- ראשי ›
- עולם הרכב ›
- הכל על הרכב ›
- מדריך רכב ›
- ממיר קטליטי
ממיר קטליטי
הרכיב הקטן והיקר הזה אחראי על צמצום הגזים הרעילים שנפלטים מהרכב וכולנו נושמים סביבנו. מהו ממיר קטליטי? מדוע הוא כל כך חשוב וחיוני ברכב? ואיך בודקים ומטפלים? כל הפרטים במדריך הבא
מאחורי השם הלא כל כך פופולרי, ממיר קטליטי, מסתתר רכיב רגיש, יקר וחשוב ביותר למערכת הפליטה ולחיוניות הרכב בכלל. החל משנת 1993 ואילך, כל רכב בישראל מחויב להתקין ממיר קטליטי, וכמובן שאחוזי זיהום האוויר נבדקים במהלך הטסט השנתי שהרכב עובר. אז, מהו אותו רכיב ומדוע הוא כל כך משמעותי לרכב שלכם? בואו להכיר את הממיר הקטליטי במדריך הבא.
מה זה ממיר קטליטי?
ממיר קטליטי זהו רכיב במערכת הפליטה של הרכב, למעשה מדובר בצינור מתכת המתחיל באזור המנוע ומסתיים באגזוז. לממיר מגיעים גזים רעילים המצטברים במערכת הפליטה כתוצאה משריפת דלק. תפקידו של הממיר הקטליטי הוא לצמצם את תרכובת הגזים הרעילים והמזהמים, במקרים מסוימים גם עד 90%, לפני שהם נפלטים מהרכב החוצה. למעשה, הממיר הקטליטי מסייע בשמירה על אוויר נקי מרעלים באופן יחסי, ובכך תורם להפחתת זיהום האוויר.
איך מנקים ממיר קטליטי לרכב?
ממיר קטליטי נחשב לרכיב רגיש מאוד ויקר מאוד. כשמזהים בעיה בממיר הקטליטי, לעיתים יהיה מדובר בלכלוך שהצטבר על חיישני החמצן המרכיבים אותו. יחד עם זאת, ההמלצה המקצועית היא לא להתפתות ולנקות את הממיר באופן עצמאי, אלא לבדוק אותו במוסך, ואם יש צורך בניקוי, המוסכניק ידע לעשות זאת, או לחילופין יציע לכם שיפוץ או החלפה.
כך תזהו שהממיר הקטליטי תקול
אם נדלקת לכם נורת אזהרה check engine בלוח המחוונים של הרכב, אם אתם לא מצליחים להאיץ את הרכב תוך כדי נסיעה סטנדרטית או במהירויות גבוהות ואתם חווים ירידה בביצועים, אם אתם מריחים ריח דלק חריף המתפשט בחלל הרכב ללא הצדקה, אם אתם שומעים רעשים ותקתוקים חריגים המגיעים ממערכת הפליטה, או אם הרכב צורך דלק באופן מוגבר מהרגיל, כל אלו סממנים לתקלה בממיר הקטליטי שברכב, וזה הזמן לגשת לאבחון במוסך.
איך בודקים ממיר קטליטי?
ניתן לבדוק ממיר קטליטי במסגרת בדיקה במוסך. המוסכניק יחבר מחשב לרכב, ואם יש תקלה בממיר, תופיע מספר התקלה במחשב. בשלב זה, המוסכניק יאבחן את התקלה ויציע פתרונות לטיפול בה. הפתרון האפשריים הם להחליף את הממיר הקטליטי, או לשפץ אותו או רכיבים מסוימים בו. מכיוון שתיקון נקודתי של רכיב בממיר הוא למעשה הימור ולא מבטיח תקינות מלאה של הממיר בסוף העבודה או אחריות עליו, במרבית המקרים המוסך יציע להחליף את הממיר ובכך לשלול את כל האפשרויות למקור התקלה.
כך תבדקו ממיר קטליטי סתום
אם יש חשד לממיר סתום, המוסכניק שלכם יוכל לבדוק זאת באמצעות חשיפת הממיר לחמצן. אם נראה שינוי בתגובות של הממיר, כנראה שהוא סתום.
בדיקות נוספות שניתן לבצע לממיר קטליטי סתום כוללות בדיקת לחץ באגזוז לפי שעון הלחץ המחובר אליו, מדידת טמפרטורת הממיר הקטליטי בכדי לזהות התחממות, ושחרור ברגים הממוקמים בסמוך לממיר לקראת נסיעה לצורכי בדיקה.
אם כל אלה לא עזרו, המפלט האחרון הוא לפרק את הממיר הקטליטי ולבדוק האם ניתן לראות דרכו את הצד השני. אם הממיר סתום, לא תוכלו לראות דבר. אם הממיר נקי וזו לא הבעיה, תוכלו לראות דרכו את מה שנמצא מעבר לממיר. את ניקוי הממיר הקטליטי כדאי להפקיד בידיים מקצועיות ומיומנות של מכונאי רכב, בשל רגישות הרכיב.
