף נוזל בלמים במסגרת טיפול תקופתי לרכב ובתדירות המומלצת בהוראות יצרן הרכב, כאשר הממוצע במרבית הרכבים הוא אחת לשנה או שנתיים, בהתאם למספר הקילומטרים שהרכב עבר, ולמצב הנוזל.

 

שמרו על תא מטען ריק

תא מטען עמוס בארגזים, כלי עבודה, וציוד לפיקניק או לים זה יכול להיות נחמד אם אתם בסטנד ביי לטיול או בדיוק עוברים דירה. אך לנסוע באופן קבוע עם תא מטען עמוס בציוד מעמיס על הרכב, וגם על הבלימות. ככל שהרכב עמוס וכבד יותר, הוא יתאמץ יותר בבלימה, ושחיקת הבלמים תהיה מוגברת אף היא. ההמלצה שלנו במקרה זה היא לשמור על תא מטען עם ציוד מופחת וקליל ככל האפשר.

 

בחרו חלקי חילוף איכותיים

אחת לכמה שנים תצטרכו לרענן ולהחליף חלקים שונים במערכת הבלמים של הרכב, כאשר החלקים העיקריים הם רפידות בלם וצלחות בלם. רפידות בלם מומלץ להחליף לפי הנחיות יצרן הרכב, או בכל 30,000 ק״מ. צלחות בלם מומלץ להחליף כל 120,000-60,000 ק״מ, בהתאם להוראות יצרן הרכב.

 

הקפידו לבחור חלקי חילוף איכותיים, של יצרני חלקי רכב מוכרים. מדובר בחלקים שאחראים על בטחונכם האישי ברכב, ובמקרה זה אתם לא רוצים להמר על חלקים קצת יותר זולים העשויים מחומרים פחות עמידים.

השוו הצעות מחיר, חפשו חוות דעת של גולשים שרוכשים חלקים בדיוק כמוכם, ולמדו מטעויות אחרים עד שתגיעו לחלקי החילוף המתאימים ביותר לרכב שלכם.

 

שימו לב לסימנים

אם יש תקלות במערכת הבלימה, הרכב כבר יסמן לכם. כדאי להקשיב, לשים לב לסימנים ולטפל בזמן, ובכך למנוע נזק גדול יותר במערכת בלמים, או סכנה אמיתית בבטיחות הרכב.

 

אלו סימנים עלולים להופיע? רעידות בזמן הבלימה, נורית חיווי שמאותתת על חלק תקול, נוזל בלמים לקוי ועוד, בלימה לא חדה או חוסר תגובה חלקי בבלימה, כל אלו הם סימנים שהגיע הזמן לבדיקת מערכת הבלמים במוסך.


 

לסיכום, שמירה על מערכת הבלמים והקפדה על תחזוקה שוטפת יבטיחו לכם מערכת בלמים תקינה, בטיחותית ומתפקדת לאורך זמן, לצד חווית נהיגה טובה ושיפור ביצועים.

 


רפידות הבלם ברכב שחוקות? הקליקו לזירת המסחר לחלקי חילוף >