התקנת עמדת טעינה לרכב חשמלי בבית משותף

התקנת עמדת טעינה לרכב חשמלי בבית משותף

כל הסוגיות והפתרונות לטעינת רכב חשמלי בבניין דירות או בבית משותף

גלגלים | 12/12/21

אם רכשתם רכב חשמלי ואתם גרים בבית משותף או בבניין דירות, אתם בטח כבר יודעים שלצד יתרונות הרכב החסכוני, וההפחתה בזיהום האוויר ובהוצאות השוטפות, מגיע נושא רגיש במיוחד, הלא הוא: התקנת עמדת טעינה לרכב החשמלי בחניון המשותף.

 

כאמור, רכב בעל הנעה חשמלית מכיל בתוכו סוללה, אותה יש להטעין בחשמל באמצעות כבל, בדיוק כמו שמטעינים כל מכשיר חשמלי, וזו האנרגיה שתסיע אתכם ממקום למקום. סוללה מלאה ברכב חשמלי מספיקה לנסיעה של כמה מאות קילומטרים. בארץ, מדובר על רכבים חשמליים עם הספק סוללה הנע לרוב בין 400-300 ק״מ.

 

טעינת הסוללה אפשרית בעמדות טעינה ציבוריות, בעמדות המוקמות בבתי עסק וארגונים, ובעמדות ביתיות. במקרה של בית פרטי עם חנייה צמודה, הפתרון הוא יחסית קל, מזמינים עמדת טעינה פרטית ודואגים לתשתיות, להתקנה, ולחיבור לחשמל הביתי. כך, צריכת החשמל של הרכב בזמן הטעינה מתווספת לחשבון החשמל החודשי שלכם, ובזה נגמר הסיפור.

 

העניין מסתבך כשמדובר בבניין מגורים או בבית משותף, שם אין לכם גישה ישירה מהחנייה ללוח החשמל הביתי, מה שמעלה את השאלה: מי יחוייב בצריכת החשמל של דייר פרטי בבניין, המטעין את רכבו החשמלי בחניון המשותף. על פי המצב המשפטי כיום, דיירי הבית המשותף או הבניין אינם יכולים לקבל החלטה המונעת מבעל דירה לעשות שימוש ברכב חשמלי, או להתקין עמדת טעינה בחנייה הרשומה על שמו בטאבו. לכאורה, זהו מצב אידיאלי עבור בעלי הרכבים החשמליים. רק שפה נכנסים לתמונה גם ועד הבית, חברות האחזקה, ודיירים מודאגים, וקיבלתם מתכון לבלגן וסכסוכים בבניין.

 

מלבד ההיבט הכלכלי המדבר על חיוב צריכת החשמל של הרכב החשמלי, קיימים היבטים נוספים שכיום לא מקבלים מענה בחוק או בנהלים מסודרים, כמו למשל, ההיבט הבטיחותי. קרו כבר כמה מקרים בודדים של טעינת יתר ברכב חשמלי, בהם הסוללה מתחממת ועולה באש, ומתפרצת שריפה ללא בקרה או התראה מוקדמת. תרחיש כזה בבניין דירות או בבית משותף מסוכן פי כמה וכמה, שכן החשיפה לפוטנציאל שריפה גדול ולנזק כבד בחיי אדם וברכוש היא כבר בהיקף ציבורי. פה מצטרף היבט נוסף והוא היבט הביטוח, והאם פוליסת הביטוח של דיירי הבניין או חברת האחזקה היא בתוקף ואמורה לכסות נזקים מסוג זה.


פתרונות אפשריים להתקנת עמדת טעינה לרכב חשמלי בבית משותף

לסוגיית ההיבט הכלכלי, ועם מהפכת הרכבים החשמליים בארץ, ב 08/2021 הממשלה החליטה כי תפעל להוצאת תיקון לחוק המקרקעין, ומשמעותו היא כי כל דייר בבית משותף יהיה רשאי להתקין תשתית לצורך הקמת עמדת טעינה לרכב חשמלי, ללא צורך בהסכמת יתר הדיירים, וזאת וכחלק מההכנה למעבר של נהגים רבים לרכבים חשמליים.

עוד הוחלט לחייב כל בניין חדש בהנחת תשתית בסיסית, הנדרשת להתקנת עמדות טעינה לרכבים חשמליים.

 

משמעות ההחלטה בפועל היא לחבר את עמדת הטעינה לחיבור החשמל הפרטי של בעל עמדת הטעינה, ללא צורך בהסכמת דיירים אחרים, או לחלופין לחבר את עמדת הטעינה לחשמל המשותף בבניין או בבית המשותף בהנחה שמדובר בשימוש סביר בחשמל, מה שיצריך מבעל עמדת הטעינה את הסכמת רוב הדיירים, והתקנת מונה חשמלי פרטי לעמדת הטעינה.

 

קיימים בשוק בתי עסק המספקים מענה גם לסוגייה זו, ומציעים עמדת טעינה חכמה עם מערכת ניהול מתקדמת לרכב חשמלי, המשמשת כמונה חשמל פרטי ונפרד, כולל חיוב צריכת החשמל הפרטית בחשבון נפרד מחשבון החשמל המשותף בבניין.

פתרון טכנולוגי מסוג זה מסיר את הפן התפעולי והמעקב אחר החיוב מוועד הבית ומחברת האחזקה, ולמעשה מקל על כולם ומונע רגישויות וסכסוכים מיותרים.

 

לסוגיית ההיבט הבטיחותי, ההמלצה למצב כיום ועד שתהיה התייחסות מסודרת לכך בחוק, היא להטמיע נוהל מסודר בין דיירי הבניין או הבית המשותף. הנוהל צריך להיות מוסכם על ידי רוב דיירי הבניין בתקנון מסודר או באסיפה, ולתת מענה לכל הסוגיות והתרחישים הכרוכים בהקמת עמדת טעינה פרטית לרכב חשמלי, בחלל הציבורי והמשותף של הבניין, ולמגבלת כמות הרכבים החשמליים בהתאם לקיבולת החשמל המשותפת בבניין.

 

דבר נוסף ולא פחות חשוב הוא המענה להיבט המשפטי. אנחנו מבינים שרכב חשמלי או מספר רכבים חשמליים בבניין מעלים את הסיכון לתרחיש של הילקחות ושריפה מאירוע אפשרי, לרמת סיכון יומיומית. המשמעות היא שיש לנקוט כמה צעדים בכדי לבטח את דיירי הבניין ואת הנזק הכבד שעלול לקרות במקרה זה, וכאן עולה השאלה מי יצטרך לספוג את הנזק וההוצאות? האם זה יהיה הדייר בעל הרכב החשמלי? או כל דיירי הבניין?

 

למקרה זה, ההמלצה היא לעדכן את חברת הביטוח של הבניין בהוספת עמדות הטעינה לרכבים חשמליים, וכמובן לקבל אישור שביטוח המבנה והפוליסה בתוקף.