מתי מחליפים ממיר קטליטי?
במקרים בהם מתגלה שהממיר הקטליטי שבור, סתום, בלוי או שלא עבר בטסט את בדיקת זיהום האוויר, אלו המצבים בהם נחליף את הממיר הקטליטי בממיר חדש, מחודש או חלופי.
כמה עולה להחליף ממיר קטליטי?
ממיר קטליטי חדש ומקורי מבית יצרן הרכב נחשב ליקר מאוד, ויעלה לכם בין 7,000-4,000 ש״ח, תלוי בדגם הרכב.
עלות ממיר קטליטי חלופי, ממיר חדש אך לא מבית היצרן המקורי אלא מספקים חלופיים, נעה בין 2,000-1,500 ש״ח, בהתאם לדגם הרכב.
האפשרות הזולה ביותר היא חידוש הממיר הקטליטי שלכם. ישנם מוסכים המחזיקים בחלקי חילוף ויוכלו להציע לכם שיפוץ וחידוש לממיר הקטליטי שברכב בעלות נמוכה יחסית. בבחירת אפשרות זו יש לקחת בחשבון שהחידוש הוא לחלקים מסוימים ואין הבטחה או אחריות שהממיר יעבוד תקין ולאורך זמן.
עלות ממיר קטליטי מחודש תלויה בסך הרכיבים שיוחלפו בממיר, בתוספת שעות העבודה של המכונאי, לפי מורכבות החידוש.
טיפים לשמירה על ממיר קטליטי תקין
- הטיפ הראשון שתמיד מככב ורלוונטי למרבית הבעיות והתקלות שיצוצו ברכב שלכם הוא תחזוקה, תחזוקה, תחזוקה. רכב שעובר טיפולים בזמן ותחזוקה שוטפת, זהו רכב שבו המערכות השונות ישמרו על פעילות תקינה, כן, גם מערכת הפליטה ופעולת שריפת הדלק הפשוטה והשגרתית לכאורה.
- שימוש בתוספי דלק איכותיים יכול לתרום לשיפור פעילות מערכת הפליטה ושריפת הדלק.
דוגמאות לטווחי מחיר לממיר קטליטי (חלף בלבד)
יצרן | דגם | שנתון | טווח מחירים |
יונדאי | i35 | 2013 | 600-1,800 ₪ |
מאזדה | 3 | 2018 | 1,000-1,500 ₪ |
קיה | ספורטאז' | 2018 | 1,870-3,500 ₪ |
מרגישים שהרכב לא סוחב? הזמינו תור למוסך בקליק אחד מהנייד >
מאחורי השם הלא כל כך פופולרי, ממיר קטליטי, מסתתר רכיב רגיש, יקר וחשוב ביותר למערכת הפליטה ולחיוניות הרכב בכלל. החל משנת 1993 ואילך, כל רכב בישראל מחויב להתקין ממיר קטליטי, וכמובן שאחוזי זיהום האוויר נבדקים במהלך הטסט השנתי שהרכב עובר. אז, מהו אותו רכיב ומדוע הוא כל כך משמעותי לרכב שלכם? בואו להכיר את הממיר הקטליטי במדריך הבא.
מה זה ממיר קטליטי?
ממיר קטליטי זהו רכיב במערכת הפליטה של הרכב, למעשה מדובר בצינור מתכת המתחיל באזור המנוע ומסתיים באגזוז. לממיר מגיעים גזים רעילים המצטברים במערכת הפליטה כתוצאה משריפת דלק. תפקידו של הממיר הקטליטי הוא לצמצם את תרכובת הגזים הרעילים והמזהמים, במקרים מסוימים גם עד 90%, לפני שהם נפלטים מהרכב החוצה. למעשה, הממיר הקטליטי מסייע בשמירה על אוויר נקי מרעלים באופן יחסי, ובכך תורם להפחתת זיהום האוויר.
איך מנקים ממיר קטליטי לרכב?
ממיר קטליטי נחשב לרכיב רגיש מאוד ויקר מאוד. כשמזהים בעיה בממיר הקטליטי, לעיתים יהיה מדובר בלכלוך שהצטבר על חיישני החמצן המרכיבים אותו. יחד עם זאת, ההמלצה המקצועית היא לא להתפתות ולנקות את הממיר באופן עצמאי, אלא לבדוק אותו במוסך, ואם יש צורך בניקוי, המוסכניק ידע לעשות זאת, או לחילופין יציע לכם שיפוץ או החלפה.
