חסכון בטיפול לרכב

חסכון בטיפול לרכב

איך חוסכים משמעותית בהוצאות על תחזוקת הרכב?

אורן פרנקל | 14/08/11

איך חוסכים משמעותית בהוצאות על תחזוקת הרכב?

אחזקת רכב הפכה בעשורים האחרונים לאחת ההוצאות הכספיות הכבדות עבור משקי הבית בישראל. על מנת לחסוך כספים ערב המיתון, החליטו רוב הישראלים לוותר השנה על רכישת רכב חדש, אך הוצאות התחזוקה של רכבים ותיקים הופכות יקרות יותר ויותר ככל שהרכב מזדקן.

מה שרוב הציבור איננו יודע, הוא שעל ידי מספר פעולות יומיומיות של תחזוקה נכונה, נוכל רובנו לחסוך אחוזים ניכרים מהוצאות הרכב שלנו, לעיתים אף למעלה מעשרת אלפים ₪ בשנה.

מוטי בייצ'ר, בעל חברת 'או.די.איי.אקס', המתמחה בייצור ובייבוא מוצרי טכנולוגיה מתקדמת לשיפור מכללי רכב, מעניק מספר רב טיפים ודרכים לתחזוקת רכב נכונה, אקולוגית וחסכונית.

"המרכיב ראשון והעיקרי בחיסכון בעלויות אחזקת הרכב הוא מעקב יומיומי אחר מצב השמנים והנוזלים במנוע, וטיפול מיידי בבעיות קטנות", אומר מוטי בייצ'ר. לדבריו, איתור בעיות בזמן וטיפול מהיר בהן, עשויים לחסוך הרבה כסף על תיקונים גדולים בעתיד. התחזוקה חייבת להתבצע על בסיס יומיומי ועליה להתמקד במספר דברים:

החלפת שמנים – בהגיעכם למוסכים לצורך החלפת שמנים, חשוב לברר מהי איכות השמנים, ולדאוג לכך שהמוסכים משתמשים בהם על פי הוראות יצרן הרכב. שמנים מתאימים הם ערובה לאורך חיי המנוע ולכל מכלול אחר ברכב. מומלץ לבקש לראות באיזה שמן המוסכים משתמשים. שמן שלא מגיע בפחיות סגורות עלול להצביע על איכות ירודה, והדבר יכול לגרום לנזקים במנוע. אם השמן מגיע בגלון גדול, קשה לדעת איזה מה שמו בפנים. ייתכן ומדובר בשמן ממוחזר העלול להוריד מהאפקטיביות של המנוע בטווח הקצר, ולקצר בצורה ניכרת את תוחלת חייו של המנוע בטווח הבינוני והארוך. "אני הייתי מדיר את רגלי ממוסכים בהם לא ניתן לאתר בקלות את מקור השמן בו עושה המוסכים שימוש".

תוספים – חשוב לבדוק את סוג התוספים שמוסיפים במוסך לרכבכם בזמן טיפול, והאם הם באמת יעילים וחיוניים. תפקידם של התוספים הוא לשפר את איכות השמן, אולם אם משתמשים בשמן איכותי שמתאים לסוג הרכב, הם בהחלט מיותרים. "ככלל, השמנים והתוספים המוכרים לנהגים בתחנות הדלק, עלותם יקרה פעמים רבות בעשרות אחוזים מעלותם בחנויות הרכב השונות, ועדיף להצטייד מהם מבעוד מועד, ולא לרוכשם בגחמה של רגע" אומר מוטי בייצ'ר.

בדיקת שמן ברכב רגיל – ברכב יש לבצע את בדיקת השמן כשהמנוע קר. כשהמנוע חם, מדיד השמן עלול להראות בטעות על מחסור בשמן. אם נוסיף שמן במצב כזה, עלול להיגרם נזק למנוע. "רוב האנשים טועים לחשוב שאין דבר כזה 'יותר מדי שמן'. זו טעות" אומר מוטי בייצ'ר. לדבריו, גם כמות גדולה של שמן עלולה להסב נזקים למנוע, המייקרים את תחזוקתו.

בדיקת שמן בגיר אוטומטי – לדברי מוטי בייצ'ר, ברכב עם גיר אוטומט יש לבצע בדיקת שמן כשהשמן חם. לכן יש לערוך את הבדיקה כשהמנוע פועל, וכשידית ההילוכים במצב פרקינג (P).

זהירות - תוספים מזיקים – רבים מהשמנים הנמכרים בתחנות הדלק אינם מתאימים לרכבכם. חשוב לזכור שהוספת שמן שאינו על פי הוראות היצרן של הרכב עלולה לגרום לנזק גדול. עדיף על כן שלא להתפתות לקנות כל שמן שמוצע לכם.

