מדחס מזגן לרכב

מדחס מזגן לרכב

ימים רותחים לפנינו. איך עוברים את הקיץ בשלום עם מזגן מתפקד ברכב?

galgalim | 25/06/19

קיץ בא ושוב זה חם

למדחס המזגן ברכב יש תפקיד משמעותי במערכת המיזוג של הרכב, הוא יונק את הגז במערכת הקירור ודוחס אותו חזרה למערכת בלחצים גבוהים, העומדים על -175-250 PSI.

המדחס מסתובב הודות לרצועות המתוחות על גביו ומחוברות למערכת המנוע. לפיכך, המדחס מהווה את לב לבה של מערכת המיזוג, והוא זה ששואב את הגז וגם דוחס אותו, באמצעות פעולתו הסיבובית, המתאפשרת מכוח סיבובי המנוע. ברכבים חדשים, המדחס מבוקר על ידי מערכת אלקטרונית. ציר המדחס מחובר לפולי דרך קלאץ' חשמלי, הפועל הודות לאלקטרומגנט קבוע. אלקטרומגנט זה ממוקם בקצה המדחס (במרכז הפולי). ישנה דיסקת מתכת, אשר מחוברת לציר, נצמדת לפולי ומסתובבת עמו, עם הפעלת האלקטרומגנט. פעילות המדחס מבוקרת באמצעות יחידת בקרה, המקבלת אותות ממספר חיישנים, לרבות חיישן לחץ הקרר.
 

כאשר הלחץ עולה ומגיע לערכים גבוהים מדי, יחידת הבקרה גורמת לניתוק המדחס. הסיבה לכך שהטורים של הרכב עולים עם הפעלת המזגן, נובעת מפתיחת פרפר המצערת, המייצרת אפקט כשל לחיצה על הגז. זאת, על מנת לפצות על ההספק שהמדחס לוקח מהמנוע, ולמנוע מצב בו הרכב כבה עם עצירתו כאשר המזגן פועל. כך, מובטח שהמנוע יעבוד תמיד בהספק גבוה דיו על מנת להניע את הרכב ולתמוך בפעילות המדחס, שכאמור, מבוססת על כוחו הסיבובי של המנוע. למדחס מערכת שימון, הפועלת באופן עצמאי. חשוב להוסיף למדחס שמן מעת לעת, על מנת לשמור על תקינותו לאורך זמן.

 

קיימים כמה סוגים של מדחסים לרכב בעלי אופן פעולה שונה, למשל: מדחסי בוכנה, מדחסי חילזון ומדחסי סכין, אלה מותאמים לסוגי היצרן השונים הקיימים בשוק זאת ע"פי הדגם ונפח המנוע.

 

הצילו, הלך המזגן!

תקלה במערכת הקירור ברכב מגבירה עייפות ותחושת כבדות ועלולה ליצור קושי בריכוז בנהיגה ובבטיחות הנוסעים ברכב ולכן חשוב לאתר את התקלה בזמן ולטפל בה.


תקלות שכיחות במדחס הן מדחס מזגן שלא פעל לתקופה ממושכת, למשל במהלך החורף, התייבש ונתפס, או דליפה של גז מהמדחס, שבאה לידי ביטוי בגז שמתרוקן מהר מדי ובתפוקה יורדת של המזגן.

הדליפה יכולה להיגרם משתי סיבות:
1. קרע בצינורות הגז במערכת המיזוג. אלה למעשה הצינורות שבהם עובר הגז במערכת, מה שיוביל לדליפה.
2. מיקום המעבה במערכת המיזוג. המעבה ממוקם בחזית הרכב, ולכן כל מכה חזיתית הכי קטנה יכולה להוביל לדליפת גז ממנו.
במקרה של דליפת גז במערכת הקירור, הטיפול דורש את איתור הדליפה, תיקון החלק הדולף ומילוי גז מחדש. חשוב לשים לב שלפני מילוי הגז במערכת מיזוג אויר לרכב, יש לבצע שאיבה של הגז הישן וואקום כדי למנוע מצב של לחות במערכת. מומלץ לפנות לשם כך לחשמלאי רכב מוסמך ומקצועי.

תקלה במדחס מזגן עלולה להיגרם גם כתוצאה מבלאי טבעי של המדחס או מגורם חיצוני תקול שמשפיע על פעילות המדחס, כמו: חדירת נוזלים למערכת הקירור, אטם ישן או מנוע שמתחמם מדי, מה שיביא לכיבוי מדחס המזגן.
ברוב הרכבים קיימת גם נורית לחיווי פעילות מדחס המזגן וגם היא יכולה להתריע על תקלה במדחס.


כמה זה עולה לנו?

אם זיהיתם את אחת מהתקלות שצוינו, כדאי כבר שתדעו כמה זה צפוי לעלות לכם:
מילוי גז ברכב ותיקון דליפות יעלה לכם בין 400-150 ₪
תיקון צינורות מזגן ברכב נע בין 700-300 ₪
ניקיון מסננים במערכת המיזוג ברכב יעלה סביב 200-100 ₪
תיקון או החלפת מדחס במיזוג אויר לרכב יגבה מכם בין 1,500 -2500 ₪
ובכל מקרה, מומלץ להתייעץ עם בעל מקצוע מוסמך ולקבל חוות דעת ואבחון מקצועי לפני שמחליטים על תכנית פעולה.

דוגמאות לטווחי מחירים להחלפת מדחס מזגן לרכב ,כולל עבודה

יצרן

דגם

שנתון

טווח מחירים

קיה

ריו

2008

1,100-2,200 ₪

טויוטה

ורסו

2013

900-2,800

סיאט

איביזה

2013

600-1,840 ₪

 


לחיפוש מומחים בתחום מיזוג הרכב לחצו כאן