כך תזהו שהממיר הקטליטי תקול
אם נדלקת לכם נורת אזהרה check engine בלוח המחוונים של הרכב, אם אתם לא מצליחים להאיץ את הרכב תוך כדי נסיעה סטנדרטית או במהירויות גבוהות ואתם חווים ירידה בביצועים, אם אתם מריחים ריח דלק חריף המתפשט בחלל הרכב ללא הצדקה, אם אתם שומעים רעשים ותקתוקים חריגים המגיעים ממערכת הפליטה, או אם הרכב צורך דלק באופן מוגבר מהרגיל, כל אלו סממנים לתקלה בממיר הקטליטי שברכב, וזה הזמן לגשת לאבחון במוסך.
איך בודקים ממיר קטליטי?
ניתן לבדוק ממיר קטליטי במסגרת בדיקה במוסך. המוסכניק יחבר מחשב לרכב, ואם יש תקלה בממיר, תופיע מספר התקלה במחשב. בשלב זה, המוסכניק יאבחן את התקלה ויציע פתרונות לטיפול בה. הפתרון האפשריים הם להחליף את הממיר הקטליטי, או לשפץ אותו או רכיבים מסוימים בו. מכיוון שתיקון נקודתי של רכיב בממיר הוא למעשה הימור ולא מבטיח תקינות מלאה של הממיר בסוף העבודה או אחריות עליו, במרבית המקרים המוסך יציע להחליף את הממיר ובכך לשלול את כל האפשרויות למקור התקלה.
כך תבדקו ממיר קטליטי סתום
אם יש חשד לממיר סתום, המוסכניק שלכם יוכל לבדוק זאת באמצעות חשיפת הממיר לחמצן. אם נראה שינוי בתגובות של הממיר, כנראה שהוא סתום.
בדיקות נוספות שניתן לבצע לממיר קטליטי סתום כוללות בדיקת לחץ באגזוז לפי שעון הלחץ המחובר אליו, מדידת טמפרטורת הממיר הקטליטי בכדי לזהות התחממות, ושחרור ברגים הממוקמים בסמוך לממיר לקראת נסיעה לצורכי בדיקה.
אם כל אלה לא עזרו, המפלט האחרון הוא לפרק את הממיר הקטליטי ולבדוק האם ניתן לראות דרכו את הצד השני. אם הממיר סתום, לא תוכלו לראות דבר. אם הממיר נקי וזו לא הבעיה, תוכלו לראות דרכו את מה שנמצא מעבר לממיר. את ניקוי הממיר הקטליטי כדאי להפקיד בידיים מקצועיות ומיומנות של מכונאי רכב, בשל רגישות הרכיב.
מתי מחליפים ממיר קטליטי?
במקרים בהם מתגלה שהממיר הקטליטי שבור, סתום, בלוי או שלא עבר בטסט את בדיקת זיהום האוויר, אלו המצבים בהם נחליף את הממיר הקטליטי בממיר חדש, מחודש או חלופי.
כמה עולה להחליף ממיר קטליטי?
ממיר קטליטי חדש ומקורי מבית יצרן הרכב נחשב ליקר מאוד, ויעלה לכם בין 7,000-4,000 ש״ח, תלוי בדגם הרכב.
עלות ממיר קטליטי חלופי, ממיר חדש אך לא מבית היצרן המקורי אלא מספקים חלופיים, נעה בין 2,000-1,500 ש״ח, בהתאם לדגם הרכב.
האפשרות הזולה ביותר היא חידוש הממיר הקטליטי שלכם. ישנם מוסכים המחזיקים בחלקי חילוף ויוכלו להציע לכם שיפוץ וחידוש לממיר הקטליטי שברכב בעלות נמוכה יחסית. בבחירת אפשרות זו יש לקחת בחשבון שהחידוש הוא לחלקים מסוימים ואין הבטחה או אחריות שהממיר יעבוד תקין ולאורך זמן.
עלות ממיר קטליטי מחודש תלויה בסך הרכיבים שיוחלפו בממיר, בתוספת שעות העבודה של המכונאי, לפי מורכבות החידוש.
טיפים לשמירה על ממיר קטליטי תקין
- הטיפ הראשון שתמיד מככב ורלוונטי למרבית הבעיות והתקלות שיצוצו ברכב שלכם הוא תחזוקה, תחזוקה, תחזוקה. רכב שעובר טיפולים בזמן ותחזוקה שוטפת, זהו רכב שבו המערכות השונות ישמרו על פעילות תקינה, כן, גם מערכת הפליטה ופעולת שריפת הדלק הפשוטה והשגרתית לכאורה.
- שימוש בתוספי דלק איכותיים יכול לתרום לשיפור פעילות מערכת הפליטה ושריפת הדלק.
דוגמאות לטווחי מחיר לממיר קטליטי (חלף בלבד)
יצרן | דגם | שנתון | טווח מחירים |
יונדאי | i35 | 2013 | 600-1,800 ₪ |
מאזדה | 3 | 2018 | 1,000-1,500 ₪ |
קיה | ספורטאז' | 2018 | 1,870-3,500 ₪ |
מרגישים שהרכב לא סוחב? הזמינו תור למוסך בקליק אחד מהנייד >