טעינה מהירה של רכב חשמלי

טעינה מהירה של רכב חשמלי

מתי כדאי להשתמש בטעינה מהירה? מה המשמעות? כל הפרטים במדריך המלא

גלגלים | 19/06/22

בסיס קיומו של הרכב החשמלי הוא סוללה טעונה ומתפקדת. בשונה מרכב בעל מנוע בעירה פנימית, בו מילוי הדלק אורך דקות ספורות ומספיק לטווח של נסיעות ארוכות, ברכב חשמלי מדובר בטעינה ארוכה הרבה יותר. טעינת סוללה ברכב חשמלי יכולה לארוך כמה שעות טובות, ואם מדובר ברכב בעל סוללה גדולה מאוד, זה יכול להגיע גם לכ - 10 שעות טעינה.

 

בעידן הטכנולוגי, בו כולנו התרגלנו לזמינות ומהירות בכל אספקט ביום יום שלנו, טעינת סוללה ברכב הנמשכת מספר שעות נחשבת לזמן יקר מאוד, אולי מדי. אין ספק שסוגיית ייעול זמני הטעינה מעסיקה את יצרני הרכבים החשמליים, וככל הנראה יינתן לכך מענה בסוללות משופרות ובטכנולוגיות חדישות בעתיד. עד אז, כדאי להבין כמה צורכת הסוללת שלכם בטווחי הנסיעות השגרתיים, ואיזה פתרון מוצע כיום בשוק הרכבים החשמליים.

 

טעינת רכב חשמלי

טעינת סוללה ברכב חשמלי מתבצעת כשהרכב במצב חנייה ובאמצעות עמדת טעינה המותקנת בבניין, בבית או במקום העבודה. טעינה סטנדרטית (AC) אורכת מספר שעות, ולכן רובנו ננצל את שעות הלילה או את זמן העבודה לטובת טעינה ארוכה. ועדיין, בדיוק כמו ברכב עם מנוע בעירה פנימית, גם ברכב חשמלי תתקלו במקרים שבהם נתקעתם בלי סוללה, או שאתם חייבים להטעין עוד לקראת נסיעה ארוכה. הפתרון המרכזי המוצע כיום למקרים אלה הוא טעינה מהירה.

 

טעינה מהירה (DC)

טעינה מהירה מתרחשת באמצעות הספק זרם חשמלי ישר של לפחות 50kW ומעלה (DC = Direct Current). ככל שההספק החשמלי גבוה יותר, כך טעינת הרכב תהיה מהירה יותר. עמדות לטעינה מהירה קיימות בנקודות ציבוריות מרכזיות, כמו: כבישים מהירים, תחנות התרעננות ונוחות וכבישים בינעירוניים.


טעינה מהירה תטעין את סוללת הרכב בדקות ספורות, ביחס לטווח הנסיעה הרצוי. לדוגמה:  עמדת טעינה בהספק של 150kW תטעין את סוללת הרכב במשך 7 דקות ובכך תאפשר לכם טווח נסיעה של 100 ק"מ. לעומת זאת, עמדת טעינה בהספק של 50kW תטעין את סוללת הרכב במשך כ - 20 דקות ובכך תאפשר לכם את אותו טווח נסיעה של 100 ק"מ.

 

עד כה נשמע כמו פתרון טוב, אבל, אליה וקוץ בה: פתרון הטעינה המהירה עדיין לא מושלם. קיימים מחקרים המצביעים על כך ששימוש תכוף בטעינה מהירה מקצר את אורך חיי הסוללה.

כולנו כבר מבינים שהסוללה ברכב החשמלי היא המרכיב המרכזי, החיוני והיקר ברכב, עליו מבוססת כל פעילות הרכב. לכן, ישנה חשיבות רבה בשמירה על חיוניותה ואורך חייה של הסוללה.


כיום, מרבית הרכבים החשמליים הנמכרים בארץ מוצעים במסגרת אחריות של 8 שנים לסוללה ממעמד קניית הרכב, או 160,000 ק״מ, המוקדם מביניהם. גם יצרני הרכבים החשמליים מבינים את חשיבות הסוגייה, וישנה מגמה של עלייה במסגרת האחריות לסוללה.

 

ובשורה התחתונה, אם אתם מודאגים מנסיעה ארוכה או טיול שבהם אתם עלולים להיתקע בלי סוללה, או שאתם ממהרים לפגישה או אירוע מרוחק ושמתם לב שהסוללה עומדת להיגמר ברכב, עמדת טעינה מהירה היא הפתרון בשבילכם. אך, מכיוון שטעינה מהירה עלולה לפגוע בתפקוד הסוללה לאורך זמן, מומלץ להשאיר את הטעינה המהירה כפתרון בזק למקרים מיוחדים, ולטעון את הסוללה באופן שוטף בעיקר באמצעות טעינה איטית (AC).