הארכת חיי המנוע – חומרים ננו-טכנולוגיים חדשים שהחלו משווקים בשנים האחרונות עשויים להאריך את חייו של המנוע, להוריד את תצרוכת הדלק שלו, ולהפחית באופן משמעותי את הצורך בתיקונים ובטיפולים, ואף להוריד את זיהום האוויר של המנוע. חומרים אלה מהווים למעשה מעין 'אנטי אייג'ינג' למנוע, והפכו ללהיט החדש בתחום הרכב בכל העולם בשנים האחרונות. חומרים אלה מכילים ג'ל קראמי שעוטף את חלקי המנוע בשכבה קראמית דקה העמידה לטמפרטורות גבוהות מאוד (בדומה לציפוי מעבורת החלל באריחים קראמיים). היווצרות שכבה זו, הנטמעת במתכות המנוע, מונעת חיכוך בין חלקי המנוע, משפרת את ההספק שלו ומפחיתה באופן ניכר את הצורך בתיקונים ובהחלפת חלקי חילוף יקרים. מומלץ לתור אחר החומרים הללו, הנמכרים בחנויות רכב מובחרות ובאינטרנט, ולהוסיפם לשמני המנוע על פי הוראות יצרן השמנים.

בדיקת רצועות – בדקו אחת לשבוע באופן יסודי את מצב הרצועות במנוע. כמו כן בעזרת מבט ונגיעה באופן יומיומי אפשר לבדוק האם הן מתוחות. במידה והן רפויות, מומלץ להגיע בהקדם למוסך על מנת למתוח אותן. באותה הזדמנות בדקו גם אם אין סדקים ברצועות. לגומי יש אורך חיים מוגבל, וברגע שנראים ברצועות סדקים חשוב להחליף אותן. רצועות חדשות עולות כמה עשרות שקלים. קריעת רצועה ותיקונה בתנאי שטח תעלה לכם הרבה יותר, קל וחומר, אם ראש המנוע ילך כתוצאה מקריאת 'רצועת טיימינג'. "בדיקה מוקדמת והחלפה של חלקים בטרם גרמו להשבתת הרכב, עשויות לחסוך לכם אלפי שקלים בשנה ואף יותר" אומר.

בדיקה יומית מתחת לרכב - בהגיעכם בבוקר לרכב, התכופפו והביטו מתחתיו. בדקו שאין שלוליות מים או שמן. במידה ויש כאלה, סימן שיש אי אילו נזילות מהמנוע. זהו סימן מובהק לתחילתה של בעיה, ומומלץ להגיע למוסך בהקדם. טיפול מהיר בבעיה עשוי לחסוך הוצאות מיותרות, שבמקרה הטוב יתבטאו בתצרוכת דלק ושמן מוגברת, ובמקרה הרע עלולות להסתיים בהרס המנוע.

בדיקת נוזלים יומית – בכל בוקר מומלץ לבדוק שמן ומים. מים ושמן מומלץ למלא בהתאם להמלצות יצרן הרכב. לאחר שהרמתם את מכסה המנוע לצורך בדיקת הנוזלים, חשוב להעיף מבט גם על המנוע כולו. שימו לב לדברים יוצאי דופן, כמו חוטי חשמל קרועים, רצועות סדוקות או קורוזיה על המצבר. טיפול מיידי בכל אחת מהבעיות האלה עשוי למנוע הוצאות גדולות בהמשך. "רכב המתקשה להתניע בשל תקלה במצבר עלול להסב לכם נזק של מאות שקלים ויותר, רק תחת הסעיפים של גרירה, דיאגנוסטיקה ותיקון" אומר מוטי בייצ'ר.

בדיקת אוויר שבועית בצמיגי הרכב– הקפידו לבדוק אחת לשבוע את לחץ האוויר בצמיגי הרכב. על לחץ האוויר להיות שונה בין קדמיים לאחוריים, ולתאום להוראות יצרן הרכב. לנוחות בעלי הרכב, בכל תחנת דלק, על המתקן למילוי אוויר, מצוינים הלחצים המומלצים על ידי יצרני הרכב השונים, לפי דגמים. "צמיג שחסר בו אוויר או שיש בו יותר מדי אוויר, פוגע ביציבותו של הרכב ומסכן את בטיחות הנוסעים". "מעבר לכך, צמיג שאין בו מספיק אוויר מתבלה מהר יותר.ומעלה את צריכת הדלק צמיג שיש בו כמות גדולה מדי של אוויר עלול להתפוצץ ביום חם במיוחד, בשל התפשטות האוויר בחום".

בדיקת מצברים – יש לבדוק כל מספר ימים את מפלס המים המזוקקים במצברים, משום שמחסור במים עלול לגרום לנזקים ולקיצור חייו של המצבר. כיום ברוב כלי הרכב, ניתן להתקין מצברים חדשים ו"יבשים", מצברים אטומים לגמרי, שלא ניתן ולא צריך לבדוק בהם מים. אולם עדיין קיימים מצברים "רטובים" אשר ניתנים לפתיחה, ובהם חשוב לבצע את בדיקת מפלס המים. אם במהלך הבדיקה גיליתם הצטברות של חומצות על המצברים, הנראות כמו שלוליות של אבקה לבנה, ייתכן שהדבר מעיד על בעיה בספק החשמל, ולכן כדאי לקפוץ למוסך ולבדוק את המצברים. ברוב המקרים, טיפול של מוסכניק מוסמך והגון בבעיה זו, עשוי לחסוך לכם קנייה יקרה של מצבר חדש.